Lto:n oudot kommentit yökastelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ella"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Ella"

Vieras
Meillä on perheessä kohta 6-vuotias yökastelija. Asiaa on puitu neuvolassa, ja tarkoitus on aloittaa hälytin- ja lääkehoito jossakin vaiheessa, mutta kiirettä asian kanssa ei ole pidetty.

Tänään lapsen hakutilanteessa lastentarhanopettaja kommentoi asiaa lapsen kuullen aika erikoisella tavalla. Hän aloitti sanomalla että lapselle, että kyllä sunkin nyt kannattaa vaan päättää jättää se yövaippa pois kun "Villekin" (ryhmän toinen, paljon nuorempi lapsi) vaan päätti jättää ja se onnistu niin hienosti. Lisäksi hän mm kysyi lapselta, että haluatko vielä vaan olla vauva ja käyttää vaippoja ja sanoi että eskariin ei sitten voi mennä jos käyttää vaippaa.

Olin ihan pöyristynyt näistä kommenteista enkä sanonut mitään. Olen ollut tähän lastentarhanopettajaan tosi tyytyväinen ja hän on aiemmin antanut itsestään todella ammattitaitoisen kuvan. Ylireagoinko vai mokasiko hän teidänkin mielestänne? Ottaisitteko asian vielä puheeksi lto:n kanssa?

Meillä kyllä poika pääsi eskariin vaikka vielä kastelee öisin:)Ihmiset vois joskus ajatella että ei tuo tilanne ole kovin mukava aikuisellekkaan saati sitte lapselle.Kyllä mekin ollaan luvattu vaikka kuu taivaalta, mutta ei ne yöt vaan ole kuivia.Minirin on käytössä, eikä mitään hyötyä.

No kyllä mun mielestä lto mokasi! Ei ole hänen asiansa puuttua tuohon, eikä ainakaan tuolla tavalla! Lannistaa lapsen ihan todella, lapsi, eikä kukaan muu voi yökastelulle mitään! Meillä ainakin lapsi on aamuisin todella häpeissään ja allapäin, kun vaippa on taas märkä, mutta on puhuttu, ettei haittaa ja että kyllä se jossain vaiheessa sitten loppuu ja on vastaukseen ollut tyytyväinen. IKINÄ tuossa tilanteessa lasta ei sais alkaa "haukkumaan", että on jotenkin huonompi, kuin muut. Jos olisin sinä, niin todella ottaisin puheeksi tuon, tietysti ilman lapsen läsnäoloa!
Meillä myös perheessä 5v yökastelija, viikon verran syöty miniriniä, toivottavasti jossain vaiheessa auttaa :)

[QUOTE="Huh";22468165]No kyllä mun mielestä lto mokasi! Ei ole hänen asiansa puuttua tuohon, eikä ainakaan tuolla tavalla! Lannistaa lapsen ihan todella, lapsi, eikä kukaan muu voi yökastelulle mitään! Meillä ainakin lapsi on aamuisin todella häpeissään ja allapäin, kun vaippa on taas märkä, mutta on puhuttu, ettei haittaa ja että kyllä se jossain vaiheessa sitten loppuu ja on vastaukseen ollut tyytyväinen. IKINÄ tuossa tilanteessa lasta ei sais alkaa "haukkumaan", että on jotenkin huonompi, kuin muut. Jos olisin sinä, niin todella ottaisin puheeksi tuon, tietysti ilman lapsen läsnäoloa!
Meillä myös perheessä 5v yökastelija, viikon verran syöty miniriniä, toivottavasti jossain vaiheessa auttaa :)[/QUOTE]

Kiitos!
Luultavasti en saa otettua asiaa puheeksi, mutta tuntuu hyvältä kuulla että joku muu on samoilla linjoilla kanssani.

Minusta lto oli asiaton, ja ottaisin todellakin asian puheeksi hänen kanssaan, tietenkin ilman lasta. Asia ei kuulu lto:lle tippaakaan eikä ole hänen asemansa ylipäänsä mitään kommentoida.

No mä olisin kyllä loukkaantunut!!! Mun mielestä toi oli vähän niinkuin lapsesi mollaamista ja haukkumista. Eihän sille yökastelulle mitään voi, ei sitä lapsi voi vaan päättää, että yöllä hän herää pissahätään. Noi puheet pikemminkin lannistaa lasta eikä auta yhtään. Huh huh. Vitsit että mua harmittais. Käy sä nyt pojalles sit sanot, että sä et ole yhtään huonompi kuin Ville ja että toiset lapset on sellaisia, että ne ei vain herää yöllä. Ja että kyllä eskariin pääsee, vaikka käyttää yöllä vaippaa.

Miten poikasi reagoi tähän?

No mä olisin kyllä loukkaantunut!!! Mun mielestä toi oli vähän niinkuin lapsesi mollaamista ja haukkumista. Eihän sille yökastelulle mitään voi, ei sitä lapsi voi vaan päättää, että yöllä hän herää pissahätään. Noi puheet pikemminkin lannistaa lasta eikä auta yhtään. Huh huh. Vitsit että mua harmittais. Käy sä nyt pojalles sit sanot, että sä et ole yhtään huonompi kuin Ville ja että toiset lapset on sellaisia, että ne ei vain herää yöllä. Ja että kyllä eskariin pääsee, vaikka käyttää yöllä vaippaa.

Miten poikasi reagoi tähän?

Yökastelusta on puhuttu lapsen kanssa paljon (on muuten tyttö :)), ja tietää sen että se ei johdu omasta "huonoudesta". Ihan hiljaa likka kuunteli lto:n puheita, ei ole asiasta myöhemmin enää halunnut puhua.

Yhteistyössä