Loukkaantuisitko jos miehesi ei haluaisi pitää isyyslomaa ollenkaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Kolmen viikon isyysloma kaataa talouden? Isyysraha on kuitenkin (muistaakseni) n.70% palkasta.

No yrittäjille tuo on suuri raha! Helvetti kun on taas maailmankatsomus kapeaa täällä. Mutta kai se on niin että vain yrittäjä ymmärtää yrittäjäperheen arkea.

Kuten sanoin, raskauden aikana voi laittaa vähän jemmaan, ettei kolmen viikon aikana talous kaadu.

Yrittäjä EI voi olla poissa töistään, vai kuka hoitaa firman jos mies on sen ainoa työntekijä? Voi jestas että täällä on joskus kapeakatseista porukkaa :S

Mä ainakin sanoin jo että ymmärrän jos ei pysty jäämään mutta jos ei RAHAN takia pysty jäämään niin kyllä on arvot kohdillaan :flower:
Tämän palstan myötä olen kyllä ruvennut arvostamaan miestäni ihan helvetin paljon enemmän.

Kuten täällä moni sanooki "ihmettelisin mikä on" tms. niin kaikki tosiaan on erilaisia, turha siitä on sen enempää riemastua.. Se tuskin tekee miehestä huonoa isää jos ei pidä isyysvapaata vaan on töissä, huonon isän määrittelee muut asiat.
Tunnen oman mieheni ja tiedän että vaikka perhekkin on tärkeä, niin on myös työ. En pistä pahakseni että ei lomalle jää, tiedä sitten vaikka mieli myöhemmin muuttuu ja haluiski olla kotona, ihan sama minulle, ehkä jopa parempi ettei olekkaan kotona pyörimässä jaloissa.. :)

Voi hitto kun naurattaa tämä Kamala-nimimerkki joka osoittaa kyllä suurta tietämättömyyttä täällä nyt. Miehellä on YHDEN ihmisen firma joka tuo leivän taloon. Haluammeko että firma kaattuu ja meidän taloutemme sen mukana vain jotta mies voi laittaa perheensä ensimmäiseksi isyysloman muodossa? HALOO!

Loukkaantuisin ja syvästi.
Ja toivon kyl etten moisen miehen kans ikinä lapsentekoon päätyisi...

Tietty eri elämäntilanteet voi vaatia tuota, esim. jos mies on yksityisyrittäjä niin ehkei se vaan voi pitää lomaa. Kai se sit olis ymmärrettävä. Mut tavallisena työntekijän ollessa kyseessä en todellakaan käsittäisi.

Kolmen viikon isyysloma kaataa talouden? Isyysraha on kuitenkin (muistaakseni) n.70% palkasta.

No yrittäjille tuo on suuri raha! Helvetti kun on taas maailmankatsomus kapeaa täällä. Mutta kai se on niin että vain yrittäjä ymmärtää yrittäjäperheen arkea.

Kuten sanoin, raskauden aikana voi laittaa vähän jemmaan, ettei kolmen viikon aikana talous kaadu.

Joo, et taida ymmärtää ollenkaan. Jos olet pienessä firmassa jossa itsesi lisäksi on 0-2 henkilöä, et voi olla 3 viikkoa pois varsinkaan jos on oman alane "sesonki".

Mutta annetaan olla jooko.

Puhuit tuossa edellisessä tekstissäsi ainoastaan rahasta. Et siitä, ettei voi olla pois.

Alkuperäinen kirjoittaja qas:
Voi hitto kun naurattaa tämä Kamala-nimimerkki joka osoittaa kyllä suurta tietämättömyyttä täällä nyt. Miehellä on YHDEN ihmisen firma joka tuo leivän taloon. Haluammeko että firma kaattuu ja meidän taloutemme sen mukana vain jotta mies voi laittaa perheensä ensimmäiseksi isyysloman muodossa? HALOO!

Auts...nyt teit ison virheen kirjoittaessasi. Teillä on talous vaan niin tiukalla ja väärin suunniteltu palstan mukaan.
:headwall: :laugh: :laugh:

No oho, naura ihan rauhassa vaan. :D
Jos vielä kertoisit, missä olen väittänyt että yrittäjän (jolla ei ole alaisia) on mahdollista jäädä isyyslomalle? Sanoin, että voi säästää, JOS talous kaatuu kolmeen viikkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:

Auts...nyt teit ison virheen kirjoittaessasi. Teillä on talous vaan niin tiukalla ja väärin suunniteltu palstan mukaan.

Jepulis :)

Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:

Jepulis :)

Kyllä taas kerran ihmettelen että kuinka yksinkertaisia jotkut ovat. Täällähän on sanottu ettei ymmärretä sitä ettei _rahan takia_ pysty jäämään kotiin niin joku tulee itkemään ihan jotain muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja Maaemo:
. En itse olisi ikinä pärjännyt synnytyksen jälkeen yksin. Hyvä kun vessaan pääsin ilman apua. Ensimmäisinä päivinä en uskaltanut paljon lasta nostella tai kannella kun huimasi niin. Mies kantoi sekä lasta että mua. Auttoi välillä lattialle ja piti jalkoja ylhäällä kun taju meinasi mennä. !

Jos sä olit noin huonossa kunnossa, ni miksi ne kotiutti sut synnäriltä?

Mitääh? Mäkin olin tosi huonossa kunnossa kun ei voinut istua ja oli kipuja. Totta kai ne kotiuttaa synnäriltä, nuohan on normaaleja synnytyksen jälkeisiä vaivoja. Kipulääkeresepti käteen ja kotiin.

No ei kyllä oo normaalia synnytyksen jälkeistä olotilaa jos ei pysty kävelemään.

Sektion jälkeen voi kyllä olla tosi kipeä. Itselläni oli ainakin kipuja kovastikin. Pystyin kyllä kävelemään, mutta se teki aluksi kipeää, ja ylös nouseminen (sängystä, sohvalta, tuolilta...) oli hankalaa. Onneksi mies oli kotona pari viikkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mum:
Alkuperäinen kirjoittaja Maaemo:
. En itse olisi ikinä pärjännyt synnytyksen jälkeen yksin. Hyvä kun vessaan pääsin ilman apua. Ensimmäisinä päivinä en uskaltanut paljon lasta nostella tai kannella kun huimasi niin. Mies kantoi sekä lasta että mua. Auttoi välillä lattialle ja piti jalkoja ylhäällä kun taju meinasi mennä. !

Jos sä olit noin huonossa kunnossa, ni miksi ne kotiutti sut synnäriltä?

Mitääh? Mäkin olin tosi huonossa kunnossa kun ei voinut istua ja oli kipuja. Totta kai ne kotiuttaa synnäriltä, nuohan on normaaleja synnytyksen jälkeisiä vaivoja. Kipulääkeresepti käteen ja kotiin.

No ei kyllä oo normaalia synnytyksen jälkeistä olotilaa jos ei pysty kävelemään.

Sektion jälkeen voi kyllä olla tosi kipeä. Itselläni oli ainakin kipuja kovastikin. Pystyin kyllä kävelemään, mutta se teki aluksi kipeää, ja ylös nouseminen (sängystä, sohvalta, tuolilta...) oli hankalaa. Onneksi mies oli kotona pari viikkoa.

Sama juttu, en olis mitenkään pärjännyt yksin siltikään vaikka vauva ei kotiutunutkaan mun kanssani mutta itseni kanssa oli tekemistä kuitenkin... Ja sitten kun vauva kotiutui niin oli iso apu että mies pystyi hoitamaan mun apuna, en olisi ikinä pärjännyt yksin.

Sanotaanko näin, että meille ei olisi tullut yhtään lasta, ellei mies olisi hyväksynyt sen faktan että hänkin on koti-isänä. Ja jos lapsi ei kiinnosta yhtään sen vertaa, että isyyslomaa pitäisi, ei sitä lasta tartte tehdä. Ja jos ei ole rahaa --- ei kannata tehdä lasta.

Miksi se on mies, joka tuo rahan taloon. Kyllä nainenkin sen osaa.

Täällä kyllä paasataan, että naisen paikka on kotona 3vuotta ja siihen on löydyttävä rahat. Mutta 3 viikkoa isyyslomaa olisi eri juttu? Onneksi ei sentään näin vastauksien perusteella.

loukkaantuisin. Ja niille, joiden talous ei kestä 3 viikon isyyslomaa (poislukien yrittäjät, ymmärrän sen, ettei firmaa niin vaan pistetä kii), niin ylipäätänsä kestääkö talous enää uutta lastakaan? Olisiko kannattanut miettiä sitä lisääntymistä vielä kerran?

MEillä nousuis kolmas maailman sota, jos mies tollasen keksis :kieh:
Mut onneks ei kieltäysy isyys lomasta, vaan on jopa hitusen jyvällä siitä, mikä sen tarkoitus on.

Alkuperäinen kirjoittaja No todellakin :
loukkaantuisin. Ja niille, joiden talous ei kestä 3 viikon isyyslomaa (poislukien yrittäjät, ymmärrän sen, ettei firmaa niin vaan pistetä kii), niin ylipäätänsä kestääkö talous enää uutta lastakaan? Olisiko kannattanut miettiä sitä lisääntymistä vielä kerran?

Peesi! Meillä mies odottaa jo kovasti että saa olla 5 viikkoa kotona kanssamme <3

meillä mies ollu isyyslomalla yleensä sen aikaa kun olen ollu sairaalassa. Paitsi ensimmäiseltä piti kaikki.
On yrittäjä ja ei niin vain onnistu olla viikkoa saati montaa viikkoa pois. Ja syynä ei edes se että ei olisi rahaa tai alaisia. Välillä sitte hommannnu mulle muuta apua jos oon ollu huonommassa kunnossa.

Tuossa aiemmin muutama kommentoi esimerkiksi vauvan ja äidin symbioosia ja isän sopimattomuutta siihen väliin tai sitä, ettei vauvan kanssa tarvii ekat viikot kuin syöttää, vaihtaa vaippaa ja levätä. Muihin asioihin puuttumatta, niin eikös ap:lla ollut toinenkin lapsi ja vieläpä melko pieni. Eli ymmärrän kyllä, jos loukkaantuu jo ihan siksikin, että esikoisen kanssa apua olisi varmasti kovasti tarpeen. Tilanne on uusi ja omassakin voinnissa useilla paranneltavaa riittää viikoksi-pariksi.

Mulla esimerkiksi oli todella rankka kotiintulo tämän toisen lapsen kanssa. Koin ihan outoja tunteita - siihen asti maailman keskipisteenä ollut esikoinen tuntuikin yllättäen jotenkin isolta ja vieraaltakin. Hormoonti heitti ja olo oli väsynyt ja itkuinen. Kyllä siinä oli enemmän kuin hyvä, että mies oli pitämässä esikoisen arkea pystyssä.

Yrittäjän kohdalla ymmärrän jos viiden viikon vapaata ei voi pitää, mutta meillä mies on toisen palveluksessa ja ei meillä rahasta ikinä lasta hankkiessa VOISI olla niin tiukkaa etteikö isyyslomaa voisi rahanpuutteen vuoksi pitää, joten kyllä todellakin olisin loukkaantunut ja hirvittävän IHMEISSÄNI jos mies ei isäkuukautta pitäisi!
Esikoisen kohdalla itse sanoin miehelle etten tarvitse häntä kotona heti syntymän jälkeen kun vauva oli niin helppo ja vointini niin hyvä ja miehellä kiireaika töissä, joten mies piti lomansa kun lapsi oli reilut kaksi kuukautta vanha. Tällöin sekä isälle että lapselle oli enemmän iloa toisistaan.
Nyt odotamme toista lasta ja mieheni jää minun avukseni kotiin heti kun vauva syntyy. Ja odottaa kovasti lomaa kanssamme :heart:

Yhteistyössä