Loukkaantuisitko jos miehesi ei haluaisi pitää isyyslomaa ollenkaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä vaan. Eri asia on jos rahat olisivat niin tiukilla ettei siihen olisi sen takia mahdollisuutta mutta että jos mies ei vaan haluaisi tai näkisi sitä tarpeelliseksi niin musta se olisi todella sääli. :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
No enemmän mä arvostan sitä että se mies lähtee tekemään sitä leipää pöytään, toki tilanne on eri siinä kohtaa jos ite oot niin kipee ettet yksinkertaisesti pärjää yksin, muuten en nää mitään syytä alkaa kiukuttelee asiasta..

Niin, kukin arvostaa eri asioita. Meillä molemmilla ykkössijalla on tietenkin perhe.

No meilläkin on perhe ykkössijalla mutta silti on syötävä ja kattokin on kiva pään päällä.
Mä en tajua kun aina vedetään tämä "perhe tulee ekana"-kortti vaikka sen hemmetin perheen takia useimmat siellä työssä käy.

Kyllä minä vähän loukkaantuisin... Ainakin jos kävisi niinkuin omalla kohdalla kävi - lapsi syntyi kiireellisellä sektiolla, ja minä olin tosi kipeä sen jälkeen. Mutta jos kaikki menee hyvin, niin enpä tiedä sitten. Täytyyhän jonkun tosiaan tienata, mutta mielestäni se on kyllä isällekin menetys, jos ei jää isyyslomalle. Tosin ekan lapsen kanssa se tuntui ehkä vieläkin tärkeämmältä, kun koko elämäntilanne oli niin uusi ja erilainen.

Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
No enemmän mä arvostan sitä että se mies lähtee tekemään sitä leipää pöytään, toki tilanne on eri siinä kohtaa jos ite oot niin kipee ettet yksinkertaisesti pärjää yksin, muuten en nää mitään syytä alkaa kiukuttelee asiasta..

Niin, kukin arvostaa eri asioita. Meillä molemmilla ykkössijalla on tietenkin perhe.

No meilläkin on perhe ykkössijalla mutta silti on syötävä ja kattokin on kiva pään päällä.
Mä en tajua kun aina vedetään tämä "perhe tulee ekana"-kortti vaikka sen hemmetin perheen takia useimmat siellä työssä käy.

Kolmen viikon isyysloma kaataa talouden? Isyysraha on kuitenkin (muistaakseni) n.70% palkasta.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja Maaemo:
. En itse olisi ikinä pärjännyt synnytyksen jälkeen yksin. Hyvä kun vessaan pääsin ilman apua. Ensimmäisinä päivinä en uskaltanut paljon lasta nostella tai kannella kun huimasi niin. Mies kantoi sekä lasta että mua. Auttoi välillä lattialle ja piti jalkoja ylhäällä kun taju meinasi mennä. !

Jos sä olit noin huonossa kunnossa, ni miksi ne kotiutti sut synnäriltä?

Mitääh? Mäkin olin tosi huonossa kunnossa kun ei voinut istua ja oli kipuja. Totta kai ne kotiuttaa synnäriltä, nuohan on normaaleja synnytyksen jälkeisiä vaivoja. Kipulääkeresepti käteen ja kotiin.

No ei kyllä oo normaalia synnytyksen jälkeistä olotilaa jos ei pysty kävelemään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Vituttaishan se, jos mies haluais mielummin käydä töissä, kuin olla kotona ja tutustua uuteen perheenjäseneen (sekä auttaa äitiä ).

On myös olemassa sellaisia töitä mistä ei noin vaan lähdetäkään, esim. projektityöt jotka on valmistuttava tietyssä ajassa. Ei kaikki ole jotain tehdastyöntekijöitä tai myyjiä joiden työ ei ole niin "tärkeää".

Kolmen viikon isyysloma kaataa talouden? Isyysraha on kuitenkin (muistaakseni) n.70% palkasta.

Niinpä. Ja kuten joku jo aiemmin sanoi että kumma kun itse pysty pienestä palkasta jäämään. Niin meilläkin, vaikka isyysrahaa verotettiin vielä kovemmin kuin palkkaa.

Kukin tavallaan. Vastasinkin jo tuolla aiemmin miksi kotiuttivat kahden päivän päästä. Meillä mies halusi hoitaa lasta siinä missä minäkin eikä pelkästään koska olin huonossa kunnossa. Ja tottakai hänkin saa osallistua lapsensa hoitoon vaikka minä imetänkin. Ollaan jo vitsailtu että pitää pian tehdä toinen kun kumpikin haluaisi pitää poikaa ja toisella on aina syli tyhjänä. Meillä siis 'tapellaan' vaipanvaihtovuoroista. Ja tosiaan, mies tuo leivän pöytään vaikka isyyslomansa pitikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Vituttaishan se, jos mies haluais mielummin käydä töissä, kuin olla kotona ja tutustua uuteen perheenjäseneen (sekä auttaa äitiä ).

On myös olemassa sellaisia töitä mistä ei noin vaan lähdetäkään, esim. projektityöt jotka on valmistuttava tietyssä ajassa. Ei kaikki ole jotain tehdastyöntekijöitä tai myyjiä joiden työ ei ole niin "tärkeää".

Jokaisella isällä on oikeus pitää isyyslomansa, piste. Loput on kiinni isukista, että haluaako hän sitä, vai haluaako hän mielummin hoitaa projektinsa.

Onhan se 70 rossaa palkasta, mut esim. rekkakuskilla hieman vaikuttaa jo tonne tilin saldoon kun ei tuo palkka/lisät/tunnit tule ihan samalla lailla kun perusduunarilla..

Juu ei tule ei, mutta raskauden aikana voi vaikka pistää vähän sukan varteen, että isä saa isyyslomansa pitää.

Jokaisella isällä on oikeus pitää isyyslomansa, piste. Loput on kiinni isukista, että haluaako hän sitä, vai haluaako hän mielummin hoitaa projektinsa.

Ainakin mun miehelle perhe on tärkeä, mutta niin on myös se työ jolla perhe elätetään. Mä en siis loukkaannu jos seuraavasta mies ei jää isyysvapaalle. Kyllä hän vapaa-ajallaan perheestä huolehtii =) Ja minä saan taas mennä.

Mä tiedän että tämä on vaikea asia palstalla ymmärrettäväksi mutta perhetilanteita on erilaisia. Osa perheistä on yrittäjäperheitä joissa kolmen viikon poissa näkyy. Tai tulospalkkaus perheitä tai muita kuin kuukausipalkkalaisia ja poissaolot näkyy elannossa. Ja tästähän taas mammat riehaantuu että miksi talous on niin ahtaalla tai rahako menee kaiken edelle.
Raha ei mene kaiken edelle mutta ennen kuin aletaan sitä miesparkaa haukkumaan paskaksi niin edelleen ehdotan sitä keskustelua että miksi hän on mieluummin töissä. Ja niin ikävää kuin se onkin, joskus rahaakin tarvitaan elämiseen ja työn ja perheen on vaan pystyttävä tukemaan toisiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Maaemo:
. En itse olisi ikinä pärjännyt synnytyksen jälkeen yksin. Hyvä kun vessaan pääsin ilman apua. Ensimmäisinä päivinä en uskaltanut paljon lasta nostella tai kannella kun huimasi niin. Mies kantoi sekä lasta että mua. Auttoi välillä lattialle ja piti jalkoja ylhäällä kun taju meinasi mennä. !

Jos sä olit noin huonossa kunnossa, ni miksi ne kotiutti sut synnäriltä?

Mitääh? Mäkin olin tosi huonossa kunnossa kun ei voinut istua ja oli kipuja. Totta kai ne kotiuttaa synnäriltä, nuohan on normaaleja synnytyksen jälkeisiä vaivoja. Kipulääkeresepti käteen ja kotiin.

No ei kyllä oo normaalia synnytyksen jälkeistä olotilaa jos ei pysty kävelemään.

Eikö? Mulla ainakin oli alaosasto niin kipeä ja monta tikkiä siellä. Oon käsittänyt että tämä kipu alhaalla ja istumis- ja kävelyvaikeudet on normaaleja asioita jotka nyt valitettavasti jotkut saa riesakseen vaikeasta synnytyksestä.

Mä tiedän että tämä on vaikea asia palstalla ymmärrettäväksi mutta perhetilanteita on erilaisia. Osa perheistä on yrittäjäperheitä joissa kolmen viikon poissa näkyy. Tai tulospalkkaus perheitä tai muita kuin kuukausipalkkalaisia ja poissaolot näkyy elannossa. Ja tästähän taas mammat riehaantuu että miksi talous on niin ahtaalla tai rahako menee kaiken edelle.
Raha ei mene kaiken edelle mutta ennen kuin aletaan sitä miesparkaa haukkumaan paskaksi niin edelleen ehdotan sitä keskustelua että miksi hän on mieluummin töissä. Ja niin ikävää kuin se onkin, joskus rahaakin tarvitaan elämiseen ja työn ja perheen on vaan pystyttävä tukemaan toisiaan.

Olipa tilanne mikä hyvänsä niin mä en ymmärrä miksi sitä rahaa ei voi etukäteen säästää. Melkein tulee mieleen, että kannattaako lapsia edes tehdä niin epävakaaseen tilanteeseen, jos 3 viikkoa kaataa talouden :/
Sen ymmärrän jos ei pysty jäämään kotiin mutta en sitä ettei muka rahan takia voi jäädä.

No yrittäjille tuo on suuri raha! Helvetti kun on taas maailmankatsomus kapeaa täällä. Mutta kai se on niin että vain yrittäjä ymmärtää yrittäjäperheen arkea.

No yrittäjille tuo on suuri raha! Helvetti kun on taas maailmankatsomus kapeaa täällä. Mutta kai se on niin että vain yrittäjä ymmärtää yrittäjäperheen arkea.

Kuten sanoin, raskauden aikana voi laittaa vähän jemmaan, ettei kolmen viikon aikana talous kaadu.

En mä loukkaantuisi mutta tyrmistyisin yhtäkkisestä luonteen muutoksesta ja suuttuisin. Tuskin olisi olemassa mitään syytä jolla hän pystyisi päätöksensä järkevästi perustelemaan.

Meillä kanssa mies pitää jos pystyy, on kanssa yhden miehen yritys. Nyttenkin on toisella puolella suomea ja mulla laskettuun aikaan 2vko. Meille on tulossa kolmas lapsi ja oon jo tähän kuvioon jo niin tottunut, ettei se paljoa hetkauta. Mies kyllä "kärsii" tästä koska haluaisi osallistua enemmän. Mutta tällä hetkellä kaikki työ on tehtävä mitä tulee ja "luotettavan" tuurarin saaminen on tod. hankalaa. Vapaalla mieheni kyllä osallistuu täysipainoisesti perheelle ja on todellakin kiinnostunut lapsistaan.

Kuten sanoin, raskauden aikana voi laittaa vähän jemmaan, ettei kolmen viikon aikana talous kaadu.

Yrittäjä EI voi olla poissa töistään, vai kuka hoitaa firman jos mies on sen ainoa työntekijä? Voi jestas että täällä on joskus kapeakatseista porukkaa :S

Niinpä. Ja kuten joku jo aiemmin sanoi että kumma kun itse pysty pienestä palkasta jäämään. Niin meilläkin, vaikka isyysrahaa verotettiin vielä kovemmin kuin palkkaa.

Kyllähän siinä on 9kk aikaa sästää se noin 30% sen yhden kuun palkasta, joka tuossakohtaa jää uupumaan.

Mutta esimerkkitapauksessa EI ollut kyse rahasta vaan ihan muusta.

Joo, et taida ymmärtää ollenkaan. Jos olet pienessä firmassa jossa itsesi lisäksi on 0-2 henkilöä, et voi olla 3 viikkoa pois varsinkaan jos on oman alane "sesonki".

Mutta annetaan olla jooko.

Mä käsitin että jokainen ajattelee tilanteen omalle kohdalleen ja vastaa sen perusteella eikä ajatellen muiden tilanteita?

Yhteistyössä