loppuraskauden unettomuus

nyt neljä yötä takana niin, että unta joka yö vain kaksi tai kolme tuntia ja nekin pätkissä.. tähän asti nukkunut suht hyvin, ennen raskautta loistavasti, mielestäni en stressaa, mutta uni ei vaan tule, nyt siis rv37 menossa.. mitään vinkkejä? montaa yötä ei jaksa enää jos ei unta saa. niin ja en siis nuku päivisin kun uni tule silloinkaan, toisinsanottuna uni vaan teki katoamistempun, synnytys ei jännitä, ja asiat on ihan mallillaan.. mutta se uni, jos sitä saisi edes pari tuntia öihin lisää.. :ashamed:

muita saman kokeneita???? huomenna mulla on äitiyspolilla lääkäri, puhun asiasta siellä kyllä mut mut..
 
Mulla on kyllä parempi tilanne (unta n.7h/yö, rv38 menossa), mutta ongelmaa tuntuu olevan täälläkin nukkumisessa. Yöllä tulee nukuttua tosi katkonaisesti, en meinaa jaksaa sängyssä maata tota seitsemää tuntia millään. Päivällä jos nukun (varsinkin aamupäivällä ), niin en tahdo millään herätä sen jälkeen, olo on pöhnäinen koko ajan.

En siis osaa sua juurikaan auttaa, mutta ajattelin kertoa, että helposti ei uni tule täälläkään. Normaalisti mä nukun tosi hyvin ja paljon, n.10h/yö, mutta nyt pari viikkoa on ollut tätä heräilyä ja väsymystä. Kaipa se kuuluu asiaan.. :/ Oon ajatellut että osa siitä johtuu äitiyslomasta, että kun on tottunut tekemään paljon asioita päivisin niin nyt sitä on vähän "tekemisen puutteessa" koko päivän ja sen vuoksi levoton yöllä.

Sen oon huomannut, että liikunta ja ulkoilu iltapäivällä sekä makkarin hyvä tuuletus ennen nukkumaanmenoa auttavat jonkun verran. Samoin, jos päivällä on ollut jotain mielekästä tekemistä tulee uni helpommin ja on syvempää. Kannattaa siis kokeilla ainakin näitä.
 
Mulla ei (tosiaan) vaivaa nyt unettomuus, jostain syystä nukun kuin tukki ja voisin nukkua ihan koko ajan. :xmas: Menossa tosin vasta rv 35, joten ehtiihän tässä vielä. :D

Mutta muulloin olen toisinaan ollut huono nukkumaan ja kokeillut kaikenlaista. Ei raskaana oleville voisi suositella kamomillateetä, mut raskaana sitä ei kai sais käyttää (jokaisen oma asia toki, jos tahtoo koittaa. Liekö tosta niin kauheesti haittaa...). Mut pari muuta hyvää vinkkiä on, et tietokone kiinni ajoissa illalla. Jostain syystä tämä laite on omiaan viemään yöunet. Illan suussa on hyvä käydä myös vielä pienellä kävelyllä, sekin lisää univalmiutta. Mulla toimii myös saunominen, se rentouttaa vähän turhankin hyvin. :xmas:

Mut jos uni ei yöllä tule, yks asia, jonka olen oppinut, on, et ei saa alkaa tuijottaa kelloa. Siinä menee aivotoiminta niin sekaisin, et loppuyön vaan laskee kuluvia tunteja ja uni väistyy entisestään. Joten kellot seinää kohti (äippälomalla ei onneks tarvi nousta aamulla töihinkään ;) ) ja lampaita laskemaan. Itse en ole testannut, mutta ukko väittää, et sekin toimii, jos koittaa pitää silmiä väkisin auki. Kuulemma niinkin nukahtaa nopeasti... B)
 

Sen oon huomannut, että liikunta ja ulkoilu iltapäivällä sekä makkarin hyvä tuuletus ennen nukkumaanmenoa auttavat jonkun verran. Samoin, jos päivällä on ollut jotain mielekästä tekemistä tulee uni helpommin ja on syvempää. Kannattaa siis kokeilla ainakin näitä.


kiitos hyvistä vinkeistä, vaan ei ole ulkoillut,päivän menot ja tuuletus auttaneet.. ei se et en ole koneella, yöllä tuun välillä koneella siinä kohti kun oon neljä tuntia valvonut ...pläähhh---

Mut jos uni ei yöllä tule, yks asia, jonka olen oppinut, on, et ei saa alkaa tuijottaa kelloa. Siinä menee aivotoiminta niin sekaisin, et loppuyön vaan laskee kuluvia tunteja ja uni väistyy entisestään


tuo on totta, makkari on kelloton tila, ja oon sulkenut puhelimenkin, mut ei.. ehkä se tästä...

mietin et oon ikäni ollut aamuvirkku ja illantorkku, ja tehnyt vaan töissäkin aamuvuoroja, ehkä tällä on nyt tarkoitus kääntää mun kroppa sekaisin täysin, et pärjään sit vauvan kanssa.. mutta pieniä unia kyllä kaipaisin, en täyttä unettomuutta..
 
Mullakin on nyt joku hyvä vaihe menossa, koska flunssasta päästyäni olen taas saanut nukkua kokonaisia (n. 8h) öitä. Mulla rv 36+, joten vielähän tämäkin ehtii muuttua. Mutta aiemmin mullakin oli kausi, että heräsin joskus kolmen aikaan enkä saanut enää unta. Kävin vessassa ja yritin uudelleen, ilman tulosta. Sitten piti jo nousta syömään ja samalla jäin alakerran sohvalle vähäksi aikaa lukemaan. Siinä viiden aikoihin sitten jo alkoi uni kutsua ja palasin sänkyyn tai nukahdin sohvalle. En tiedä voiko tuota unta sen kummemmin houkutella, olen ymmärtänyt neuvolatädin puheista, että johtuu raskaushormooneista tuo valvominen.

 
Hei mun piti vielä lisätä tähän yksi juttu, mikä auttoi mulla kovasti. Laitoin vessaan sellaisen pienen töpseliin kiinni asennettavan yövalon, että kun käyn vessassa niin ei tarvi laittaa valoja päälle. Oon saanut nyt nopeammin uudelleen unta vessakäynnin jälkeen.
 
Täällä yksi uneton rv 36+3. Iltaisin/öisin saa unta odottaa ja se tulee yhden/kahden aikaan vasta :( Heräilen monet kerrat wc:n ja vasta n.neljästä eteenpäin nukun kunnolla. Saan onneksi aamusta nukuttua, mutta on aikas sekaisin tuo sisäinen kello. Nukkumaan menosta on jo tullut stressi, kun tätä jatkuu kolmatta vkoa :/
Joudun välillä ottamaan päiväunet, kun nukuttaa kovin...Itse taidan niin kovin jännittää tätä esikoisen syntymää, että unet kateissa. Ehkä tuo synnytys kuitenkin jännittää/pelottaa, vaikka luulin päässeeni siitä yli :headwall:
 
Kerrotko sitten, mitä äippäpolilla sanoivat?! Mä muistelisin, että aikoinaan mun veljen vaimolla oli kanssa unettomuutta, ja se sai jopa jotain lääkettä siihen. En asu Suomessa, ja täälläpäin kuulemma ei voi ottaa mitään unta edesauttavaa lääkettä, mutta siis veljeni vaimo on Suomessa, joten oliskohan siellä eri käytäntö?

Mulla on ollut sama vaiva joka raskaudessa (tämä viides), alkaen siinä puolen välin tienoilla viimeistään. Nukahtaminen on vaikeaa, menee aina vähintään yli puolen yön, sitten pitää ravata vessassa (yks yö 18 kertaa -laskin oikein), hyvänä yönä vain noin 5-6 krt, mutta en meinaa saada uudestaan unen päästä kiinni. Yön saldo jää ihan naurettavan pieneksi, kun ipanat heräilee sitten siinä 7 pintaan.

Viime raskaudessa olin jo ihan epätoivoinen, en osannut ajaa autoa, jäin valoissa ihmettelemään, mitä pitää tehdä, kun on vihreä valo, ajoin pikku kolarin, enkä muista siitä mitään jne jne ... lääkäri vain käski juomaan lämmintä maitoa, lukemaan, ja "ottamaan rennosti"... Heh! Voi, jospa tähän sittenkin olis joku lääke tai rohto! Mulla on nyt rv 35+5, ja mieluusti nukkuisin hyvin edes muutaman yön, ennenkuin pikkupomo saapuu!!

 
Mulla oli loppuraskaudesta myös tosi katkonaisia öitä (jostain luin että nämä valmistaisi elämään vauvan kanssa ja synnytyksen jälkeenhän ne yöt tosiaan vasta katkonaisia olikin...), mutta 2 viimeistä yötä ennen synnytystä nukuin katkotta koko yön. Olis tuosta varmaan pitänyt osata päätellä, että synnytys lähestyy...
 
no toissa yönä vetelin neljä tuntia putkeen oli ihanaa :D nyt nukuin kolme tuntia, ja kohta taas pehkuihin,, jos se ihan unettomuus menisi ohi.. lääkäri sanoi että ei lääkkeitä, yritä nukkua päivällä, ja sanoi myös että jos ei ala pää hajoilla ja kun on nuori niin selviän kyllä ja unet palaa sitten vauvan kanssa, eli varmaan sitä sit nukkuu silloin kuin vauvakin, ihan hyvä keskustelu käytiin, joten =) elen otin jopa päiväunet..

mulla on nyt tullut turvotusta siinä määrin, että seuraillaan muutenkin tarkemmin, sanoi että yritä viikko pysyä kasassa, voihan se olla et vauva tulee ennen la. ja sit kroppa tietyiltä osin tasaa oloa.. hauska kuulla noista kun moni sanoo et ennen synnytystä nukkui yön tai kaksi hyvin.. tietää sitten jos niin käy et h. hetki lähestyy.. kiitos kaikille vastauksista, helpotti kovasti kun tietää ettei ole ainut..
 
vieras0000
Nukkuminen kertoo aika paljon vauvan tulevasta unirytmistä esikon aikaan mulla ei ollu mitään ongelmia nukkua ja kun esikko syntyi ni sillä oli todellakin hyvät unenlahjat. Toisen ootus aikana sit en saanu öisin ollenkaa nukuttua vasta aamulla uni silmään no niinhän siinä sitten kävikin että toinen muksu valvotti sitte koko yön ja aamulla vasta nukahti
 

Yhteistyössä