Kuinka vähillä unilla ihminen selviää? Voiko unenpuutteesta seota?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yökyöpeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"yökyöpeli"

Vieras
Teen ensimmäistä ja viimeistä kertaa yövuoroja 6kpl putkeen! En saa nukuttua päivällä kuin 4 tuntia. Ei vaan uni tule ja tietysti mitä enemmän stressaan nukkumattomuutta niin sitä vähemmän tulee unta. Kaksi yötä vielä jäljellä ja pää tuntuu raskaalta ja pelkään, että sekoan tai jotain :D Joo, en kyllä enää tee näin montaa yövuoroa..

Unen tarve on yksilöllistä. Jotkut pärjäävät neljällä tunnilla, toiset tarvitsevat 10 tuntia.

Unenpuutteeseen voi seota: valvottaminen on vanha kidutuskeino.

Itse olen nuorempana tehnyt 30 yövuoroa putkeen. Enää ei pystyisi.

Jaa, no minä elin tuollaisella unimäärällä vuoden ja olen edelleen elossa ja järjissäni. Vauva siis valvotti, heräri yli 10 kertaa joka yö, enkä minä saanut parin-kolmen pätkän jälkeen enää unta vaan stressasin vaan odottaen seuraavaa herätystä. Pääasiassa unimäärä yössä oli 3 tuntia, joskus kun sai nukuttua 6 tuntia oli kuin uudestisyntynyt. Sitten taas oli jopa öitä, joina en saanut nukuttua silmäystäkään, niiden jäljiltä (yhdistettynä krooniseen univajeeseen) oli kyllä jo suorastaan aika sekava olo.

Joskus myöhemminkin oli noin puolen vuoden jakso, jolloin kärsin niin pahasta unettomuudesta, että en varsinkaan viikolla saanut nukuttua öisin kuin 3 tuntia, yleensä sentään viikonloppuna ainakin toisena yönä suht normaalisti.

Mutta sinulla tuo nyt on tosi lyhyt jakso, älä stressaa unen vähyyttä, ei ole vaarallista ja kun lopetat asiasta stressaamisen, ehkä saat untakin enemmän.

Mulla on kokemusta molemmista, valvottavasta " vauvasta" (alkoi nukkua kohtalaisesti 3v) ja yötyön tekemisestä ja kyl se yötyö on kiduttavampaa....kotona lasten kanssa voi kuitenkin ees olla selällään...ja vähä chillimmin, töissä (ainakin omasssni, hoitoalan)pitää kuitenkin enemmän skarpata...
3-4h mäkin saan öiden välissä nukuttua, lisäks päivänukkuminen ei koskaan korvaa yöunta!

Vaihtelee, mutta ilmeisesti se 8h olis aika keskiverto. 4h on liian vähän monena yönä peräkkäin. Ja kyllä: unenpuutteeseen voi seota. Valvoneena ei sais ajella autoilla eikä muilla ajovälineillä, koska alkaa olla sellaisessa humalatilassa. Mitäs muuta? Nuo vauvojen kanssa valvomisetkin on aika kurjia, kun pahimmillaan ne voi olla keskeinen tekijä synnytyksenjälkeisessä masennuksessa ja lapsivuodepsykoosissa.

Unenpuutteesta voi seota, se voi laukaista psykoosin. Hallusinaatiot eivät ole myöskään harvinaisia, vaikka ne eivät varsinaista sekoamista olekaan. Unenpuute voi laukaista myös monta muuta sairautta, ja pahimmillaan se voi jopa tappaa.

Tuo on tosi lyhyt aikajakso, joten en usko, että vielä sekoat. Tokikin unentarve on yksilöllistä.
Aikoinaan valvoin 1,5 vuotta tuollaisella (jopa vähemmällä) unimäärällä per yö. Kaksoset olivat rinnalla ja täysin eri rytmissä. Kun lapsilta lopetettiin imetys ja alkoivat nukkua yönsä, meni yli kuukausi ennen kuin opin itse taas nukkumaan.

3 vuotta meni niin että arkisin oli mahdollisuus nukkua n.00.30- 4.45, viikonloppuisin onneksi ehti vähän enemmän nukkumaan. Työ oli todella raskasta ja stressaavaa, olin hajamielinen unenpuutteen vuoksi ja jouduin työpaikkakiusatuksi. Unenpuute johtui esikoisen päivähoidossa nukkumista ylipitkistä päiväunista, ei nukahtanut ennen puoltayötä ja itse menin kuudeksi töihin. Se oli ihan kauheeta aikaa.

Kuopus nukkui vauvana ekan vuoden todella huonosti, heräsi 10-20 kertaa yössä, usein ½h. välein, lisäksi saattoi valvoa 1-3 h. kesken yötä. Päivälläkin nukkui max. ½h. unia... Tämä ei ollut niin kamalaa kuin tuo esikoisen kanssa kokema, vaikka välillä väsytti niin että fyysisesti sattui.