***loppukevään 2010 hoidoista syntyneet***

Heippa kaikille!

Tässä meille tammi-helmikuussa vauvansa saaneille viime kevään hoidoissa olleille oma ketju:)

Meillä vaavilla alkanut olla vatsakipuja, ilmavaivoja ja kakkaa tulee runsaasti. Öisin vauva kyllä on unessa, mutta vaikeroi kovasti ja ähisee kun pieruja tulee:( Monesti herään ja luulen, että vauvalla on nälkä mutta onkin ollut vain noita uni-ähinöitä. Tää vauva ei itke juuri ollenkaan, mutta kyllä nuo vatsasta johtuvat vaikeroinnitkin tehokkaasti hereillä pitää. Aion ostaa Disflatylia apteekista noihin vaivoihin. Ostin jo KuplaStop nimistä ainetta, mutta se on tosi paksua eikä sitä ole helppoa annostella kymmentä tippaa. Lisäksi näyttää olevan pahanmakuista vauvan mielestä..

Käytiin äsken vaunulenkillä, kyllä on ihana ilma! Teki itsellekin tosi hyvää pitkästä aikaa käydä kävelyllä.

Mies palaa maanantaina töihin, äkkiä meni 2 viikkoa kotosalla: /
Nyt ollaan huonosti nukutun yön jälkeen tehty niin, et mies hoitaa vauvaa aamupäivän jotta minä saan nukkua, mutta ens viikosta lähtien en sitten pääsekään päikkäreille ainakaan ennen iltapäivää jolloin vauva nukkuu pitemmät unet..Vähän huolestuttaa et miten pärjätään vauvan kaa, mutta kaipa se tästä..

Huomenna mennään miehen siskon tytön synttäreille ja sinne tulee siis koko miehen puolen lähisuku. Näkevät sitten vauvan ekaa kertaa. Pitäisi vielä matkustaa mun sisarusten luokse lähiaikoina vauvaa esittelemään. Yllättävän väsynyt olo tässä on, yöunet on olleet aina tosi tärkeät mulle, mutta eihän tätä vauva-aikaa loppujen lopuksi kauaa kestä ja on se vauva niiiiin ihana:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille pitkästä aikaa :wave: Olen ollut niin väsynyt ja mukamas kiireinen, etten ole ehtinyt käydä täällä :ashamed: Anteeksi!

Mulla on mielialat heitelleet aika rajustikin ja itku on ollut välillä herkässä :| Huolestuin jo, että onko synnytyksen jälkeinen masennus iskemässä, kun mulla on ollut masennusta 4vuotta sitten ennen mieheni löytämistä. Onneksi sain sanottua pelkoni miehelle ja juteltiin asiasta. Sovittiin, että jos alkaa tuntuun siltä, niin otetaan sitten yhteyttä neuvolaan. Varmaan tuohon mielialaan suurin syy on se, että olen ollut niin väsynyt ja stressaan jokaisesta asiasta :ashamed: Imetyksen käynnistäminen on ollut vähän takkuista. Maitoa kyllä tulee ihan hyvin, mutta poika on laiskanlainen imemään ja aluksi ei saanut kunnon imuotetta ilman rintakumia. Nyt onneksi on päästy siitä jo eroon! Ja kun poika nukahtelee tissille, niin imetykset voivat kestää 3 tuntiakin putkeen yöaikaan. Ja sittenkin poika vielä herää itkemään nälkäänsä. Jo laitoksella jouduin välillä antamaan korviketta lisäksi, kun poika oli nälkäinen. Kotona olen yrittänyt pumpata päiväsaikaan ja mies on antanut yöllä yhdellä syötöllä pullosta rintamaitoa, jotta minä saisin vähän levätä. Mutta välillä on siltikin pitänyt antaa lisäksi korviketta : / Ja siitä minä poden huonoa omatuntoa, vaikka tyhmäähän se on. Miten muut oletteko joutuneet antamaan välillä pullosta rintamaitoa / korviketta? Minäkin havahdun pojan ähinään ja uniääniin aika helposti ja unen saaminen on sitten vaikeaa uudestaan. Olen aina ollut herkkäuninen ja uneen vaikuttaa helposti, jos on jotain mielen päällä. Alkuyön poika nukkuu ihan ok, mutta sitten syötön jälkeen joskus 3-5 välillä on levoton ja itkeskelee. Oisko sitten vähän vatsavaivaa tai haluaa vaan tankata lisää maitoa? Anteeksi tämä omanapainen vuodatus, mutta pakko purkaa omia tuntoja myös tänne. Huolettaa vaan nyt kaikki asiat ja haluaa pojalle vaan kaikkea parasta, että senkin takia murehtii...

Paiju Onpas ikävää, että rintatulehdus iski :hug: Toivottavasti ei jatkossa tulis enää ainakaan kovin usein! Totta turiset, että imetyksessä on muutenkin kaikenlaista stressattavaa, ettei kaipais enää mitään ylimääräistä... Tsemppiä sinulle jatkoon! Me on huomattu kanssa, että taskuvaipat eivät vielä pidä näin pienellä. Harsot ja kuoret tai harsot ja villahousut on melkein parhaita. Yöaikaan me on vielä käytetty kertiksiä. Ei olla jaksettu kaiken muun opettelun lisäksi vielä huolehtia kestoista yöllä. Rintapumpun käyttö on aika helppoa, kun siihen tutustuu. Pitää vaan huolehtia, että kaikki osat ovat tiiviisti paikallaan ja suppilo-osa on tiiviisti rintaa vasten. Mulla on käsikäyttöinen ainun pumppu ja eilen ostin emman sähkökäyttöisen, kun oli tarjouksessa. Sen käyttöön pitää tässä vielä tutustua.

Ehdin jo unohtaa, mitä tuolla aikaisemmassa ketjussa oli kirjoiteltu :ashamed: Dementia vaivaa muakin välillä. Jännitti mennä toissapäivänä pitkästä aikaa auton rattiinkin ja piti olla tosi skarppina. Univaje ja ajatukset pojassa = ei hyvä yhtälö.

Mutta olikos riksu, joka oli sairaana? Ei kyllä todellakaan ole herkkua sairastella nyt ja hoitaa vielä pientä! Toivottavasti sairaudet helpottais kaikilla pian ja pysyiskin loitolla!


On tuo poika niin ihana rakkauspakkaus :heart: ja kasvaa tosiaan kovaa vauhtia ja aivan niin kuin illusia kirjoittaa edellä, niin vauva-aika menee kuitenkin tosi nopeeta...


Tsemppiä vielä kaikille kokonaisena oleville! Nonna ja Pikkuperho ilmeisesti ainakin?

Yritän nyt käydä vähän useamman lueskelemassa, kun täältä saa kuitenkin hyvin vinkkejä ja neuvoja ja tukea =) Riksun suosittelema maidonkerääjä on muuten täällä kovassa käytössä, kun toinen tissi vuotaa, kun toisella imettää. Saapa kallisarvoisen maidon talteen!

Unohtu laittaa, että neuvolasta käytiin eilen kotikäynnillä. Kaikki ok. Syntymäpainoa ei ole vielä saavutettu, mutta paino oli kuitenkin noussut. Ja terkka sanoi, että hyvä tilanne on, että isommilla vauvoilla voikin nousta hitaammin. Jotenkin vaan tuntuu, että ei pystyis odottamaan kuukautisneuvolaan asti, että saan tietää miten pojan paino nousee...
 
Viimeksi muokattu:
Nemi, kuulostaa tosi pitkältä tuo kolmen tunnin imetys. Meilläkin imetys päättyy yleensä aina vauvan nukahtamiseen ja välillä kesken imetyksen kun huomaan vauvan nukkuvan, niin herätykseksi riittää se että liikutan rintaa hieman poispäin vauvan suusta ja johan alkaa taas imeminen. Näin imetys kestää puolesta tunnista 45 minuuttiin. Lisämaitoa ei ole tarvinnut antaa kun vauva on tosi ahne imemään ja maitoa tulee hyvin. Teidän vauvalla saattaa olla nyt tiheän imun kausi? Meidän vauvalla oli se viikko sitten ja se kesti 3 päivää.
Tuosta herkästä mielialasta..mulla oli synnärillä se pahin olo 2 päivää synnytyksestä kun olin valvonut 3 yötä putkeen ja olisin niin kovasti halunnut kotiin eikä mua päästetty kun vauvan tulehdusarvoja haluttiin tarkkailla vielä. Itkin heti aamulla ja soitin miehen tulemaan osastolle heti kun vaan pääsee ja pitkin päivää vollotin vaan. Sit lääkäri sanoi mulle, että mulla on varmasti maito nousemassa kun on niin herkkä olo ja se kyllä piti paikkaansa. Plus että olin tosi väsynyt ja oli ikävä kotiin. Kyllä unenpuute voi tehdä tosi kurjan olon, mutta uskon ja toivon että meillä kaikilla helpottuu sekin kunhan vauvat alkaa saamaan jotain rytmiä päiviinsä (ja öihin!).

Mitäs teidän vaavit muuten pitää kylpemisestä? Meillä on nyt kaksi kertaa kylvetetty neitiä ja voi että hän nauttii:) Ilme on todella mairea ja naatiskeleva:)) Ja kylpemisen jälkeinen yökin on mennyt parhaiten kun se rentouttaa niin hyvin. Napatynkäkin irtosi viimeyönä.
 
Viimeksi muokattu:
illusia JIhuu, viime yö meni superhyvin. Poiika nukahti puolen yön jälkeen tisuttelun päälle, joka jatkui pitkin iltaa. Yleensä herännyt viim 3 aikaan tissille, mutta viime yönä heräsi vähän ennen 6:tta. Eli äitikin sai kunnon unet =) Tisuttelu kesti vajaa 2 tuntia ja sitten poika nukahti tyytyväisenä jälleen ilman kitinöitä. Pullostakaan ei tarvinnut antaa. Pumpatut maidot meni sitten pakkaseen. Mekin mietittiin,että oisko pojalla tosiaan ollut tiheän imun kausi, joka tosin kesti n. 5 yötä. Toivoa sopii, että tällaisia öitä olisi usemmankin, niin äiti ja isäkin jaksavat paremmin =) Mielialakin on heti parempi. Vaunuilua vielä odotan. Tänään on -12 ja neuvolan ohjeiden mukaan pakkasraja on -10. Kuinkahan tarkkaa se on? Tietenkin aloteltas ihan n. 10min mittasesta lenkistä.

Napatynkä irtosi pojalla 4 päivän iässä. Onneksi napa on ihan siisti. Kylvyssä on käyty kotona ollessa 2 kertaa. Ekalla kerralla itki oikeastaan koko ajan, mutta viimeksi näytti jo nauttivan jonkun aikaa =) Laitoksella kätilö sanoi, että on aika tavallista, että ihan pienet vauvat eivät heti hirveästi nauti kylvystä. Vaan oppivat sitten pikkuhiljaa nautiskelemaankin kylvyssä. Ihanaa, että teidän tyttö illusia osaa nauttia jo nyt =)
 
Nemi, tosi hienoa että saitte nukuttua yöllä! Sitä osaa kyllä tällä hetkellä arvostaa suuresti kunhan saisi nukkua edes muutaman tunnin putkeen:) Meillä tytöllä oli kärttyinen yö, vatsavaivoja selvästi. Aamupäivällä pikkuinen nukkui tunnin vaunulenkillä, mutta heräsi heti kun vaunut pysähtyi. Annoin iltapäivällä Disflatyl tippoja ja nyt on sitten nukkunut hyvin tässä illalla. Toivottavasti menisi tämä yökin vähän paremmin..
Meillä on ollut jo pitempään täällä etelä-suomessa leutoa keliä, vaan jotain -3 astetta ja ollaan siksi pystytty vaunuilemaan. Olen myös kuullut että ekoina viikkoina tuo -10 astetta olisi rajana. Vietiin vauva viikon vanhana ekan kerran ulos 20 minuutiksi ja sitten oltiin jo 45 minuuttia ja tänään tunti. Autollakin ajettiin tänään kyläpaikkaan tunti suuntaansa ja vauva nukkui hienosti matkat. Pelättiin etukäteen, että onko niitä vauvoja jotka ei viihdy autossa, mutta ei onneksi ollut:)

*muoks* Viime yö (la-su) menikin tosi hyvin, ilmeisesti vauva oli niin väsynyt kun ei saanut eilisillä synttäreillä oikein rauhassa nukkua päikkäreitään ja vatsakivutkin oli minimaaliset -kiitos disflatylin luulisin.

Luulisi kohta Karmillan, Pikkuperhon ja Nonnankin saavan vauvansa? Varmaan ovat jo saaneetkin..tervetuloa tänne sitten kertomaan kuulumisia!
 
Viimeksi muokattu:
Hei,
Onnea kaikille niille joita en ole vielä onnitellut!:flower:

Jos nyt vihdoin ja viimein kertoisin vähän synnytyksestäni...ennemmin en ole ehtinyt ja jaksanut kirjoitella.

Synnytyksen kokonais kesto n.16h.Elikkäs silloin perjantai aamuna meni osittain lapsivesi ja päivällä lähdimme käymään synnärillä tarkastamassa tilanne,lapsivettä se oli. Jäimme sinne tarkkailuun,vaikka lapsivettä ei tullut enempää ja supistuksia ei juuri tullut.Sovimme että aamulla käynnistetään ellei ala tapahtua ennen sitä.Koko pe-la yön supisti mutta vain vartin välein,sain jotain kipulääkettä että sain edes vähän nukuttua.Aamulla sain kännistys tabletin ja sitten alkoi tapahtua,mutta pikkuhiljaa. Supistuksia alkoi tulla aika tiuhaan ja päätettiin ettei tarvita enempää tabuja,sitten supistukset taas hiipui ja sain toisen tabletin.Kärvistelin kipujen kanssa,yritin liikkua ja mies hieroi ja piti lämmintä kaurapussia selällä.kellon ajoista en oikein tiedä mutta iltapäivästä meni loput lapsivedet ja sitten päästiin saliin n.15.30.Siellä otin kipuun ilokaasua,liikuin ja kävin suihkussa. sitten supistukset taas hiipui ja yritin liikkua että homma etenisi ja se auttoikin. Sitten alkoi olla tarvetta ponnistaa ja mutta piti vielä odottaa ja liikkua että vauva laskeutuisi lisää.Jossain vaiheessa sain kohdunkaulan puudutteen ja sitten sai alkaa pikkuhiljaa ponnistaa.Ponnistinkin jo hyvän aikaa kun sitten supistukset taas loppui ja omat voimat myös. Sain tipalla lääkettä jotta alkaisi supistaa ja siinä odotellessa "lepäilin". Sitten uusi yritys kun supistuksia taas alkoi tulla ja vajaa tunnin päästä poika syntyi. Avautumisvaihe kesti 14h 40 min ja ponnistusvaihe 57min.Vähän repesin ja väliliha piti leikata.Menetin paljon verta ja olin aika huonossa kunnossa,mutta sunnuntaina olo alkoi jo parantua ja tiistaina päästiin sitten kotiin.Tässä nyt jonkinlainen sepustus meidän synnytyksestä.

Olen ollut aika väsynyt,nyt yöt alkaa mennä jo paremmin ja poika herää vain kerran tai kaksi syömään. Vieraita on käynyt paljon ja sekin vienyt voimia.Yritän nukkua päiväunia pojan kanssa aina kun mahdollista. Nyt ollaan käyty jo ulkoilemassa ja sekin piristää kummasti.:)

Tulen taas paremmalla ajalla lukemaan teidän kuulumisia.Mukavaa viikkoa kaikille!=)
 
Heipat kaikille :wave: Löysinpäs tänne puolelle!

Meille syntyi tyttövauva 4.2-11. Klassisesti juuri käynnistyspäivää edeltävänä yönä alkoi tapahtua tosissaan. Mullahan supisteli kipeesti jo siitä yliaikakontrollista lähtien 10 min välein ihan tauotta, mutta paikat eivät noilla juurikaan avautuneet. Perjantain puolella supistukset tulivat yhtäkkiä 5min välein ja olivat kipeempiä ja silloin lähdettiin näytille ja pääsin suoraan saliin. Siellä vietettiin sitten noin 12 tuntia kunnes tyttö syntyi :heart:

Synnytys oli hyvä kokemus, vaikka loppu olikin aika haipakkaa ja kipeää. Ponnistaminen oli "ihanaa", helpotus niihin supparikipuihin verrattuna. Ja nopsaan vauva tulikin ulos, ei mennyt montaa minuuttia. Käytin lievityksenä epiduraalia sen vuoksi, että sain levätä hetken. Kun takana oli tosiaan 2 valvottua yötä ja päivää supistusten kanssa. Epi aukaisi kyllä taivaan ja nukuttiin miehen kanssa pari tuntia salissa :D

Eilen päästiin kotiin ja huomenna neuvolan terkka tulee kotikäynnille. Tyttö on aivan ihana pakkaus. Vähän vielä taistellaan imemisen kanssa. Vauva imee kyllä hyvin, kun saa otteen, mutta sitä otetta haetaan yleensä 15-30min. Tissit on tosi pinkeet nyt, kun maito on noussut kunnolla. Valuttavatkin niin, että on paita märkänä ja koitan välillä pumpata käsin vähän pahimpia kivistyksiä pois. Vauvakin syö vain yhden tissin kerrallaan ja saattaa sen jälkeen nukkua tuntikaupalla, joten se kauemmin odottanut rinta joutuu aika koville.

Karmillan ja Nonnan kuulumisia odotellessa =)
 
Heippa!Meille syntyi poika 03.02.2011 klo 03.54.käynnistys aloitettiin keskiviikkona klo 11 mun korkeiden verenp takia.Sain 2 cyotekkiä ja puoli 5 alkoi supistaa säännöllisesti.kahdeksalta meni vedet ja sitten sain yhden kipupiikin plus aqua rakkuloita joista ei ollut hyötyä.Puoli kymmenen olin salissa ilokaasulla ja se auttoikin suht hyvin.eoiduraalin sain 2 kertaa koska eka meni lihakseen: /Valitettavasti epiduraali vei myös ponnistamisen suunnan kohdistuksen ja ollessani 10cm auki ja sitten 45 m ponnistettuani leikattiin väliliha ja otetiin poika imukupilla pois.Loppu kävi nopeesti,lääkärin tulosta meni 4 min kun poika oli maailmassa.
Rehellisesti voin sanoo että YHTÄ HELVETTIÄ oli se loppuvaihe,mutta aika parantaa haavat ja poika on ihana.Alapää on kuin ydinsodan jäljiltä, tikkejä, plus kauheet peräpukamat.Istua en saa kahteen viikkoon ainakaan.
Maito nousi lauantaina ja su tultiin kotiin.Nyt pikkuhiljaa opetellaan yhteiseloa.Kirjoitan myöhemin lisää..
Karmilla ja Uffe:heart:
 
Karmillalle onnittelut pojasta:flower:
Pääsithän sinäkin viimein tositoimiin:) Juuei se synnytys mikään maailman ihanin kokemus ole kaikenkaikkiaan, mutta onneksi sen kivun unohtaa lähes samantien kun saa nyytin syliinsä:heart:

Meillä nukuttiin viime yönä todella hienosti! Syötin vauvan illalla 21 aikaan ja laitoin nukkumaan, vasta puoli kolmelta yöllä syötin uudestaan ja sen jälkeen nukuttiin aamulla puol kahdeksaan asti heräämättä! Mahtavan pirteä olo ensimmäisen kerran vauvan syntymän jälkeen:) Tosin eilinen päivä ei ollut niin helppo vauvan kanssa kun jostain syystä vaavi oli kiukkuinen ja oli ilmavaivoja eikä päiväunista tullut oikein mitään. Iltakin meni kitistessä joten oli sitten yöllä aikas väsynyt nähtävästi. Mutta onneksi ei yöllä ollut noita vatsavaivoja joita tuntuu yleensä olevan syötön jälkeen. Tänään tulee iltapäivällä vauvan tuleva kummi kylään, hänellä laskettuaika toukokuun alussa ja saa nyt sitten vähän harjoitella meidän vauvalla vaipanvaihtoa yms:)

Ekassa neuvolassa käytiin maanantaina ja nyt tyttö painaa 3600g eli 200g on tullut syntymäpainoon lisää, pituutta pari senttiä tullut. Kakkaa ja pissaa tulee niin paljon että taitaa mennä suurin osa syömisistä suoraan vaippaan..
 
illusia76 Hienoa, että sinäkin sait nukuttua :D Me alotettiin maanantaina d-tipat sellset, jossa on mukana gefilusta. Varmaan on vähän vaikuttanu pojan mahaan, koska kakkaa tulee reilummin, kuin ennen ja hieman on ätissyt enemmän, mutta onneksi yöt ovat vielä olleet aika rauhallisia. Alotettiin annostus 1 tipalla ma ja ti ja tänään 2 ja huomenna 2 tippaa. Annostushan on 5tippaa. Anoppi soitti eilen, että hakekaa hernekeittoa, kun hän teki isomman satsin. Sanoin miehelle, etten taida uskaltaa syödä sitä, ettei pojan maha joudu liian koville, d-tipat ja herne yhdessä. En vielä tiedä vaikuttaako hernekeiton syöminen pojan mahaan, joten en viitsi testata yhteisvaikutusta d-tippojen aloituksen kanssa. Hienosti on teidän tyttö kasvanut, vaikka ruuansulatuskin ilmeisesti toimii hyvin ;)

pipa, pikkuperho ja karmilla Suuret onnittelut vauvoista :flower::heart: Onneksi olette kaikki selvinneet synnytyksestä ja palkinto on nyt sylissä!

Miten muuten olette toipuneet synnytyksestä? Siis lähinnä alapään osalta? Karmilla jo sanoikin, että alapää on kuin ydinsodan jälijiltä, mutta toisaalta synnytyksestä on vasta vähän aikaa. Mullehan tehtiin pieni eppari ja tikit on, mutta haava on parantunut hienosti ja sunnuntaina uskalsin jo käydä saunassakin :) Mites jälkivuoto? Mulla vielä tulee vähän, mutta vähentynyt on ja toivottavasti ei kestäis enää hirveän kauaa... Ei jaksais värkätä enää siteiden kanssa.

Eilen päästiin vaunuilemaankin, kun ei ollu kuin -2. Olipas kivaa :D Tosi hyvä noita meidän vaunuja oli työntää ja poika nukkuin tyytyväisenä heti. Tänään on taas -12 ja loppuviikosta on taas luvattu sellaisia pakkasia, ettei varmaan päästä ulos : /

Vieraita on meilläkin käynyt, mutta olen välillä sanonut, että nyt ei sovi, että olen väsynyt. Tai tulkaa joku toinen päivä, että saadaan olla rauhassa tämä päivä. Onneksi ovat olleet ymmärtäväisiä ja osa on sanonut, että tulevat myöhemmin vasta käymään.

Pojan rytmi näyttäs olevan tällä hetkellä se, että hän käy yöunille 22-24 välillä ja herää syömään 2-4 välillä, syö 2 tuntia ja herää aamulla 10-12. Vaikka tuo yöllinen syöttö saattaa venyä niin mieluummin näin, kuin monta lyhyempää syöttöä. Mulla kuitenkin yleensä kestää pitempään saada unen päästä kiinni, niin ehdin itsekin nukkua välillä. Jos välit olisivat lyhyemmät niin vois mun unet jäädä lyhyiksi. Saapa nähdä millaiseksi rytmi muodostuu. Meillä terkka sanoi, että alle 3kk vauvan rytmiä on vielä vaikea kääntää, mutta isommalla vauvalla sitä voi jo yrittää.

Mahavaivoja ei vielä ole hirveästi ollut (koputtaa puuta), mitä nyt vähän d-tippojen jälkeen on ollut jonkun verran ätinää ja kakkaa on tullut reilummin. Pierua pojalla ainakin tulee, joten ainakin tällä hetkellä ilmat tulevat ulos, eikä poika ähise pierujen yhteydessä.

Huomaa jo kuinka päivä on pidentynyt ja ajatelkaa nyt on jo helmikuu. Kevättä kohti mennään ja kesällä meidän pikkuiset on jo aikasen paljon isompia =)

Mukavaa päivää kaikille ja voimia!
 
karmillalle onnittelut pojasta :flower:

Alapää on tikattu, mutta pystyin istumaan jo synnytystä seuraavana päivänä. Tosin hieman toisella kankulla ja kyljen vaihtaminen sängyssä oli hankalaa, kun piti vauvaa varoa samalla. Sain toisen asteen repeämät, repesin suoraan alaspäin kello kuuteen, mutta en ilmeisesti kuitenkaan kovin syvältä. Jotain tikkejä tuli myös tuonne sisäpuolelle. Pukamia tuli, mutta en ole niitä mitenkään nyt hoitanut, kun eivät oo kipeitä ja kukaan ei niistä mitään puhunut, että pitäisi laittaa jotain rasvaa tai muuta. Kuuluuko niille tehdä jotain? Sairaalassa sain Levolacia joka aamu ja maha toimikin jo kolmantena päivänä synnytyksestä. Ostin kotiinkin pienen pullon tuota. Pissalla käyn vieläkin käsisuihkun kanssa, vaikka ei se varmaan enää niin kauheesti kirvelisi.. kun vaan uskaltaisi koittaa :D

Kuinka kauan teidän vauvat söivät ihan vastasyntyneinä?
Tämä syö yleensä noin 5-15 minuuttia kerrallaan ja vaan yhdestä rinnasta. Sen jälkeen pullauttaa nännin suusta ja alkaa tyytyväisenä nukkumaan. Vetelee unta semmoset tunnista kolmeen tuntiin ennenkuin taas syödään. Joka paikassa lukee, että syötä molemmista rinnoista joka syötöllä. No milläs syötät, kun toinen nukkuu eikä huoli huvikseen tissiä. Vaan silloin kun on nälkä.

Neuvolan terkka on tulossa tunnin päästä käymään, sitten näkee, että onko paino noususuunnassa. Vähän jännittää kyllä, juurikin siksi kun tuo tuntuu syövän niin lyhyen aikaan kerrallaan.
 
Huuh tätä asioiden määrää! Eilen ehdin lukemaan ja nyt vasta kirjoittamaan, koitan kommentoida minkä kerkiän. Ihanaa kun saatiin näin eläväinen ketju pystyyn!!

Karmilla, Pikkuperho ja Pipa suuret onnittelut !!!:flower::flower::flower:

Syömistiheydestä meidän poika söi aluksi kolmen tunnin välein ja molemmista rinnoista. Nnyttemmin rytmi on sellainen, että poika syö 2-5 tunnin välein, yhdestä rinnasta kerrallaan ja maidon tulo on tasoittunut järkevämmälle tasolle. Minulla tuo molemmista rinnoista imettäminen joka kerta lisäsi maidon tuotantoa ihan liikaa ja oli mahdotonta saada kaikkia pahkuroita pois. Nyt rintatulehdus on hellittänyt ja rinnat tuntuvat tyhjenevän hyvin. Pelkään silti tosi paljon että tulehdus uusii kun antibioottikuuri huomenna loppuu. :'( Lisäksi nyt tuli samaiseen nänniin haava ja joudun pumppaamaan joka toisen imetyskerran. :( Toivottavasti pian paranisi ihan tavalliseen imetyskuntoon. Pumpattuja ja ylituotantokautena pakastettuja maitoja ollaan sitten juotettu pullosta ja tuntuu että pullosta syö enemmän ja nukkuu sen päälle pidempään kuin rinnasta syödessä - siksi pitäisi äkkiä saada tuo toinenkin rinta kuntoon, että vielä jatkossakin huolii rintaa. Yöt meillä menee niin että nukahtaa 11-01 välillä, syö 3-4 ja taas 7 aikaan. Syö kuitenkin suht lyhyesti ja nukahtaa itsekseen omaan sänkyyn syötyään, joten olen kokenut nukkuneeni varsin hyvin viime öinä. Jos nukahtaminen on venynyt myöhään on mies jäänyt valvomaan ja minä mennyt nukkumaan aiemmin, että jos sattuu huono yö olen paremmassa vedossa. Pikkuperho jostain koliikkisivustolta luin, että nimenomaan ei pitäisi syöttää aina molemmista rinnoista, koska sitten voi takamaito jäädä saamatta, ja sairaalasta sanoivat että vähintään 20 min per rinta pitäisi syöttää ennen kuin vaihtaa jos vaihtaa. Tiedä noista sadoista neuvoista sitten mikä käy kellekin!! D-tippojen aloitus ollaan siirretty antibioottikuurin jälkeen että mahalla olisi jotain mahdollisuuksia. Nyt on saanut maitohappobakteeri (rela)-tippoja kuurin ajan, mutta vatsanväänteitä on pari kertaa päivässä aika reippaasti kuitenkin, etenkin illat menevät enemmän tai vähemmän vängertäessä ja silloin ruokailua ja pulautteluakin on ihan jatkuvasti. Parempi kuitenkin niin kuin öisin!

Ihaninta on ollut kun huomaa pojan tykkäävän esim. kylvystä ja laulamisesta ja välillä olevan ihan tyytyväisenä hereillä katsellen. Se luo usko tähän hankalien syöttöjen rumbaan.

alapää kesti minusta aika kauan parantua istumis- ja etenkin kävelykuntoon, ehkä 2 viikkoa, vaikka oli vain pari pinnallista tikkiä. Vuotoa tulee vielä jonkin verran. Nyt yritän muistaa tehdä niitä lantionpohjan harjoituksia ja pitäisi äkkiä mennä fysioterapeutin neuvontaan (meillä päin on sellaisia ryhmätapaamisia) että saa kuntoilut oikealla tavalla käyntiin. En oikein ole itse uskaltanut jumpata.

Nemi hyvä jos mielialat alkavat jo olla paremmat ainakin joinain päivinä. Minulla on baby blues lähtenyt selvästi helpottamaan nyt kolmen viikon kieppeillä. Siihen asti tulikin itkettyä ilosta ja surusta ihan joka päivä, mikä oli henkisesti tosi rasittavaa.
 
Pikkuperho Mullakin ilmeisesti on pienet pukamat, mutten minäkään ole niille mitään tehnyt, kun eivät ole vaivanneet. Eikös apteekista saa jotain voiteita, jos alkavat vaivaamaan. Mulla onneksi on maha toiminut, kaapissa on levolacia ja kuivattuja luumuja varalle. Mulla ei oikeastaan pissaaminen ole kirvellyt missään vaiheessa hirveästi. Toivottavasti sun repeämät paranee pian!

Toi imemisaika on varmasti tosi yksilöllistä. Jotkut syö pitkään heti ja toiset lyhyempiä aikoja. Ja varmaan vauvallakin vaihtelee imemisajat. Mun kaverin vajaan kuukauden ikäinen tyttökin imee kerralla vaan toisen rinnan. Minäkin olen kuullut, että kannattaa antaa imeä tarpeeksi kauan yhtä rintaa, että vauva sais takamaitoa, joka on ilmeisesti ravintorikkaampaa. Eli varmasti on ok, että teidän tyttö syö yhden rinnan kerralla. Miten oli paino kehittynyt?

Paiju Toivottavasti sulla ei rintatulehdus uusi :hug: Varmasti pelottaa, niin muaki pelottais! Oletk kokeillut lansinoh-rasvaa? Itsellä on se käytössä ja vaikuttaa olevan hyvä. Apteekista saa. Toivottavasti rinta kelpaa jatkossakin! Minä olen yrittänyt muistaa aina välillä tehdä lantionpohjalihas harjoituksia. Ihan sellasia perusjännitys harjoituksia, joihin oli ohjeet neuvolan vessan seinällä :D Pitää varmaan vielä etsiä paremmatkin ohjeet. Voi olla,että sellaset onkin jo olemassa, kun neuvolasta on saatu niin paljon lappuja. Mutten ole jaksanut niihin vielä hirveästi tutustua :ashamed: Kiva kuulla, että sulla on baby blues helpottanut. Itsellä on ollut helpompia päiviä välillä, eikä itku tule enää niin helposti. Mutta huomaa, että huolettaa ihan jokainen asia ja nukkuminen on vähän huonoa. Jotenkin en osaa mennä ajoissa nukkumaan, kun ajattelen, että poika kohta herää kuitenkin syömään ja päivällä en saa nukuttua päikkäreitä, kun poika nukkuu. Kai sitä vissiin käy ylikierroksilla :confused:

Mitä d-tippoja te käytätte, jotka olette aloittaneet? Meillä käytössä gefilus-d3 tipat. Ja tänään pojalla on ollut selvästi vatsanväänteitä ja maha on ollut sekaisin :( Lisäksi on pulautellut aika paljon. Voiko sekin johtua d-tipoista? Huomenna pitäis annostusta lisätä 3 tippaan, muttei uskalleta, vaan totutetaan vatsaa pitempään 2 tippaan ja katsotaan onko apua. Pitää vissiin vaihtaa merkkiä, jos ei ole apua...
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Kommentoin tässä ainakin Nemin kysymyksiin voinnista, eli mulla on alakerta toipunut tosi hyvin. Tikit ei enää kiristä yhtään, ovat varmaan jo sulaneet pois. Paineen tunne joka oli aluksi kävellessä, on nyt poissa. Mullekin tuli pukama, joka oli aluksi tosi kipeä. Ostin voidetta, Shericopt tms? joka vei kivut. Ajattelin lähteä ensi viikolla hiihtolenkille, kun niin kovasti jo mieli tekisi ja vointi on hyvä. Selkä ja niska on kylläkin kipeä ja jumissa, johtuu varmaan imetyksestä kun ei aina saa niin hyvää asentoa vauvaa syöttäessä. Jälkivuoto on tosi vähänlaista enää. Pärjäisi varmaan jo pikkuhousunsuojalla. Ja johan meidän tyttö täyttää tänään 3 viikkoa:heart:

Neuvolasta antoivat pullon Devitol -tippoja. Olen antanut vasta yhden kerran yhden tipan. Ei huvittaisi lisätä vauvan vatsakipuja..Yöt menee onneksi aika hyvin, mutta päiväunilla tuntuu ilmavaivat häiritsevän tyttöä. Kovaakin kiljahtelua ja ähinää kuuluu kopasta kesken unien.

Pikkuperho kyseli vauvan syöntiajoista tms. Meillä vauva syö 15-60 minuuttia ja aina vain toisen rinnan yhdellä kertaa.
 
Nemi tyttö oli ylittänyt syntymäpainonsa jo viiden päivän ikäisenä ja saanut 250g lisää painoa ihan parissa vuorokaudessa, joten maito riittää, vaikka syökin vaan yhden rinnan kerrallaan. Nyt ovat syöntiajat vähän pidentyneet ja mulla tissit pehmenneet, eli eivät oo enää semmoset pinkeet pallot, joista vauvan oli vaikea saada otetta.

D-tipat ahdistavat jo valmiiksi, kun lisäävät masuvaivoja :'( viikon päästä pitäisi nekin aloittaa.

Vatsa ei ole toiminut yllättäen eilen eikä tänään, vaikka olen levolacia ottanut aamuisin. Nyt käskin miehen tuoda kaupasta samaa luumunektaria, mitä osastolla oli ja koitan sillä saada oman mahani kondikseen.

Tyttö on tänään viikon vanha. Kylvyssä oltiin jo toista kertaa ja aina vaan näytti olevan maailman suurin kidutushetki. Takapuolen pesusta juoksevan veden alla tuo sen sijaan nauttii oikein kovasti, ei ole koskaan siitä itkenyt. Mitäs muiden vauvat pitävät kylvettämisestä?
 
pikaseen tulin muutaman rivin laittamaan kun mies vahtii poikaa..nukkuvat yhdessä;)Meillä on viikko mennyt vaihtelevasti,välillä yöt yhdellä heräämisellä,välillä useemmalla.Kaksi pakettia on mennyt jo vaippoja viidessä päivässä.Painoa on tullut 300g lisää, eilen kävi neuvolan täti.Silmät rähmii, joihin saatii resepti tippoja, ei onneks tarvinnu viiä lääkäriin vaan saatiin apteekkiin resepti.Hikka on vaivannu liki joka pv, ei se tunnu poikaa haittaavan,luin jostain että jos aon mahassa hikotellut kovasti niin sama meno" jatkuu kuulemma sitten.Ei olla kylvetetty vielä,huomenna olis sekin edessä.Mulla on auttanu ummetukseen LAXOBERON, apteekista ilman reseptiä.En pysty istumaan, ja aivastaminen ja nauraminen tekee kipeää:|kovasti yritän alapäätäkin hoitaa,mutta kai se paranee ajan kanssa.Poika on hurmannu mummit ja vaarit täysin, etenkin mun vanhemmat on onnesta sekaisn, kun tää on eka poika, ja luultavasti muita ei sitten enää tulekkaan.

Otteko muuten kukaan ehtiny miettiin että lähdettekö toiselle kierrokselle?Toukokuussahan meidän pitää päättää jatketaanko alkioiden pakastusta.Meillä on sielä 2 .Fertinovassa se maksaa 300e vuosi.LUULTAVASTI meidän lapsiluku on tässä..katsotaan nyt.Mun munatorvethan oli tukossa,niin täytyy sekin sitten jotenkin selvittää, että onko yhä niin,koska kuulemma ne oi joskus aueta" raskauden myötä.

Päivä kerrallaan tässä opetellaan ÄITIYTTÄ joka tuntui joskus saavuttamattomalle unelmalle.Me kaikki hoitolaiset(kin) ollaan tosi onnekkaita että ollaan se oma vauva saatu.
Mukavaa viikonloppua kaikille:heart:
 
Huh, tosiaan d-tippoja pitäisi uskaltaa aloitella kun on antibiootit loppu. Nyt on vaan ollut pari päivää niiiin ihanaa kun vatsaa on vääntänyt vähemmän ja vanhempien hoitotaito on kehittynyt, niin omaa stressausta ja pienen huutoa ei ole ollut nimeksikään. Toki auttaa, että mies pitää nyt viimeisiä isyyslomapäiviään.

Pikkuperho syömiskuviot kuulostaa hyviltä. Meilläkin ollaan pääsemässä tuohon suuntaan. Minusta tuo yksi rinta kerrallaan tuntuu toimivan hyvin, pysyy rinnat tyhjempinä. Toivottavasti luumut auttaa! Minulla toimivat hyvin.

Nemi juu ei täälläkään nyt ihan itkuitta selvitä tosiaankaan! Mutta helpottaa kun uskaltaa antaa vastuuta pois ja rentoutua hetkeksi. Nyt mies on pienen kanssa ulkoilemassa ja minä saan ihan omaa aikaa. Tosin illalla sitten pitäisi jaksaa toisin päin kai..

Karmilla voi kun sun vointi jo alkaisi paranemaan! On tosi vaikeaa kehittää 'äitiyttä' kun on itse kipeä! Me Ei olla vielä uskallettu, haluttu tai ehditty miettiä jatkoja. Ainakin tämä vauva-aika on uutena kokemuksena sen verran hektistä, ettei uudet tulokkaat heti innosta. Mutta tosiaan pitää muistaa päättää jotain pakastealkioista, en muista kuinka pitkä sopimus meillä oli.

Uusista vaivoista: Onko teillä rinnoissa tai nänneissä vihlontaa syömisten jälkeen? Minulla on ollut enemmän ja enemmän, eilen meni nukahtaminenkin hankalaksi sen takia.
 
Pikkuperho Mahtavasti on kyllä teillä tyttö kasvanut =) Ei ne d-tipat kaikilla välttämättä aiheuta vatsavaivoja. Juuri eilen näin yhtä työkaveria, joka oli aloittanut samat tipat ku mekin ja heti 5 tipan annostuksella. Eikä tytöllä ollut tullut mitään vatsavaivoja, vaikka muuten kuulemma onkin aika herkkävatsainen. Eli aika arpapeliä on kenen vatsa reagoi ja kenen ei. Meillä poika vieläkin itkeskelee osan aikaa kylvyssä, mutta välillä sitten osaa jo hieman nautiskellakin. Eli varmaan teilläkin opitaan pikkuhiljaa nauttimaan kylvetyksestä.

karmilla Toivottavasti silmien rähmiminen helpottaa pian ja toivottavasti olokin helpottaa ja istuminen onnistuu pian!

Vielä ei olla mietitty toiselle kierrokselle lähtemistä. Meillähän ei jäänyt pakkaseen mitään : /, joten alusta asti pitäis hoidot aloittaa... Tällä hetkellä ei nappaa yhtään ajatuskaan piikityksistä jne. Sisarus olisi tietenki kiva pojalle jossain vaiheessa saada. Meidän syy lapsettomuudelle on selittämätön, joten ei kai se luomuraskauskaan ihan poissuljettu ole (vaikkakaan en usko siihen).

Paiju Juu itku on herkässä. Toivottavasti sullakin helpottaa mielialat. On se vaan niin kumma miten pienetkin asiat muuttuu väsyneessä ja herkässä mielialassa todella isoiksi ja huolettaa niin hirveästi. Mutta onneksi minäkin olen jo vähän oppinut rentoutumaan välillä ainakin... Kyllä mullakin vihloo rinnat / nännit välillä syöttöjen jälkeen.

Eilen oli n työkaverin 50v-synttäreillä 5 tuntia ja kyllä teki hyvää. Vaikka lähteminen oli vaikeaa ja ikävä oli poikaa. Hyvin oli isä pojan kanssa pärjännyt, mitä nyt 3 kakkavaipat oli pitänyt vaihtaa :D Säikähdin kyllä, kun ajelin kotiin ja rintoja pakotti ja suihkuun mennessä huomasin, että rinnat oli ihan kivikovat ja pahkuraiset. Onneksi kuumassa suihkussa hieromalla sain vähän pehmenemään ja puristelin maitoa vähemmäksi. Suihkun jälkeen pumppasin vielä vähän ja onneksi poika sitten kohta heräsi tyhjentämään rintoja. Mutta kyllä säikähdin, että nytkö se rintatulehdus sitten iski! Ei ole ennen reilun 5 tunnin imetystauko saanut moista aikaan :confused:

Huomenna poika täyttää 3 viikkoa :heart:

D-tipoista pidettiin toissapäivänä kokonaan tauko ja eilen ja tänään on annettu vaan 1 tippa. Rauhallisemman oloinen on poika ollut ja seuraillaan tilannetta, milloin uskalletaan nostaa annostusta.
 
Viimeksi muokattu:
karmilla toivottavasti paranet pian, kurjaa olla koko ajan varuillaan, että mikä liike sattuu ja kuinka paljon :hug: tulikos sulla kuinka pahat repeämät sitten?

Paiju mulla vihloi välillä vasemman rinnan nänniä imetyksen jälkeen ja kauankin. Tytöllä on vähän väärä imuote, siitä taitaa johtua tuo vihlominen. Nänni on vinossa aina kun tulee pois vauvan suusta ja sehän on merkki väärästä otteesta. En vaan tahdo saada rintaa tarpeeksi tytön suuhun, vaikka kuinka yritän houkutella päätä takakenoon ja suuta auki.

Nemi kiva kun pääsit tuulettumaan vähäsen =) itse en pystyisi kovin kauas lähtemään, kun tyttö tahtoo päivisin syödä parin tunnin välein. Tuntuu, että tissit ei kerkee edes täyttymään kunnolla, mutta on tämä toki miellyttävämpi tunne, kuin semmoset supertäysinäiset rinnat.

Neitokaisesta on tullut aika vaativa päiväsaikaan. Sylissä vaan nukkuisi ja heti kun lasket alas, niin maksimissaan puoli tuntia nukkuu ja sitten herää ja kiukkuaa. Kantaminen tuntuu olevan myös pop. Saa nähdä millaiset hauikset meillä on kesään mennessä, jos tätä tahtia saa kannella, että nukahtaa : / Yöt tuo on nukkunut vielä onneksi tosi hyvin, 3-5 tunnin pätkiä ja ihan omassa kopassaan. Nukahtaakin syötön jälkeen yleensä nopeasti uudestaan unille. Tiedä sitten mikä tässä päiväajassa tökkii?
 
Nemi ei kai tuo täyttyminen rintatulehdusta tee jos vain saa tyhjenemään - tai mikäs minä olen neuvomaan..:D Hyvältä kuulostaa että pääsee vähän ulkoilemaan. Meillä mies lähti tänään iltaa viettämään, onneksi poika ei huuda vaan nukkuu suloisesti ruoan päälle. Välillä on ollut sellaisia iltakonsertteja että vähän stressasi jäädä itsekseen iltasaikaan kun on itse valmiiksi väsynyt.

Rytmeistä Aika erilaisia rytmejä tuntuu meidänkin vauvoilla olevan. Meidän pitää 3-4 tunnin syömisvälejä yöt päivät, ja ihan silloin tällöin voi mennä vain 2 tai jopa 5 tuntia, ja silloin ollaankin usein kärttyisiä kun on rytmi sekaisin. Hereillä on, jos ei syömisiä ja vaipanvaihtoja lasketa ehkä vain pari tuntia päivässä - toistaiseksi onneksi päiväsaikaan - mutta aikamoine unikeko tuntuisi olevan. Ja aika hankalalta tuntuisi yrittää rytmiä muuttaa vaikka haluaisikin, joten katsellaan miten kehittyy ja toivotaan parasta. Maha on herralla tuntunut vaivanneen vähemmän kun on annettu Cuplatonia ennen ruokia, eli suosittelen kokeilemaan. Tosin nyt alkoivat vihdoin d-tipat, saa nähdä kuinka käy..

Pikkuperho niin tosiaan tuo nännin vihlonta voisi olla imuotteesta, ihan mahdottomalta untuu saada täydelliseksi joka kerta. Myöskin silloin kun heruminen alkaa vihloo itse rintoja. Pelkäsin vaan että onko sammasta, vaikkei mitään näy, mutta en nyt ihan vielä taida alkaa sitä epäillä.
 
Viime viikko meni pojan kanssa suht hyvin,nukahti aina rinnalle syötyään.Viikonloppuna alkoi sitten jotenkin olemaan levoton ja yhtenä iltana menni yhteen yöllä kun rauhoittui.Ei huoli tuttia eikä syö pullosta maitoa: /Eiline ilta /päivä oli kauhea.Poika valvoi aamu kymmenestä yö yhteen ja ilta oli yhtä huutoa..mies sai pojan röyhtäsemään ja sitten syötin istualtaan,kun nyt pystyn joyenkin istumaan lyhyitä aikoja.nukkui yhdestä kuuteen..Tänään on mennyt taas 2 tuntia nukahtamiseen.yritän levätä ainakun poikakin mutta olen kyllä TOSI VÄSYNYT:aamulla soitin itkien neuvolaan.
Mä kun olen päivät yksin kun mies on töissä/koulussa
 
Pikkuperho Mies syötti pojalle pakkasesta pumpattuja maitoja. En minäkään muuten olisi voinut noin kauaa olla pois kotoa. Jospa teidän tytöllä olisi vaan "sylinkaipuu"-kausi menossa ja se menisi ohi? Toivottavasti ainakin. Ja hyvä, jos kuitenkin öisin on rauhallisempi. On meilläkin ollut pari päivää sellaista, että on pitänyt sylitellä vaan. Mutta ainakin vielä on ollut vaan pari kertaa.

Paiju Juu, ikävää on ollut väsyneenä kuunnella ja rauhotella itkevää ja kirkuvaa lasta : / Toivottavasti eilinen ilta meni hyvin! Tosiaan vaikeaa on joka kerta saada hyvää imuotetta. Onneksi se ainakin välillä onnistuu (ilmeisesti ainakin). Ainakaan imetys ei satu aina, mitä nyt aluksi saattaa vihlaista, kun poika "hyökkää" nännin kimppuun. Tietenkin välillä sattuu enemmän ja silloin kyllä huomaa, että ote on väärin, mutta toisaalta aina otteen korjaaminenkaan ei onnistu. Varsinkin jos poika on kärttyinen ja väsynyt.

Rintaraivareista Eilen illalla poika sai jonkun ihmeen huuto, kirkumis ja raivarikohtauksen tissillä :'( Joskus 23 maissa. Oikea tissi on aina ollut jotenkin pojalle vaikeampi rinta. Aluksi otteen saaminen ei onnistunut ollenkaan ilman rintakumia, mutta onneksi sitä ei ole enää tarvinnu käyttää. Mutta tosiaan eilen oli huusi aika kauan ja hylki nänniä. Yritin vaihdella tissiä, röyhtäyttää ja mies kävi välillä vaihtaan vaipan (vinkkejä rintaraivaria varten netistä). Jonku ajan päästä poika sitten rauhottui imemään, mutta oikeasta rinnasta ei kovin kauaa malttanu imeä :| Onneksi tänään ei ole raivonnut kummallakaan rinnalla. Saapa nähdä mitä illalla tapahtuu... En tiedä oliko poika sitten niin väsynyt ja nälkäinen vai mistä oli kyse. Toivoa sopii, ettei kovin usein toistu!

karmilla :hug: Voimia! Tiedän tunteen. Toissayönä sain nukuttua pätkissä varmaan yhteensä reilut 2 tuntia. Poika oli tissillä melkein koko ajan ja itki melkein heti, jos häntä yritti nukkumaan laittaa. Olin ihan zombie eilisen. Ei poika kyllä ole vielä koskaan noin kauaa huutanut, mitä teillä. Joten voin vaan kuvitella kuinka väsynyt olet ja vielä olet yksin päivät! Mitä neuvolassa sanoivat? Toivottavasti helpottais pian ja olis ollu vaan ohimenevää!
 
Karmilla voi tylsyyttä, väsyneenä kaikki vaan on kamalaa! Toivottavasti löytyy rauhoituskeinoja. Meillä ykkönen on kantoliina, jossa nytkin rötköttää ja sitten tietysti vaunukyyti. Yöllä on yleensä nukahtanut syötön jälkeen omaan sänkyyn, mutta nyt on tullut uusi tapa jäädä kukkumaan kl 4 syötön jälkeen. Ollaan sitten vuoronperään miehen kanssa yritetty tainnuttaa huonoin tuloksin :headwall:

Nemi toivottavasti ei tule tavaksi nuo raivarit. Meilläkin välillä on esiintynyt, yleensä on silloin ollut kyllä yliväsynyt, ja välillä vaan reuhtoo koko syömisen ajan ja känisee, veikkaisin että silloin sattuu mahavaiva samaan aikaan ruokailun kanssa. Siihen ei yleensä auta sitten kuin muut puuhat ja uudet ruoat myöhemmin. Ja välillä puklailee ihan tosi paljon, välillä sitten ei ollenkaan. Liekö tämänkään päivän d-tipat vatsassa... Tämä syömispuoli kai vaan lienee aluksi vähän ongelmallista?

Meillä mies oli isyyslomalla vikat päivät viime viikolla ja saatiin nekin sitten kivasti kulumaan toiset rintatulehduksen merkeissä...ihan samanlainen puun takaa horkkakuume kuin viimeksi ja kauheat tulehdusarvot vaikka aloitin heti antibiootit ja pumppauksen. Kaksi päivää meni niin että imetin ja kävin vessassa, muuten makasin sohvalla kiljumassa. Mitään pahkuroita ei taaskaan ollut ennenkuin jälkikäteen. Vähän hirvittää olla noin sairas joka toinen viikko. Arvon tässä nyt uskaltaako jatkaa imetystä vai olisiko terveempää lopetella. Jos jatkaa niin rintoja pitäisi tyhjentää maks. neljän tunnin välein, eri puolilta, aina ihan tyhjiksi. Miten tuo muka on mahdollista? Maitoa tulvii nyt jo.. ja jos vaavi nukkuisikin pidemmän pätkän, niin minä heräisin sitten pumppaamaan, jippii. Ei lapsentahtista vaan tissintahtista elämää. Pidän nyt pari viikkoa harkinta-aikaa ja katson miten rinta toipuu ja miten tällä rytmillä onnistuu elämään. Kurjaahan on, että noinkaan tiukka rutiini ei mitenkään takaa ettei noita 'melkein verenmyrkytyksiä' enää tulisi. :D Sehän tässä pelottaa. Ja tämän shown takia on taas vauva-arki hakusessa, ei ole oikein ehtinyt rauhassa nauttimaan koko hommasta kaiken tämän sairastelun keskellä :'( Muuten on kyllä ollut ihanaa seurata kun poika on entistä enemmän kiinnostunut ympäristöstään. Pitää tänään lähteä ostoksille, että saa lisää roikkuvia juttuja sille katseltavaksi, ne on niiiiin suosittuja.

Oletteko ehtineet jo pohtimaan nimenantojuttuja? Meillä on nyt nimi päätetty ja kastekuviot vihdoin päätetty, taitaa tulla aika tavallinen tilaisuus lähisuvulle ja kummeille. Minulla ei jotenkin ollut etukäteen mitään visioita mitä sitä haluaisi tai ei haluaisi
 

Yhteistyössä