loppuajan odotus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelottaa

Vieras
Meillä on nyt neuvola kesälomalla eli työntekijöitä ei ole, neuvolakertoja ei ole enää ollenkaan ennen vauvan syntymää. Mulla on nyt viikkoja 35+1.
Pää on aika sekaisin tästä kaikesta, esikoinen tulossa ja yksin kotona venailen.
Supistuksia on tullut keskiraskaudesta asti säännöllisesti ja epäsäännöllisesti, kivuliaita mukaan on mahtunut paljon. Yleensä alkaa supistelemaan ihan ilman mitään syytä tai siis että olisin kovasti urheillut tai pinnistellyt, vaan ykskin yö heräsin kolmen aikaan ja supistuksia tuli melkein pari tuntia säännöllisin väliajoin ja tuntuivat aika kivuliailta, siinä sitten huokailin ja vaikertelin sängyssä. Sitten niitä oli seuraavan päivän mutta epäsäännöllisesti.
Vauva on jo laskeutunut ilmeisesti mahassa kun on mennyt palloksi enemmän tonne alemmas eikä enää keuhkoja paina niinkään (toisin kuin rakkoa). Ainakin viimeksi neuvolassa niin sanottiin ett laskeutunut olis? Jo nyt?
Minua vaan huolestuttaa kun en tiedä onko nuo kivuliaat supistelut normaaleita kun neuvolassa käsketään vain lepäämään, kohdunsuuta ei ole tutkittu vähään aikaan.

Lääkäri mulla kyllä pitäis olla viikolla 37 mutta kertooko se sitten mitään mulle että onko kaikki ok? Viimeksi kun mulla oli se lääkäri niin se kohteli mua tosi törkeesti, ei tervehtinyt, riuhtaisi vaan neuvolakortin kädestä ja kiroili vastaanotolla! Vähän paineli alavatsaa ja parin sekunnin tutkimus sisään ja murahti ""ihan ok voit pukea!"". Itkuhan siitä pääsi kun huoneesta pääsin pois.
Jos se lääkäri ei tosiaan tutki mua (kun ei noita neuvolakäyntejäkään enää ole ja olen ihan pihalla kaikesta) ni mitä mun ite pitäis siellä kysyä sitten?

Missä päin odottavaa äitiä kohdellaan noin huonosti? Itse olen varmaan viikolta 35+ käynyt viikoittain neuvolassa. Luulisi että jostain korvaava palvelu sinullekin löytyisi, vaikka oma neuvola lomailisikin. Kummaa touhua...

Minullakin nuo lääkärikäynnit ovat olleet vähän.. hm... epämiellyttäviä, sillä lääkäri ei oikein mitään kerro. Tuossa viimeisessä nlalääkärissä oli mun lantiokin tutkittu, ja en siitäkään mitään tiennyt kun ei se lääkäri mitään kertonut. Ihmettelinkin kun ei mitään ole neuvolassa synnytystapa-arviosta puhuttu...

Mutta sinuna soittaisin jonnekkin (terveyskeskus tms.) ja tenttaisit kuinka he voivat olettaa että sinun raskauttasi ei enää seurata mitenkään noin loppumetreillä. Ainakin olen käsittänyt niin että muillakin odottavilla on neuvola kerran viikossa näin loppuvaiheessa... Luulisi että raskauden seuranta kuuluisi ihan perusterveydenhuoltoon.

-sametti rv 38+3

Eikös neuvolalääkärit yleensä ole ""vain"" terveyskeskuslääkäreitä? Sellaisen käsityksen minä olen saanut... Tuntuu että ne on epäkohteliaita.. Eihän ne ole saaneet laajaa koulutusta, toisin kuin gynet/kätilöt, että kuinka gynekologinen potilas kohdataan jne.

Samaa mieltä että ota ihmeessä yhteyttä terveysasemalle tai äitiyspolille,kyllä raskauden kokoaikainen seuranta kuuluu kaikille.Eihän ole sun vika ettei korvaavia työntekijöitä ole.Pidä puolesi,älä anna periksi vaan vaadi päästä johonkin seurantaan.Mulla rv 36+3 ja neuvola nyt viikottain.Oma nlatäti jäi just lomalle ja nyt sijainen tilalla.Uskomatonta että jossain noin hoidetaan asioita!Olet kyllä jo noin pitkällä joten älä pelkää,kaikki menee varmasti hyvin!

Hei

Oletpa ikävässä tilanteessa, loppuraskauden seuranta kun olisi ilman muuta tärkeää!
Soita ihan rauhassa äitiyspoliklinikalle synnytyssairaalaasi, kun mieleesi tulee kysymyksiä joihin kaipaat asiantuntevaa neuvoa. Selitä sinne tilanteesi, ja sano, että sinulle on tärkeää, että saat tietoa, jotta sinun ei tarvitsisi pelätä.
Loppuraskauden seuranta on muun muassa raskausmyrkytysuhan takia tärkeää, joten jos esim turvotus lisääntyy kovasti tai tulee jopa näköhäiriöitä, niin äitiyspolille pitää soittaa heti!

Yhteistyössä