-LOKAVAUVAT 2007-

Tutista... mä oon kans laitokselta asti yrittäny tuttia vauvalle,mutta ei oikein haltsaa sitä hommaa. Mun mielestä on ihan ihmeellistä kun ei vaavi tuttia osaa oikein syödä..esikoinen kyllä osas. Ja jos ei tuttia saa pojalle ollenkaan maistuun niin musta taitaa ihan oikeesti tulla ihmistutti.. :$ sen verran kova imemisen tarve täältäkin löytyy.

Yöllä meiän on pakko vaihtaa vaippa vähintään kerran,jos useemmin herää niin mieluummin joka kerta sit. Tää herra kun tuntuu olevan oikein herkkisten herkkis, eikä yhtään viihdy märällä/kakkasella vaipalla... muutenkin niin herkkis et sylissä pitäs koko ajan olla ja vierestä jos lähtee pois niin heti säpsähtää.Aika riittämätön olo on kun kummatkin pojat kaipaa seuraa ihan yli paljon... saa nähdä minkälainen herra tästä pienemmästä tulee kun tuntuu olevan kaikelle kovin "herkkä"... :/ mielenkiinnolla odottaen.
Esikoinen kyllä viihty lattialla,ei tarvinu koko ajan sylissä olla ja nukku omassa sängyssä ihan pienestä asti hienosti,tutti myös kelpas ja märkä vaippa ei haitannu ollenkaan...aivan totaalisen erilaisia lapsia siis :heart:

yksäiti+ poikanen 3viikkoo 4pvä
 
Olen seurannut teidän keskustelujanne lähes koko odotuksen ajan, lokavauvaa kun odottelin itsekin. En kuitenkaan saanut aikaiseksi kirjautua mukaan keskusteluun.

Esikoista siis odoteltiin, ollaan vajaa kolmekymppinen pariskunta Varsinais-Suomesta. Raskaus sai alkunsa pakastealkion siirrosta 1/07, alkiot olivat peräisin ensimmäisestä ivf-hoidosta keväältä 2006, aiemmin koettiin yksi varhainen keskenmeno ennen tätä onnistunutta. Lapsettomuushoitojen syynä oli mun endometrioosi.

Meidän neiti otti varaslähdön 37 ja risat viikoilla, tosin oli uhkaillut tulla jo 31 viikolta eli hyville viikoille päästiin. Tyttö oli pieni, painoi 2480g syntyessään ja pituus oli 47 cm. Nyt painoa on tullut ihan kivasti, keskiviikkona neuvolassa oli 2780g puntarin lukema. Täysimetyksellä mennään, vaikka imetystie on ollut kivikkoinen. Vauva sai alkuun sairaalassa lisäruokaa pienipainoisuuden ja keltaisuuden vuoksi pullosta, ja olisko siitä tai sitten vain suun pienuudesta johtuen imuote vähän huono, mikä sitten kipeyttää mun rintoja kovasti. Pärjäillään kuitenkin kun käytän välillä rintakumeja.

No, siinäpä siis esittelyä. Tuntui, että virtuaaliseura vois olla hyödyksi kun olen päivät yksin viikolla kotona miehen ollessa töissä. Ja sitä paitsi esikoisen äitinä on paljon askarruttavia juttuja joista on mukava puhua muiden äitien kanssa.

Aurorae ja tyttönen
 
Unihorteesta sohvalta nousin koneelle, kun siirsin vauvan sylistä nukkumaan... Miksi ihmeessä tänne koneellekin pitää heti rientää :headwall: , uni olis oikeesti tärkeempää!! Oon huomannut, että vähitellen yöheräämiset tuntuu enemmän. Yöllä imettäessä torkun ihan horroksessa ja aamullakin väsyttäis enemmän. Mutta kun ei välitä, niin johan se väsymys taas unohtuukin :) . Pidemmän päälle olisi silti parempi, kun joskus päivällä malttaisi hetken torkahtaa.

Meillä syödään tuttia nyt vähitellen paremmin. Saa sitä vieläkin välillä olla kokoajan laittamassa, mutta selvästi paremmin jo :) . On se niin oiva apukeino pieneen rutinaan :) .

Auroraelle tervetuloa :) !!

Minä oon ollut nyt pari yötä vaihtamatta vaippaa, kun ei ole ollut kakkaa. Jos on kakka, vaihdan, jos vain pissaa, en vaihda, eikä meillä neiti aamulla ui pissassaan. Mukava helpotus sekin, kun ei tarvi sängystä mihinkään nousta :) .

Meillä on vauvalla ollut pari parempaa päivää, jos ei hetkellisiä mahahuutoja lasketa. On se niin eri tyyppi ilman kipuja!! Killittelee vaan sitteristään hiljaa ja tyytyväisenä. Ja itelle on niin ihanaa, kun saa rauhassa tehdä pakolliset kotihommat. Miten ne onkin olevinaan niin tärkeitä :whistle: .

Ja ai niin, kaikista tärkein :heart: :heart: . Mä sain eilen vauvalta ekan ihan selvän hymyn :heart: :heart: :'( . No kyynelet oli ilon ja liikutuksen kyyneleitä :) . Parina aikaisempana päivänä on kateltu, että hymyileekö, mutta eilen hymyili ihan selvästi, kun aloin illalla jutteleen. Voi jestas, miten se niin hetkellinen juttu sulattikin sydämen tyystin!! Mikä rakkaus ja ihanuus :heart: . Aika jännää aikaa tässä kohta, kun vuorovaikutus muuttuu. Onneksi kaikissa ajoissa on omat ihanuutensa, niin kovasti kun olen surrut vauvan kasvamista ;) .

Mutta jos nyt sinne sohvalle. Ennen kuin meilläkin poikkeaa muutama sukulainen, kun on kuulemma vaatteita ostettu ja etteivät ehtisi pieneksi... Hirvittää muuten, meillä kaapissa makaa bodyja ja muuta vaikka kuinka, mitä ei ole vielä kertaakaan tällä vauvalla käytetty... Helposti tulee käytettyä niitä tiettyjä samoja, jotka nopeasti kuitenkin on taas pesusta käyttökunnossa.
 
Huh huh, kun tää aika menee kauheeta vauhtia!
Mietin tossa eilen illalla, et kuin lokosat oltavat oli sillon kun esikoinen synty, kun vauva vaan söi ja nukku!
Nyt on tuntuu, et aika ei riitä mihinkään... Ja esikoisenkin kanssa tarviis viettää aikaa ettei raukaa luule, et äiti on hylänny kokonaan.
No, äskön kävin ulkona tytön kanssa ja mies hoiti vauvaa...Eli katto telkkaria ja typy nukku sohvalla vieressä :D
Huomenna tulee neuvolatäti meille kotiin...Kuinkahan paljon on tyttö kasvanu...
Eilen irtosi napatynkä ja onneksi irtosi... se haisi TODELLA pahalta ja jouduttiin käyttämään metyleenisiniä siin 4 pv, kun meinas pikkusen napa tulehtua. No onneks se nyt näyttää jo ihan normaalilta ja haju lähti siis heti, kun se tynkä irtos.
Tutin käytöstö, meillä tyttö syö iltasin innolla tuttia, mut jos päivällä yrittää tarjota, ni lähtee kokoajan pois suusta.
Mut onneks edes iltasin, on aikamoinen imutarve typykällä ja ihmistutiksi en kyllä rupea. :whistle:
Tyttö syö hyvin ja nytkin on taas nukkunut muutaman tunnin ja mun tissit räjähtää :/ Tarvii kohta mennä lypsämään... on toisaalta hyvä et saan pakkaseen talteen, ni voi huoletta lähtee joskus johonkin ja Mies saa syötettyä tytön.

Ristiäiset pidetään 25.11. ja nimikin on jo selvillä. Etunimi on harvinaisempi ja kaks muuta perinteisiä ja ne tulee mun suvusta. Miehen suvussa ei ollut mitään mitkä ois rimmannu... :D
Mutta eipä tuo ollu kauheen pahoillaan kun otettiin noi nimet mun suvusta... toivottavasti anoppi ei ota herneitä nenään... :)

No tämmönen sekava turina tällä kertaa, kun taas kerkes jotain naputella!
mukavaa alkavaa viikkoa kaikille! :wave:

Lapanen ja Wiia tasan viikon vanha tänään :heart:
 
Hyvää alkanutta viikkoa :wave:

Hui että, meidän mittari näytti aamulla et ulkosalla pakkasta -8 astetta :eek: Tänään siis meillä kaivetaan loputkin talvikamppeet varastosta. Vauvalla kyllä on jo toppahaalari ollut käytössä, mutta nyt isommillekkin täytyy lämpimämpää alkaa jo pukee.

Voi että mua väsyttää. Pikkuherra päätti herätä viiden jälkeen. Koitin syötellä ja kuivitella ja ajattelin hänen nukahtavan viel uusiks, mutta ei... silmät oli niin kirkkaina pojulla. Noustiin sit aamupuuhiin ja aamukahveille. Mä kun sain silmäni kunnolla auki, simahti vauva sitten ja en mä enää osannu nukkumaan käydä. Nyt sit isommat on jo hereillä joten ei voi käydä enää nukkuun vaik vauva viel nukkuukin :headwall: Tänään kyl pakko nukkuu itekin päiksärit :)

Eilen olisi ollut taas vieraita tulossa, mutta me kohteliaasti kieltäydyttiin :ashamed: Välillä haluaa olla ihan perheen kesken. Katseltiinkin sit koko perhe yks lasten leffa ja nautittiin vaan olosta =) No vieraat tulee sit tänäiltana.

Meil kans poika saanu paljon vaatetta lahjaksi. Onneks osa on reilusti isompaa, jopa kokoa 74cm. Tällähetkellä tätä pientä vaatetusta on liikaakin, niinkuin Rontti sanoi, ei kaikkea ehdi ees pitää :( Sitä muodostuu äidille ne lempivaatteet joita tulee sit pidettyyn eniten. Ja mulla tulee pyykättyynkin senverran usein et ne samat kiertää... ;)

Ainiin juu, rontti kyseli tässä kerran ristiäisistä ja voileipäkakusta ;) Kyllä ainakin ajatuksissa on tarjoilla voileipäkakkua :p Muut tarjoilut onkin viel täysin auki :/ Miten mä en oo saanu aikaseks miettii mitään ristiäisjuttui sen tarkemmin :ashamed: Aika vaan kulkee... :whistle:

No nyt pikkumies ähisee ja puhisee tossa sitterissä. Kakkaa tuntuu tekevän :) Täytyy nyt mennä :wave:
 
Heissan kaikille :wave:

Aurorae tervetuloa meidän lössiin :wave:

Meillä juhlittiin eilen nuorimman pojan synttäreitä ja keskimmäisen nimppareita. Daniel täytti jo 17.10 kolme ja Jesperillä oli lauantaina nimpparit mutta yhdistettiin ne tällä kertaa. En jaksanut alkaa leipomaan parin päivän välein :ashamed:

Ei voi olla totta! Miä jo unohdin mitä mun piti kirjoittaa :ashamed: Ainakin tuteista jotain. Meillä syö neiti vaan yhtä mallia, jotain unitutteja. Mummi niitä osti. Pulloon sopii vain luonnonkumiset tutit, muut ei kelpaa. Imetys taisi loppua täällä, en ole onnistunut pumppaamalla yllä pitää maidon tuotantoa. Ihan selvästi on loppumassa :/ No ei voi minkään.

Oma haava alkaa selkeästi olla jo parempi. Eritys on loppunut jne. Onneksi kuuri puree :)

niinukalta piti kysyä millaisen mekon ostit ristiäisiin ja mistä löysit? Mun pitäis ja metsästää joku unelma neidille. Mistähän miä löydän niin pienen?

Jaahas, neitokainen taas kutsuu. Taitaa taas tää aamu mennä pieniä tirsoja ottaessa eli äidin ei tarvi edes suunnitella tekevänsä mitään :D

Piti vielä tulla kertomaan mitä löysin eilen kirpparilta. Soivan ja itekseen keinuvan sitterin :D Sellaista ei vielä neidillä ollutkaan :whistle:
 
huomenta kaikille..

mulla hartit aivan jumissa..vaikka olen yrittänyt olla kuinka rentona hyväänsä tyttöä syöttäessä..
olen tässä pähkäillyt että mulla ei varmaan kamalasti maitoa tule,vaikka tyttö viihtyy puolesta tunnista neljään kymmeneen minuttia yhteensä tissillä ja sitten huutelee vielä lisää maitoa jota juo n.80-120 ml kerralla.

sisko kehotti antamasta vaan tissiä,mutta sittenhä neiti roikkus koko ajan rinnassa,kun huutaa jo näinkin lisämaitoa..oliskohan viisasta vaan luopua koko imettämisestä,ja siirtyä pulloon kokonaan..miehelle kyllä sanoin että aijon ainakin vielä tissiä antaa ainakin niin pitkää kunhan lasten neuvolan terkkari on käynyt 1.11 meillä kotona.katotaan sitten mikä on tilanne.

kuitenkin ihan kivaa hommaa tuo imetys on..tietysti nyt on toinen asenne mitä silloin 13v sitten..
mutta toisaalta helppoo se olis pullostakin antaa.mee ja tiedä mikä sit on oikein tai väärin.

meillä mies lähti tänään isyysloman jälkeen töihin,viikko isyyslomaa on vielä jemmassa,on pikkusen outoo ollut..ja kukaan ei ole vielä käynyt edes meijän aamun lehteä hakemassa :/ pitäsköhän koira opettaa juoksemaan postilaatikolle,ja valkkaamaan sieltä oikean lehden :kieh:

uunin sain sentään lämpiämään..ja imuroidakkin pitäs..mutta tää kone veti vaan nyt puoleensä :D

tuutilullaostin lindeksiltä tytylle sen mekon,se on sellanen violetti,taitaa olla jotain samettikankaan tyylistä pehmeää kangasta,liivimekon mallinen,edessä taskut,paita kuulu siihen,se on sellanen lila,luonnonvalkone,jotaki kukka kuvioita siinä paidassa.
en tiedä laitanko sitä paitaa siihen alle silloin,mulla yks valkoinen body,jota vähän kaavailin sen mekon kaveriksi,kun valkoiset sukkahousutkin on.
ostin 56cm.kun tuntu että 62cm on hurjan iso..toivottavasti mahtuu,mutta eihän sen mekon nyt tartte nilkkoihin asti ollakkaan.
leveyttä siinä mekossa kyllä on.
tuutilulla millo teillä ristiäiset?

huh,pitäsköhän nyt tosiaan tormistautua imurin varteen,pyykitkin pitäs viikkailla kaappiin.

neiti sai eilen isännän veljen vaimolta (jotka jo rotinoilla kävi) kaksi bobya,ja sellaset tosi ihanat farkut kokoa 74 :) ompahan sitten jo isompiakin vaatteita jemmassa.

ronttikohan kirjoitteli että yksiä ja samoja vaatteita tulee pidettyä vauvalla..sama juttu täällä..iltasella olen aina tota vaatekaappia penkonu ja varannu aamuksi valmiiksi vaatteet.sitten huomannut että hei,täällähän on tämmönenkin vaate.

mutta nyt hommiin..ei muuten tule mitään..
onneks ei tartte ruokaa laittaa,kun eilistä on vielä tähettä.

niinukka ja tyty 3vkoa.
 
Heippa kaikille!

Niinukka valitteli hartioista. Mulla on ihan sama tilanne. On meillä tuo imetystyynykin käytössä, mutta ei siitä niin paljoa tunnu olevan apua. Olen yrittänyt sitten muuna aikana jumpata vähän niitä, että ei tartteis mihinkään hierojalle mennä.

Meillä ei onneksi ole niin paljoa noita sopivia vaatteita, joten ei ihan samoja vaatteita tule koko ajan pidettyä. Lisäksi noi 60 cm on vielä hieman isoja, joten meillä ei ole paljoa pienempiä vaatteita. Kaipa siellä silti on vaatteita, joita ei tule pidettyä. Ruskovillan villahousut meillä jäi heti liian pieniksi. No olihan ne aika pienet. Meinasin, että josko möis ne pois. Niitä kun on turha säästää seuraavalle, kun nytkin niitä kokeiltiin vain kerran.

Mutta nyt pitäis mennä tekemään hänen vauvakirjaansa taas eteenpäin. Pitäisi lisäksi tänään yrittää käydä noi omat vanhat vaatteet läpi. Laitoin silloin raskauden aikana pieneksi jääneet laatikkoon talteen. Nyt pitäis kattoa mitkä niistä mahtuu vielä päälle ja mitä niistä meinaan pitää vielä. Loput saakin pistää sitten kirppikselle myyntiin...

Ristiäisistä mun ei onneksi tartte huolehtia, kun tuo mummi on leiponut kaiken kohta. Puvun ostin jo kesällä Tallinasta (valkoinen paita + housut hopeisilla koristeilla), yritän laitella kuvaa jossain välissä tänne siitä. Meillähän on ristiäiset jo 3.11, jolloin olis hänen 1 kk synttäritkin. Kaikki soittelee ja kyselee, että mitä vois ostaa. Hirveän hankala antaa mitään neuvoja. Mitä nyt tolle vois ostaa... Kummilahjat jätetään kummeille, vauvakirjaa me ei tarvita... Eihän se meille (isännälle tai mulle) tule, joten en mä osaa sanoa mitään vinkkejä. Jos hän sais sen henkilötunnuksen pian, niin voitais avata tili. Sinne vois tietty laittaa hänelle rahaa. Tarkoitus olis alkaa säästämään hänelle muutaman kympin kuukaudessa. Herra saa käyttöoikeuden tilille sitten, kun täyttää 17. Hän voi sitten maksaa siitä ajokorttinsa tulevaisuudessa. Niin mullekin tehtiin silloin aikanaan. Ei tarvinnu sen maksamista miettiä. Lisäksi sain siitä muutaman tonnin käyttörahaa bensaan ja muihin isoihin hankintoihin. Itelleni se oli hyvä idea.

LillaStina ja Eemeli
 
Kuinka pian olette uskaltaneet ulkoilla syysvauvan kans? Meillä esikoinen on syntynyt ihan sydäntalvella ja silloin piti odottaa kaksi viikkoa ennen kuin vauvan sai viedä ulos. Mietin tässä kun ei ole tuulinen eikä kylmäkään ilma että voisin lähteä vaunujen kans käymään pienen lenkin, mutta mietin tuota kahden viikon sääntöä että koskeeko se myös syksyllä syntyneitä vauvoja. Esikoisella käy aika tosi pitkäksi kun ei olla arkena käyty ulkoilemassa. Ei kehtaisi koko päivää antaa videoitakaan tollottaa. Yksin se ei ole suostunut leikkimään ollenkaan sen jälkeen kun kotiuduttiin vauvan kans.

Meillä vauva nukkuu päivällä kolmen, neljän tunnin pätkiä, mutta yöaikaan kukkuu kahden tunnin välein syömään ja syöttöhetki saattaa kestää pahimmillaan parikin tuntia. En ymmärrä miten nuo yöt on noin huonoja verrattuna päiväaikaan. Päivällä poika posottaa eikä itke yhtään, käväisee tisuttelemassa ja jatkaa uniaan. Pitäisi kai jotenkin saada pyöräytettyä tuo imuttelu aika päivälle, mutta miten? Ei tässä kovin montaa tuntia tule yössä nukuttua ja vaikka poika aamusta nukkuisikin pitkään, niin enhän minä voi nukkua kun tuo esikoinen herää ja hänen kanssaan täytyy nousta ylös. Ei mua kyllä väsytäkään enää sen jälkeen kun olen saanut itseni sängystä ylös, mutta varmaan pidemmän päälle tällainen rytmi ottaa voimille.

Nyt pitää lähteä laittamaan ruokaa kun vauva vielä nukkuu

Katja, vauva 1vko ja tyttö 3v9kk
 
Ulkoilusta
Me lähdetiin ulos jo noin viikon vanhana. Ei me kyllä oltu silloin ulkona kuin vissiin vartin. Siitä sitten jatkettiin koko ajan enemmän. Päivittäin ollaan oltu nyt ulkona. Parhaina päivinä (kun ei ole hirveen kylmäkään) hän on vaunuissa nukkumassa jopa 3-4 tuntia, joskin iltapäivällä ja parvekkeella. Nyt olis just tarkoitus lähteä hänen kanssaan lähteä viemään paperiroskat keräyslaatikkoon ja toivon mukaan hän jää ulos nukkumaan pariksi tunniksi sen jälkeen.
Olen kattonut tuon sään mukaan miten mennään ulos. Täällä etelässä varsinkin, kun ei oikein tunnu tulevan tuo syksykään kunnolla, niin joka päivä pääsee ulos.
En tiedä mikä se sääntö näin syysvauvoilla on, mutta eiköhän sinne ulos uskalla mennä ainakin vähäksi aikaa. Vähän kerrallaan ja tarpeeksi vaatetta päälle, niin hyvin he siellä pärjäävät.
 
Hyvä kuva Tuutilulla lapsista :) . Onkos tytössäkin hiukan poikien piirteitä, vaikka tietty niin tyttönen onkin :) ? Ja kyllä nyt kelpaa sitten keinussa kiikutella! On se jännä, kuinka äkkiä tuo maidon tuotanto vähenee, jos ei ole imijää... Mä olisin kauhusta kankea tuollaisesta lääkekuurista, että pitäs imetys jättää siksi aikaa :/ . Ihanaa, kun Tuutilulla tunnut ottavan rennommin. Mulle oikeesti olis tosi kova paikka tollanen. Halu imettää on niin kova, ja siksi onkin sitten kova paikka, jos maito ei vaikka ala tässä riittämäänkään. Mun ainainen pelkoni :ashamed: .

Mun pitäs nyt alkaa hiukan keskittyyn ristiäisiin ja vähän olen tietty miettinytkin. Nehän on sunnuntaina, jotenkin mun on vaan vaikea tajuta sitä :whistle: :headwall: . Meidän neidin mekko on ostettu yhdestä lastenvaateliikkeestä ja on aika söpönen kyllä. Minä otin 62cm ja se on sitten kyllä nilkkoihin, mutta jos vaikka joskus toistekin ehtis käyttää... Mekko on hennon vaaleanpunaista samettia ja rinnan päällä on samasta kankaasta tehty rusetti. Alla on alushamekin ;) ja aluhameen helmassa kaistele vaaleanpunaista tylliä, joka näkyy sitten hameen alta. Liivimekkomainen tämäkin ja yksinkertainen, mutta tosi suloinen ja juhlavakin :heart: . En osaa noita kuvia laittaa :ashamed: . Alle laitan valkoisen bodyn, ehkä kauluksellisen ja sitten pitsisukkahousut :) .

Mites muuten meni Elzalla ristiäiset?

Katjanna, mustakin voitte jo hyvin mennä näillä keleillä ulos, ensin tietty hiukan vähemmän aikaa. Ja harmi tuo rytmin väärinpäin oleminen. Ei kai vielä voi paljon tehdä, kun noin pieni on... Muistaa vaan päivällä normit rutiinit, hoitotoimet ja juttelut ja yöllä sitten ihan hissuksiin vauvan kanssa, että vähitellen oppisi vaihtamaan rytmiään..

Joku mietti ristiäislahjavinkkejä. Musta hyvä vinkki ois vaikka unipussin pyytäminen, ite oon niistä niin tykännyt. Ja sorkus on musta kans ihana idea, sitä voi sitten isona pitää ketjussa, ainakin naispuoliset.

Meillä muuten tänään ilmoitettiin sairaalasta, että tytöllä diabetes geeni :( . Jotenkin tuli heti surullinen olo ja katseli vauvaa, niin kuin se jo sairastaisi :headwall: . 6-7% se oli, jotka sitten lopulta sairastuvat, meillä vaan diabetestä suvussa ja kun isommilla lapsilla ei geeniä ole, niin heti sitten miettimään, että no nyt tämä sairastuu. Huolia huolia äidille! Vaan hyvä kun sitten saa olla mukana seurannoissa ja näkee ajoissa, jos jotain muutoksia alkaa tapahtua.

Mitähän muuta...Keskiviikkona mennään vyöhyketerapiaan ja toivotaan, jos itkut alkais sitten muutamien käyntien jälkeen helpottaa. Tänään kun vauva itki aamustakin jonkun verran, alkoi tuntua että eikä, mä en jaksa aina... Sais välillä olla helpompikin päivä välissä. No nyt on sitten vauva ollutkin taas tyytyväinen :) .
 
Nyt on ristiäiset pidetty ja raskas reissu takana. En voinut kuvitellakaan kuinka paljon maiseman vaihto ja uusi ympäristö vaikuttaa pieneen ihmiseen. Poju oli ihan hämillään. Oli mussa kiinni koko ajan. Ei suostunut nukkua matkasängyssä öitä vaan mun vieressä. Ja nyt mä luulen, että se koliikki on todellakin alkanut. Tai en tiedä mistä on kyse. Mahavaivaa varmaankin. Iltasin ja alkuyöstä, poika huutaa mikään ei auta, hetken kuluttua voi rauhottua, kun kapaloin tai sattuu löytymään hyvä asento. Sitten tulee nälkä, kun laitan pullon suuhun poika alkaa imeä, mutta hetken päästä kauhea kiemurtelu ja mutta pitää pullosta kiinni. Joten sähellykseksi se menee...Eli maidon väärään kurkkuun ja kauhea huuto jatkuu. Jos jollain on jotain konsteja tohon, niin pliis jotain neuvoja. Sama voi käydä päivälläkin. Voisko nämä mahavaivat , jotka näköjään vaan pahenee, johtua maitoa-allergiasta? Onko kellään mitään kokemusta? Täytyy varmaan alkaa ottaa yhteyttä tonne neuvolan puoleen. Mutta siellä kiva tilanne, suurin osa terkkareista saikkarilla ja nyt ton joukkoirtisanomis jupakan takia terkkarit ei saa tehdä ylitöitä eikä vaihtaa vuoroja, joten siellä on aina joku vieras vastaamassa. Oma terkkari ollut kohta kuukauden saikkarilla. Tosi kiva.
Kyllä noita tarinoita kuulee, miten yöllä lähdetään autoilemaan, että lapsi nukahtais, mutta nyt kun tälläaista sattuu omalle kohdalle, niin on niin neuvoton.
Ristiäiset meni hyvin. Poika nukkui lähes koko toimituksen ajan. Kerran heräsi kummisedän sylissä kesken seremonian pieraisemaan. Sitten jatkoi unia. Kyllä oli oma äiti ja anoppi tehneet hienoa työtä järjestelyiden kanssa. Täytyy lähettää heille jotkut pienent muistot kiitokseksi.

Ulkoilusta oli puhetta. Pojan kanssa ollaan yritetty päivittäin käydä semmosella tunnin lenkillä, jos säät sallii, mutta vaunuihin ei ole vielä suostunut jäämään nukkumaan. Sitäkin pitäis alkaa harjoittelemaan enemmän, mutta taaskin sataa semmosta ärsyttävää pientä tihkua, niinkun nyt on tullut jo pari päivää...


[/b]Aurorae[/b] Tervetuloa mukaan! Minä päivänä teidän tytteli syntyi, päivitän tietosi tuonne etusivulle. Missä päin varsinais-suomea asut? Itse asun Kaarinassa nimittäin.
Tuutilullaa aivan ihanat lapset sinulla!

Nyt vois mennä hieman itsekin lepäämään, otti tuo reissu ja viime yön rumba voimille!

Elza ja Aron kohta 8 viikkoa
 
Vihdoin ehdin tänneki tulla kertomaan, että poika syntyi 17.10. Mitat 4030g ja 50cm. Tultii kotiin jo torstaina. kaikki on toistaiseksi menny niin hyvin, että mua pelottaa et tää kostautuu :D ... Tosin isoveli on tänään alkanut pitää karjumiskohtauksia ja haluais olla sylissä koko ajan. Mummot on vuorotellen ollu täällä auttamassa ja vähän hirvittää miten käy kun mies menee töihin ja jään yksin.
 
Rontti ja Elza kiitoksia. Ihanuus on aika kaukana kun kuulisitte mitä meteliä pitävät/tappelevat koko helkatin ajan. :kieh: Nauroin ukolle että Kiia on ainut "puhdas" kuvassa, nuo muut onnistuvat ittensä saada uskomattomaan kuntoon hetkessä vaikka ovatkin sisällä :headwall:

Rontti
on typyssä hurjasi samaa näköä kuin veljissä. Itse asiassa ei oikein erota kuka kukin on kun kuvia katsoo (parin viikon ikäisenä otettuja). Tietty vaatteet ja hiusten määrä paljastaa :D

pitää jatkaa juttua myöhemmin, tuli vieraita. piti vielä imetysjuttua kommentoida ja Elzallekin siitä kiemurtelusta <--- muistilista itelle ;) :ashamed:
 
Soitin neuvolaan esikoisen asiaa ja samalla kysyin tuosta vauvan ulkoiluttamisesta. Neuvolan täti oli ihan samaa mieltä teidän muidenkin kans eli ulos voi viedä syysvauvan mikäli on normaaliaikainen/kokoinen. Ulkoiluajaksi ensimmäiselle kerralle terkka suositteli 20-30 minuuttia ja huomenna voisi olla jo vaikka tunnin verran. Käytiinkin tuossa päivällä 20 minuuttia kävelemässä ja vauva nukahti samantien vaunuihin. Koko matkan nukkui ja vaikka oltiin pysähdyksissä hetki hiekkalaatikolla esikoisen kans ei välittänyt mitään, nukkua posotteli vain menemään. Huomenna taas uudestaan ulkoilemaan. Oma olokin pysyy parempana kun pääsee vähän raikkaaseen ilmaan ja mikä parasta esikoinenkin pääsee ulos.

Meillä on ristiäiset 9.12.2007. Tarjottavista; sisko lupasi tehdä voileipäkakun ja muut tarjoilut äiti lupasi maksaa. Itse en jaksaisi kyllä tehdä mitään ristiäisiin enkä kyllä oikein ehdikään. Sisko tuossa vain jo pyysi, että leipoisin itse edes täytekakun. On kuulemma minun tekemänä parempaa kuin leipomosta ostettuna. Leipomon kakuissa on hänen mielestään pahan makuinen kerma. Pitää nyt sitten katsoa jos oma olo on sellainen, että jaksaa niin voinhan minä sen täytekakun sitten leipoa.

Nimi on kyllä vielä ihan hämärän peitossa eikä mikään tunnu oikein passelilta. Miehellä on yksi mieluinen jonka hän haluaisi laittaa, mutta itse en ole ihan varma asiasta. Täytyy tässä vielä "makustella" ja kuulostella mikä nimi sopii pojalle.

Nyt pitää lähteä katsomaan mitä esikoinen tekee kun on niin hiljaista. Tahtoo käydä tuon tuostakin vauvan sängyn laidalla kiikkumassa ja mua pelottaa että hän nappaa vauvan syliin sieltä.



 
No niin vieraat läks. Rontti minuu tuo maidon loppuminen ei toisaalta yhtään harmita. Ikinä en ole siitä hirveemmin tykännyt. Empä ole noita toisiakaan kauaa imettänyt just sen oman olon takia. Pumppasin pulloon ja syötin. Nyt tietysti käy näin kun ajattelin yrittää sitä imettämistä korvien välistä huolimatta. Neuvolahan suositteli imetyksen jatkamista lääkekuurista huolimatta mutta miä en ala lasta itkettämään varsinkin kun näki ihan selvästi että toista koskee :( Ja kuinka nopeasti se helpottuikaan kun "lääkemaitoa" ei saanut. Neuvolan täti ei pahemmin vastaan enää sano kun oon joskus kysynyt että tuutko siä kantamaan meille sitä itkevää lasta tai jotain muuta vastaavaa. Ite miä lapseni hoidan ja kasvatan parhaalla osaamallani tavalla :kieh: :D Välillä kun on ottanut pannuu ne heidän ohjeet ja tavat! Ja äkkipikaisena kun en osaa olla hiljaa :ashamed:

Elza meillä neiti rimpuilee ja välillä pullon kanssa oikein tosissaa (teki samaa tissilläkin). Ja vetää väärään kurkkuun. Nyt ollaan huomattu helpottavan sitä kun pitää typyn aika pystyasennossa sylissä syöttäessä. Ja oikein kun vikuroi niin tutti tilalle ja syödään myöhemmin. Mitäs korviketta työ käytätte? Meillä tuolle 3v ei aikanaan käynyt kuin omneo-korvike. Kaikista muista (nan,tutteli) alkoi itku puoli -tunnin syönnin jälkeen.

Rontti tutkittiinko teillä minkä takia se geeni? Suvunko?

Minä viikonpäivänä teillä muutes on ristiäiset? Ihan kun olisin kattonut että jollain oli lauantaina vai oonko taas lukenut väärin :ashamed: Se ei ois nimittäin yhtään ihmeellistä mulle :whistle:

katjanna meillä saa ja vahtia noita karvapäitä. Kuopus menee usein Kiian nukkuessa silittelemään mutta kun ei ikinä tiijä ettei tee jotain muuta samalla. Mustasukkaisuus alkaa pikku hiljaa nostamaan päätään. Kuopus :LOL: eihän tuo enää kuopus olekkaan. Siis tuosta 3v:stä oli kyse. Ja eskarilaisesta ei taas ole takeita ettei syliin yritä ottaa kun haluaa joka ilta pitää siskoa sylissä. Kyselee jo aamulla että :saanko illalla pitää siskoa sylissä? :heart:
 
Tuutilulla meillä ainakin on ristiäiset lauantaina, pyhäinpäivänä. Se oli ainoa päivä joka sopi sekä anopille että papille.

Ja sinä iltana voi hyvin järkätä halloween pirskeet kummeille, jotka joutuvat jäämään yöksi ;) Tuleehan noi kylän junnutkin keppos-kierrolle sinä iltana. Voi heille antaa loput täytekakusta, jos sitä jää jäljelle :LOL: Voivat viedä nuokalle (nuoriso-ohjaaja tykkäis, kun on laihiksella).

Meilläkin alkaa iltaisin pikkanen huuto... Mietittiin tossa, että onkohan herralla vatsavaivoja. Toisaalta mitenkähän on tuon maidon riittäminen, kun hän syö pitkään ja useita kertoja iltaisin nykyään. Mistähän senkin tietää, kun kuitenkin paino nousee ja muuten kaikki tuntuu olevan hyvin... Tarvii varmaan jutella tuolla neuvolassa keskiviikkona, kun on parempi neuvolantäti silloin siellä meillä...
 
Ihanaa, meidän neiti nukkuu kolmatta tuntia vaunuissa :) ! Kerrankin. Olis tää niin erilaista, jos olis hyvin nukkuva... :LOL: Täällä oli taas monta juttua mitä kommentoida.

Ensinnäkin Elzalle tsemppiä ja jaksamista! Mua ei yhtään huvita ainakaan yökyläilyt just sen takia, jos sitten vauva reagoikin jotenkin ja muutenkin yösyöttelyt on musta kaikista mukavin touhuta kotona. Eikä ainakaan tarvi alkaa harmitteleen, jos vauva alkaiskin itkeen. Mä kun aina niin paljon ajattelen muita ja muiden unta. Kerron sitten tosiaan vyöhyketerapiasta. Kerta maksaa 20e, ei siis ihan paha musta. Ja kuulemma yleensä tarvitaan 4-6 käyntiä, joskus jopa 2 käyntiä voi auttaa. Ja käynnit tehdään kuulemma joka toinen päivä. Ja vaippoja ja vaihtovaatetta kannattaa ottaa mukaan, kakkaa saattaa alkaa tulemaan :whistle: . Saas nähdä, ihan jännä juttu mennä katsomaan ja toivon tietysti suuresti, että isommat itkut jäisi sitten sinne!

Elzalle en taida osata kirmuroihin antaa neuvoja. Sen verran pulloista tiedän, että siskoni on kehnut suuresti jotain uusia tuttipulloja, joiden kanssa vauva ei ilmeisesti ime ilmaa mukana ollenkaan. Tai jotain sinne päin... Onko teillä käytössä siis tavallinen pullo vai joku näitä uusia muotoiluja? Jos on tavallinen, voisi kannattaa käydä kaupassa tutkimassa pullovalikoima ja katsoa, olisiko mitään apua. Hienosti meni teillä siis ristiäiset pieruineen kaikkineen ;). Kumpa meilläkään ei sunnuntaina itkettäisi!! Meillä ristiäiset siis sunnuntaina.

Allergiasta en osaa sanoa muuta, kuin että kyllähän se voi lisätä vatsakipuja. Toisaalta jos mitään muita merkkejä esim iho-oireet tai isot ja tiuhat pulauttelut ei ole, en vielä lähtisi allergiaa veikkaamaan, kun masuvaivoja voi pienellä olla muutenkin.

Taysissa tuo diabetes-geeni tutkitaan jokaiselta. Olen ihmetellyt, kun meillä isommilla geeniä ei ole ollut, kun suvussa kuitenkin on diabetestä. Ja nyt sitten kolahti...

On tämä nyt ihmeellistä, kun vauva vaan nukkuu :LOL: . Tää olisi se aika, kun meillä yleensä huudetaan. Huutaakohan nyt sitten vaan myöhemmin illalla... Toivottavasti ei :saint: !! Nyt isommille iltapalaa, jos vaikka vielä senkin ehtisin enne vauvan heräämistä. Suihkussa on jo käyty :)
 
Nyt on nukuttu hyvin! Poika kyllä on laajentanut keuhkokapasiteettiansa, mutta teki sen jo eilen illalla. Konsertin ensisävelet kuulin tossa kahdeksan aikaan illalla ja siitä se sitten kesti tonne puoli 11 asti. Sitten poika nukahti tunniksi isännän syliin ja minä menin nukkumaan. Poika oli syönyt vielä kunnon satsin puoli 12 ja sen voimin nukkui tonne vähän yli 3. Sitten siitä heräsi seuraavaksi kuudelta, sai tulla hetkeksi meidän sänkyyn, koska oli taas peti pojalla märkä. Poika on aika hienotunteinen. Seitsemältä isäntä oli siirtänyt hänet takaisin omaan sänkyyn koska oli alkanut protestoimaan, ei napannut enää olla meidän välissä. Omassa sängyssä, alkanut heti kauhea äherrys joka kuulemma kesti noin vartin. No tulos löytyi pöksyistä kun nostin pojan sängystä yhdeksän aikaan. Hän halusi mennä tekemään tarpeensa rauhassa. Minäö en ollu herännyt näihin ääniin, nukuin varitn yli kuudesta yhdeksään asti! Nyt on paljon energisempi olo kun eilen. Kyllä se huutokonserttikin oli raskasta eilen, mutta kun näin jälkeenpäin ajattelee, niin jos on tarve huutaa niin parempi illalla kun keskellä yötä. Nyt poika killittää tossa lattialla. Kovin jo nostelee päätään kun on mahallaan. Minä olen jopa ehtinyt nauttimaan kunnon aamupalan tässä samalla! Se on luksusta! Eikä tänään sadakkaan enää.

Tuutilulla meillä on nyt käytössä BabySemp korvike. Ollaan kokeiltu Nania ja Tuteelia ja ei ne sopineet. Mä olen miettinyt, että pitäiskö vaihtaa siihen Omneoon. Mitä eroa sillä on tavalliseen Tutteliin? Ja kiitos siitä tutin anatmisesta, tein niin eilen illalla ja se toimi hyvin, hetken kuluttua meni sitten paremmin. Liittyyköhänse jotenkin siihen imemisen tarpeeseen....?

No niin, nyt menen katsomaan eilistä Emmerdalea, en nähnyt sitä kun oltiin kauppareissulla! Hyvää päivän jatkoa kaikille!
 
Huomenta kaikille

Tuutilulla meillä on myös ristiäiset lauantaina (tällä viikolla!!). Meillä syy siihen on oikeastaan se, että ristiäisvieraista suurin osa tulee Pohjois-Suomesta ja joutuvat lähtemään sunnuntaina takaisin päin.

Elza, meidän tyttö syntyi 26.9. Asustellaan ihan Turussa eli kaupunkinaapureita ollaan =)

Katjanna täällä myös vauvan rytmit sekaisin. Usein päivällä nukkuu useampia 2,5-3h päiväunia, mutta yöllä yleensä yhden tuollaisen pidemmän pätkän ja muuten heräilee 1-1,5h välein tai valvoo tunnista kolmeen tuntiin aivan virkeänä (ja tietysti haluaa olla tissillä sen ajan..). Olenkin välillä aika zombiena täällä kun päivällä ei oikein sitten osaa nukkua. Kerro ihmeessä, jos keksit jonkin keinon muokata rytmiä edes hiukan..

Meidän tyttö vinkuu lähes aina unissaan ilmeisesti jotain mahavaivaa. Tuntuu, että se menee vaan koko ajan pahemmaksi. Ei siis itke kovinkaan usein suoraa huutoa, mutta harvoin nukkuukaan rauhassa vaan aina välillä kipristelee ja vinkuu samalla, ei yleensä välttämättä kuitenkaan herää siihen. Meinasin kokeilla Rela-tippoja, mutta joku varoitti, että niistä tulee alussa lisää mahavaivaa, ja koska vasta viikon verran ollaan annettu D-vitamiiniakin niin en viitsinyt nyt sitten kaikkea antaa yhtä aikaa. Devitolia saa vasta 2 tippaa päivässä, huomisesta eteenpäin kolme ja siitä viikon välein nostetaan viiteen neuvolan ohjeiden mukaan. Masuvaivaa oli kyllä jo ennen näitä tippoja, ja sitä paitsi musta näyttää joka aamu niin kuin vauva pulauttais aina puolen tunnin sisällä tippojen annosta joten en tiedä ehtiikö ne edes imeytyä..pulauttelukin on lisääntynyt paljon ja usein on sellaista oksennuksen hajuistakin kun aiemmin oli hajuttomampaa. Vinkkejä kokeneemmilta? Onkohan tämä vain pienen suoliston totuttelua ruoansulatukseen?

No, nyt pitänee taas ottaa toinen syliin kun kiemurtelee ressukka tuossa unissaan..

Aurorae
 
päivää kaikille!

aamulla käytiin koiran ja tytyn kanssa tunnin vaunulenkillä,ja neiti nukku taas tosi hyvin niin pitkään kun vaunut liikenteessä..mutta kun omaan pihaan tultiin niin johan alko kiekuminen..

neiti on ruvennut päivällä syömään kolmen tunnin välein..on kyllä posketkin levinneet..paljonkohan mahtaa ens viikolla painaa :D
röyhtäsyä saadaan odottaa kyllä aina jokunen tovi,jos ei kunnolla röyhtäse niin kyllä heti pulauttaa kunnon annokset maitoa pois kun pitkällee laittaa.

elza minun siskoni asuu kaarinassa =)
oletteko niitä rela tippoja kokeillu pojalle?
minä ostin sellasen koliikki tuttipullon prismasta,on sellanen kurkun mallinen pullo,eli sellanen käyrän mallinen pullo.ja siinä on sellanen tuttiosa,jossa numerot 1,2,3.(taisin erikseen ostaa tuttiosat)
eli mitä pienempi luku niin sitä pienempi on maidon virtaus tutista..
meillä vaan neiti polttaa pelipöksynsä kun ei kunnolla tutista tule.
tuossa pullossa ei tule sitä ilmaa sinne pulloon. niinkuin normaalissa pullossa tulee kyllä aika paljon ilmaa pulloon.

meillä kanssa on ristiäiset lauantaina lähestulkoon kaikki sunnuntait miehellä töitä,niin pakko oli sovittaa ristiäispäivä lauantaille.meillä kirkkoherra tulee tytön kastamaan,se oli ekana vähän et eikö sunnuntai olis parempi päivä,..no selitin siinä että sitten ristiäiset menis pitkälle joulukuulle ennenkuin miehellä vapaa sunnuntai,tietysti papillakin taka-ajatuksena oli ettei sattus sitten hautajaisia samaan aikaan.mutta tuumasi vaan että kyllä hän kerkeää hautajaisista pois kun meillä ne ristiäiset on vasta kahdelta.

pitääkö muiden vauvat minkalaista ääntä nukkuessa?
meillä tyty "kurluttaa" aivan omituisesti,ei ääni ole kova,eikä sillä ole mikään hätä..lähinnä tulee mieleen kissan kehräys =) tai vikinä..
ainakin lähinnä aamuyöstä tyttö pitää tota ääntä.

soittelin tänä aamuna neuvolaan,tytyllä kun on ollut oikee silmä rähmänen toista viikkoa,ei auta vaikka keitetyllä vedellä pyyhkiis,ja kuin painelis silmäkulmasta..rähmää vaan tulee,ja nyt se ihan vuotaa kirkasta nestettä.huomen aamuna mennään käymään tk.ssa.,niin terkkari ottaa jonkun bakteeriviljelyn siitä.jos siinä joku pöpö kasvaa niin saa sitten jonkun kuurin..silmätippoja kai..

laitoin neitin omaan sänkyynsä nukkumaan..mietin että jokohan kohta tuon äippäpakkauksen laatikon nukkumapaikan purkas..ja rupeais nukuttamaan omassa sängyssään.

tuutilulla kivan näkönen sitteri systeemi teillä..

mutta nyt täytyy jotakin eestyä tekemään,kun neitikin vetelee sikeitä.

niinukka ja tyty
 
Meillä tyttö nukkuu tosi hyvin vaunuissa... ja näyttää nukkuvan sisälläkin... klo:12 alko nukkumaan, on syöny kerran täs välissä ja vieläkin vetää hirsiä... kohta täytyy varmaan alkaa herättelemään...
Meijän neiti kans pitää ihme ulinaa nukkuessaan... siihen alkaa jo tottumaan...

ristiäiset meillä on 24.11... lauantai koska en ois saanu "mun" pappia sunnuntaiks... Perhe tuttu tuo pappi ja ollu mun rippi-pappina ja kastanu monta sukulaista.
Tyttö saa päällensä ristiäisiin mun vanhan mekon... olen saanu sen laitokselle silloin ku oon syntyny, ja se tais olla päällä omissa ristiäisissä... "kaapu" tulee miehen puolelta... siinä on yks lapsi kastettu. Kuvaa laitan jahka kerkiä.

miten tästäkin tuli näin sekava kirjotus... mulla on aivot totaalisesti pehmentyny... toivottavasti saitte jotain tolkkua...

-Santti ja Ilppi 3vko 5pvä-
 
Hei vaan kaikille!
Vihdoin sain luettua koko viestiketjun läpi, joten nyt voi itsekin liittyä mukaan :) Heti oli samanlaisia juttuja kuin mitä itsellä pyörii mielessä, täällä keskusteltu.

Eli meidän "Sirkku syntyi 16.10. (Sirkun päivä, siitä lempinimi) kello 14.29 suunnitellulla sektiolla. Kaikki meni oikein hyvin ja kotiin pääsimme viime lauantaina.

Esikoinen (3v) on ottanut vauvan hyvin vastaan ja arki on mukavasti lähtenyt rullaamaan, varsinkin kun mies on nyt 2 viikkoa isyyslomalla. Välillä tyttö on hieman itkuinen, mutta kun pääsee rinnalle rauhoittuu aina. Joko on pieni tissitakiainen tai sitten masuvaivat vaivaa ja tisut helpottaa :) Tänään olin pari tuntia pois esikoisen kanssa ja oli huutanut täällä melkein koko ajan. Vaipan kun mies oli sitten ottanut pois, oli huuto helpottanut :| Vaippaihottumaa en ainakaan silmillä näe, joten en voi kyllä ymmärtää mikähän on. Noita pieniä huutokohtauksia tulee kyllä muutenkin, voi siis olla vain vatsan väännettä.

Mukavaa että kirjoittelu täällä on jatkunut aktiivisesti tutulla porukalla, pitää yrittää itsekin mahdollisimman paljon pysyä mukana. Meinaa vaan olla aika kortilla koneella istuminen.

Topsy ja tytöt 3v ja 1vko
 

Yhteistyössä