-LOKAVAUVAT 2007-

tuli tuosta Elzan tekstistä mieleen et Pessillä on ollu kans nyt toista viikkoo maha ummella...kakkaa kyllä änkee mut on sen pari kertaa tullu vihreet liejut.Ja mallasuute sekä Levolac on kehissä tääläkin...tarvii tarkkailla tilannetta.Nyt kuitenkin saa enemmän korviketta,ettei vaan siitä johdu...Ja pulauttelu myös edelleen kovaa.
No mutta,nyt lapset TAAS kutsuu...Huomena tällä mammalla on ihan kokonainen ilta vapaa!!!!! Vaikka vähän inhottavalta tuntuu sanoa ja lasteni kans tykkään olla niin ootan sitä kun kuuta nousevaa!!! :ashamed: ollu kuitenkin 24/7 poikien kanssa tässä jo yli 2kk, siis ettei yhtään vapaata ollenkaan...suihkuun ei ees yksin oo päässy koko aikana...

No mut nyt hei taasen... :wave:
 
Hei, tuosta kakan väristä on ollut näemmä puhetta. Meillä kakka on ollut myös vihreää ja Emma on ollut kovempi vatsaisempi kuin Essi. Meillä neuvolan täti antoi ohjeen antaa maiotohappobakteeria kerran päivässä tytöille, kun se tasoittaa vatsan tasapainoa. Seuraavana yönä Emma teki isot kakat ja väri oli kellertävää, en tiedä oliko tuolla maitohappobakteeri kapselilla vaikutusta mutta itse ainakin luulen niin, sillä Essi teki samanlaiset kakat seuraavana aamuna. Käytössä Colon Clear merkkinen maitohappobakteeri valmiste, sitä saa ainakin Prismoista.

Sitten siihen nuhaan auttaa meillä ainakin pieniksi pilkottu valkosipuli esim. nenäliinaan käärittynä sängyn pää puolella roikkumassa. Se pitää nenän aukinaisena. :)

Piituli+tytöt
:heart: :heart:
 
Nautihan yksäiti vapaasta illasta, olet sen varmasti ansainnut. Minä saan vapaata kun lähden käymään kaupassa tai ihan vaan kävelyllä. Kyllä jokainen tarvii välillä hengähdystaukoa tästä arjen pyörittämisestä. Minä en kaipaa pitkää taukoa lapsista, mutta tuollaiset pienet tauot tulee tarpeeseen.

Ei ole helppoa yrittää rakentaa vauvalle rytmiä. Neito on nukkua posottanut koko päivän. On juuri sellainen keitetty spagetti sylissäkin, kun yritän herällä pitää :LOL: Pahoin pelkään, että kohta tytsi virkistyy tuolta. Viime yön nukkui kyllä hyvin, syötiin usein, mutta aina nukahti samantien uudelleen. Mutta vielä aion jatkaa, jos se tästä pikkuhiljaa alkais suttaantua.

 

meidän pikku tonttu :heart:

en saanu tänne sitä kuvaa minkä korttiin otin kun valittaa että kuva on liian suuri..mut tossa meidän kultamussuhanipöö :LOL:
just äsken käytiin kylvyssä ja aiemmin illalla antton kävi taas mummon ja nuoremman koiruuden kanssa vaunuilemassa..
jännä miten hyvin nuo cuplatonit vaikuttaa..kun aamusella kitisi sitä masua ja annoin sit seuraavalla syöttö kerralla niitä niin eipä oo enää valitellut masua..ja kakkaa ei oo kunnollista tullu 2päivään..tänään ei edes pientä murua,niin saattaapi sekin sitten sinne masuun sattua..

meillä ei oo oikeen muita jouluperinteitä ku et aamulla koristellaan yhdessä kuusi ja sit käydään haudoilla..vaikka kaksin asusteltiin ukon kaa aiemmin niin silti meillä on kuuset ym. ollu..pitäähän sitä joulua kotona olla

:LOL: :LOL: :LOL:
ihana kun tulee joulu,ja täällä on satanu tänään hirmuisesti lunta..

dogtor ja antton
 
Nopea kysymys, onko normaalia, Aron sai tänään ekan rokotuksen (3kk) plus rota-rokotuksen ja nyt on kuume noussut 38 asteeseen. Onko ihan normaalia, että se nousee heti se kuume? Onko kellään kokemusta?
 
on mun mielestä normaalia...Ja Pessillä oli yks pvä aamulla lämpö 38,soitin neuvolaan ja kyselin et tarviiko jotenkin reagoida niin sanoivat että saa nousta 39:kin asti jos muuten vauva normaali,ei siis veltto tms. Pienillä kun helposti nousee korkeaksikin kuume.Peetun kohdalla kun oli aina eri asia,hän kun sai kuumekouristuksia ja siksi piti pienikin lämpö aina mahdollisimman pian lääkitä alas.

Kiitos kaikille vastauksista painoon ja kakan väriin =) kaikki tuntuu niin ihmeelliseltä edelleen tuon vauvan kanssa.Sitten kun ei oo ketään kenen kans täälä kotona pähkiä asioita niin on mukava kun voi tänne kirjotella ja kysellä. Nyt tuo kakan panttailija kaipaa äitin syliä,mentävä siis taas.

Jaksamisia kaikille :hug:
 
On ihan normaalia, että lämpöä nousee rokotuksen jälkeen. Itse oon saanu neuvolasta iakoinaan ohjeen, et kannattaa antaa suppo vähän ennen rokotukseen menoa. Lievittää kipua ja estää lämmön nousua. sillee oon tehny kaikilla neljällä tytöllä ja aion "perinnettä" jatkaa tän vitosenkin kanssa, kun oon hyväks havainnu.

Eilinen meni Sannia kanniskellessa klo.10-17 |O
En antanu aamulla mallasuutetta, eikä kakka sitten tullu ennenkun illalla sitten sellanen tahmee jankki. Oon huomannu, et Sannin pitää saada kakittua päivittäin tai huutokonsertti on edessä :eek:

Tänään ois neuvolalääkäri. Saa nähdä, miten tyttö on nyt kasvanu, kun ei tuo paino meinannu aluks lähtee nousuun ollenkaan. Kova tyttö on kyllä syömään ja oon ostanu kaappiin jo maissivelliä varuille, jos sitä kohtpuoliin alkais antamaan pikkusen kerrallaan. Edellisistä lapsista viisastuneena sen verran, et alotan tuhdimmat eväät ajoissa, ettei kerkee masu venyä kovasti. Edellinen neitokainen kun veteli 3kk:n iässä reilua 2 litraa Tuttelia vuorokaudessa...
 
vielä niist kakoista ja mahavaivoista....ite oon huomannu sellasen jutun,et sillon kun se lääkekuuri loppu niin lopetin samal maitohappobakteerien ja cuplatoninki antamisen ja sen jälkeen ollu meil taas "ihanaa" :D keltaista vauva kakkaa...ja masuvaivojakaan ei hirveesti oo.....d-tippoja muistan muutenki antaa vaan joka toinen päivä,joten ei veeti saa käytännössä mitään ylimäärästä vaan pelkkää rintamaitoo....ei oo ees nannia suostunu enää syömään,mut onneks ei tarvitakkaan =) (yritin vaan totutella sitä tuttipulloon,jos joskus vaik pitäis mennä johki)
hitsit...mäki haluun sen rota-rokotteen...miehen mielestä liian kallis,mut eilen jo ku tyttö tuli eskarista niin sano,et sie oli joku poika oksentanu...elikkä rupee oleen taas vatsatautia liikkeellä....hitto,et vihaan niitä!!!!!
mut joo....tyttö menee tänään mummulaan yökylään,ku on vapaata sit huomenna...mitähän sitä ite keksis...isäntä menee kuitenki huomenna töihin ja on sit perjantain vapaalla!
...tuhisia kaipaa ny ihan selvästi seuraa ja tissiä joten heips....
 
Neuvolalääkärissä tuli käytyä. Sannilla painoa 4830g ja pituutta 55,2cm. syntymästä tullut siis painoa 720g ja pituutta 3,2cm. Hirvittävän huimaa tuo kasvu ei ole, mutta tasasella käyrällä mennään. Ikää tasan 7 vkoa tänään :heart:
Lääkärillä kaik ok. Tais lääkäri olla tosin vähän äkkinäinen, kun piti koko ajan paperista lukee, mitä kaikkee pitää kattoo ja aikasen epävarmat otteet oli Sannia nostellessa. Nuori mieshän tuo oli. Meinasi hiukka naurattaa... :LOL:
 
Meillä ollaan sitten ilmeisesti alettu nukkumaan alkuyöstä pidempi pätkä. Sillä tytöt ovat nyt tehneet niin jo neljänä yönä peräkkäin. Nukkuvat siis n. klo 22-04, sitten syövät ja nukkuvat taas klo 07-07.30. Tosin annan neideille illalla maissivelliä maitoon sekoitettuna, ja vatsat tuntuu sen kestävän ihan hyvin. :heart:

Tällä hetkellä meillä on ihanan rauhallista, kaikki kolme tyttöä nukkuvat päikkäreitä. :D



Piituli+tytsyt
 
täällä tosiaan lunta tullut ihan urakalla,isäntä oli jo tossa toista tuntia lumitöissä,eikä saanut ku puoli pihaa kolattua.

täällä kun on ollut puhetta,et ainaki piituli olis vähän antanut maissivelliä vauvoille..onko sen "ikäsuositus" 3kk.desta vai 4kk.desta?
meillä kun tyty vetää sen 2dl nannia melkein joka syötöllä,
vois kokeilla kans kohtapuolin,jos kaupasta sitä velliä löytäsin..ei sen puoleen ole tullu kateltuakaan vielä noita vellejä ym.
vieläkö on peruna porkkana velliä olemassa? taisin tolle keskimmäiselle tytölle ruveta kanssa velliä n.2,5kk antamaan,ja tota perunaporkkana velliä vielä.
ja potattia :D

paistoimpa tossa lanttulaatikkoa,huomenna olis tarkotus sitä maistaa..
piparitaikinakin pitäs huomiseksi valmiiksi tehdä.

ei neiti sitten nukkunutkaan kun tunnin tuolla ulkona,rupes ilonen kalkatus vaan itkuhälyttimestä kuulumaan..aamupäivä unia nukku kolmisen tuntia.no ketä se aina nukuttaa :D
no tyty on nyt nukkunut 11h yöunia,niin kai ne päiväunet sitten menee noihin yöuniin.

mutta nyt täytyy sitä piparitaikinaa lähtee tekemään.

niinukka ja venla
 
4 kk:sta ne on tarkoitettu, mutta olen kahdelle ekallekin aloittanut 2 kk iässä kun maitoa on mennyt niin rutosti eivätkä ole olleet tyytyväisiä pelkällä maidolla. Peruna-porkkanaa on vieläkin olemassa Muksulla. Maissi on vaan sellainen joka ei yleensä allergisoi helposti, kuten esim. porkkana. Meillä 2v oli sille allerginen. =) :p

Vellin olen laimentanut fifti-fifti. Joskus laittanut 100 ml velliä ja 20 ml maitoa, ja juottanut maitotutilla :saint:
 
neuvolakuulumisia tytllä ikää nyt n.6vk ja painoa kertynyt huimat 5380g, pituutta oli 56cm. muutenkin kaikki ok, kaulanpoimuissa hieman hautumista.

mulla alkanut jälkivuoto uudestaan :eek: ehti jo loppua melkein kokonaan, mutta toissa päivänä ihmettelin et alkoko mulla menkat mut kaippa tuo on vielä sitä jälkivuotoa. maanantaina soittavat mulle neuvolasta ja antavat ajan lääkärille kun mulle ei olla vielä jälkitarkastusta ehditty tehä. vika tikki tais irrota tänään, tai ainakin toivon et ois viimenen...

lauantaina sitten ristiäiset, ihanaa kun neiti saa vihdoin nimen :heart:

fuzzit alko kans toimimaan kun laitoin topsyn ohjeen mukaan insertin lisäks vielä hamppua ja hyvin on pitänyt!

palailenpas sitten ensi viikolla kertomaan ristiäiskuulumisia, huomenna lähdetään meidän kotipaikkakunnalle ja sunnuntaina tullaan takas.

miehellä tänään pikkujoulut, saapi nähä missä jamassa ukko yöllä kotiutuu ;)
 
Marzycie meillä on se flleecepuku öisin käytössä! meidän neiti nukku ekan kuukauden TOSI huonosti, mutta nyt posottelee sitten kaksi pitkää pätkää ja syö kerran siinä välissä. puvun alle laitan pitkähihasen bodyn ja ohkaset pikäthousut joissa umpinaiset lahkeet. Täältä oulun hennesiltä tuo on ostettu, mutta hintaa en tiedä koska oli lahja.

jos päätät kans kokeilla tuollasella puvulla, ja jos ei sitten toimikkaan teidän uniin, niin tuohan on ihana puku esim. jouluksi ja hyvä välihaalari ulkopuvun alle.

tässä meidän neitin yllä
http://www.aijaa.com/v.php?i=1308386.jpg

http://www.aijaa.com/v.php?i=1308395.jpg

koiran piti heti ängetä kuvaan mukaan ja kovasti alko haukotuttaan, joten toimii ainakin meidän perheessä
http://www.aijaa.com/v.php?i=1308401.jpg
 
Maissivelliä meilläkin on muutamana iltana maisteltu ja todella hyvin neitille kelpaa. Ja yhtään se ei käynyt vatsaan pikemminkin pimu on tyytyväisempi. Ihan sen takia aloitin jos se auttais tuota pimua aikaisemmin nukahtamaan. Peräti tunnin aikaisemmin hyytyy, jopa jo klo 00 :D Eilen ihmeellisesti nukahti syliin pikkusen ennen puolta yötä, siirsin sänkyyn. No hän heräs vajaan 10min päästä. Ajattelin että en anna tuttia enkä tee mitään muutakaan jos ei täyttä kurkkua ala huutamaan. Ihme tapahtui, neiti nukahti reilun 5min pyörittyään ja ähellettyään ihan itse uudestaan :eek: Miä jo kurkkasin että hengittääkö Kiia. Voi kun tänäänkin menis tuo ilta pikkusen paremmin. Kiia muutes juo ihan laimentamattoman vellin maitotutista ja ihan hyvin saa siitä irti. Vellitutista tulee liikaa.

Noilla muillakin on aloitettu tuhtimpi tavara aikaisemmin ihan neuvolan kehoituksesta. Tosin nyt meillä on sellainen tätsy että varmasti noudattaa tiukasti ohjeistusta. Kovasti mulle tarjoilee kotiapua kun kerta on iso kakarakatras ja Kiian unet mitä on. Että saisin levättyä. Miten helkutissa sitä muka lepää jos täällä joku vieras on? Kiitos ei meille ellen ihan tosissaan totaalisesti väsy.

Kävin tänään vihdoin ja viimein jälkitarkastuksessa. Edellinen aikahan peruuntui Jesperin ollessa angiinassa ja näin pitkälle meni uusi. Kaikki ok ainut että mun pitää seurailla noita alavatsan kipuja ja jos vielä kk:n päästä samaa on niin pitää mennä lekurille. Sitten maha pitää ultrata... Ihmeellisiä viiltelyitä ihan alhaalla ja varsinkin pissatessa. Pissi kumminkin puhdas :/

Pitäis vissiin mennä pyykit levittämään, ei vois kyllä vähempää kiinnostaa

tuutilulla ja Kiia pimatsu
 
piituli kiitos tiedosta maissivellin suhteen..täytyy kai minunkin koklata..no kuhan nyt ens viikkoon päästään..vois vaikka aamulla antaa pikkusen sitä maissivelliä maidon joukossa..huutas sit päivällä,jos vaikka sattus nyt jotakin vatsavaivaa aiheuttamaan.

isäntä lähti hakemaan tyttöjään linja-auto asemalta..hyvästi rauha :eek: muutamaksi päiväksi..jotenkin mie en vaan nyt jaksas mitään ylimääräsiä hälinöitä tässä..mutta kestettävä on..

tyty järsii nyrkkiään tuossa sitterissä..tänään ihmettelin että mikä mahoton lutskutus kuuluu,niin toisella oli hiha suussa,ja sitä imi,oikein et lutskutus kuului :D

eilen illalla säikähin jo et nyt venla ei suostukkaan kunnolla käymään nukkumaan,se ährys ja kihnus sängyssään,ja silmät kiinni,ja tutti suussa..eikä meinaa rauhottuu..sitten jotenkin korjasin rättiä lähemmäs sen kasvoja..tai oikeastaan se rätti oli puoliksi tytyn naamalla,niin simsala pim..heti rauhottu..ja se rätti kainalossa se maksa taas koko yön...oikeastaan sillä aina on tuo rätti kainalossa,oli valveilla tai nukkumassa.
meillä vanhempi tyttö aikoinaan oli ihan mahoton rätin perään,silloin äitiyspakkauksessa tuli muutama sellanen ohut valkonen harso.niin sen kun se otti unikaveriksi niin pestäkkin se piti käsin ja patterilla aamupäivän aikana kuivattaa,että kerkes kuivumaan päikkäreille..
kieltämättä välillä se oli oikein harmaa kun tyttö sitä veteli perässään..eikä hajukaan mikään ruusuinen ollu :eek:

taitaa venlaa käydä nukuttamaan,sellanen narina tuosta selän takaa kuuluu..onko muiden vauvoilla uni ja nälkä itkuilla selvää eroa?meillä on..

jep tuo pitää sylkkyyn ottaa,joten moro..
 
Marzyciel kaulapoimujen puhdistukseen terkka anto sellaset neuvot, että yhdessä miehen kanssa puhdistetaan: toinen avaa poimuja ja toinen puhdistaa ja kuivaa. meidän neitillä noita poimuja on ihan tarpeeks joten 4 kättä kyllä tarvitaan :LOL: sitten laittaa bepanthenia mutta vain ohut imeytynyt kerros, jos on liian paljon niin se kertyy sinne poimuun ja vaan pahentaa tilannetta. jos nuo ei auta niin neuvolasta saa sitten reseptin kortisonipitoista voidetta varten.

munkin pitää käydä kaupasta hommaamassa lisää noita hupullisia "yöasuja". neitillä on tapana puklailla ihan reippaasti ja toisinaan äiti löytää sitten "ylläreitä" hupusta... ;)
 
Eipä kestä kiitellä. :flower: Meillä Essillä pitää olla myös rätti silmillä, muuten ei meinaa nukahtaa sitten millään. Se vaan ährää ja kääntää ja vääntää mutta kun on rätti silmillä niin Naps likka nukkuu. Jossain vaiheessa otan rätin sivumpaan, kun kerran meinasi "hengästyä" tytsy, kun rätti oli mennyt kaksinkerroin naamalle. :heart:

Meillä syödään nyrkkiä jos vaan tutti ei ole suussa. Essillä on tapana lussuttaa etu- ja keskisormea, tai joskus keskisormea ja nimetöntä, kuten juuri nytkin kuuluu tuolla sängyssä tekevän. :D
 
nopeesti pari riviä laitan...
Marzyciel jos taipeet on kosteat, niin kannattaa laittaa esim pumpulipuikolla niihin perunajauhoa ja sitt jos/kun vaan punottavat ni bebanthenia ohut kerros. Tää neuvo me saatiin neuvolasta ja hyvin toimii!

Listaan vois lisätä meidänki neitin nimen, sunnuntaina kastettiin ja nimeks tuli Silja Anneli.

Nyt täytyy taas rientää...
 
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!

Marzyciel mie olen meijän tytyn kaulapoimuja kuivaillu sillee,ett

hää makkaa selällää hoitopöydällä,ja sitten leuasta nostanu peukalolla ylöspäin..aika hyvin sillee saa,ja ei tartte muita apuna..tosin joskus neiti jäkittää tiukkaan vastaan.
meilläkin tota kaksoisleukaa on,ja kaula on sellanen paikka jota kyllä joutuu useasti päivässä putsailemaan,ja kun vielä lahjakkaasti puklailee.niin tavaraa löytyy..

ulkona oikein vesikeli..siis kyllä nää ilmat sit vaihtelee..eilen oli oikein joulunen ilma,kun oli lunta satanut ja puut ja pensaat ihan lumessa..nyt on niin ankeen harmaata,et ei kehtais edes tuonne ulos katella.

tytyn laitoin vaunuihin ulos nukkumaan,en edes villasia vaatteita laittanu päälle,toivottavasti ei nyt sit siellä kylmä :eek:

neiti on tosi hyvin nukkunu,viime yönäkin veteli sitten 12h unet =)
itteä ei oikein enää viiden jälkeen nukuttanu.kun tuli sitten jo ennen yheksää simahettuu.

mutta nyt ruan laittoon.

niinukka ja venla
 
Hyvää itsenäisyyspäivää!

Harmaata tääl kans... Ukko lähti ulos Aadan kans ja minä ja Wiia vasta heräillään... :D Mutta tulipahan nukuttua univelkoja pois, kun edellisyönä Aada päätti herätä 04.00 ja ei nukkunut sen jälkeen. Katottiin sit kaikki dvd:t mitä meiltä löytyy ja valvottiin koko aamu. |O

Kaulapoimujen kuivaamisesta Minä käytän kans tuota perunajauhoa, niin poimuihin kuin pepun punoitukseenkin ja TOIMII! Aadan aikoina sain neuvolatädiltä vinkin tuosta ja on kyllä hyvä ja halpa talkin sijaan!
Meilläkin neiti puklaa ihan kauheesti ja saa olla kokoajan putsaamassa ja välillä haiseekin aika pahalta, kun johonkin jäänyt piiloon puklua.


Jahans, nyt tuli ulkoilijat takas... tarvii mennä ruuanlaittoon ja ite aamupalalle! ;)

[/b]Elzalle ja Aaronille vielä kiitos kaffeseurasta ja otetaan ihmeessä uusiksi! :) Meillekin voi tulla kylään, ni ei tarvii kokoajan vaunuissa pötkötellä! Otitteko muuten sitä perunaa jo? Miten poitsu suhtautu? :D

Nyt sinne ruuanlaittoon! Heip! :wave:
 
mäki pikkasen kommentoin tohon poimujen putsaukseen...elikkä vaik meilläki aikasmoinen kaksoisleuka ja kaulapoimujaki löytyy niin ei sie mitään oo..ei haise pahalle eikä muutenkaan oo märkä...aina välillä oon vetässy öljyisellä vanulla vaan yli (ceridal) mummuni neuvo...estää kuulemma hautumista!...mut meil korvan taustat haisee :/ vaik putsaan joka päivä niin silti....miten sen hajun sais pois??? veeti ei sen kummemmin pulauttele,et tie mistä sit johtuu!!!!

p.s...siskoni oli saanu alkuviikosta haamu viivan :D toivottavasti se siitä tummenee....
 
Onko kellään muulla laskenut verenpaine imetyksen aikana ? Eilen oli mun jälkitarkastus ja verenpaine oli 99/68 - kysyivät etteikö pyörrytä . Jaa , no heikko olohan tässä väliin on, oon pannut huterien unien piikkiin.
Tällehän ei kai mitään voi tehdä - juomista lisätä jne - ja koetan päiväkahvit muistaa juoda.
Muuten kaikki hyvin, ens viikolla vauvan neuvola ja toinen rotarokotekerta.
Onko muillakin vauvan lääkäriä jo 2 kk tms ? Joku taisi näin kraapustella ? Meillä vasta 4 kk ikäisenä neuvolalääkäri, edellinen siis laitoksella ...
Räkää , ihan normiräkää ilman nuhaa - oon minäkin kaivanut suolatippojen ja pumpulipuikkojen avulla ja sitten vaan kokkareesta vetänyt pois nenusta.
Viime yö oli parempi, tosin on meillä sitä unitaistelua vieläkin ... vellit on mullakin liipasimella , kaapissa valmiina . Josko alkais kokeileen.
Vaan onko maissi vaiko riisivelli parempi alussa - molempia on vissiin suositeltu ?
Biomummu ja pappa piipahti eilen - toivat vauvalle joulutalon valoineen kateltavaksi, aika herttaista. Ja tuntuivat olevan minustakin huolissaan ja kutsuivat kovin käymään ...
Tää tilannehan on nyt päälaellaan - mun oma suku ei kovin hempeile ja biosuku taas on varsin mukavana. Maailma on kumma...
Kiitoskortit pitäisi väsätä , ja het'perään ne joulukortit.
Vauvavakuutuksenkin taidan ottaa laiskuuttani Tapiolasta , en jaksa alkaa kaikkia vakuutuksia vaihtamaan. tosin Turvassa tulisi säästöä vissiin jopa n 100-150 e per vuosi, siis vakuutuksista yhteensä.

Ifin 10 sentin kuvatarjous on näemmä voimassa 10.12 - jos jotakuta kiinnostaapi.

terkuin,
papu & viuviu 2 kuukautta
 

Yhteistyössä