-LOKAVAUVAT 2007-

Maanantaita...harmaata sellasta!

Juu on tuo ilma taas semmonen, ettei huvita ulos lähteä! Meillä ois illalla Aadan joulujuhlat tossa viereisen tarhan pihassa... Toivottavasti ei tuu vettä ihan kun saavista! Sain Wiian nukkumaan omaan sänkyynsä ja Aada keittelee huoneessaan jotain ruokaa mulle...Äskön tuli maksalaatikkoa ja teetä! :D

Joulukorteista joku kyseli, et kuin paljon jaetaan... mä oon nyt tehnyt vajaa 30 ite ja varmaan täytyy muutama tehdä lisää, kun meinasin, et Aada saa viedä hoitokavereillensakin kortit!mut mul on se vakio sukulaislista joille menee kortit ja sit kavereita loput!

Sit oli puhetta lempinimistä: Niitä on paljon ja mies keksii joka päivä jonkun uuden, mut esim. Viiuska, wiude, miss megalerva ( aina kakit niskassa asti :LOL: ja saa vaihtaa koko vaatekerran), lilla, pikku kerttu (toinen nimihän on kerttu) ja minipossu ( kun röhkii silleen hauskasti aina kun ruvetaan syömään, kun on niin tohkeissaan).
Tulipas hiljasta tuolla lastenhuoneessa, pakko käydä tarkastamassa mitä pahaa sielä tapahtuu, kun pälpätys ja pauke loppus... Juu sielä revittiin yhden kirjan sivuja!!! On se vaan niin, et kun vähän silmä välttää, ni jo tehdään pahoja! :kieh:
Huomenna tilaan valokuvia, kun Aada on hoidossa ja saan rauhassa istua koneella pari tuntia. Eilen saatiin vihdoinkin otettua se joulukorttikuva ja ois se kiva saada Wiiastakin jo ihan oikeita kuvia, kun kaikki on vaan koneella tai kamerassa. Taitaa tulla taas aika iso paketti kuvia...oisko niit joku vajaa 200.. huhhuh!

Elza Siitä keskiviikosta... Jos treffataan sielä aurinkoisen nurkilla! Siel on hyvät pullat :p ja jos kelit on tämmöset, ni ois kivempi olla sisällä.
Olisko se 11.30 ok aika vai kuin tehdään? :)

Nyt viihdyttään tota Vanhempaa tyttöä, kun Wiia vielä nukkuu...
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille! :wave:
Lapanen ja Wiia 7 viikkoa ja 1 päivä
 
Pikaseen meiän rytmistä joka on vihdoin löytäny jonkunlaisen järjen.Aamulla herätään 8-9 sit syödään,aamupesut ja vaatteiden vaihdot.Pessi käy ulos nukkumaan 9-10 ja nukkuu yleensä sen 4 tuntia,joskus jopa 5. Sit heräilee syömään ja seurustelemaan.Pieniä tirsoja sit vetelee loppu päivän mittaan,sellasia 15-45min. 17-18aikaan nukkuu tunnin verran yleensä ja sit klo.20nukahtaa omaan sänkyyn...tosin herää sit vielä 21 aikaan ja on tunnin hereillä et nukkumaan sit käy yöunille 22-23 ja herää 03-04 syömään ja 05-07 syömään...
Tällasia meillä...

Nyt syömään ja esikoinen unille.
 
Tuli mieleen kun oon lueskellu tässä näitä juttuja lasten painoista jne ja Pessi tuntuu ihan toivottomalta rääpäleeltä...Paino siis sillon 2kkneuvolassa 4225g ja oli 55,9cm pitkä.Ja nyt musta taas tuntuu että ei ois juurikaan kokoo kasvanu.Tarvis varmaan käydä neuvolassa punnailemassa kun seuraava neuvola on kuitenkin vasta joulukuun lopulla..Tarviskohan tissittelyn sijaa alkaa enemmän antaan korviketta(nyt sitä iltasin juo) kun ois varmaan tuhdimpaa tavaraa tuo korvike.En tiä...tässähän sitä pähkäillään taas.
Tosin ens viikolla tarvii käydä esikoiselle ottaan influenssa tehosterokotus niin vois samalla käydä punnitsemassa Pessin,joo niinhän mä teenkin...

Täään tuli ihana iltapuku mulle postissa kun oon menossa keskiviikkona juhliin joihin tarvii iltapuvun...ainoo vaan et maha tuppaa aikalailla pömpöttään tuossa...no tarviipa jotain keksiä.

Nyt hei taas ja palaillaan
 
Painoihin vaikuttaa hirmuisesti vauvan syntymäpaino näin alussa. Jos toinen painaa syntyessään alta 3 kg ja toinen vastaavasti yli 4 kg, niin tottakai 1kk:n ja 2 kk:n painot ovat aika erilaisia.
Meidän neito oli syntyessään 3700g ja kuukauden iässä 5200g ja nyt kun kahden kuukauden ikä pian täyttyy (6.12) niin painoa on arviolta 6 kg (omalla vaakalla otettu). Meillä aiemmatkin tytöt olleet isohkoja ja tämä tyttönen näyttää menevän samaa rataa. Mutta siis, jokainen omaa tahtia ja voithan toki käydä neuvolassa tarkistuttamassa painoa. Uskon että vauva saa tarpeeksi, jos on tyytyväinen.
 
Mulla kävi vähän samanlainen verenvuoto juttu kun sulla. Silloin kun tytöt oli noin 2 viikkoa vanhoja niin torstain ja perjantain vastaisena yönä rupesin vuotamaan minäkin verta, olin menossa nukkumaan kun tunsin että jotain holahti housuun ja menin sitten veskiin. No vertahan se, istuin sitten pytylle kun oli pissihätä ja kun olin lopettanut niin aina vaan kuului lorinaa, sitä hiukan ihmetellen katsoin pyttyyn ja hyvä etten pyörtynyt kun näin että verta lorisee solkenaaanja tuli muutama iso hyytymäkin. Pytty oli jo puolillaan kun huusin miehenkin katsomaan, soitin kanssa Phks:aan ja he sanoi että menen makuulle enkä tee mitään ja jos ei lopu, tai menee taju tai heikottaa muuten niin sitten sinne näytille niin kaavitaan uudeleen kun minulle tehtiin istukoiden käsin irrotus. Perjantaina käskivät käydä gynellä Päksissä näytillä. Kaikki meni onneksi ok eikä silloin yöllä tarvinnut lähteä. :( :)
 
Meillä menee päivärytmi milloin milläkin aikataululla, mutta enimmäkseen silleen että vauva jaksaa olla hereillä tunnin-pari ja nukkuu noin kahden-kolmen tunnin päikkäreitä, joskus lyhyempiäkin. Yöt menee ihan samalla kaavalla lähes aina eli laittaa nukkumaan yhdentoista aikaan ja herää ensimmäisen kerran syömään kolmen-neljän välillä ja toisen kerran kuuden-seitsemän aikaan ja sitten syö vielä seitsemän-kahdeksan aikaan ja nukkuu 10-11.

Meillä on helpottanut päivät huomattavasti kun aloin pitää päivälläkin parin tunnin mittaisia taukoja syöntien välillä. Aikaisemminhan poika on ollut tosi tyytymätön ja ihmettelin miksi yöt menee aina hyvin, mutta päivät kitisee ja iltaa kohti pahenee. Kunnes hoksasin että poika on kokoajan tissillä ja se aiheutti ähkyä ja huonoa oloa. Vauva haki läheisyyttä ja lohtua tissiltä huonoon oloonsa. Voihan se olla ettei tuo välien pidentäminen ole ollut ainut syy, mutta sen jälkeen on ollut suunta parempi. :D Varmasti suolistokin kehittyy kun vauva kasvaa ja sitä myötä masuvaivat helpotti.

Meillä on ollut molemmat lapset sellaisia että mitä paremmin ovat nukkuneet päivälle sen paremmin on menneet yötkin. Enkä ole koskaan säännöstellyt iltaunia enkä mitään muitakaan herätyksiä ole harrastanut koskaan.

voimia Liplatukselle :hug: tosi lyhyeksi sulla kyllä yöt jää. Toivottavasti alkaa rytmi löytyä vauvalle ja alkaa vedellä pidempiä unia öisin.

Katja ja kullanmurut
 
Huomenta!!

Tällainen pikakäynti tänne! Oltiin sitten viikonloppu mummilassa ja se oli suht rankka reissu,taas, vauva nukkui hyvin, mutta äiti ei..en tiedä miksi. Mummi ja muffa olisivat pitänee pojan vaikka vielä viikon, hyvä kun minä sai hänet välissä syöttää. Eilen sitten käytiin TYKS:issä niissä altistustesteissä, jotka eivät sitten olleetkaan altistustestejä, se on niin pitkä tarina, täytyy kertoa joku toinen kerta. Nyt ollaan lähdössä neuvolaan, poika saa rokotuksen. Vähän jännää miten mahtaa siihen sitten tänään reagoida. Eikös siitä voi nousta kuume?

Lapanen se keskiviikko kuulostaa hyvältä, nähdään siis Aurinkoisen kulmilla 11.30. Mulla on sellaset puna-harmaa-mustat vaunut, varmaan paras tuntomerkki. Niin ja varmaan muutenkin tunnistetaan, tuskin siinä on kauheasti vaunuttelioita.

No niin, tulin siis sanomaan, että hienoja nimiä kaikilla, päivittelen niitä sitten tonne etusivulle, kun ehdin...eli toivottavasti iltapäivällä, kun poika vetelee sikeitä.

Elza ja Aron 3kk
 
Olikos teilläkin niin että Aronilla epäillään maitoallergiaa? Meillä Minttu myös oireilee niin että lääkäri epäili maitoallergiaa, joten ryhdyttiin sitten molemmat maidottomalle. Millaisia oireita Aronilla oli, jos saapi kysyä? Varmaan olet niistä kirjoitellutkin mutta en nyt muista millään. Entä mitäs noi altistustestit ovat? Meillä lääkäri sanoi että 10 päivää ollaan maidottomalla, ja jos oireet häviävät, siirrytään takaisin normaaliin, maidolliseen ruokavalioon ja katsotaan tulevatko oireet takaisin. Mistään testeistä sairaalassa ei ollut puhetta. Jos vain ehdit ja kehtaat niin kirjoittelehan teidän allergiahistoriasta, kiinnostaisi kovasti :)

Meillä Mintun veimme lastenlääkärille itkujen, levottomien öiden, syömättömyyden vuoksi, niin ja kun kakka muuttui täysin myrkynvihreäksi vedeksi. Oli kakka jo pari viikkoa ollut vihreää, mutta jotenkuten kiinteää vielä (tai limaista), mutta tuolloin oli kahdessa vaipassa vihreät vedet. Epäilimme myös korvia. Korvissa ei onneksi ollut mitään, mutta kehoitti aloittamaan maidottoman kuurin, kun pulautteluakin oli ollut jonkin aikaa. Nyt ollaan oltu maidottomalla lauantaista asti, eli n.3 vuorokautta ja ainakin kakka on Mintulla muuttunut jo sellaseksi keltaiseksi mitä alussa oli. Joten vaikka ei olisikaan maidolle allerginen, varmaan tasapainotti mahantoimintaa tämä kuuri kuitenkin. Muutenkin tyttö on nukkunut paljon enemmän kuin ennen! Ennen nukkui 30-45 minuutin pätkiä, eilen posotteli melkein koko päivän, monta tuntia aina putkeen. Ja yöllä herää vain kahdesti, ennen heräsi tunnin välein. Ja muutenkin on hirmu rauhallinen ja viihtyy sitterissä itsekseen toista tuntiakin, kun isosisko välillä viihdyttelee :)

On kyllä ollut mielenkiintoista itsekin olla maidottomalla (vaikka en ristiäisissä sitten voinutkaan syödä mitään...), ihmeellisiin paikkoihin sitä maitoa laitetaan, kuten hedelmäkarkkeihin, muroihin, makkaraan... Tiukinta teki ehkä se etten millään löytänyt kaura- tai soijajuomaa joka ei juoksettuisi kahviin, olen kova juomaan kahvia ja inhoan sitä mustana, mutta nyt näyttää että kaurajuoma sopii siihen, vihreä purkki.

Mutta nyt aletaan lähteä pulkkamäkeen, mukavaa tiistaita kaikille!

Topsy ja Minttu tänään 7 viikkoa :heart:
 
Huomenta!

Nyt alkaa valokuvien tilaaminen... hohhoijaa... se taas kauhee projekti! No onneks toi Wiia näyttäis viihtyvän sitterissä aika hyvin, ni saan tehtyä hommat. Meillä oli eilen vanhemman tytön pikkujoulujuhlat tuolla tarhan pihalla ja oltiin aivan litimärkiä, kun tultiin kotiin! Tuli ihan hirveesti räntää taivaalta ja tuuli. Mutta oli ne pikkutontut suloisia, kun olivat harjoitelleet joululauluja ja kantoivat pieniä lyhtyjä! :heart:
No mutta nyt tilaamaan niitä fotoja!

Elza Mä tulen paikalle meidän noilla tuplilla eli ei voi olla huomaamatta ;) Nähdään huomenna! :wave:

Lapanen ja Wiia, joka päätti ettei viihdykkään sitterissä! :(
 
Pessillä on ollu tollasta vihreetä limasta kakkaa nyt viikko-kaks aina kun on kakannu,mitä kyllä ei kovin usein tee nykyään...Toissa iltana tuli kahdet niiiiin kamalan hajuset vihreät liejut vaippaan et huh huh :x Voiko tuo vihreä limainen lieju kakka olla myös normaalia?..Ihan suht tyytyväinen poika meinaan kyllä muuten on...Nyt ilmestynyt tosin poskiin ja leukaan ihottuman näköstä kuivaa.

Meillä sit kyl aletaan hieman rajottaan päikkäreitä...nyt kahtena päivänä nukkunut melkein sen 5tuntia päikkäreitä aamupäivällä ja sit ollaankin yöllä heräilty 2tunnin välein ja viime yönä Pessi olis ollu valmis nouseen jossain 4-5korvilla,sain kuitenkin pitkitettyä melkein puol kasiin asti nousua.
Mutta siis tarvii tänäänkin herätellä herraa viimestään 12 aikaan tuolta unilta,nukahti 9 aikaan vaunuihin.

Mulla on iso ongelma...tänään kun oli kunnolla lunta tullut niin eihän me meinattu päästä tarhaan asti ollenkaan.Mulla on siis vaunuissa seisomalauta,jolla ei tolla lumikelillä tee kyllä yhtään mitään...ja esikoinen ei kauheen pitkiä matkoja jaksa tuola lumihangessa toppavaatteilla kulkee.Millähän kummalla me oikein kuljetaan kun normaalisti tehdään kauppa reissut aina kävellen ja kaupoille on kuitenkin matkaa varmaan 1km-1,5km.
Enkä kyl usko et jaksan työntää vaunuja ja vetää pulkassa isompaa... :$

No mut nyt kahvinkeittoon,tulee mielenkiintonen vieras meille tänään... ;)

yksäiti+pojat
 
Yksäiti Sil seisomalaudalla ei tee kyl mitään näillä keleillä...ja jos teitä ei oo aurattu, ni on aikamoista räpeltämistä. Mä pähkäilin aikani tota, et ostetaanko Aadan vanhoihinvaunuihin se lauta vai ostetaanko tuplat ja onneksi päädyttiin tupliin! En oo kyl päivääkään katunut! Saa Aadan istumaan aina, kun kikkailee tai ei jaksa kävellä ja sit on hyvät tavaratilat, kun käy kaupas ym. Eikä ne oo kauheen raskaatkaan, vaikka ois siis 2 vuotias kyydissä ja iso kauppakassi vielä alakopassa. Myytiin sit ne Aadan vaunut ja saatiin hyvä väliraha, ni ei maksanut sit niin paljoo noi uudet! Ainut ehkä on se, et nyt täytyy aina lähtee noilla isoilla kärryillä, jos menee Wiian kans kaksistaan, mut ei oo tilaa pitää monia kärryjä tossa eteisessä.
 
Meillä sit tuli flunssa Eeliinkin. Mun piti käydä itsekkin eilen päivystyksessä kun tuli nokkosrokon tyyppisiä iho-oireita. Kuuluu kuulema jonkin viruksen aiheuttaman flunssan oireisiin :eek: Käskettiin vaan ottaa antihistamiinia, mutta sitä ei saa käyttää imettäessä, eli se siitä... Hyviä vinkkejä kaivataan, miten flunssaisen lapsen oloa voisi helpottaa? Yskii ja aivastelee niin surkeen kuuloisesti.

Onko muilla ongelmia tottua käyttämään vauvan oikeaa nimeä? Meillä tuo on edelleen Uke.

Susa ja Eeli
 
Neuvolaterkkuja 2 kk lääkärikäynniltä. Neiti painaa jo 5090g ja on 56cm pitkä (s.3080g ja 47cm). Ruoka-aikoina kotona :whistle: Muutenkin kaikki ok. Jäntevyydestä ei puutetta (nosti yläkropan käsivarsien varaan raivopäissään, käsivarret suorina). Neiti kun suuttui lääkärisedälle kun toinen alkoi häntä kuunnella. Kuulemma äänestäkään ei puutetta löydy :LOL: Äiti sai kasteen, pissi sellaisen. Kiia onnistui kusasemaan paidan farkut ja mun sukatkin. Kiva tulla kotia ja käydä kaupassa litimärissä vaatteissa :D

Aamu olikin lievää lentoa. Daniel meni likkakaverille hoitoon neuvolakäynnin ajaksi. jesperin kiikutin toimintaterapiaan kun hällä oli se samaan aikaan. Juoksin tk:ssa parin kerroksen väliä muksujen kanssa. Nyt pitäis tehdä ruoka valmiiksi ja alkaa etsimään mulle Ja Jesperille vaatteita illaksi. Eskarissa/koulussa on itsenäisyyspäivä juhla. Farkkuja ei oikein ilkeä laittaa eikä mulla olekkaan kuin nuo pissaset jotka päälle menee...

Nyt hommiin taas :wave:

Susa
Meillä on alla oleva laite jossa tosin lukee ettei alle 3kk saa käyttää. Osaisko neuvola sanoa voiko käyttää vai ei. Lastentarvikkeen mielestä se on vaan jenkkien varmuuden vuoksi laittama. Ei myö olla vielä tarvittu Kiian kanssa mutta isommilla on flunssan aikana käytössä ja on muutes tosi hyvä. Helpottaa yskää ja avaa nenän. Itse käytin sitä odotusaikanakin.

http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=64&toimittajaid=48
 
Ginnifer
yksäiti84: minusta Pessin paino kuulostaa ihan normaalilta! Meillä Ellen 5-viikkoisena 55 senttiä ja 3850 grammaa. Th sanoi että ihan normaalia. Jos verrataan noihin Liplatuksen lukemiin niin ero on hurja, kun meillä syntymäpituus ja -paino oli 51/3720 eli melkein samat. Mutta tästä opimme, että ei pidäkään verrata muihin. Tärkeintä on että vauva pysyy omalla käyrällään. Meillä Ellen tulee selvästi äitiinsä, olen itsekin pitkä ja laiha. Kun olin lapsi niin mun äiti ompeli mulle vaatteet, koska olin liian hoikka ja pitkäraajainen normaalimitoitettuihin lastenvaatteisiin!

Meillä on aika viileetä ja tuulen suunnasta riippuen hyvinkin kylmää. Talvella tyypillisesti n. 18 astetta. Ellen on usein aloittanut yöunet omassa kopassaan ja siirtynyt ekalta syötöltä (3-6 tunnin kuluttua) mun viereen, mutta pari yötä sitten tyttö oli niin kylmä, että mä aivan kauhistuin, ja nyt oon nukuttanut hänet suoraan isoon sänkyyn. On muuten huomattavasti helpompaakin, ja nukahtamisaikaa on saatu hilattua aikaisemmaksi. Nukun itsekin paremmin kun saan unen läpi aistittua että kaikki on hyvin. Vaikka koppakin on ihan sängyn vieressä, niin mä herään jatkuvasti kuuntelemaan, että kai se vielä hengittää! Silloin jää omat unet heikolle vaikka onkin leveä sänky omassa käytössä. Asusta: ihan normaali trikoinen kokopuku. Meillä on myös Ruskovillan unipussi, mutta se tuntuu vielä liian suurelta, siinä on jotenkin kauheen massiiviset olkaimet.

Ginnifer & Ellen 6 vkoa
 
Yksäiti, kyllä meillä on vaunu+pulkkayhdistelmä käytössä jos ei seisomalauta toimi lumessa, ja ei minusta pulkan vetäminen ole yhtään raskasta! Mielestäni kevyempää kuin seisomalaudan pukkaus... Toki hyvät vaunutkin auttavat asiaa, kun rullaavat kevyesti eteenpäin, ilmakumirenkaat jne.

Vauvan tukkoisuuteen auttaa sipuli pinniksen jalkopäässä ja pyykit kannattaa laittaa myös kuivamaan samaan tilaan. Vaporizer hommataan mekin heti kun joudetaan... :)


Nukkuma-asuna meillä on kokopuku puuvillainen ja sukat jaloissa ja käsissä. Peittona paksu normaali peitto, ei mulla ole tullut mieleenkään että se jotenkin olisi huono. Monesti nostankin sen vauvalla ihan poskeen/korvaan asti, että on lämmintä. Ja siellä toinen tuhisee tyytyväisenä. Pistän vauvan myös kiinniolevan makuupussin päälle nukkumaan, niin että makuupussi on alla vähän niinkuin patjana. Sitten työnnän peiton reunat makarin alle, saan tytön pötköksi. Tämä rituaali on tullut jo vauvalle tutuksi, joten nukahtaa aina sen aikana kun sullon reunoja makuupussin alle :)

Niin, meillä on siis hankalaa oppia puhumaan Mintusta, nytkin kirjoittelin vauvasta... :)

Topsy
 
Haukotus |O Meillä pari viime yötä olleet yhtä valvomista. Viime yönä poika kävi nukkumaan 22 nukkui puoleen yöhön söi ja ei sitten jatkanutkaan uniaan :kieh: Vaan huusi, jos ei viihdytetty tai laitettiin makuulle. Söi melkein tunnin välein ja muutenkin koitteli hermoja. Mies viihdytti pari tuntia, jolloin mie sain nukuttua. Aamulla kuudelta mentiin aamupalalle ja annoin sit pojalle jääkaapissa olluta rintamaitoa 70ml, kun kitisi, vaikka just oli tissitelly. Meillä nukahdettiin lopulta klo 8 ja sen jälkeenkin poika heräili parin tunnin jälkeen syömään.
Mie olen väsy, mutta väsyneempi taitaa olla mies. Jota käy hiukan sääliksikin, kun joutuu töihin lähtemään tuollaisen yön jälkeen. Ite sentään saan aamupäivän torkkua pojan kanssa.

Jäinkin miettimään, että pitäisikö seuraavalla kerralla antaa korviketta. Jos pojan olikin vain nälkä. Meillä ei ole vielä kertaakaan korviketta annettu, vaikka sitä varuiksi onkin kaapissa. Kamalaa, kun meidän perustyytyväistä pojasta tulee öisin kauhukakara. Koliikista ei mielestäni tässä 'kiukuttelussa' ja huudossa ole kyse.

Tajusinpa tuossa, että miulla on ongelma. Tammikuussa olisi hammaslääkäri (tunnin aika, paikkaus) ja miulla ei ole hajuakaan mihin tuon pojan siksi aikaa saisin. Ei kai sitä voi mukaankaan ottaa? Pitääköhän miun taas siirtää aikaa :( vaikka ei sekään ongelmaa poista.

Hipkukka ja poika (melkein 4vkoa)
 
Painoin sitten vahingossa jotain nappulaa ja mun pitkä teksi sitten katos...kiva juttu....prkl!!!

Anyway, neuvolassa käytiin, rokotteet saatiin. Poika painoi 5,7 kg ja oli 62cm pitkä. Kovin on Aron kehittynyt, vaikka syntyikin keskosena. Menee kyllä enemmän kalenteri-ikää kun korjaavaa ikää. Korjaavalta iältään olisi noin 2kk ikäinen.

Topsy kyselit siitä Aronon allergiaoireluista. Meillä oli samanlaisia oireita kun teillä. Ilmavaivioja, kakka vihreää, kun sitä tuli. Aronhan oli todella pahasti ummella, ainoastaa Levolacin ja mallasuutteen kanssa kakka tuli. Me aloitettiin lääkärikäynnin jälkeen semmosella apteekin korvikkeella Almiron Pepti, jossa maito-proteiini on pilkottu. Sen kanssa pojan oireet hävisivät ja yöt nukuttiin hyvin. Sitten sen jälkeen lääkäri määräsi viikon kestävän kotialtistuksen, jolloin annettiin sitä vanhaa korviketta. Oireet palasivat kyllä, mutta ei niin rajuina. Sen jälkeen lääkäri taas soitti ja ehdotti, että tehdään senlainen kaksoisokkoaltistus sairaalaoloissa, jossa annetaan sitä allergisoivaa maitoa ja ei-allergisoivaa, mutta ei tiedetä kumpi on kumpaa ja sitten seurataan tuleeko oireita. No, meillähän kävi näin, kun aloimme sen kotialtistuksen jälkeen antamaan taas sitä apteekin korviketta, poika ei suostunut syömään sitä. Sylki tuttipullon pois suusta. Oli koko ajan nälkäinen. Sitten yksi ilta en enää jaksanut katsella sitä touhua ja annoin vanhaa korviketta, poika söi sitä semmosella vauhdilla. Yritin saada yhteyttä lääkäriin, mutta hän ei vastannut minun soittopyyntöihin. No eilen todellakin oltiin TYKS:issä ja altistukset piti tehdä, kunnes kerroin tämän tarinan hoitajalle, joka otti yhteyttä allergialääkäriin. Päästii sittenkin suoraan lääkärille, koska me olimme kotona annettu nyt viikon verran sitä vanhaa korviketta sen apateekin korvikkeen sijasta. Nyt meidän hoito-ohjeet ovat seuraavanlaiset. Jatketaan vanhalla BabySemp korvikkeella ja annetaan levolacia päivittäin ja aloitetaan kiinteät. Jos oireet yltyvät todella sietämättömiksi niin aloitamme uuden apteekin korvikkeen, joka on soijamaito pohjainen. Jos sen kanssa oireet katoavat ja ummetus menee pois, niin sitten uudestaan yhteyys allergiapolille ja sitten uudet altistukset. Että näin, toivottavasti saat edes vähän selvää ! :p

On tää kanssa kauheaa säätämistä koko ajan. No, todellakin huomenna aletaan antamaan sitten kiinteää, päätettiin aloittaa neutraalimmasta, eli perunasta. Sain just ohjeita neuvolasta miten kannataa homman aloittaa. Mitähän poika mahtaa olla siitä mieltä.
Nyt täytyy mennä tekemään jotain järkevää, illalla tulee vieraita!

Elza ja Aron 3kk
 
Olikos se yksäiti kun kirjotteli tosta vihreestä kakista, en nyt muista.
Mutta, meillä on tota vihreetä kakkaa tullu pääasiassa, neuvolassa sano että on ilmavaivakakkaa. Tosin meillä ei mun mielestä kakka ole mitenkään limaista tms. sellasta sosetta vaan. Eikä kyllä ihollakaan mitään ihottumaa tai sellasta. Välillä tulee ihan keltastakin.
Mutta nyt tulee enemmän keltasta kun vihreetä kun lopetin cuplatonin käytön, toki on päiviäkin kun tulee vihree pläjäys.
Eli yksäiti, käytättekö te cuplatonia, jos, niin kokeileppa mitä tapahtuu kun lopetatte käytön. Meillä vaikutuksen kakassa huomas ehkä viikossa, toki tuo muutos saattaa johtua muustakin..

Olipas kakkaset jutut..

Pupu ja juho
 
ja kakkajutut jatkuu... :) Elza, almiron peptiä meillekin määrättiin, mutta lauantaina oli Oulussa auki vain yksi apteekki jossa sitä ei ollut, soittivat sitten lääkärillemme ja saimme jotain toista vastaavaa aluksi. Tuo korvikehan on aivan järkyn pahaa, itse maistoin sormenpäällä ja yökki oli tulla. Ohjeessa siihen kehoitetaan sekoittamaan joko omaa maitoa tai sokerivettä. Olen laittanut sokerivettä ja lämmittänyt aina satsin (yleensä juotetaan huoneenlämpöistä), silloin menee paremmin. Onhan toi aika raakaa noin pienelle antaa sokeria (esikoinen sai ekakerran 1 vuoden ikäisenä :/ ), mutta en halua nälissäänkään pitää ja haluan tämän kuitenkin viedä läpi. Tyytyväinen tyttö on kuitenkin ollut, ja mikä parasta, syö enemmän tissiä nykyään, taitaa olla vähän paremman makuista :) Oma maidontuotantokin alkaa siis olla paranemaan päin, ennen kuin ei oikein tykännyt rinnasta syödä.

Peruna muuten laittaa aika helposti vatsan kovalle, joskus minulle joku terveydenhoitaja ihmetellyt miksi ihmiset sillä aloittavat kiinteät. Me aloitettiin esikoisella silloin bataatilla, joka taitaa olla maailmalla aika vastaava, ja tosi hyvän makuinen :)

Onnea ensilusikalliselle ja toivottavasti teilläkin vaivat selviävät ja helpottavat!

Topsy ja Minttu joka nukkunut taas koko päivän...
 
huh huh,kylläpäs väsyttäis mutta kun on näitä hommia miljoona ja sata tekemättä niin ei voi tuonne anttonin viereenkään mennä pötköttelemään..eilen tuli ifolorilta 500 kuvaa,hups :LOL:
no siinä on kaikki kuvat mitä ollaan tähän mennessä otettu anttonista (nyt 7vko ja 1pvä) annoinkin jo niistä mummoille muutaman kuvan..
cuplatonit pitää taas kaivaa kaapista esiin,poju hiukan itkeskelee masua :/
meillä on sisällä noin 22 lämmintä ja pojalla on päällä nukkumaan mennesä joko kokopuku puuvillainen tai sitten body ja puolipotkarit..sit sillä on omassa sängyssään äitiyspakkauksen peitto mut jos mun viekus nukkuu nii sit on mun peitto ja viel iskän peitto..
minkäs kokoisia vaippoja teidän lapset jo käyttää?
meillä aloitettiin just liberon 5-8kg..ei enä ne sitä edelliset menny masun ympärille :LOL: joo on ollu poika kotona ruoka aikaan..
pitää tänään ottaa joulukortti kuvat pojasta..vähän myöhässä joo,mut mä oonki sellanen myöhästelijä hiimailija :LOL: :LOL:
tuun sit tänne näyttää muutaman kuvan,jos onnistunee..

dogtor ja Antton 7vko ja 1pvä :heart:
 
lumista päivää kaikille!

tosiaankin täällä on tuprutellut koko päivän lunta,isäntä lähti lumitöihin pihalle,ja venla nukkuu ulkona vaunuissa.

aamulla käytiin ostamassa viimoset joululahjat..(ku veronpalautuksetkin tuli :D )
venlallekin ostettiin kaksi lahjaa..vaikka ei kai toinen vielä niin kamalasti noista lahjoista perustele..mutta kuukauden kahden kuluttua voipi olla ihan kova sana sen tuleva lahja.

vauvan painoista on ollut puhetta..meillä venla painoi 2kk neuvolassa 5400g,(kun synt,paino 3305g) et on kans tyty ollut ruoka-aikaan kotona..
ja katoin isojen tyttöjen 2kk iän painot tossa yhtenä päivänä kans.
vanhempi oli myös 5400g (syntyessä 3980g) ja nuorempi oli 6300g (syntyessä 4010g) et isoja tytyja meillä..
en tiiä millanen tallukka venlasta tulee,kun ei myö kumpikaa mitään isokokosia (lue pitkiä) olla.

huomenna olis tarkotus tehdä piparitaikina,isännän tytöt tulee huomenna,niin ajattelin laittaa kaikki tytöt tekemään itsenäisyyspäivänä pipareita..vähän perinnettä kehiin..muistan että silloin kun itekkin olin pieni niin aina itsenäisyyspäivänä tehtiin äidin kanssa pipareita.

onko muilla mitä muita joulu/joulunalus perinteitä?

venlasta on tullut oikein hymytyttö..tuntuu että suu on levällää koko ajan..aamullakin kun minua olis vielä nukuttanu,ja yritin tuttia hälle suuhun laitaa,et olis vielä hetken nukkunut..mutta ei ku nauraa virnotti miule vaan..itteänikin kävi hymyilyttämään..

no nyt pitää pyykit lähtee taas laittamaan kuivumaan.

niinukka ja venla
 
vauvojen painosta tääl puhuttu...oon kans sitä mieltä,et ei niit kannata verrata...on niissä syntymäpainoissakin meinaan aikas paljon eroja!
meil Veeti oli syntyessään 4350g 53cm ja 5viikkosena 5360g 57cm...eikä se kilo tossa ajassa ees tunnu kovin isolta määrältä....
meil nukuttiin viimeyönä eka 5 ja puolen tunnin pätkä :D :D muuten herätty syömään aina 3-4 tunnin välein...
...mut en näköjään enempää kerkee kirjottaan ku veeti kutsuu :D
ai niin....yksäidille siit kakasta...meil ku oli se antibioottikuuri ja masuvaivoja siit tuli,niin se kakka oli just sellasta vihreetä limaa....mut ny pitää lähtee...

henkka ja veeti 6vko
 
Voi kun kerkeis aina kaikki jutut lukeen, mutta ei.. pikakelauksella aina kahlaan läpi.. :ashamed:

Susa Meillä Eeron lenssua koitettiin helpottaa mm. höyryttämällä. Oli mukana suihkussa ja valutin kuumaa vettä aina väliin.
Pyykit kuivas makkarissa ja sipuliakin roikku sängynpäädyssä. Keittosuolatippoja käytin myös ja imin (yritin) räkää pois.
Meillä sitten meni hengitys niin vaikeeks, että oltiin se yks yö sairaalassa.
Näin pienet menee nopeesti heikkoon kuntoon, joten tarkkailehan Eelin kuntoa. Syömistä seuraile myös.
Me ostettiin sitten kotiin ilmankostutin Anttilasta, sillä saa höyryn kohdistettua vauvan suuntaan.

Toivottavasti pikku potilas toipuu pian!

EN ole vieläkään tottunut Eeron nimeen.. yleisesti kutsutaan veikka tai vauva. Onnista oli helpompaa, kun oli heti r-testistä alkaen Onni.

Ihanaa, LUNTA!! On oltu pariin otteeseen Onnin kans ulkona. Ainoo, että heti tiet aurattiin niin, ettei stigalla kunnolla päässy ja liukaskin oli ja kaaduin.
Enkä ollut ainoo, joka meni nurin!!

Ihania kuvia teillä ristiäisistä! Meillä oma kamera oli pöydällä ja videolle otettiin kyllä. Onneks muilla oli kamerat käytössä :)

Mukavaa viikkoa kaikille!!

-Vilma ja Eero 2.5kk- :flower:
 

Yhteistyössä