*LOKAVAUVAT 2007 tammikuu 2008*

niinukka, mä kans just tota mun juttua enne soitin ja oisin peinentäny ni laski mulle kans 21,5 % sanoin kans että antaa olla kun normi kortilla menee se 20%. En tiiä kans kotihoidontuelle aion jäädä mutta jos on kovin niukkaa niin kait sitä täytyis töihin mennä, tulee vaan kalliiksi hoidot 3 lasta 560?. :LOL:
 
Kelaan ei tartte viedä verokorttia, saavat tiedon suoraan verottajalta.
Mulla ainakin alle 20% kun ollaan ensiasunnonostajia (v.2006)niin prosentti laski kun vaan soitti. Nyt tarjoavat 11,5% mutta se on laskettu palkkatuloille, joten täytyy soittaa koska en aio tänävuonna mennä vielä töihin. Eli kannattaa tarkkaan laskea/arvioida vuoden tulot ja ilmoittaa niille niin laskevat. Töissä ollessa ennen asunnon ostoa mulla oli 21-23%.

Onko kukaan avannut Nooa-säästöpankkiin tiliä lapselleen? Saako lahjoja?

Meillä kun syntyi oli juuri otsikoissa hoitajien lakko ja musaan laitoin kans Anna Abreun. Elokuviin Joulutarina ja Ganes.
 
hipkukka erittäin ihana ja koskettava tuo runo..itkuhan se tuli kun sen luki..pitäis siihen uurnan muisto laattaan joku lyhkänen kiva runo keksiä..
taas mennään huonompaan suuntaan..emma ei meinannu eilen nousta millään ylös,makas karvat pystyssä koko illan,siis ihan sellasena "sähikäisenä"..ja nyt aamulla taas oksenti 2 kertaa..
kiitos teille kaikille kun olette tukena,ja olette myös samaa mieltä,että teen oikein tässä asiassa
vähän jänskättää kuinka tuo edikin olee sit ilman emmaa ne muutamat päivät ennen kuin toivo haetaan..

iloisempia asioita..antton huomasi äsken kätensä,nyt ihmettelee niitä..osaa jo viedä tavaraa suuhunsa ja eilen "oppi" mahallaan olemaan pä pystyssä..ennen on vaan nokkinut päällään maahan..täällä on satanu joku 15cm lunta vuorokauden aikana,oikeesti sitä on paljon..
 
Tuosta suklaan syönnistä. Mulle sanottiin synnärillä ja neuvolassa, että suklaassa on ...jotain ainetta niin sitä ei kannattais syödä ja harvan vauvan maha sitä edes kestää :eek: Ja minä olen sitä vältelly melkein itkun kanssa!
Eikö teille Rontti ja NäkymätönNinni lasten maha reagoi mitenkään?

housuja jalkaan kiskova ja suklaata kaupasta hakemaan lähtevä R
 
Mammoliino mä rupesin jo synnärillä syömään urakalla suklaata kun paino niin kovin laski ja suklaa on edelleen osana mun ravintoympyrää :) meillä ei Hilmalla ole ollut minkäänlaisia masuvaivoja, joten äippä jatkaa suklaan vetämistä nassuun...

Tuosta veroprosentista. Mulla olisi myös työtulojen mukaan uudessa kortissa16,5. Verolaskurilla katsoin, ja sieltä sosiaalietuuksien ( eli vanhempainrahan) mukaan veroprosentti olisi 21, mutta samalla määrällä ansiotulojen mukaan olisi prosentti vain 7,5.

Hei sitten kysymys teille kokeneille äideille :) Me ollaan ensi viikonloppuna menossa kaverin häihin ja Hilma lähtee mukaan, koska viivytään reissussa koko viikonloppu. Antakaahan vinkkejä miten toimia.. lähinnä mietin sitä, että missä pidän Hilmaa siellä. Turvakaukalo? Vaunut tai ainakin kopan otan mukaan niin saan neidin sitten nukkumaankin siellä, mutta entäs se muu aika? Meidän neiti ei ainakaan vielä kovin hyvin viihdy kantoliinassa tai repussa.

Tuo ilma ei nyt oikein houkuttele ulos, mutta toisaalta olisi pakko saada happea..
 
oliivia, vaunut tai esim matkarattaat on mun mielestä hyvät. Niitä saa tarpeen mukaan siirettyä paikasta toiseen, niissä on hyvä nukkua ja olla muutenkin. Kaukalossa olo voi käydä selän päälle jos joutuu pidempään olemaan. Mutta tämä on vain minun mielipide. :heart: ;)
 
oliivia meillä kulkee tuo sitteri melkein joka kyläreissulla mukana.
minusta se on ihan kätevä juttu.koska tyty ei oikein viihdy tossa turvakaukalossa,jos ei olla autossa.
ja mie en jaksa ainakaan koko aikaa jossakin kylässä sitä riiputtaa kainalossa,tietysti lattiallekkin voi laittaa.ottaa vaikka oman alustan mukaan,minkä päällä kotonakin pidät lattialla.
ja meillä nuo isommat nukku aika pitkään vaunun kopassa kun oltiin jossakin yökylässä. venlan kanssa ei olla vielä oltukkaan yökylässä. :eek:
 
Kiitoksia - nopeasti saa vastauksia :) Meilläkin neiti on nukkunut kopassa aina kun me ollaan oltu jossain yötä ja se on toiminut hyvin. Matkarattaita ei vielä omisteta, pitäisi varmaan ostaa. Yhdistelmien kanssa kun on se ongelma, että ne on kuitenkin aika isot ja kömpelöt ja siksi mietin pelkän kopan ottamista. Ne häät kun on ravintolassa niin tilaa ei välttämättä ole hirmuisesti. Ja se sulkee ehkä pois myös sen lattialla omalla alustalla olemisen. Sitteriä pohdin itsekin, turvakaukalossa kun ei tosiaan ole se paras mahdollinen asento. Noista matkarattaista vielä sen verran, että suositelkaapa jotain sellaista ratasta jonka saisi kokonaan makuuasentoon ja joka muutenkin olisi sopiva noin pienelle. Ensi kuussa ollaan lähdössä lontooseen ja sinne en haluaisi noita yhdistelmiä raahata. Eli pitäisi olla sellaiset matkarattaat, joissa Hilma voisi sitten myös nukkua vaikka makuupussissa.

Vielä yksi juttu tuli mieleen. Katseleeko teidän pienokaiset televisiota? Meillä on nyt innostuttu siitä. Höpöttelee parhaillaankin televisiossa näkyville tyypeille.. en tietenkäään Hilmaa tuossa koko päivää istuta, mutta jännä että noin keskittyy tuohon :)
 
Meillä on Gracon Voyager matkikset ja olen tykännyt kovasti. Toki Gracolla on paljon muitakin vaihtoehtoja. Mutta minusta hinta/laatu suhde on kohdallaan. Ja varsinkin jos on Gracon autokaukalo sen saa matkiksiin kiinni. :)

Tällaiset mutta viininpunaiset:
http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=100&valikoim
 
Oliivia, me oltiin häissä pari viikkoa sitten ja vauva oli mukana. Mulla oli yhdistelmät mukana ja niissä vauva nukkui pariin otteeseen. Meillä sukulaiset olivat ymmärtäneet laittaa minun paikan pyötärivin viimeiseksi ja pöydän päähän Aatulle paikan jossa siis yhdistelmät mahtui olemaan ilman ongelmaa. Meillä oli se hyvä puoli että pappi oli samassa paikassa missä jatkotkin, eikä tarvinnut vaihtaa välillä kirkosta jatkopaikalle. Välillä pidin vauvaa myös rintarepussa kun kädet väsyi kantamisesta.

 
Ginnifer
Toivotaan, missä päin Helsinkiä asustelette? Liikutko julkisilla vai omalla autolla? Jos vaikka jossain vaiheessa saatais aikaan tapaamista... Ihan kateudella aina seuraan noita oululaisten ja nyt jo muidenkin tapaamisia.
 
Suklaan syönnistä: Elia on varmaan niin tottunu tuohon mun suklaan syömiseen, ettei saa mitään mahavaivoja siitä. Viime viikon kun olin syömättä suklaata, niin tuntu et poju vaan raivosi tissille. Naurettiinkin, et suuttu varmaan siksi, ku ei tullu kaakaota. :saint: :D

Mutta nyt siivoamaan, kohta tulee vieraita..
 
Huoh :x söimpä sitten askin xylitol pastilleja karkin himooni,jos joku pistäisi neulalla lähtisin varmaan lentoon.Kauhea turvonnut ilampallo.Mieskin äsken sanoi että "oho mistä siule tommonen maha ilmesty taas" :LOL: suklaan syönnistä joku oli kysellyt..söin koko raskauden ajan ja joka viikko nyttenkin niin ei ole mielestäni Ellalle tehnyt mitään mahavaivoja eikä ihottumia.

Meillä mennään täysimetyksellä ja imetän n.2-3h välein,illalla 1h väleinkin (ilmeisesti imee vain sitä tyhjää tissiä),yöllä on yksi pitkä pätkä kun ella nukkuu eli 19-01,sen jälkeen 2-3h välein syö.

Nyt kyllä sohva kutsuu..taidan lentää sinne.
 
Pepisa: Tuskin tuosta lenkkeilystä haittaa on -päin vastoin. Jos syöt sen verran kuin kulutat niin ei nuo kilotkaan imetysaikana tipu, mutta kunto kohenee. Kysyin jälkitarkastuksessa tuosta liikunnasta. Ei ole kuulema mitään rajotteita. Joskus muistan lukeeneeni, että hyppiminen ei olisi synnytyksen jälkeen hyväksi? (kohdunlaskeuma tms.) En kyllä tiedä mistä tollasta muistelen... Itse olen kyllä käynyt bodystepissäkin kun se lääkärin mielestä oli ok.

Olipas kiva päivä. Kävin kampaajalla ja shoppailemassa (farkut, jumppavaatteita ja Eelille pari paitaa :ashamed:) Eeli oli sillävälin nukkunu 5 tuntia vainuissa! Yöllä on ruennu heräilee parin tunnin välein :kieh:
Me ollaan tosi vähän Eelin kans reissattu. Huomenna ois tarkoitus lähteä miehen sedän 50v. juhliin, jotka pidetään rekikoirakeskuksessa. Kivaa kun on vähän erillaiset juhlat. Luvassa ulkoilua, koira-ajelua ja hyvää ruokaa. Nyt pitää mennä purkamaan ostoksia.

Susa
 
Keiju07
No nyt vasta pääsin tänne takaisin, että vieläkin ottaa aivoon tuo tekstin katoaminen. Pitäisi opetella kirjoittamaan vaikka notepadille tms. ja siitä koppaamaan tänne. En nyt millään jaksa kyllä kaikkea kirjoittaa uusiksi.

Mä mietin myös sitä mahdollisuutta suljetusta kerhosta. Oon päätynyt siihen, etten nyt laita mitään kuvia tänne, kun kaikki ulkopuolisetkin pääsevät niitä katsomaan. Mulle se salasanan käyttö ei kyllä olisi mikään ongelma; oon nytkin jäsenenä tuolla kestovaippakerhossa eikä ole tuottanut mitään ongelmia kirjautua salasanalla.

Yksäiti, mä nautin kanssa Elixian palveluista (Helsingissä tosin), myös henksuhintaan. Oon siellä ollut aikoinani töissä ja jäsen jo hyvin pitkään. Tosi tyytyväinen olen ja nyt odotan innolla, että pääsen Vienan kanssa Elixia Baby -jumppaan.

Meillä täysimetyksellä edelleen, neuvolassa paino nyt reilu 5200g ja pituus 59 cm (2 1/2 kk). Kuulemma saa kasvu tässä vaiheessa hieman hidastuakin (?), kun pieni alkaa katsella maailmaa tms.

YOdottaja, mua kiinnostaa myös, mikä se mainitsemasi raapimisjuttu oli?

LaSposa, luin sen saman Anna-lehden jutun säästämisestä lapsen/omiin nimiin, mutta mulle se ei täysin auennut. Me säästetään Vienalle rahastoon tai siis hajautetusti rahastosijoitetaan; ei mitään isoja summia.

Oliko vielä muita helsinkiläisiä (tai pk-seutu) kuin Toivotaan ja Ginnifer?

Okei, nyt yksi pieni mielenosoittaja alkaa taas availemaan ääntään siihen malliin, että on mentävä. Viimeistä iltaa olen yksin tytön kanssa, mies palaa yöllä viikon työmatkalta. Ilolla otan hänet vastaan! Hatunnosto teille yksinsinnittelijöille!

Keiju ja Viena 2 kk ++
 
Susalle hienoa huomista :)! Meilläkin huomenna varmaan ihan kiva kyläilypäivä.

Imetyksestä vielä, että maitoa meillä imutellaan joku 5-10min, mutta sitten muuten siihen perään ainakin toinen samanlainen lupsuttelua, joskus puolikin tuntia. Oon nyt antanut olla, jos se vaikka vielä lisäis tuota maidoneritystä? Ja me4illä syödään yksi tissi kerralla, mutta illalla sitten molempia.

Suklaasta, aluksi toppuuttelin suklaansyöntiä vatsan takia, nyt välillä ihon takia, mutta enpä tiedä, on/oli niitä vaivoja ilman suklaatakin. Sen kummemmin haitallisuudesta en ole kuullut ja jokaisen lapsen aikana suklaata kyllä syönyt. Johtuneeko äidinmaidosta, että lapset ovat myös melkoisia herkuttelijoita :kieh: . Tosin pidän lasten herkuttelusta aika tiukkaa linjaa, mutta paljon söisivät, jos annettaisiin. Oon mestari syömään salassa :ashamed: .

Ja sitten kakasta :whistle: . Nyt kun meillä kakataan melkein joka päivä ja välillä useammankin kerran, niin kakka on muuttunut ihan löysäksi, siis niin että se imeytyy oikeastaan kokonaan vaippaan. Onkohan normaalia tai voiko liittyä esim. allergiaan? Muistelisin, että noilla vanhemmilla mukana on ollut selvästi sellaista ryynimäistäkin tavaraa :eek:

Imetättekö muuten istualleen vai makuullaan? Minä imetän yleensä aina istualleen, mutta nyt välillä, kun on oikein väsyttänyt, olen laittanut pitkäkseen vauvan viereen ja melkistä torkahtanut välillä. Muuten tykkään kyllä mielummin olla istualleen, yölläkin.
 
Tosta veroprosentista vielä, tarvii mennä heti maanantaina verotoimistoon selvittään asiaa, koska niihin puhelimiin en soita... viimeksikin kun soitin, ni sieltä vastas joku elämäänsä kyllästynyt täti jota ei kiinostanu pätkääkään mun asiani.Kun on kasvotusten, ni asiat hoituu mun mielestä paremmin!

Ja mä kans syön suklaata ihan hirveesti. Enkä oo huomannu mitään ylimääräsiä vatsanväänteitä Wiiassa, enkä isommassakaan typyssä.

Sit hiustenlähdöstä: Mul lähtee ja on lähteny tosta esikoisen odotuksesta asti ihan hirveesti. tosin mul on kyl pälvi, mut se on ollu tosi lievä tähän asti! Mul on nimittäin vasemmalt puolelta kulmakarvat lähteny ihan kokonaan... :eek:
ja loppuraskauden aikana lähti vasemmalta puolelta ripset... että saa nähdä onko mul hetken päästä karvoja missään... :( Lääkäri neuvolassa totes, et kroppa niin kovilla 2 raskaudesta ja imetyksestä, et ne voi oikeesti lähtee kaikki, mut yleensä kasvaa kyl sit takas. kiva kiva, ei paljon lohduta! Mul on tosi paksut hiukset ja oon saanu noita läikkiä aika hyvin piiloon, mut mut...nyt on niskakin kalju! ja ohimot!
Imetyksestä: mä imetän iltaisin usein makuultaan ja yöllä aina makuultaan. Mut päivisin istualtaan ja aika usein täs koneella samalla... :ashamed: tai sit kattomas sohval jotain telkkarista.

Elza Ompas teidän poitsusta tullu jo ison olonen... =) Kiva nähdä teitäkin ens viikolla! :)

Nyt tuhoomaan pähkinäpussia ja kattomaan tartu mikkiin!
 
Kuka se kyselikään unipusseista? Itse katselin niitä kans silloin ennen kuin ostin tuon uuden täkin pojalle. Snuggle Sacilla on sellaisia unipusseja johon myös kädet laitetaan sisään, mutta kun minua alkoi epäilyttää onko turvallista näin pientä vauvaa nukuttaa siinä ja otin selvää niin oikeassa minun tuntemukset olivat. Nettisivuilla luki että turvallisuussyistä ei suositella vasta kuin sen ikäiselle lapselle joka osaa itse mennä ja tulla ulos pussista. Ja olikohan vielä maininta että ei kuitenkaan alle vuoden vanhalle.

Menkat ei ole minulla alkaneet vielä ja täysimetyksellä mennään. Minä imetän aina istualtaan, myös yöllä. Paitsi nyt parin päivän aikana olen joutunut menemään vasemman tissin imetyksessä makuulle, ilmeisesti tämä suihkuaa niin kovasti ettei poika ehdi imeä ja tämä makuulla olemaan helpottaa suihkuamista. Poika vaan huutaa ja irroittaa otteen kun tarjoan istualtaan, mutta makuulla huolii :/

Juteltiin tuolla tämän päiväisessä Oululaisten tapaamisessa siitä suljetusta kerho jutusta ja meistä se tuntui toisaalta ihan hyvältä vaihtoehdolta. Miettikää ja kommentoikaa asiaa, voihan sitä harkita vakavastikin jos enemmistö sen kannalla on. Sitä pähkäiltiin että väheneekö kirjoitusten määrä kun vaatii sen kirjautumisen ensin ennenkuin voi edes lukea viestejä. Nyt täällä on kuitenkin ihanan aktiivista porukkaa ja on harmi jos tämä kuivuu kasaan sen kerho systeemin myötä joten sitten mieluummin näin. =) ja sitäkin puhuttiin että meillä on todella hyvä ilmapiiri täällä lokavauvoissa. =)

Soitin tuossa illalla äidille ja sovittiin että huomenna lähdetään kahdestaan elokuviin. Ihan kiva päästä pariksi tunniksi pelkästään aikuisen ja äidin seuraan =) Anoppi mulla on kans ihan mukava ja tosi auttavainen. Aina kun apuvoimia tarvitaan hän rientää tänne jos mahdollista ja lapsistakin tykkää tosi paljon.

Aatu meni jo nukkumaan, mutta neiti tuossa hyppelee vielä hereillä. Täytyy lähteä pesemään hänen hampaat että saa joskus tämän talon hilaiseksi.

Katja, Anni ja Aatu
 
Voihan kökkö... Pessillä on sit korvatulehdus :( siitä se huono syöminen johtu.Tänään ollut yhtä itkua koko pvä ja makuulleen ei oo kärsiny poikaa laittaa eli ei oo oikein nukkunutkaan.Päätin sit käydä lääkärissä kun ei tuo oo normaalia Pessiä ollenkaan ja korvatulehdushan sielä,niinkun vähän veikkasinkin.
No 5pvä lääkekuuri niin kyllä se siitä. Ei oo muita oireita ollut kun yskinyt hieman,öisin nenä tukossa ja pulautellut normaalia enemmän ja aikalailla sellasta limaa.Kuumetta ei siis oo nostanu ollenkaan.

Keiju meiän ois kans tarkotus mennä tonne Elixia Babyyn,ens keskiviikkona oli suunnitelmissa mennä mut katsoo nyt mikä on pojan kunto.Varmaan ihan hyvä kun noi yleensä aika nopsaan auttaa noi lääkkeet.
Mitäs mieltä muuten ootte..onkohan liikaa pienelle kun keskiviikkoisin ois nyt meiän molemmat harrastukset,aamulla 9.45 tuo äiti-vauva liikunta ja sit 14.45 se babybrasil...? Piti toi babybrasil ensin perua,mutta ei enään onnistunutkaan ilmatteeks niin aateltiin sit jatkaa sitä...

Nyt tarvii tissiä tyhjentää,kiva kun toinen on kaks kertaa isompi kun toinen ja maitoo tulee ehkä joku milli...no ehkä vähän enemmän mut kuitenkin.Palautuukohan nuo samankokosiks...?? :eek:
 

Yhteistyössä