*Lokamassut 2009 Toukokuussa*

NANNA:
Tervetuloa mukaan =)

Turvakaukalosta:
Juu itsekkin kyllä sukulaiselta ottaisin, mutten ostaisi esim. huutonetistä. Ja todella tuo 5v on max ikä kaukalolle, juuri oli vuodenvaihteen? Vauva lehdessä asiaa tämän jutun tiimoilta ja siinä oli asiantuntijan lausuntoa näistä asioista.

Mielialat:
Tasaista on suureksi osaksi, mutta jos tuohdun, tuohdun hyvin nopeasti liekinaraksi :ashamed:
Normaalisti saa kyllä pyöritellä asoita päässä, ennekuin kunnolla suutun, mutta nyt ei tarvita kovin suurta päsmäröintiä.

Mahasta:
Aika maltillisesti ainakin itsellä on kasvanut maha n. rv20 siihen 3kk ennen La:ta...sen jälkeen alkoi minulla aika hurja sf-mitan kasvu ja ympärys mitta kasvoi myös ja 1kk ennen LA:ta sitten tahti vain koveni aina käynnistykseen saakka.
Itsellä todella sf-mitta ei alkanut laskea tai pysynyt samana lähellä La:ta kuten normaalisti, joka olisi kiinnittymisen ja laskeutumisen merkki, eli synnytys alkaisi olla käsillä.
Syyksi arvatenkin osoittautui pieni kokoni...poika kun kasvoi kokoa ja pituutta vikoilla viikoilla niin vaikka pää laski ja kiinnittyikin, niin tavallaan hänen oman selkänsä venyminen mahassa sai aikaan sf-mitan kasvun...jos nyt kukaan tajusi mitään tuosta sepostuksesta.
Samaan olen varautunut nytkin, joten helpotusta ei ole tulossa kiristyksen suhteen kyjissä minulle, kuten niin monelle muulle onnekkaalle loppuviikoista :LOL:

OM:
Taas käyty hikilenkillä, tekee niin hyvää.
Saatiin hurjat 20 vesipisaraa 1h lenkillä osaksemme, naurettava sade :LOL:
Tällä kertaa olin ihan itsekseni ystävän kanssa, kun poika oli unilla ja mies kotona sopivasti :D
Tämmöisellä lenkkeilyllä ei varmaan paino nouse kovin kummoisesti, paitsi lihaksia tietenkin saa jalkoihin, mutta pitää vaan muistaa sanoa siitä neuvolassa, ettei ala turhaan panikoimaan, on siis tosiaan herkkä lähettämään äitipolille :D

Eli energisyys jatkuu...kymmenen viikkoa ja sitten alkaakin jo hiljalleen tulla herkästi uupumista, joten kaikki on otettava irti nyt :D

Huomenna saankin olla taas itsekseni, mies lähtee pojan kanssa äidilleen kylään, itse en jaksa mennä, kun en oikein pidä hänen miesystävästään.
Syynä siihen se, että hän ei anna miehen äidin tulla yksinään käymään meillä. Ja hän ei tietenkään uskalla alkaa väittelemään... :/

Mutta siitä enempää...kukat pitää taas nyppiä ja viimeiset siemenet kylvettävä multaan...sitten onkin vain odottamista, kunnes kukkaloisto alkaa...tosin onhan tässä siis välissä taimien siirtoa ja leikkuuta jne. Kuka sanoi, että viherpeukalona olo on joutilasta :LOL:

paapelo+poju+Tiuhti 18+2
 
Pikaisesti laitan lupaamani masukuvaa. Muuta en nyt jaksa kirjotella, väsyyyyyy!!
Kommenttejanne toki oottelen tuosta kuvasta :D

Ihania masuja on kyllä olleet kaikilla jotka kuvaa on laittaneet. On ne vaan niin erinäköisiä ja muotoisia meillä. Kiva kyllä seurata teidän masujen kasvua :)




Hertta ja bertta 17+0 :heart:
 
Huomenta!
Sataa ropisee,ja kylmäkin on :| No jospa se pian lämpenisi.

Tervetuloa nanna-adele mukaan :flower:

herttaliisallakin jo selkeä vauvamassu :D
Omaa masua vihloo päivittäin ja haaruksissakin ikävästi tuntuu välillä että meinaa huuto päästä :whistle:
Hypähdyksiä tuntui masulla taas eilen illalla runsaasti kun lätkäpeliä katteltiin :heart: Oli vauvakin mukana menossa :D

Nyt töiden pariin,hyvää viikon jatkoa!!!

nöpötin ja pikkuinen 16+6
 
:wave: Uusi odottaja ilmottautuisi joukkoon

Meille on tulossa viides lapsonen, LA 31.10.09 sairaala OYS.

Olen käynyt lukemassa juttujanne täällä mutta nyt vasta rohkenin ilmottautua mukaan.
Meillä oli uuden vuoden aikaan keskenmeno jolloin kävi ilmi että tulokkaita olisi ollut kaksi, toinen ei vielä ollut keskeytynyt joten jouduimme jännittämään pari viikkoa tuon jälkeen jolloin saimme tietää ettei kumpikaan selviytynyt :'(
Nyt olen sitten ollut varpaillani koko ajan eikä pelko keskenmenosta ole vieläkään väistynyt kaippa se sitten kun liikkeet alkavat tuntua kunnolla, pääsee sitten iloisemaan tulokkaasta paremmin.

Sade-74 ja Nuppu 14+3
 
Sade-74 ja nanna-adele, tervetuloa!

Ja Sade-74, meillä onkin sama sairaala! Mulla on la neuvolan mukaan 14.10, omat laskut olis n 4 pv myöhemmin. Mut eihän sitä muuteta kun ei viikolla heitä.. Ja meillekin on viides tulossa! Nelonen meni 11pv yliaikaiseksi joten eihän sitä tiedä että törmätäänkö Oulussa!! Sielläkin kai alkaa jo ruuhkat niin painaa että vrk kuluttua synnytyksestä kotiututetaan.. Toisaalta ihan hyvä mutta kun siellä pääsis valmiille ruoalle ja sais levätä muutaman päivän! |O

Me ollaan nyt uskallettu puhua avoimemmin odotuksestani, vaikka onhan moni sen jo itsekin huomannut.. Mun pahoinvointi ei hellitä millään, etova olo on 24/7, iltaisin kaikista pahin. Vieläkin!
Piha-ja halkohommia olen kovasti yrittänyt tehdä kun energiaa tuntuis taas olevan. Eipähän tarvi noiden halkojen kanssa kesähelteellä enää taistella. Mies ehdotti mulle että voisin öljytä puutarhakalusteet, sitten huomasi että tekee sittenkin itse, puuöljy onkin liuotinpohjainen..

Vihlonta nivusissa onkin omaa luokkaansa, varsinkin autosta poisnoustessa repii todella kipeästi. Ja äkilliset kyljenkäännöt yöllä, auts!

Nyt otan imuroinnin ohjelmistoon ennenkuin koululaiset kotiutuu, pienet katsoo lastenohjelmia. Ulkona sataa kovasti vettä, nyt ei rapakkoleikit huvita!

mimaldi ja pieni 16+6 JO NIIN PALJON!! :D
 
Heips kaikille!! :wave:
Taas tuli neuvolassa käytyä. Kovasti ihmetteli neuvolatäti kun en vielä tunne liikkeitä, kuunneltiin sydänääniä niin kirppu oli kovasti liikkeellä :heart: Hemoglobiini vaan jatkaa laskuaan nyt jo 118 kun lähtö oli 140 :eek: .
Nyt on joudettava siivous ja kokkauspuuhiin ennenko ukko tullee töistä kottiin :heart:

NaNa84 ja Kirppu 15+2 :heart:
 
Heipähei tännekkin! kovasti on taas juttua tullut ja kuukausikin vaihtunut :) ei siinä mitään, aina ollaan me lähempänä lokakuuta :)
Tänne ei varmaan mitään erikoisempia kuulu, kovasti oon jo muljautuksia tuntenut mahassa, nyt ollut pari päivää hiljempää, siitä ehkä hieman olen huolestunut...
jos vaikka lähtis vähän ulkoilemaan ja sitten tekemään ruokaa, kun saapuu nälkäinen miekkonenkin töistä =)
Hyviä vointeja teille kaikille ja palaillaan.
Pikkumyyh ja masuvaavi 18+4 :heart:
 
nanna-adele tervetuloa :wave:
Saisko tuota etusivun listaa varten la:n ja muita tietoja? :D

Sade
:hug: keskenmenosta... Täällä lokakuisissa onki monia jotka on km:n joutunu aikasemmin kokemaan :(

NaNa
Onpa jännä ku se terkkari sitä ihmetteli... Kumminki ensisynnyttäjänhän pitäs mukamas tuntee liikkeet vasta myöhemmin eikä esim meillä neuvolassa ne edes olettanu että olisin vielä tuntenu liikkeitä mut sitten ite niistä kyllä sanoin että oon tuntenu jo ekat liikkeet rv.15+5 :D

*Talvicci ja Uuno rv.17+6* :heart:
 
Heippa!

NaNa84 Ompas omituista neuvolatädiltä ihmetellä, jos ei liikkeet vielä tunnu... Ilmeisesti olet kuitenkin ensisynnyttäjä? Todella harvat vielä tuossa vaiheessa liikkeitä tuntee, suurin osa joskus viikoilla 19-20.

Sade-74 Minulla myös taustalla kaksi keskenmenoa ja en ole kyllä samalla tavalla osannut nauttia tästä odotuksesta kuin esikoisen aikaan. Liikkeet kyllä jo tuntuu, mutta odotan rakenneultraa kuin kuuta nousevaa että saa nähdä onko kaikki kunnossa. Kaksi viikkoa pitää vielä odottaa... Sitten ehkä voisi ostaa vauvalle jotain kun tietäisi kaiken olevan kunnossa. Tsemppiä sulle odotukseen, onhan sulla jo aika monta onnistunuttakin raskautta takana. :)

Hemoglobiini on aika varmasti laskussa täälläkin. Vielä en ole rautaa aloittanut, yritän aluksi rautaistaa ruokavaliota. :) Jos väsymys ei ylly ihan valtaisaksi, en varmaan aloitakaan rautakuuria ennen seuraavaa neuvolaa, joka on kesäkuussa. Yleensä kyse on hb:n laskusta jos näillä viikoilla tulee samanlainen väsymys kuin alkuraskaudessa.

ON: Paino noussut nyt 4kg, kotivaa´alla olen tuota seuraillut. Huoh... Lähtöpaino tosin on normaalipainon alarajoilla, joten paino kai saakin nousta. Harmittaa silti, jos raskauden jälkeen jää hirveästi ylimääräistä. Yritän kuitenkin lohduttautua sillä, että esikoisen aikaan painoa oli tullut saman verran näillä viikoilla eikä sitä synnytyksen jälkeen ollut kuin +5kg lähtöpainoon verrattuna. Imettämällä ne sitten lähtee...:)

Vauvan potkut on jo aika voimakkaita ja niitä tuntuu joka päivä. Enimmäkseen pikkuinen potkii, kun istun. Varmaankin kohtu menee vähän kasaan ja sen takia potkut tuntuu paremmin istualteen. Potkujen lisäksi tuntuu muljahteluja, kun pikkuinen pyörii ja punkee kohdun seinämiä vasten. On se vaan niin ihanaa. :heart:

Pikki 17+1 (tai 17+5)
 
No tällä kylällä on kaikki vähän outoa :LOL: , ens kuun puolessa välissä käy käsky äippäpolille synnytystapaa tarkastelemaan kun tosiaan mulla on selässä kaksi murtumaa niin nyt mietitään miten sitten tehdään... :ashamed:

NaNa84 ja Kirppu 15+2
 
heips!

tervetuloa uudet odottajat! :) ja mukavaa toukokuun odotusaikaa kaikille!

onkos kellää raskaudenajan mahahiivaa??
mä ihmettelin kauan aikaa et miks maha on aina niin turvonnu (varsinki alussa) ja huono-olo tulee heti jos syö vähänki karkkia tai jotain makiaa. Neuvolas sit ilmeni et mul on hiiva mahas.
Nyt pitäs karttaa sit sokereita et sais hiivan tapettua mut on aikas mahdoton tehtävä ku sitä on joka paikassa!! kyl nyt voi jättää karkit, vaaleen leivän ym. pahimmat.

emmiliisa ja pikkuinen17+6
 
Hei vaan kaikille!

Täällä kotona vaan kökitään ja hoidetaan sairasta esikkoa, nyt ollut 1,5vko sairaana ja kolmas tauti meneillään :( Aloitti vatsataudilla, sai heti perään nuhakuumeen ja sen jälkitautina angiinan, joka vatsataudin sekoittaman puolustusjärjestelmän ansiosta levisi koko elimistöön, eli pojalle kurkku ja pylly ruvella... No toivoa sopii että eiliset lääkkeet tehoavat nopeasti ja tämä tautikierre loppuisi siihen!

Peppi30 meillä oli esikolla Gesslein-vaunut ja näillä näkymin saa tämä tulokaskin ne käyttöönsä. Itse saatiin ne käytettynä eli ovat n. 5v vanhat, olivat ennen meitä mun isän perheen kuopuksella käytössä. Ihan ok vaunut olleet, asiansa ajaneet, mutta jos nyt saisin valita ottaisin jotkut muut. Tietysti niihin asioihin mihin en ole ollut tyytyväinen on saattanut muutoksia tulla näiden vuosien aikana. Meillä on niihin kova koppa sekä jatkoperä, joten käyttöikä pitkä ja ovat monipuoliset. Gessleinit ovat varmaan matalimmat vaunut mitä markkinoilla on, se toisaalta lisää tukevuutta, mutta varsinkin vaunuaikana se harmitti, mutta sitten taas ratasaikaan se on ollut yksi parhaimmista puolista, kun liikkuvainen poika niihin aika pienenä alkoi itse kiipeillä. Tavarakori on todella huono, se on pieni ja sinne on äärimmäisen hankala saada laitettua mitään, kun itse vaunuosakin alhaalla. Heittoaisa on ollut superhyvä. Meidän mallissa on vain lannevyö, mikä siis oli huono, mutta uusissa voisi olla jo kunnon valjaat... Meidän vaunut ovat aikanaan ostettu ihan Suomesta, joten ei kokemusta Saksasta tilaamisesta. Kysy jos haluat tietää jostain tietysti ominaisuudessa...

Ven mulla oli esikosta tosi iso maha koko odotusajan eli kyllä se 3kk ennen oli jo aikas suuri. Satuin törmäämään netissä osoitteessa www.missymom.net ihan äitiyshääpukuihin, joten sellainen nyt ainakin käy niillä viikoilla...

Täällä masu kasvaa vauhdilla, raskausuutinen on nyt levinnyt kohta koko tuttavapiiriin, joten ihan kohta saa olla vapaasti raskaana =) Rakenneultra on meillä 18.5 joten eipä ole pitkää aikaa odottaa...

Eilen sain hyviä uutisia, sillä mullahan oli esikon aikana maksa-arvot ihan älyttömän korkealla ja nyt jo ensimmäisessä kontrollissa olivat taas hiukan nousseet. Toisessa kuitenkin oli jo hieman laskeneet ja eilen soitti äippäpolin lääkäri, että ovat vieläkin laskeneet ja alkavat olla melkein normaalia lukemissa =)

Hieman kateellisena luen teidän muiden energiapuuskista ja tästä helposta toisesta kolmannesta :ashamed: Mulla ei kyllä näihin raskauksiin näytä kuuluvan sellaista ihmettä, väsyttää ja on paha olo, mutta kun ajattelen positiivisesti niin ei sentään niin paljoa kuin esikoisesta...

Onnellisia masunkasvatuspäiviä teille kaikille!

Mutilainen ja masuvauva 18+2
 
Tervehdys! :wave:

Ollaan muutettu koko vappu ja kyllä se on kamalaa! Seuraavan kerran kyllä tilaan muuttomiehet jostain firmasta. Nyt pitäis sit hommata kaikkee perusjuttua kuten uudet verhot, kun tietysti tässä kämpässä on korkeammat huoneet eli vanhat verhot näyttää ihan typerän lyhyiltä. Onneks mitään huonekaluja ei tartte ostaa, ihanaa kun on väljempää (muutettiin siis kaksiosta kolmioon).

äitsy kerro sit kun rattaat tulee. Jos toimitusaika on tosiaan 2 viikkoa niin hemmetin hyvä!

Muuta en nyt ehdi kommentoimaan, pitää taas lähteä asioille. Huoh. Ehkä joskus kuukauden päästä voin levätä ;)

MB 18+3 (piti luntata viikot paapelolta kun en enää oo ite kärryillä lainkaan :LOL: )
 
Sade-74 ja nanna-adele, tervetuloa!


DsariaL hikoilu vaivaa täälläkin, eikä valitettavasti rajoitu pelkkään yöhön. Tosin yöllä herään monasti siihen, et tyyny on hiestä märkä ja muu kroppa palelee, kun peitto on lattialla, eli taitaa olla niin kuuma, et peitto saa kyytiä.


Perjantain neukkua odottelen innolla, koska ekaa kertaa pitäs kuulla siä sydänäänet =)


Veljen emännällä oli tänään rakenneultra ja siä oli veikattu poikaa tulevaksi :D Tosin tyyppi oli ollut jalat ristissä niin ettei päässyt kunnolla näkemään.

Niin joo.. tänään päikkärillä tunsin muutaman "kuplan" navan alapuollella ja tuskin olivat eksyneitä pieruja :heart: :D

pinkkimieli ja pallopää 14+4 :heart:
 
Moikka kaikille!

Tervetuloa mukaan uudet ja Kiitos taas uudesta pinosta Talvicci :heart:

Minun Vappu meni mukavasti kotihommia tehden. Sitten Sunnuntai aamuna lähdettiin pikkusiskon kanssa Tallinnaan ja vietettiin siellä kiva päivä ja yö. Kotona oltiin sitten eilen puolilta öin ja aamulla taas kasilta töihin :) Tämä armoton väsymys voi siis hieman johtua reissaamisesta, mutta epäilen myös, että hemppa on varmaan laskenut entisestään.

Meilläkin rakenneultra ens viikolla. Onneks ei tarvitse odottaa enää kovin kauaa :) Meillä kans liikkeet tuntuu istuessa joten kuten, kun oikein kuvittelee. Onneks tuo kotidoppleri kertoo, et sydän sykkii vimmasti tuolla ihan alhaalla ja liikkeetkin kuuluvat.

Meidän pikkuneiti oppi lauantai iltana kävelemään ja on nyt niin ihana, kun tepsuttelee kädet levällään ja nauraa räkättää kokoajan kulkiessaan, kun käveleminen on niin hauskaa :LOL: Aika myöhäänhän tuo kävelemään lähtö meni, mutta kai sitä tulee sitä varovaisemmaks, mitä isommaks ehtii. Tyttö on nyt siis 16kk.

Riinuska ja Hemmo 19+0
 
hohhoijaa, tänään tuli sitten uusi oire eli aamulla tuli nenästä verta ja pitkin päivää ikenestä.

Muistan lukeneeni, että voisi liittyä jotenkin raudanpuutokseen?? Onko jollain muulla ollut vastaavaa ja ilmenikö mistä johtuu?
 
Tervetuloa uusille!

MB onnea uuteen kotiin! Ihana päästä laittelemaan kotia, eikös? Vaikkakin muuttostressi tavaroidenasetteluineen onkin sitten vähän eri asia..

Riinuskan neidille onnea uudesta taidosta! Meidän poika tulenee samaa tahtia perässä, nyt 13kk eikä vielä ole ilmaissut pienintäkään halua pystyyn pääsemiseen.

Aliisa minulla oli todella paljon nenäverenvuotoja edellisen raskauden aikana, ja liittyivät (limakalvojen ohentumisen lisäksi) nimenomaan alhaiseen hemoglobiiniin. Nyt olen syönyt koko raskausajan monivitamiinivalmistetta jossa myös rautaa, eikä hb ainakaan vielä ole laskenut. Eikä verenvuotoja siis ole nyt ollut. Hyvin voi siis siitä johtua! Käy tarkistuttamassa hemoglobiiniarvosi neuvolassa/terveysasemalla.

Mukavaa toukokuuta kaikille, monella onkin rakenneultra jo kohta tulossa -ihanaa!


~Tiila ja Kauno 16 tasan :heart:
 
Aliisa:
Minulla ilmeni raudanpuute tuollaisena ja paheni kunnes sain raudat käyttöön. Soita neuvolaan ja pyydä päästä mittaamaan hb arvot.

MB:
Onnea uuteen kotiin täältäkin. Onneksi se muutto sentään joskus loppuu, ei tulisi mieleenkään tehdä sitä hommaa työksi :D

Täällä Tiuhtin liikkeet tai oikeammin heräily jaksot on aikalailla kellottunut. Eli osaan suunilleen arvioida, että jahas, kohta pitäisi alkaa tapahtumaan taas. Aamulla tulee potkuja klo.09.00 suunilleen ja kestää n.10min , sitten uudestaan klo 12.00-12.30 hujakoilla alkaa taas uusi pyrähdys ja kesto jälleen n.10min.
Sitten taas klo 17-18 välisenä aikana useampaan otteeseen, kun silloin on ruoka ja taas illalla klo 21.00 hujakoilla pitkä sessio. On siis todella tullut veljeensä...hän oli nahkavekkari jo mahassa ja on sitä edelleen :LOL:

Meillä alkaa tavaroiden haaliminen r-ultran jälkeen, jos kaikki on hyvin. Muutamat vaatteet siis sainkin jo eilen, mitkä ovat menneet jo siskon pojalle pieniksi, osa 50cm vaatteista tietenkin käyttämättömiä, kun poika oli 54cm syntyessään :D
Mies saa siivota sotkemansa vaatehuoneen ja raivata kaksi hyllyä vauvan tavaroille. Sinne sitten hamstraan kakkea ja kun rv30 on suunilleen ohitettu, niin alan laittamaan kuntoon hyllyjä ym. Siihenkään ei olisi enään KUIN 12vk :eek:

Nyt lähdetään kauppaan, kun mies ei suostu ostoksille ruuhka aikana ja 5pv ruokalista on ostettavana :D

paapelo+poju+Tiuhti 18+3
 
:wave:

Tervehdys tänne uuteen pinoon kaikille ja tervetuloa uusille minunkin puolestani! =) :flower:

Neuvolassa käyty ja kaikki oli hyvin! :heart: =)
Sydänäänet kuului heti ensiyrityksellä vahvasti ja selvästi... :heart: :heart:
Se olikin se mun päivän kohokohta,kun olin jo epäilevä asuuko tuolla masussa sittenkään ketään.. :ashamed: :whistle:

Paineet ja hb oli ok ja painokin oli viime käynnistä tippunu sen -700g... :eek:
Mutta eiköhän se tästä nousemaan taas lähde suuntaamaan... ;)

Olo on nyt äärimäisen onnellinen ja helpottunut ja tästä on hyvä jatkaa ja odotella niitä kunnon potkujen tuntumisia... ;)

Jaksuja ja hyviä vointeja kaikille masukkaille!! :wave: :heart: =)

emu ja juniori 15+0 :heart:
 
Kiitos vastauksista :flower:

Kävin ostamassa apteekista multitabs raskaus monivitamiinin, jossa näyttää olevan rautaa mukana. Olen lähdössä lomamatkalle ja harmillisesti en ennen sitä terveyskeskukseen ehdi, mutta toivottavasti tästä apua sen verran, että viikon matka menee hyvin.
 
Ven
Kiitos massuvastauksista :flower:

Niistä päätellen masu ei kuitenkaan välttämättä ole ihan tajuttoman iso vielä n. 3 kk ennen synnytystä, ja rohkaistuneena menin sitten ja ostin puvun. Saumoissa on vielä varaa isontaa yhden koon verran :D

Ven
 
Tervetuloa uudet mukaan :wave:

Piti jo eilen kirjoitella, mutta en millään kerennyt kun oli niin jännä Suomen peli!

Elikkäs, soittelin eilen neuvolaan kun maha ollut jo monta päivää tosi kipeä ja ihan sekaisin.
Liikkeitäkään en ole oikein rekisteröinyt. Sain siis huomis aamuksi ylimääräisen ajan terkalle.
Tänään ihme kyllä on taas muutama pieni muljaus tuntunut :heart:
Noh saanpahan kuulla sydänäänet ja että kaikki on varmasti ok..

Jes, tasan viikko rakenneultraan :heart:

Kävin jo tänään hiplailemassa Name itissä ihania prinssi ja prinsessa bodeja. Haluun jo päästä ostelemaan vaatteita:)

Eipä tässä muuta kuin aikasin nukkumaan, aamulla töihin 6.45..

Inka 19+1 :heart: :heart:
 

Yhteistyössä