*Lokamassut 2009 Toukokuussa*

Kirjoittelenpa minäkin kuulumiset tänne toukokuun ketjuun, lueskelen kyllä tekstit päivittäin mutta en millään aina ehdi kommentoimaan.

Mulla oli maanantaina neuvola ja ilmeisesti heikkoon ja huimaavaan olotilaani löytyi syy, alhainen verenpaine (60/100 sen pitäis olla noin 80/120). Neuvolasta ei annettu mitään sen tarkempia ohjeita millä sen sais nousemaan, osaako joku täällä vinkata millä sais verenpaineet ylös. Muuten oli kaikki kunnossa
 
Hei!
Täällä masun vihlonnat ja liikehdinnät jatkuneet tässä illan mittaan.Miehen kanssa tunsimme oikealla alamahalla kovemman kohdan,mikä oli pitkulainen,voikohan olla mahdollisesti esim selkää..? Vai voikohan sitä tuntea vielä noin tunnustelemalla? :eek: Sitten odotettiin hetki niin sen jälkeen kova kohta oli siirtynyt =) Että jotenkin tuntui vaavilta jo. :heart:

Hanne verenpainehan yleensä voi nousta esim kahvin avulla,lakritsihan nostaa myös verenpainetta tavallisesti,ei kuitenkaan tietenkään kaikille vaikuta niin. Voithan kokeilla,olisiko apua,varsinkin silloin kun heikko olo tulee.Itsekin mittailin n. kk sitten verenpaineen 90/60,olo oli tuolloin kyllä aika hyvä,että yllätyksenä tuli. Yleensähän matala verenpaine ei niinkään haittaa kuin korkea, ellei tule siitä heikotusta ym.

nöpötin ja pikkuinen 16+6
 
Olipas paljon luettavaa, kun ei oo muutamaan päivään kerennyt käymään lueskelemassa. =)

Tänään oli neuvola. Mä kyl ihan suoraan sanoen inhoan sitä paikkaa. Kuunteli sydänäänet ja se kesti noin puoli minuuttia ja totes vielä perään, et mitä sitä enempää kuuntelemaan. Muutenkin se terveydenhoitaja on jotenkin niin nihkee. En tiedä miten teillä, mut multa ei oo hemppaa mitattu ku ekassa neuvolassa. Ja tää oli jo kolmas käynti.
No, mutta pääasia on, että kaikki on hyvin ja mun paino on vähän jopa tippunut.

Päänsäryt loppui sunnuntaina, eli lmeisesti johtui vaan stressistä, ku tosiaan musta tuli rouva lauantaina. :heart:

Liikkeet voimistuu vaan kokoajan. Tosin kun sanoin tänään neuvolassa, että tunnen liikkeet, niin katto mua vaan huvittuneena ja totesi, että onpa outoa, kun nyt jo tunnen.

Missah ja Mölli 16+4

 
Missah: onnea tuoreelle rouvalle.
Ja uudet tervetuloa joukkoon!

Mulla oli tänään se sokerirasitus ja satuin sit viel illalla näkeen töissä sen mun neuvolan hoitajan joka sit kerto että ne arvot oli ihan kohillaan... onneks.
Huomenna sit täytyy aamulla koittaa muistaa soittaa neuvolaan ja varata seuraava aika. Mut se on sit kolmen viikon päästä kun tulee se 21 viikkoa täyteen että se saapi kirjoittaa sen todistuksen mulle kelaa varten.... sit pääsee tilaileen sen äippäavustuksen!! Jos sen nyt sit otan... vielä en ole sata varma siitä.

Mulla ei ole hemppaa mitattu muuten tässä raskaudessa kuin siinä verikokeessa missä otettiin ne kaikki muutkin asiaankuuluvat kokeet.

Me käytiin eilen neidin kanssa sittarissa ostaan neidille uudet lenkkarit, niin eikös sieltä tarttunu mukaan aivan ihanat 2 tikru bodya :ashamed:
Muuten olen aika hillitysti pystynyt olemaan näissä vauva juttujen ostoissa... tosin ne vaunuthan olen jo varannut ja käsirahan maksanu ja ne saadaan sit ehkä heinäkuussa kotiin.
Turvakaukalo meillä on vielä esikosta... se on 3 vuotta vanha joten hyvässä kunnossa on vielä.
Ja esikon vaatteita on vielä vaik kuin kauheesti vaikka osan olen jo myyny kirpparillakin... söpöimmät olen säästäny.

Ja voi tätä ihanuutta kun sain lauantaina ostettua 2 odotushousut!!!
Tosin toiset on mulla töissä ja näitä capreja olen nyt sit käyttäny jo aika siitä asti... yhdet housut ostin viime odotuksessa, mut oli lämmin kesä ja mulla oli kaverilta lainassa pari kivaa kesämekkoa.

Mut nyt päkko lähtee nukkumaan... huomenna on vapaapäivä likan kans ja se neiti herää seiskalta...

Riivintauta ja nuppunen 18+3
 
Kiitos Tiila ja paapelo. Mä en valitettavasti oo mikään sisustaja, joten en niin nauti uuden kämpän laittamisesta. Kunhan saa tavarat paikoilleen niin hyvä. Ja ne hemmetin verhot.... Ehkä jos olis kyseessä oma asunto niin vois panostaa enemmänkin. Vaikka asuttiin me edellisessäkin vuokra-asunnossa melkein 8 vuotta, et jotain olis voinu laittaakin. Vaikka edes tauluja seinille! :D Oon kyl niin onneton...
 
Heippa!
Missahille onnittelut rouviintumisen johdosta! :flower:
MB , minä taas suunnattomasti nautin sisustamisesta,sisustaisin koko ajan,jos olisi aikaa/rahaa :LOL: Olen aivan lennossa,kun pääsen niihin sisustusliikkeisiin, missä on kaikenlaista pientä tavaraa.

Mahalla tuntui tänään selkeä potku,oon aivan varma tuosta :heart:

nöpötin ja pikkuinen 17+0 :)
 
MB:
Älä huoli, ehkä nyt uudessa kodossa sitten raskaushormonit saa pääsi sekaisin ja yhtäkkiä haluatkin laittaa tavaraa seinille ja roikut verhojen kanssa ikkunoilla :LOL:

Ja luoja ENÄÄN 5pv ultraan, tai 4pv on välissä ja heti aamusta maanantaina se ultra...iiih!

Verenpainetta voi yrittää nostella teellä, kahvilla, lakuilla, salmiakilla ja tuhdilla ruoalla. Siinä kaikki mitä itse tiedän, mutta noiden vaikutus ei ole kovin pitkävaikutteinen, mutta eron huomaa kyllä selvästi. ITselläkin alapaineet vähän laskenut ja hyvällä omallatunnolla mutustan parit suolasalmiakit päivänaikana, kun alkaa tuntua, että joka ylösnousun yhteydessä tähtiä vilisee silmissä. :D

Maha...kasvaa, melkein silmissä, tai sitten alkaa silmät harittaa raskauden takia :LOL:

Nyt laitan teille seuraavaan viestiin pienen kuva esityksen sitten siskonpojasta, itse olin kuvia näpsinyt ja kun laitoin koneelle, huomasin siinä "tarinan" päivän rutiineista :D Kohta näette :D

Tässä vielä oma maha kuva tältä päivältä, en malttanut taas olla näpsimättä :LOL:

rv 18+4


paapelo+poju+tiuhti 18+4
 
Hui kauhia ku on tullu tekstiä!Meni puolet työpäivästä näitä lukiessani :LOL:

Ei mulla ihmeempiä,ilmoittelen vai että mukana ollaan vaikkei paljon musta kuulukkaan.
Kirjottelen paremmalla ajalla jotain järkevää,mutta tässä ois mun maha

17+5
 
nöpötin
Mulla kans välissä tuntuu mahalla semmosia kovempia kohtia.
Tässä ku aamullaki heräsin niin tuntu semmonen kova pallo...
En tiiä voiko se vauva punkee ittensä jotenki niin että siihen semmonen tulee?

Tänään poksu viikot. Tasan 22vko laskettuunaikaan...

*Talvicci ja Uuno rv.18+0* :heart:
 
Moi! :)

Ihana vappu takana ja viimeiset kouluviikot vielä jaksettava.... Oon itse asiassa just lähdössä neljänneks viimeseen tenttiin piitkäään aikaan! Mä ihastuin siihen alkoholittomaan kuohariin eikä vappu ainoana selvänä tuntunut ollenkaan pahalta :)

Me ei olla vielä mitään hankintoja vauvalle tehty.. Nyt viikonloppuna käytiin vaunukaupassa ja myyjä sai meidät aika vakuuttuneiksi Crescent Diva -yhdistelmistä.. On ilmeisesti aika uus tuote Suomessa, mutta jos jollain on tarkempaa tietoa/kokemuksia vaunuista niin ottaisin mielelläni vastaan :) Ja jos joku on semmoisia mahdollisesti tilaamassa esim. Ruotsista, mulle saa vinkata nettikauppoja!!

Niin, ja oon nyt viikon ajan suunnilleen tuntenut mahassa sellaista "kuplintaa", että oon 99% varma että ne on vauvan liikkeitä!!!! JEE!! :heart: Huomenna neuvolaan, ja ensi viikon perjantaina rakenneultra.. Jännittää niin paljon!!

Silona ja mini-Silona 19+0 B)
 
Heippa!

Onnea Missah rouviintumisesta:)

Paapelo: Mielettömän suloinen poika, ihania ilmeitä!

Mä pääsin jo töistä kotiin, hetken kerkeää istahtamaan kun poika nukkuu vielä päiväunia mummilla.
Kävin tänään siellä kontrollikäynnillä neuvolassa. Hienosti kuului :heart: -syke,150, joten nou hätä. Vaavi on vaan varmaan kääntynyt selkään päin jonne pohkut nyt tulee. Onneksi eilen taas jo tunsin pientä liikettä..

Huomiseksi varasin myös ajan lääkäriin, vatsa ollut taas tosi kipeä ja löysällä :ashamed:
Noh ehkö ottavat siellä verikokeet jos vaikka jokin bakteeri jyllää vatsassa..

Nyt hetkeksi maate, illalla taas pitää valvoa kun tullee niin jännä peli! :D

Inka 19+2 :heart: :heart:
 
H-a-n-n-e: Täällä kans on matalat verenpaineet - pohjanoteeraus tais olla 86/59! Mulla ainakin paineet nousee kun syö salmiakkia, jota sitten "lääkkeen omaisesti" nautiskelen pitkin päivää... ja lisäksi kaikki suolanen ja rasvanen ruoka himottaa - luultavasti just ton alhaisen paineen takia! Eli ei muutaku kauppaan vaan hakeen vähä salmiakkia :D
 
Tervetuloa uudet mukaan joukkoon :wave:

Ihania masukuvia teillä, kerrassaan suloisia :heart: Mulla maha on niin olematon, ettei kukaan voi tajuta edes uimahallissakaan raskauttani, varsinkin kun käyn aina aamupäivisin, jolloin turvotuskin on mahasta kurissa vielä. Painoa on tullut, sen huomaa varmasti mutta maha on edelleen aivan piilossa. Tai on sitä, muttei näytä ollenkaan vauvamahalta.. Joltain muulta mahalta :whistle: Ekassa raskaudessa mentiin naimisiin kun olin viikolla 25 eikä maha ollut kovinkaan iso.

Alkuperäinen kirjoittaja emmiliisa:
onkos kellää raskaudenajan mahahiivaa??
mä ihmettelin kauan aikaa et miks maha on aina niin turvonnu (varsinki alussa) ja huono-olo tulee heti jos syö vähänki karkkia tai jotain makiaa.

emmiliisa ja pikkuinen17+6
Miten neuvolassa selvisi, että hiivasta olisi kyse? Minulla kun on suurin ongelma juuri mahan turpoaminen, hurja pörinä, ilmavaivoja, maha löysällä koko ajan, ym. tosi kurjaa. Mulla alkoi nämä oireet päivän, pari positiivisen raskaustestin jälkeen. Mä olen välillä aivan kypsä tähän vaivaan, nyt jo neljä kuukautta maha kipeä jatkuvasti :headwall: :headwall: Neuvolasta sain neuvon kokeilla maitohappokapseleita, jotka auttavat jonkun verran. Samoin laktoosittoman maidon juominen helpotti vähän. Mutta edelleen nämä oireet on aika hallitsevia. Suolistossa on niin paljon koko ajan ilmaa, että istumaan menokin sattuu, varsinkin iltapäivästä lähtien. Reippaat kävelylenkit auttavat ja liikkuminen yleensäkin. Jospa minullakin on tuo hiiva? Se olis kyllä ihan hirveä vaihtoehto, miten mä pystyn olemaan ilman kahvipullaa??? Apua! :LOL:
Mä oon ollut myös ihmeen väsynyt muutaman viikon. Olisko hemppa matalalla..
 
Ihania kuvia taas täällä :heart: .

Omina kuulumisina lapsivesinäytteen pikatestin tulokset normaalit! Koko kromosomistoahan tässä ei vielä ole kartoitettu, joten vähän jää vielä jännättävää, mutta yleisimmät (vakavat) kromosomipoikkeavuudet kuitenkin. Helpottaa!

~Tiila ja Kauno 16+1
 
Kiitos verenpaineen kohotus vinkeistä, salmiakki kauppaan siis...

Täälläkään masu ei ole kovin iso, ei huomaa mitään jos ei tiedä että odotan lasta. Pieni joukko suvusta tietää asiasta mutta loppu osa saa huomata omia aikojaan että meille tulee vauva. Yhdelle sukulais- tädille en haluaisi kertoa ollenkaan raskaudesta :( hänestä tulee sen jälkeen ihan uskomaton hössöttäjä. Esikoisen aikanakin tuli jopa työpaikallenikin useamman keran katsomaan ja silittelemään mahaa, (En voi sietää minun mahaan koskee muut kuin oma ydinperhe tai sitten pitää kysyä lupa) kun jäin äippälomalle yritti tulla meille kotiin tosi useasti mutta onneksi en ollut paljoa kotona... muutenkaan en tule oikein toimeen tämän ihmisen kanssa. Joten hänen tietoon toivon raskaus uutisen tulevan tosi myöhään, olen vähän ilkeä mutta kun oma olo-tila ei ole kovin hyvä niin en vaan jaksa häntä... onko kellään muulla tälläisiä hössöttäjiä suvussa.

anteeksi purkaus mutta tämä asia on vaan nyt pyörinyt mielessä
 
Minun verenpaineet ovat myöskin matalalla. Ei ainakaan tarvii potea verenpaineen suhteen syyllisyyttä, jos salmiakki himottaa joskus =) Se onkin niitä harvoja karkkeja, josta tykkään. Toinen on suklaa. Verenpaineet olleet 96/50 ja 108/50. Mulla verenpaine on ollut koko ikäni matala. Veikkaan liittyvän verenpaineeseenkin, kun nälkäisenä alkaa huimaamaan tosi helposti.Eikä kyykystä kannata kovin kiireesti nousta, muuten silmissä mustenee. Ja muutenkin, esim. vesijuoksun jälkeen saunasta tullessa huimaa enemmän tai vähemmän. Onneksi pahin hiumaus meni alkuraskauden mukana ohi.
 
Oon teidän keskusteluja aina välillä vilkuillut, mutta en oo aikasemmin uskaltanut vielä joukkoon mukaan. Nyt kuitenkin kun lähipiirissäkin ja vähän kauemmaksikin ollaan kerrottu uutisesta, niin kai sitä jo tohtii.

Laskettu aika on 10.10. Ensimmäinen lapsi olis tuloillaan, ja itselläni on ikää 29 vuotta. Asun Tampereen seudulla. Tämän viikon perjantaina ollaan miehen kanssa menossa sydänääniä kuuntelemaan neuvolaan. Viime kerralla lääkärissä niitä jo vähän kuunneltiinkin, mutta nyt sitten mieskin tulee mukaan. Tämän kuun 25. päivä mennään rakenneultraan ja viikot on silloin 20+2.

Useemman viikon on jo tuntunut sellaisia juttuja mahassa, että varmaankin oli lapsen liikkeitä, mutta ihan varma ei ole voinut olla. Tänään kuitenkin kun päivällä ajelin töihin, tuntui useita ihan selkeitä potkuja navan tienoille. Itelläkin oli vähän tukala olo, kun tällä viikolla on jotenkin mahaan sattunut autossa kuskin paikalla istuminen, (ihmettelen että miten siihen myöhemmin mahtuu!) niin kai ne oli jotain huomautuksia pikkuiselta että vähän parempaa asentoa, kiitos! Olis kyllä tehnyt mieli pysähtyä ja jäädä tunnustelemaan liikkeitä, mutta voih, matkaa oli jatkettava!

Odottelen innolla teidän juttuja, näitä on kyllä tosi mukava lukea!

Hanikka ja Onni 17+4
 
Kaikille uusille kovasti tervetuloa!

Paapelo Voih, mikä ihanuus sulla kuvissa! :heart:

Mulla oli eilen neuvola, eipä kummempia kaikki hyvin. Hemoglobiinikin oli 132, että noussu oli ekasta kerrasta. Ja paineet normaalit mulle 100/62. Hauska juttu kävi, kun sydänääniä kuunneltiin, vaavi meni karkuun minkä kerkesi, ja sitten heitti oikein kuperkeikan, ku särähti niin kovaa siihen laitteeseen, että terkkakin ihan säpsähti ja sanoi, että oho, ku melskaa! :D Kyllä ne sitten saatiin kuulumaan ja 151-162 oli. Rakenneultra-ajan sain 25.5.

H-a-n-n-e Täälä kans yksi jolla alhaset paineet, keskimmäisen odotuksessa ne meni 80/45, ja silloin sain määräyksen suolan lisäämiseen. Että niin ku miekkavalas neuvoi, salmiakki, suolanen voileipä... Varsinki kesällä mulla meinaa nuo paineet laskea, ja tulee huono olo, sit vaan äkkiä jotain suolasta ruokaa. Ja mulla kans tekee välillä mieli tosi kovaa jotain suolasta ja rasvasta, että varmaan on just noista paineista johtuvaa.

Mukavaa torstaita!

miltski ja papu 18+0 :heart:
 
Huomenta! Minäkin vihdoin jätän jälkeni tänne... en tajuu miten sitä ei muka ehdi kirjotteleen ikinä. Luen kyllä säännöllisesti teidän muiden juttuja.

Hanikka tervetuloa mukaan! Täälä myös rakenneultra 25.pv.

paapelolla kyllä sulonen siskonpoika! :heart:

Mä alan ihmetteleen kyllä jo kun tää oma olo ei ala muuttuun. Tai kyllä se nyt on muuttunut paljonkin alusta, mutta edelleen pahoinvointia on liikkeellä ja joka aamu oksennan edelleen. Lisäks jos vähänkin enempää rasitan itteeni niin tulee todella huono olo. Onks muilla pahoinvoivilla vielä nämä oireet jatkuneet?
Mul ois seuraava neuvola 2 vkon päästä, mut jotenkin oon vähän huolestunut. EN taas tiä miks...sama oli esikosta tässä vaiheessa. Sillon jotain 3 vko sitten sanoin et oisin ehkä tuntenu jotain liikehdintää mahassa, niin sen parin päivän jälkeen ei oo ollu enää mitään. Ehkä sit kuvittelin ne liikkeet. Muutenkin pahoinvointia lukuunottamatta ei oo yhtään "odottaja-olo". Musta tuntuu et maha ei oo kasvanu ollenkaan, melki pienentyny vaan ja päässä taas miljoona ajatusta et jos sielä ei enää oiskaan elämää. En tiä miks ajattelen näitä, mut en mahda itelleni mitään.

Sit toinen tyhmä juttu kun mun kaveri joka on vuoden lasta yrittäny kertoi eilen et hän on plussannu. No, sehän on tietty ilonen asia, mut kun hän sano et hänellä oli eka oikeen kunnon menkat siis ihan kunnon vuotoa sen 5-6 päivää mut heti sen jälkeen oli saanu plussan ja sit yhen välipäivän jälkeen oli taas alkanu tosi runsas vuoto. Ja sitä on nyt jatkunu pari päivää niin et välillä tulee sellasta rusehtavaa vuotoa ja välillä kunnon verta. Mulle ekana tuli mieleen keskenmeno, mut hänpä melki suuttu mulle kun siitä mainitsin. En tietenkään toivo sitä hänelle ja voihan se olla vaaratontakin, mut ihmetyttää mua se et eka tulee kunnon menkat vaik selkeen plussan saikin ja sit alkaa uudestaan runsas vuoto. Tänää viä laitto viestin et ei nukkunu yöllä kun mä olin niin pelotellu häntä. :( Yritin kyllä olla kannustava ja sanoo ettei murehtis viä, mut kai mä sit taas sain itteni kuulostaan jotenkin siltä et vuoto ei oo hyvä juttu. Mitä mieltä te ootte tosta kamun tilanteesta?
En oikeen tiä mitä hälle sanoisin.
 
HeipäHei kaikille!
En ole aikoihin osallistunut keskusteluihin:ashamed: , mutta jos nyt päivittäisin hieman tilannetta.. Tämä raskaus on mennyt aika lailla raivotessa pikkuasioista, olisin varmasti mennyt jo johonki hoitoon, jos en tietäisi olevani raskaana :/ Pelastuksen on myös neuvolakäynnit, joissa nään pikkuiseni :heart:
aliisa77 kertoi nenäverenvuodosta, yllättyin, koska itselläni tullut aamuisin jonkin verran nenästä verta ja jota ei normaalisti kyllä tapahdu. Viime neuvolakäynnillä 30.4 oli kyllä hb normaali.
Vauvamasu on kasvanut järkysti, vähän ahistaakin kun ei housut mahdu varsinkaan iltaisin kiinni :LOL: Laitan masukuvaa kun innostun siitä enemmän :)
täytyy kyllä sanoo, että tämä ensimmäinen raskaus on ollut aika yllättävä, en vieläkään oikeen ole ymmärtänyt koko juttua.. kokemuksia muilla?
Talvicci laita mulle sairaalaksi K-PKS. Ahkerasti olet päivittänyt ketjua, kiitos siitä :)
Viime neuvolassa muuten katsoivat vauvan kokoa, että olisi viikon pidemmällä.. Rakenneultra toukokuun lopulla, sitä odotellessa!! Hauskaa kesän odotusta kaikille!

Myola ja pikkuinen 15+0
 
Muisku: Mulla on vielä yökötystä myöskin ja vaikka olo onkin kohentunut alkuajoista, eikä aina tunnu niin "raskaana olevalta", yritän ajatella että eikös se pahoinvointi kerro että joku siellä elää :)

Apollo + Töppönen 14+5
 
Tervetuloa uudet lokakuiset!!! :wave:

Mä olen taas hiljaiseloa pitänyt...en ole muutenkaan kovin ahkera kirjoittelija. :ashamed:

Muiskuko se oli jolla oli ystävä plussannut ja nyt kärsi vuodoista? Minähän siis tämän raskauden alussa vuosin sen 5-6 viikkoa ihan päivittäin. Vuoto oli ruskeaa ja välilää ihan verta. Ja arvaa kuin stressaavaa se oli? Jossain vaiheessa heitin pyyhkeenki jo kehään, mutta niin se Ihme vaan jaksoi ja vahvistui vuodoista huolimatta. :heart:

Mullakaan ei ole sellainen raskaana oleva olo...eihän sen kyllä varmaan pitäisi mitenkään erilaiselta tuntuakkaan. Mullakaan ei maha ole kamalasti vielä kasvanut- kiitos taaksepäin kallistuvan kohdun :kieh:
Toissailtana kun kävin nukkumaan ja nukuin vasemmalla kyljellä niin vasemmalla puolella alkoi heti sellaista muljahduksi tuntumaan...aamulla kuunteli ääniä niin sydänäänet kuului vasemmalla puolen eli Ihme varmaan jaloilla potkinut mammaa. =) Ja nyt aamulla sitten tuntui keskellä kohtua kahdesti just sellainen tunne niinkuin ilmakupla olis puhjennut. :hug: :heart:

Mutta nyt valmistautumaan fysioterapiaa varten. :D

Pure Love ja IHme rv17+3
 

Yhteistyössä