*Lokamassut 2009 Toukokuussa*

Sori pakko hehkuttaa mut sohvalla tuossa pötkötin ja näin Uunon potkut mahan päältä :heart:
Oi että :D
Koitin ottaa videolle niitä mut ei oikeen onnistunu :kieh:

Musta itestä tuntuu että potkut on tuntunu jonkun aikaa mahan päältä mut en oo varma tuntuuko se vaan siltä ku ite kumminki yhtäaikaa tuntee sen mahan sisäpuolellaki... :whistle:


*Talvicci ja Uuno rv.19+0* :heart:
 
Marsupilami Mä oon huono ihminen lohduttaan kun itekin oon jo kärsimättömästi odottanut liikkeitä eikä mitään oo tuntunu...
mut siis olikos tämä nyt sinun eka raskaus? Mä tunsin esikosta ekat hennon hennot liikkeet 19+6, sitä ennen ei mitään. Ja ikinä mulle ei oo sanottu mitään istukan sijainnista eikä kohdun asennosta. Sanoohan ne et liikkeet alkaa tunteen siinä rv 20 paikkeilla, mut mäkin oon jo ihan hermona just sen takia kun tuntuu et kaikki muut tuntee jo niin selkeitä ja näkyviäkin potkuja ja ite ei sit niin mitään. Tosin mä tuunkin pari päivää sun jäljessä, mut silti...
 
Muisku78
Juu ei ole ihan eka, joten siitä syystä hieman levoton olen.
Muista olen alkanut tuntea 14-18 viikoilla noin suurinpiirtein. Tarkkaan en muista...

Istukan paikkaakin olen koittanut aiemmista muistella, mutta ainoa mikä jäänyt varmaksi mieleen, on et kerran oli liian alhaalla ja ainakin kerran on ollut takaseinässä.

Maanantaina on neuvola onneksi, siellä sitten ainakin saa tietää onko vauva kunnossa..
 
Marsupilami:
Koeta olla rauhassa. :hug:
Minulla istukka on takaseinämässä ja niin oli esikosta ja kummastakin näinollen olen tuntenut aika aikaisin. Voisihan olla, että vauva viihtyy parhaiten sellaisessa asennossa, jossa hänen liikkeet kohdistuu selkääsipäin ja saattaa olla myös yökyöpeli :hug:

Maha pönähti ulos :whistle: siis kun puin aamusella päälleni, niin en nähnyt tosiaan enään varpaita, ellen sitten kurotellut niitä kurkkimaan :LOL: Miten se noin yhdessä tai kahdessa päivässä voikin lösähtää :D

Tänään saa nsen kauan odotetun värini päähän. Olen viimeksi värjännyt hiukset marraskuussa :whistle: Piristää kummasti mieltä, kun saa uuden kuosin ja värin...itse kun en harrasta joka kuista leikkuuttamista ja värjäystä, vaan annan aina kasvaa, jotta saan taas jotain uutta ja värin annan kasvaa ja haaleta, sillä en perusta värinpoistoihin..tukka minulla vain putoaisi :D

ja pakkohan tästä pömpöstä oli ottaa kuvaa :LOL:

Eli rv19+5 Omasta perpektiivistä (huomatkaa kuinka olen kurkkinut varpaat mukaan :D ):


Ja rv19+5 eka paljas maha kuva :D



paapelo+poju+Tiuhti 19+5
 
Oi että mikä MAHA paapelo :D
Mäkin tänään suihkusta tullessani ihailin omaa massua,kuinka tuntuu että kasvanut taas.Eilen tuntui liikkeitä,tänään ollut rauhallisempaa. Onhan se ok,että välillä on rauhallisempia päiviä vauvalla,eikö?Kun viime viikolla tuntui,että ei liikkunut yhtään muutamaan päivään,silloin se huoli mulla heräsikin.
Neuvola aikaistettiin jo ensi viikolle,kun silloin mulla lääkärin kontrollikäyntikin,katotaan jatketaanko sairaslomaa vai ei. Nyt jos ei oo tullut painoa,niin on kumma! Kaameeta herkuttelua joka päivä,kun näin kotona lojuu. Eikä oikein liikuntaakaan saisi harrastella.

nöpötin ja pikkuinen 18+1
 
Kaunis maha paapelolla :heart:

Noista liikkeistä: mulla on istukka myös takaseinämässä ja liikkeitä olen tuntenut jokusen viikon, ehkä rv16 alkaen satunnaisesti. Nyt viimeisen viikon aikana ovat liikkeet selkeästi voimistuneet ja tunnen ne useammin. Terkkari sanoi viime kerralla että on ihan normaalia ettei liikkeitä vielä pitkään aika tunne päivittäin.
Paraikaakin L (L on tulevan nimen eka kirjain ;) ) potkiskelee. Ulospäin ei liikkeet vielä minulla näy ja tuskin hetkeen näkyykään.

Flora & L rv19+1
 
peppimamma pikaisesti kun just puin masutuubin päälle ja muistin että joku kysyi mittoja niin mulla on noppies-masutuubi kokoa S/M pituus 46cm, leveys ylhäältä 35cm ja alhaalta 45cm. Ei oo koskaan rullautunu mitenkään ylös tms.
 
Moikka mammat :wave:

Täällä alkaa oleen mieli jo hiukan iloisempi :) Vauva liikkuu tosi ahkeraan, mieskin pääsi kokemaan ekat potkut maanantai-iltana :heart: Ihanaa kun päivittäin tuntuu monotuksia, on jotenkin rauhallisempi mieli itellä. Mulla istukka on edessä, silti oon tuntenu ekat hennot liikkeet aikasin, en nyt muista tarkalleen viikkoja, mut joskus rv 15 paikkeilla varmaankin.

Mulle maistuu edelleen herkut kiitettävästi, namipussi on aina pöydällä :ashamed: Tiistaina neuvola, saa nähdä miten paljon painan :eek:

Paapelolla on oikein kunnon massu jo :heart: muillakin on jo niin ihania masuja ollut =)

Oon huomannut, että mua taitaa välillä supistella....en välttämättä oo edes liikkunut kovastikaan, koiran kanssa tai siivoillut kun supistelee. En kyl oo ihan täysin varma oisko ne supistuksia, jotenkin tulee vaan kovin epämiellyttävä olo ja kyl masukin on sillon kovempi. Ei kivaa ollenkaan :|

Onnea ihanista ultrakuulumisista :heart: Meillä koittaa ultra sitten 26.5. jännääääää!!!

hertta ja bertta 18+3 :heart:
 
ihana masu paapelolla,ja kivan näköiset äitiyshousutkin,mistä oot ostanut???

marsupilami mulla oli viime raskaudessa istukka etuseinämässä ja liikkeitä ei juurikaan tuntunut kunnolla kun istukka pehmensi niitä,nyt on istukka takaseinämässä ja siltikään ei kauheesti liikkeitä tunnu,välillä pientä muljahdusta mutta menee välillä useampikin päivä etten huomaa niitä ollenkaan,ja viikkoja mulla nyt 18+1 ja neljäs jo tulossa eli ei välttämättä vaikuta siihin monesko raskaus jo on vaikka aina sanotaan että uudelleen synnyttäjät tuntee liikkeet aina aikasemmin =)

huomasin tossa että kärkkäinen myy mamalicious merkkisiä äitiysvaatteita,tietääkö kukaan onko minkä hintaisia??tarttis mennä joku päivä varmaan kattomaan,haluisin farkkuhameen kesäksi :D

kaurisäiti ja bambi 18+1 :heart: :heart:
 
kaurisäiti mä ostin just mamalicious-farkut, oli ainoat kivat mitkä löysin. Mulla kun pitää olla stretchiä, levenevä lahje ja en tykkää vaaleista niin noi oli just speksien mukaiset. Tosin siiiiikäpitkät mulle (34" ) kun ei ollu enää jäljellä ku kahdet tota mallia. No meneepähän korkkarienkin kanssa ;) Ja noissa on kätevät lahkeet kun kääntää kun nurja puolikin on lahkeensuussa samaa kangasta.
Ne oli tosi edulliset, tarjouksessa 29e. Oikea hintakaan ei tainnu olla ku 39e.
 
heips!

Sain käytyä soppaileen tykötarpeita.. elikkä sopivia vaatteita h&m mama toppeja, farkut, paidan ja sit anton&ninasta löyty kiva mamaliciousin hame. Ja kokeilun vuoksi kävin ostaa myös kaakao-rasvaa ja oon kyllä tykänny. pelotti aluksi et mille se haisee ku nii monenlaisia kommentteja kuullu mut ei se niin kamalalle haise.

pitäs viel kaks viikkoa jaksaa oottaa rak.uä. Joillakin se on jo onnellisesti ohi :)

missah sulla on kuulemma selkäkipuja. Mulla oli kans sillon ku esikoista ootin.. ostin sit anitan tukivyön nii katos kivut ku paino tasottu. onhan se hintava mut on myös hintansa veronen!

Hanikka polvisukista voisin pienen vinkin antaa et ne ei oo oikeanlaiset odottajalle! painaa väärästä kohti ..niien pitäs olla sellaset jotka menee polven yli ettei jalat turpoa!! harmittaa ku itekki kuulin vasta sen jälkeen kun olin lentosukat ostanu.

Pakko hehkuttaa että meillä oli viime yö ensimmäinen kokonaan nukuttu!! luksusta

emmiliisa ja pikkuinen19+1
 
Nyt saa taas huokaista helpotuksesta, neuvola reissu takana ja kaikki oli hyvin =)

Ensimmäiseksi otti uudelleen verikokeen kun edellisellä kerralla otetussa oli ollut jotain häikkää eikä se kelvannut näytteeksi. Pissa oli puhdas. Painoa oli tullu kohtuudella ja paineet oli hyvät.
Sydänääniä kun kuunneltiin täti laitto laitteen niin kovalle et kuulu varmaan odotusaulaan asti se jumputus =D nauruhan siinä itseltä pääsi kun olin niin onnellinen siitä ihanasta äänestä <3

Marsupilami kyseli liikkeistä ja istukan sijainnista. Edellisissä 2 raskaudessa mulla istukka sijainnut ylhäällä edessä mutta olen tuntenut pieniä liikkeitä n. rv14, niitä edellisessä istukka oli takaseinässä ja liikkeet tuntuivat rv13, ensimmäisessä raskaudessa istukka sijaitsi ylhäällä edessä liikkeet tuntuivat rv.17. Nyt olen parin viikon ajan tuntenut pieniä muljahduksia mutten ole hirveästi luottanut tuntemuksiin kun pelko ettei kaikki ole hyvin ollu takaraivossa koko ajan.

Onko jollain muullakin vielä huono olo? Aamuisin herätessä ei oksennus ole kaukana ja pitkin päivää on ällö olo.. Jospa tästä ei tarvis koko raskautta kärsiä niinku 2 edellisenä kertana. Ostin apteekista sea band rannekkeetkin alussa mutten voi pitää niitä koko päivää kun ne puristaa jonkun ajan päästä niin ettei veri kulje sormissa.

Sade-74 ja Nuppu 15+5
 
Sade-74, olin jo erittäin tyytyväinen kun ei 3-4 vkoon ole tuntunut pahoinvointia,mutta kas kas eilen lounaan jälkeen iski taas tutunoloinen ällötys, mikä kesti läpi päivän. Nyt ei enää,aamulla aivan vähäisen. Olin aika yllättynyt,että monen viikon tauon jälkeen toi huono olo tuli taas :x saisi pysyä poissa.

nöpötin ja pikkuinen 18+1

 
Kiitos masumairitteluista :D

Ja nämä mamma farkut on ostettu H&M:tä viimevuonna, mutta kuosit ei hirveästi muutu näissä malleissa =)
Kesällä vain eivät ole kovin hyvät, sillä ovat kunnon paksua farkkukangasta, joten niissä tulee kuuma, mutta näin viileämpinä päivinä todella hyvät :D
Ja näissä on lisäksi tämä tuubiosa...monissa mamma farkuissa tai housuissa, on tämä tuubiosa tosi ohutta kangasta ja se sitten valahtelee helposti, mutta näissä se on jämäkkä ja tukee tosi ihanasti mahaa.

Ja labroista soitin sitten neuvolaan päivällä. Olivat viljelyt ja muut täysin puhtaat. Epäilimme sitten yhteistuumin näiden kummien kolotusten johtuvan alkavista liitoskivuista ja kohdunkasvukivuista. Mutta mieluummin nyt tämä kuin se krooniseksi helposti muuttuva raskausajan maanvaiva, pissatietulehdus =) Nämä sentään loppuvat synnytyksen jälkeen :D

Nyt syömään äidin tekemää tonnikalarisottoa...oli pakko ottaa kyläilyltä mukaan, on se mamman tekemä vaan niin hyvää :p :D

paapelo+poju+Tiuhti 19+5
 
Kaikkia joita kiinostaa synnytyskertomukset, niin nostin yhden ketjun pohjalta tuonne synnytys osioon. Joten ei muutakuin lukemaan.
Varoitan silti, että jotkut niistä ovat niitä ei niin ihanasti menneitä kertomuksia, joten ihan kaikkea ei herkkien kannata lukea, vaan suosiolla skipata :D
 
Moi taas!

Talvicci ja muut neuvolakäyntien tiheyttä ihmetelleet Mun terkka väitti, että nykyään Helsingissä on käytäntönä tämä. Siis että myös ensisynnyttäjillä on se eka käynti kun laitetaan paperit synnärille ja katotaan perustiedot ja sen jälkeen seuraava nla on n. viikolla 22! Esikoisen aikaan pääsin joka kuukausi neuvolaan eikä siitä ole edes kahta vuotta... Jännä juttu on sekin, että kuitenkaan muilla helsinkiläisillä täällä on neuvolakäynnit useammin. Harmittaa lähinnä tuon hb-mittauksen osalta, kun esikoisen aikaan ne laski jo aika varhaisessa vaiheessa. Jos en olisi saanut tuota kotidoppleria lainaksi, niin olisin varmaan mennyt neuvolaan vaikka väkisin. :)

Kaurisäiti Mulla on sellainen mielikuva, että noi mamalicioukset on ihan kohtuuhintaisia. Vero moda myy niitä myöskin nykyään, joten luulisin olevan ihan normihintaisia.

Liikkeiden tuntemisesta En tuosta istukan paikasta tässä raskaudessa osaa sanoa, mutta esikoisen aikaan oli edessä ja tunsin potkut kohdun etuseinämäänkin aika varhaisessa vaiheessa. Luulisin, että tuo liikkeiden tunteminen on monen tekijän summa. Varmaan hermotus kohdun ympärillä on yksilöllistä, kuinka herkästi tuntee potkut. Myös vauvan vilkkaus ja lihasten vahvuus varmasti vaikuttaa. Yksi tuttavani tunsi liikkeet vasta 21+jotain, sekin on normaalia. :)

Hieno massu Paapelo!!

Pikki 18+3 (tai 19+0, jotenkin näitä viikkoja on kivempi ajatella ton ultran mukaan ;))
 
Kiitos kaikille vastanneille. Hieman helpotti kuulla että muillakin on tosi paljon vaihtelua tuntemuksissa.

Ihan tuossa ylhäällä masussa, pikkasen navan yläpuolella olen jotain paineen omaista tuntenut, olisiko se sitten mahdollinen vauvan liike? Mene ja tiedä.

25 päivä päästäänkin katteleen pientä, ( jos vaan maanantaina kaikki on kunnossa ) Aion kysyä kumpi olis tulossa, jos sattuu hyvä kuvakulma :heart:

Liitos- tai lihaskipuja on tullut reilusti täälläkin, yölläkin herää viiltävään kipuun, jos unissaan liian nopeasti kääntyy.
Pitää taas päästä ostamaan iso pyöreä ja pitkä tyyny, että saa tuettua polvien väliin. Saa mukavan kainalo kaverin siitä, ja pystyy nukkumaan rennommin.

Miten teillä joille tulossa toinen tai siitä eteenpäin, isommat sisarukset on ottanut vauvan tulon?
Meillä meni aika laidasta laitaan kommentit lapsilla- Vanhin poika 12v ei oikein tykännyt, mutta tytöt oli ihan hyvillä mielin...
Nuorin ei oikein meinaa ymmärtää kun ei saakaan äitin sylissä enää muklata mielensä mukaan, vaan sanotaan että pitää olla varovainen ettei vauvaa satu :)
Isi saakin sitten osakseen väsyneen nuoren neitosen sylipyörimiset.

Marsupilami & piskunen 19+2
 
Liikeistä ollut keskustelua.. Kolmessa aikaisemmassa raskaudessa olen tuntenut ekat liikkeet n 15 vkolla ja vkon 20 kieppeillä ne on voinut tuntea jo kädelläkin. Nyt neljäs vauva tulossa ja liikkeet alkoi tuntua myöhemmin ja nyt 19+0 ja tunnen vain muutamia hentoja liikkeitä päivässä. Huolissani olen ja kovasti odotan ultraa 20.5. Neuvolassa epäili että istukka voisi olla etuseinässä, aikaisemmissa ollut aina takana. Toivottavasti kyse vain siitä.

Ultraa odotellessa: Mansikkakakku ja pikkuinen 19+0
 
Meillä isot lapset (poika 13v ja tyttö 12v) ei pitäneet minään vauvan tuloa, heille on 3.na vuotena peräkkäin syntyny sisarus, 06 ja 07 meille ja heidän isälleen 08.
Pikku tytöistä 3 vuotias oli innoissaan ajatuksesta mutta yks päivä kesken leikkien tuli sanomaan ettei tykkää vauvasta eikä halua sellaista meille joten saa nähdä mitä tykkää sit ku vauva tulee kotiin. Pienenin neiti (kohta 2v) tykkää vauvoista hirveästi, on kova hoitamaan mutta katsotaan kuin sitten hoitaa kun on sen aika :LOL:
 
No meidän poika on vielä niin pieni, ettei ymmärrä sellaista jota ei voi vielä nähdä silmillään, joten kertomukset sisaruksesta ovat ihan turhia.
Tulee kyllä suukottamaan mahaa sillointällöin ja taputteleekin, mutta ei kyllä ymmärrä, että miksi maha on iso.
Shokkina se tulee pojalle, kun vauva lopulta tuodaan kotiin, mutta olen pyytänyt vierailijoita ottamaan ensin pojan huomioon ja antamaan mieluummin hälle lahjan isoveljeyden kunniaksi, sillä tulevalla vauvalla on jo niin paljon kaikkea.
Kokemuksien mukaan tälläinen menettelytapa niin pienillä kuin vanhemmillakin siskoksi tulleilla toimii tosi hyvin ja kun vieraat onnittelevat isosiskoa/veljeä, niin hän tuntee sitten olevansa tosi tärkeä (niinkuin onkin ) ja kun huomio kohdistuu ensin häneen, ei mustasukkaisuutta ainakaan tästä asiasta synny.
Toivotaan, että tuo toimisi jotenkin meilläkin.
Mutta jotenkin kuvittelisin, että mitä pojan mustasukkaisuuteen tulee, niin se kiukku kohdistuu varmasti minuun.

Vaikkapa jos siskon poikaa pitelen sylissä, paijailee poika serkkuaan ja suukottaa kovasti, mutta sitten ajoittain MINÄ saan sitten muksauksen tai puremisen yrityksen osakseni :LOL:

joo naurattaa nyt, mutta kun se mustasukkaisuus sitten OIKEASTI tänne rantautuu, niin ei paljoa hymyilytä, paitsi jälkeenpäin :D
 
Kiitos vaan paapelon mun alko tekeen ihan sikapaljon mieli tonnikalarisottoo!! :D Siinäpä vissiin huominen ruoka, nyt kun ei tonnikalaa satu kaapista löytyyn.

Sade Mulla viikot 18+5 ja oksennan edelleen aamulla. Päivän mittaan huono olo tulee heti jos yhtään enempää rehkin. Esikosta oli jo tässä vaiheessa muistaakseni hieman enemmän helpottanut, en ainakaan oksentanut joka aamu.

Niin ja mä sitten menin ja hankin dopplerin ja äsken sit kuuntelin ääniä ja ai että ei ois voinut mitään ihanampaa kuulla tällä hetkellä :heart: Pieni sydän sielä hakkas kovaa. :) Kivi vierähti sydämeltä. Se mun olo siitä ettei kaikki ois hyvin oli vaan niin älyttömän vahva, mut ilmeisen väärä (tai eihän sitä vielä voi tietenkään sanoa varmaksi, ei ennenkun vauva on syksyllä sylissä).
Nyt jotain naposteltavaa hakemaan kun esikko sammui :D
 

Yhteistyössä