*Lokamassut 2009 Maaliskuussa*

hope:
Noissa varhaisissa ultrissa tosiaan on tuo mittavirhe mahdollisuus, joten koeta olla myönteinen, voihan olla, ettäsinulla on ollut myöhäinen ovulaatio tuon kierukanpoiston vuoksi, toisinsanoen, kierto olisi voinut heittää häränpyllyä jos et olisi plussannut, joten se voisi hyvinkin selittää tuon koon ja myöhentyneen LA:n :hug:

vimpula:
Yritä levätä kaikkina mahdollisina hetkinä...osaan hieman samaistua tilanteeseesi, sillä poika valvotti tuossa koko viimeviikon puhkeamassa olleiden kahden poskihampaan takia, herätys tunnin tai jopa puolentunnin välein...olo oli aamuisin kuin raadolla, mutta onneksi mies pelastaa aina päivän heräämällä muutenkin aikasin ja olemalla pojun kanssa parituntia, niin sain torkkua jonkin aikaa.

Parempia öitä teille pikaiseen :hug:

paapelo+poju+Tiuhti 9+6
 
Hope Mä kävin varhaisultrasssa 7+0 ja sikiö ei vastannut viikkoja, muistaakseni heitti vajaalla viikolla eli oli pienempi kuin olisi pitänyt. NP-ultrassa rv12, vauveli taas vastasi viikkoja täysin eli älä suotta murehdi. On tosi yleistä noi mittavirheet vielä tossa vaiheessa..

Aurora Elokuisista..
 
Täällä ollut puhetta huonosta olosta; mullakin aina välillä huono ja öklöttävä olo, oksentaa ei ole tarvinut mutta lähellä on ollut. Tietyt ruoat ällöttää ajoittain, eikä mielellään samanlaista ruokaa voi syödä kahtena päivänä peräkkäin. :x Nyt ällöttää appelsiini ja jaffa, vaikka muutamia viikkoja sitten ne maistui hyvin!
Kauheasti tekisi mieli nuotiolla paistettua makkaraa, mikä sekin on aika harvinaista mulle :LOL:

Mutta nyt nauttimaan auringonpaisteesta,hyvää lauantaita kaikille!!

nöpötin ja pikkuinen 7+5
 
Heippa mammat :wave:
Kylläpäs te tänne ahkerasti rustailette....huh, ei meinaa perässä pysyä :D

Omaa napaa pikkasen :D ....neuvola oli maanantaina, laskettu aika muuttui aikasemmaksi eli se ois nyt 12.10.2009. Toki sen sitten ultrassa saa ihan varmaksi. Ultra-aika pitäs ite varailla, kunhan vaan sais aikaseksi....Täällä on niin tajuton väsymys päällänsä, että oli ihan pakko mennä sairaslomaa lääkäriltä hakemaan :| Ihan poru kurkussa oon töissä ollut ja kun oon töistä kotiin ajellut, en muista siitä matkasta mitään. Että voikin väsyttää!!!! Mutta, nyt lepäilen aina kun mahdollista, eli kun tuo esikoinen menee päiväunille, torkun minäkin.
Ootteko muut kovin väsyneitä?
Masu on jo ihan havaittavissa, töissä oon sen saanut kyllä vielä väljillä vaatteilla pysymään piilossa. Vielä en halua työkavereille asiaa paljastaa. Saa nyt nähdä, että kauanko sairaslomalla joudun olemaan, että sitten kun töihin palaan, voi olla että on vaikea enää masua salailla ;) Ihanaa kun itse jo huomaa että vauvamasu tekee tuloaan :heart:

Jepjep, kai se ois mentävä vähän miettimään ruokaa tuolle pikkuplikalle, joka on jo ekoilla unillaan, herätty tänään 07. Oikein hyvää vointia teille kaikille :hug:

hertta ja bertta 8+5 :heart:
 
Kyllähän tuota väsymystä on jonkinverran. Tosin ei lainkaan niin paljon kuin rv4-6...uni tulee helposti aiemmin, kun normaalisti JOUDUIN valvomaan klo 01.00 asti, että silmät painuivat kiinni. Tiedä mistä tuokin kellonaika johtui, kun en nuku päiväunia, enkä katso telkkuakaan myöhään ja olen aina mennyt sänkyyn ajoissa...se oli tosi inhottavaa, kun uni ei vain tullut, mutta nyt on mukavaa, kun silmät ummistuu JO klo 23.00 :D

Pojan massu on taas ihan kovana...luumusoseestakaan ei ole kauheasti hyötyä...pitänee taas syöttää tolkuton määrä puuroa ja jälkiuunileipää päivien aikana ja ostaa YOSA jugurttia. Hassua kyllä tuo YOSA jugurtti toimii paremmin kuin luumusose, myös minulla :D
Tarvitse toisen itkua tihrustaa potalla aamuisin, raukka parka :ashamed:

nytsyömään vähän toista aamiaista :LOL:

paapelo+poju+Tiuhti 10+0 RIKS RAKS POKS :heart:
 
Kyllä väsymystä on. Välillä on parempia päivä ja sitten taas semmosia ettei jaksais yhtään mitään, niin kuin tänään. Jännä vaan että aamuisin en saa nukuttua, vaan herään aikaisin ja sitten joskus puolilta päivin iskee se väsymysaalto. Tänäänkin heräsin ilman herätyskelloa seitsemän aikoihin virkeänä ja nyt sitten kyllä uni maittais...
 
Flora-79 Mulla on just samanlailla ollu tässä jo viikon ajan että herään joka aamu aikaisemmin kuin muut, olo on väsyny, mutta unta ei vaan enää tuu... ja sitten puolen päivän aikaan alkaa jo tuntumaan tosi väsyneeltä olo, ja iltaa kohen vain pahenee.
KAippa tämä nyt tässä lähiviikkoina (ainakin luulis) helpottaa.

Kävin kirpputorilla aamulla ja tarttui mukaan ensimmäiset vaatteet pikkuiselle. Ostin ruskeita ja vaaleita unisex-vaatteita 56cm! Ihana taas alkaa kerätään vaatevarastoa pienelle...sitten varsinkin kun tietää kumpi se on niin sekin on helpompaa!

Hilda 9+jotain :heart:
 
Paulah

Olipa hurjia uutisia :D Pidetään peukkuja että toinen pikkunen oliski vaan pienempi niin siks ei sykettä löytyny...

Mä kans mietin ennen ultraa että mitäs jos tulis kaksoset ku suvussa on kaksosia.
Sitten ku se ultra koitti,ootettiin vaan että yks löytyy...

Käsittämätöntä miten voi oikeesti olla niin onnellinen ku näki sen pikkusen sydämen sykkeen ruudulta :heart:

*Talvicci ja Uuno rv.9+3* :heart:
 
Niin ja tuosta kuvotuksesta vielä...

Mun tosiaan ei ole tarttenu onneks oksentaa kertaakaan *koputtaa puuta*
mutta kuvotusta on ollu...
Tänään on ollu hyvä olo taas vaihteeks.

Yks inhokki mikä saa yökötyksen päälle on pekoni :x
Ennen oon siitä tykänny mutta nykyään jo se että ukko sitä keittiössä paistaa sai aikaan kuvotuksen :x :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja MB:
Itun emo np-ultra on niskapoimu-ultra eli se eka ultra, jossa mitataan sikiön niskapoimun turvotusta eli onko suurentunut todennäköisyys Downin syndroomaan.
Tuo veriseula on aika uusi juttu (ei ollut mulla vielä esikoista odottaessa v.2007) ja sen tarkoitus on löytää paremmin tuo Downin syndrooma. Np-ultran lisäksi äidiltä otetaan verinäyte ja tietokone sitten laskee todennäköisyyden äidin iän, sikiön niskaturvotuksen paksuuden ja äidin verinäytteiden perusteella. Tuo on siis se eka ilmainen ultra ja toinen ilmainen ultra on sitten rakenneultra. Näin ainakin Helsingissä.
Mä ku oon luullu että tuo verikoe homma on ollu jo kauemminki aikaa...
Meillä kans tarjotaan tuo np-ultra ja rakenneultra.

 
joo uusi juttu on tuo veriseula kaikille odottajille. Aiemmin siihen on päässyt käsittääkseni iäkkäämmät synnyttäjät, joilla iänpuolesta on suurempi riski kromosomi poikkeavuuksiin ja sellaiset synnyttäjät, joilla on jo mahdollisesti edellisisessä/edellisissä raskaudessa todettu näitä poikkeavuuksia.

Nyt tosiaan tarjoavat sitä kaikille raskaana oleville suoraan ja jokainen saa itse päättää, osallistuuko tuohon veriseulaan lisäksi np-ultran lisänä.

Poika söi juuri 4min kanamunan...se on hänen herkkuaan...kivaa käsiruokaa ilmeisesti pojun mielestä, kun se ottaa käteen ja puristaa, niin keltuainen läjähtää kuppiin :LOL:
Äiti ei vain oikein tahdo seurata tuota syömis operaatiota vierestä, kun munat ällöttävät hiukan hajun takia :D
Sotku olikin sitten näkemisen arvoinen :LOL:

Tuossa kun katsastin tämän viikon tekstit Vau-kirjasta, niin sielläpäs olikin ilmoitus, että tällä viikolla alkiosta tuleekin sitten sikiö, kaikki elämään tarvittavat elimet ovat kehittyneet ja tästä alkaa sitten kiivas kasvu taival :heart:

paapelo+poju+Tiuhti 10+0
 
Talvicci: mulle on kanssa pekoni aika korkealla ällötyslistalla. Mies niin haaveilee kunnon bacon and eggs-aamiaisesta, mutta kun meillä on avokeittiö, jossa ei hirveen hyvä tuuletus niin se on tällä hetkellä nounou :LOL: No, parin viikon päästä lähdetään Nykiin niin syököön siellä sitten dinerissa sitä kylläkseen :) Mäkään en ole oksentanut vielä kertaakaan, mutta useampina päivinä on ollut sellainen kestokuvotus (muistuttaa jollain tapaa lievää krapulaa..) päällä.

Mulle oli yllätys että tuota veriseulaa tarjotaan kaikille. Mä menen siihen sitten samalla np-ultran yhteydessä.
 
Flora-79 Mulla ihan sama homma: aamulla herään kukonlaulun aikaan (no en nyt ihan...mut sinne päin ;) !) ja päivällä ihan tööt olo jo puolilta päivin...mut oon nyt yrittänyt noita päiväunia hieman kartella kun sitten tuppaa tuo uni iltaisin odotuttamaan itseään :| ...välillä kyllä pakko ottaa pikku päikkärit, mutta yritän pitää ne ihan varttitunnin mittaisina. Ja voi KÄÄK mikä kateus täällä iski: NYKIIN ??? Voi, että oon niin kade! Ja vähänkö menee sulla sitten nopeasti näistä alku viikoista osa! Mekin ollaan kyllä toukokuussa lähdössä Kyproksen lämpöön, mutta on se N.Y jotain ihan muuta...haaveena sinne kyllä joskus päästä munkin :p

Tänään on ollut melkein oireeton päivä (jos kipeitä tissejä ei lasketa, niihin olen jo niin tottunut ;) ). Matkalla mummolaan tosin tuli hiukan paha olo, kun jouduin istumaan takapenkillä :x . Ikinä ennen mulla ei ole matkapahoinvointia ollut, mutta nyt huomaan sen yllättäneen useastikin näin raskauden myötä :x !

Huomena meillä poksuu viikot ja neuvolan mukaan jo tänään...jännää. Taidetaan siirtyä sille riskeimmälle ajalle... :ashamed: toivottavasti papu sinnittelee kyydissä =) !

Hugis ja papu 7+6
 
Täällä myös väsymys ja paha olo on helpottanut. Tuntuu että joka päivä voin paremmin (kop kop), kun vielä muutama viikko oli koko ajan yök yök ja piti ottaa päikkäreitä koko ajan. Tänään itse asiassa ei oo vielä kertaakaan ollu sellasta tosiyökköoloa! Oon niin nauttinut! Mutta kyllä se illalla vielä tulee..

Flora mä oon myös kade teidän NYCin reissusta. Se on ihana paikka! Voisin lähteä shoppailemaan sinne vaikka heti, mutta tää kodinhoitotuki ei oikein kerrytä matkakassaa :'( Mun yks tuttu tuli just sieltä ja oli ostanu taas kaikkee ihanaa. Ja siel on niin ihanan edullisia kaikki hiustuotteet, että ihan suututtaa. Toi mulle mm. shampoota 16USD, joka täällä maksaa 27EUR. Grrr!

Kääk, ens viikolla olis sit jo np-ultra! Mä meen myös siihen veriseulaan.

MB 10+0
 
Onko täällä kaikki menossa tuohon veriseulaan? Me ollaan päätetty jättää seula väliin, meille tuo down vauva olisi mikään maailmanloppu joten en halua käydä seulassa joka antaa kuitenkin hirveästi vääriä hälytyksiä ja turhaa huolta.

Itsellä kanssa tuota närästystä esiintyy paljon. Mikä on sinänsä kummaa koska kummankaan aiemman raskauden aikana ei sellaista esiintynyt lainkaan.
 
pinpella

Mä en oikeen ole voinu noista seuloista yms. keltään oikeen kysellä niin en tiiä miten muut on tehny...
Mä siis kävin antaa sen verinäytteen sitä np-ultraa varten...
Valitettavaahan se on että sieltä tulee myös näitä vääriä hälytyksiä...

Miehen kanssa kuitenki ajateltiin että otetaan se...
En tiiä mitä olis pitäny tehä :eek:
 
Joo tuo tiedon anto lääkärien/hoitajien keskuudesta on lähes törkeän puutteelista. Ei tarpeeksi selvästi kerrota mitkä on väärien hälytysten määrä ja nimenomaan sitä ei kerrota ettei seulaan ole pakko osallistua ja silti np-ultraus tehdään normi tapaan. Me kuulutaan HUS:n piiriin ja hyvinkään sairaalassa tehdään np-ultra ja sen ultran jälkeen siellä sairaalassa otetaan se verikoe josta on oikeus kieltäytyä, mutta sitäpä ei usein kerrotakkaan.

En myöskään halua sanoa että joku vaihtoehto olisi se oikea, mutta haluan että jokainen miettisi valmiiksi edes jonkin verran mikä merkitys ultran ja seulan tuloksella olisi kullekkin perheelle. Me olemme päättäneet ettei niin "pieni" vamma kuin down saisi meitä abortoimaan, mutta ymmärrän ettei asia jokaisen kohdalla näin ole. Itse en ala tuomitsemaan kenenkään päätöksiä koska se on jokaisen perheen omakohtainen päätös mihin vaikuttaa niin moni asia.

Itse olen seurannut erittäin läheltä kehitysvammaisen lapsen perheen arkea (kummipoikani) ja en näe kehitysvammaa kauhistuttavana asiana. Toki tietysti toivon että lapsi olisi terve, mutta kun ei sitä edes välttämättä mikään seula pysty varmistamaan.

Jokainen siis tekee mielestäni oman päätöksensä ja se on jokaisen oikeus, eikä sitä kannata alkaa murehtimaan tai tarvitse alkaa muille selittelemään. Toivotaan tietysti ettei meistä kukaan saisi kokea muuta kuin iloisia uutisia päästessään vauvaa kurkkamaan.

- pinpella ja sisu 7+3 -

 
Hui, kylläpäs täällä ahkerasti kirjoitellaan. =) Me just miehen ja koiran kanssa kotiuduttiin reissusta. Moni tuolla kertoikin, että oireet olisivat pikku hiljaa jo loppumassa...mulla ne ovat alkamassa...pahoinvointi, vessassa ramppaaminen, ummetus, mielialavaihtelut ym...ovat nyt voimakkaammin kuvioissa. :) Mutta eipäs tuo haittaa kun hyvä tarkotus niillä kumminkin on. =) Mahakin alkanut paisumaan ja on vaikeuksia enää edes farkkuihin mahtua...nyt pitänee miettiä että pi ääkös lähtee isompia housuja hommaamaan.
Perjantaina soitin sitten neuvolaan ja aika sinne on 19.3 ja np-ultra sitten heti seuraavana päivänä. Nyt kun malttaisi sinne ultraan taas odotella. =) Mutta nyt hetkeksi töllön ääreen ja sitten saunaan!

Pure Love ja Ihme 8+6
 
oon täällä taustaillu..kun mua pelottaa ihan sikana kun keskiviikosta on pikkasen tuhruttanut :( aikasemmissa raskauksissa ei oo ollu mitään vuotoja..nytkään ei mitään suurempia kipuja eikä tule kun vessa käynnillä paperiin..mut mietittyttää vaan et voiko kaikki mennä hyvin..olikos täällä muita joilla alussa ollut sitä tuhruvuotoa? mulla nyt siis viikkoja 6+6 ja ultarssa 6+3 näkyi syke ja sikiö ja ruskuiaspussi..voi kun viikot menis nopeesti sinne "hyville viikoille"

sutikka + sisu 6+6 (anteeks jos täällä oli jollain muullakin sisu työnimenä :saint: )
 
Meidän neuvola sanoi tuosta seula yhdistelmästä, että näillä kahdella löydetään n.80% nämä poikkeavuudet, mutta onhan tuossa sitten virhemarginaliakin.
Ollaan menossa seulaan kanssa. Itsekkään en downia pidä kamalana asiana, mutta näitä downeja onkin sitten erilaisia vaikeusasteita ja ongelmat jokaisen lapsen kohdalla voivat olla huimasti erilaisia. Mutta nätä vaikeusasteita ei tietenkään mikään seula kerro, eikä ilmoitus "ei kohonnutta riskiä" takaa ,ettei näitä poikekavuuksia kuitenkin olisi. Mutta mahdollisen valmistautumisen kannalta nämä seulat ovat hyviä mielestäni. =)

Voi surku...puin tuossa saunan jälkeen mieli paitani päälle, jota en ole pariin viikkoon käyttänyt ja maha tulee ulos siitä...aika hupaisaa, joskin murheellista, kun taas saa laittaa lemppari vaatteita roppakaupalla sivuun...mutta onneksi ne taas saa sitten päälle myöhemmin :D

Nyt näppään mahasta kuvat, jotta saan päivittelyt käyntiin :D

paapelo+poju+Tiuhti 10+0
 

Yhteistyössä