*** LOKAMASSUT 2008 Helmikuussa***

Ultra kuulumisia... Vielä ei ainakaan sikiötä näkyny. Ruskuaispussi oli, mikä on vissiin hyvä merkki kuitenki?? Ja oli oikeassa paikassa eli nyt vähän hieman vähemmän huolestuneena odottelen ens viikon perjantaita millon on tuo naisten tautien polin kautta tehtävä uä.

Tervetuloa Pompo79
 
nanna81: Kiva kun tulit kertomaan ultrakuulumisia. Mitä se lääkäri sitten sanoi, kun ruskuaispussi näkyi? Puhuiko mitään, että vastaako sen perusteella viikkoja vai kyselikö onko kierto ollut pidempi/lyhyempi? Oliko sitä mieltä, että kaikki hyvin ja sikiö varmaan ilmestyy myöhemmin? Heh, mä oon taas hirveen utelias mutta kun huomenna itsellä ultra edessä ja samat viikot luultavasti niin kiinnostaa. Hyvä tietää ettei kannata huolestua jos mullakaan ei huomenna vielä sikiötä näy tai sydänääniä. Sitten vaan pyydän uutta aikaa.

Toivottavasti mullakin on huomenna ultrassa kaikki hyvin. En tiedä miten sitä saa nukuttua kun mulla on se aika heti aamulla 8.45 ja on jännittänyt jo monta päivää. Jotenkin sitä vaan pelkää ettei kaikki oliskaan hyvin. No, ei saa ajetella negatiivisesti. Pakko vaan uskoa, että kaikki on hyvin.
 
Voi kun luki monta sivua, ei muista enää mitä kaikkea piti kommentoida.. heh.

Hassua, miten tämä toinen raskaus on lähtenyt käyntiin ihan samalla tavalla kuin edellinenkin. On etova olo (saa nähdä tuleeko se kestokrapula kohta) ja tekee mieli kaikkea terveellistä syötävää. Ei makeaa, vaan. esim hedelmiä ja leipää, nam. Tosin nyt en ole varma, saanko mitään iltapalaa syötyä, viimeksi söin iltapäivällä kunnon ruokaa ja olo on nyt :x

Mulla rinnat ei ollut viime raskaudessa kipeät, nyt aloin epäillä raskautta jo ennen plussaa kun rintoja aristi. Se voi johtua tosin siitäkin, että vielä osittain imetän esikoista ja sen takia ovat herkemmän tuntuiset.

rv5 jotain, jaksa enää päivissä pysyä mukana :D
 
Tervetuloa Pompo79 ja onnea plussasta
:wave:


nanna81: Eiköhän se toukka sinne vielä ilmaannu =) . Parasta toivotaan!
miuku79: täällä jännäilen sun puolesta =)

Tänään kerrottiin raskaudesta miehen siskolle, joten nyt kaikki läheiset tietää =)
tänään on ollut kiire päivä kun mies aamusta asti töissä ja tulee joskus yöllä
:whistle:
Poika sai raivokohtauksen ja meijän jättiläis koiranpentu on hulvattomalla tuulella..en oo ilmeisesti keksiny sille tarpeeksi aktiviteetteja tälle päivälle =).
Mäkin ajattelin popsia vitamiineja kunhan apteekkiin kerkiän. neuvolatäti suosittele niitä multitabsin raskaana oleville tarkoitettuja..
onkos teillä kaikilla masut turvonnut?Mulla nimittäin ei ole sitten lainkaan :/..
jaahas, nyt telkun pariin ja sitten koiran kanssa pihalle =)
 
Hei!

Tulinpa teitä kaikkia vähän piristämään netistä kaivamillani tiedoilla. Sellaisen suomalaisen lääkärin kuin Aydin Tekayn kotisivuilla on paljon tietoa raskaudesta (löytyy googlettamalla) ja siellä on juttua mm keskenmenoriskeistä. Hänellä on suoraan oppikirjasta otettua tietoa keskenmenoriskeistä hedelmöityksestä kuluneiden päivien perusteella. Esim mulla on tänään noin 26 päivää hedelmöityksestä joten selviytymisen todennäköisyys loppuraskauteen on 98%!!! Aika ihmeellistä, eikö. Ja suurin osa alkuraskauden keskenmenoista tapahtuu näiden tietojen mukaan ennen rv 5. Myös ikä on puolellani, koska alle 35 vuotiailla keskenmenon riski on vain 5-10%. Hyvältä siis näyttää onnistumisen mahdollisuus näin tilastojen valossa :)
 
Miuku Juu samoja vitamiineja minäkin syön, niitä suosittelivat. Yhen tabletin oon päiväs ottanu, luulen et se riittää ku kuiteskin syön aika monipuolisesti. Viime raskauves ei tarvinnu rautatablettejakaan syödä ja käsittääkseni aika monet syö. Kiva juttu tuo löytämäsi juttu, on jo vähän varmempi olo ku just päässy sen maagisen 5 viikon rajan yli :D Lykkyä huomiseen, toivotaan et pieni sieltä löytyy =)

EmilynMulla taas tämä toinen raskaus on ihan erilainen ku eka, ainakin näin alus :) Ekassa tissit oli toosi kipeet alusta asti, oksetti ja oli just krapulainen olo ja se väsymys oli jotain järkyttävää.. :x Kun taas nyt sit ainoastaan nännit aranpuoleiset, juilintaa masulla ja eilen alaselässäki mut niin virkee olo muuten ettei uskoskaan eikä turvotakaan, jännä =)

Ja onnittelut Pompolle ja tervetuloa mukaan =)
 
Pieni korjaus: Olin tulkinnut väärin tuota lääkärin sivuilta löytyvää taulukkoa ja luvut ovatkin jonkin verran "huonommat" elikkä taidan itse olla tuossa kohti, että 80% mahdollisuus selvitä loppuraskauteen asti. Kuitenkin varsin hyvältä kuulostaa ainakin minusta :)
 
FPI
Tervetuloa Pompo!

Kiitos Nanna, et kerroit ultrakuulumiset, eiköhän se sikiö sinne ilmaannu :heart:

Miuku, mä kattelin kans sen saman tilaston ja tuli hieman parempi mieli! Onnea ultraan!

Dasdale, mun masu ei kyllä oo vielä mitenkään turvonnu...kai.

Nyt nukkumaan! |O
 
heippa!
mitä teille kuuluu? paksua? :LOL:
no joo viel itellä ainakin ihan ok olo et mitää pahoinvoitiin viittaavaa ei oo ainaakaa ollu että en tiiä sitten miten jatkossa kahesta aikasemmasta on ollu esikoisesta pahempi kun kuopuksesta että joutu joka pvä juosta vessassa ku kuopuksesta ei tarvinu kö korkeintaa joka toinen pvä tai pahimmillaa oli 2 pvää peräjälkee ja muuta pvä taukoo ja sama juttu sitte taas.
tein tänääkin testin että varmaan uskon olevani raskaana ja kyllä se on uskottava vauva on tulossa :D huomenna jos soittelis neuvolaa ja varailis aikoja :)
 
Dasale Kyseli että onko kaikkien muiden masut turvonnut no mulla ei ole. Aiemmissa raskauksissa on pompannut maha näkyviin joskus viikolla 10 ja sitten ei ole enään farkkuja saanut jalkaan. Paitsi ekassa kun viikolla 25 oli häät eikä ollut mitään onglmia mahtua hääpukuun joka nykyisin ei mene edes normaali tilassa päälle :LOL: Suurin osa vieraista ei edes tiennyt että odotan. No se oli joskus nuorena
Minä tein eilen kirpparilla mammavaate löytöjä. Kahdet pitämättömän näköiset farkut, ja kaksi t-paitaa yhteensä 3,50 ?. Pakkohan nuo oli mukaan ottaa vaikka tosi aikaselta tuntui tollaisia ostoksia tehdä.
Minulla ei edelleenkään ole yhtään mitään oireita ei edes väsytä vaikka tämän viikon olen joutunut nousemaan ylös jo kuuden aikaan aamulla. No pitää kai olla tyytyväinen
Tänään ilmeisesti rv 6 tasan tai jotain sinnepäin :D
 
Miukulle onnea ultraan! oivottavasti sieltä pieni löytyy!

Tässä olen nyt eilisen miettinyt ja pohtinu noita mitä se lääkäri puheli. Tuumas ensin että olis menossa rv 6 eilen. Sitä en kyllä tiiä miten sen laski kun itse saan sen tälle päivälle. Sitte kerto että ei ihan vastaa viikkoja että on tapahtunut hedelmöitys hiukan myöhemmin. Minulla oli sikiöpussi 2,13 (cm??) ja sikiö kuulemma alkaa näkymään 3 (cm??) pussissa. Ruskuaispussi näkyi. No toivottavasti sitte ens viikon pejantaina selviää enemmän...
Tänään oli ekaa kertaa niin huono olo aamulla että oli pakko juosta varuiksi vessaan jos tulee yökkö. Vähän aikaa meni kakoessa, mutta onneksi meni ohi.

Tulehan Miuku kertomaan mitä sinulle ultrassa sanotaan!!
 
huomenia :wave:
allekirjoitan myös vatsan kasvun / turpoamisen! jopa lasten neuvolan täti eilisellä visiitillä kysyi että saako onnitella perheenlisäyksestä?! ja kun vielä koitin pukeutua niin ettei paljastuisi.

kolmannen jälkeen päätin että lapsiluku on ainakin toistaiseksi täynnä ja myin kaikki äippävaatteeni, ja niin se mieli muuttui vuodessa :whistle: meiän kirppareilta ei millään löydy äippävaatteita, täytyy kai koluta huuto.nettiä.

tulehdusarvot oli ok, joten sen puolesta suurin huoli ohi, ei ainakaan mitään megapahaa pöpöä jyllää missään. huh!

mulla on mennyt kaikki onnistuneet raskaudet saman kaavan mukaan, km raskaudet ovat olleet jopa oireiltaan täysin erilaiset. yksi uusi oire on tullut esiin parin viime päivän aikana - mulle tulee paha olo ruuan jälkeen. yök! eikö sen kuuluisi olla toisinpäin?

aamupalan laittoon matkaava
masukki & beebi 5+jotain ( täytyy tarkistaa...) :wave:
 
Ultrakuulumisia:

Mulla oli äsken ultra. RV:t kuukautisten mukaan 6+3, mutta koska ovulaatio oli vasta kp 18 tai 19 (o-testi positiivinen kp 17), on mulla omien laskelmien mukaan vasta rv 5+6, eikö, kun tuossa normaalien rv:iden laskutavassa sen oletetaan ilmeisesti olevan noin kp 14? Vai olenko väärässä?

No joka tapauksessa, minulla näkyi ultrassa raskauspussi ja ruskuaispussi, mutta ei sikiötä. Kysyin tuulimunan mahdollisuudesta, ja on kuulemma vielä mahdollinen, mutta on myös mahdollsta, että raskaus on täysin normaali. Etenkin jos hedelmöittyminen on tosiaan tapahtunut tässä kierrossa myöhemmin. Nyt sitten uusi ultra-aika ensi viikon keskiviikolle jolloin omien laskelmieni mukaan minulla pitäisi olla 6+5 eli silloin kaikki on selvää. Lääkäri sanoi tosiaan että silloin sikiön täytyy näkyä jos ei ole tuulimuna. Tietääkö kukaan onko tuo ruskuaispussin näkyminen kuitenkin hyvä merkki?

Kauheeta odotella taas...ihan hirvee pelko koko ajan.
 
Miuku meillä on sitte just sama tilanne!

Olen tuolla selaillut sivuja ja lueskellu ja ilm. se olis hyvä merkki että on ruskuaispussi, mutta ei se mitään kuitenkaan varmasti takaa...
Miten muuten sinulla oireet on? Onko kovasti? Minulla oli aivan alussa menkkamaisia kouristuksia, mutta nyt ne on vähentyny. Rinnat on sillon tällön kipeet ja huono olo aina välillä. Oikeastaan väsymys on ainoa oire joka on koko aika.
 
Jokohan minäkin tänne uskaltautuisin. Pompon kanssa mennään aika samoissa, mullakin LA taitaa olla 11.10. ja tänään rv 4+5 (lämpöjen perusteella oletetun oviksen mukaan). Niin ja sairaala olis K-SKS. Ensimmäistä odotetaan.

Tää on vaan vielä niin uutta ja ihmeellistä kaikki, eikä meinaa uskaltaa todeksi uskoa. Pitäis sinne neuvolaan soitella huomenna kai. Meillä on ensi viikoksi nimittäin sovittuna lääkäriaika lapsettomuustutkimuksien aloituksen merkeissä (ekojen tulosten läpikäyntiä siis), mutta eipä sinne sit tarttiskaan mennä. Haluaisin kyllä mielellään toisaalta kuulla kaikki testitulokset, kun ne alkutestit nyt kuitenkin ehdittiin tehdä. No katotaan, mitä ne huomenna neuvolasta sanoo tähän koko kuvioon. En tosiaan vielä ole edes uskaltanu soittaa, kun vasta näin alussa mennään. Testasin tänään taas aamulla, ja olihan se tulos vahistunut silminnähden maanantaista, mutta ei hirveän tumma viiva vieläkään.
 
Novelle: Onnea vielä ja tervetuloa!

Meillä olis ollu 5.2 se lapsettomuuslääkärin eka aika, soitin ja kerroin tilanteesta (sanoin myös että kun itteä epäilyttää ihan hirveesti) niin vaihtoivat sen ultra ajaksi! Kannattaa kokeilla!

Ja kyllä, tällä hetkellä nuo kaikki asiat pyörii päässä niin paljo, että istun koko aika täällä :LOL: ...
 
FPI
Tervetuloa Novelle78 ja onnea plussasta!

Kiitos Nanna ja Miuku ultrakertomuksista.

Tässä tietoa netistä:

Sikiöpussi voidaan luotettavasti identifioida 5. raskausviikon aikana. Sikiöpussin sisältä saadaan heti tämän jälkeen näkyviin pyöreä ruskuaispussi.

Alkion olemassa- ja elossaolo saadaan esille viimeistään 6. raskausviikon täyttyessä, ja tästä alkaen alkion pää-perämitan (CRL) mittauksella saadaan sikiöikä selvitetyksi tarkkaan. Vasta 7. viikon jälkeen alkaa erottua vesikalvo-ontelo, jonka ulkopuolelle jää ruskuaispussi. Normaalin raskauden edellytyksiin kuuluvat mm. 3 pussia: raskauspussi -ts. suonikalvo-ontelo-, ruskuaispussi ja vesikalvo-ontelo). Vesikalvo vähitellen yhtyy suonikalvoon täyttäen sen kanssa yhdessä kohtuontelon. Samoihin aikoihin ruskuais-pussi myös alkaa häipyä näkymättömiin.

Monisikiöinen raskaus myös diagnostisoidaan näillä viikoilla. Istukoiden määrä samamunaisilla kaksosilla riippuu jakautumisen ajankohdasta. Jos jakaan-tuminen on tapahtunut ensimmäisen parin päivän aikana hedelmöittymisen jälkeen, alkiot kehittyvät omissa suonikalvopusseissaan ja kummalakin sikiöistä on oma istukansa. Suuri osa jakaan-tumisista tapahtuu kuitenkin myöhemmin, jolloin sikiöillä on yhteinen istukka jopa joskus yhteinen vesikalvo.

Tällaiset raskaudet on hyvä diagnosti-soida jo tässä vaiheessa, jotta äideille voidaan suunnitella asianmukainen seuranta fetofetaali-vuotoriskin vuoksi. Mikäli ei ole muita ongelmia, on keskenmenon todennäköisyys tämän jälkeen enää muutama prosentti. Sikiön rakenteiden tarkastaminen tulee mahdolliseksi ensimmäisen raskauskolmanneksen lopulla, kun elinten muodostuminen on päättynyt. Pääasiassa perusteellista rakennekaikututkimusta tehdään vasta 18. raskausviikon jälkeen

Sanoisin siis tuon perusteella, että se ruskuaispussi on hyvä juttu !

Kannattaa katsoa myös:

http://www.paternityangel.com/Preg_info_zone/DueDateCalc/Calc266.htm

Tämä on vähän erilainen laskuri ja viikot menevät erilailla, mutta hyvää tietoa anyway!

;) ;)
 
FPI
Ja vielä lisäys, mulla on kans niin, että menkkojen mukaan ois jo rv 6+1, mutta koska mun ov vasta kp 20 niin ois vasta 5+4, kun meen ultraan ens viikon pe niin sit menkkojen mukaan jo rv 7+2, mutta oikeesti 6+5, että kai se sitten selviää, onko siellä ketään?

Ja tossa tekstissähän sanotaan, että sikiö on todennettavissa kun rv 6 täyttyy eli Nanna ja Miuku no hätä!

Meille oli varattu lapsettomuustutkimusaika elokuun lopulla, mutta mies oli sitä mieltä, että yritetään vielä ja sanoin, että ok, et jos ei vuoden vaihteen jälkeen mitään niin sit mennään ja kuinka ollakaan juuri tammikuussa tärppäs ;)
 
nanna81: Jep, meillä on just samanlainen tilanne menossa :) Ihanaa kun on kohtalotoveri, toivottavasti vielä positiivisessa mielessä. Mä uskon kyllä, että meillä kummallakin se alkio näkyy seuraavalla ultrauskerralla kun taitaa tuo ruskuaispussi olla aika hyvä merkki. Sitä ei kai kaikissa tuulimunaraskauksissa edes kehity. Raskausoireita mulla on kans aka vähän, ei oikeestaan mitään muuta kun rinnat ihan vähän arat välillä ja paha olo, mut se johtuu kai tästä vatsataudista joka alkoi tiistaina. Tuulimunassahan voi olla tosi paljon oireita eli onneksi oireiden voimakkuus ei takaa onnistunutta raskautta.

Oikein paljon peukkuja kaikille ultriin ja tulkaa ihmeessä kertomaan heti mitä on näkynyt. Ehkä helpottaa omaakin mieltä. Mä tuun tietysti kertomaan sitten ensi viikon keskiviikkona omat kuulumiset ja toivottavasti ne on hyviä.
 
FPI: Kyllä viikolla 6+5 voi sulkea jo pois tuulimunan mahdollisuuden jos tosiaan olet laskenut tuon ovulaation mukaan nuo viikot. Mullakinhan ens keskiviikon ultrassa omien laskujen mukaan 6+5 ja läkäri sano et silloin saadaan täysi varmuus. Joo, tuota mietinkin et jos sikiö on todettavissa kun rv 6 täyttyy niin sehän tarkoittais, että kun 6+0 tulee täyteen kun kuudes raskausviikkohan on 5+1-6+0, eikö?
 
FPI
Miuku, joo niin se varmaan menee...mua on aina hämänny toi miten noi viikon lasketaan, huh, koska esim toi linkki, jonka laitoin niin laskee viikot IHAN erilailla, mutta esim antaa mulle kyllä ihan oikeen hedelmöittymispäivän.
 
nanna81: Mua kyllä harmittaa ettei lääkäri mitenkään mittaillut noiden raskauspussin ja ruskuaispussin kokoa. Kai niistäkin olis jotain voinu päätellä. Ärsyttävää. Soitin ja kysyin vielä asiasta niin lääkärin kommentit tulee sanelusta vasta parin päivän päästä niin eipä niistä sit enä hyötyä ol kun ke kuitenkin se uusi ultra. Pakko vaan odottaa.
 
Miuku ja nanna mä kävin kans viimeviikola ultras ja sillon viikot oli 5 + 2 (suunnilleen) Eikä näkyny ky kans se ruskuaispussi ja nyt meen huomen uudesta, jos näkyis jo muutakin, viikkoja huomen 6 + 4.
Mulle lääkäri sano sillon et on ihan normaalia et näkyi vasta se rusk.pussi :) Ja sekin tosiaan hyvä merkki! Vielä kun se hcg arvo oli hyvä, et ei tarvi murehtia kun ei muuta näkyny kuuluu asiaan kun oli niin vähän viikkoja. Et koittakaa odotella rauhassa :hug: Vaik kyl muakin huominen jännittää mut uskon et kaikki on kuitenki hyvin kunnes toisin todistetaan :)
Kiitos muuten miukulle tsemppaavasta tekayn tekstistä. Mullakin viikkoja jo yli 6 ja ikää alle 30 ni prosentit kuulosti hyviltä :p
 

Yhteistyössä