***LOKAMASSUT -08 toukokuussa***

Heippa!
Täällä ollaan kotosalla potemassa jotain vatsapöpöä. Selvisi siis tänä aamuna se eilinen päänsärky ja vetelä olo. Nyt on maha ihan kuralla :( Toivottavasti menee ohi viikonlopun aikana. On aika kurja olo, kun maha turvottaa pahasti, ilmeisesti jonkun pöpön takia (?), ja sitten se on muutenkin tuo vauvamaha kasvanut viime viikkoina. On tosi tukala olo jokaisessa asennossa. Toivottavasti ei ole mikään vauvelille vaarallinen tauti. Ei kait nuo pikkuiset kovin vähästä välitä, ja kun ei ole kuumettakaan niin ei varmaan kovin vakava tulehdus ole.

En nyt oikein jaksanut kunnolla lukea muiden kuulumisia. Äitienpäivästä oli ainakin ollut vähän juttua. Eteläiseen Suomeen onkin luvattu ihanan lämmintä keliä sunnuntaiksi. Kunhan tokenisin vähän, leipoisin äidille kunnon kermakakun, kuten on ollut tapana :flower:

Aurinkoista perjantaita =)

nanna: kannatan myös sukupuolen merkitsemistä etusivulle. Yritän itekin sitä udella rakenneultrassa, toivottavasti selviää :)

Irene: magnesiumia saa lähes kaikista peruselintarvikkeista, mut eniten sitä on: manteleissa, pähkinöissä, siemenissä, vehnäleseissä ja -alkioissa, täysjyväviljassa, vihreissä kasviksissa eli nokkosessa, pinaatissa, herneissä ja pavuissa. Lisäks siis myös esim. maitovalmisteet ja kahvi sisältää magnesiumia. ;)
Jos syö monipuolisesti kasviksia, viljatuotteita ja maitovalmisteita, pitäis siis magnesiumiakin saada tarpeeks.

maisakaisa: ainakin Kelan sivuilla sanotaan, et oikeus äitiysrahaan alkaa 50-30 päivää ennen laskettua aikaa. Ja tulkitsin niin, et se pitää alottaa 30 päivää ennen, jos aikoo ylipäätään hakee sitä rahaa.

jasmara ja masuasukki 18+0 (taas uus viikko lähti käyntiin)

mimmali: Eiköhän neuvolatäti varaa sulle seuraavan ajan lähemmäs tuota rv22 jolloin äitiysavustuksia voi anoa. Eli luulisin, et seuraavalla kerralla vasta täytätte paperit. Toki kysyä voit mitä mieltä siellä ollaan. :)
Ite menen vasta 22+3 niin saadaan täytellä paperit kuntoon ja voin lähettää ne sit heti. =)

Tervetuloa taas uusille! Joukko sen kuin kasvaa koko ajan :D

Äitienpäivää me vietetään ihan oman perheen kesken kotona. Meidän molempien vanhemmat, mieheni ja minun, asuvat kauempana, joten emme yhden päivän takia lähde kummankaan vanhemmille kyläilemään. Kortit laitettiin postiin, pojan "itse" tekemät (äiti vähän auttoi) :) Toivottavasti saan äitienpäivänä nukkua aamulla pitkään :) Muuta toivetta ei päivän suhteen ole :D

nanna
Minun mielestäni olisi myös kiva, että sukupuoli laitettaisiin ekalle sivulle. Vaikka olenkin itse aika ennakkoluuloinen ultran perusteella sanottuun sukupuoleen, pojastakin kahteen kertaan veikattiin tyttöä :) On sitten lokakuussa kiva katsella, kuinka monella veikkaus on osunut oikeaan. Itsekin meinaan kuitenkin sukupuolta kysellä, vaikka en siihen oikein luotakaan. Meillä ei sitä kyllä edes mielellään kerrota/katsota. Papereissakin, joita sairaalasta sain, luki isolla ettei sukupuolta ole tarkoitus rakenneultrassa katsoa. En ymmärrä mitä merkistystä sillä on, jos vanhemmat haluavat sen etukäteen tietää. Eikähän kaikki kuitenkin tiedä, ettei se ultran perusteella 100% varmaa tietoa ole.

mimmali Neuvolasta saa vasta kun rv22 on täynnä todistuksen raskaudesta, ennen eivät sitä suostu edes kirjoittamaan. Meillä ainakin viimeksi automaattisesti laitettiin 22viikolle neuvola-aika, juuri noiden kelan lappusten takia. Luulisin, että muuallakin käytäntö on kutakuinkin sama. Ennen rv22 ei kuitenkaan edes pystyisi pakkausta yms. hakemaan, minkä kylkä tiesitkin kai jo..

maisakaisa Onpas sinulla harmillinen tilanne, että muutamilla päivillä jää vajaaksi sen 9kk. Olen sitä mieltä, että äitiysloma on aloitettava viimeistään 30päivää ennen laskettua-aikaa, jos meinaa rahaa hakea. Kannattaa kuitenkin pomon ja kelan kanssa yrittää asia jotenkin sopia..

Annu82 Toivottavasti nuo sinun työmurheesi kääntyvät vielä parhain päin, etkä joutuisi niiden takia enää tässä raskaudessa stressaamaan. Ikävä tilanne kyllä!

Jaksamisia kaikille, joilla on ikäviä asioita ollut matkan varrella, oli syy mikä tahansa! Nyt ulos auringon paisteesta nauttimaan!

gibbon ja mytty 16+1

Mimmali iltsellä seuraava neuvola rv 20+4 ja silloinkaan en vielä tuota lappua saa. Eli todistuksen raskaudesta kelaa varten saa vasta kun 22rv on täynnä ainakin niin se on ollut aina ennen ja niin tuo terveydenhoitaja sanoi nytkin.
Joten itse saan varmaan paperit vasta viikolla 24 jos noiden neuvola käyntien väliä on se neljä viikkoa ja en noiden papereiden takia kyllä viitsisi aikaisemminkaan sinne mennä. Eli itse lukeudun niihin jotka eivät nauti neuvolasta käynneistä päinvastoin

pumppernikkeli ja niilo 19+2

Helou pitkästä aikaa!

Ensinnäkin voimia ja jaksamista kaikillekipujen ym. kanssa! Ja Annulle varsikin paljon tsemiä ja suuri :hug:

Itselläkin on hieman vaivoja selän kanssa. On jo ollu koko viikon vaikeuksia olla töissä, mutta sinnillä oon menny eiliseen asti. Mä en vaan kertakaikkisesti pystynyt oleen enää töissä tän kivun kanssa, joten oon nyt loppu viikon pois töistä ja koitan parannella selkää. Kävin tällä viikolla fysioterapialla hakeen ohjeita venyttelyyn ym mutta en ole vielä pystynyt tekeen mitään ku kipu on niin valtava. Sain myös lainaan sellaisen selkätuen, jos siitä ois jotain apua. Pidetään sormet ristissä! on niin tylsää olla kotona ja vaan lepäillä. Toivottavasti ens viikolla on jo niin hyvä tilanne, että pystyn oleen töissä!

Mulla on kans rakenneultra vasta 11,6. Tällä viikolla kävin neuvolassa ja kaikki oli ok. Neuvolalääkärin luonakin käytiin eka kertaa ja hyvältä vaikutti. lääkäri tuumas että tää selkäkipu voi johtua hormonien aiheuttamista löystymisestä tai jotain sellaista. Sit lopuks se lääkäri vielä ultras ja siellä se meijän vaavi näytti pyöriskelevän. Ultran mukaan ois jo 16+1 menossa, mut jos sen aiemman ultran mukaan mennään niin vasta 15+2. Ota ny sit noista selvää..

Okei, aurinkoista viikonloppua kaikille! Niin ja hyvää äitienpäivää kaikille mammoille! :flower:

Moi

mun puolesta sukupuolen vois kans laittaa tonne etusivulle..itsellä on 19.5 rakenneultra ja en oo vieläkään varma kysynkö kun se ei välttämättä pidä kuitenkaan paikkansa...etten ostele vaa.pun.sit ja sit tuleekin poika =) en ole aikaisemmminkaan kysynyt vaan jännittänyt loppuun asti..

Magnesiumia saa myös banaanista ,mulla auttoi aina suonenvetoihin pari banaania päivässä...

Fpi olit tulossa "meidän" nurkille mökkeilemään :D ..asun tässä naapurikaupungissa ja olen syntynyt Joutsenossa..onko teillä ollut mökki siellä pitkään ja haluatko kertoa näin yleisesti et missäpäin siellä mökki sijaitsee...ei oo pakko jos et halua näin kertoa... :)

omassa olossa ei ihmeitä.....hammassärky vaivaa edelleen ja olen ihan kypsä tähän..viisi käyntiä hammaslääkärissä jo eikä vielä apua |O

hyvää viikonloppua kaikille ja hyvää äitienpäivää jos en ennen ma täällä käy!

pw 19 tasan :heart:

Irene - Mä otan poretablettina magnesiumia,ei se niin hyvää ole,mutta ihanaa kun ei suonta vedä ja lihakset tuntuu toistaseksi siitä tykkäävän. =) Mulla ei harmainta hajua mistä sitä muuten saa,hih täytyy myöntää,mulla lääkkeet ja sairaus saa jo ennestää enemmän kulumaan tuota magnesiumia,joten tuntuu etten meinaa saada sitä tarpeeksi,mutta toistaseksi siis toimii.hih.
On se duunien kanssa kyllä että ei se mikään yksinkertanen asia,odottaa samalla,antaa ittestään edelleen sama ko ennenkin ja ne kivut mitä tulee niin en siivousduunissa lepoja saa,ja moni muu duuni on samanmoinen.Jaksuja sulle duunin kanssa,toivon että helpottaisi,halit!

Meidän mammapäivä sujunee varmasti kotona,tässä olen omalla mammallani käynnyt jo,ihan kunnon mukaan mennyt siksi vähän ajoissa,hih.Omani menee ihan lasten ja mieheni kanssa,normaalipv mulle siis ;)

Pinkwawe - en tiennytkää tuosta bansku jutusta,jännä vaikka syön monta banskua päivässä ja otan magnesiumia poreena,hih niin ei tunnu silti riittävän,kait tää mun sairauden takia oleva lääkitys tekee paljon.

Kuuluuko kukaan täällä muuten riskiodottajiin / synnyttäjiin ?-Minä kuulun sairauteni takia,sairasta epilepsiaan ja joudun syömään lääkitystä myös odotuksen aikana,ja riskisynnyttäjä olen myös samasen sairauden takia.

Petunia & tellervo - Kaunis kiitos,halaus myös takaisin :heart: :hug:
Meillä on sitten samanapäivänä rakenneultra,no tulee samalla päivälle ainakin kahdet kuulumiset ;)Toivon että sulla alkaisi selän kanssa sujuun,ei se kyllä nii yksinkertanen juttu ole,onko sulla tukivyötä,jaksut sulle kipujen kanssa.

Gibbon - Toivon kanssa ettei tarvii stressaa,itku kyllä tulee jos en lääkäriltä tukea saa asiaan,sittenhän mun on vaan riskeerattava mutta toivon parasta tässä tilanteessa.

Novelle - Pikaisia paranemisia. halit!
meilläkin on esikoisella massupöpö menossa,toivotaan ettei kävis kaikki läpi.

Annu & touhustiina 14+5

Moi!
Mäkään en sitten voinut olla dopleria tilaamatta. Tilasin tuolta mammaksi.fi sivuilta...se taisi olla joku angelsounds..onko kellään sen merkkistä käytössä. Siinä tulee ilmeisesti kuulokkeet, jolla voi kuunnella...toivottavasti toi nimi ei ole enne...
Vatsa kasvaa ja syöpöttää....mun on pakko saada joka päivä vähän ranskalaisia, lihistä tai jotain muuta oikein rasvaista....ja kolmeen vuoteen en ole syönyt ennen tätä raskautta niitä lainkaan! No tän täytyy olla jotain puutosta, eikä mielitekoja....nimittäin nälkä ei lähde jos en niitä saa.
Mä en tunne mitään liikkeitä vielä.

Onko kukaan menossa helsinkiin 4d:hen? jos niin, Minne aiotte mennä? Mistä saa videon mukaan? ja minkähintaisia? Mekin halutaan tietä sukupuoli, mutta meidän keskussairaalassa kun eivät koskaan kenellekään ihan piruuttaakaan kerro ilmeisesti.
rv 16+1

voi että mulla on hermo kireellä |O
en tie miks. yleinen v..tus
sit oon unohtanu cdon.comin salasanan ja siinä näköjään kestää vaikka kuinka kauan että saan uuden, ku eilen jo tilaisin uuden.

soitin miehelle et tuo lidlistä sellasta suklaajäätelöä, se on oikein suklaasuklaa
:p
ehkä hermotki leppyy ku saa suklaajäätelöö :D

pojatki riehuu tossa vieressä. taidan laittaa niille filmin omaan huoneeseen, kunnes päästään saunaan.
vaikka täällä onkin lämmin päivä ollu ni täytyy päästä saunaan.

Hauskat perjantai illan jatkot kaikille.

Elämänperhonen mulla on ja hyvin on toiminut tähän asti,nyt oon muutaman kerran huomannut et "linja" pätkäsee välillä ,joku kosketus häikkä siis, välillä ei pätki...onneksi on takuuta reilusti jäljellä jos alkaa temppuilla

Annu mä oon varmaan kans tavallaan "riskiryhmään" kuuluva kun mulla neljäs sektio tulossa,vaikka ei mulle oo ainakaan vielä sanonut et oon riski tapaus =) ..jännittää kyllä miten haava kestää..onneksi typy täyttää kyllä jo ensi kuussa kaksi eli aikaa edellisestä on ihan hyvin..juu ja banaani toimii täällä, mun masu ei siedä tota magnesiumia tbl...

nyt kauppaan

pw 19 tasan

Annu Mulla on laskettuaika 27.10 ja se rakenneultra on 13.6. Olisin kyllä mieluusti ottanut tuon ajan jo tälle kuulle :D

Kyllä nuo miehet osaa joskus olla niin ärsyttäviä, tai sitten mulla on vaan hermot kireellä. Tein äsken ruokaa, makaroonia ja sellaista kastiketta, mutta mies päätti syödä makaroonit pelkän ketsupin kanssa, koska kastike ei miellyttänyt. |O Eikä edes maistanut koko kastiketta.
Saa alkaa ite laittaa ruokansa jos ei mun pöperöt kelpaa!

memmy ja vaavi 15+1?

Memmy - No ei meillä niin monen päivän eroa ole sitten.Niin monella ko tuntuu olevan toukokuussa nämä rakenneultrat.
Älä välitä miehet on miehiä,ne kiukuttelee omiaa joskus.Meillä mies tekee melkein aina ruuat,mies ihmetteleekin miksi en itse viihy keittiössä,ko osaan tehdä niin hyvää ruokaa,mutta en vaan jaksa keskittyy siihen muuta ko pakosta :D

Annu Ei tuossa kovin montaa päivää ole eroa kyllä, siihen tuntuu vaan olevan vielä niin pitkä aika :D
Meillä mies ei osaa tehdä keittiössä muuta kun keittää ehkä makaroonit, joten aika avuton on. Nyt ollut viikon vanhempiensa luona töissä, niin ei enää mun pöperöt kelpaa, kun äitinsä ruokia syönyt :D

Memmy - Pitkältä ajalta tuntuu tää kyllä,mutta odottavan aika onkin pitkä,sen saannut tuntea monta kertaa tuta,kun oon ihminen joka ei malttaisi odottaa hih.

Dodii suomi - latvia kisa ohi ja suomi voitti,jei,sunnuntaita ootellen :D
Vauvakin liikkuu kamalaa tahtia masussa ko nii jännittin lätkää :LOL:

Annu Minäkin kai tavallaan jonkin sortin "riskiryhmään" kuulun, kun minulla on geenivirhe, joka altistaa tukoksille. Normaalistikin voin siis saada normaalia helpommin tukoksia, ja raskaushan lisää entisestään tukosriskiä. Loppuraskaudessa ja synnytyksen jälkeen joudun Klexane-napapiikkejä pistelemään ja tukisukkia käyttämään jatkuvasti, normaalistikin. Kesäkuumalla on vähän inhottavat nuo sukat, hiostavat. Loppuaikana (ainakin viimeksi) pääsin vähän useammin kurkkimaan masuun, ja muutenkin vähän useammin lääkärillä käyn keskussairaalassa. Muuten minua "hoidetaan" kun ihan ketä tahansa raskaana olevaa :) Synnytyksessä en noiden piikkien takia saa epiduraalia, eikä mielellään sektiotakaan tehtäisiin, ellei ihan pakko olisi.

Minullakin rakenneultra vasta kesäkuun puolella, muistaakseni 9 päivä. Silloin olen sitten jo 21 viikolla. Näköjään aika paljon vaihtelee ultrienkin ajankohdat, millä viikoilla tehdään. Vaikka kyllähän toisilla on viikkojakin enemmän kun itsellä, kun heillä on alkukuusta la ja minulla vasta 23.päivä.

elämänperhonen
Teillä tuntuu olevan samanlainen käytäntö kun meidänkin keskussairaalassa, etteivät millään suostu kertomaan sukupuolta vaikka kuinka selvästi sen näkisi. Tuntuu, että kiusallaankaan eivät sitä kerro. Vaikka eihän se toki rakenneultran tarkoitus olekaan sukupuolta selvittää, mutta samallahan tuon katsoisi, jos vauveli suostuu jalkoväliään näyttämään..

Annu Minä kuulun myös riskiryhmään diabetekseni takia.Esikoinen syntyi rv 34+2 mitoilla 3750g ja 50cm :whistle: Ja rv28 jälkeen piti käydä joka toinen päivä laitoksella sydänäänikäyrässä.Ultria tais olla yhteensä 7.Saa nähä miten tässä käy.Hyvin suurella todennäkösyydellä tämäkin tulee sektiolla,diabeetikoista niin harvat saavat luvan alatiesynnytykseen :/
Mutta nyt nukkumaan :wave:

-Laura ja MiniMatkustaja 19+1-

Elämänperhonen: Kyselit 4D ultrasta. Me ollaan menossa Helsinkiin Femedaan mistä on kuultu positiivista. Lääkäri joka ultraa on Bruno Cacciatore, ainoa joka siellä tekee noita 4D ultria, piiitkä työkokemus. Hintaa tulee kela-korvausten jälkeen 160e ja kelakorvauksen saa siis suoraan kassalla. Dvd sisältyy myös hintaan. Varasin tänään ajan neljän viikon päähän eli silloin rv 24+1 (koon mukaan varmaan noin 23+6). Kuulemma tuo on just hyvä aika ultrata, kun vauva saadaan yhteen kuvaan kun on vielä riittävän pieni, myös kasvonpiirteet erottuvat tuolloin jo kuulemma hyvin.

Elämänperhonen- Mullakin näytti olevan dopleri Angelsounds merkkinen. Ite ostin sen uutena ebayn kautta. Hyvin on toiminut nää pari viikkoa mitä oon sitä käyttänyt :D
Mulla ei sen paketin mukana tullut mitään geeliä, mutta muistin sitten että jossain kaapin pohjalla on jotain perus liukastetta :whistle: Hyvin toimii dopleri Glidilläkin :LOL:

4d- ultraan varasin kanssa ajan. Se olis rv 25 Femedassa, eli kesäkuun alkupuolella. Hintaa jää kela korvauksen jälkeen n. 160?. Ja dvd kuuluu hintaan :)

Rakenneultra olis ensviikolla. Sukupuolen haluan tietää, mutta sen saa sitten (toivottavasti) tietää siellä 4d:ssä, joten en rupea utelemaan sitä vielä rakenneultrassa elleivät itse kerro. Tietääkö joku muuten miten helpolla kättärillä lähtevät sukupuolta arvailemaan. Kun tuntuu, että monissa paikoissa on käytäntö se, että eivät sano mitään.

Mulla on rv 20+5 seuraava neuvola ja th sanoi, että silloin tehdään kelan paperit valmiiksi, vaikka kelaan ne voikin viedä sitten vasta vähän myöhemmin.

Hirvee jano on ollut tässä viime aikoina. Saatan joinakin iltoina juoda parikin litraa vettä melkein putkeen. Ja yöllä mulla on aina puolen litran lasillinen vettä yöpöydällä. Joskus menee vaan se yks lasillinen ja joskus 2 lasillista yön aikana. Onko kellään muulla loputon jano? :eek:

Vauva liikkuu tosi kovasti ja tosi usein. Joskus silleen jännästi punkee toiselle puolelle masua :) Välillä tuntuu että maha painaa jo tosi paljon. Varsinkin töissä, kun joutuu seisomaan ja olemaan kokoajan liikkeessä.
Miten muuten, onko porealtaassa loikoilu ihan ok raskausaikana? Tuli vaan mieleen, kun poikaa käytin uimakoulussa ja käytiin sielläkin lojumassa.
Vauva rupesi tosi paljon potkimaan ja jotenkin vaistomaisesti oli pakko siirtyä niistä poreista pois. :eek:

rv 19+2

gibbon: mullakin on se geenivirhe, joka altistaa tukoksille. Mutta ei oo ikinä oireillu mitenkään ni äitipolin erikoiskäynti on vasta viikolla 32, jossa ilmeisesti arvioidaan pistosten tarve loppuraskauteen. Tota epiduraalijuttua en ees tienny, hyvä kun mainitsit. Voi kyllä hyvin olla, ettei mulle sitä Klexanee määrätäkään, ku ei ne oo nyttenkään ollu tuolla neuvolassa tai polilla järin huolestuneita tästä.

zizilisko Mua kans janottaa koko ajan. Töissäkin saa olla koko ajan hörppimässä jotain juomista. Iltaisin on yritettävä välttää, tai muuten saa olla koko ajan vessassa juoksemassa :D Mistä lie johtuu tuo jatkuva janotus?

memmy ja vaavi 15+2

Loputon jano - Sama täällä,menee jäävettä niin paljon etten ees osaa sanoa ja lämpimällähän se on vaan hyvä juttu =)

Täällä sitten on jokunen että jokka kuuluu riskiryhmään,mulle se on ilmoitettu jo heti ennen ko aloin ekaa odottelemaan ja joka raskaudessa ne sen ilmoittaa ja joudun käymään lääkärissä useammin,verikokeissa myös,seuraa myös karpatsemiinin määrää veressä ja tietysti äidin oloa myös koska ei ois hyvä saada epileptistä kohtausta tässä vaiheessa...

Naurukohtaus - Minkäsmoinen lääkitys sulla on diabeteksen kanssa ?

Annu & touhustiina 14+6 :heart:

Yhteistyössä