***LOKAMASSUT -08 toukokuussa***

Amelia3: Tervetuloa ja tuplaonnittelut :flower:

Annu: no, kuulosti paljon paremmalta sun tilanne, onneks. Mä ajattelinkin, ettei sossulla voi olla tollasia päätäntävaltoja työhönmenoasioissa. Uskoisin, et kaikki kääntyy parhain päin :hug:

Oon huomannu taas eroja neuvolakäytännöissä. Monella on jo mitattu sf-mitta, vaikka viikkoja ei olis vielä kahtakymmentäkään. Täällä nimittäin tuo n.rv20 on mittaamisen "alottamisraja". Mulla mitataan kohdun korkeus vasta seuraavalla kerralla eli silloin on reilu 22 viikkoo takana. Tuo viikkomäärä on sen takia, et silloin laitetaan Kelan paperit lähetyskuntoon. Väliä edelliseen neuvolaan tuleekin reilu 5 viikkoo. :) Mielenkiintosia pikku eroja neuvoloiden välillä.

Omassa navassa kaikki hyvin, ei erityisiä oireita tai muutakaan valittamista.

jasmara ja masuasukki 17+6
 
Moi

olinkin yhden päivän nettikatkoksen vuoksi pimennossa niin hurjasti tullu tekstiä..arvatkaa oliko jo vieroitusoireita, kyllä sitä on nykyään niin riippuvainen tästä koneesta :LOL: ...

Annu onneksi asiasi alkaa selvitä, ei kuulostanut kovin hyvältä sun puolelta...se on joskus noiden virastojen kanssa niin et ne tuijottaa niitä heidän ohjeita eikä ota jonkun tilannetta henk.koht. huomioon..toivottavasti asia nyt alkaa selvitä..

Amelia tervetuloa ja tuplaonnea sulle :flower:

Kivuista ollut puhetta,mulla ei vielä ihmeempiä ole,koputtaa puuta, mut noita supisteluja tulee herkästi...luinkin et muillakin on samoja vaivoja jo nyt...eihän tässä muuta mut oon lasten kanssa (3 pienen) kanssa kotona ja ei tässä oikein voi vaan levätä..pienin on alle 2 v ja hänen nostelut,mitä yritän välttää on vähän liikaa..toivottavasti tää tästä ja vois just olla et kohtu kasvaa näillä viikoilla ja siksi herkästi supistelee....

Jotankin muuta piti kommentoida..ai niin liikkeistä mulla on etuseinämässä istukka ja varmasti vaimentaa liikkeitä, joskus illalla tuntuu jos dopplerilla kuuntelen ja samalla tuntuis liikettä...mut varmasti toi istukan sijainti vaikuttaa...

mut nyt muihin hommiin..

pw 18+6
 
Tervetuloa uusille :flower:

Eilen soitti neuvolasta ajan seuraavaan käyntiin jolloin lääkäri samalla. Ennen juhannusta on aika, joten neuvola käynnin väliksi tulee 7 vkoa!! Välissä onneksi on ultra n. 3,5 vko päästä. Pitää kyllä katsoa vanhoista äitiyskorteista että onko noin pitkä väli ollut ennenkin.

Sf-mitasta, neuvolasta sanoi että ei nykyään oteta mittaa kun vasta rv 20 lähtien. Eroja näköjään on.

Tilasin tänään kotidopplerin pitkän mietinnän jälkeen. Sitten tuli mieleeni tytön odotus ja viimeiset viikot. Huomasin yhtenä aamupäivänä ettei mahassa liikuta ollenkaan. Kuulostelin tilannetta aikani ja soitin sitten neuvolaan. Antoi ohjeita herätellä maha asukkia ja käski kuuntelemaan tilannetta tietyn ajan ja sitten soittamaan äitiyspolille. Makasin liikumatta hiljaa sohvalla ja odotin. Silloin tuntui minuutit pitkiltä. Jonkin ajan kuluttua (liian pitkän mielestäni) tyttö aloitti liikkumisen. Neiti otti kunnon unet :)

Vuodoista, itselläni on ollut niitä aiemmissa raskauksissa. Ensimmäisen odotuksen vuodon syy selvisi synnytyksen jälkeen. Pojan istukassa oli toinenkin istukka (pieni) eli ilmeisesti on ollut alussa tuplat. Kysyivät että oliko vuotoja alkuraskaudessa. Epäilivät silloin alkuraskaudessa että istukka oli alhaalla kohdunsuun päällä ja siksi vuotoa. Tytöltä vuoto johtui limakalvon verisuonen katkeamisesta.

Muistakaa, asioilla on tapana järjestyä =)

Rv 15+5
 
moikka taas pitkästä aikaa ja oon käyny teijän kuulumisia lukemassa mutta oon itse ollu niin laiska kirjotteleen :p
niin oireita on taas alkanut ilmaantua kasvavan masun myötä löytyy närästystä ja ilmavaivoja ja ummetusta.. kaikkia tosi ällöjä vaivoja :| ja on ekat liitoskivutkin ilmoittanut tulostaan..mitenkäs teillä muilla oire rintamalla?
mä en oo ihan varma onko mulla ollu jo pieniä suppareitakin kun ei niitä taho erottaa näiden muiden vatsavaivojen takia..mut ei ainakaan viä suuressa määrin ehkä kerran pari päivässä..täytys vaanmuistaa ottaa rauhassa liikoja ressaamatta..
mitenkäs teillä tuo muu jälkikasvu on suhtautunut teidän kasvavaan masuun ja tulevaan vauvaan?
meillä onneks mun poika on ottanut asian ihanasti vastaan ja odottaa jo kovasti leikki kaveria ja käy väliin halaileen mun masua :x

ihanaa odotusta kaikille ja aurinkoisia kevät päiviä
toivottaa ihaa ja Hilja-Aapeli rv 18+1
 

Tupla onnittelut Amelia ja tervetuloa!:flower: Täällä myös odotellaan kaksosia la 18.10 eli aika samoissa vaiheissa mennään. Oletko muuten kirjautunut monikko-onnea sivuille, sieltä saa tosi hyvin tietoa kaksosraskaudesta ja kaksosista yleisestikin. Itse oon löytänyt moniin kysymyksiini vastauksen sieltä:)

Annu hienoa, että asiat alkaa selviämään. :)

Neuvolassa käynneistä vaikuttaa tosiaan, että on aika erilaisia neuvola käytäntöjä. Paikkakunnasta riippuu millaista palvelua saa. Musta tuntuu, et 7 viikkoa on kyl liian pitkä väli. 4 viikkoakin tuntuu pitkältä ajalta odottaa.

Hyviä illan jatkoja!

Irene & pikku veijarit 16+5



 
Moikka!
Tervetuloa uusille ja onnea tuplaodottajille!

Kurjaa, kun joillakin on ollut vastoinkäymisiä.
Annu, kurja tilanne sulla. Itsekin tervhuoltoalalla töissä olevana muistuttaisin kuitenkin, että raskaus sinänsä ei ole mikään syy olla SAIRAUSlomalla. Vuotelut yms pitää tietty aina arvioida erikseen, mutta ei se vuotokaan ilman muuta ole syy, riippuu siitä miksi vuotaa ja millanen on työ. Enkä oikein ymmärrä, miten terkkatäti voi tässä vaiheessa arvioida, ettet ole koko raskauden aikana työkykyinen, eihän sitä mitenkään voi ennustaa etukäteen! Vaikka vuoto olis nyt syy olla sairaslomalla, ei se sitä vuotoa välten ole 2 viikon saati 2 kuukauden päästä. Eikä sos.tilanne kuten pienet lapset kotona muutenkaan ole SAIRASloman syy... Mutta kurja tilanne kaikenkaikkiaan, toivon että järjestyy!

Tsemppiä kaikille!

Kirppiina 16+6 (huomenna paukkuu viikot!)
 
Kirppiina - No tuota mulla on tässä epilepsia myös taustalla sekä nosteluista tulen kipeeksi,kokeilehan itse mennä siivoomaaan 8h pv masun kanssa ja siellähän on pakko nostella yms,en kieltämättä tykännyt viestistäsi,pahoitti mieltä,ei tämä tilanne kiva ole,enkä tosiaan sylje työllekkään,mutta tiedän mikä on kuntoni ja en halua ottaa riskiä vaavin kanssa,sekä tiedän tilanteeni parhaiten itse rahallisesti kuten kunnolta,mutta ok saathan sinä ajatella noin,oli miten hyvänsä niin pahoitit mun mielen,sanojaan ei takaisin koskaan saa kun ne kerran sanoo.parhaani kuitenkin yritän raskauden kanssa. . . :'(
 
Ok, Annu, sanoinkin että RASKAUS ei ole syy olla sairaslomalla kun ei ole sairaus, sairaudet on asia erikseen ja arvíoidaan jokaisen kohdalla tilanteen mukaan. Työtäkin on monenlaista ja eri ihmisille eri tilanteissa eri lailla sopivaa. Turha pahoittaa mieltään, toin vain oman mielipiteeni esiin. Eikös tämä palsta keskustelua varten ole? Kuten sanoin, toivon että asia järjestyy ja kaikkea hyvää sulle ja masukille! Kaikki me varmasti yritämme näiden ihmeellisten masuasioiden kanssa parhaamme tehdä.
 
Kirppiina - Niin kuin kirjoitin,saathan sinä noin ajatella,jos huomasit.Ehkä ensin kannattaisi kysyä ennen kuin alkaa arvioimaan toisen tilannetta,vaikka oisi millä alalla,ja asioitahan voi myös tuoda eri tavoilla esiin,eikös.Varmaan tuolla tyylillä alallasikaan ei voi tuoda asioita esiin,tai ainakin näin olettaisin(?)
Uskoisin myös että sinäkin pahoittaisit mieles,jos joku tulee näin " tukemaan " sinua,ikävässä tilanteessa.Mielelläni minä oisin ihan terve ja raskaus sujuisi todella hyvin ja pystyisin olemaan vaikka töissä kun tappelisin virastojen kanssa yms,sehän ois jees juttu,mutta asia on meidän osalta loppuun käsitelty,tai siis mun puolelta nyt ainakin.
 
Tove-81
Ihana masu Annu ja onneksi asiat kääntyi parhain päin!

Säde82 no hyvä että muillakin samoja fiiliksiä, meillä onkin sitten sama laskettuaika! :heart:

Täällä menee ihan kivasti, töitä painetaan ja kotona ehtii vain käydä nukkumassa. Mutta ei liian rasittavaa kuitenkaan ja viikonloppukin tulossa! Jes! :)

Tove + muumikka TASAN 15 eli 16. viikko pyörähti käyntiin...huh
 
Tove - Kiitos :heart: Toivon kanssa että sujuisi hyvin,uskon että lääkärin kanssa kun pääsen jutteleen asioista niin hiukan ainakin avautuu =)
Äkkiä noi viikot menee vaan,tuntu yhdessä vaiheessa ettei ne mee mihinkää ja sitten ne alkanut meneekin ihan ihan hirveetä tahtia.Ihana juttu kylläkin,hih.
 
Enpä ole tainnut taas pariin päivään kirjoittaa...

Tervetuloa uusille ja jaksamista kaikille, joilla on hankalaa, oli siten syy mikä tahansa.

Mä olen nyt voinut paremmin, ja olenkin tänään touhunnut aika paljon, sain pestyä pyykkivuoren pois, ja tehtyä tytölle ruokia pakkaseen. Melkein joka päivä ollaan käyty puistossa (tai sisäpaikkoja ne perhepuistot täällä on) tytön kanssa, ja muutenkin nyt on aika mennyt mukavasti ja meili on paljon valoisampi kuin alkuraskaudesta.

Vielä on pahoinvointia jonkun verran, mutta sen kanssa alkaa jo pärjätä aika hyvin. Selkää särkee kyllä välillä kovasti, ja pakara/reisi vihoittelee, liekö sitten jotain iskiaskipua? Öisin olen herännyt enää 1-2 kertaa :)

Nyt pitää päästää mies koneelle!

Kirsikka rv 16
 
Huomenia
Taas päätä hieman kivisti kun heräsi.
Onkohan tyynyissä vikaa et nukun huonossa asennossa tai jotain vai johtuukohan raskaudesta.
Tänään pyörähti viikko 17 käyntiin.
Vielä ei tunnu liikkeitä ja masukin aika pieni
eiköjän ne liikkeetkin sieltä ala tuntua jos kaikki vaan ok.
tässä vaiheessa ois kiva se kotidoppler kun ei vielä tunne liikkeitä.

Onkos teillä äiteinpäivä suunnitelmia. Meinasin et kakun varmaan teen
ja jos johonkin mennään syömään.
huomenna on suvun kesken äitienpäivä, se on ollu tapana joka vuosi että isomummia silloin muistetaan.
ja mukava se on kun sukulaisia näkee, muuten ei niin usein tuu monia nähtyä =)
 
Heips!

Kirjoittelen taas piiitkästä aikaa vaikka olenkin lukenut kirjoituksianne ahkerasti. Eilen oli rakenneultra ja raskausviikkoja tänään 19+3. Kaikki oli pikkuisella hyvin ja tyttö on todennäköisesti tulossa meille esikoiseksi :) Olin tosi onnellinen uutisesta kun haaveiltiin kumpikin miehen kanssa tytöstä ja mulla on koko raskauden ajan ollut ihan sellainen olo et tyttöä odotan :)

Me ollaan varaamassa aikaa vielä yksityiselle tuohon 4D ultraan noin rv 25. Siellä nähdään kuitenkin kaikki rakenteet paremmin ja lisäksi tietysti sukupuoli varmistuu. Ja bonuksena ihana dvd kaupan päälle :)

Meillä pikkuinen on muuten möyrinyt mahassa aika lailla viime aikoina. Olen tuntenut liikkeitä jo pari viikkoa, tosin epäsäännöllisesti. Mulla istukka on osittain etuseinämässä, osittain takana. Papereihin merkattiin etuseinämä kuitenkin paikaksi ja kätilö ihmettelikin kun oon tuntenut liikkeitä jo näin pitkään. Mulla on kanssa kotidoppler ja sillä sydämensyke kuuluu hyvin. On tosi hyvä apu jos huoli vauvan voinnista iskee.

Onnellista odotusta kaikille palstalaisille!!

-Miukuli rv 19+3
 
Onnea Miukuli ultrakuulumisista! Nyt me aletaanki sitte vuorotellen pääsemään tuohon rakenneultraan, jotka ollaan menossa!

Mitä mieltä olette, laitetaako tuonne etusivulle myös kumpaa mahd. odottaa??

Nanna +P 19+2
 
Tove-81
Kirsikka83 siis uskomatonta! Mulla myös tuon pakaran kanssa ongelmia. :LOL:
Oikenpuoleinen pakara vetää ihan juntturaan välillä ja saattaa olla niin kipee ettei voi tuntiin koko jalkaa nostaa saatikka kävellä. Ja se juimii koko jalkaan ja selkäänkin välillä. Ajattelin että oon ihan hulluksi tullut, mutta nähtävästi muillakin samoja vaivoja...

Kaikenlaista "hauskaa" tässä omasta kehostaan oppii :)

Toivotaan viikonlopuksi kaunista aurinkoista säätä.

Tove + muumi 15+1
 
Huomenia!

Minäkin livahdin tänne vähän kirjoittelemaan, taustalta olen teidän juttuja seurannut kyllä. Oma vointi on hyvä, kaikki oireet ovat kadonneet ja toivottavasti ei tule kovin äkkiä takaisin. Seuraavaksi saa varmaan odotella niitä liitoskipuja, joista moni täällä tuntuu kärsivän...Tsemppiä teille!

Nanna81 minusta olisi kiva jos etusivulle lisättäisiin kumpaa mahdollisesti odottaa, eiväthän kaikki halua etukäteen tietoakaan siitä, mutta minä ainakin aion kysyä ja tännekin sitten sen kertoa =) Rakenneultra minulla on kyllä vasta 16.6, kun vaan malttaisi taas odottaa...

Taralee+ Pätkä rv 16+0
 
Tove - voisikos tuohon vaivaan auttaa kun ottaa jokapv yhden magnesiumin,mulla ainakin toimii lihasten ja suonen vetojen suhteen se toimii hyvin.

Nanna - Musta ois myös hyvä idea tuo että lisäisi etusivulle niille jotka ottaa selvää kumpi tulee,mä meinaan ainakin ottaa selvää,hih,mä varmasti taidan olla viimeisissä täällä ryhmässä jokka käy rakenneultra =)

Aamu alkanut aikas ok,vaikka aamusta sain kyllä halata pönttöö ko heräsin.
Sateista on täällä suunnassa,saas katsoa minkäsmoinen ilma sieltä päivän aikana tulee.

Annu & touhustiina 14+5 :heart:
 
Kirsikka83 ja Tove-81: Jos teillä on kaupungissa/kunnassa järjestetty fysioterapia palvelut ja heillä esim. kuntoneuvola toimintaa niin ehdottomasti kannattaa ottaa heihin yhteyttä. Fysioterapiasta saatte neuvot ja mahdollisesti tukiliivi kokeilun, joista voi olla apua raskauden edetessä.

Itse harkitsen apuvälinelainaamoon menemistä ja si-tuen (tukee lantion nivelliitoksia), koska jo tässä vaiheessa on lantion alueen nivelissä tapahtunut muutoksia. Töissä pari päivää sitten siirtelin raskaita tavaroita, minkä jälkeen oli oikea pakara tukossa, kävely ja yhden jalan varassa oleminen vaikeaa. Olen itse kuntoutus alalla ja itsehoitona tulkitsin nuo kivut tuon si-nivelen ongelmaksi ja illan mittaan sainkin tilanteen helpommaksi venyttelyillä ja parilla ihme kotikonstilla. Ja yöllä on oltava tyyny jo jalkojen välissä, koska aamulla huomaan helposti tuon saman ongelman tulevan esiin ja tyyny on tuohon auttanut. Pitää myös aloittaa pakaralihasten vahvistaminen kauttaaltaan, mikä voi olla apuna noihin kipuihin. Vahvat lihakset jaksaa tukea löystyviä niveliä paremmin.

Tiesin jo vuosia sitten mahdollista raskautta ajatellessani, että mulle tulee luultavasti ongelmia nivelten löysyyden kanssa. Tästä syystä yritän jossain vaiheessa etsiä itselleni sopivan tuen, mikä auttaa asiaan. Suosittelen myös noita tukiliivi hankintoja muillekin ja ensimmäisenä kyselemään oman kaupungin/kunnan apuvälinelainaamosta.

Jaksamista kaikille ja onnea odotuksen tähän vaiheeseen =) Mie tarviin ruokaa...

Halauksin,
Rölli ja Milli 16+1

 
Heips!
Tänne ei oikeastaan mitään uutta. Päänsäryt helpottivat viikoksi, mutta nyt alkoivat taas :headwall: Välillä on pakko ollut särkylääke ottaa.

Mulla kans ollut alavatsa kipuja jonkin verran, mutta ei pahempia, töissä välillä tuntuu jos pitää jotain raskaampaa nostaa, mutta onneks työkaverit aika paljon pitää huolen siitä etten nostele mitään painavaa =)
Mulla olis rakenneultra 13.6 ja seuraava neuvola on tän kuun lopulla, ei jaksais odottaa.

Huomasin tässä yks päivä, että sormus ahistaa aika paljon sormessa ja nyt oon pitänyt siitä pari päivää taukoa. Tänään yritin laittaa sen sormeen niin eipäs mahtunutkaan. Liekkö vähä sormet turvoksissa :D

Nanna musta kans hyvä idea, että laitetaan kumpaa odottaa, mie ilmoitan kanssa jos/kun saan tietää sitten kesäkuussa =)

Mutta nyt pitää lähtee töihin, viikonloppu olisikin vapaa, pitkästä aikaa B)
 
Memmy - Milloin sulla olikaan laskettuaika ? Kun varmasti olet mua edellä niin mulla on peräti ennen sua rakenneultra eli 11.6,ihme juttu ko mun laskettuaika on 2.11.
Kuulema vedenjuonti auttaa tuohon turvotukseen ja mä juon paljon vettä,ainakaan toistaseksi mulla ei ole yhtää turvotusta,löysiä vaatteita kuulema kannattaa käyttää myös
 
FPI
Huomenta! :heart:

Nanna, hyvä idea laittaa tuo sukupuolo myös listaan! ;)

Espoossa siis ainakin tarjotaan 1 krt fysioterapiaa ennen synnytystä ja 1 krt synnytyksen jälkeen. Hyviä jumppavinkkejä sieltä sai, suosittelen!

Tänään pitäs suunnata mökille viikonlopuks, ei ollakaan kuukauteen käyty, luulis olevan jo keväistä Joutsenonkin suunnalla.

Näin unta, että olin menossa synnyttämään ja mukana oli omat vanhempani, mutta ei mies ja viikkojakin oli just sen verran kun nyt! Isäni selitti tohkeissaan, että tämä meidän tytär tulee nyt synnyttämään ja minä yritin sanoa väliin, että enkä tule, kun viikkojakin on ihan liian vähän. eikä musta tunnu yhtään siltä, et pitäs nyt synnyttää...huh huh.

Jeps, eipä tänne muuta, kun oikein mukavaa viikonloppua kaikille! :heart:

FPI+pepe rv 19+4 =)
 
Helou!

Piiiitkästä aikaa.. hurjasti tullut taas tekstiä..

Jaahans mistäs aloittais. Täällä on voitu kaikinpuolin hyvin. Melkein välillä unohtaa että on raskaana, kun mikään ei tunnu normaalia erikoisemmalta..mitä nyt kupu kasvaa =)
Liikkeitä ei ole vielä tuntunut tai sitten en ole niitä tunnistanut. Neuvolatäti epäili että istukka saattaa olla edessä, jolloin liikkeet vaimenee. No mutta en ole huolissani, ei ole moni muukaan liikkeitä vielä tuntenut.

Painoa on tullut n.7kg lisää. Pitäisi alkaa ottaa niskasta itseään kiinni, ettei myöskään ala selkä vaivata liikaa. Käydä kävelyllä, jumpata ja venytellä. Tänään alkoikin päivä jumpalla, koska koko oikea jalka on tuntunut kipeältä.Johtuu varmasti vaan pakaran jumittamisesta, minkä saa aikaa istumatyö ja ei ergonomiset työasennot.

Vakuutusyhtiöstä olen pyytänyt tarjouksia, pitäis alkaa niitä laskeskelemaan, en tiiä otetaanko odotusajan vakuutustusta vai sitten vasta lapsivakuutus. Vakuutusyhtiötkin osaa rahastaa noilla. Vertailuja löytyy mm. www.vakuutusneuvonta.fi . Lähinnä noissa onkin tarkkaan seurattavaa, että mitä hintaan oikeasti kuuluu. Esim. korvataanko toistuva korvatulehdus vai vaan kerran, korvataanko paha maitoallergia jne. Ja mitä on omavastuut.

Joku kysyi Joensuun keskussairaalasta.. Ystäväni kävi siellä nyt keväällä synnyttämässä ja ei ole ainakaan valittanut mistään. Itse olen käynyt siellä muissa asioissa ja pelkkää hyvää on tarttunut matkaan.Ei varmasti siis syytä huoleen.

Hei ja sitten äitiyspäivärahoista. Onko kellä tietoa onko äitiysloma siis lailla määrätty aloitettavaksi viimeistään 30pvää ennen laskettua aikaa? Kysyn tätä siksi,että pamihan on neuvotellut hienon sopimuksen,jossa äitiysloman kolmelta ensimmäiseltä kuukaudelta työnantaja maksaa päivärahan ja palkan erotuksen. Eli kolmelta ekalta kuulta saa siis saman verran rahaa,kun palkkakin olisi. Ehtona tälle on että työsuhde on vakituinen, kestänyt 9kk ennen lomalle lähtöä ja että työntekijä palaa töihin. Noh, mulla toi kesto on muutaman päivän vajaa 9kk,siis oikeesti alle kakskymmentä päivää vajaa.. Onko kellä kokemuksia tästä.
Lähinnä mua kiinnostaa, voikohan tosta neuvotella ja onko se toinen osapuoli työnantaja vai kela vai molemmat..

Näin.. vajaan parin viikon päästä ois rakenneultra. Sen jälkeen ehkä uskaltautuu jo katselemaan vaunuja yms. hankintoja.

Kivaa viikonloppua kaikille! Tää lähtis töihin!



maisis
 
Annu ymmärrän sua täysin itselläni ollu vaikeuksia töissä jaksamisen kanssa, vaikka aiemmin on kaikki sujunut hyvin. Töissä on välillä vaikea ottaa rauhallisesti, mutta kyllä se keho sitten ilmoittelee. Siivoustyö on kyllä tosi rankkaa ja siinä on kyllä äärimmäisen vaikea ottaa välissä lepoa. :)

Pakara yms. kivuista: Kuten Milli ja Rölli sanoi pakarakivut voivat johtua lantion alueen nivelissä tapahtuvista muutoksista. Lantion nivelet valmistautuvat raskauden aikana synnytykseen. Oireet voivat vaihdella iskiastyyppistä kipua kävellessä, kipua lantiossa jne. Kivut yleensä alkaa puolen välin aikoihin ja saattavat pahentua raskauden aikana. ( Mulla just kädessä sellanen neuvolasta saatu opas jossa puhutaan asiasta.) Kyseessä voi olla tietty joku muukin esim. magnesiumin puute, josta Annu mainitsi. Mulla ittellä on ollut öisin sellaista pohkeen kramppaamist. Luulen että johtuu magnesiumin puutteesta.

Tietääkö kukaan mistä sitä magnesiumia muuten saa, muualta kuin tabuista?

Meillä äitienpäivänä on ollut sellainen tapa, että vien äidin aina johonkin uuteen juttuun, joka on yllätys. Viime vuonna oltiin jousiampumassa, potkupyöräilemässä ja syömässä.
Edellisvuosina ollaan oltu suomenlinnassa piknikillä, meren rannalla ravintoloissa syömässä, ihastelemassa vanhoja ruukkeja jne. Se on ollut ihan kiva juttu, mut tänä vuonna me ei mennä mihinkään. Jonkun lahjan ostan äidille, kun meillä menee taas koko viikonloppu remonteeraamisessa ja siivoamisessa.

Pitää vähän viimeistellä asuntoa, kun maanantaina tulee välittäjä ottaa kuvia tästä. Toivottavasti menee äkkiä kaupaks ni pääsis muuttamaan. Näyttää siltä, että muutetaan pois tästä kunnasta ja täytyy sanoa et ikävä tulee kyl tota neuvolan th.ta, kun on niin mukava. Toivottavasti uudella paikkakunnalla yhtä mukava neuvola:)

Hyviä vointeja kaikille!

T: Irene & pikku veijarit 16 + 6
 

Yhteistyössä