Mikä kiire kaupassa?

• Viestiketjun aloittaja "Kerttuli"
  • Ensimmäinen viesti
"Kerttuli"
Tuli vaan mieleen, että onkohan elämänhallinta sittenkään kunnossa, jos kaupassa käynti hermostuttaa. Tai siis se kassalla jonottaminen.

Jos sinulla on kiire, mutta edessä on seitsemän asiakasta, joilla kaikilla suurostokset, niin silloin on ajoitus kaupassa käyntiin ihan pielessä. Katso almanakasta viikonpäivä ja kellonaika. Merkkaa muistiin, ettei tarvi ebsi viikolla tehdä samaa virhettä ajoituksen suhteen.

Käytä aika aivotyöskentelyyn. Omien asioiden suunnitteluun tai yritä muuten vaan rentoutua. Aikaa ei kulu varmaankaan paljon varttia pidempään, vaikka edessä olisikin se seitsemän suurostoksia tekevää, mikäli et ole pahimpaan ruuhka aikaan IKEA:ssa. Monet kauppaketjut ohjeistaa kassoja niin, että jos jonossa on kolme, niin täytyy pyytää toisia kassoja apuun. Jos kaikki kassat on käytössä ja jonot pitkiä, on kiireisen asiakkaan ajoitus kaupassakäynnille todellakin pielessä.

Kaikilla voi tottakai olla kiire joskus. Itse tapaan päästää edelle ne joilla on vaan vähän ostoksia, jos kassalla huonmaan, että taitaa olla kiirekkin ja itsellä kärry kukkuroillaan. Toisaalta siinä ei voita aika paria minuuttia enempää, vaikka pääsee kassalle aikaisemmin. Enemmän voittaa aikaa, jos on itsellä valmiiksi kirjoitettu kauppalappu ja tietää, mistä tavarat löytää, eikä kuluta turhaan aikaa tavaroiden keräämiseen.

Pienet marketit on myös usein nopsempia kuin isommat, koska ei tarvi kiertää niin isoa pinta-alaa ja siellä ei useinkaan ole niin valtavaa määrää ihmisiä ostosia tekemässä.

Se on sinun ongelmasi, jos sinulla on kiire, turha ärsyyntyä kanssa ihmisistä, jotka ei milläänlailla voi vaikuttaa, minkälaisen aikataulun olet itsellesi laatinut. Se naapurin suurostoksia tekevä Pirkko, ei ole sinun ongelmiisi syypää, vaikka hän ei kassalla ostoksia pakkaakaan, ennen maksamista. Olisit mennyt kauppaan 2 minuuttia aikaisemmin. Silloin sinulla pitäisi olla enemmän aikaa odottaa.

Kukin tavallaan, mutta tässä muutama ohje, kaupasta suoriutumiseen nopeasti:

Kauppalappu

Pikaisiin ostoksiin, pienemmät marketit

Vältä ruuhkapäiviä. Perjantai-illat, juhlapäiviä edeltävät arkipäivät, lauantait (tai jos sinulla on palkkapäivä, todennäköisesti monella muullakin on. Ja silloin käydään suurostoksilla ja stetaan jauhoista ja pesuainesta lähtien kaikki)

Ajoita aikatauluun riittävästi aikaa, Jos olet joskus tehnyt ostokset vartissa, tuplaa tai triplaa aika, kun suunnittelet aikataulua ja ylläty iloisesti, mikäli selvisit tälläkin kertaa vartissa.

Ja kas, nyt ei enää haittaakaan, jos sinun edessäsi jonottava Elsa vaihtaa pari sanaa sairastelustaan tai kauniista ja rohkeista.

Työäiti
Voi miten mielelläni kävisin kaupassa vaikka tiistaina keskellä päivää. Mutta työnantaja on toista mieltä, silloin mun pitää olla töissä.

Lapset pitää hakea hoidosta ennen kauppaan menoa eli suoraan töistä. Toinen vaihtoehto on mennä kotiin ja sitten lähteä kauppaan jolloin lapset ovat entistä väsyneempiä. Tai jättää ne keskenään kotiin, silloin on sossu oven takana. Eikä kaupan jonossa paljon aivotyötä tehdä kun koittaa saada muksut pysymään edes jotenkin siinä jonossa ja hermostumatta.

Mitä jos sittenkin ne kuulumisten vaihtaja PIrkot kävisivät silloin päivällä kaupassa kun ei ole muut porukkaa. Ne tuppaa olemaan sellasta vanhempaa väkeä. (Ainakin silloin oli kun minä olin kaupassa töissä. Eläkeläiset pääsevät helpommin kauppaan kuin me työtätekevät.

"Kerttuli"
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti;23237598:
Voi miten mielelläni kävisin kaupassa vaikka tiistaina keskellä päivää. Mutta työnantaja on toista mieltä, silloin mun pitää olla töissä.

Lapset pitää hakea hoidosta ennen kauppaan menoa eli suoraan töistä. Toinen vaihtoehto on mennä kotiin ja sitten lähteä kauppaan jolloin lapset ovat entistä väsyneempiä. Tai jättää ne keskenään kotiin, silloin on sossu oven takana. Eikä kaupan jonossa paljon aivotyötä tehdä kun koittaa saada muksut pysymään edes jotenkin siinä jonossa ja hermostumatta.

Mitä jos sittenkin ne kuulumisten vaihtaja PIrkot kävisivät silloin päivällä kaupassa kun ei ole muut porukkaa. Ne tuppaa olemaan sellasta vanhempaa väkeä. (Ainakin silloin oli kun minä olin kaupassa töissä. Eläkeläiset pääsevät helpommin kauppaan kuin me työtätekevät.
Onpas vain sinulla hankala tilanne. Voisitko käydä isommilla ostoksilla tiistai-iltana tai vaikka keskiviikkona tai torstaina? Ja käydä ruuhka-aikaan pienemmässä kaupassa hakemassa vain maidon ja muut joita on pakko ostaa just perjantai-iltana.

"Kerttuli"
Kärsivällisyyttä peliin.

Älä syytä toisia ihmisiä hitaudesta, jos itsellä on elämä siinä tilanteessa, ettei pysty kahta minuuttia odottamaan kassa jonossa.

"Kerttuli"
Sehän se yleinen ihmisten ongelmien käsittely tyyli näyttää olevan, että pakko on omista ongelmista syyttää muita ihmisiä tai olosuhteita. Itsessähän ei mitään vikaa.

Tämä kauppa asiakin on vaan yksi sellainen esimerkki. Pitää syyttää sitä jonoon aikaisemmin ehtivää asiakasta ja hänen käyttäytymistään, omasta kiireestä. Sen tilanteen voi ennakoida, varata aikaa ja suoriutua itse kaksi minuuttia nopeamin ostosten keräilystä.

"vieras"
[QUOTE="Kerttuli";23238022]Kärsivällisyyttä peliin.

Älä syytä toisia ihmisiä hitaudesta, jos itsellä on elämä siinä tilanteessa, ettei pysty kahta minuuttia odottamaan kassa jonossa.[/QUOTE]

Näin.

"Neith"
harvoin mulla on kiire mihinkään , mä nyt en vaan yleisesti ottaen pidä hidastelusta missään, eli mua ärsyttää seisoskella turhaan jonottamassa.
tosin hyvin pitkälle koitan välttää kauppoja ruuhka-aikoina, perjantai iltoina jne. mutta toisinaan työvuorojen takia on pakko mennä sellaisina aikoina kauppaan ja silloin haluan vain mahdollisimman nopeasti hoitaa ostokset ja mennä kotiin. kaupassa käynti on mulle tehokasta toimintaa, ei ajankulutusta taikka sosiaalista elämää
ja kaikki toiminta mikä kuluttaa muiden aikaa turhaan on ärsyttävää ja se kiristää pinnaa

vierailija
Kärsivällisyyttä peliin.

Älä syytä toisia ihmisiä hitaudesta, jos itsellä on elämä siinä tilanteessa, ettei pysty kahta minuuttia odottamaan kassa jonossa.
Haloo etkö tiedä että. jokainen hidastuu kun ikääntyy. .Se on ihan kaikilla edessä. Huvittaa kun ihmiset eivät osaa ottaa rauhallisesti jonossa. Tämä juokseminen on ajallista. Et voi aina juosta ,ihminen hidastuu,vanhenee ja lopussa kuolet.

vierailija
Minulla on usein kiire, mutta ehdin kyllä rupatella ja autella mummeleita löytämään etsimänsä tai ylettymään ylähyllylle. En ärsyynny jonoista, ollaan kaikki samassa tilanteessa kaupassa. Omalla iloisella asenteella voi vaikuttaa ympärillä oleviin ihmisiin, suosittelisin kaikille vähän rennompaa ja ystävällisempää otetta elämään niin ei pienet asiat harmita. Vaikka olisi kiirekin. :)

Yhteistyössä