***Lokamassut -08 LOKAKUUSSA + muutaman päivän vielä marraskuussa***

hobitti: Mukava kuulla, et on edes yks mun lisäks joka on samoilla linjoilla :)
Oon asennoitunu myös niin, et kun alkamisesta ei voi tietää, niin miks koko ajan miettiä, et olisko tää nyt sitä vai ei... Tottakai synnytys käy mielessä päivittäin, mut en kuitenkaan oota sitä ku kuuta nousevaa, et alkais jo ;)

Ymmärrän kyllä, jos on kovin vaikee loppuaika ja erinäkösiä vaivoja, niin haluais niitten loppuvan. Oon sikäli onnekas ettei mitään erityistä ole ainakaan vielä ilmaantunu. Pystyn elään niin ku koko raskausajan.
Voimia ja tsemppiä niille jotka sitä tarvitsee :hug:
 
Mullakaan ei ole vielä mikään kiire synnyttämään, viikkojakin tosin vasta 37+2. Vauva on sen verran pienikokoinen, että lasketun ajan tienoilla on varmaan hätinä yli 3 kg. Senkin puolesta sais mun mielestä mennä laskettuun aikaan, pelkään, että jos kovin paljon aikaisemmin syntyy, niin joutuu jäädä sairaalaan pienen kokonsa vuoksi.

Ja mun mielestä 3 viikkoa tuntuu pelottavan lyhyeltä ajalta! Tosiaan kun meillä jo yksi lapsi on, niin päivät ja viikot menevät ihan hujauksessa. Ja samaa tuumin kuin jasmara, että nyt on vielä hyvät rytmit ja rutiinit, arki sujuu mukavasti. Kun vauva syntyy, menee kaikki ihan sekaisin, ja kovasti jännittää se, että miten esikoinen suhtautuu vauvaan. On vielä itsekin niin pieni, ettei ymmärrä, että meille on tulossa vauva.

Että vaikka tässä kaiken maailman kolotusta ja särkyä onkin, niin tiedän, että helpompaa meillä nyt on niin kauan kun vauva on vielä masussa! Ihan eri tunnelmat nyt kuin silloin esikoista odottaessa. Silloin oli niin "helppoa", kun pystyi antamaan kaiken tarvittavan ajan vauvalle, ja pystyi nukkua aina silloin kun vauvakin nukkui, jos sattui väsyttämään. Enää ei sellaiseen ole mahdollisuutta. Aamulla on esikoisen kanssa noustava, vaikka vauva olisi valvottanut koko yön, ja jos taas esikoisen päiväunien aikaan sattuu vauva olemaan hereillä, niin vähiin tulevat unet jäämään...

Nyt tämä alkaa jo kuulostaa turhan negatiiviselta, tottakai odotan innolla vauvan syntymää, mutta tiedostan arjen realiteetit kahden/useamman lapsen kanssa, ja ymmärrän hyvin sitäkin, ettei kärsimättömänä odota vauvan syntymää etuajassa... Vaan nauttii näistä viimeisistä "tasapainon hetkistä" ennen suurta mullistusta :)

Kirsikka rv 37+2
 
Lauantaita!

Mitä synnytykseen tulee niin itse kyllä odotan jo kovasti.
Ihan jo sen takia,että isokokoinen vauva tulossa niin joutaisi tulla jo masun ulkopuolelle kasvamaan.
Pelkään,että alatie synnytyksessä menee jokin vikaan mitä isommaksi tämän kaveri masussa köllii ja joutuisi mahdollisesti sektioon.. :|
Myöskin oma olo/terveys alkaa olla jo niin kovalla koetuksella,että olisi molemmille parempi tuo synnytys =)

Esikoinen lähtikin tänään yllättäen mummolaan yöksi ja jäätiin miehen kanssa kaksin.
Saunottiin ja tehtiin hyvää ruokaa.
Mukavaa vaihtelua,verronkin kun tyttö sairasti just pari vkoa..

Illan jatkot :wave:
 
Huomenta!

Eipä täälläkään ole hirveä kiire synnyttään. Vaikka välillä iltaisin on niin tukala olla kun potkii ja jytkii vatsanahka soikeena tuolla, että toivoisi tulevan pian. Mutta muutoin kun olo ei ole mitenkään kauhea niin kulkekoon vaan mukana tuolla vielä. Onhan mulla tietty vielä aikaa laskettuunkin...

Nyt sain viime yön nukuttua kunnolla niin on olo tosi loistava. Tietty sitten pitää ulkona sataa vettä että ei pääse edes ulos. Ihana oli eilen illlalla käydä itekseen sauvakävelemässä kun mies vei koirat metsään juoksemaan! sai omassa tahdissa kävellä ja kuunnella hyvää musiikkia ja lauleskella :whistle:

Meillä oli eilen hauska kun mies totesi noista ässien käytöstä että viimeiseen ässään hän ei sitten rupea pelkästään siksi että se kypsyttää kohdunkaulaa! :LOL: ;) Aika kivalta tuntui että sanoi tuolleen suoraan ettei halua niin sanotusti hyötyä tilanteesta että mä haluaisin tän muksun ulostautuvan nopeammin. Totesi vaan että pitää haluta muutenkin...
Meillähän nää ässät on olleet jo käytössä viimeiset puolitoista viikkoa, ei sillä että vauvaa hoputettais vaan ihan normaaliin elämään kun on päässyt palaamaan kun tuo isäntä kotiutui :p

Ja onnea Siirille :flower: :flower:
katsotaan tuleeko lisää vauvauutisia tälle viikonlopulle...
 
Ai niin ja kyllä mä olen saman huomion tehnyt että nyt alkaa tuo vauvautuminen hiljentämään tätä keskustelun paljoutta! Muutama viikko sitten oli päivässä tullut monta sivua tekstiä ja lukiessakin meni puoli päivää =) ;)
No tätähän me ollaan odotettu monta kuukautta...
 
Onnea Siirille pojasta :flower:

Täällä ei ihmeempiä. Tuli käytyä polilla kääntymässä, kun perjantaina vauva ei pahemmin liikkunut ja illalla liikelaskennassa en saanut liikkeitä kasaan parin tunnin aikana kuin muutaman. Mutta siellä kaveri liikkui ja sydänäänet oli hyvät :heart: jostain syystä en vain liikkeitä tuntenut. Napavirtaukset olivat myös hyvät ja lapsivettä oli normaalisti. Käynnin jälkeen on onneksi liikuttu taas normaalisti :heart: tykkäsi vain pelotella

Lääkäri teki samalla painoarvion, synnytystapa-arviosta kun oli aikaa reilu kaksi viikkoa. Arviossa painoarvioksi tuli reilu 3700 g, nyt tuli arvioksi 3900 g. Onhan noissa arvioissa mahdollisuus 10 % heittoon. Vähän nuo arviot epäilyttävät. Luulisin, että toinen arvioista heittää. Jos kumpikin arvio pitäisi paikkansa, niin reilussa kahdessa viikossa olisi painoa tullut lisää vain reilu 100 g. Mä nyt toivon, että mieluummin tää viimeinen arvio pitäisi paikkansa, niin ei niin paljoa mentäisi yli neljän kilon

Mulla ei toisaalta ole kiire synnyttämään, toisaalta on. Tuon koon vuoksi haluaisin jo synnyttää, kun parissa viikossa sitä painoa voi vielä tulla aikalailla lisää. Jos nyt vauvalla painoa olisi vaikka puolisen kiloa vähemmän, ei olisi kiirettä. Mutta ei tässä ole mihinkään lähdössä. Lääkäri teki myös sisätutkimuksen. Tilanne oli täysin sama kuin arviossa (pehmentynyt, sormelle auki), sen jälkeen kypsymistä ei ole tapahtunut. Joten siltä näyttää, ettei synnytys luonnollisesti lähde käyntiin, jotain apuja tässä tarvitaan.

Täytyy lähteä ulos, siellä kun näyttää olevan hieno ilma :wave:

Vega 40+2
 
Huomenta päivää :wave:

Valvottu yö takana, nukahdin lopuksi joskus 5 jälkeen. Supistukset olivat jo sellaisia kipeän tuntuisia, menkkamaisiakin. Juuri sellaisia, että nukkumisesta ei todellakaan tullut yhtään mitään. Minulla on ihan omanlainen vuorokausirytmi tässä perheessä näköjään, onneksi pojat ovat jo niin isoja, että voin hyvin ottaa päiväunoset kun väsyttää ja on tuo mieskin huomannut miten horroksessa olen iltapäivästä. =)
Yöllä tuntui jo niin lähtövalmiilta, että kannoin kassinkin valmiiksi eteiseen ja omat vaatteet myös valmiiksi. Nooh,, tässä sitä kuitenkin vielä ollaan. :D

Ulkoilemaan on pakko lähteä vaikka yksin, täällä on kaunis auringonpaiste ja mies vie pojat uimaan. :wave:

kohta 40
 
Annimaria
tuo 'vinkkisi' on erittäin vaarallinen ja saattaa vaarantaa sekä äidin, että myös lapsen hengen. Toivoisin ettet tuollaisia 'neuvoja' jaa ilman sen parempaa tietoa tällä keskustelupalstalla.

Jätkä, moderaattori
 
Mä en kestä enää tätä odotusta! Mieliala on kokoajan ärtynyt ja niin v**tuuntunut! Mä haluun tän vauvan pois mun mahasta.
Huomenna neuvola ja sieltä laittavat päivystyksenä lähetteen sairaalaan vauvan ison koon takia. Pystynkö mä vaatimaan käynnistystä? Käynnistääkö ne pelkästään vauvan koon takia? Tietääkö kukaan, onko kokemusta?
Alkaa psyyke pettää kohta... :'(
anteeks tää hirveä vollaaminen.... jaksuja kaikille mammoille :hug:

mammatuu 40+1
 
Mulla on syykin siihen että odottelen jo tätä ulostautumista. Mulla kun on ruokavalio kokoajan, ettei sokerit heittele, samoin joka viikkoinen vuorokausivirtsan keräys munuaisten takia, ja sen lisäksi juoksen joka maanantai verikokeissa, joka tiistai neuvolassa ja joka toinen keskiviikko ultrassa ja tutkituttamassa virtauksia. Pikkasen alkaa stressaamaan. Verenpainetta mittaan joka päivä kotona, varmuudeksi, kun ei tiedetä miten paljon sitä proteiinia olisi virtsassa ilman tuota munuaisvikaa.. samoin tarkkailen ettei päätä särje, mitään paikkaa ei turvota, eikä ole ylävatsakipuja. Liikkeitäkin pitää seurailla. Joten tästä on välillä nauttiminen kaukana.
Mutta jos tätä ei olisi, olisin ilolla raskaana vielä jonkun aikaa :D ei tässä minnekkään muuten olisi kiire, jotenkin vaan tuntuu että molemmilla olisi parempi jo erillään. Vauvalla kuitenkin oli jo viime ke se 3,2 kg painoa arviossa. Joten sen puolesta selviäisi jo ilman mitään keskoshoitoja.
Mutta ei täällä nyt mitään urotöitä ole tehty että saatais käyntiin synnytystä. Lähinnä odotettu ja odotettu, pesty pyykkiä ja siivoiltu.. Ja neulottu tietty :)
Kiitos muuten vinkeistä ;) Kahlaan taas neulontaohjemerta läpi, jos löytyisi joku miellyttävä ohje.
Mulla meni ihan se hengenvaarallinen vinkki ohi, ainakin luulen niin, rupes vaan kiinnostaa että mikä se sitten oli.. noh, ehkä on parempi etten tiiä.

Mistä te tiiätte mikä on supistus, ja millon teidän pienet on laskeutunut??

Nanni 37+0 *POKS*
 
Mun on nyt välttämättön tarve tulla kertomaan yksi melko oleellinen imetysvinkki.

Minusta on jotenkin uskomatonta, millanen asenne täällä meidän synnärillä on imettämiseen vaikka ovat mainostaneet lehtihaastattelussakin lapsentahtista imettämisestä. Noh, itsehän olin osastolla viimeksi pari vuotta sitten kun synnytin esikoisen joka oli alle 3kg. Tuolloin sitten neljä eri hoitajaa kävi tyrkyttämässä korvikepulloa, jota vauva ei kuitenkaan syönyt yhtään kuten ei rintaakaan 3 tunnin välein kuten hoitajien mielestä heti synnytyksen jälkeen olisi pitänyt vauvaa herätellä syömään. Eihän väsynyt ja nukkuva vauva syö..! Joku hoitaja sanoi että vauvan pitäisi syödä vähintään neljän tunnin välein ja yksi ainoa hoitaja sanoi, että kyllä vauva syö sitten kun on nälkä. Kukaan ei sanonut, että on normaalia että vauva voi nukkua synnytyksen ensisyötön jälkeen vaikka kahdeksan tuntia ilman syömistä ja sama tahti voi kestää sen 1-2 vuorokautta. Tuttu kävi äsken synnärillä synnyttämässä ja sanoi ihan samaa vieläkin, että koko ajan oli hoitajat tuomassa korvikepulloa kysymättä. Siispä, jos haluat imetyksen onnistuvan, luota itseesti ja muista; rinnat eivät heti synnytyksen jälkeen paukahda täysiksi mutta niistä tulee siltikin maitoa joka vauvalle ensimmäisinä päivinä riittää. Samoin maitoa riittää yhä kun se täysiksi paukahdus on ohi. Mulla tästä toisesta nousi maito vielä yhtä pahasti kolmantena päivänä mutta onneksi vauva jo neljäntenä päivänä alkoi syödä muutaman tunnin välein, niin olen saanut nyt rinnat suht normaalin kokoisiksi :) Vauvat saattavat olla rinnalla montakin tuntia putkeen tai tosi tiheään tahtiin... esikoiseni oli tällainen tissitakiainen ja uusi vauva on nyt siltä osin erilainen, että on tähän asti ainakin tankannut itsensä täyteen noin viidessä minuutissa eikä syönnin jälkeen nuku tissi suussa vaan päästää sen irti, toisin kuin esikoinen :)

Mutta tuossa tuli se tärkein. Älkää säikähtäkö että vauva mahdollisesti ne ensimmäiset päivät nukkuu pitkiä päiviä ennen kuin rupeaa syömään.

Olen puhunut :D
 
Silleri
Tyttö syntyi 2.10. klo 00.26, 3960g ja 52cm!

Ei siis mikään pieni neitokainen, kuten arveltiinkin. Käynnistys kesti yhteensä 14h, synnytyksen kestoksi tuli n. 4h 37min ja ponnistusvaihe oli huimat parikymmentä sekuntia... jakkaralla ponnistin, oli todella hyvä kokemus, voisin vaikka suositella.

Käynnistelty tytär oli ponteva ja pulska, mutta ei pariin päivään juurikaan syönyt ja nukkui parhaimmillaan 8h ennenkuin herätin syömään. Eli just niinkuin Emilyn tuossa puhui. Oli kuitenkin ihan pirteä aina hereillä ollessaan niin en liikoja hätäillyt. Synnytyksestä lisää myöhemmin kunhan jaksan enemmän. Sen vain sanon, että never again... :D

Silleri ja "Suvi" 3 vrk
 
Elikä tyttö tuli :heart: Vallan ihana ja oikea neiti :heart:
Tänään tulin kotiin. Kaikki meni hyvin, tosi hyvin. Synnytyksen kesto oli 4h13min. Ja melko helppo oli =)
Maitoa tulee vaikka naapurin kissoille, ja tyttö syö tosi hyvin! Nukkuu ja syö, ei juurikaan oo vielä kitissy mitään. Hyvin rauhallien, ainakin vielä :heart:
Tulen myöhemmin kirjottaa enemmän. Onnea muillekin vauvautuineille :heart:

Liina ja neiti 3pv.
 
kiitos vauvakehuista toverit! :D - äitiinsä tullut? Vinks.. ;) no ei vaineskaa.. Mullaki oli tuommone tukka ku synnyin.. Pikkusiskolla laura 4,5 w taas kans oli pikimusta tukka, nyt se on täys blondi?!?! |O outoa..

Meillä käytiin tänään sitten ostamassa kolme loovaa NaNnia!! Poika ei oikein tuu tyytyväiseksi mun rintamaidosta joka mahtaa olla melko laihaa luiperoa..Johtunee siitä, en muista juoda enkä syödä kunnolla!! Tää o aivan hirveää.. aina kuiteski yritän juua ja syyä mutta jotenki se unohtuu ku ei enää tunne omaa nälkää samanlailla ku raskaana ollessa!! Illalla saattaa huomata, "herraisä, en oo syöny olleskaa lämmintä ruokaa, tai söin viimeksi aamulla" :ashamed: vauva parka.. Onneksi on keksitty korvikkeet.. meillä poika nukkui ennen ku oli tissillä vain 1h- 1 ja puoli h ja heräs syömään. Nyt nukkua posottaa 2-3 tuntia, joskus neljä ku antaa NaNnia..Ja aina vetasee semmosen satamilliä melkein syötöllä.. pojalla kauhea näläkä.. se o hyvä että syö..
Nyt huonolla omalla tunnolla sitten ootan neuvolakäyntiä joka o 15 tätä kuuta.. mitäköhä ne siellä sanoo ku alotin pulloruokinnan? ku ne o aina ollu vähän sitä vastaan.. :whistle: sanon vain että yksin kertasesti maito ei tyydytä pojan tarpeita, ja muutenki poika ollu itkuen ku syöny rintaa ja vattavaivoja. Nyt ku NaNNia syö nii ei mittään ongelmaa ja puklut ja röyhtäykset tulee normaalisti, tissiä ku annoin ni aina ei poika saanu röyhtäistyä tai puklattua sitte huusi yöllä masu vaivoja..

Meinasin palaa loppuun viime yönä.. Oon valvonu viikonpäivät niin että nukkunu yön aikana yhteensä laskettuna 2 tuntia.. poika o nii valvottanu ja mieski o auttanu mutta ei sekää kovi jaksa ku aamulla puoli 7 töihin ja ku tulee 4 töistä ni o iha rätti puhki poikki. Kyllä mies sen verran tekee että vaihtaa jo yöllä vaippaa jos pojalla o isot tavarat tullu ja syöttääki pullosta, mutta minä se pääasiassa hoidan. Ja tietysti töiden jälkee isukki o pojan kans. Ja viikonloppusi o isukin hoitovuoroja enempi. niin tuosta viime yöstä, heräsin 5 minutin nukahtamisen jälkeen ku poika alko huutaan ja annoin tissiä ku oli tisseihin taas noussu maitoa hyvin vaihteeksi. Itku siinä tuli ku päätä ja silmiä särki ja imetin ja itkin ja kuitenki en missää vaiheessa syyttäny mielessänikään poikaa vaan itseä, että miten huono äiti olen ku ei maitokaa saa poikaa nälästä kunnolla..
Sitte mies heräsi että "mikä sulla rakas on hätänä" ja kerroin etten jaksa enää.. Mies sitte halasi minua ja otti pojan aamuyöllä joskus puoli 4 hoiviinsa, ja meni olkkariin kattomaan jotaki dvd elokuvaa ja syötteli poikaa aamu 9 asti ja vaihto vaippaa jne.. Löysin jostain yhden tupakka kätköni, askissa siis 1 savuke ja sorruin sen tupruttelemaan..tosin otin kolmet savut ja oksennus lensi kaaressa. Sitä moskaa en enää polta hyi, ONNEKSI! niin ja mikä parasta- MINÄ SAIN NUKKUA!!!! IHANAA!!! :heart: ja nyt äsken mies pyysi minua olkkariin ku oon täällä netissä ollu "shoppailemassa" :D nii se sano että "mitäs tuumaisit jos lähdettäisiin kolmestaan risteilylle ens keväänä.. :heart: siis ekaa kertaa kuulen että mies ehottaa mulle jonneki muualleki lähtöä ku autokauppoihin tai erotiikka messuille (jonne ei menty ku olin raskaana). :D .. meillä jotenki synkkaa kyllä pojan synnyttyä paljo paremin ku ennen.. tuntuu että se yhteinen "sävel" on löytyny vihdoinki melkein 4 vuoden yhdessä olon jälkeen.. :p Oon NIIN onnellinen tässä "uudessa" elämässäni etten oo koskaan ollu..
Niin ja viime torstaista o taas paino pudonnu 2,5 kg. Vaikka mässään karkkia melkein jokapäivä.. |O
Onnea vauvautuneille mammoille ja nyyttejä syntyviksi odottaville. Omaa napaa taas kirjottelin mutta pitää mennä suihkuun nyt ku vielä kerkiää ja tehdä virkistävä jalkakylpy rasvoineen.. mies lupasi hieroa jalkoja..ehanaa.. :flower: :hug:
 
Minä en kyllä emilynin tekstiä peesaa, koska pienet vauvat (alle kolmekiloset ) eivät kykene pitämään sokereitansa korkealla ja eivät siksi jaksa myöskään herätä syömään, vaan täytyy herätellä alkuunsa.
Ja vauvan matalat sokerit vaikuttavat sen aivoihin. Joten itse en ainakaan lähtis riskeeraamaan pidemmällä syöttövälillä, kun se on kuitenkin helposti hoidettavissa.
Siitä kyllä olen samaa mieltä, että saisi olla äidinmaitoa, eikä korviketta.
Pullosta pienelle annetaan siksi, että pienen on siitä helpompi ottaa, se on sille helpompi tyrkyttää ja siitä pystyy kontrolloimaan paljon vauva on maitoa saanut.
 
Minä en lähtisi Emilyn soittaen sotaan tuossa nukkumisasiassa, enkä myöskään sitä jakelisi ihan täytenä ainoana totuutena. Kannattaa muistaa, että kaikki vauvat ovat uniikkeja ja pienet vauvat todellakin tarvitsevat sitä ruokaa useammin kuin joka 8. tunti. Maalaisjärki käteen, varsinkin ensisynnyttäjät :wave: neuvoja kyllä löytyy, mutta vastuu on sitten omalla itsellä, mitä niistä noudattaa. :wave:
 
Silleri ja Liina: Onnittelut pikkuprinsessoista! :flower:

Taitaa jo muitakin olla synnyttämässä, ku on hiljasta ja ne jotka yleensä täällä kirjottelee on viettäny hiljaiseloa... :D

Uutisia ootellessa, omassa voinnissa ei mitään uutta. :whistle:

jasmara ja masuasukki 39+2 (poika muuten syntyi näillä viikoilla ja hieman on käyny mielessä, et josko tääkin, mut ei nyt sentään... )
 
Moikka!

Pitkästä aikaa kirjottelen, vaikka päivittäin olen lukemassa käynyt.

Suuren suuret ONNITTELUT jo vauvautuneille :flower: .

Itselläni tämä odotus mennyt vähän niin ja näin. Alussa vuotelua, keskivaiheilla sairaslomalla pehmentyneiden paikkojen takia ja nyt vaan odottelua josko jotain tapahtuisi.
Synnytys pyörii päässä ehkä vähän liikaakin ja välillä pipo liiankin kireällä. Kokenut kyllä käynnistyksen ekan kohdalla ja toisen kanssa luonnollisen käynnistymisen 40+5. Eiköhän se tästä.
Oikein hyvää loppuodotusta kaikille lokamassuille!

Mari ja asukki 40 tasan
 
Toki jokainen päättää itse mitä tekee, itselleni se oli ensisynnyttäjänä järkyttävä kokemus kun hoitajat survovat korvikepulloa väkisin vauvan suuhun ja vauva pulauttaa ne maidot ulos ja sanotaan ihan suoraan että sinun maitosi ei vielä riitä - miten eivät hoitajat tajua synnytysosastolla sitäkään että rinnoissa on ensimaitoa vaikkeivat ne vielä hervottoman täydet olekaan, kuten ylipäätään ovat vain siinä alussa ja joskus jos imetysvälit venyvät pidemmiksi..

Ei ole vaan ihme tällaisilla imetysasenteilla jo synnärillä että täysimetystilastot ovat niin pienet. Ihan kuin se korvike olisi jotain taikajuomaa jolla vauvan sokerit pysyvät korkeammalla. Ja yhtälailla siihen korvikkeeseen on vedottu että joko sen vuoksi pitäisi antaa että vauva on pieni tai sen vuoksi, kun vauva on iso..

Joten jos tosiaan haluaa imettää, kannattaa todellakin käyttää sitä maalaisjärkeä. Jos vauva on terve ja täysiaikainen, varmasti voi hyvillä mielin imettää lapsentahtisesti.
 
Huomenet.

Tässä maailmassa on neuvoja yhtä paljon kuin neuvojia. Kuten Jätkä ylempänä kommentoi, niin vauvat ovat yksilöitä, ja vauvoilla on myös yksilölliset tarpeet. Tälläinen Emilynin kuvaama korvikepullon tuputtaminen on varmasti jonkin sortin ääripää, itse en ole siihen törmännyt. Omille vauvoilleni on annettu lisämaitoa, kun oma maitoni ei ollut vielä noussut, mutta kyllä siitä lisämaidosta myös luovuttiin mahdollisimman nopeasti kun imetys lähti käyntiin.
Komppaan Huitshapelia ja Jätkää; jos vauva on pieni ja väsynyt, niin kyllä se on äidin vastuulla huolehtia siitä, että vauva herää syömään. Tottakai. Tätä rumbaa ei kuitenkaan pitkään kestä; jo sairaalassa tarkkaillaan painonnousua ja ravinnon riittävyyttä, ja juuri siksi neuvolantäti tulee kotiin niin pian synnytyksen jälkeen... Vahva ja kasvava vauva herää kyllä itse syömään, kunhan alusta on selvitty.

Mutta juu, yksilöllisiä asioita nämä ruoka-asiatkin: en vain missään nimessä lähtisi testaamaan mitään lapsentahtista syömistä liian varhain, siihen ehtii siirtymään myöhemminkin. Hyviä vinkkejä saa antaa, mutta itse kukin valitsee ne neuvot, joita noudattaa.

Hymykuoppa 38+3
 
Huomenta!

Paljon onnea kaikille oman nyyttinsä saaneille. :flower: :heart: Olikin taas monta vauvaa tullut tähänkin pinoon. :)

Itsellä oli tarkoitus tulla vasta huomenna kirjottelemaan neuvolakuulumisia, mutta näyttääkin nyt siltä että ei tarvitse huomenna neuvolaan mennäkkään. ;)

Tuossa kuuden maissa heräsin että selkään koskee ja tässä tasasesti on nyt sitten noita "selkäsuppareita" tullut 15 - 20 minuutin välein, että eiköhän tässä ihan tosi toimiin päästä. :) Kivaa meille tulee vauva!

AngelEyes ja masukki 38+6
 

Yhteistyössä