*LOKAMASSUT -08 Kesäkuussa*

Tisseistä
Ennen oli B75 ja nyt D75 :D vähänkön mä oon ylpee ja mies tykkää ;)

Tuli mieleen sellanen kysymys, että Koska työttömän pitää ilmoittaa raskaudestaan ja äitiyslomalle jäämisestään työkkäriin??????? Mä en oo sanonut mitään tähän mennessä ja nyt iski ihan hirveä paniikki :headwall:

Meela 21+3
 
Huomenta!

Meela: 100% varmaa tietoa ei ole, mutta luulis nyt että sama kuin työpaikallekki eli 2kk ennen?? Kannattaahan tuo tietty tarkistaa.

Tänään on taas lääkärillä käynti. Katellaan tätä minun vointia ja miten kykenen töitä tekemään. Hirvee nolotus on itellä siitä kun oon ollu niin paljo pois töistä, mutta toisaalta kun tietää ite että en sitä hommaa kykene tekemään, eikä sitä voi mitenkään yrittää järjestääkkään helpommaks niin minkäs teet... Mieli vaihtelee ihan hirveesti tuossa asiassa.

Nanna +poju 25+0 *poks taas!!*
 
Kiitos Nanna
Tyhmä kysymys, mutta mistä sen laskurin löytää jolla voi katsoa milloin äloma alkaisi? Mä en löytänyt sitä kelan sivuilta kun äsken katsoin :ashamed:
Neuvolaan oon menossa 26.6. ja sillon katsotaan kelan papereita mutta siihen on vielä viikko!
 
Iso kiitos sulle taas Nanna :flower: Tsemppiä lääkärikäyntiin!
Mulla alkoi iskemään paniikki kun en ole yhtään perehtynyt näihin asioihin, mutta onhan tässä vielä aikaa kun laskuri sanoi äloman alkupäiväksi 20.9.08...
 
FPI
Moikka!

Kyllä mä ainakin vielä lähtisin etelään, jos ois mahdollista!

Mulla meni muutama päivä, että Madam Mamma vastas. Muistaakseni siihen piti laittaa laskettuaika tai, että onko raskaana, oma syntymäaika ja miehen syntymäaika ja onko aikaisempia lapsia...tai jotenkin noin...

Mun yhellä kaverilla on ollu käytössä tuo hug a bub-liina ja hän on tykännyt kovasti!

Tänään meen hakee työkaverilta vaunut, turvaistuimen ja vähän muuta vauvaa kamaa =)

Huomenna on sitten se sokerirasitus, saa nähdä miten menee ilta ja aamu syömättä ja juomatta! :x

Inha vesisadekeli ja jotenkin väsyttää ja jäseniä särkee, mutta kai se on vaan töissä jaksettava, huh!

Juhannussuunnitelmissa on mökkeilyä ja kummipoika 1v ja hänen äitinsä tulee kanssa, joten kun on pieni tallustaja ja kaksi koiraa niin meno on taattua!

Mukavaa Juhannuksen odotusta! :flower:

FPI+pepe rv 25+2
 
meela: mulle sanovat työkkäris et soita joskus syyskuun alussa ( la 1.10 )

tissigallup: on kasvanu A75>B80 ja isommatki liivit varmaan kohta menis, mut en käytä topattuja enkä kaarituellisia ollenkaan ku saan niistä nikkeliallergian oireet..
Mies ei niinkään oo innostunu, ite oon ihan mielissään ku aina oon ollu "pienirintainen",nyt olo muistuttaa pamelaa :LOL:

Tarvikkeista ja muista: mä oon varmaan jotenki omituinen, ku tuntuu juttuja lukiessa et oon ainut joka ei oo viel hankkinu oikeestaan mitään. Enkä ressaa asiasta mitenkään. Kattelin tossa yks päivä sellasen pahvilaatikon mihin aattelin tarvikkeita ja vaatteita rueta keräileen, sisältöä, ja siel oli 2 bodyä. Ja 3 ite väsättyä kestovaippaa.
Siinä on mun hankinnat tähän mennessä. Sinne kelallekkaan en oo viel ees täyttäny niitä lappuja....
Mä en vaan jotenki osaa ressata ja kait oon liian pessimistinen tän ajatuksen suhteen ja mietin koko ajan eelleen et jotain saattaa mennä pieleen.
Seuraava ultra 25.6tta, jospa sitte uskos taas paremmin et kyl se sieltä tulee terveenä ja hengissä ulos :)

Muita kuulumisia: nyt on ollu maha sekasin jo reilun viikon, en tiiä johtuneeko rautatableteista joita joudun syömään 2 päivässä vaiko mistä.
Ruokakaan ei taho maistua ja osittain siksiki on sit myös huono olo. Ihan ku oisin saanu aamupahoinvoinnin takasin, paitsi et se kestää koko päivän :|
Nukkuminenki tuottaa vaikeuksia, johtunee varmaan tästä valoisuudesta. Valvon yöllä 1-3meen ja sitte nukun n.2 tunnin pätkissä nousten koko ajan vessaan. Aamulla sit heräilen 10-11 aikaan ihan tuppurassa ku on niin nälkä ja menee viel monta tuntia ennen ku pääsen käyntiin, ellei oo liian huono olo. Argh, ärsyttää, ku ei ees tiiä mikä ne unet oikeesti vie.

Juhannukseksi lähen mummon ja papan luokse niitten mökille ku mies on töissä rakentamassa ja roudaamassa ja purkamassa kalajoen juhannusta. Siel mummon "pakko syödä koko ajan" hoivissa luonnonhelmassa toivottavasti nukuttaski paremmin ja eipähän ainakaan tartte seurata kavereiden juopottelua ja örvellystä.

Hei, semmonen mua kiinostas kanssakirjottelijoissa et onko teistä kukaan muu kasvissyöjä?
It oon ollu jo 11 vuotta enkä kokenut tarpeelliseksi lopettaa sitä raskaaksi tultuani.
En syö mitään eläinkunnan tuotteita, paitsi laktoositonta maitoa ja juustoa ravintoterapeutin painostuksesta. meinas et mun luut ei ihan oikeesti kohta kestä...
Miten teidät otettiin neuvolassa vastaan?

Mukavaa juhannusta kaikille näin jo etukäteen!
 
meela: tuo 2kk sääntö ei päde työttömällä. Kuitenkin olet työkkärin käytettävissä niin kauan ku äippäloma alkaa eli pystyt ottamaan vastaan työtä. Eri asia onkin ottaako kukaan raskaana olevaa töihin... ;)
Mulla on käyntiaika 6.8 ja silloin aattelin sen kertoa, eihän siinä ole ku kuukausi ku loma alkaa 5.9. Eli periaatteessa, jos sulla on käyntiä muutenkin, niin kerro silloin tai sit lähellä äippäloman alkua. Kelahan saa tiedon sun raskaudesta jo ku laitat vanhempainetuuksia vireille. Eli ne katkasee kyllä sun työkkärikorvaukset ajallaan. =)

Madam Mammalle ja Ennustaja Ellille laitoin lasketun ajan sekä oman ja miehen syntymäajan. Niillä tiedoilla tuli vastaus. :)

poppari: ei mullakaan ole valmiina ku muutamia vaatteita. Nekin sain ystävältä joka halus laittaa pois omilta lapsilta jääneitä. :) Vaunut, turvakaukalo, amme, sitteri, hoitopöytä jne. oottaa hankkimista sit joskus loppukesällä tai alkusyksyllä.... Ei turha kiire isoilla hankinnoilla, vievät vaan tilaa. :D

jasmara ja masuasukki 23+5
 
Kiitos Jasmara & kumppanit. Mullakin on käynti aika työkkäriin varattuna ja se taisi olla samana päivänä kuin sulla! Täytyy sillon sitten mainita asiasta. En viitsi ilmoitella aiemmin mitään sinne päin etteivät vaan pistä jollekin "linnunpöntön rakennus-kurssille" tai muulle vastaavalle!!!

Mulla on hirveä paniikki kaikista vauvan hankinnoista! Oon ostellut jo jonkin verran vaatteita, mutta kun esikoinen on kyseessä niin ei oikein tiedä, että mitä tulisi olla ja kuinka paljon. Pinnasänky on jo puunailtuna odottamassa. Vaunut, turvakaukalo ja hoitopöytä on valittu, mutta ei ostettu. Joka kerta kaupoilla ostan jotain pientä jos siltä tuntuu... Nattoun mobile tarttui viimeksi matkaan. Täytyy varmaan tehdä kilometrin muistilista kaikista "välttämättömyyksistä"!
Täällä odotus-puolella taisi muuten olla muistaakseni joku aloitus vauvan tarvitsemista tavaroista, taidan etsiä sen!

Meela & Pennonen 21+3
 
tissigalluppiin: Ei oo kauheesti kasvanut, koko on sama B75, joka on ollu käytännössä aina. Kahden lapsen imetyksen alkuaikoina turposivat, mutta imetyksen jatkuessa sitten palautuivat normaalimittoihinsa. Nytkin vaan oikeestaan nännipihat on levinneet ja nännit kasvaneet, mutta muuten ei muutosta. Tosin ite tykkään, koska raskauksien ja imetyksien jälkeenkin ovat säilyttäneet suht saman muotonsa, eivätkä ole lurpahtaneet. Ei välttämättä edes arvais, että imetetty on, paitsi nännit on kyllä isommat kuin ennen raskauksia. Toivon, että kestäisivät "terhakkaina" vielä tämän viimeisenkin koettelemuksen.

Meillä on ollu käytössä Hug a bub -liina ja olen kans tykännyt kovasti. Tosin sitominen ei oo ihan yksinkertaista (jos ei halua esim. ulkona että liinan päät viistää maata kun sitoo), mutta sidonnan oppii nopeasti ja mua ei nyt ainakaan niin kauheesti haitannu se maahan osuminen. Tietty märällä kelillä/talvella ulkona voi olla ikävämpää. Hmm... talvella se varmaan kyllä tulee sidottua muutenkin sisällä. No mut kuitenkin :) Mulla on sellanen ruskea liina, jossa on se tasku vaaleanpunainen ja oon tykänny väristä tosi paljon, mutta nyt kun on poika tulossa, niin mitenköhän "miehekäs" toi väri on?? No, saa olla kuitenkin. En ala vaihtamaankaan :LOL:

Joo, käytiin tosiaan siellä 4D ultrassa ja pojaksi kaveri varmistui. Saavat tytöt sitten pikkuveljen. Ihan kiva, tosin itellä oli ihan tyttöolo ja nyt onkin ollu sopeutumista ajatukseen. Mies tykkää kun saa vähän tasotusta tänne estrogeenin keskelle. Ja suku tuntuu kans tykkäävän, kun suvuissa ei oo tullu poikia varmaan 30 vuoteen! Ollaan siis kerrottu kuka nyt on sattunut kysymään.

Mut nyt pakkailemaan juhannusreissua varten. Ja oikein hyvät jussit kaikille masun kasvattajille!!
 
Elämänperhonen - Lähtisin ihan heti jos vaan olisi mahdollista B) Silloin kun ootin poikaa, niin oltiin miehen kanssa elokuun lopussa Kreikassa (la oli 15.11). Se oli vielä silloin kun ei ollut, niin paljon näitä kiellettyjä ruokia, joten viikon verran siellä vedin antaumuksella fetasalaattia ja hengissä selvittiin vauvan kanssa :whistle:
Nyt oon miettinyt, että jos pääsisi käymään Lontoossa parin kolmen päivän lomalla, mutta tuskin kerkeän saada rahaa kasaan tarpeeksi ( shoppailuun ), kun on niin paljon muitakin menoja :/ Ehkä lähdetään sitten esikoisen kanssa, kun vauva on vähän isompi ja jätetään miehet kotiin keskenään :D

 
Meela: Jos löydät sen ketjun niin nosteletko ylöspäin?

Meillä ei oikeestaa ole vielä mitään hankittuna. Ison osan tavaroista saan tosin siskolta, mutta niitä ei vielä tänne päin ole tuotu tilan puutteen vuoksi. Suunnittelin että jos tuossa elokuussa ottais ja tekis lastenhuone remontin ja sinne sitten alkais noita kamoja vasta viemään. Pinnasänky ja vaunut pitää käydä vielä ostamassa ainaski. Jotenki tuntuu vielä niin kaukaiselta koko asia vaikka kovaa kyytiä lokakuu lähestyy...
 
nanna81, mähän olen ollut töistä pois jostain rv 17 lähtien enkä sinne palaa ennen ku äippäloman jälkeen. Kyllä muakin nolottaa juosta viemässä 2 viikon välein sairauslomatodistusta, mutta minkä mahtaa kun kunto ei anna periksi. Tiedän myös ettei osa työporukasta tykkää siitä kun olen niin ajoissa jo jäänyt pois, mutta onneksi siellä on myös ihmisiä jotka sen tajuaa.

Kävin viemässä tänään sen holtterin pois. Vähänkö ärsytti herätä aikasin aamulla sen takia et vien sen vaan äkkiä taysiin ja lähden samantien ajaan takasin nokialle :< noh ei muuta ku takas nukkuu ja nyt onki päivä sit jo puolessa ja mä en oo saanut mitään aikaiseksi :D

23+3
 
Kantoliinoista on ollut puhetta, mulla ei tuota kyseistä hug-a-bubia ole, mutta toisen merkkinen pitkä trikoinen kyllä, ja kovasti tykkäsin. Sitten kun tyttö oli vähän isompi, niin käytettiin kudottua liinaa ja kantoreppua. Nyt en ole raskauden aikana kantanut, vaikka kokeilin, että rengasliinalla pystyisi tuossa lonkalla hyvin kantamaan ilman että mahaa painaa.

Varmaan sitten tulee jonkin verran olemaan liina/reppu käytössä tuplarattaiden ohella, kun vauva syntyy. Talvella vaan vähän hankalaa vaatteiden kanssa, kantotakkia en varmaan raaski ostaa, kun maksavat mansikoita.

Hankinnoista, tuplarattaat pitää ostaa, mutta en pidä kiirettä asian kanssa, vievät muuten turhaan tilaa. Esikoiselle pitäisi varmaan hankkia jatkettava sänky, jotta pinnasänky vapautuu sitten vauvalle. Muuta ei välttämättä tarvitsekaan, jos autoon ei mahdu kahta istuinta selkä menosuuntaan, niin sitten pitää esikoiselle ostaa uusi istuin. Pikkutavaraa ja vaatetta pitäisi löytyä esikoisen jäljiltä aika hyvin...

Meillä sitten tyttö sai sopivasti näin juhannuksen alla flunssan :( on nuhainen ja yskäinen. Parka on ollut nyt viime aikoina tosi paljon kipeänä, ensin flunssa, sitten mahatauti, viime viikonloppuna kuumetta ja nyt sitten taas flunssassa. Herkästi tuntuu nyt kaikki tarttuvan...
 
Heipsan arvon lokamassut, tuossa jokin aika sitten kirjoittelin täällä ja harmittelin meidän kaupungin Kelan toimintaa kun äitiysavustus ja vanhempainraha -hakemukset jumittaa viikkotolkulla eikä liiku mihinkään. Soittelin sinne ja kyselin perään. Noh, toissapäivänä tuli päätökset postissa ja tänään postin lappu, että äitiyspakkauksen voi noutaa postista. Jihaa!
Tämä ilta menee vaatteita hypistellessä :D

Iloista Juhannusta kaikille! Kuulumisiin! :wave:
 
FPI
Onnittelut Kaneli-07!

Mä katoin kanssa omia Kelan sivujani ja mulle oli äitiyspakkaus myönnetty, mutta muita päätöksiä ei vielä näkynyt...voinko siis saada tuon äitiyspakkauksen aikaisemmin kuin päätökset on tehty??
 
Meillekin tuli tänään äitiyspakkaus :D Eilen tuli postissa päätös. Tasan viikko sitten vein paperit Kelaan, joten eivät ainakaan oo viivytelleet käsittelyn kanssa.
Ihania vaatteita oli pakkauksessa. Vaatteet tuoksui ihan samalta kuin silloin vuosia sitten, kun isompien lasten pakkauksia hypistelin. Tuoksuista vaan tulee kaikki aina niin elävästi mieleen :)

25+0
 
Meille kans tuli äitiyspakkaus eilen :D Vielä ei oo ehitty sitä hakea postista ku autoa ei oo ja ukon tarvii kantamaan pakkauksen kotiin.

Tarvikkeista: meillä on jo vaunut ja pinnasänky. Vaatteitaki on jo aika läjä. Pikku hiljaa ajattelin ostella niin ei tuu sit samalle kuulle kaikki ostokset.

Rintavarustus on vähä isontunu mutta ei oo tarvinnu uusia liivejä ostella. Sitä esimaitoa tulee jo ihan kiitettävästi, saapi ruveta käyttää varmaan jo niitä liivinsuojuksia.

Hyvää Juhannusta kaikille :heart:


miimu ja milli 24+0
 
pakko oli tissi asiaa tulla kommentoimaan. itselläni ennestään 75D ja pari viikkoa sitten kävin liivit ostaa kokoa 80E. Mieskin katto että herran jumala on tissit kasvanut kun E:tä pitää ostaa. :D ihan HIukka on tuo 80 sellainen löysä mutta kun ei viitti olla joka kuukausi ostamassa uusia niin otin sitten vähän "kasvuvaraa". :D Saa nähdä minkä kokoiset imetysliivit sitä saa ostaa. :D Ja vähän puristeltaessa/"lypsäessä" tulee tuota esimaitoa tosi lujaa.

Kauhean flunssainen olo tällä mammalla. Kunpa en nyt vain kipiäksi oisi tulossa. Käsidesi on ollut ahkerassa käytössä töissä mutta tauti tulee jos on tullakseen.. :(

Tänään mulla iski ahdistus kun tajusin että mies lähtee huomen mökille koko juhannukseksi. Mies vielä iltavuorossa tällä viikolla että on ehtinyt aamulla sanoo hei kun lähden töihin ja hyvää yötä kun se tulee klo 23 kotia. ja huomenna se lähtee sinä aikana kun olen töissä. Tähän asti ajattelin että ihan ok. itse olen töis perjantainakin vielä mutta nyt alko ahdistaa kun oon "niin kauan" yksin... ja miesten juhannusreissun luonteen nyt tietää.. Siel ei varmaan paljon tyttöystäviä muisteta... Kai se on kestettävä.

Masukki ihanasti ilmoittaa itsestään. kun tulee hiljainen hetki sellaiseen aikaa kun normaalisti liikkuu, alkaa iskeä hätä että onko se kunnossa. mutta kun vähän tökkii niin heti tulee vastaus. IHanaa kun se jo niin tuntee. :)

Itse vein viime perjantaina kelaan paperit ja päätöksiä ei ainakaan vielä ole tullut nettiinkään. Kovasti odotan että saisin pakkauksen jo kotia. :)

Onko kellään muulla tullut huimausta? Itselläni tänään tuli oikein tuskan hiki päälle ja kauhean heikko olo töissä. ei ollut mukavaa kun silloin ei voinut istumaankaan ruveta kun oli tilanne päälle...

rv 23+1
 
apua kun paljon tekstiä :eek:

hyviä neuvolauutisia näyttäisi olevan :flower: muutamaa luukuun ottamatta jotka toivon mukaan selviää mikä on :hug:

kantoliinasta sen verran et itellä ollut ja heitin pois kun liian lyhyt. nyt ajattelin kokeilla muotoon omeltua liinaa jossa myös taaperoa lonkalla vielä.

tuli muuten noista rinnoistakin mieleen et vaikka onki posahtanu "pamelat" ja on arat yritän nauttia siitä. imetys "vei" rinnat ja lähinnä muistuttivat kärpäslätkiä :LOL: tai ainakin huomattavasti muodottomilta :D toivottavasti ei kolmannen jälkeen heti lässähdä :ashamed: hankin kyllä kotiin sähköpumpun..

äitiyspakkausta saan hakea vasta ensiviikolla kun riskiraja täynnä ja kontrollissa käyty. :( haluaa hakea jo :D

toiveikasodottaja täällä yksi joka kärsii huimauksesta :wave: kuulemma voi johtua monestakin syystä: matala hb, matala verenpaine tai verensokeri. ite yritän syödä jtn makeaa tai juoda kylmää ja makoilla hetken. herkästi vaan kun nousee alkaa taas että pitäis aina hitaasti muistaa nousta. :/

enterorokosta en ole koskaan kuulutkaan. :eek: vaikka muksuja onkin..

nyt vastaan ottamaan mies töistä ->

triple ja tossutin 23+3
 
Jee! Tänään tuli matkahuollossa vaunut meidän pikkuiselle! :D Ostettiin yhdellä lapsella jo käytössä olleet Emmaljungan Duo Edge Sportit ja on kyllä kuin uudet. Melkein ei mitään käytön jälkiä ja renkaatkin kuin uudet. Eilen hain myös Seinäjoen Huvikummusta uuden Gracon Logico S turvaistuimen. Kävi uskmaton säkä - oli yksi uusi kaukalo alessa kun siinä oli liimatahra kyljessä (sellainen 2x2 cm kankaitten alla eli ei edes näy) ja se oli juuri se ruskea/lime väri jonka olin halunnutkin! Mukaan lähti siis! :D Kyllä shoppailu on ihanaa B)

Tänään oltiin miehen kanssa myös uudella asunnolla. Nyt olisi kämppä tyhjänä, mutta vielä pitää odotella muutama viikko että pääsee muuttamaan, ensin remppa pois alta. Huomenna lähden etsimään tapetteja ja keittiökaappeja jne. remppaa varten. Voipi olla kova päivä edessä :whistle:

On taitanut ainakin tälle mammalle tulla jo kodinrakennusvietti vahvasti päälle - voi ukko raukkaa ;)

Masuasukilla kaikki hyvin ja potkuja tuntuu melkein joka tunti. Nukkuu pikkuinen välillä :heart:

Adette & Allu 25+0 *poks*
 
Mä oon ihan hurahtanut!
Minä, siis minä joka tein yhden villasukan kouluvuodessa arvosanalla 6, minä joka teki säärystimiä ja onnistui kääntämään ohjeet välillä nurinpäin ja tekemällä loppuosaan samaa kuvioo kuin alkuun(mutta väärinpäin), OLEN ALKANUT KUTOMAAN!
Olen kolmessa illassa tehnyt kahdet villahousut vauvalle + lapasen (vielä peukaloa vailla)!!
Tää on ihan uskomatonta!Kauankohan tällanen innostus mahtaa kestää :p

Tissikyselyyn; mulla on normi 65e ja pikkusen on ruennut tursuileen, mutta en kyllä meinannut tämän ajan takia enää hommata uusia liivejä kun niitä on muutenkin niin vaikee löytää. Mitä nyt jotkut imetysliivit jos jostain löytyy kokoja.

Mä säikähdin tota työkkäriin ilmottamista, kun meela sitä kyseli, mutta mä kyllä sanoin sinne viimeksi käydessä, että äitiyslomalle jään syyskuun lopussa. Ei se siihen sit mitenkään kommentoinut, käski tulla elokuun lopussa käymään (hölmöä mennä sinne jonottaan sen kuukauden takia :/ )

Mies halus sinne rakenneultraan mennä, joten meillä on nyt sitten huomenna aika siihen 4d:hen =)

(.) Mä oon muutenkin ollut hyvissä voinneissa nyt. "Lenkillä" on jaksanut käydä ja se on kiva, ettei mahaan mahdu kerralla enää hirveesti ruokaa! Alkuraskauden mässäsin kokoajan jotain. Oikeen itteenikin inhotti.
Hb:n kävin mittauttaan, kun vatsa ei kestänyt enää kahta tablettia päivässä rautaa-> 106. Nyt sitten vaihdettiin lääkettä ja katotaan maanantaina uudestaan.

Nyt on alettava tutkiin, missä se lääkäriasema sijaitsee..

huitshapeli ja lilliputti 21+1
 

Yhteistyössä