*LOKAMASSUT -08 Kesäkuussa*

moips :wave: [/b]jasmara niin olisi sekin vaihtoehto muuten mut vauvan turvaistuinta ei saa keskelle kiinni tukevasti. :( siinä on vaan vyötärön yli menevä vyö että varmaan sitten likalle tai mulle jos jollekkin pitäis laittaa.. :/ nyyh.. pian iskee paniikki miten ihmeessä luulen perseeni sinne menkille läsäyttävän jos tilaa on suuninpiirtein ku hellan välis :kieh: :LOL: enää tiedä itkiskö vai naurais. tänään taas tällänen mukava päivä :ashamed:

:LOL: rinnat on kyllä ku rantapallot. eipä siinä mitään mut sopivia rintsikoita ei taho löytyä siis sellassia että tukiakaari tai olkaimet yms. painais ku nukkuu. ite en tykkää ku topatusta mallista vaikka rintsikat pitää olakki D-kuppia..
kyllä voi muuten rinnat aristaa |O ei taho nukuttua saada kun painaa aina kyljellä olles inhottavasti. ihan niin ku mulla olis aina mukava nukkua :D mut toi on jotain niin epämiellyttävää.. ei mieskään pääse lähelle ku läpsyttelen kädelle et älä koske :LOL:

voi ei! jokos se jussi on. aivan järjettömän nopeeta aika on mennyt. joskus tuntuu et just ku pääsi kesään mukaan ni se on melk ohi. :( tänä vuonna kerenny vielä nauttimaan.. ehkä sitten enskuussa kun mieskin lomalla toivottavasti. :whistle:

meenpäs juomaan kaffetta. hyvää jussia niille jotka lähtevät lomailemaan! ite jussin kotona, mitä ny anopin pihas grillaan makkaraa ja hiekkiksellä lasten kans ja kotiin kävellen yhdessä.. :)

triple ja tossutin 23+2
 
Mä hain tänään taysista sen holtterin, nyt nää anturit sit kiristää joka puolelta, saa nähdä miten nukkuminen onnistuu. No kai sitä nukkuu miten vaan kuhan on tarpeeks väsy.

Vauva on ruvennut liikumaan entistä enemmän tai sit mä vaan tunnen liikkeet entistä paremmin. Ihan kiva, tietää ainakin et elossa ollaan :)

Mä oon ostanut jo parit liivit, kun tissit tosiaan kasvaa ja turpoo. Toiset niistä uusistakin liiveistä on jo pienet :p

Meidän juhannussuunnitelmat on aika leppoisia. Perjantaina grillaillaan tossa meijän takapihan terassilla anopin, appiukon ja miehen tädin voimin. Lauantaina mennään mun vanhemmille Viialaan(vai mikä Akaa nyt on??!!) ja sit illasta ilmeisesti tampereelle moikkaamaan muutamia kavereita. Et sellasta.

23+2

ps.tilasin ajan sokerirasitukseen, sain sen vasta 18.7 viikolle 27+5, kun se pitäisi tehdä rv 26-28 aikana.
 
Tove en muista tuota mittaa, löytyisköhän se jostain noista papereista?!
Mulle kyllä sanottiin siellä, että tosi siro ja pieni tyttö siellä kasvaa, mut ei kuulemma mitenkään hälyttävän pieni :heart:
No mut jos on yhtään äitiinsä tullut, niin ottaa varmasti vielä spurtin tuossa kasvussa. Mie taisin olla yli 4kiloinen ku synnyin :D

memmy ja vaavi 20+5
 
nanna81 Minulle eivät ole vielä perhevalmennusta ehdotelleet, kun olen tuohon heinäkuun puoleenväliin täällä Sallassa työharjoittelussa ja sitä myöten käyn täällä neuvolassa. Mutta ollaan kyllä sitten menossa kun takaisin Rovaniemelle päästään. Niin ja Ounasrinteen neuvolassa me asioidaan normaalisti :)

Tissigalluppiin osallistuakseni: en ole huomannut mitään hillitöntä kasvua rinnoissa, kaarituet kyllä painaa ja sen vuoksi olen hankkinut uusia liivejä... Taidan kuulua vähemmistöön :D

FPI mukava se on aina huomata että toinen tosissaan välittää, hätä on tainnut miehelläsi olla kova eilen.

Taralee ja Pätkä 21+4
 
Tuntuu kaikilla meillä raskaus etenevän aika samaa tahtia: tissigalluppiin itsekin osallistuakseni - havahduin viikonloppuna kauhulla, kun mitkään liivit ei mahdu, ja kun etsin kaupasta yksiin häihin juhlamekkoa heinäkuulle, mahastakin mahtuvat mekot eivät mahtuneet tisseistä! Maan vetovoima on myös huomaamattani tehnyt karmeaa jälkeä, ja nännipihat muuttuneet ihan eri näköisiksi ja on ihan kuumat! Mietinkin juuri ennen kuin näin tämän keskustelun, pitäisikö kehdata kysyä neuvolassa kuuluuko tissimuutokset asiaan raskaudessa, mutta kaipa kyllä jos muillakin odottavilla on oireita.

Jäpyn mami 24+0
 
Kristiina: hyvä,et selvisitte säikähdyksellä. :)

Tove ja Taralee: mukavia kuulumisia ultrasta. =)

Naurukohtaus: Mä kuulun kans siihen vähemmistöön jolla ei rinnat ole paljo kasvanu. Taitavat olla jo ennestään niin isot ( G/H ) ettei kuppikoko muutu, täytettä tulee vaan enemmän... :LOL: Kipuja ei ole ollu sitten alkuviikkojen, satunnaisesti nännejä kutittaa.

Jasmins: Kyselit pidetäänkö lapsia hoidossa ku vauva syntyy... Meillä poika jatkaa päiväkodissa normaalisti ainakin syyskauden. Hoitoaika on ollu n.puol 8 - 15, mut sitä muutetaan sen mukaan, et miten esikoisen kouluajat menee, todennäkösesti vien yhtäaikaa aamulla ja haen sit n. 3 aikoihin. Koulu kun loppuu joka tapauksessa jo klo 12 tai klo 1 ( juuri päikkäriaika ) . Keväällä katon tai jo ennen, et ehitään tekeen hoitosopimus, et jos olis esim. 3 päivää viikossa. Joka tapauksessa jatkaa hoidossa, ku on ollu n. 1 vuotiaasta ja oon todennu, et se on melko tärkee paikka saada touhuta ja nähdä kavereita. Lisäks poika jää aina hyvillä mielin hoitoon. =)

sweetpearl: mikä on holtteri?? :ashamed: Anteeksi tyhmyyteni, mut en oo kuullu...
Mihin meet sokerirasitukseen?? Ite sain ajan Taysiin 14.7 jolloin on rv 27+3. ;)

jasmara ja masuasukki 23+4
 
Heips
Neuvola kuulumisia. Kaikki hyvin muuten mutta tuo sf mitta oli hirveän iso 27,5cm ja nyt täytyy mennä ensiviikolla uudestaan että mitataan josko siinä olisi ollut jotain ylimääräistä turvotusta ja jos mitta on edelleen liian iso niin 1.7 on varattuna ylimääräinen ultra jossa selvitetään syytä tuolle mahan isolle koolle. Turvotuskaan ei tuota mahan kasvua välttämättä selitä kun painon olisi kuulemma pitänyt kans nousta jos on turvotusta ja lapsiveden määräkään ei kuulemma tuntunut mitenkään isolta
Ei kuulemma vastaa yhtään minun aiempia raskauksia tuo mahan kasvu (aiemmissa raskauksissa maha on huidellut samoissa mitoissa joskus vko 30) ja terveydenhoitaja oli sitä mieltä että jos ei kertaakaan olis ultralla katsottu niin hän olisi sitä mieltä että kaksi tuolla on. Saa nyt nähdä mikä tähän jättiläismahaan on syynä :/
Toisaalta tuo ylimääräinen ultra olisi ihan kiva kun jäi tuo rakenneultrakin välistä kun meidän kunta ei sitä tarjoa.

pumppernikkeli ja "jättiläis" niilo 24+6
 
Jasmara, oon vähän tyhmä kun en kirjoittanut selvemmin. Itse kun on hoitoalalla niin ei tajua et kaikki muut ei oo :ashamed: eli siis holtteri on sellainen laite joka rekisteröi mun pulssia 24h tai noin vuorokauden kuitenkin.

Ja sokerirasitus on mulla täällä nokian labrassa, mun piti se tosiaan ihan itse tilata. Ja jatkossa ilmeisesti mun äippäpoli käynnit(siis jos niitä tulee) tulee olemaan vammalassa, koska sinne meen synnyttämäänkin.
 
Moi

tissi asiaa mulla kans , onneksi, =) kasvaneet..ihan kiva kun saa nyt nauttia vähän isommista, kolmen edellisen imetys kun on jotenkin :) pienentänyt niitä..

Naurukohtaus mulla kans hammassärkyä ja sain tänään onneksi päiv.ajan ja sinne pitäis ihan kohta kiitää...alkava hammastulehdus, saa nähdä mitä ehtivät päiv.ajalla nyt tekemään...huomenna lähdetään sinne kylpylään niin ei kiva jos siellä vaivaa, särkylääkeapurkki pitää varata mukaan...

mut nyt pitää jo kiitää...kaikille taas uudestaan hyvää juhannusta!

pw 24+3
 
Tove-81
Tissigalluppiin: ei ole kasvanut yhtään! Joka on hassua kun jotenkin kuvittelin että kaikilla poksahtaa "pamelat" kun kaverillakin tuli jo alkuraskaudesta lähtien sellaiset. Olen kiittänyt tästä kyllä korkeampaa tahoa, koska eivät ole muutenkaan nuo omat pienimmästä päästä, enkä haluaisi menettää kiinteyttä. Se lienee turha toivo kun maito nousee ;)
 
Se mun alkuraskauden sokerirasitus ei ainakaan ollut paha, mutta saa nähdä mitä nyt tulee olemaan. Tuntuu että ois nälkä koko ajan!Se aika vaan tuntuu niin pitkältä istua niissä kovissa labran penkeissä 2 tuntia :<
 
sweetpearl: ihmeen hyvin mun aika kulu viimeks kun rasituksessa olin eli reilu 5 vuotta sitten. Saa nähdä miten nyt käy, eri paikkakin on kyseessä. Kai sen ajan seisoo vaikka päällään kunhan on vaan ohi :D
Toivottavasti ei tule seuraamuksia, täällä ollaan ainakin tosi tarkkoja, et yksikään arvo ei ylity... :/
 
Tissigalluppia Kasvaneet on ja huimasti ja tursuileevat kans yli, mutten kyl pistä pahakseni ku mulla oli ennen tosi isot tissit, mistä tykkäsin, sit imetin ja laihutin ni jäljelle jäi vain roikkuvat nahkarukkaset ja nyt ne on paisunu taas mukavan muhkeis, eri naisellinen olo =) Harmi vain ku ostin alkuraskuves tosi hyvät liivit ja ny ku on jäämäs pienes ni eipä ollu enää enää isompaa kokoo nuis liiveis ku oisin ostanu. Taas ettiä toiset hyvä liivit, plaah.. inhoon tissiliiviostoksilla käyntiä.. |O

Mulla kans meni sf-mitta yläkäyrillä viime neuvolas viikoilla 22+1, oli 21 cm. Seuraavas neuvolas sit lisää 7.7.

Ihana äitiyspakkaus tuli eilen ja kyllä ei harmita sitte yhtää ettei rahana otettu. Niin paljon kummiskin on tosi hyvännäkösiä vaatteita, paremmalta kyllä näyttävät livenä ku kuvissa =) Ainut vaa ettei ne kyl vastasyntyneelle kyllä sopivia oo, niihin hukkuu ja nii kävi viimeski et piti ite ostaa sopivat het syntymisen jälkeen ja nuo käy sit vähä myöhemmin, mut kummiskin.

Kauhee ukkosmainen painostava ilma täällä ja mulla heti päätä särkee inhottavasti. Ja on niin väsyny ja voimaton olo et vois ottaa vaiks päikkärit jos tytönki sais houkuteltua..

Hipsuli ja nappula 24+0 (huh miten tuo aika menee nopeeta) :eek: =)
 
Moi.
Tissigalluppiin: mulla ei ole kipuja niissä ollut vielä lainkaan raskauden aikana, koko on kasvanut yhdellä koolla.
holter = laite ekg:een pitkäaikaisrekisteröintiin.
mä olen lomalla ja mieli tekisi NIIN kovasti lähteä etelään...ja mahdollisuudet siihen olisi - mutta en tiedä, uskallanko. Lähtisittekö te jos olisi mahd. vielä?
rv 21+5
 
jasmara, mullaki meni alkuraskaudessa ihan ok se aika siellä, mut mulla oliki niitä nelli-tutkimuksen papereita täytettävänä. Arvot oli sillon ainakin ihan hyvät ja pissassa ei oo ollut koskaan neuvolassa mitään huomautettavaa, et se on positiivista. Toivottavasti jatkuu yhtä hyvin.
 
Tisseistä ollut puhetta, mulla on pikkasen kasvaneet, tai lähinnä palanneet entiselleen, vähän olivat tyhjemmän oloiset tuossa imetyksen loppivaiheessa, mutta nyt taas on täytettä enemmän :D Ei ole uusia liivejä tarvinnut hankkia. Esikoisen odotusaikana taisi kuppikoko kasvaa hieman, eli samoissa vielä mennään.

Mulla on nyt alkanut liikkeet näkyä vatsan päälle vähän, hauskan näköistä :)

Mitäs ihmisillä on juhannussuunnitelmissa? Me suunnataan miehen suvun mökille, sinne on tulossa miehen sukulaisia niin että yhteensä meitä on varmaan 11. Ja mulla on jokakertainen ahdistus ja stressi siitä, kun porukka siellä käyttää aika reippaasti alkoholia, niin mielestäni se ei ole kivaa eikä sopivaa nyt kun mukana on meidän pieni tyttö. Saa nyt nähdä miten menee, murehdinko turhaan, mutta ei se ole kiva, jos porukka alkaa olla jo pitkin päivää kännissä, ja jos olen lopulta ainoa selvinpäin oleva aikuinen, hohhoijaa...

Eipä tässä kummempia muuten.

Kirsikka rv 21+5
 
Onnea hyviä ultrauutisia saaneille ja erityisesti Kristiinalle hyvistä uutisista! :heart:

Tove ja Memmy: aika paljon noi koko erot vaihtelee, meillä oli viikolla 20+3 kokoarvio 437g ja sanoi että sopusuhtainen kaveri on.....Mutt ainahan ne lapsukaiset on yksilöitä, miksei jo mahassa....:)

Tisseistä, miehen mukaan ois kasvanu, ite en oo huomannut, kuppikoko ei oo ainakaan vaihtunut. Enemmän noi nännit on tummunu!

Sweetpearl: varsinaisestihan se holter ei rekisteröi pulssia vaan sydänfilmiä *viilaa pilkkua*:) Saako kysyä miks sulle tehdään se? Vai ootko jo kertonut jossain, ja multa mennyt ohi....Ei tietty tarvii kertoo jos et haluu!:)

Jussina
pitää olla pe klo 15 asti töissä, sitten porukoille saunomaan ja grillaamaan....loppujuhannus menee sitten varmaan tontilla maalauspuuhissa!

Täällä ukkosti tänään, ja nytkin vielä just jyrähti...jotenkin tykkään kauheesti ukonilmasta kesällä, varsinkin kun on ite sisällä!;)

Kirppiina ja Ruu 22+4 :heart:
 
kirppiina joo no mulla se on nimen omaan niiden pulssien takia. Eli joo mulla on ollut tässä jo viimesen 3kk ajan pulssi välillä tosi korkee, sit ku se on normaali niin se on n.70 , mut slllon ku ei oo normaali niin 95-130. Mitään syytä tälle ei muuta oo löytynyt kun että kroppa reagoi vaan näin verenkierron vilkastumiseen. Ne halus äippäpolilta kuitenkin vielä tutkia että näyttääkö se mitä normaali elämässä.
 
Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista :flower:

Tissigallupiin, turvonneet ovat, vielä menee yhdet liivit, jotka alkaakin olla melko kauhtuneet. Että liivikaupoille tie vie. Mies on koko muutoksesta kovin mielissään :LOL:

Oonkin tässä jännittänyt miten imetys sitten sujuu. Mulla on poistettu leikkauksella toisesta rinnasta viime syksynä tulehdusalue ja nännikin korjattiin(oli vetäytynyt sisäänpäin).Leikkausta edelsi vuoden putki rintatulehduksia, joihin ei antibiootit tepsineet.
Kaikenkaikkiaan vaiva ilmeisesti johtui tupakan poltosta, joka sittemmin loppui.
Katsotaan nyt sitten miten käy, mutta en aio etukäteen asiasta stressata.

Juhannussuunnitelmia on sellaisia, että mennään varmaan sitten sinne Jyväskylään sitä viettämään. Sauna,grillausta,uintia..leppoisaa.

Miten nopeesti ootte muuten saaneet vastauksia sieltä madam mammalta ja mitä laitoitte viestiinne? Laitoin eilen viestin, mutta ainakaan vielä ei mitään kuulu (...hätäinen)

Voi vitsi huomenna selviää työnantajalta miten käy mun "palkallisen" äitiysloman. Oonkin sitä pari kertaa täällä tiedustellut, kun mulla jää se työssäoloehto (9kk) vajaaksi muutamalla päivällä. Tänään sitä sitten kyselin pomolta ja sen pomolta. Vastaus oli ensin kielteinen, mutta kun tarkensin, että vajaus on tosiaan vaan muutaman päivän ja olisiko asiassa neuvotteluvaraa, niin pomo myöhemmin tokaisi että katsotaan asiaa huomenna.
Nyt jännittää ja taidan mennä nukkumaan peukut ja varpaat pystyssä =)

Hyvää yötä kaikki lokamamit!

maisis & nti kupu 23+4 :wave:
 
Sweetpearl, ok, hyvä että selvittävät! Jospa olisi tosiaan vaan normaalia sykevaihtelua...Ei oo varmaan helppo pitää sitä laitetta, vierestä katoin viime syksynä kun miehellä oli se vuorokauden kanssa matkassa...
 
Ihania uutisia tänne tullut :flower:

Tissigalluppi, turvonneet on ja vanhat liivit ei mahdu, B>C. Lapset, etenkin tyttö jaksaa huomautella saunassa. Nännit ja nännipihat näyttää valtavilta ja todella tummilta. Niitä kutisee koko ajan ja iho on hilseillyt viime päivinä. Eka odotuksessa tuli kunnon raskausarvet rintoihin.

En muistanut kertoa mitä ultrassa mulle tapahtui. Noin puoli tuntia kun ultrausta oli kestänyt niin alkoi ensin hiottamaan ja surisemaan korvissa. Pian tuli pahaolo ja tuntui että lähtee taju. Silloin muistin lukeneeni että pitkään selällään ollessa veri ei kierrä normaalisti ja sanoin kätilölle että nyt on pakko nousta ylös. Hän pyysi kääntymään kyljelleen ja jatkoi ultraan siitä. Vähän ajan kuluttua hävisi hiostus ja alkoi kovemmin surista korvissa. Sitten oli taas olo ok ja käännyin takaisin selälleen. Ultraus kesti suht pitkään, n. 50 min. kun kaveri piileskeli kätilöltä. Aiemmissa odotuksissa ei ole noin käynyt. Oli koko loppu päivän tosi höntti olo.

Päätettiin olla tekemättä lapin matka kun tuo supistelu on niin herkässä ja selkä kipeytyy niin nopeasti. Jos ajettaisiin ilman yöpymisiä, niin matka kestäisi taukoineen n. 15 tuntia. Vähän harmittaa mutten viitsi ottaa riskiä.
Tukivyö on auttanut jaksamaan töissä. Onneksi sain sen kaveriltani kun oli semmoisen löytänyt siivotessa.

Emmaljungan vaunut löydettiin käytettynä viime viikolla joten nyt alkaa olla kaikki tavarat kasassa. Vaatteitakin löysin yllättäen ison pinon ennestään vaikka olenkin myynyt paljon pois.

Kauhea ummetus vaivaa koko ajan. Ei ennen ole :( Magnesiamaitoa olen ottanut silloin tällöin. Pitää miettiä tarkkaan että milloin ottaa. Tulee nimittäin kiire vessaan silloin ja silloin toivoo olevansa kotona :LOL:

Öitä

rv 21+3
 
Ensin kiitos kaikille huomionosoituksista :)
Ja Nanna 81 kyseli mistä lapsivesipunktio johtui... Ultrassa löytyi pieneltä kaksi ultraäänimerkkiä joiden takia saatiin päättää halutaanko tutkimukseen. Pienellä oli kysta päässä ja kalkkipiste :'( . Nämä kuulemma sikiön normaaliin kehitykseen kuuluvat asiat ja jos niitä olisi löytynyt vain näistä toinen niin asiaan ei olisi kiinnitetty huomiota eikä tutkimuksiin olisi päässyt. Mutta nyt kun oli kaksi asiaa niin saatiin mennä. Kaikki oli muuten hyvin. Hyvin kasvanut ja oikein sopusuhtainen vauveli.
Onneksi kaikki päättyi hyvin.

Tissi asiaan sanon, että täällä ei juurikaan ole kasvanut :'( .
Mies sanoi, että on mutta ei ole kuin parit niukimmat liivit käynyt pieneksi :snotty: .
Nännipihat ovat kyllä tummuneet.

Nimiä ollaan mietitty. Toinen nimi periytyy isältä. Etunimi päätetään vasta syntymän jälkeen mutta mietitään kyllä jo kovasti vaihtoehtoja. Kolmatta niemeä pohditaan, että annetaanko vai ei... :/

pumppernikkeli Se olisikin varmasti todellinen yllätys jos nyt tässä vaiheessa paljastuisikin, että kaksoset on tulossa :) . Jos toinen olikin vain ekassa ultrassa piilossa. :D .

kirsikka83 kyseli juhannuksesta. Me myös mökille suunnataan Mäntyharjulle. Siellä myös sukulaisten kanssa sitä vietämme. Pieniä meidänkin sukuun nyt tullut lisää... Saas nähdä rauhoittaako tämä juhlintaa... :)

Onpa kiva kun jo jotkut alkaa saada jo äitiyspakkausta. Itse joudun vielä varmaan kuukauden odotella. 2 viikoa menee ennen kun saan neuvolasta paperit :( .

Kristiina ja Onni RV 20+5
 

Yhteistyössä