¤¤LOKAMASSUT -08 Heinäkuussa¤¤

Nyt selvis mullekin nuo äippäraha asiat ym. Mulle niitä ei maksakaan kela, vaan työpaikan sairauskassa. Ja se myös korvaa 80% esim. sairaalassa olot ja lääkkeet.
Pitää laittaa nyt hakemukset sinne konttorille, ne sit lupas laittaa siellä tarvittavat selvitykset kelalle lapsilisästä ja siitä äitiyspakkauksesta. Huh, vähä helpotti, kun ei tartte enää miettiä niitä liitteitä ym.

Muuten olo ihan hyvä, pikkuinen potkii kauheasti mahassa, varsinkin illalla :heart:

Nyt leffaa katsomaan!

memmy ja vaavi 23+4

:wave: pikavisiitti

alennusmyynneissä käynneenä voin sanoa että löytyy ihanuuksia. :heart: kyllä laskukin oli sen mukanen, onneks ei hetkeen tuu sitten ostettua :ashamed: vauvan vaatteitakin H&M ja Anttila yms. 3-5e eli ei mitään kalliita. tytölle hienot lenkkarit 4,5e seppälästä. =)
äitiyspakkausta ei näy eikä kuulu vielä, mut ei kai siitä nyt viikko olekkaan..

onkos teillä kokemusta unipusseista tai kantoliinoista/repuista? hinta/laatu?
itseäni kiinnostaa unipussit ja kapaloliinat + muotoon ommellut kantoliinat/rengasliinat yms. niistä pelkistä pitkistä liinoista en piitannut kun niin vaikea löytää oikean kokosta eikä sidonta oikeen luonnistunut.. :|

triple ja tossutin 26+1 :heart:

huomenta mammat!!

Justiin tulin neuvolasta,kaikki oli hyvin!! :heart: Epäili että mennään niin yläkäyrillä että pitäiskö kuitenki käyä vielä ultrassa jos laskettua aikaa aikaistettaisiin.. :eek:
Mutta ei se kyllä aikaa antanu..Kahen viikon päästä on lääkärineuvola,katotaas mitä siellä sanotaan sitte!! Painoa on mulle tullu nyt aikalailla 4kg lisää..Sillon alussa se tippukin aikalailla sen ympärivuorokautisen oksentelun takia.. :|
Taitaa tulla pitkä päivä ku näin aikasi pittää olla ylhäällä.. :|

Maarit ja Touho 26+5

Moi

täällä kans neuvolakäynti takana, sf mitta 26 ...rr vähän noussut mut vielä ok..hb oli noussut obsidanilla nyt 131 eli hyvä juttu ja sekö lie tehnyt et tälle naiselle on ruoka maistunut ...4 kg!! painoa tullut lisää viime käynnistä... =) kesäherkut maistuu siis..mulla lähtöpaino niin alhainen ettei täti moittinut vielä ainakaan...seurava käynti 3 vkon päähän...

kantoliinoista triple kyseli ja mulla on kokemusta Vitmi rengasliinasta ja tykkäsin kovasti ,helppo liina ja voi käyttää jo vastasyntyneellä, ei tarvi sitoa senkun päälle laittaa ja vauva sisään ja kiristys =) ..nyt halusin kokeilla tuota hug-a-bub liinaa ja tuolla se kaapissa odottaa..sidontaa harjoittelin ja tuntu tosi helpolta, mulla ollut noita liinoja ja niiden sitomisia kohtaan vähän ennakkoluuloja mut tuo vaikutti helpolta, saa nähdä sitten käytännössä =) ..

mutta nyt asioille....

pw 27+5 neuvolan mukaan ja sen mukaan elän nyt =)

Juuri on lääkäri neuvolassa käyty. Kaikki oli oikein hyvin. RR 131/83, Hb 121, painoa oli tullut 2,7kg (573g/vk), kohdun pohja oli 23cm, vaavin syke ultralla 150+, pissa puhdas.
Lääkäri oli joko juuri valmistunut tai sitten kesäloma sijainen opiskelija, runno siihen malliin menemään tuolla alapäässä että huh. Ultrasi neuvolan super huonolla ultralla vähän pikkuista, joka siellä kovasti liikkui. Selvää ei saanut muuta kuin että pää ja selkäranka näkyi kun oli niin älyttömän huono laites.
Lisäksi otettiin vasta-aine verikoe kun olen sitä - luokkaa.

elokuun lopussa aloitetaan sitten valmennus, ikävä kun joka toinen kerta joudun menemään yksin kun mies on joka toinen viikko ilta vuorossa ja joka toinen aamu. SEKS:iin pakotin miehen tulemaan tutustumaan vaikka oisi mikä työvuoro. Silloin on saatava vapaata sen verran että isä pääsee mukaan.

Nyt sitten pakkaamaan ja kesäreissulle. voi olla että pariin viikkoon en kovin ole maisemissa, että ei saa hermostua te jotka kestovaippoja kyselitte jos en vastaa. :D

rv 26+1

miten tänne niinkö liitytään mukaan? tai miten pääsen teidän porukkaan :) oon uusi käyttäjä täällä. :saint:

Laskettu aika on lokakuussa 12 päivä, ja poika olisi tulossa (ainakin rakenne ultran mukaan).
täällähän on tooosii paljon lokamasu mammoja. IHANAA<3

satunen89 tervetuloa mukaan :)

Ootteko te käyny jo sokerirasitustesteissä?(kellä ylipäätään pitää käydä )
Mulle sanottiin sillon eka neuvolassa että siellä pitää sitte käydä,mutta nyt ei oo puhuttu mitään koko asiasta..Muistelisin että kaverit on sanonu käyneensä viikkoon 28 mennessä..
Mulla siis nyt viikko 27

Mulla on ens viikolla sokerirasitus,lääkärineuvola ja perhevalmennus.(eli viikolla 25+)Jänskättää.
Vauva ei potki enää läheskään niin usein kun ennen mutta potkiipa kuitenkin.Ehkä joka toinen päivä potkii sillai että koko vatsa mulpahtaa kunnolla ja näkee vattan päältä.

Mimmali ja pikkuruinen rv 24+5

No minä kans joudun sokerirasitukseen. Sen takia kun tuo sf-mitta oli niin iso, lapsivettä on tavallista enemmän ja vauvan koko himpun verran keskiarvon yläpuolella.
Tämä tieto tuli viime viikolla ja lääkäri vaan kysi että milloin on seuraava neuvola sanoin että parin viikon päästä johon lääkäri sanoi vaan että ok. terveydenhoitaja varaa sitten ajan sokerirasitukseen. Eli en tiedä mihin asti tuo aika menee. Nyt jo siis menossa rv 27+6 ja tuo neuvola on viikon päästä missä aika vasta pitäis varata ja reissunkiin ollaan lähdössä ensi viikolla. Mutta ilmeisesti lääkäri ei kohdallani kuitenkaan pitänyt kovin todennäköisenä sitä että sokereissa olis mitään vikaa (ei ole ylipainoa, ei sukurasitusta, aikaisemmat lapset olleet syntyessä pieniä jne...) kuhan nyt tarkistetaan sekin asia.
Muuten ei tänne mitään erikoista kuulu. Mitä nyt vauva alkanut painamaan tuonne alas ja vessassa pitää rampata yhtenään. Mietinki jo että missä sitä ensi viikolla käyn vessassa kun olis tarkoitus päästä yksin shoppailemaan koko päiväksi helsingin keskustaan. Pitää varmaan tunnin välein etsiä vessa jostain, mielellään siisti ja ilmainen.
Muuten jos jollain pääkaupunki seudulla asuvilla on hyviä vinkkejä missä käydä lastenvaateostoksilla niin vinkkejä otetaan vastaan. Kampissa ainakin täytyy pyörähtää popin liikkeessä ym... Nyt jo kauhulla mietin kuinka paljon tuohon reissuun uppoaa rahaa varsinkin kun mies ei ole häiritsemässä ostelua ;)

pumppernikkeli ja niilo 27+6

Neuvolasta terveisiä. Kaikki hyvin. Hemppa oli laksenut parissa kuukaudessa 132 121:een mut hyvä siis vielä. paineet taas vähän koholla, nyt oli 134/79 p.95. Painoa tullut 375g/vko, yhteensä siis raskauden alusta 3,8kg. Sf mitta oli 25, mut eri mittaja kun ennen eli se ei oo kovin luotettava. Pojan pää tuntui alhaalla eli kääntynyt on. Sanoi et tuskin kääntyy enää toisin päin koska mun kohtu on niin suippo. Tiistaina neuvolalääkäri.

Sokerirasitus ois täällä ensi viikon perjantaina. Ärsyttää jo valmiiks se odottelu siellä labrassa.

satunen tervetuloa mukaan. Sulla on aika hyvä laskettuaika :D meille kans poika tulossa ja LA siis sama.

Täällä kans ootellaan päätöksia äippärahoista, pakkauksista jne. kestää kestää koska täälläkin siis kaikki menee sairauskassan kautta.

sweettis ja papu 26+2

Sateista heinäkuuta kaikille mammoille =)

Nyt on lomaviikko takana ja ihanat ilmat oli kyllä siellä ollessa ja muuteskin, liian nopeetahan ne lomat vain aina menee =) Nyt on sit niin kylmää ja sateista ettei ulos paljo huvita lähtee ja titinalle alkaa tulla jo korvista ulos=)

Eilen oli neuvola, oli paino noussu 361g/viikko ja tähän mennes tullu jo 6,7 kiloa (kauheelta tuntuu itestä, mut täti sano ettei hätiä mitiä :)
verenpaine 111/66
pissa puhdas
sf-mitta 25,5 ja sekin tasaantunu eli ei mee enää yläkäyrillä
sydänäänet jumpsutteli edelleen 140 tienoilla

eli kaikki kunnossa ja vauva on todella vilkasliikkeinen kaveri :D Riesana mulla vain karseet lonkka -ja nivusliitoskivut. Kävely on välillä tosi hankalaa, samaten pyöräilykin ja imuroinnin jälkeen kenkkasen tuskasena kolmisen päivää, sopivasti melkein seuraavaan imurointikertaan :LOL: Ja yöllä sängys kääntymiset onnistuu miehestä tukea repimällä ja aamulla saa käyttää mielikuvitusta et ylös pääsee.. et tämä puoli tästä raskaudesta on pyllystä, mutten nautin niin täysin siemauksin =)

Meillä riittää kans hulinaa kun koitetaan tätä asuntoo myydä et pääsis talopaketin tilaamaan ja sitten on muitakin ihania sunniitelmia pikapuoliin, niistä kertoilen sit myöhemmin ;) Mut aika menee kyllä tosi joutuin. Pitäs itekin alkaa raivaamaan tilaa et saa vauvalle hankittua vaatekaapin ja tytölle sängyn ja alkaa siihen nukutteleen pikku hiljaa et kerkee oppia ennen vauvan tuloa.

Mut kiva taas seurata kaikkien kuulumisia ihan päivittäin vaikkei koko ajan kirjotteliskaan.

Voikaahan paksusti B)

Hipsuli ja nappula 27+0 POKS!

Pitkästä aikaa jaksan tänne kirjoitella, viikoittain olen kyllä käyny kurkkimassa mitä teille kuuluu..

Sairaslomalla olen koko raskauden ollut milloin minkäkin vaivan takia. Nyt on alkanut kovat supistukset jotka passittivat meikäläisen oikeasti vuodelevolle. Stressi on kova olon takia kun en ole tottunut vaan olemaan ja laiskottelemaan. Syyllisyys painaa koko ajan siitä etten jaksa edes pyykkiä pestä.

Mulla kohdun kasvua on seurattu nyt jokaisella käynnillä tarkasti sen takia että menee reilusti omilla käyrillään. Jouduin sokerirasitukseenkin, jonka tulos oli normaali eli raskausdiabeteksesta kohdun kasvu ei ainakaan johdu. Painoa on tullut nelisen kiloa lisää.. se heittelee koko ajan.

Olo on tosi kurja kun fyysisesti voi huonosti ja se pakottaa ottamaan iisisti. Sf -mitta oli viime viikolla 31 ja silloin mentiin viikoilla 26 + 4. Lapsivettä on normaalisti ja kaikki arvot on koko ajan hyviä.

Me ei olla hankittu vauvalle vielä mitään.. Kaikki on oikeastaan vielä esikoiselta tallessa, ja siskon lapsiltakin niitä on meille jääny.

Äitiysloma alkaa reilun kuukauden päästä. Hurjaa.

Yritän pikkasen reipastua jotta pääsisin useammin jakamaan näitä odotuksen iloja tänne teidän kanssa...

Katiapatia 27+5

Onpa tullu juttuja taas..
Me oltiin reissussa ja tänään olen ollut kyllä ihan rikkipoikkipuhki. Varmaan vauvakin, koska on ollut ihan hiljainen koko päivän. (Vain syödystä suklaasta alkoi pyörimään:) )
Käytiin kaverin kanssa ostoksilla ja teki mieli ostaa mm. "oikean väriset" harsot, mutta ne jäi kauppaan, kun tämän sukupuolen piti olla salaisuus :saint:
Mutta taas on mentävä, tässä vielä kuva

22+5

huitshapeli ja lilliputti 24+0 (kohta rupee kuulumaan jo reps poksahduksen sijaan.. )

Bea
Heippa, en ole aikoihin kirjoitellut mutta nyt kaipaisin teidän neuvoja tai mahollisia kokemuksia heikosta olosta. Elikä mulla alkaa rv 25 huomenna ja suht hyvin kaikki tähän mennessä ns. keskiraskaudessa sujunut paitsi että kohtu jo kovin supistelee ja kävellessä useasti meinaan pyörtyä. Elikä oireisiin kuuluu että kun lähden kävelylle saattaa jo muutaman sadan metrin kävely ilmeisesti rasittaa kehoa ja vatsa menee pinkeäksi ja tiukan tuntuiseksi, olo muuttuu nopeasti todella heikoksi ja on pakko hakea pian penkki jolle istua tai mikä tahansa kivi jossa levätä. Vatsakin tuntuu menevän sekaisin hetkessä ja tuskanhiki nousee kasvoille. Jos en nopeasti ehdi löytää levähdyspaikkaa alkaa silmissä pimetä ja pyörtyminen on ollut tosi lähellä muutamaan otteeseen. Kerran kaksi on täytynyt mennä maate ja nostaa jalat ylös ihan puiston penkilläkin =) Olo helpottuu nopeasti kun vain lepään mutta tunne saattaa tullla takaisin jo seuraavan 100m kävelyn jälkeen joten matka on tosi hidasta kun täytyy levätä useasti. Sitten taas saattaa mennä useampikin päivä etten poe mitään huonoa oloa vaikka liikkuisinkin paljon. Uskosin kuten neuvolassakin jo pääteltiin tämän johtuvan mun matalasta verenpaineesta (100/59) mutta eniten tässä ihmetyttää tuon huonon olon tuleminen kun lähden kävelemään. Vaiva ei koskaan tule esim nopeasti noustessa ylös (niinkuin matalasta verenpaineesta yleensä potevat valittavat), tai muuten kotona ollessa. Ilmeisesti tämä pienikin fyysinen rasitus = kävely saa tuon kohdun sopistelemaan ja verenkierto jotenkin huononee, ehkä kohtu painaa jotain hermoja kuvittelisin...onko teillä kellään ollut tälläistä vaivaa tässä vaiheessa raskautta? Odotan esikoista joten kaikki on kovin uutta ja ihmeellistä =)

Hyviä vointeja!
Bea

Bea - aivan ku oisin ite tuon kirjottanu :) Eli siis mulla ON!!
Ensimmäisen kerran se tuli kun olin kummitytön ristiäisissä niin kirkossa siellä edessä kun seisottiin..Melko joutuin piti saada penkki alle kun alko tuntumaan että nyt muuten lähtee taju!Sitten on tullut muutaman kerran auton ratissa(yksin ajaessa)..Siinäkin meinasi hätä tulla käteen kun olin "isolla" tiellä ja yhtä äkkiä hävisi tunto käsistä/jaloista ja sitte nousi se tuskan hiki ja tuntu ettei nää enää mitään.. :eek: Jotku sano vaan että se johtuu siitä että jännitän/pelkään ajaa autolla kun jouduin sillon alkuraskaudessa kolariin,mutta ei se sitä ole..ja se tosiaan voi tulla sillonkin kun istun vaan kyydissä..
Ja ihan siis normaalisti istuessaanki joskus tulee ja on vaan pakko päästä äkkiä makaamaan..Se on kauhea tunne!!Enää en uskalla lähteä ajamaan autolla yksin ollenkaan,en lyhyttäkään matkaa ja kotonakin otan tosi rauhallisesti kun päivät olen yksin kotona!
Verenpaineet mulla oli välillä tosi alhaalla(pahimmillaan jotain 90/53) ja uskoinki sen johtuvan pelkästään siitä,mutta nyt on paineet taas kohillaan(120/70) ja silti sama homma..eli se ei johdu mulla ainakaan siitä!!
Hyviä vointeja myös sinulle!

maarit ja touho 26+6

Huomenta! Neuvolassa nyt siis taas käyty. Pissassa oli sokeri ja keto aineet(?) plussalla, sekä tunnin veren sokeri koholla joten mittarin sain kotiin ja häätyy alkaa seuraileen. Painoa oli tullu 233g/vko, eli nyt yhteensä 5,4kg koko raskauden aikana. SF mitta 25, Hb 117 ja vp 115/60. Vieläköhän tuli muuta. Niin kohdunsuu oli hiukan pehmenny.

Huomenna lähdetään reissuun reiluksi viikoksi joten saattaa olla ettei pääse vähään aikaan täällä käymään, mutta hyviä vointeja kaikille!

Tässä vielä kuva meidän pienestä. "Kaappasin" sen videolta joten ei ehkä paras mahdollinen, mutta otinpa kuitenki =) .

Nanna + poju 28+0

Moi!

Enpä oo pitkään aikaa täällä käyny...
Päivitellääs vähän. Eli la siirrettiin viikolla 20 2.10. eli nyt menossa 27+6. Tytöksi tulokkaan silloin myös veikkasivat :heart:
Hyvin on menny. Töitä jäljellä 2,5 viikkoa sit saan jäädä vallan pois ku pidän lomia ensin. Palkka juoksee silti marraskuulle, sekin aika ihanaista =)
Liikkeitä ja potkuja tuntee lähes koko aika, vilkas typy :heart:
Melko raskaan työn vuoksi supistelee kovasti, etenkin iltaisin. Supistukset ei kuitenkaa oo ollu kivuliaita vaan lähinnä inhottavia. Katotaa nyt sitte meinaanko olla tän koko 2,5 viikko viel töissä...
Isommat odottelee kovin innolla ja juttelevat vauvalle. Nyt on kuitenki muutaki jännitystä ilmassa ku koulu alkaa kuukauden päästä esikoisellakin, ei neiti millään jaksais odottaa. Poitsu meneekin sitte jo tokalle (mis vaihees hänestäki tuli noin iso :eek: )
odotan ihan hirveesti syksyä! Ihanaa olla kotona ku lapset tulee koulusta. Ja vielä ku saa rauhassa touhuta vauvelin kanssa. Suoraan sanottuna ei oo kyl yhtää ikävä sitä aikaa ku noi vanhemmat oli vauvoja... :x Heillä vaan 1,5 ikäeroa, ni oli se aika touhua, ei siitä neidin vauva- ajasta päässy sillai kunnolla nauttii ku poikaki vaati huomionsa. 1,5 vuotiaskin on kuitenki iha vauva... mun mielestä :) Nyt aion ottaa kaikki irti ja nauttia tästä viimestä vauva ajasta:heart:

Liina ja tiiti 27+6

ainii sivilisäätyki vaihtu tossa... :heart: :heart: :heart:

Onnea Liina81 ja Nannalle hyvää reissua :flower:

Täällä työnteko alkaa pikkuhiljaa puuduttaa, vielä ensi viikko olisi jaksettava ja sitten viikko lomaa. Oma olo on muuten ihan hyvä, mutta lonkat tahtoo jumittaa aina aika ajoin. En osaa oikein paikallistaa, että onko kyse iskias- kivusta vai ihan muusta löystymisestä vain, niin en ole uskaltanut kokeilla sitä jyväpussiakaan kipuihin...

Pyörtyileville jaksamista, ei varmaan ole ollenkaan kiva vaiva :hug:

Nyt päivän kohokohta, ruokis =)

Taralee ja Pätkä 24+4

Huomenta :wave: Mä heräsin vasta tossa 10 jälkeen kun esikoinen oli isällään yökylässä.Ihanaa olla vähän rauhassa.Mulla on vieläkin yöpaita päällä B)

Onnea Liina81!! :hug:
Nannalle hyvää reissua :wave:

Heikotuksesta Kukas siitä alotuksen laittokaan :ashamed: Ihan ku olis mun näppikseltä tullutta tekstiä :eek: Mulla kansssa verenpaine ollut matala ja oli viimekskin,huomenna varmaan taas katotaa.Ei tarvi ku vähä reipastaa vauhtia kävellessä niin koko alue tisseistä häpyluuhun asti on aivan kivikova ja henki meinaa loppua :kieh: Ja muutenkin tosi usein sellanen olo kun verensokeri olis kauheen matala mutta kun mittaan,se on ihan normaali tai jopa korkea.Tosta astmapiipusta on ollut suuri hyöty.Eipä mulla puhettakaan mistään raskauden aikana liikkumisesta kun pelkkä matka bussipysäkillekin tekee tiukkaa |O Mun on niin tehny mieli lähtee iltasin noilla kävelysauvoilla kävelee ja aionkin tässä joku ilta kokeilla,meni miten meni :kieh:

Pahoinvointi jatkuu :/ Kaipa tuolla vauvelilla alkaa tila loppumaan ja siksi huonovointinen.Potkut ei enää tunnu niin napakoinu vaan sellanen möyrimisenä vaan ja ihan tissien alapuolella joten kaipa tuo iso on.Huomenna on ultra joten siellähän se selviää.Jänskättää kyllä tuo painoarvio :whistle:

Mekin saatiin aivan ihana asunto :heart: Mutta nyt ongelmaksi tuli tuo vuokra.Me luultiin miehen kanssa että se olis 820e ja siihen meillä olis ollut niiipin naapin varaa mutta oltiin unohdettu alkuvuoden korotukset joten vuokra onkin 936e :eek: |O Helvetti soikoon,kyllä on kallista tää pk-seudulla asuminen |O Kyseessä siis 98neliöinen neliö saunalla ja isolla pihalla.Nyt tehdään sitten tarkka budjetti ja toivon sydämmeni pohjasta että rahat riittäs :/

Nyt siivoilemaan :wave:

-Laura ja MiniMatkustaja 27+6 :eek: -

:saint: niin se joka minut lisäs siihe listaan nii kait siihe voi lisätä senki misä todennäkösesti synnytän eli LKS :) ko näyttipäs toisillakin olevan sairaalan nimiki listasa..

Mieki kävin viime viikon torstaina neuvolassa..Kaikki hyvin!! Oli joku käyrä- mitta systeemi kuulema aika iso/korkea, että isokokoinen kaveri tulossa. Tai sitten ei.
Se saattaapi johtua siitä että mulla oli hieman ylipainoa ennen raskautta, mutta minusta kyllä tuntuu välillä että melkonen jööti tulossa tuolta masusta..
Potkiikin kovasti. Ja eilen olin tulevan mummin kanssa kaupungilla niin säikähdin korukaupan edessä että "nytkö se syntyy?" kun tuli kummallisen tuntonen pissahätä joka painoi niin vimmatusti rakkoa että meinasin pissata siihen paikkaan.. ja samalla poika potki vielä alapäähän joten ei ollut mitenkään rattosa tunne se..
Onneksi se helpotti kun pääsi pissalle. Mulla on kyllä ihmeellisesti nyt pissattanut vähän väliä? Samaa vikaa oli alussa, sitten se meni ohi mutta on tullut takasin..
ja oottako huomannu muut mammat että kun syötte makeaa, esim: suklaata, niin kauhea jytke alkaa mahassa? Näin ainakin meillä!! Kait se saapi jotain virtaa siitä :) tulee iloiseksi tms..

Äitiyspakkauskin tuli eilen postissa<3 ihanaa.. pääsin tutkiin mitä siinä on.
Mies pyöritteli ihmeissään naistenkondomipakettia hiljaa eikä puhunut mitään.
Sitten se katto minua kysyvästi ja sanoin mikä se on :)

KETKÄ MUUT ON JO SAANEET ÄITIYSPAKKAUKSEN?????MITÄ PIDITTE??

ohhoh..tulipas romaania kirjotettua taas.. huoh.. kotona on yksin niin tylsää :ashamed:
ukko töissä iltaan asti. onneksi on tämä netti yhteys sentään meillä.. :D :LOL:

unohtu lisätä että neuvolassa kaikki muu oli hyvin, paitsi mun verenpaine normaali, ja hemoglobiini <-- kait se noin kirjotetaan? oli edelleenki melko heikolla hapella..
Sitä ei vaan saa nousemaan millään. nestemäistä rautaa en ala napsimaan se on niin hemmetin pahaa että yököttää.
:'(
Mutta neuvolatäti sanoki että kaikilla se ei ees taho nousta sitten ei millään, vaikka kuinka söis
rautaa yms. :kieh:

Yhteistyössä