¤¤LOKAMASSUT -08 Heinäkuussa¤¤

Novelle78 en tiedä maksaako työpaikka mulle palkkaa, mie oon autuaan tietämätön kaikista näistä jutuista :ashamed: Pitää laittaa nuo paperit mitä oon löytänyt, kyllä ne varmasti sitten pyytävät lisäselvitystä jos tarve vaatii |O

memmy ja vaavi 23+2
 
memmy selvittelin itse tossa viime viikolla, et mitä lappuja mun pitää minnekin toimittaa.
Haen siis äitiyspaivärahaa viimeisen 6kkn perusteella. Ajattelin et vienpä ensi viikolla kelalle hakemuksen, raskaustodistuksineen ja palkkalistoineen, nin eip. Kela haluaa selvityksen tuloista viimeisen 6kkn ajalta Y17 lomakkeella. Ja sit soitin palkkatoimistoon ja kysyin et voisko ne toimittaa sen lomakkeen, niin eivät voi toimittaa arviona elokuun tuloja. Eli kun mulla kelan laskurin mukaan alkaa äitiysloma 5.9. Niin kela tarvitsee vielä elokuun tulot siihen(se pitää siis olla selvitys tuloista puolen vuoden ajalta tasan ennen äitiyslomaa). Vien siis hakemuksen ensi viikolla raskaustodistuksen kera ja toimitan sen Y17lomakkeen, sinne sitten elokuussa.
Älytöntä, hakemus pitää jättää viimeistään 2kk ennen la. Ja viimeiset palkat tulee alle sen ajan. Ja kuitenkaan ne ei voi kelalla tehdä sitä päätöstä, ennen kun saavat sen tuloselvityksen.

Toivottavasti selvensi jotain tuo..

Nyt alan askartelemaan pinnasängyn maalauksen parissa :)

maisis&kupu 26+1
 
Täällä pitkästä aikaa... Vähän on kiirettä pitänyt, mutta eiköhän tää tästä vähitellen rauhoitu. Hyvät on voinnit, ei suurempia vaivoja ja toivottavasti ei tulekaan. Maha on aika pieni, mutta vauva kyllä ainakin sf-mitan mukaan kasvaa hyvin, oli viime viikolla 25cm eli yläkäyrällä mennään. Mun oma paino sen sijaan ei oo lisääntynyt, koko aikana on tullut vain 3kg lisää. Hb tippunut edelleen, nyt enää 99 pitkään jatkuneesta rautakuurista huolimatta... Oon jo kaikkea muuta kokeillut paitsi sitä 'rautamehua', jota nyt pitäisi jaksaa hakea jostain.

Äitiyspakkauksen tosiaan sain jo kauan sitten, mutta miten se on sen äitiysrahapäätöksen kanssa? Haen 2006 tuloilla sitä ja yli kuukausi sitten soitin palkanlaskijalle, joka lupasi lähettää jonkun paperin Kelaan. Eikös siitäkin pitäisi näkyä Kelan sivuilla maininta jos on saapunut? Ja tuleeko Kelalta kotiin jotkut tarkat laskelmat tulevista tuloista? Ei jaksaisi joka välissä soitella joka puolelle...

Vielä heinäkuun loppuun töitä ja sitten kesäloman kautta äippälomalle...

Thursday 26+6 (muistankohan taas oikein..)
 
Täällä on paikat hellinä. Mullistettiin vähän asuntoa tässä pari päivää, makuuhuone on nyt järjestyksessä niin saadaan vauvan sänky mahtumaan sinne ja samalla sitten piti olohuoneenkin järjestys vaihtaa. tänään ja huomenna pitää vielä harjoittelussa olla ja sitten loppuu. jes. Onkin ollut ihan tappo tahti tämän viikon kun näytön vastaanottaja on heti ensimmäisestä päivästä alkaen sanonut että raskaus ei ole sairaus, saan tehdä töitä aivan samaan tahtiin kuin hänkin... Hän on juuri palannut lomalta ja sellainen duracel pupu joka ottaa 5 askelta kun minä yritän yhden löntystää niin sitä on sitten saanut mennä. ei paljon väsymystä auta itkeä kun se sanoo että "niin se minäkin kävin navetassa lehmät lypsämässä sama aamuna kun kolmas poikani syntyi..." Huh.

Kauhia kun olen alkanut tuota painon nousua kirota ja pohtia. Nyt on tullut tasan 10kg ainakin oman puntarin mukaan siitä painosta joka oli kun testin tein. jestas. ekaan neuvolaan oli tullut jo se kolme kiloa joka nyt on vähän niinkuin "ylimääräistä". Pelottaa lujaa että kuinka sitä täs vielä tulee. en haluaisi että sitä ihan 20kg tulisi... Mutta minkäs teet kun aina on nälkä ja mieli tekee useimmiten vaan kaikkea epätervellistä :LOL: onneksi ei ole tullut muualle kuin mahaan tuota tavaraa. :D

Nyt taidan jo painua pehkuihin niin jaksaisi vielä viimeisen päivän jotenkin...

rv 25+5
 
heips kaikille pallomahoille...

suklaahirmu: Itse olen ollu monta viikkoa iskias-kivun takia saikkarilla. Silloin ei venytykset auta... ei saisi jäädä makaamaan ainakaan, kaikkein parasta on kävely ja jos vaan sietää niin kevyt hieronta pakaraan, sekä kylmä/lämmin haude... Itse olen käynyt nyt 2krt kiropraktikolla josta on ollut tosi paljon hyötyä, toisin sanoen kivut hävinneet täysin...
Fysioterapeutti sanoi mulle että raskaus aikana kroppa erittää jotakin hormoonia, joka voi aiheuttaa iskias-tyyppistä kipua, elikkä se ei aina välttämättä ole kuitenkaan iskias...

melena+kirppu 23+2
 
melena

ok, vois kokeilla hieroa ja noita lämpöhauteita.
ensviikolla palaan töihin niiin saa nähä miten se vaikuttaa.
toivottavasti ei pahene.
jos se tästä pahenee ni pitää itekki käydä jonku tohtorin pakeilla. =)
Aikasemmissa raskauksissa ei tällästä ollu ni nyt ollukki välillä hankalaa :/

nyt pakko lähtee maate, sen verta väsyttää.

25+1 :heart:
 
Haniböö Minullakin seurataan vauvan kasvua, rakenneultrassa oli vielä ok. Nyt rv 27 ja rv30 on seuraava ultra. En ole vaan tullut kysyneeksi, että mitä sitten jos vauva todetaan pienemmäksi kuin keskiverrot? Mitä siinä seurannan lisäksi voidaan tehdä.. esikoinen oli 2,8kg että sinänsä mitään hirveän isoa ei ehkä tästäkään tule. Mun paino on kyllä noussut taas, että on se vauva tainnut siellä vähän kasvupyräyttää :)

Minullakin tuo autoilu taitaa jäädä kohta melkoisen vähille, eilen ajeltiin ees taas 80km matka ja tulomatkan pienen kaupunkikävelyn jälkeen kärvistelen maha/alapääviiltojen kanssa. Melkein kuin olis ollut synnyttämään menossa, mutta ei nämä sellaisia supistuksia olleet kuten esikoisesta, esikoisesta näitä viiltelyjä tuntui vasta ihan joskus reilusti rv30 jälkeen.. tiistaina on neuvolalääkäri, niin helpottaa nähdä onko jotain huolestuttavia muutoksia tapahtunut vai ovatko vaan kivut alkaneet nyt aiemmin.. kivuliaampiakin nämä ovat kuin esikoisesta.
 
Hyvää kylmää heinäkuista sunnuntaita kaikille! =)

Tulinpas pyörähtään ennen päivän kiireitä, tarkoitus ois nimittäin lähtä remppaan taas taloa. Toissa päivänä olin kymmenen tuntia maalailemassa pintoja ja siivoilemassa ym. nyt ois hyvä hetki taas jatkaa että remppa edistyis.. Eilen oli shoppailupäivä, on aika vaikeaa löytää mitään juhlavaatteita ja sit ku on jo toivon menettäny niin sit löytyy aivan yllättävistä kaupoista! :D

Suklaahirmu: Mulla oli pari kuukautta sitten iskias-vaivat todella pahat, parahin apu oli hierojalta ostettu kylmägeeli, jota myös raskaana olevat saavat käyttää. Se oli kyllä mulle pelastus, ilman sitä en ois pystyny työpäivän jälkeen enää liikkumaan. Nyt onneks vaivat ovat jääneet.

Meillä vaavin sukupuoli pysyy vielä arvoituksena, toivottavasti loppuun asti. :) Neuvolassa oli kaikki ok, painoa oli vaan tullu vähän liiankin paljon lisää.. Se on noi kesäherkut, nam! Sokerirasitukseen pitää kuulemma mennä parin viikon päästä..Yök!

Jepulis,pakko kai se on lähteä raatamaan talon remppaa. Kyllähän se kesäloma näinkin menee ku ulkona on niin kylmä! Hyrrr! Leppoisaa sunnuntaita kaikille!

-petunia JA tellervo 23+5-
 
Terve taas. Tänään tuli hankittua patja + peitto + tyyny pinnasänkyyn ja eilen ostin tyynyliinan + pussilakanan ja pitihän sitten äsken ne laittaa kaikki paikoilleen. Sänkyyn laitoin sen sellaisen verhonkin..vai sanotaanko sitä nyt katokseksi. Ajattelin, että joudun ne kuitenkin vielä pesemään, niin miksipä en nyt siihen asti laita jo sänkyyn.
Kuitenkin mietin, voiko vauvan laittaa saman tien nukkumaan pinnasänkyyn? vai pitääkä sitä ensin nukuttaa siinä laatikossa? Ja voiko vauvalla pitää edes sellaista litteää tyynyä?
Minkäkokoiset ja -laiset vaatteet meinaatte ottaa vauvalle mukaan sitten kotimatkaa varten?
 
elämänperhonen, vasta 1-vuotiaalle saa laittaa tyynyn, joten sitä ennen pitää nukuttaa ilman tyynyä... Mielestäni vauvan voi heti laittaa pinnasänkyyn, mutta se on ihan makuasia. Meillä esikoinen nukkui ensin pienessä korisängyssä (mukamas, ei se siellä suostunut nukkumaan vaan nukkui meidän vieressä ) sitten kun siirrettiin pinnasänkyyn, niin alkoi vähitellen nukkua vähän enemmän myös omassa sängyssään... Nyt varmaan otetaan suoraan pinnasänky käyttöön.

Kotimatkalle sairaalasta otetaan varmaan ihan 50 cm vaatteet, tyyliin body, puolipotkuhousut, haalari, jotkut töppöset, tumput ja pipo. Esikoiselle topattiin tuohon väliin vielä villapuku, mutta lämmintähän autossa on, että ehkä nyt uskaltaa jo vähän vähemmän pukea :)

Rupesin käymään läpi esikoisen pieniä vaatteita, niitä on ihan hirveät kasat, joten ei olisi kyllä mitään tarvinnut enää hankkia. Nooh...

Nyt rupean täyttämään vakuutuspapereita, vielä taitaa ehtiä ennen kun on jo liian myöhäistä!

Kirsikka rv 24+3
 
Ei tyynyä vauvalle!
Pinnasänkyyn voi laittaa heti.
Se laatikko on joillakin käytössä niinkin että se on laitettu pinnasänkyyn.
Luo turvantunnetta, kun laidat on niin lähellä.
Me ollaan laitettu molemmat lapset suoraan pinnasänkyyn.
Ainoastaan pinnojen suoja ollut "seinänä".

:)
 
elämänperhonen: tuo nukkumisasia on tosiaan makukysymys. Toisethan nukuttaa vierellään eikä pinnistä edes käytä. =)
Ite pistän vaavin äp-laatikkoon, niin kuin oon kaks edellistäkin laittanu. Jotenkin pienempi ja helpompi käsitellä ku ei ole suuressa sängyssä. :)
En tiä onko tyynyn käytöstä oikein olemassa säännötkin. Tuolla tän hetkisellä juniorilla aloin käyttää tyynyä, sellasta tosi litteetä, melko heti eli muutaman kuukauden iässä (kun siirtyi pinnasänkyyn laatikosta) .
Toisethan väittää, et tyynyn käyttö lisäis kätkytkuolemia, mut luin (kapy.fi-sivuilta) ettei sitä olla voitu todistaa ja kuitenkin yleensä syyt jää selvittämättä jos vaavi äkisti kuolee. Tuohon tyynyn osuuteen ei siis kannata uskoa.
Vaatteissa oon samoilla linjoilla Kirsikan kanssa eli kietaisubody tai -paita, puoli- tai kokopotkarit, myssy sekä haalari (+tumput ja töppöset). Tuskin muuta tarvii vielä lokakuussa jos ei ny lunta ja pakkasta jo silloin ole ;)

Omassa navassa ei erityistä. Liikkeet tuntuu voimistuneen ja melko usein taitaa olla joku jumppahetki menossa, ku maha heiluu ja muljahtelee. :D

jasmara ja masuasukki 26+2
 
hankinnoista on tullut hankittua yhtä sun toista "isoa" käytettynä - kaukalon taisin ostaa jo huhtikuussa ja Brion nova -yhdistelmätkin on olleet varastossa jo 1,5kk. Ylihuomenna lähdetään hakemaan pinnasänkyä....käytettyjä ostelen, säästyy siinä isot summat ja hyväkuntoisiahah nuo ovat käytettynäkin.

Ajattelin niin, että kävin hankkimaan jo pitkin kevättä vähän kerrallaan niin ei sitten tule isoja menoeriä kerralla - kun saihan noista vaunuista käytettynäkin toista sataa maksaa ja kaukalo telakallakin maksoi satasen.

Vaatteitakin on ja huuto.netistä sekä Ebaystä niitä on tullut/tulee katseltua ja shopattua; olen paatunut nettishoppaaja joten itsellekin tulee lähinnä netistä ostettua vaatteet joten. Laiskuutta kai, mutta on niin vaivatonta katsella himasta netissä silloin kuin itselle sopii ilman että ryysi jossakin Jumbossa töiden jälkeen ;) .

Tulihan tuo äitiyspakkaus ja siellkin kivasti vaatetta on, lisäksi tulevat isoäiti on jo ostellut uusia bodeja usemman, ovat vain lyhyt hihaisia joten tiedä miten niille tulee olemaan käyttöä kun kyseessä on loka/marrasvauva...

Keskiviikkona keskiraskauden lääkäri ja paluu lomilta töihin myös. Nyt mennään raskausviikkoa 28 ja masuasukki potkii välistä niin että koko vatsa pullistelee :)
 
Tove-81
Itsekin etsiskelin kauan pinnasängyn suojia ja tarkoitus oli ostaa nekin käytettynä kuten kaikki muutkin. Mutta sitten bongasin sivuilta www.pikkupiia.fi aivan ihanat lime-ruskeat pinnasuojat ja vaikka oli aika kalliit, (on toki kotimaista käsityötä ) niin otin ja tilasin! :)

Uudinverhon haluan siitä Finlaysonin metsä kankaasta (en muista oikeeta nimeä ) joten verhonpidike on hakusessa vielä. Sen uskon löytäväni lokakuuhun mennessä lastenkirppikseltä.

Äitiyspakettia täälläkin odotellaan, viime viikon lopulla meni paperit vasta palkkahallintoon, eli varmaan menee vielä pari viikkoa ennenkuin mitään kuuluu. Kivaa kuitenkin kun asia etenee.

Meidän pieni potkuttelee myös tosi vahvasti täällä! :heart:

Tove + Muuminen rv 23 +4
 
FPI
Moikka :flower:

Kesäloman eka päivä!! Tuntuu ihan kummalliselle, kun ei tarttenu lähtee töihin ;)

Äitiyspakkaus on tullut, mutta ei Kelan päätöstä rahoista, mutta näkyy kyllä päivä, joilloin hakemus on tullut Kelaan.

Pitäs nyt lomalla hankkia sänky ja hoitopöytä vauvalle...en vaan osaa päättää minkälaiset :whistle:

Omaan napaan ei kummallisempaa, viikot poksahti taas ja 29. viikko alkoi! Vauva liikkuu kivasti, tosin painaa virtsarakkoa usein ja pissattaa koko ajan, huh.

Mukavaa viikonalkua!

FPI+pepe rv 28+0 :heart:
 
Huomenta kaikille!

Nyt on rokkailut rokkailtu tältä kesältä. Hyvin meni tosin tasan yhden bändin jaksoin käydä kattomassa ja seki meni osaltaan aidan vieressä istuessa :LOL: .

Tänään olis uusinta yritys 4D:ssä. Käynpäs ilmottelemassa miten kävi kun sieltä pääsen =) .

Niin juu minulle sanottiin kun kävin hieronnassa + akupunktiossa tuon iskiaksen takia ettei missään nimessä saa kuumaa laittaa. Se alussa kuulemma helpottaa mutta lopuksi vain pahentaa asiaa.

Nanna + poju 27+5
 
otin vähän masupäivitystä. Ei tuo näytä kasvaneen kovasti viime kuvasta jonka otin rv 23+ viikolla. mutta iso se jo onkin. :D


Täällä odotellaan hermostuneena parin tunnin päästä alkavaa näytön arviointia. Kyllähän se läpi menee mutta vähän jännittää mitä arvioija minulle antaa kun ei nyt ihan parhaita kavereita oltu. :eek:

Kaverilta sain aamulla viestin että hänelle oli 2 aikaa yöllä syntynyt tyttö. :) ihana päästä loppu viikosta katsomaan ihan pientä vauvaa. Kun saisikin oman jo kainaloon. :)

Ja uusi viikkokin lähti käyntiin 27.viikkoa. Jipii!

nyt hermoilemaan.

rv 26+0
 
Täällä yksi lomailija, jolla käytännössä kaikki hankinnat on tekemättä. On siis tiedossa mukavaa puuhastelua lomalle, vaikka olisi tällaista viileämpääkin!

Mulla on ylihuomenna sokerirasitustesti. Jännittää vähän, miten kurja olo tulee, kun ei saa syödä aamupalaa ja sitten pitää litkut saada alas kuitenkin. Toivottavasti arvot olis hyvä, sekin vähän pelottaa. Torstaina on sitten lääkärineuvola, jossa kai saan jo tulokset kuulla. Täytyy sitten tulla raportoimaan viimeistään.

Novelle 26+1
 
Moi pitkästä aikaa =)

Mä sain vasta tänään vietyä hakemukset kelaan :ashamed: väsyttää ihan hulluna kokoajan.Nyt voi sitten ruveta odottelemaan äitiyspakkausta :D
Hankinnoista Vielä pitäisi hommata vaunut,pinnasänky ja siihen pehmusteet ja vähän vaatteita :) Muut meiltä pitäisi löytyä.

Supisteluista niitä täällä riittää kivuttomia ja kivuliaita.Parin viikon päästä on neuvolalääkäri missä näkee onko supparit tehnyt työtännsä ja kypsyttäneet paikkoja.

Maha on jo sitä luokkaa että se painaa pahasti tuohon pallean vasemmalle puolelle ja tekee istumisen mahdottomaksi.Vartti max ja sitten on noustava.Synnytystä odotellessa :D Sitä aikaisemmin se ei helpotu.

Voikaahan hyvin masujenne kanssa =)

ktl 26+6

muoks. Sitä piti vielä sanoa että mä näin viime yönä tosi hämärää unta jossa synnytinkin tyttövauvan :eek: Mahtoikohan olla enneuni?Vaikka kyllä pallit hienosti näkyi rakenneultrassa :D
 
Moi

hui onpas kylmä ulkona, ihan takkia pian tarvis...missä on ne heinäkuun helteet...

hankinnoista mulla kans edessä tuo pinnasängyn pehmusteen osto ja joku kiva peitto sinne..edelliset oon myynyt pois ja uuden peiton haluan vain muuten..kestovaippoja nyt päätin sit kokeilla tällä tulokkaalla ja oonkin ihan innoissani tutustunut aiheeseen ja muutamat ostot tehnyt....mä sekoon vain niiden vaippojen nimiviidakkoon... =)

Nukkumisesta meillä on tosiaan toi pinnis ollut lähinnä koristeena kahdella edellisellä, ensimmäinen ihan oikeasti nukkui siellä mutta saa nähä miten nyt käy...jääkö nurkkaan pölyyntymään, pääsee niin helpolla kun vauva nukkuu vieressä, senkun kääntää yöllä kylkeä ja syöttää :heart:

Masussa ei ihmeitä,välillä tulee liikkeitä paljon ja välillä hiljaisempaa...supisteluja tulee ihan liian paljon, ei yhtään kivaa....huomenna ois neuvola ja luulen et painoa tullu kivasti, kesäherkut maistunut, eilenkin kävin kaverin kanssa syömässä ja kyllä näkyy silmien alla pussit kun tais olla vähän suolaista... :| ..

mutta nyt pitää mennä...

pw 27+2
 
Heipsan vaan kaikki mammat :)

Täällä on iskenyt inhottava kesäflunssa... Tosi tukkoinen ja nuhjuinen olo... Ja sen lisäksi on alkanut nivusetkin vaivaamaan... ihan uskomattoman kipeetä telee liikkuminen, varsinkin aamuisin ja kun hetken on töissä istunut paikallaan... ja vielä kolme kuukautta jäljellä :(

Mutta raskaushan on naisen parasta aikaa ;)


Vihdoin näkyy KELAn nettisivuilla että päätös on tehty, sitten vaan pakettia kotiin odottelemaan.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

turnip 26+3

 
Heissan ja aurinkoista heinäkuuta kaikille!:flower:

Minäkin kävin tänään neuvolassa, paikalla oli neuvolalääkärikin, joka oli nuori kesäharjoittelija töissä ekaa päivää... jee...täytyy sanoa että otteet oli sen mukaiset! Mutta toivottavasti kaikki on kumminkin vauvalla OK.

Elämänperhonen minuakin alkoi tänään vähän ärsyttää tuo painosta valittaminen neuvolassa, nyt oli mullekin tullut eka kertaa reilummin painoa eli vajaa 3 kg lisää painoa edellisestä neuvolakerrasta, ja siitä tuli aikamoiset nuhteet tuolta lääkäriltä. Mutta täällä kun luen, vaikuttaa aika normaalilta painon nousulta, kun teillä on useilla muillakin ihan samat 3 kg tullut!

Vauvelin kuuleminen oli taas neuvolareissun ihana osuus, ihanasti pieni poikani melskasi ja heilui, ei meinannut saada sydänääniä Dopplerilla kun poitsu pyöri niin vilkkaasti paikasta toiseen. Hassu pieni pörriäinen: vauva on nyt niin mieltynyt olemaan enimmäkseen poikittain ja enemmän vatsan toisella puolella, että vatsa on ihan vino! Mulla on sf-mitta nyt 26, edellisellä neuvolakerralla oli 25, siitä ei ole paljoa muuttunut.

FPI: mullakin sama vaiva, vauva painaa tosi kovin virtsarakkoa: käveleminen on tosi hankalaa, ja muutenkin vähän väliä pitää käydä vessassa, yölläkin kolmen tunnin välein herää vessaan.

Me ei olla vielä mitään hankittu vauvalle, kaikki sukulaisetkin patistelee että nyt pitäisi ruveta hommiin! tai turvaistuin meillä on, saatiin se sukulaisilta lainaksi, ja jotain vauvan vaatteita. Viikonloppuna siivottiin vauvalle huone meidän vieras/varasto/työhuoneesta, ihanaa kun sai sen vihdoin tehtyä.

Voikaa hyvin,
T. Jäpyn mami 26+6
 
Hankinnoista täältäkin. Hankittuna on jo vaunut, turvakaukalo ja teddyhaalari kotiintulo puvuksi. lainaksi saadaan pinnasänky, sitteri ja matkarattaat. yhden oloasun ja sukkia olen myös ostanut. Että isompia ostoksia ei ole enää. pienempiä vaatteita ja säilytysratkaisuja pitää vielä ostella ja mitä nyt kaikkia pieniä juttuja tuttipulloja yms. Nii ja uusi auto. Siinä pieni ostos. :LOL:

Nyt saa tämä mamma huokaista ja aloittaa "äippälomaansa". Näytön arviointi on nyt ohi ja jäi kyllä parempi kuin hyvä fiilis siitä. Mukava jäädä nyt pois sitten hetkeksi koulusta. saa vähän hengittää.

Huomenna neuvolalääkäri. todella toivon että isän mukana olo saisi lääkärin katsomaan vähän ultralla vaavia kun ei isä ole päässyt mihinkään ultriin mukaan. Saisi oikein nähdäkkin vaavin eikä vain kuulla. :)

anoppilaan matka nyt käy.
rv26+0
 

Yhteistyössä