¤¤LOKAMASSUT -08 Heinäkuussa¤¤

Hyvää heinäguuta kaikille...

Kävin eilen neuvolassa ja apua, painoa oli tullut jo nyt 11kg mun lähtöpainoon (tai sitten neuvolanvaaka on rikki =) )... Sf-mittakin oli 22... Hemppa oli alhaalla raudansyönnistä huolimatta... Muuten kaikki oli hyvin, kirppu vaan ei tykännyt että hänen sydänääniään kuunnellaan ja potkiskeli kokoajan aparaattia pois...

Jollakin oli ollut käsien puutumista, kärsin itse samasta vaivasta, mutta löysin apua kiropraktikolta... Ei ole ollut selkä, eikä niskakipuja, eikä käsien puutumista sen jälkeen ja jotenkin olen nukkunut paremmin yötkin...
Siis aina silloin kun en ole yövuoroissa, kuten nyt B)

 
Huomenta!

Täällä taas ja tähän aikaan. Tää alkaa käydä jo väsyttämään tämä... Luin kyllä kaikkien kuulumiset (onnea taas hyvistä neuvolakuulumisista), mutta kommentointi taitaa jäädä vähemmälle kun ei tunnu pää pelaavan :D .

Uusille tervetuloa. Päivittelin tuota listaa joten tarkistkaahan että hän silmät ristissä sai kaikki oikein :D .

Eilen käytiin siinä 4D:ssä, ei onnistunut kuvaus kun poika piti itsepäisesti molempia käsiä naaman edessä ja lopulta kun kääntyilemällä sain hänen asennon vaihtuun niin käänsi selän niin ettei naamakuvaa saatu enää ollenkaan! Että ihan on tullu vanhempiinsa, ei mikään hirvee linssilude ole :LOL: . Onneksi kuitenki päästään ylimääräsen kerran vielä kattelemaan josko onnistuis ens viikolla. Tai no eihän se mikään pakko olis ollu, mutta lääkäriä jäi vissiin itseäki harmittamaan tuo kun ei onnistunu niin itse ehdotti =) . Kaikki muuten oli kyllä kunnossa ja painoarvio oli jo 1039g!

Nanna +poju 27+0 (poks)
 
Huomenta, mikäs se olikaan se facebookin ryhmän nimi, koitin ettiä mut en läytänyt.
Liityn kans mukaan. :)
täällä iskias edelleen vaivaa, uskaltaakohan sitä jotain jumppaa yrittää.
yhellä tutulla alko kans näillä viikoilla se vaivaa ja siitä johtuen ilmeisesti käynistetään synnytys.
la sillä parin viikon päästä.
 
Huomenta!

Ja kiitos kaikille tuesta, vaikka aikaa on kulunut näin paljon niin asiat on kummasti vielä pinnassa.

suklaahirmu se on syysmasut se facebookin ryhmän nimi, sillä pitäisi löytyä :)

Nyt töihin,

Taralee ja Pätkä 23+5
 
FPI
Huomenta! :flower:

Tervetuloa uudet! :heart: :heart:

Onko muilla hiki? Mulla on nykyään todella usein ja etenkin öisin.

Kädet ei oo ainakaan vielä puutunu yöllä.

Huomenna on taas neuvola niin saa nähdä paljonko painoa on tullut ja muuten.

Väsyttäis kovasti, mutta töitä pitäs jaksaa tehdä...noh tämä viikko enää ;)

Kaunista keskiviikkoa! :flower:

FPI+pepe rv 27+2 :heart:
 
Helteiset ukkosterveiset

Kelan päätökset saapuivat postissa =) Viime viikon maanantaina oli neuvola, netissä tein hakemuksen tiistaina ja päätös oli tehty torstaina.

Kuuma on öisin ja päivisin. Ei auringossa pysty olemaan niin kuin ennen. Tosin en ole auringon palvoja muutenkaan mutta nyt vielä vähemmän. Viime yönä heräilin kuumuuteen ja käden puutumiseen. Kaveri nukkuu aika hyvin yöt, ei herättele tai sitten en herää :)

Tämä viikko lomalla on mennyt meidän 7v neidin kanssa päivittäin otattelussa. Löytää äidistä hermopisteet ;) Toisena hetkenä on sitten itse kultaisuus :saint: Löytyy tuota tempperamenttiä...

Ukkonen lähestyy joten :wave:

rv 23+4
 
kävin kelassa viemässä laput, pitää vielä myöhemmin toimittaa palkkalappuja kun haen sen 6kk mukaan sitä päivärahaa.

Koska ootte saanut pakkauksen kun ootte vieny laput, nyt aloin sitä oottelee. =)
ihana sit hypistellä niitä vaatteita. :heart:
olen molemmista pojistakin ottanut pakkauksen, säästän ne makuupussit sit lapsille ku ovat isoja ni ihana sit ku on omat tallella. :heart:
 
FPI
suklaahirmu, mulla meni 10 tai 11 päivää papereiden toimittamisesta Kelalle niin pakkaus oli postissa! Tuo makuupussien säästäminen on kiva idea, meidän äitikin säästi mun ja veljen makuupussit ja saatiin aikuisena sitten itselle. Veljen tytöt onkin makuupussia tainneet käyttää, mun makuupussille kävi niin, että kun meidän vanhempi koira oli pentu niin se nukkui makuupussin päällä ja sitten yksi kaunis päivä repi ja puri sen hajalle...no ei voi mitään, itsehän riskin otin, kun annoin sen koiran nukkuma-alustaksi :whistle:
 
MOI

tervetuloa Jeri...on sulla ollut jännitystä muiden edestä ja toivottavasti kaikki sujuu hyvin..mua kans kiinnostaa tuo kaksosten odotus kun tuntuu et hyvä et tää yksi mahtuu tänne masuun..

Ulpulummukka harmi tuo sun hb juttu, ei ihme jos väsyttää ym....

MUlla nuha on ehkä yhden asteen parempi kuin eilen...miten tuntuu et raskausaikana kaikki taudit tulee 100 kertaa pahempana :/ ..ajattelin jo eilen etten selviä tästä ,yhdestä kesänuhasta..nyt elämä vähän kirkkaampaa..

masussa pieni pitää aika tumauttelua välillä, yöllä herään tosi usein vessaan ja sillonkin saattaa jytä alkaa..mut ihana tuntea nyt usein liikkeitä, tietää et kaikki ok siellä...


Gibbon kyseli kestojen hintoja.. kun niitä kyselin et mitä muut on maksanut niin hinnat heittää hurjasti, jotkut myyvät 2 e kpl eli tosi edullisesti, jotkut pyytävät setistä 20 e kuluineen ja jotkut vielä yli sen..eli ihan mitä sattuu..ja kaikkea tolta väliltä..

pw 26+ 4
 
Moikka! Pitkästä aikaa minäkin kirjoittelen.

Juttelitte siitä, että kun neuvolassa niin syynäävät painoa. Minuakin on alkanut harmittamaan. Itse olen normaalipainoinen. Kuitenkin lihon helposti, jos jätän vähäkalorisen ja makeutusaineellisen ruokavalion. PCO tekee painonhallinnasta vaikeaa. Nyt kun olen ekaa kertaa raskaana minullekin on tullut tosi ristiriitaiset tunteet tästä painon noususta - kun toisaalta haluaisin olla onnellinen siitä, että vauva tuntuu kasvavan hyvin, koska paino noussut jo 16 kg (ja kaikki vatsalla) mutta toisaalta minua ahdistaa erityisesti neuvolakäyntien jälkeen, kun minulle puhutaan terveellisestä ruokavaliosta ja pelotellaan vauvan isolla koolla. Niin kuin eilen. Ihan kuin pitäisi alkaa laihduttamaan. ja tarkoituksella olen nyt jättänyt makeutusaineiden käyttöä pois...kun ei nekään kovin hyviä ole vauvalle. MIKSI EN SAA VAAN OLLA ONNELLINEN SIITÄ, ETTÄ VATSA KASVAA VIHDOINKIN usean vuoden odotuksen jälkeen!!!!

Minkälaisia sf-mittoja teillä on? Minulla oli eilen 21,5.

Hb oli 105. Laskenut edelleen vaikka olen syönyt obsidania 1x1. Millaisilla annostuksilla syötte rautaa? Neuvolassa eivät oikein osanneet sanoa mitään. Täytyy itse pähkäillä josko nostaisi kahteen kertaan päivässä.
 
Iltaa lokamassut! :)

elämänperhonen kysyit tuosta sf-mitasta, eilen oli neuvola ja lääkäri mittasi 23. Ite kanssa aloitin tänään obsidanin 1 tbl kahdesti päivässä näin aluksi ja sitten seuraavan neuvolakäynnin yhteydessä pienennetään jos arvo on jo parempi.

Neuvolalääkäri määräsi eilen jäämään sairaslomalle supisteluiden takia. Kesken tutkimuksenkin supisteli niin, ettei meinannut tulla sf mittauksestakaan mitään.
Miten teillä muilla, kuinka monta kertaa päivässä on supisteluita noin suunnilleen ja kauanko ne kestää?

Kohdunkaula viimeksi mitattiin toukokuun alussa niin se oli 4 cm ja nyt eilen lääkäri arvioi reilut 2 cm. Miten se jo tässä kohtaa alkaa lyhentymään? Onkohan se normaalia?

Nyt siis menossa "vasta" rv 26+2.

Aurinkoista keskiviikkoiltaa kaikille ja kuulumisiin! :wave:

Kaneli-07 ja mussukka
 
siitä sf-mitasta niin mulla oli 22 eilen neuvolassa, ja supisteluista sen verran että jouduin kanssa tänään sairaslomalle ja viikkoja 26+0 mut otin vaan tän loppu viikon ja koitan lepäillä jospa se tästä rauhottuisi niin voisi viälä yrittää ens viikolla takas töihin menoa..saapi sit nähdä kuin käy :whistle: se kohdun kaulakanavan pituushan on yksilöllinen juttu, mulla se on ollu 3 cm ja ei ainakaan vielä supparit ollu sitä lyhentäny, toisilla supistukset alkaa lyhentään sitä herkemmin kun toisilla ja sillon yleensä lääkäri määrää vuodelepoon..mut jos sua kaneli-07 askarruttaa noi asiat niin kantsii vaik jutella sen sun oman neuvolan tädin kans asiasta :heart:

mukavaa kesäillan jatkoa kaikille terkuin ihaa ja masu 26+0 :flower:
 
:wave: flunssaista iltaa :snotty:

lapsukaiset ollu perjantaista asti kauheassa räkäyskässä ja nenu vuotaa, nyt sitten iski minullekkin. :/

Kiitos Jeri että valaisit asiaa vähän tuohon kortisooni.. :) toivottavasti sinullakin kaikki menee hyvin ja pikkuisia nyyttejä täynnä. :)

Nukkumisesta.. eipä tahdo tulla mitään kun menee kattoon tuijotteluksi tai sitten pätkittäis uneksi. sitten kun monta yötä niin nukkuu yhen yön kun raato. :/ osana tietenkin vaikuttaa kun niin kuuma ja mikään asento ei oikein tunnu mukavalta. kyljellään parempi mut ei ainakaan selällään kun huono olo tulee. niin ja närästys useasti kiusana ja rennie karkkia, pitäis kokeilla sitä perunajauho juttua..

hiki taitaa monelle odottajalle olla kiusa näin kesällä :D itellä ainakin ja tuntuu että vaikka mikä dötski olisi niin pettää päivän aikana ja sitten saakin haista :x meillä kiva mäen nyppylä tossa jota kävellä aina ylös jos kauppaan menee. pitäis hakea jyrä..

Ulpulummukka kuinkas sun hb noin? :eek: ootko koittanu nokkosuutetta jota apteekista ja luontaistuotekaupoista jos sillä nousis. toivottavasti sais nousemaan, inhottavaa varmasti tuo väsyttäminen yms. :/ :hug:

kaneli-07 itellä kans lyhentyny 3,5cm, viimeksi 2cm viikko sitten ja uusi kontrolli 16 päivä. uudelleen synnyttäjällä voi pehmentyä ja lyhentyä aijemmin mut sitä en tiedä kuinka aikasin, eipä varmaan ihan näin aikaisin. :/ tokassa raskaudessa lyhenty myös mut myöhemmin joskus rv30 pitkälti. supistuksista vaikea sanoa muuta kun että kivuttomia pitkin päivää enkä aikaa ole mittaillut. muutamaan otteeseen on ollut tuntuvia ja sen seuraukset on nähty.. mut en voi muuta sanoa että lepoa ja lepoa. jos supistuksia enenmän ja kovemmin ei kun lääkäriin vaan tarkistuttamaan!

nyt suihkuun.. :)

triple ja tossutin 25+3
 
ultrakuulumisia..Nähtiin sukupuoli :) Ei jääny kyllä epäselväksi kun ite näki niin selvästi..Mutta ei tosiaan haluta kertoa sitä..minun isosisko tietää mutta ei muut!!Saavat muut jännittää loppuun asti!! :) Kaikki oli hyvin :heart: Käytiin tosiaan yksityisellä,siellä ne laitteet oli niinku viimesen päälle eli tosi tarkasti näky kaikki..Sano se nainen että ei yleensä liiku vauvat oikeasti NÄIN paljon (eka liikkeetki tunsin jo viikolla 15) että erittäin temperamenttinen tapaus kuulemma tulossa! Voi ei :D
Mutta,pääasia että kaikki on pikkusella hyvin :heart:

Maarit ja Touho 25+6
 
JeRi: Tervetuloa ja tuplaonnittelut!

Mukavia neuvola- ja ultrakuulumisia monella, hyvä niin. :)

Tääläkin vaivaa hiki... ;) Varsinkin näin helleilmoilla, kun öisinkin on kuuma, niin sitä herää kyllä pää märkänä.
Onneks nukun hyvin, herään kerran-kaks yössä vessaan ja saan kyllä heti nukuttua uudestaan, ainakin jos kuumuus ei vaivaa. :D

suklaahirmu: mulle tuli paketti postiin viime perjantaina eli papereiden toimittamisesta meni viikko kun tuli päätös ja siitä hiukan reilu viikko niin paketti oli haettavissa. Yhteensä siis 2 viikkoo 3 päivää. =)

Mulla oli sf-mitta 20+0 viikolla 20,5cm. Mielenkiinnolla odotan mitä se on ens viikolla suraavalla käynnillä.
On kohtu varmaan kasvanu, ku tuntuu olevan yli navan jo. Monena päivänä on mahan yläosa tuntunu tosi kovalta, ilmeisesti vaavi on pää tai peppu ylöspäin. Tää on ollu vaan iltasin... ;)

Nyt olis viimeset ompelut tehty tällä erää. Sain valmiiksi vielä yhden lakanan, kaks ruokalappua, peiton (äitiyspakkauslaatikkoon sopivan) ja reunuksen tuohon laatikkoon. :whistle: Vois pitää taukoa, jos vaikka saa jonkun puuskan vielä lähempänä syksyä.

jasmara ja masuasukki 25+5
 
Huomenia :wave:

sf-mitasta Mulla oli viikolla 22+0 21cm ja viime viikolla eli rv 26+0 29cm :whistle: Hilppasen yläkärien yläpuolella mennään mutta olihan tuo odotettavissa.Jänskään ensi viikon ultraa kun saa pikkusen painoarviota :whistle:

hiki virtaa täälläkin :snotty: Nukun öisin pelkällä lakanalla ja ikkuna auki mutta silti hiki virtaa.Ja jos herään yöllä niin on tosi vaikea saada unen päästä uudestaan kiinni |O Nukun ainoastaan kyljellään,selällään nukkumisesta ei puhettakaan :x

kohdunkaula mulla ei ainakaan ole muuttunut mikskään.Tai ainakaan kukaan ei ole sanonut mitään :whistle: Esikoisesta se oli lyhentyny ja pehmentyny tosi aikasin mutta nyt ainakin vielä ihan normi.

Supistuksia tulee päivittäin joko paljon tai vähän.Kivuttomia siis.Iltaisin voi olla muutama kipeäkin ja viimeks eilen yhtäkkiä tuntu kauhee paineen tunne alavatsalla ja tuntu kuin olis tarvinnu ponnistaa :eek: Kaipa tuo vauveli vaan hetkellisesti painautuu tuonne alas ja siitä johtuu.

Nyt on sitten Kelan paperit viety ja nyt vaan ootellaan sitä ihanaa pakkausta :heart: Haen esikoisen äitiysrahan mukaan tätäkin jotta saan sen saman kuin esikoisesta ja selostin tätä asiaa siellä kelassa niin virkailija ei ollu kuullukkaan koko hommasta :eek: Ei muutenkaan tienny lapsiperheiden asioista mitään joten täyttelin sitten ihan oman mielen mukaan sitä lappua siellä.Toivottavasti meni perille :kieh:

Aloitin viikon alussa sen Floravital-raudan ja tuntus olevan apua tähän väsymykseen.Ihanaa :flower: Pahoinvointia on vielä jonkin verran.
Ihan hullua ajatella että 10viikon päästä vauva on täysaikanen :eek: :heart: On aika menny niin uskomattoman nopeasti ettei tosikaan :eek: Jopa pelottavan nopeasti.

Nyt pukemaan :wave:

-Laura ja MiniMatkustaja 27+0 *poksis*-
 
FPI
Moikka! :flower:

Mukavia neuvolakuulumisia monella!

Mullakin oli neuvola oli just äsken ja mun neuvolatäti oli lomalla ja häntä tuurasi kouluterveydenhoitaja...tuntui, että ei oikein tiennyt mistään mitään, mutta tulihan nuo perusasiat katottua eli:

painonmuutos/viikko 475 g (tähän mennessä tullut 7,4 g)
RR 98/73
U-Prot. -
U-Gluk. -
Hb 125 (jonkin verran pudonnut, edellisessä mittauksessa oli 144)
Kohdunpohjankorkeus 23 cm (tosin ei ollut ihan varma, mun mielestä gyne sai viime perjantaina enemmän...)
Sydämen syke 143, eka kerta kun laitettiin numeroin!

Tämä ja huominen enää töitä, jesh!

Mukavaa torstaita! :wave:

FPI+pepe rv 27+3 :heart:
 
Hikiset heinäkuun toivotukset kaikille mammoille tasapuolisesti :D

Täällä mennään remppavirran mukana - on kyllä niin kiirusta, että välillä mietityttää mitenköhän pikkuinen jaksaa masussa. Ainakin neuvolan mukaan vielä kaikki hyvin, joten eiköhän ole samanlainen sissi kuin äitinsä ;)

Neuvolassa tosiaan todettiin, että painoa oli edelliskerrasta tullut sellainen ½ kg per viikko :whistle: Vois tulla siis pienemmälläkin tahdilla. Pakko alkaa katsomaan vähän mitä suuhun lyö. Painoa tullut siis raskauden alusta nyt 9,7kg. Kohta on siis kybä täynnä :attn:
Vauvan syke oli 138
RR 100/60
Hb 112 (antoi rautaa mukaan, 1x1 päivässä pitää syödä )
Sf mitta 30

Tuo Sf mitta kyllä ihmetytti, mitattiin se kolmeen kertaan ja se se vaan oli. Ei kuulemma kannata kuitenkaan huolestua, vaikka mennäänkin käyrien ohitse jo. Neuvolatäti kertoi että TAYS muunmuassa on ehdottanut että koko sf mitan ottamisesta luovuttaisiin, koska ei kerro juurikaan vauvan koosta, loppujen lopuksi vain hermostuttaa odottavaa äitiä jos ei mitta pysy käyrillä. Joten en siis minäkään jaksa huolestua asiasta eikä siihen sen kummemmin tartuttu. Sain vielä yhden ajan tänne "vanhaan" neuvolaan ja otan itse yhteyttä tuonne uuden paikkakunnan neuvolaan sitten. Ja niin joo - sokerirasitus kutsuu kahden viikon kuluttua :x Sekin riemu tämän raskauden aikana täytyy kokea.

Ihanaa, enää huominen töitä niin loma alkaa!! Pari viikkoa saa "lomailla" (remontin keskellä ) ja sitten taas töihin muutamaksi viikoksi ja sitten äippälomalle. Kelalle toimitin alkuviikosta kaikki paperit, joten nyt vaan odotellaan pakettia tulevaksi.

Kaikki siis hyvin täällä suunnalla! =)

Adette & Allu 27+1
 
Taralee: :hug: vielä täältäkin...

Kaneli-07: Supistuksia saattaa tulla minulla yhdestä pariin kymmeneen päivässä. Ja kestokin vaihtelee muutamasta sekunnista ylös päin. Nyt sairasloman aikana tilanne onneksi rauhottunu paljon. Toivottavasti se auttaa sinullekki!

Hiki on myös täällä kauhea, eilen oli jo tuskanen päivä kun oli niin kuumaa. Saatto tietysti johtua siitäkin ettei ole vielä noihin helteisiin tottunut, mutta varmasti raskaudellaki on oma vaikutuksensa!

Nanna + poju 27+1
 
Tove-81
Kivoja neuvola-kuulumisia muillakin!

Minullakaan ei ole vielä supistellut. Olin aamulla neuvolassa. Paino oli vihdoin noussut, oikein 3 kiloa viime kerrasta! :ashamed: Suolaa käski välttelemään kun on vähän turvotusta.

Sain kelan paperit jotka juuri laitoin työnantajalle menemään.

Istukka on takaseinässä, hemppa laskenut vielä vähän eli nyt 124. Kohdunpohjan korkeus 21. Verenpaine matalahko. Sydänäänet kuuluivat hyvin, vaikka kaveri yritti karkuun juostakin :D Liikkeet taas 2 plusssaa!

Valmennus alkaa heti syyskuun alusta, ekalla kerralla käydään läpi synnytys ja kivunlievitys.

Kiva kiva kivaa! :)

Tove + aktiivinen papunen 23 tasan.
 
heippatirallaa! moneen päivään jaksanut rauhoittua ja jotain näpytellä. Käytiin maanantaina siellä 4D:ssä ja poika näyttäs olevan tuloillaan. Se nyt oli arvattavissa, vähän jännittää saadaanko me tyttöä ollenkaan, kun miehen sukuun ei niitä näytä syntyvän :D no eipä tuon niin väliä, pääasia että on terveitä pienokaisia. Oli ihan kyllä ylisöpöläinen vaaveli siellä. Miehen mukaan mun huulet ja nenä. Siellä se vilkutteli äitille ja isille ja hymyilikin pariin otteeseen :)

Mulla on alkanut tuleen myös supistuksia. Siis lähinnä reipasta tahtia kävellessä. Eli sen pystyy välttämään, kun kävelee rauhassa. Yöllä vaivaa liitoskivut, joskus ihan ääneen parkaisen kun sattuu niiin kovin. Ja nykyään ainoa asento johon pystyn nukahtamaan on selällään. Aika jännä kun kuukausi sitten en pystynyt selällään ees olemaan.

Täällä ois painoa tullut oman puntarin mukaan n. 5kg raskauden alusta. Saa nähdä mitä se neuvolassa näyttää, mulla on aika tiistaina. En tykkää vaan oikein, kun ei oo se mun neuvolatäti siellä, vaan sellanen joku sijainen nin kiva sille alkaa selittelemään mun sairaan pitkää sairaskertomustani, vaikka näkeehän se sen koneelta mutta tuskin kerkee paljon ennen mun käyntiäni sieltä mitään lukemaan.

sweettis ja papu 25+4
 

Yhteistyössä