***LOKAMASSUT -08 elokuussa***

Maatritti: No joo, oli aika yliampuva se minun vaippa kysymys mutta tuli vaan mieleen..
Mie muistan ihan hämärästi ku oli sellasia vaalianpunasia muumivaippa pakkoja tytöille ja pojille oli siniset.
Ja niisä ne muumien kuvat siinä eesä.. :whistle: no mulla oliki 3 vuotiaaseen vaippa jalasa ku ruukasin kuseskella ympäriinsä ku en aiemin oppinu potalle.

Tää on ihottavaa! mää en voi nukkua missään asennossa.. en kyljelläni en mahallani en selälläni en mitenkään! Ei yhtää kiva..tuli valvottua viime yönä sängyssä pyörien lähes tulkoon koko yö.samperi!
:kieh: nyt sain nukuttua olohuoneessa patjalla lattialla tunnin/pari..

se joka haluaa ilmasen hieronnan menee citymarkettiin tai prismaan ja istahtaa siihen hierovaan tuoliin ja napsauttaa kaukosäätimestä demo- ohjelman päälle! ai että tekee gutaa..

:D nyt syömään..
 
margo85 siinähän ohjeessa oli se tulee aloittaa rv 34- 35? Että älä ihan vielä hieroksele..
mitä sanoit apteekissa ko ostit sen voiteen?

minkä ikäsiä lapsia huitshapelilla on? :D

mulla on tylsää.. blaah.ja vattanahka kutiaa koko ajan.. nytteki tekis mieli raapia mutten varmana raavi!!
 
margo85 siinähän ohjeessa oli se tulee aloittaa rv 34- 35? Että älä ihan vielä hieroksele..
mitä sanoit apteekissa ko ostit sen voiteen?

minkä ikäsiä lapsia huitshapelilla on? :D

mulla on tylsää.. blaah.ja vattanahka kutiaa koko ajan.. nytteki tekis mieli raapia mutten varmana raavi!!
 
Pikaset ultrakuulumiset,jotka ei ole ollenkaan hyvät :/

Painoarvio oli huimat 3,4kg :eek: |O Ja huomenna lapsivesipunktioon heti aamusta.Kattovat sen jonkun EPO(?) arvon joka kertoo onko mahdollisesti kohdunsisäistä hapenpuutetta kun lapsi on niin iso niin riski on suuri.Keuhkothan eivät millään ole vielä kypsät eivätkä sitä katsokkaan,tuo EPO-arvo katotaan heti huomenna ja jos se on normaali niin katotaan vielä muutama viikko eteenpäin mutta jos se on koholla niin meiän vauva syntyy huomenillalla :eek: :'( :heart: Olo on aika sekava.En tietenkään toivo että jo huomenna leikattas enkä oikein siihen uskokkaan mutta kun mahdollisuus siihen on niin vetää mielen jotenkin ihan mykkyräks.Voihan se olla että itse punktio pistää vedet menemään tai käynnistää synnytyksen mutta se on aika epätodennäköstä.
Mä nyt näin pikaseen vaan,pitää lähteä hakee tyttö mummilta.

-Laura ja SuperSuuri 32+0-
 
satunen: ootko kokeillu apteekin perusrasvaa tuohon kutinaan? Jos se öljy ei auta, niin josko nuo rasvat auttais... :)
Äitiysrahakysymyksees vastaisin, et rahat tulee silloin ku päätöksessä lukee, vaikka siis lapsi syntyis aikasemmin. Sairaalasta pitäis mennä tieto suoraan Kelaan lapsen syntymästä eli lapsilisä tulisi jo lokakuussa (jos siis synnyttäisit syyskuussa). =)

Imetyspohdintoihin antaisin omankin näkemykseni....
Siinä mielessä olen Kirsikan kanssa samoilla linjoilla, et ei missään nimessä kannata etukäteen päättää miten kauan imettää. Eihän sitä voi millään vielä tietää miten kaikki menee.
Toisaalta en aina ihan ymmärrä sitä imetysfanaattisuutta jota joillain on, anteeksi vaan. Musta on melko hassua ajatella et imettäisin vielä sellasta taaperoikästä joka jo omin jaloinkin kulkee eteenpäin. Ei vaan sovi mun ajatusmaailmaan.
Todistettuhan on, et 6kk on riittävä imetysaika. Sen jälkeisellä imetyksellä ei ole terveydellistä merkitystä lapselle. Tietty jos joku haluaa imettää vielä parivuotiastakin, niin suotakoon se hänelle. Tämä on vaan mun mielipide. :)

Esikoista imetin ite n.7kk ikäseks. Lisäruokaa kyllä annoin jo n.4kk iässä. Tuokin imetys loppui ihan ittestään eli mitään vierottamista ei tarvinnu tehdä. Tyttö ei vaan enää kaivannu imetystä.
Pojasta olisin halunnu imettää pidempään, mut se loppu jo 1,5kk iässä. Poika ei vaan enää huolinu rintaa vaan alotti huudon ku piti syödä. Maitoa kyllä tuli, mut ilmeisesti ei tarpeeksi paljon kerralla. Poika oli pieni syntyessään (n.2700g ja 46cm) ja kova syömään, halusi syödä paljon ja melko usein.
Enkä ole tuntenu itteeni jotenkin huonommaks äidiks, ku imetys meni niin ku meni. Toisaalta helpotti arkea, ku isäkin pysty osallistuun syöttämiseen eikä mua tarvittu koko ajan. :)
Tämän seuraavan kohdalla meen sen mukaan miltä tuntuu. Imettää aion, mut en todellakaan vielä päätä miten kauan, sen näkee sitten. :)

huitshapeli: ymmärsinkö oikein, et sulla on synttärit?? Jos niin onnittelut :flower:

jasmara ja masuasukki 30+6
 
Naurukohtaus: voi, voi sentään. Toivotaan, ettei hapenpuutetta olisi ja vauva voisi vielä köllötellä kohdussa. Toisaalta niin ku huitshapeli sanoin, niin sulla on kuitenkin jo hyvät viikot menossa. Ilmottelehan miten edetään. Vomia ja :hug:
 
Naurukohtaus :hug: En tiiä mitä pitäis sanoa,mutta niinku moni muukin jo kirjotti,vauva tulee varmasti pärjäämään vaikka syntyiski jo nyt! :heart:
On varmasti ajatukset sekasi,voin vaan kuvitella..Ite oisin aivan paniikissa varmaan..

huitshapeli onneksi olkoon :) :flower:
 
satunen: en tosiaan aikonutkaan hieroo sitä välilihaa vielä, vaan ihan ohjeiden mukaisesti rv 34 aikaisintaan alkaen :) Tosin kokeilin jo sitä itse voidetta ilman hierontaa eilen pesun jälkeen, kun tuntui niin pahasti kuivalta se alapää. Voihan sitä käyttää muutenkin kuivan ihon hoitoon...
Apteekissa en sanonut mitään, vaan otin sen voiteen hyllystä ja maksoin kassalle :D
Naurukohtaus : toivottavasti vauveli pysyisi vielä jonkun aikaa sun masussasi :heart: Pärjälkää siellä te molemmat :hug:
 
naurukohtaus voi kamalaa... miten se noin iso jo on? Tsemppii nyt hirveesti
meillähän on laskettuaika samaan aikaan... :hug: Onko sulla muuten aiemmilla käynneillä (kun en muista oliko siitä ollut puhetta) annettu infoo siitä että baby ois isompi??

Meille on siis tulossa ehkä nelikiloinen.. on joka kerta parisensataa grammaa keskivertoa isompi nyt ollut noissa tarkastuksissa, mutta saa nähä. Esikoinen oli 3630g eli ihan siinä keskivertolukemissa... vaikka menikin viikon yli.



synnytyspeloista tällä kertaa eniten pelottaa se kaikki mihin ei osannut varautua, tai mistä ei ollut tietoinen ekalla kerralla. Mä en ole käynyt missään synnytysvalmennuksissa tai perhevalmennuksissa, joten ehkä siks olin niin paniikissa siellä. Kaikista kamalinta oli istukan paineleminen vauvan syntymän jälkeen, kun se ei meinannut millään irtoo. Kätilö painoi mahan päältä kaikilla voimillaan, ja se teki kipeempää ku mikään muu koko touhussa.

imetyksestä mulla meni ihan käteen, niin sanotusti tuon tytön imettäminen. Maitoa riitti pariksi viikoksi. Tyttö oli muutenkin vauva-ajan tosi vaativa ja heräili puolen tunnin välein ympäri vuorokauden, ja rauhottui vasta saadessaan maitoa. Eli nälkää varmasti itki, ja tissi ei riittäny missään vaiheessa. Tämä vaikutti suurin osin omaan masennukseen silloin. Koin olevani huono äiti, kun lapsellani on nälkä koko ajan.

Olen nyt miettinyt että pitäsikö alkaa hankkimaan kavereita muista pienokaisten äideistä, että vähän jos ois enemmän puuhaa ja seuraa niin tuo masennus ei ehkä pärähtäis samalla tavalla...

tänään alkoi jo 33. viikko.. hurjaa...
 
Moi

pikainen visiitti...

onnea huitshapeli :flower:

Naurukohtaus :hug: tsemppiä sulle ja kyllä kaikki hyvin menee vaikka vauva jo leikataan..ilmoittelehan kun pääset koneen äärelle...jännittää varmasti ja olisin itsekin ihan sekaisin et nytkö se jo tapahtuu... :eek:

pw 31+5
 
Naurukohtaus täällä on sormet ja varpaat pystyssä sinun ja vauvan puolesta. :)

Mulle on tullut kauhea ressi tosta nukkumisesta. kyljelleni aina käännyn kun hereillä olen ja vessasta tulen mutta aina herään siihen että makaan selälläni. sitten ei enää nukutakkaan hetkeen kun mietin että aiheutan nyt hallaa lapselleni kun nukun niin mutta kuinkas kontrolloit itseäsi unessa ollessa... karmeeta tämmönen. :ashamed:

Huitshapeli onnea! :flower:

Hyvä idea tuo välilihan venytys juttu. täytyykin itsekkin hakea tuota kyseistä rasvaa ja kokeilla josko se auttaisi. :) Miksiköhän sitä ei saa aloittaa jo nyt tekemään vaan vasta vk 34?

Eilen meinasi iskeä paniikki kun ajattelin että nyt alkaa tulemaan kunnon supistuksia kun alkoi maha olemaan sillai samanlailla kipeä ku menkkojen aikaa. ei niin kovia kipuja mutta samanlaisia kuitenkin. ei mulla maha mitenkään kovaksikaan mennyt, sattui vain. Mutta onneksi rauhoittui. vauvakin on ollut taas ärsyttävän rauhallinen mutta kyllä liikelaskenta määrät toteutuu (eli väh. 10liikettä/tunti) kun kyljelleen menee. mukava oisi vain jos se koko ajan liikkuisi kun alkaa aina hermostuttaa hiljaiselo. :headwall:

tarttis mennä kahvipullia ym laittamaan kun miehen kaveri on tulossa kylään. laiska tuleva kotiäiti käski miehen vaan ostaa pakaste pullia kun ei jaksa ruveta leipomaan. :D mutta ei kerrota vieraalle sitä. :LOL:

rv 30+3
 
Naurukohtaukselle Ja muillekkin jotka tarvii :hug: Ja toivotaan että vauvat sais vielä edes hetken olla mahassa.

Täällä ei mitään erikoista voinnissa ole tapahtunut aamupäivästä ja päivästä voin tehdä mitä vaan mutta illalla alkaa sitten juilimaan alakertaa. Eilen illallakin hyvä kun pääsin kotiin kävelemään 4km päästä kun oli niin kamala paineen tunne alhaalla. Ja aamupäivällä olin yksin siivonnut koko talon katosta lattiaan, käyttänyt matot ulkona jne.. eikä se tuntutnut missään tais kostautua illalla.
Nyt aamulla taas ihan normaali olo. Mutta mies oli kyllä sitä mieltä että tuollaiset tarmon puuskat saa tässä vaiheessa jättää jo väliin. Tarkoittaako tuo ettei mun enään tarvii siivota :D
Tänään sitten soitettiin neuvolasta ja sanottiin että terveydenhoitaja on sairaslomalla eikä ole sijaista joten mun neuvola aika siirtyy melkein kahdella viikolla. Eli neuvola käyntien väliksi tulee reilu 5 viikkoa :eek: Näillä viikoilla tuntuu hirveän pitkältä väliltä. Mutta olettavat ilmeisesti että uudelleensynnyttäjänä tajuan itse jos jotain pielessä. :/ Lähinnä olivat vaan neuvolassa huolissaan siitä että synnyttäjien esitietolomakkeen palautus viivästyy ja voisinko käydä nakkaamassa sen joku päivä jollekkin.

Imetyksestä oli puhetta minä olen niin laiska ja pihi ihminen että olen kaikki neljä imettänyt noin vuoden ikään ja sitten on siirrytty suoraan nokkamukiin ja tavalliseen maitoon. Tuo sama on pyrkimys nyt. Itsekkin katselin noita imetyspaitoja, mutta sitten iski piheys jos minä olen jo neljä lasta imettänyt ilman yhtäkään imetyspaitaa tai yksiäkään imetysliivejä niin mihin ihmeeseen minä niitä nyt tarvitse. Eli imetys ajan olen aina käyttänyt urheilu liivejä vai mitä toppeja nuo nyt onkaan. Toimineet tosi hyvin ja niille on käyttöä jatkossakin. Minulla kun on niin ihmeelliset rinnat etteivät kasva mihinkään imetys ja odotus aikana. Tai silloin kun maito nousee ovat ihan hirveän isot, mutta se on parissa päivässä ohi ja sitten ollaan taas normaalia kokoa. Silti maitoa on onneksi riittänyt

Jälkisupistuksista Oli myös puhetta ja kyllä ne pahenevat kerta kerralta ainakin minulla. Esikoisesta en muista sellaisia huomanneenkaan, mutta nelosen kohdalla oli jo aivan kamalat, melkein pelkään niitä enemmän kuin itse synnytystä

Pumppernikkeli ja niilo 32+1
 
Olipas paljon tekstiä, mutta aloitetaan...

Naurukohtaus: ISO :hug: sen puolesta, että kaikki menisi hyvin ja vauva saisi olla masussa vielä edes hetken! Toivotaan että EPO-tulokset ovat kuitenkin normaalit ja hyvät. Jos vauva kuitenkin päättää maailmaan jo nyt tulla, niin uskon, että kaikki on hyvin sillä viikkoja on jo mukavasti! Meillä sama laskettu aika, joten ymmärrän huolesi viikkojen puolesta. Luotetaan kuitenkin siihen, että kaikki menee hyvin! :)

Huitshaipeli: :flower: Synttärionnittelut sinne! :D

maatritti: Hommasimme ihan samat vaunut kuin nuo teidän omat! Meillä väri on vaan musta/viininpunainen - ei saanut väriä valita kun ostimme käytettyinä, mutta olivat kuin uudet ja värikin hyvä joten tyytyväisiä ollaan! Ihanat ovat nuo kärryttimet! :D

mimmali: Meillä kanssa koiruus joka on jäänyt viime aikoina vähemmälle huomiolle remontin, muuton ja alkuraskauden pahoinvoinnin seurauksena. Tämä tapaus on vielä hirmu huomionkipeä, joten aika ajoin olen potenut huonoa omaatuntoa ressukan vuoksi. Lenkit keskittyy nykyään pissalenkkeihin, mutta kaveria ei hidas vauhti haittaa, onpahan kerrankin aikaa haistella tyttökoirien terveiset :whistle: Häntä niin aina harmittaa kun ollaan juoksulenkillä kun ei ehdi haistella ja merkata joka pusikkoa :D Mutta, mutta... tämä tilanne ei ole pysyvä ja elämä muuttuu muutenkin vauvan myötä, joten koiran on vain sopeuduttava eri elämänrytmeihin. Kylläpä hän taas pääsee kunnon lenkeille syksymmällä ja talvella sitten kun vauvan kanssa vaunuttelemme. Niitä päiviä odotellessa rapsutellaan ja annetaan muulla tavalla huomiota ja yhdessä oloa, vaikka lenkit ovatkin lyhentyneet. :)

Tuo hikka näyttää olevan monen vauvalla tällä hetkellä ajankohtainen ja niinhän se pitääkin olla. Hikka siis ilmeisesti tulee vauvan hengitysharjoitusten tuloksena, joten voidaan olla siis äiteinä ylpeitä, että pikkuinen siellä kovaa harjoittelee keuhkojen käyttöä :heart:

Hoitoalusta tulee myös meille käyttöön hoitopöydän sijaan. Katsoimme hoitopöydän jollain lailla "turhaksi", kun kuitenkin kodinhoitotilat mahdollistavat vaipanvaihdon ym. Eli hoitoalusta tulee meillä kodinhoitohuoneen tasolle, vauvanvaatteet tason yläpuolella oleviin kaappeihin ja lähellä on sitten samalla allas, jossa vauvan pyllyn voi kätevästi pestä. Ei siis tarvitse lähteä kiikuttamaan vauvaa toisesta huoneesta peppupesulle. Näin siis meillä! :wave:

Imetys oli myös keskustelunaiheena. Itse olen sitä mieltä etten päätä nyt ennen milloin lopetan, milloin en. Imetän tietysti niin pitkään kun se tuntuu vaan molemmista mukavalta ja lapsen etu on etusijalla. En panikoi asian suhteen vielä. Katsotaan miten lähtee käyntiin :)

Työkaveri tuli piipahtamaan tässä työpaikalla aamupäivästä. Hän odottaa kaksospoikia ja voi juku miten söötti masu hänellä oli! Laskettu aika on myös lokakuussa - vitsailimmekin, että mahdetaanko olla samaan aikaan laitoksella :D

Mietin tuossa, että parempi varmaan asennoitua siihen, että tämä lapsukainen syntyy 14. lokakuuta eli kaksi viikkoa lasketun ajan yli, ettei sitten tule aika pitkäksi ja tuskaiseksi jos ei synnykään laskettuna aikana 2. lokakuuta. :whistle: Tällaista jonkinlaista psykologiaa kehiin siis :D

Niin ja tervetuloa muuten kaikille uusille - pino senkus kasvaa vaan :xmas:

Adette & Allu 32+1
 
moi

jälkisupistuksista ihan totta, ne pahenee aina kerat kerralta |O ..viimeksi oli jo tosi kipeitä ja ne muuten ihan pelottaa, pitää varata reilusti kipulääkettä niitä varten

liikelaskenta joku puhui siitä teettekö te ja onko terkka kehottanut? muistan et joskus ollu puhetta että vko 30 jälkeen ois hyvä tehdä, meillä terkka ei ole kyllä maininnut...joskus oon iltaisin tehnyt kun muistan, ja muistelin et se oli just tuo 10 liikettä per tunti...

pw
 
Heips kaikille...

Eilen illalla piti lähteä tyksissä pikavisiitille erittäin polttavien supparien takia, joita tuli pitkin päivää... Onneksi otettiin kaik mahdolliset ja mahottomat testit suunnilleen, onneksi kaikki oli puhtaita, mutta suppareille ei löytynyt mitään selitystä. Painoarvioksi saatiin 1700g ja viikkoja on vasta 28 :/
Toinen murheenaihe oli tohtorilla se että olen todella pienenkokoinen ja lapsella loppuu tila kyllä tällä kasvuvauhdilla pian, ja oli vielä perätilassa, nyt siis joudun käymään lapsen painokontrollissa ja samalla toivotaan että kirppu rupeis kääntyy itsellään, vaikka onkin ahtaat oltavat...

Mutta nyt on palattava töitten pariin vielä muutamaksi tunniksi... Jaksamisia kaikille!!!
melena+kirppu 28+0
 
Naurukohtaus toivottavasti saat huomenna hyviä EPO-tuloksia, jotta vauva saisi vielä muutaman viikon rauhassa masussa asustella. Kuten muutkin ovat tsempanneet, niin kyllähän viikkoja on jo niin hyvin kasassa, ettei vauvalla hengenhätää ole vaikka jo huomenna syntyisi. Tuntuu itsestä hurjalta ajatella, että joku meistä jo joutuu synnytystä tosissaan miettimään. Varmasti mietityttää moni asia..

Adette Itse olen asennoitunut siihen, että vauva saattaa syntyä vasta marraskuun puolella (LA 23.10). Olin asennoitunut esikoisestakin siihen, että menee yli, joten olikin positiivinen yllätys kun syntyikin viikon ennen la:ta.

Imetyksestä Itse olen myös sitä mieltä, ettei etukäteen kannata päättää kuinka kauan meinaa imettää, mutta ei sen asian suhteen kannata stressiäkään ottaa, toisilla kun se ei vain onnistu. Liian helpostikaan ei kuitenkaan pidä antaa periksi, aluksi saattaa olla hankalaa. Itse imetin esikoista reilu vuoden ikään asti ja siitä siirryttiin suoraan tavalliseen mukiin ja maitoon. Nytkin olen ajatellut mahdollisimman pitkään imettää. Rahallisestikin imetys on paljon halvempaa kuin korvikkeiden käyttö. Tällä kertaa meinaan kyllä ottaa osittain myös pullon käyttöön, että joskus mieskin saisi syöttämisistä huolehtia. Pääasiassa kuitenkin tissillä mennään. Jos imetys ei jostain syystä onnistuisikaan, en meinaa siitä huonoa omaatuntoa potea, yritän ainakin viimeiseena asti saada homman toimimaan!

Voi kauhistus, en ole noita jälkisupistuksia edes muistanut :eek: Esikoisesta ne oli jo aika kamalia ja kuulemma uudelleen synnyttäjällä aina pahenee mitä enemmän lapsia saa.. Apua! Ne melkein on kamalampia kuin itse synnytyssupistukset..

Hoitoalusta meillä tulee olemaan pesukoneen päällä kodinhoitohuoneessa, niinkuin esikoisellakin. Esikoisen alustakin on vielä niin hyvässä kunnossa, ettei uutta tarvita. Vieressä on allas pyllypesuja varten sekä hyvin kaappi- ja hyllytilaa vauvan vaatteille, joten siellä on paras tila hoitaa vaipan ja vaatteiden vaihto. Alakertaan meille ei hoitopöytää mihinkään saisi mahtumaan, enkä jaksaisi jokavälissä juosta yläkertaan vaihtamaan vaippaa vauvalle.

Tänään olin neuvolassa ja kaikki oli niinkuin pitääkin.
Verenpaine 104/68
Hb oli laskenut 114 ja sainkin Obsidan purkin mukaan, huomenna olisi tarkoitus aloittaa raudan syönti
Painoa oli tullut hiukan liikaa viikkoa kohden (+700g), mutta kokonaisuudessa paino noussut vasta 5kg, joten sen puoleen ei hätää.
Sf mitta 28cm
Seuraava neuvola kuun lopussa, kolmen viikon päästä.

Sain neuvolasta mukaani myös Pampersin näytepakkauksen, jossa oli mm. vaippoja, hoitopyyhkeitä, pesuaineita, fisher pricen lelu, lindexin 56cm body ja kaikenmaailman opas lehtisiä. En ole tiennyt, että Pampersillakin on tuollainen ilmaispakkaus, Liberoltahan saa synnytyssairaalasta vastaavanlaisen mukaan. Onko muut saaneet Pampersin vauvapakkausta neuvolasta?

gibbon ja tyttömytty 29+0

 

Yhteistyössä