Lokakuussa 2010 syntyneet

Täällä lähtee tukkaa kanssa ihan järjettömästi! Tukkaa rupes irtoamaan tuossa vajaa kuukausi sitten kun lopetin imetyksen kokonaan (ts.maitoa ei enää tullut). Pelkään kanssa, että kohta olen kalju kun tukka muutenkin on ohut. Raskausaikana mun tukka parhaimmassa kunnossa sitten teinivuosien. Olen jatkanut myös noiden multivitan raskausvitamiinien syömistä, mutta eipä näytä olevan apua :(
 
Muistan keskustelleeni jonkun kanssa tuosta hiusten lähdöstä, että raskaus aikana hiuksia ei lähde päästä niin kuin normaalisti tapahtuisi ja kun raskaus päättyy lähtee ne "ylimääräiset" hiukset irti. Eli ihminen ei kaljuunnu, mutta tuntuu tietysti hurjalta kun 9kk ylimääräiset lähtevät kerralla... Mutta tästä taitaa kai olla taas sen miljoonaa eri mielipidettä, itsestäni ainakin tuo selitys käy ihan järkeen :)

Joten vähän samaa arvioisin kuin sofiia että ei taida vitamiineista olla apua tuohon vaivaan¨..
 
MOIKKA!

täällä arki jo rullaa mainiosti ja vauva kasvaa kovaa vauhtia. silloin tällöin täällä käyn juttujanne lukemassa mutta jotenkin tuntuu kirjoittelu vaikealle. osaako kukaan neuvoa miten facebook ryhmään voi ilmoittauta. siellä käyn päivittäin ja sinne tuntuisi helpommalle kirjoittaa. ensi viikolla tlee 4 kk pojalla täyteen ja vois kiinteitö aloitella. saas nähä aloitanko vai jatkanko vielä imetystä.

vauvakuumeilija ja poika kohta 4 kk
 
Mä näin viime yönä unta että olin synnyttämässä jo toista ja vedet meni. Olin ihan innoissani että jee tällä kertaa ei käynnistetä ja että pääsen synnyttämään luonnollisesti alakautta. Sitte se uni muuttukin painajaiseks kun synnytys ei edennyt vuorokauteen ja oltiin taas vauhdittamassa lääkkeillä. Näköjään mua on jääny vaivaamaan että jouduin sektioon kun se jo uniinkin tulee. :(

Rota taisi mennä ihan ok. Ei ainakaan vielä ole mitään kamalia oireita. Vähän on maha löysällä ja kakka lentää, mutta ei mitään kummempaa kiukkua tai mahakipua mitä pelkäsin.

ryöminkäinen mulla on ihan sama käsitys että hiukset jää jumittamaan siihen kasvuvaiheeseen ja sitten istukan hormonien poistuessa alkaa tuo hiusten lähtö.

vauvakuumeilija laita laralle tai pikku prinssille viesti, jossa on sähköpostiosoitteesi, jolla olet facebookiin liittynyt. He lähettävät sinulle kutsun. Mä luulen että lara saattaa tutkia viestejä useammin.

Sofiia
 
Hiustenlähdöstäkopioin tämän suoraan viime joulukuun vauva-lehdestä:

Äitiys näkyy tukassa
Hiuksia sanotaan tippuvan raskausaikana normaalia vähemmän, koska hiusten kasvukierto pitenee raskausaikana. Näin sulkasato on edessä, kun päänahka palautuu normaaliin olotilaan vauvan synnyttyä.
Kampaamoalan maahantuojayritys SKT:n trendikoordinaattori Mikko Vainio sanoo, että syy voi olla myös hormonaalisissa tekijöissä ja stressissä. Hiusten harveneminen on onneksi yleensä väliaikainen ongelma.
Vainio kertoo huomanneensa, että hiuslaatu voi muuttua äitiyden myötä voimakkaastikin.
"Hiuksista voi tulla hiukan taipuisammat tai jopa kiharat. Myös väri saattaa muuttua, usein hiukan tummemmaksi. Myös tähän etsisin syytä hormoneista."

Sori jos löytyy kirjoitusvirheitä, nopeasti yritin kirjottaa..

Nallu ja Sonja 3kk 1vrk
 
Heippa! Meillä oli eilen 3kk neuvola, pituus oli 60cm ja paino 5600g, eli hyvin kasvaa meidän tyttö :) Rokotteet saatiin ja päivä meni iham hienosti, mutta illalla tuli sitten tyttö kipeeksi.. Lämpöjää ei meillä noussu, mutta todella kiukkuinen tyttö oli, ilmeisesti oli jalat aika kipeet, myös väsähtänyt tyttö oli eikä ruoka maittanut.. Panadol onneksi autto ja hetken päästä sen annosta meillä sitten jo hymyiltiin ja kujerreltiin :) yöllä alko mahakin toimiin ja siivosin kahdet kakat puolen tunnin sisään :D toivottavasti ei enään tänään jatkuis.. :/

Hanna ja tirriäinen 12 vko
 
Me käytiin hakemassa rokotukset tiistaina. Illalla nousu vähän lämpö mutta panadol auttoi heti. Ja rotaahan ei otettu.
Nyt oli oma ihana viisas terkka töissä ja sano heti, että ei muuta kun kunnolla sosetta pojalle. Olin antanu makuannoksia muutamana päivänä. Sanoi, että nukkumattomuus ja 2 tunnin välein syöminen kuulostaa ihan sille, että pojalla on nälkä eikä nuku sen takia. tuota jatkuvaa syömistä on meillä ollu jo jonkin aikaa, eli siit tiheän imun kaudesta ei oo kysymys.
Niinpä sitten poika sai eilen kunnon satsin sosetta ennen unia, annoin niin paljon kun jakso syödä. Ja kyllähän sitä menikin, varmaan 1/2 purkkia. Annoin itse tehtyä bataattia + kaupan maissisosetta. Ja hyvin maistui, kädet vaan viuhtoi tyytyväisenä ja suu maiskutti. Ja kuinka ollakaan, sen jälkeen poika nukkui 5 tuntia!!! Ja illasta annoin toisen satsin ennen yöunia ja ekan kerran poika heräsikin vasta klo 2 syömään, eli nukkui 20-02 heräämättä. Ja se on meillä kyllä hyvin. Että nälkäänsä se reppana on sitten valvonut...Mutta onhan pojalla kokoakin ( 7kg ja 64 cm) ettei tuo pelkkä äidinmaito tosiaan varmaan kauaa sitä nälkää pidä...
Hyvä jos tällä saadaan unta tähän pirttiin!


Zeena ja poika 3,5 kk
 
Helou kaikille piiiitkästä aikaa!
Oonkin viimeks tuonne odotuspuolelle ilmoitellut kuulumisia . Oon kyllä pitemmän aikaa jo käynyt lueskelemassa täällä, lähinnä iltaisin kännyllä sängyssä, niin tuo kirjoittelu on vaan jäänyt. Ja on tuolla naamakirjan puolella tullut vaan käytyä.
Meijän poitsuhan siis syntyi 18.10, ihana nopee ja helppo luomusynnytys vaikka poju oli suht iso 4040g ja 50 cm.
Alku meni mukavasti, mutta sitten tuli ongelmia painonnousun kanssa. Poju kakkas pahimmillaan 13 kertaa vuorokaudessa kirkkaanvihreää limaista kakkaa ja olin jopa maidottomalla dieetillä, kun epäilin allergiaa. Vauva oli kuitenkin tyytyväinen, söi tarpeeksi (tehtiin syöttöpunnitukset), nukkui hyvin ja kasvoi pituutta. Lopulta vaiva helpotti kuin seinään, kun vaihdoin Gefilusvitamiinit toiseen. Eli ilmeisesti maitohapot eivät sopineet tälle miehelle, nopeuttivat vatsantoimintaa tai jotain.
Nyt paino on noussut yhtäkuin pituuttakin tullut. 3kk nlassa oli 5360g ja 59,5 cm ja pipo 40 cm.

Poika on oikein iloinen ja tyytyväinen heppu, on kääntynyt ihmeeksemme vatsalleen jo 11 viikkoisena ja pyörii napansa ympäri vatsallaan, ilmeisen kiire lähteä liikkeelle. Naureskelee jo ääneen kunnolla kutitteluista ja juttelee pitkät tovit. Nyrkkiä tungetaan suuhun ja kuolaa ihan valtavasti, toivon ettei vielä hampaitten takia.. Mies on saanut ekan hampaansa jo 3 kuisena...

Yöt menee mukavasti, jälleen, kun aloitimme Cuplatonit uudestaan. Joululoman ihmettelimme rikkonaisia öitä, pahimmillaan hän heräsi tunnin välein. Päätin, että testaan vielä tipat ja sitten aloitan lisäruuan. Olin kuitenkin varma että nälkä ei herätä, koska päivisin nukkui hyvin ja syöntivälin oli keskimäärin 3 tuntia.
Nyt mennään taas sitten 1-2 syötöllä koko yö.

Suunnittelen 6 kk:n täysimetystä, haluaisin kovasti päästä helpolla niin pitkään kuin mahdollista. Kun on sapuskat mukana, niin voi aterioida missä ja milloin vaan.

Nyt kamu ilmoittelee itestään tuolla lattialla, taidamme mennä pyykkihommiin yhdessä.
Mukavaa viikonloppua kaikille

Puskis ja Myky 3kk ja 4 pv
 
Heippa! Meillä oli tänään ensimmäinen vauvauinti, josta tykättiin kovasti :) Typykkä nautiskeli ja oli tyytyväinen koko ajan :) Ilmeisesti oli rankka rupeema, koska uni on maittanut tänään ja saattaahan noi rokotukset kai vielä jonkin verran vaikuttaa :)

Typykkä nukahti jo yöunille, joten meikäläinen viettää "vapaan" loppuillan, kun mies lähti viihteelle :) Sauna on lämpiämässä, kohta pääsee nauttimaan löylyistä :)
Mukavaa lauantai-illan jatkoa :)
 
Hanna88 meillä on samanlaiset iltasuunnitelmat, meiänki neiti on jo nukkumassa ja isäntä piiitkästä aikaa viihteellä,joten saunomista ja löhöilyä suunnitelmissaa kera minä itse :)

Hieno homma Puskajussi
että löysitte avun tuohon kakkaamiseen ja rikkonaisiin öihin :) Aika jännä että gefiluskaan ei sovi kaikille :)

Mullakin oli ensin suunnitelmissa 6kk täysimetys, nyt oon kyllä miettinyt että voisin ehkä n.5kk iässä alkaa antamaan vähän makuannoksia soseista :) Neitiä selvästi kiinnostaa meiän ruokailu, ja d-tipat on annettu jo kauan lusikalla.. Pitää nyt kattoa miten tekee, vielähän tässä on aikaa. Aika jännä muuten, kun suositushan on että 6kk täysimetettäis, mutta neuvolassa sanottiin meille(ja tiedän monia muitakin joillekin on sanottu) että 4kk iästä alkaen voi antaa soseita. Ne ei neuvolassa oikein ns.kannusta tuohon täysimetykseen vaikka mitään "oikeaa" syytä/tarvetta kiinteiden alotukselle ei olis :) No jokainen tekee miten tahtoo, jotkut alottaa jo ennen 3kk ikää kiinteät ja jotkut vasta sillon 6kk iässä. Varmasti jokainen äiti tietää miten on oman lapsen kannalta parasta toimia. :)

miraaz ja neiti reilut 3,5 kk
 
kiinteistä Me aloitetaan ne 4kk iässä. Tosin multa ei tule enää maitoa, joten en kuitenkaan voisi täysimettää. Mä itse haluan tukea tytön painon nousua, nyt se nousee vähän alle tavoitteen. Kuitenkin tyttö on ihan tyytyväinen saamaansa maitomäärään, joten en ennen 4kk halua aloittaa.

Nallu ja Sonja 3kk 4vrk
 
Hahaa, ihan nopea kommentti taas. Puskajussi mä luin tosta sun tekstistä että olet viime aikoina kirjoitellu odotuspuolelle :LOL:

Meilläkin muuten tulee tota kakkaa välillä enemmän kun tarpeeks. Maitohappobakteereita olen antanut vähän vaihtelevasti. Pitääpä kiinnittää huomiota onko sillä vaikutusta kakkaamisen määrään. Yhä herätään melkein joka aamu vääntämään kakkaa.

Huomenna alkaa meillä se allergiatestaus. Vähän jännittää että miten se reissu menee. Tehdään maitoaltistus ja sitte ne käsivarteen tehtävät prick-testit heti samalla keikalla. :O

Me ajeltiin naistenklinikan ohi tossa pari päivää sitten ja mulla iski kauhea kateus että siellä toiset synnyttää ja viettää ensimmäisiä päiviä vauvan kanssa osastolla. Siis onko tää oikeesti enää normaalia?!?!?: /

Sofiia ja tyttö about 2kk 2vko
 
sofiia, kuulostaa ihan mun ajatuksilta ja mietteiltä nuo omas.. mullekkin on parille kaverille nyt syntyny lapsi ja oon kyllä kade niille kun ne saa nuuhkutella vastasyntynyttä ja kokea ne ihan ensimmäiset päivät vauvan kans,mitkä oli ihan käsittämätöntä aikaa,puhumatta siitä kun sai oman pienokaisen ensimmäistä kertaa rinnalle. johtuisko hormooneista tai sitten siitä,kun oma vauva kasvaa niin nopeaa ja se vastasyntynyt tuhisija-vaihe meni niin nopeasti ohi, niinkun tietenkin kaikilla menee..varmaan vaan haikeutta rinnassa kun lapsi kasvaa ja kehittyy niin nopeaa :)
 
Viimeksi muokattu:
sofiia ja miraaz täällä myös vastaavia tuntemuksia! Katselen aina synnytysosaston ikkunoita bussista, kun huristellaan ohi matkalla kaupunkiin. Mie suren osittain vieläkin sitä, että en saanut kokea normaalia vierihoitoa sairaalassa ja lapsihan multa vietiin sylistä heti parin tunnin ikäsenä. Oli oikeastaan aika kamalaa mennä osastolle ilman vauvaa ja muistan miettineeni, että enhän mä enää muista miltä se näytti! Olin tajunnut olla suunnittelematta synnytystä, mutta kyllä mä oikeasti oletin ja uskoin synnyttämään lähtiessäni, että saan olla vauvan kanssa koko ajan sen syntymän jälkeen, ja että ollaan sairaalassa joku nelisen päivää viikon sijasta. Tyhmä minä. Tuntuu, että jäin paljosta paitsi pojan ensimmäisen viikon aikana. Oon siis enemmänkin kateellinen siitä kokemuksesta! Toivon, että seuraavan kohdalla kaikki menee sitten toisin ja paremmin. :)

Se on myös hassua, että kuinka ihmisen muisti on NIIIIIIIN lyhyt. Olin oikeasti niin lopen kyllästynyt odottamaan ja kanniskelemaan mahaa ja nyt kun jossain taas näkee raskaana olevia niin haikeus iskee jälleen. Mä en enää pysty edes kunnolla muistamaan, että miltäs ne pikku potkut ja vähän isommatkin tuntuikaan..

Anyways, äkkiä menee aika ja poju kasvaa silmissä :) Vielä ei naureta ääneen tai kääntyillä. Kädet on edelleenkin se tän hetken juttu. Välillä poika meinaa jäädä ihailemaan käsiään, kun pitäisi syödä :D Pojalle ilmesty tässä tällä viikolla aika äkäisen punainen vaippaihottuma ja ostin kaupasta sitä sinkkivoidetta ja tuntu, että se vaan pahensi punotusta. Nyt en oikein tiedä mihin sen sitten pitäisi muka auttaa.. Nyt ihottuma on jo rauhallisempi onneksi.

Hauskaa alkavaa viikoa kaikille!

Lavelyn ja poika
 
sofiia Mä myös kadehdin niitä jotka on just saanu vauvan! Tosin mun kateus johtuu siitä, että ne on saanu synnyttää alakautta. Mä murehdin ja pelkään jos en voi saada vauvaa kuin sektiolla. Tosin kaipaan myös loppuraskauden jännitystä ja raskautta ylipäätään. Mullako muka vauvakuume? :D

Nallu ja Sonja 3kk 5vrk
 
Lohduttavaa kuulla että en ole ainoa :hug:

Mulla vähän samat fiilikset kun Lavelyn sulla sen suhteen että en saanut synnyttää alakautta ja tunnen jääneeni jostain paitsi. Tuntuu välillä siltä kun ei olisi synnyttänyt ollenkaan. Onneksi myöskään minä en suunnitellut synnytystä oikeastaan yhtään.

Vähän revanssia kaipailen myös minä. Ja epiduraalia en ota ennen kun taju lähtee kivusta jos se jotain auttaa ja käynnistettäväksi mut saa yrittää tulla hakemaan kotoa =)

Ja joo, on ihan kamalan haikeaa laittaa jatkuvasti pieneksi jääneitä vaatteita pois. Ja toisaalta sitten ei meinaa malttaa odottaa lapsen kehitystä ja mitä seuraavaksi tulee!

Mä kanssa haikeana kattelen raskaana olevia naisia. Mutta kai se menee niin että viimesillään raskaana ei kestäis enää päivääkään ja kateellisena pälyilee pienten vauvojen omistajia. Ja sitten toisin päin kun on se pieni vauva sylissä niin haikeana muistelee sitä mahaa. Voi niitä potkuja on myös mulla niin ikävä :heart:

Meillä myös muuten nyrkki on ihan ykkönen! Ja hyvänä kakkosena tulee valitettavasti telkkari.. Välillä pitää mennä muualle syöttämään tyttöä kun meinaa telkkari voittaa tissinkin ja pää kääntyy koko ajan väärään suuntaan semmonen "älä ny häiritse ku mä katon telkkaria" - ilme naamalla :LOL:

Sofiia
 
sofiia Mustakin tuntuu tavallaan, että olisin jäänyt paitsi jostain. Mä olin asennoitunut synnyttämään alakautta ja olin jo vähän suunnitellutkin synnytystä. Sitten mulle lääkäri pamautti päin naamaa että sektio tehtäs seuraavalla viikolla. Mulla syynä oli vauvan iso koko. Tosin jos lääkäri olisi mitannut oikein, olisin saanu synnyttää alakautta. Arvion mukaan Sonjan olis pitäny syntyessään olla n. 4700g. Sonja ei voisi tän rakkaampi ja tärkeämpi olla, enkä kadu sektiota. Olihan sen arveltu olevan parasta mein neidille. Lähinnä murehdin sitä jos en ens kerrallakaan saa kokea alatiesynnytystä.
 
Heih:flower:
Nallu Meiän ukkeli syntyi Porvoossa.
Mulla edellinen syntyi kiiresektiolla ison koon ja virhetarjonnan vuoksi ja nyt oli alatiesynnytys, että ihan hyvin sullakin on mahdollisuus vielä alakautta synnyttää.
Mä jäin kanssa viimeksi murehtimaan sektioa, varsinkin kun se tuli ihan kuin salama taivaalta. Käynnistetty synnytys oli edennyt tosi mukavasti, kokoarvio oli puoli kiloa pienempi, eikä mikään viitannut että jtn olisi pielessä. Sitten ykskaks kaikki kääntyi, lääkäri paikalle ja leikkauspäätös.
No kaikki tietysti meni hyvin ja saa olla kiitollinen siitä, mutta synnytän tuhat kertaa mieluummin alateitse, kuin sektiolla. Ainakin toipuminen on mulle nopeampi ja kivempi näin

Täälläkin vauvakuume on ollut hirmuinen jo pitkään. Pari viikkoa synnytyksestä kaipasin kadonnutta vatsaa ja kaikkea ihanaa fiilistä, mitä raskauden aikana kokee.. Myös niitä pahoinvointeja ja väsymyksiä. No ehkä ei niitä riivaavia levottomia jalkoja:kieh
Pikkuvauva-aika on niin lyhyt, että sen haluaisi kokea aina vaan uudestaan..
No, oon kyllä jo käynyt kurkkimassa tuolla kuumeilupuolella...pakko tunnustaa

Noista maitohapoista vielä. Tipat ehti olla 10 pvää käytössä ja vuorokausi aloittamisen jälkeen alkoi oireilu ja pari päivää lopettamisen jälkeen kakka muuttui normaaliksi.
Kun kerroin yhdelle kaverille tuosta, niin hän kertoi miehensä vatsan menevän kuralle jos juo gefilusmehua, et ei ne näköjään kaikille sovi..

No nyt täytynee lähtee aamutoimiin:)

puskajussi:wave:
 
sofiia ja Nallu Mäkin pelkäsin sektiota, siis ihan ilman mitään eritystä syytä (kun ei siis vielä odotusaikana tiedetty, kuinka iso,4900g, mötikkä oli tulossa) ja olen niin onnellinen siitä, että sain synnyttää tuon pienen elefantinpoikasen :) alateitse. Aika varmasti olisin sektioon joutunut, jos tuo koko olisi ollut tiedossa. Nyt on vaan valmiiksi jo pelko takapuolessa pikku kakkosta ajatellen, kun jälkitarkastuksessa mulle sanottiin, että synnytystapaa pitää miettiä uudelleen mun kohdallani. Sympatiahalit teille molemmille! :hug: Tuntisin varmasti samanlailla jääneeni jostain paitsi. Toivottavasti tulevaisuudessa mahdollisten seuraavien lapsien kohdalla kaikki on sitten toisin :)

puskajussiMäkin oon ehtinyt käydä jo kurkkimassa tonne kuume puolelle :D Pikkukakkospinoa kurkin...Mun mies kyllä ampuu nämä haaveet alas vielä pitkän aikaa...mutta saahan sitä aina haaveilla :)

Meilläkin vaavi katselee telkkaria...kirjat, lelut ja jopa välillä äiti jää kakkoseksi tässä mittelössä:D

Lavelyn ja poju melkein 12 vkoa
 
Heippa!
Mä en olekaan pahemmin kirjotellu meidän pojan syntymän jälkeen. Pieni mies täytti sunnuntaina jo 6kk (ki 3kk). Kehitykseltä vastaa 3kk ikäistä, ihan kuin kuuluukin :)
Kiinteitä syödään 4kertaa päivässä. Yöt nukkuu heräämättä tai jos herää, niin asennonvaihto riittää.

Mä en sairaalassa osannu kaivata vauvaa, koska mut laitettiin osastolle, jossa oli synnytystä odottavia/ tarkkailussa olevia äitejä. Teho oli siinä vieressä, niin sen takia olin siellä.

Jahas, pieni mies heräs aamupuurolle :)

Pirkkis ja poika 6kk (ki 3kk)
 
Hali takas vaan Lavelyn. :hug: Ei varmana ole helppoa olla ilman vauvaa. Etenkään tavallisella osastolla. Meillä oli viereisessä huoneessa pari äitiä ilman vauvoja ja mua en ehkä ikinä lakkaa harmittamasta kun meillä oli kamala paniikki päällä ja kaikki puhtaat vaatteet loppu niin kävin sieltä lainaamassa ja sanoin jotain täysin tökeröä kuten että "täältä voi varmaan lainata".. Voi &##**. Tajusin sen jo silloin heti kun olin suuni avannut..

Meillä alkoi eilen se allergiatestaus. Nyt annetaan 5 päivää korviketta jossa joko on tai ei ole nannia seassa. Ja muutaman viikon päästä sama juttu. Ja sitten katsotaan että tuliko kummastakaan oireita. Rasittavinta tässä on se että määrät pitäis olla 4-6 desiä päivä ja toi määrä pitäs periaatteessa varmaan jaksaa pumpata että oma maito ei loppuis.

Sofiaa ja tyttö 2kk 2vko
 

Yhteistyössä