Lokakuun Onnenmurut 2012 *Maaliskuussa*

Vielä ois kaksi viikkoa ekaan neuvolaan. En tiedä käytännöistä nykyään, miten täällä ultrataan, edellisessä raskaudessa 6 vuotta sitten ultrattiin ekalla käynnillä. Täytyy soittaa neuvolaan ja kysellä, kun päätöksiä syksyn suhteen pitäisi tehdä. Haluaisin saada varmuuden raskaudesta, ennenku kerron työnantajalle, etten jatka työsopimusta syksyllä jne. Yksi tuulimunaraskaus takana ja huomattiin rv 10 ja kaavittiin vasta rv 12 pois, ikävät muistot vaivaa, kun silloinkin oli kaikki mahdolliset raskausoireet...
Keskimmäinen tyttö aloittaa eskarin syksyllä ja mun työtilanne vaikuttaa eskaripaikkaankin. Jos jään kotiin, niin eskaripaikka täytyy hakea uudestaan, ei pääse sit enää päiväkodille. Kesän oon jokatapauksessa työtön, mielellään jatkaisin työttömänä olemista äippäloman alkuun asti. Loppuajasta ollut aikaisemmissa raskauksissa ongelmia, ekasta raskausmyrkytys ja toisesta raskausdiabetes, joten en jaksa uskoa, et tämäkään sujuu ongelmitta...

Ei ole onneksi tarvinnut oksentaa, kuvotus on kyllä jokapäiväistä ja syödä tekee mieli usein ja vähän kerrallaan. Väsymys vaivaa kyllä, aina vois nukkua.

en oo vielä kertonut raskaudesta kellekkään vaikka mieli tekis, mut haluun ensin virallisen vahvistuksen näille viikoille 7+0 mun laskujen mukaan...
 
Iltaa,

tuli mieleeni sellasta kysellä et joko joillain on alkanut erikoiset ruoka-ainehimot? Tai siis mitä olen lueskellut niin aika monelle tuntuu ruoka maittavan ja monelle taas ei ollenkaan. Mut sellasta tosi outoa? Mulla ei oo muuta kun sama kuin edellisessä raskaudessa eli mehujäät ja appelsiini(kaikissa muodoissa) ja uutuutena ketsuppi. Lähinnä sen takia tätä rupesin pohtimaan kun ei mielestäni viime raskaudessa alkaneet himot näin aikasin.
No sentään en mitään ihmeellistä halua syöpötellä. Mun äiti söi mua odottaessaan vaahtomuovia, niin paljon et niitten täyty ostaa uus patja. Ei luulis olevan kovin terveellistä. :D Ja sen äitin ruokavalio odotusaikana ei ollu paljon parempi. Mummu kun himoitsi hiekkaa ja laastia. :D Ällöttää ajatuskin.

Tänään pojan kanssa vaunuillessa tuntu vatta hassulta, jotenki painavalta ja raskaalta. En osaa selittää. Ehkä joku tajuaa. :D Mut alkaa tää raskaus tuntumaan todelliselta.

Jipsu & Pömppis 7+2
 
Te ultrassa viikoilla 7-8 käyneet, oletteko yksityisellä käyny vai missä? Ois ihana päästä näkemään, että kaikki ois hyvin..


Täällä kauhea väsy..kaikki ruuat ei maistu. Vatsatuntemuksia on. Muuten melko oireeton.

Mirkku ja muru 7+0?
 
Heipsis vaan kaikille!!

ollaan täs ukkelin kans mietitty oonko syöny mahani vai miten se pömpöttelee tälleen... :/ joooh kävin tänää jopa zumbailee. Kaupan kautta kotia suolakurkkujen kera :D

anu84: Hyvä että kaikki siellä hyvin :)
 
IMN
Miramei Yksityisellä olen käynyt rv 5+6 ja 9+1. Ei varmaan kovinkaan monissa kunnissa ultrata neuvolan kautta ennen np-ultraa silloin rv 10+0-12+6, ellei sitten ole ollut jotain komplikaatioita ennestään. Meri-Oulun neuvolassa kävin ja 50€ maksoi (sain toisen kerran "kaupan päälle" koska sydänääniä ei vielä näkynyt), mutta tosiaan useimmissa paikoissa satasen pintaan, etelässä kuulemma lähentelee jo 200 euroakin?

Ruokahimoja on ollut paljonkin lähes plussaamisesta asti (herranjumala, siitäkin on jo yli kuukausi!), kuten perunamuusi, kirpeät hedelmät, tuoremehut, liha jne.

Armoton päänsärky taas alkamassa! :/ Jännä että olen oppinut tuntemaan sen jo ennen kuin särky alkaakaan.. Pakko kai se on ummistaa silmät kun vielä pystyy.
 
Joo,mäkin haluun tietää onko kellekkään tullu jo mielitekoja??Netti sanoo et rv 12 alkaa tuleen oikein rytinällä,mullei ollu ku ihan plussaamisen jälkeen hedelmäkarkit,mut nyt ei oo mitään ihmeellistä. Kaikkee tekee mieli muttei voi tehdä isoja annoksia ku voi olla ettei pystykkää syömään samaa ruokaa seuraavana päivänä:)Mutta kyllä karkit,jätskit ja siksut maistuu:)

nurmo ja tyyppi 10+2
 
Onnea iloisista ultrakuulumisista kaikille =) Ja tervetuloa uudet joukkoon!

Täällä työkiireet ja autonvaihto/metsästys on vienyt energiat viime viikkoina kokonaan. Meidän farmari vetelee viimeisiä henkosiaan, eikä haluttais enää laittaa noin tonnia sen korjaukseen.... niinpä olemme käyneet koeajamassa, sovittamassa kolmea lastenistuinta, jne... Siinä kun sitten muutaman hyvän ystävän kanssa asiasta ollaan puhuttu, niin väkisinkin on noussut esille, et ai miks ette mahdu siihen ja siihen autoon? Niin ku takapenkille pitäs kato mahtoo KOLME istuinta.... Eli nyt tietää sit taas pari lisää, mut ei voi mitään. Huomenna mä pääsen koeajolle ja rattaat on mukana(tää mamma on hullu, haluun sovittaa tila-autoon rattaat :D ) Mut kun mun tapasta on, ettei mitään jätetä sattuman varaan(jos mahdollista).

Ruokahimoista: Esikoisen aikaan oli hampurilaiset ihan pop. Tässä raskaudessa ei oo vielä tunnu mitään erikoista.

Oireista: Ne loppu viikko sitten :( Juu, tiedetään, et näin ehkä kuuluukin käydä, mut osaatte varmasti samaistua tunteeseen, et onkohan siellä vielä elämää? Tavallaan sisimmässäni uskon siihen. Viikon päästä olis sitten se np-ultra.

Viime viikolla narahdin töissä jo raskaudesta. Olen yläkoulun puolella opettajana ja mulle täysin vieraat oppilaat tuli kysyyn "ope oot sä raskaana?" Vastasin, et "sitäpä sopii miettii uudestaan" ja vedin niiden nenän edestä luokan oven kiinni. Tosin nuo muutamat naapurit, jotka tietävät, ovat sanoneet ihan kohteliaasti, et kyl se mun masusta näkyy. Eli vaateostoksilla kävin ja aika tarkka olen nykyään pukeutumisessa aina sinne ultraan saakka.

nalle_puh rv10+6
 
Ruokahimoista... Mitään erikoista ei ole tullut vielä, mutta enää ei maistu vihannekset ja hedelmät enkä voi kuvitellakaan että maitorahkaa söisin vaikka sitä meni ennen 2-4 purkkia päivässä. Mutta kaikki sokeriset murot ja mehut maistuu!

Äsken yritin aamupalaksi syödä banaanin ja juoda teetä, mutta oksennushan siinä tuli. Mutta alkoi vaan hymyilyttää =) jotenki helpompi olla jos oireita olis.
 
Anu84: Onko sulla kipuja? Jostain neuvolasta eilen saamastani lehtisestä luin, että kohtu kiinnittyy tms. ja näillä viikoilla kun itse olen (8+3 tjs) voisi tulla tiputteluvuotoa. Mutta hyytymät ja klöntit kuulostaa kyllä pelottavalta.. oliko se klöntti siis ihan tumma punainen? Mee nyt ihmeessä tarkistaa johonkin tilanne! Vaikka eilen olikin se ultra, mutta huolestuttavalta toi kuulostaa.
 
anu84 Tollaset hyytymät kuulostaa kyllä pahalta : / Nyt todella toivotaan että kaikki on hyvin sielä masussa!!! :hug: Voisko kuitenkin olla hematooma joka vuotaa? Vaikka oishan sen huomannu ultrassa jos tuollanen sielä olis... voih, kamala tilanne nyt sulla, tällänen säikyttää ihan toden teolla!! Jos suinkin vain pääset niin käypä tarkistuttamassa tilanne uudemman kerran. Jaksamista sulle :hug:
 
Anu84: Tuleeko sulla vuotoa koko aika ihan menkkamaisesti? Kuulostaisi siltä että olisi ollut joku iso hematooma kohdussa tms, eikö lääkäri kommentoinut vuotoa mitenkään? Klöntit kanssa kuulostavat hematoomalta, sikiöpussin kyllä erottaa klöntistä tai ainakin luulisin niin. Eihän sulla voi olla kohdunsuulla olevaa ektopiaa, mulla on tämäkin todettu hoitojen aikana ja ne voi ronkkimisien johdosta vuotaa ihan kunnolla kirkasta verta, muttei kyllä jatkuvaa vuotoa montaa päivää, vaan ihan hetkittäisesti, esim. seksin jälkeen tms. Tuo ektopia on siis limakalvoa joka työntyy hieman kohdunsuulta ulospäin kun normaalisti kuuluu sisäpuolelle. Onpa harmillista kuitenkin tuollainen, jos kovin runsaana jatkuu vielä ja on kipuja, niin kävisin vielä kontrollissa:hug:
 
Ei sitä sikiöpussia kyllä erota veren seasta millään ainakaan vielä näillä viikoilla. Vuonna 2005 mulla oli kkm, ja lääkkeellisessä tyhjennyksessä tuli klönttejä ja hyytymiä ja ultralla sitten tarkistettiin että kaikki raskausmateriaali oli tullut pois jottei tule tulehdusta. Kaikki oli tullut pois enkä mä kyllä erottanut mitään sikiöpussia missään vaiheessa, ne kaikki on vielä niin kovin pikkusia tuola mahassa.

Mutta täytyy nyt muistaa että alkuraskaudessa voi olla kaikenlaista vuotoa eikä se välttämättä tarkoita mitään pahaa. Vaikka vaikea sitä on ajatella että kaikki on hyvin kun vuotaa, ei siihen oikeasti pysty. Kurja tilanne kaikenkaikkiaan. :(
 
Kohta olis totuuden hetken aika.. Ar-ultra tänään klo 10:20! Hui, nyt kyllä jännittää, että mitä sieltä masusta oikein löytyy!! Ja kaiken kukkuraksi ensimmäinen neuvola olis myös tänään iltäpäivällä :)
 
No vihdoinkin se hetki koittaa huomenna kun pääsee neuvolaan ja ultraan! Tuntui ettei se tule koskaan, ja on semmoinen fiilis niin kuin kaikki olisivat käyneet noissa jo monta viikkoa sitten...

Kovin on ollut paha olo, mutta nyt pari vikaa päivää on ollut vähän parempia ja ruoka pysynyt sisällä. Välillä tuntuu että onkohan sitä raskaana ollenkaan. Huomennahan se selviää!

Anime ja 9+2
 
Voi apua, huomenna np-ultra! Paniikki! Argh! Puuhh. Esimieskin odottaa tuossa sormi liipaisimella uutisia sieltä. Jos kaikki ok, niin mun sijaisuus lähtee heti hakuun. Aika hurjaa.

Toivottavasti anu84:lla on kaikki hyvin ja vuoto loppu?

Lumi & muru 11+1
 
Hei kaikille! Tervetuloa uusille! Viime kerran kirjoittelun jälkeen onkin tullut taas hurjasti uusia kirjoituksia mutta en ole päivittäin niitä ehtinyt käydä lukemassa, joten multa on nyt saattanut jotain jäädä väliin...:/

En tiedä onko tämä niin soveliasta laittaa omasta tilanteesta "mielipidekyselyä" tänne mutta nyt on kyllä jotenkin niin kinkkinen tilanne itselleni että toivottavasti ymmärrätte että näin kyselen...Mutta siis sitä aloin tänne kirjoittamaan ja kysymään, kun tänään sain viestiä, että yksi kaveriporukan tytöistä odottaa kans vauvaa!:)) Oon tosi innoissani! Hänellekin tulossa syysvauva muutama kuukausi ennen meitä. Mutta nyt mietin miten vastata viestiin... Laitanko ihan "normiviestin" onnitteluineen vai pitäiskö vastaviestinä kertoa meidän uutisesta? Kenellekään omille kavereilleni en ole vielä kertonut raskaudesta koska on tuntunut että aika on vaan ollut aivan liian nuori kavereille kertomiselle. Mutta nythän menossa 11. raskausviikko, ensi viikolla olisi toinen neuvola ja sitten seuraavalla viikolla eka ultra. Ja itse ajattelin alunperin niin että kavereille kerron sitten kun mulla on ultrakuva näytettävänä:) Mutta tämä kyseinen kaveri asuu monien kilometrien päässä kotipaikkakunnaltani ja siksi ei varmaan ole tuolloin paikalla kun muille samalla paikkakunnalla asuville kavereille aion kertoa. Miten itse toimisitte??:) Mutta toisaalta mulla on useampiakin meidän kaveriporukkaan kuuluvia tyttöjä jotka asuu kaukana eikä ole mahdollista saada kaikkia yhteen kun aion kertoa joten mielessä ollut myös että kirjoitan korttiin jonkun ihanan värssyn ja ehkä kopion ultrakuvasta ja sitten lähettäisin kortin heille kotiin:) Sitten kaikki "tyttökaverit" saisivat tiedon samaan aikaan. Huhhuh, enpä nyt enää tiedä miten toimisin...
 
Anu84:lle vielä tsemppiä tätäkin kautta! :hug:

Mä alan huolestumaan itsekin, menkkamainen jomotus on muuttunut kokoaikaiseksi ja tuntuu nyt myös alaselässä jopa enemmän kuin mahassa. Kipu alkaa olemaan häiritsevää ja panadolia saa ottaa vähän väliä, että pysyy siedettävänä. Ensin ajattelin jomotuksen olevan kohdun kasvukipuja, mutta nyt se on tosiaan muuttunut siitä satunnaisesta jomotuksesta ja vihlaisuista kokoaikaiseksi. Toinen mikä tuli mieleen on joku tulehdus. Mitään vuotoja ei ole.

Soitin tänään äitiyspolille, josta sanoivat, että voin mennä naistentautien polille. Kysyin vielä tarvitsenko lähetteen, niin ei kuulemma tarvitse. No soitin sinne naistentautien polille, josta sanoivat, että ei tänne voi tulla ilman lähetettä, ota yhteys neuvolaan tai terveyskeskukseen. Yritin sitten useamman tunnin tavoittaa neuvolasta jotain kiinni. Sain lopulta ajan terveyskeskukslääkärille, joka ei puhunut eikä ymmärtänyt sanaakaan suomea :headwall: eikä tiennyt kyllä juuri mitään muutakaan. Sain itse pyytää, että katsoo pissanäytteen ja ottaa verikokeen. Niissä ei näkynyt mitään, niin piti kerjätä lähete sinne naisten polille. Ei sanonut mitään mistä kipu voisi johtua eikä ottanut lisää kokeita. Ja se lähetekin on ei kiireellisenä, luoja tietää koska sinne pääsee...

Menen huomenna sinne naisten polille istumaan vaikka koko päiväksi jos nämä kivut jatkuvat enkä lähde ennenkuin tutkivat. On se j*m*l*u*a kun ei Suomessa saa nykyään enää hoitoa, käännytetään pois vaan ja käsketään menemään kotiin kipujen kanssa tutkimatta. Voi ottaa taas kerran päähän :headwall:

minbebis 7 + 1
 
minbebis toivon sydämmestä että kaikki on sulla hyvin!!!

Mullahan kävi tässä vielä niin että kun on b- veri, niin tarviin sen vasta-aine piikin aina keskenmenon tai synnytyksen jälkeen.. niin kukaan ei puhunut mulle mitään.. melkein 50km päästä käännyin sairaalaan takasi kun soitin sinne, niin sanoivat että heti tultava ottamaan se... Pikkuse annoin tulla niille,et potilaanko tässä pitää tässä tilassa itse huolehtia vielä tälläiset asiat että edes seuraava raskaus onnistuisi, ettei tämän takia tule ongelmia matkaan... On touhua!!!
 
Tsemppiä kaikille,jotka ovat kokeneet ikävän menetysen. Ja onnea niille, joilla kaikki on hyvin.
Itse kävin tänään ensimmäisen kerran äitiyspolilla ja tehtiin uä-tutkimus. Kaikki näytti olevan hyvin molemmilla kavereilla ja laskettua-aikaa siirrettiin syyskuun lopulle.
Sain heti jo uuden ajan neljän viikon päähän ja sitä ennen on vielä neuvolalääkärin käynti. Jotenkin tunuu,että on hurjasti käyntejä. Onko teillä muilla noin paljon tutkimuksia vai johtuuko nämä useat käynnit kaksosten tiukemmasta seurannasta?

Täällä pahaolo on jo hieman hellittänyt. Mutta on päiviä,jolloin aamun saa aloittaa vessassa.

Väsymystä on paljon ilmassa, eikä jaksaisi tehdä yhtään mitään. Jakoin kuitenkin tänään tsempata itseni jumpalle.

Jumppapallo ja tuplat 11+3
 
Voi ei anu84 , itku tuli kun luin miten nyt kävi :'( Paljon voimia ja eritoten jaksamista jatkoon. :hug:

Ja täytyy vielä lisätä että jo on touhua tuola sairaalassa! Eikö se nyt kuulu heidän työhönsä huolehtia että samalla reissulla tulee annettua kaikki tarpeelliset hoidot mitä potilas tarvitsee |O Varsinkin kun ne vaikuttaa tuleviin raskauksiin...

Kyllä niin sanattomaksi vetää tällänen...Olen todella pahoillani, ei näin sais olla.
 

Yhteistyössä