*Lokakuun Mahapyöriäiset Syyskuu 2009* *Yhdeksän vauvaa on jo syntynyt!*

:wave: huomenta kaikki!

Imetyspaidoista oli juttua...mulla on yksi pitkähihainen h&m:n trikoinen ja maksoi muistaakseni 14,90e...En nyt etukäteen viitsi mitään hurjia varastoja haalia niitä toppeja yms. kun voi olla, että pärjään ihan normipaidoillakin- mulla kuitenkin melko monta sellaista paitaa mistä helppo siirtää kangasta sivuun "pelipaikoilta" =)

Yritin urheasti olla valittamatta, mutta en taida pystyä eli täältä pesee: Tänne ei mitään uutta :kieh: ...tylsistyttää ja tuskastuttaa koko odotus- haluaisin vaan vauvan jo syliin...turha odotella kuitenkaan ihan heti- mahakaan ei ole laskeutunut milliäkään alemmas ja papu kääntyilee ihan menen tullen ympäri tuolla edelleen...supistuksia ei ole- ainoa merkki siitä, että raskaana ollaan ja synnytys ehkä lähitulevaisuudessa: yhtenä iltana koski tosi kovin nukkumaan mennessä alaselkää ja alamahaa- oikein polteli, tätä jatkui n. puoli tuntia- mutat maha ei kovettunut eli ei olut supistelua :( . (ja tämäkin kipukohtaus seksin jälkeen...) Mutta that's all! Ja kaiken tämän odotuksen keskellä luulisi, että ihan intona sisustan ja laitan kotia ja niin tosiana pitäisi tehdä: mutta EIIII- niin saamaton olen, että hyvä kun saa yövaatteet päivän aikana vaihdettua pois
:ashamed: :ashamed: :ashamed:

Kaikille yöheräilijöille :hug:! Mun yöt rauhoittuneet ja unenlahjat palanneet...vessassa käyn kerran pari, mutta siinä kaikki. Pitää olla tyytyväinen vielä kun saa kunnolla levettyä :). Mutta tein aika ihmeellisen havainnon aamulla: vessassa käyminen sattui tuolla jossain "alakerran syvemmissä lihaksissa" ihan tajuttomasti! siis ihan ykköshädällä käynti- ikään kuin olisi supistanut, mutta ei kuitenkaan :LOL: !

Nyt tuli ihan omaan napaan ja en oikein nyt osaa mitään kommentoidakkaan...vauvauutisia odotellessa :p !

hugis ja papu 36+4
 
Fresia kyseli siitä välilihan hieronnasta. Joo, mä jotenkin aattelin että tekisin sitä varmuuden vuoksi, ja kerran kokeilin ja tulin siihen tulokseen että tätä päivittäin se 10min ei oo mun juttuni. Sekin on aika hyvin että joka päivä illalla muistan rasvata mahani. Suunnitelmissa tosiaan oli, mutta jotenkin tulin epäuskoiseksi että näinköhän sillä mitään vaikutusta mahtaa olla. Mut olis kiva kuulla että mitä mieltä muut tästä asiasta on? Onko joku vaikka joskus aikaisemmassa raskaudessa kokeillut, ja onko kokenut että siitä olisi jotakin hyötyä?

Hanikka ja Elli 37+3
 
Mä päädyin myös tilaamaan Carriwellin liivit netistä ja yhet ostin Stockalta. Noi oli molemmat semmosta materiaalia, että venyvät jos/kun tissit tästä vielä kasvaa kun maidot nousee... :/ Mulla on nyt jo E-kuppi, joten toivottavasti ovat tukevat :) Täytyy sitten käydä ihan kokeilemalla hakemassa kunnon liivejä, kun tietää vähän oikeaa kokoa!

Yhden Mamalicious-imetyspaidan ostin ja voisin vaikka Hennesiltä käydä hakemassa pari halpaa lisää.. Ei tosiaan hirveesti (=75e!!!) viittis noihin panostaa :)

Mä olin kans suunitellu hierovani välilihaa viimeset viikot, mutta kummasti on sekin jäänyt... Mahan rasvailun mä laiskana lopetin, kun tonne jenkkakahvoihin ilmesty raskausarpia siitä huolimatta!!

Mitään synnytyksen merkkejä en oo huomannut, ainut on että nivuset on aivan pirun kipeet varsinkin kävellessä... Yöt mä edelleen nukun sikeesti ja vessassa tarvii käydä kerran tai kaks.. Eli tsemppiä kaikille, jotka nukkuu huonosti ja muutenkin kärvistelee supistusten tms. kanssa! Viime yönäkin vetäsin 9 tunnin unet ja silti tuntuu ettei päivisin saa MITÄÄN aikaseks.. Kaikki "laatuohjelmat" mm. Liviltä on nyt äitiysloman aikana tullut tutuiksi...

Mä olin kanssa miettinyt tota synnytysjakkaraa, eikä Haikaranpesässä ainakaan puhuttu ettei ensisynnyttäjille sopisi. Päinvastoin, koko synnytysvalmennusryhmä oli ensikertalaisia ja kätilö oikein harmitteli ettei saanut toista jakkaraa esitellä kun oli käytössä.. Tuntuis vaan niin järkeenkäyvältä se painovoiman vaikutus... :) Eli jos jollain lisää kokemuksia, kuulisin mielelläni!!

Silona ja 39 viikkoa täynnä!!!
 
Hanikka Mun mielipide on se, että sama juttu tuon välilihan kanssa kuin raskausarpienkin: siis tarkoitan, että toisille arpia tulee ja toisille ei- riippuen kudostyypistä- rasvaamisella ei varmaankaan merkittävää apua saa aikaan jos arpia on tullakseen niin niitä tulee. Mulle ei ole tullut ensimmäistäkään arpea ja en ole kovin ahkeraan rasvannut- nyt kun maha venyy ja kutiaa, niin olen laittanut useammin rasvaa...toisilla taas arpia on rasvaamisesta huolimatta runsaastikin eli rasvaamisella ei arvilta voi välttyä jos niitä on saadakseen...siis nyt menee ihan sivu-urille tämä juttu, palataan aiheeseen: muistaisin myös kätilön maininneen pelkokeskustelussa tuosta välilihasta, että toisilla se on joustavampi kuin toisilla ja sille ei oikein itse mitään mahda millainen on ja totesi vielä kaksi viikkoa sitten, että ainakana tässä kohtaa on enää ihan turha alkaa vippaskonsteihin sen vetreyttämiseksi: olisi varmaankin pitänyt tyyliin raskauden alusta aloittaa "voitelu". Voihan nuita kaiken maailman öljyjä yms kokeilla ja jos niitä jaksa läträtä tosiaan antaumuksella niin tiedä häntä sitten joustaako millin enempi itse synnytystilanteessa...varmaan niin yksilöllistä, että tuskin yhtä pätevää neuvoa tuohon(kaan) asiaan voi olla...mutta tämä siis vain mun mielipide ja ajatus asiaan...kertokaa ihmeellä kokeneemmat jos jollakin on toista tietoa ja tosiaan auttaa, niin alan heti hölvätä ceridalia välilihaan :D
 
Imetyspaidoista...
En ole hommannu yhtään, ihan sika hintasia niin en varmaan hankikkaan...
Nyt odotusaikana hommasin henkkamaukalta tämmösiä paitoja ja hokasin että ovat varmaan käteviä myös sitten imetyksen kannaltaki raskauden jälkeen

http://shop.hm.com/fi/shoppingwindow?dept=DAM_TRI_3_4_SLEEVES&shoptype=S
Suoraa linkkiä en saanu mut se on tuossa ekalla sivulla tuo toinen paita.

Nukkumisesta...
Mä oon jo jonkun aikaa heränny yöllä joskus kolmen ja viien välillä, viime aikoina joskus neljän ja puol viien aikoihin...
Siinä sitten kupissu johonki kuuteen ja nukahtanu uuelleen...
Neuvolassa sanovat että voi hyvinki olla sitten niitä aikoja jollon Uuno heräilee...

Tänne on kans rantautunu jotain liitoskipuja...
Nivunen on toiselta puolelta kipee ja viime yönä alko lantiota särkemään...


Mut nyt pitää mennä.
Lähetään synnärille tutustumaan :wave:

*Talvicci ja Uuno rv.37+6* :heart:
 
Talvicci: linkki ei näyttänyt mitään tiettyä paitaa mutta oletan, että puhut samasta paidasta jonka mäkin tilasin kun sitä suosittelit :)...tilasin niitä kolme eri väristä :D siis muutenhan sen on tosi hyvä, mutta ainakin mun sinne on pakko laittaa toppi alle ja sittenhän se ei auta vaikka siinä paidassa ne "reiät" onkin...jos nyt siis puhutaan samasta paidasta :| ?
 
Moi, kiitos tsemppauksesta sen sokerirasituksen suhteen :flower:

Imetyspaitoja tosiaan metsästetään täälläkin! Itiksen Vero Modassa oli jotain, hinta 24,95 (Mamalicious), mutta paita oli niin tylsän näköinen, etten sitten ostanut. Ajattelin katsoa jossain vaiheessa keskustan Stockmannin, siellä on Mamaliciousia ainakin saatavilla. Mutta eihän ne mitään halpoja ole. Ostin sitten Vero Modasta kaksi ihan normaalia pitkähihaista trikoopaitaa ja maksoivat yhteensä vähemmän kuin yksi imetysversio. Kiitos vinkeistä ja linkeistä!

Imetysliiveistä kyseli ainakin Paulah. Löysin Lindexiltä tähänastiset parhaat, isointa kokoa mitä oli, oisko ollut D85. Mutta totta kyllä, että isompia kokoja on "normiliikkeistä" vaikea löytää. Outoa, kun kuitenkin rinnat kasvavat raskaus/imetysaikana paljonkin tavallisesta koostaan ja harva pärjää esim. B-kupeilla. Lisäksi se ympärysmitta tuntuu tiukalta jopa 85-senttisenä.

Synnytysjakkara näyttää siis jakavan ammattilaistenkin mielipiteitä. Itse olin kuullut sen mielipiteen, että sillä niitä repeämiä tulisi vähemmän. Ja toisaalta myöskin sen, ettei siinä ponnistettaessa pystytä tekemään episiotomiaa?!

Onko teillä muilla raskausarpia? Mulla ihan liikaa, niinkuin olen täällä valitellut. Rasvannut olen kyllä siitä asti kun maha alkoi kasvaa, joten se siitä tehosta...Nyt on käytössä Vichyn raskausarpivoide 2 x päivässä...

Edelleen nuhainen olo...Ajattelin kokeilla Me Naisten viimeviikkoista joogaohjetta, ihan huvikseen jos kroppa vielä taipuisi :)

Apollo+Töppönen rv 34+3
 
Heissan kaikille!
Luen nykyään ekana kun tulen tänne, niin tuon otsikon. Taas totesin, että jaahas, vielä ei ole tullut lisää uutisia :LOL:

imetyspaidoista On muuten kalliita :eek: Onneksi olen löytänyt jotain tarjoustuotteita. Ostin kesällä Babyozista tarjouskorista vitosella sellaisen imetyspaidan, jossa on yksi nappi edessä. Sen kun avaa, pitäisi paidan avautua sen verran, että imetys onnistuu. Katsotaan sitten, miten käytännöllinen on. Ostin myös mustan imetyspaidan tarjouksesta. Olikohan boobs-merkkinen. Tilasin viikonloppuna kaksi imetystoppia Vekaravintistä. Kaksi kun tilaa samalla, yhteishinta on 70e. Pidän jotain neuletakkia niiden kanssa sitten. Käytän muutenkin viileään aikaan yhdistelmää lyhythihainen paita+neuletakki. Muistan muuten, miten poikaa imettäessäni tuli välillä hetkessä kuuma, sitten voi helposti viilentää, kun heittää pitkähihaisen takin pois.

Meidän poika aloittaa tänään uuden harrastuksen, salibandyn :) Käy nyt ainakin katsomassa, tykkääkö. Olen vähän jo jännännyt, että löydetäänkö hänelle talveksi joku harrastus. Oikeastaan kaikki kaverinsa harrastavat jotain, joten viikolla ei monikaan kaveri ehdi olemaan hänen kanssaan. Viime talvi oli vähän kurja, kun oltiin juuri muutettu uudelle paikkakunnalle eikä poika harrastanut mitään. Oli aika turhautunut usein. Minä sitten kuskailin häntä aika paljon vanhojen kaverien luokse ja tehtiin yhdessä kaikkea. Tähän asti ollut ainoa lapsi ja jos ei ensi talvenakaan olisi mitään harrastusta ja olisi vain tässä kotona, olen miettinyt, mitenkähän heräisi mustasukkaisuuden tunteitä, kun minun aikaani menisi aika paljon vauvan kanssa?
Mulla on yöt tosiaan muuttuneet parin viikon sisällä aivan erilaisiksi. Uni on levotonta ja katkonaista, kaikenmaailman vaivat vaivaavat. Pitää nousta kävelemään sellaiset viisi kertaa yössä. Mutta se on auttanut jotenkin, kun asennoidun niin, että koitan vaan sietää näitä olosuhteita enkä hermostu.
Täällä on myös yksi, jolla menee päiviä, ettei oikein saa mitään aikaiseksi!
Synnytysjakkaraa olisi kiva kokeilla. Olen miettinyt, että jospa minun jalkavoimani eivät riitäkään olla siinä? Muutenkin tuntuu, että kunto ihan yleisesti on ihan kökkö, kun en ole kesäkuusta eteenpäin paljon liikkunut :ashamed: Se tyssäsi siihen, kun nuo alapään todella kivuliaat suonikohjut ilmestyivät :(
Mulle ei ole tullut ainakaan vielä raskausarpia enkä ole rasvaillut kertaakaan. Kyllä tää maha on jo aika mahtikokoa :p

Tähän lähelle on avattu uusi lastenvaateliike. Lähdenpä katsastamaan, mitä kivaa sieltä löytyy =) Iltapäivällä sitten pojan kanssa salibandyvarusteostoksille.

Moikat vaan kaikille ja sinniä viimeisiin hetkiin :hug: :wave:
 
Neuvolassa käyty... Verenpaine ihan suht ok ja pissa puhdas =) Painoa tullut yli kilo viikossa, mut mä oon niiiiin turvoksiin kun olla ja voi. Vauva on pää alaspäin ja hyvinkin alhaalla. Ei meinannut saada enää päästä kiinni kunnolla.
Tänään on supistellut koko päivän ja nyt alkaa jo tuntumaan ihan mukavasti. Ei meinaa paikallaan pystyä olemaan. Mun puolesta sais jo vaikka syntyä. Ei oo ku enää muutama päivä, kun vauva on täysiaikainen :heart: :heart: :heart: Mutta eiköhän tuo tuolla vielä pysy pitkään mun tuurilla..... :LOL:

Mä en oo ostanut edes imetysrintsikoita... Katson eka miten lähtee imetys sujumaan ja sitten vois käydä jotain katsomassa, jos tuntuu et tarvii.

Kyllä mä jo niin ootan, et saadaan pieni nyytti syliin :heart: Tänään laitan vielä sängyn valmiiksi, keitän tutit ja muutaman pullon niin sitten on kaikki vauvalle valmiina. Niin, ja kotiintulo vaatteet täytyy kans laittaa. Sitä riskiä en ota, et mies joutuu niitä valkkailee... :LOL:

Missah ja Mölli 36+4
 
Imetyspaidoista ja liiveistä: Kiitoksia kaikista vinkeistä, täytyy tällä viikolla pyörähtää kaupungilla niitä metsästämässä. Mulla on nyt raskauden aikana ollut käytössä Changesta ostettuja liivejä ja ne on olleet aika huikeita kokoja: 75 ja 80F :LOL: Taitaa tuo kokoluokitus jotenkin poiketa muissa merkeissä käytetystä mutta joka tapauksessa, ihan pienet ei käy. Mä itse olen ollut sitä mieltä että mun normaali kuppikoko olisi 75D mutta Changen myyjät olivat eri mieltä.

Raskausarvista: Mulle ei ole tullut ainuttakaan, mistä olen tosi yllättynyt. Mulla siis on ennestään, murrosikäisenä tullut. Mutta sittemmin ei ole tullut esim lihomisesta eikä nyt edes raskaudesta. Oon rasvaillut päivittäin Biothermin voiteella mutta uskoisin salaisuuden olevan kudostyypin ohella maltillisessa painonnousussa. Mulle on tullut vain 8kg. Ja masu tosiaan aika pieni. Yksi kollega juuri eilen totesi että "nyt alkaa maha vähän jo näkyä". Syytä olisi, enää kolme viikkoa laskettuun aikaan:)

Välilihan rasvailusta: NKLn kätilö totesi vain että ei siitä ainakaan haittaa ole mutta ei osaa sanoa, onko hyötyä. Onhan ne kudokset siinä aika koetuksella, ei siihen varmaan itse kovastikaan pysty vaikuttamaan.

 
Heipsis! Kai sitä pitää terrorisoida pinoa tämänkin päivän osalta... :D

Se eilinen jynssääminen ja saunominen on saanut vasta tänään aikaiseksi muutamia kiperiä supistuksia! JEI! Eli nyt vaan jynssäämään lisää... :saint: Ei, mutta nyt on niin väsynyt olokin (huonosti nukuttu yö, ei vain tullu uni), että tänään mennään hieman rauhallisemmin... Enkä oikein nyt keksi ees mitä jynssätä, ehkä tuo altaan alla oleva roskiskaappi tosiaan kaipaisi naisen käden kosketusta. Eikös se paapelo ollu pojan raskauden aikaan senkin käyny läpi?! :LOL: Piti miun eilisten suunnitelmien mukaan tänään leipoa sämpylöitä, mutta tulinpa siihen tulokseen, että ihan turhaan leivon, kun pakkasessa on pari pussillista leipää ja kaapissa toiset pari: syömättä jääpi nuo, jos nyt sämpylöitä leivon...

Viime yönä yritin keksiä, että millä ihmeen ilveellä tämän meidän olohuoneen saisi tilavamman oloiseksi (edes). Siis hemmetti, kun vauva syntyy, niin hää varmaan joutuu leikkimään eteisessä, kun ei meillä oo olohuoneessa tilaa, kun ei ukko suostu tuota olohuoneen pöytää viemään minnekään säilytykseen!!! :kieh: Mutta ei miun aivot selvittäny tätä tilaongelmaa nyt mitenkään päin hyvin :( Meillä on liikaa tavaraa ja ehdottomasti ihan liian isot sohvat, mutta kun ei mies oo valmis luopumaan niistäkään (tai edes toisesta!)... Meidän ikuisuusongelma siihen asti, kunnes päästään tästä asunnosta pois.

Hyi hemmetti, kun närästää (ja miulla on "refluksin" oireita, eli ruokaa nousee suuhun). Yleensä maito auttaa, mutta nyt ei aamusta oo jostain syystä auttanu. Pitää ehkä miehelle soittaa, että tuopi miulle kotiintullessaan *nyt unohtu sen närästyslääkkeen nimi, jota sai raskaanakin syödä, mutta sitä kuitenkin*...

Mie se kyllä kovasti rakastan itteeni, kun jaksan vain itestäni puhua päivästä toiseen :LOL: Mutta ei miulla nyt tullu mieleen mitään tyhjentävää kommentoitavaa mihinkään... :/

Dsaria ja Möykky, joka tänään ultran mukaan täysiaikainen, kuukautisten mukaan 36+5
 
:wave:
Eipä ole ehtinyt täällä käydä vähään aikaan kun tytöt oli pari kuukautta lomalla hoidosta niin riitti aamusta iltaan vilskettä :D
Pitää ajan kanssa lueskella kirjoitukset.

Pari ihanaa tuhisijaa on näyttänyt syntyneen jo, :flower: hurjasti onnea heille!

Tää kirjoitus on nyt vähän omaa napaa vaan kun ole tosiaan pariin kuukauteen täällä käynyt.
Meillä oli suunnilleen kaikki vauvan tavarat jo hävitetty kun emme aikoneet tehdä enempää lapsia joten ne ollaan ostettu. Pinnasänky ja hoitotaso oli ainoat mitkä oli jääny myymättä.

Supistuksia on kiitettävä määrä, liitoskivut kaupan päälle ja edellisen raskauden sektio arven kivut vielä. Tänään oli neuvola ja kysyin th:lta katsovatko arpea tarkemmin että kestääkö se synnytyksen kysyi vaan hämmästyneenä "että miten niin kestää..?" se on kumma ettei siltä tätiltä saa vastauksia kysymyksiin vaan niistä pitää erikseen keskustella jonkun lääkärin kanssa.

Viime viikolla piti viedä pissanäyte labraan ja kaikki oli muuten ok paitsi ketoaineet oli 2:lla plussalla ja juteltuani lääkärin kansssa puhelimessa käski mitata paasto verensokereita vaikkei sokeria ollutkaan pissassa ja katsomaan tänään neuvolassa ketoaineita (joita ei onneksi ollut nyt). Paasto arvoista taas sain passituksen sokerirasitukseen kun ovat oleet kohollaan joka aamu :(
Perjantaina menen sitten labraan ja maanantaina soittelen sit vastauksia niistä. Jos käry käy niin pääsen synnytystapa arvioon rv.37.

Tuntuu että tässä raskaudessa on saanut miettiä kaikenlaisia asioita. Ensin pelätä onko masussa kaikki kunnossa kun edellinen raskaus päättyi keskenmenoon, sitten vauvan sydämen kuntoa, sitten vauvan kokoa (joka todettiin normaaliksi kontrolli ultrassa), sitten ketoaineita ja sokereita, mietityttää myös tuo sektio arpi että repeääkö se synnytyksessä.. Lista vaan kasvaa koko ajan.

Masu on kooltaan pieni, sf mitta ei ollut kuin 30.5 cm eli keskikäyrän alapuolella ollan just ja just, toisista lapsista ollut siellä yläkäyrän yläpuolella aina. Nuppu on onneksi yhtä vilkas kun muutki masuasukit ovat olleet joten liikkeiden tunteminen vähän rauhoittaa.

Huomasin että synnytysjakkarasta ollut puhetta. Synnytin toisen lapseni tandemjakkaralla eli mies oli selkäni takana istumassa. Synnytys oli nopea alle 2 tuntia olimme sairaalassa mutta tykkäsin ponnistaa siinä asennossa sen minuutin ajan. Tosin sain 2 asteen repeämät neitin nopean synnytyksen johdosta. Itse kätilö multa kysyi haluanko kokeilla siinä olemista ja parhaalle se itsestä tuntui.Harmittaa että 3.nen lapsen kohdalla selkä petti niin etten kyennyt enää sängystä ylös nousemaan ponnistaakseni jakkaralla. Nyt laitoin esitietolomakkeelle pyynnön jakkarasta mutten tiedä onko niitä enää Oysissa kun kuullut sellaisia huhuja ettei niitä siellä enää käytettäisi

Mutta nyt hakemaan tytöt hoidosta.

Sade-74 ja Nuppu 34+3
 
:wave: Vieläkö mahtuisi mukaan yksi lokakuinen esikoisen odottaja? Olen tässä viime viikkoina vakoillut teidän pinossa tihenevään tahtiin ja monen kirjoitukset ovat kuin omasta päästäni =) . Jos saan liittyä joukkoon, niin LA olisi 24.10. ja synnärinä SKS. Ikää tulee minulle joulukuussa 29 ja miehelle 31.

Synnytysjakkarasta sanottiin meidän sairaalan tutustumiskäynnillä, että se olisi silloin huono vaihtoehto, jos ponnistusvaihe pitkittyy, koska turvotus alapäässä voi lisääntyä jakkaralla enemmän. Tiedä sitten, miten on mutta en taida kokeilla jakkaraa, kun tuon tasapainon kanssa on välillä muutenkin tekemistä...

Imetyspaidoista ja -liiveistä ostin 2 halpaa imetyspaitaa henkkamaukasta ja haluaisin vielä sellaisen Glamourmom-topin. Liivejä tilasin kahdet Bravadot http://www.nursingbra.co.uk/ tuolta ja en voi kuin suositella ko. firmaa. Toiset liivit on sellaiset, jotka mukautuvat rintojen kasvuun eli body silk seamlessit ja toiset on tavallisempaa mallia (lifestylet). Hintaa tuli koko toimitukselle vajaat 58? ja tulivat alle viikossa kotiin :D . Koon valinta tuntui ensin hankalalta, mutta tuolla on hyvät taulukot ja myös valmistajan sivuilta löytyi neuvoja, miten varautua rintojen kasvuun. Tällainen vaatteiden tilaamisessa uusavutonkin onnistui. Tekisi mieli tilata parit liivit lisää, mutta taidan odottaa vielä, kunnes tiedän onnistuuko koko imetys. Molemmat liivit on muuten jo nyt käytössä, kun en enää raaskinut ostaa taas isompia normiliivejä :ashamed: . Eikä ole tarkoitus mainostaa, olin vaan itse niin iloisesti yllättynyt, kun tilaus ja liivivalinta onnistuivat niin hyvin =)

Taidan kirjoitella myöhemmin lisää, jos minut huolitte ;)

Piki ja pikkuinen 35+3
 
Täällä käytiin tänään neuvolassa.

Rv 37+1
RR 115/78
Pissa puhdas
Sf 32,5 cm
Lapsiveden määrä normaali
tarjonta RT
sydämen syke +140
Liikkeet ++
HB 129

Uni ei enää meinaa millään tulla muutenkin on uni hirveän katkonaista ja aamulla alavatsaa aina jomottaa ikävästi. Häpyluun alue on törkeän arka.

Neuvolantäti tunnusteli tänään vauvan asentoa, ja sanoi sen olevan aika alhaalla. Se tunnustelukin sattui.. en muista sellaista esikoisesta.

Supistuksia (harjoitus) tulee ajoittain. Kävelylenkillä pitää aina välillä pysähtyä hetkeksi. Tunnen itseni oikeaksi valaslylleröksi vaikka muuten hyvä olo onkin.

Lääkäri lupaili pari viikkoa sitten500g keveämpää vauvaa kuin esikoinen oli. Se oli ihana uutinen, vauva oli kääntynyt ja muutenkin kaikki kunnossa. Olisi tulossa n 3kg 500g lapsi kun esikoinen oli 4 kg. sekin tuli käynnistyksellä aika vauhdilla (4,5h) vaikka olikin vain kalvojen puhkaisu.. voi olla aika nopea synnytys edessä. Toivottavasti saan kunnon puudutteen ja ehdin sairaalaan miehen kanssa.

Synnytys on alkanut muutenkin arveluttamaan kovasti. jännittää ja mietityttää, osittain sen takia että tietää mitä se on ja toisaalta sen takia että koskaan ei voi tietää miten se menee.

Puudutteista kyselisin: Mitä eroa on epiduraalilla ja spinaalilla, muuta ku kesto? voiko niiden ottamisen jälkeen liikkua? kuinka helposti ja nopeasti annosta saa lisää. Kohdunkaulan puudutteesta myös kyselisin onko joku ottanut ja miten toimi? Muutenkin saa antaa vinkkejä.

Minä olen nyt päättänyt kestoilla tämän pikkukakkosen kanssa. Olenkin eräällä tavalla hurahtanut ostamaan aika läjän ihania kestovaippoja. Yövaippana olen testaillut esikoisen kanssa ja tosi hyvin on toiminut ainakin ostamani yhdenkoon vaipat. Saa sitten nähdä kuinka mun kestoilun käy.. täytyy koputtaa puuta.

Etanainen 37+1
 
Piki tervetuloa! Hitto olisinpa mäkin tajunnu tilata noi Bravadot netistä. Tulee huomattavasti halvemmaksi. No, seuraavat sit jos tarviin ni tilaan. Mulla on noi body silk seamlessit ja ne on kyllä olleet tosi hyvät. Vaikkakin ne näyttää nyt esikoisen jäljiltä aika karuilta, kun on ihan nukkaiset.. tuli pidettyä niitä melkein joka päivä :)
 
Neuvola kuulumisia täältäkin:
rv 36+4
painoa tullut kilo viikossa
rr 115/64
pissa puhdas
hb 103
sf 33,5 (sama kuin viime viikolla)
syke +140
liikkeet ++

Ja mitään uutta ei tänne kuulukaan.

Mä en ajatellut imetyspaitoja ostaa, pärjäsin esikonkin kanssa ilman niin ajattelin että pärjään nytkin. Mutta saahan niitä sitten kaupasta jos tarve tulee... :)

Mä en ole miettinyt koko synnytystä ollenkaan enkä varmaan tule miettimäänkään. Eli katsotaan mitä tuleman pitää... :D

Mutta paremmin sitten paremmalla ajalla, nyt hakemaan poikaa hoidosta ja sitten kauppaan.
 
Tervetuloa piki! :wave:
Mun poika oli niin ihana yöllä kun heräsi siihen, kun taas olin noussut ja tulin takaisin sänkyyn. Poika nukkuu silloin minun vieressäni, kun mies on töissä. Hänellä on yötyö. Kysyi, onko vauva hereillä, tietää, että se myllää välillä niin rajusti, ettei mun nukkumisesta välttämättä tule mitään. Vastasin, että nukkuu nyt. Taputti mua selkään ja kysyi, hieronko jalkoja. Sanoin, ettei tarvii, kiitos vaan. Lisäsin vielä, että olet sä ihana, susta saa joku vielä hyvän miehen. Ynähti siihen jotain ja nukahti. Voi kun hän on ihana :heart: :D
 
Osaisinpa minäkin nukkua päivällä, kun tuo poikakin hetken nukkuisi.
Tässä istun kuitenkin koneella bb:tä katselemassa.

Neuvolakuulumisia:
rv 38+4
Verenpaine koholla 124/95
Pissassa sokerit ++
Sf 34
RT
Syke +134
Liikkeet ++

Sain kontrollin perjantaille verenpaineen tarkistukseen.
Taitaa alkaa täällä elimistö olemaan väsynyt ja kaipaa lepoa.
Huonosti nukutut yöt ja flunssainen olo varmasti vaatii veronsa.

Imetyspaidoista olette jutelleet. Itselläni on pari tukevaa toppia H&M:stä, jotka toimii hyvin öisin ja vain yksi imetyspaita. Muuten totuin esikoisen aikana käyttämään isoa toppia tavallisen paidan alla. Paita ylös ja topin kaula-aukkoa venyttämällä imetys sujui, eikä vatsaa tarvinnut paljastaa missään. Sama meininki taitaa jatkua tämän kakkosenkin kanssa.

Imetysliivit on mulla Triumphin Mamabel-mallistosta, itse tykkään heidän liiveistä. Nämä omat ovat sellaista nopeasti kuivuvaa kangasta. Saa huuhtoa ja taas käyttöön.

Etanainen kyseli puudutteista. Itse sain esikoisen synnytyksessä epiduraalin, jonka laiton jälkeen jouduin olemaan makuullaan. Itsellä meni myös tipasta oksitosiinia, jolla koitettiin vauhdittaa supistuksia ja tämän lisäksi vauvan päässä oli anturit, joilla seurattiin hänen vointiaan. Jouduin siis olemaan koneissa kiinni. Epiduraalia sain lisää, mutta itse koin, ettei se vienyt omia kipujani pois. Siirsi vaan ne vatsalta ja selästä tuonne alapäähän ja peräsuoleen. Toivottavasti nyt tehoaa paremmin. Sain myös kohdunkaulapuudutteen ponnistusta helpottamaan, mutta itse en koskaan päässyt ponnistusvaiheeseen asti, kun esikoinen päätettiin leikata ulos. En siis tiedä sen tehosta.
Mutta kaikenlaista helpotusta kyllä tarjottiin ihan oma-aloitteisesti ja ilokaasu olikin minun paras ystäväni synnytyksen aikana.

Mutta koitan nyt hetken levätä ja palailen taas lukemaan juttujanne.

Mirmi rv 38+4
 
:wave:

Etanainen:

Spinaalia ei voida lisätä, siksi sitä yleensä tarjotaan uudelleen synnyttäjille, joiden synnytykset useimmiten ovat nopeita. Epiduraalia voidaan lisätä (ohut muovikatetri jätetään selkään ) muistaakseni 3 kertaa, useammasta pitänee olla hyvä syy. Kummassakin puudutteessa on mahdollisuutena, että kroppa reagoi niin voimakkaasti, että jalat eivät oikein kanna, mutta yleensä kokenut anestesia lääkäri kyllä osaa annostella juuri oikean määrän puudutetta ja tarvittaessa annosta voidaan lisätä =)

Ja minä tosiaan kuurasin KAIKKI keittön alueet kun poikaa odotin...muistinpa juuri, että kun tekeminen loppui, niin viikkasin kaikki meidän roskapussit kauniisiin pinoihin :LOL:

Täällä käyty myös neuvolassa...

rv38+3
paino 64,7 (+100g/vk )
pissa puhdas
turvotus -
paineet 130/85 (124/84 ) flunssa todennäköisesti nostanut
sf 32,5 ( 32 )

Vauva
RT
syke +158
liikkeet ++

Vauva tosiaan on alhaalla ja kovin on säikky :D Dopleri on Derin kauhistus...koettaa raukka aina paeta pakoon kun se laitetaan päälle =)
Sain ajan ensiviikon torstaille. Toivotteli onnea, että ei tarvitsisi tulla...juu niinpä niin, sanoin, että enköhän tänne lyllerrä taas :D

Kysyin myös, että voisiko ne rytmiset liikkeet mitkä näen aina silloin tällöin, olla vauvan hengitysliikkeitä. Sanoi sen olevan ihan mahdollista kun ei tässä mahan päällä ole mitään ylimääräistä tälläkertaa. :)

Tuosta väliliha jutusta:

Eli taitaa olla niin paljon kudotyypistä kiinni, tuleeko repeämiä ja siihen ei varmasti sitten loppupeleissä kovin paljoa vaikuta hieronta tai rasvailu, tosin voi siitä lopulta jonkin verran olla hyötyä, jos vauva vain tulee rauhallisesti.

Minulla ei tullut repeämiä, pelkkiä nirhuja, jotka tikattiin vain sen vuoksi, että paranevat paremmin. Poika oli himpun alle 3,5kg ja pää 36cm ja syntyi suht nopeasti.

Siskolla ei myöskään tullut kuin pari nirhua ja yksi pieni repeämä..poikansa painoi 4210g ja pää 38cm, mutta ponnistus kesti kauan, joten kudokset sai rauhassa venyä...

Mutta jos on intoa kokeilla, niin ei siitä haittaakaan ole =)

Tää lähtis näiden säväri kipunoiden kanssa kokkaamaan lohikeittoa :p :wave:

paapelo+poju+Deri 38+3
 
tuosta epiduraalista vielä:

Eli itse sain kyllä liikkua vapaasti vaikka olin tipassa ja anturissa jne. Silloin kun liikuin, niin laitettiin piuhattomat anturit mahalle ja kun sitten makuutin, niin otettiin pinnistä (eli se piuha vauvan päässä ) käyrää.
Enpä kyllä paljoa liikuskellut enään siinä vaiheessa...vessassa kävin ja vähän ojentelin itseäni ja istuin sitten sängyllä kahvia juoden, kunnes vähän reilu 1,5h puudutteen laitosta sitten alkoi ponnistuttamaan ja lisää en enään epiduraalia saanut tai ottanut =)
 
Heh, mun ponnistusvaihe kesti melkein tunnin ja silti repesin tosi syvälle asti. Ei onneksi mitään vakavampaa, mutta ihan tarpeeksi kuitenkin. Ompeleminen kesti varmaan tunnin kun emätin on niin poimuinen. Lääkäri vaan pyysi lisää puuduketta, kun eka pullo loppu.. Eli meitsin kudokset on sit kai jäykimmästä päästä, vaikka masuun ei raskausarpia olekaan tullut. Toivottavasti nyt ei niin pahasti repeä, vaikka aika nopeasti mä siitä toivuin, ei sen puoleen. Olis vaan kiva pystyä istumaan ja kävelemään muutenkin kuin viis metriä tunnissa pian synnytyksen jälkeen.

Kiitti muuten kaikille imetyspaitavinkeistä. Mäkin taidan suunnistaa Kampin Vero Modaan joku päivä. Tai ehkä mä leikkaan aukon johonkin mun vanhaan paitaan :LOL:

Äh kun on tylsä ilta meillä, kun mies on taas töissä iltamyöhään. Kiireinen projekti pitää sen duunissa. No, onneks sillä alkaa sit isyysvapaa kun tyttö syntyy.

MB mummia odotellessa lapsenvahdiksi eli vielä ke, to, pe, la ja su jos tyttö pysyis masussa....
 
vihdoinkin sain netin toimimaan ja pääsen tänne katsomaan kuulumisia :)

Hienoa, että toinenkin lokamasu jo syntynyt -suuret onnittelut vanhemmille!

Imetyspaidoista, kävin katsomassa niitä bebesissä ja vähän järkytyin hinnasta. taidan tyytyä niihin H&M:n imetyspaitoihin, kun näytti kaksi kappaletta maksavan n.20?.

Jäin kaksi viikkoa sitten äitiyslomalle ja nyt aika menee hyvin neuvolassa viiletellessä. Painoa tuli taannoin todella nopeasti eli 7kg kuudessa viikossa. No nyt pariin viikkoon ei ole paino noussut, mutta verenpaine puolestaan eli, kun aikaisemmin ollut n 113/75, niin nyt kahdessa viikossa noussut ja 136/95. Huomenna pitää taas käydä mittaamassa verenpaine ja sitten se virtsatesti. Tänään neuvolan täti sanoi, että kasvoni olisivat turvonneet. Mielestäni tosin kaikista pahin turvotus säiden vähän viilettyä ohi, mutta tokikin edelleen sormus ei mahdu sormeen, jalkaan sopivat vain crocsit ja kaulan/kasvojen alue pöhöttynyt. Onko joku muu vastaavassa seurannassa?
 
Tää Mamma menee huomenna Kyssiin äippäpolille. Eli synnäri on nyt varmistunut Kuopion suuntaan. Pientä paniikin poikasta aiheuttaa matka 130km/suunta...jos synnytys käynnistyy kotona? Alkaa pikkuhiljaa mietityttämään synnytys. Mä oon synnyttänyt jokaisen edellisen lapseni luomusti...ilman kivunlievitystä, yhtä lukuunottamatta kaikki perinteisesti selälläni maaten. Toisen lapseni ponnistin vuonna 2000 polvillani, konttausasennossa. Selkään koski tuo kyeinen asento niin kovin, että olisin kääntynyt selinmakuulle jos olisin kyennyt ja ehtinyt.

Tunteet on jotenkin tosi ristiriitaiset. Toisaalta toivon käynnistysaikaa...toisaalta en missään nimessä haluaisi mitään käynnistelyjä. Viimeksi (v.2008) kun synnytin kätilö sanoi hieman ivallisesti (kun käynnisteltiin 3 päivää), että minulla on kohdussa varmaan supistusheikkoutta. Voihan se olla, mutta nätisti ne ovat kaikki sieltä kuitenkin loppujen lopuksi putkahtaneet...ja suurin siis 4850g. Mä en usko omalla kohdallani, että vaikka tulossa olisi 5kiloinen vauveli, niin synytys olisi yhtään sen vaikeampi. Tuntuu että pienin lapsistani oli kaikkein "kypsymättömin" syntymään...eli paikat ei niin elastiset (kolmas lapseni). Ainoastaan ekan kanssa tullut enempi repeämää (episotomiasta huolimatta). Muiden kanssa välilihaan ei oo koskettu...eikä tikkejä juuri oo tarvittu.

Mä oon täällä yrittänyt veikkailla synnytyspäivää. Luulen että lokakuulle menee, mutta varmaankin ihan ekalle viikolle. Mun kaikki lapset ovat syntyneet viikkojen 36-39 välissä...hajoisin varmaan, jos tää raskaus menisi yliajalle. Epäilen kyllä vahvasti, että näinköhän antavat mennä ;)

Ääh...puhkun ja puhisen. Pelkkä hengittäminenkin tuntuu välillä raskaalle.

Mamma Muu+Nuppu (epäily on muuttunut vahvistukseksi...meille tulee tyttö ;) 36+
 
Heips!

Joku mainitsi, et on päiviä, kun ei saa mitään aikaiseksi. Mulla on tänään sellanen päivä. :wave: Täällä mä istun vieläkin yöpaita päälläni tietokoneella ja ukko makaa sohvalla pelkissä boxereissaan :D Kohta mein tarvinee pukeutua sen verran et mennään pihan toiselle puolelle äireelle saunaan.

Omaan napaan ei juuri kummempia kuulu. Välillä hieman supistaa ja selkää särkee, mut siihen se sit jääkin. Tunnen siis olevani manaatti ja siksi haluaisinkin päästä uimaan. Mut mitäpä jos ne aiemmat sukkapuikkokivut onkin saaneet jotain aikaan ja saankin jonkun tulehduksen uimahallista? Taidanpa jättää siis menemättä.
Niin ja Pallopää on nyt keksinyt, et jalkaa ( tai ylipäätään jotain raajaa ) voi tunkea äitin nahan ja kylkiluiden väliin, kun mä istun :( Ei muuten tunnu yhtään kivalta ja tungenkin kättäni sitä vasten, et saan sen pois siitä.

Niin joo.. Musta tuli eilen kolmannen veljenpojan täti. Pikkuveljen esikoispoika syntyi hätäsektiolla eilen iltapäivällä. Mittoja tulokkaalla oli 50cm ja 3240g. Sektio tehtiin vauvan sykkeiden laskun vuoksi, mut poika ja äiti voivat nyt hyvin.

Mä niin odotan jo lokakuuta ja varsinkin, et tulis se viides päivä, niin sen jälkeen tää masukki olis tervetullut maailmaan :) Siis hullua joo, mut haluun, et mein lapsi saa heti sairaalassa isänsä sukunimen. :(

pinkkimieli ja pallopää 34+4
 
Pikainen ilmoitus.

Meille syntyi rv 37+0 eli 20.09.2009 poika, 2900g ja 47cm.
Koko homma vesien menosta vauvan syntymään kesti alle 4 tuntia. Äsken tultiin kotiin, kirjoittelen lisää myöhemmin.

-A- ja Pieni mies :heart:
 

Yhteistyössä