*Lokakuun Mahapyöriäiset Syyskuu 2009* *Yhdeksän vauvaa on jo syntynyt!*

Huomenta mammat!

Onkin viikon viimeinen arkipäivä ja ihan kivasti menny tämä kotona oleminen. Ei kyllä periaatteessa olo ole sen ihmeellisempi kuin töissä ollessa, joka päivä supistelee. Eilen illalla tuli pari kipeää ja aamulla heräsin siihen että alavatsaa supisti ja se lähti ihan selästä asti. Mutta kyllähän olo olisi tukalampi jos töissä olisi, kun ei voisi levätä tai nostaa jalkoja ylös.

Täällä alkaa pikkuinen vähitellen kääntymään oikein päin. Peppua tunkee oikeelle kylkiluita vasten ja jalat menee tuohon vasemmalle kylkeen. Pää ei ollut neuvolassa vielä oikeassa paikassa, mutta selkeesti sinne päin menossa. Edellisellä kerralla kun tunnusteli tuolta alhaalta niin sanoi että on ihantyhjä ja nyt ei enää ollut. Kuulemma sen verran lapsivettä, että on hankala tunnustella toista kun ei oikein saa otetta.
 
Huomenta!

Ei tässä meinaa herätä millään, kun on noin synkkää ulkona |O

Amira hyvä että muistutit tuosta vesipullosta. Mulla oli sellainen sattumalta mukana esikon synnytyksessä ja oli tosi hyödyllinen. En olis koko aikaa jaksanut täytellä vesi/mehulasia. Sitä nestettä kun uppoaa ihan älyttömiä määriä, ainakin mulla.

Henspu ei mulla ole koskaan esikoisesta eikä nyt tuntunu potkut kylkiluissa, vaikka molemmat on koko ajan olleet RT. Molemmat olleet sellaisessa "linkkuveitsiasennossa", että potkut tuntuu vain vatsan sivulla.

Hitsi mikä ilma. Tosin sade tais vähän lakata. Ei silti huvittais lähteä puistoon seisoskelemaan.. ehkä suuntaan sittenkin huonekalukauppaan kun pitäis ostaa joku lipasto, jotta sais lisätilaa tyttöjen vaatteille. Tänään vaan on sellanen päivä ettei jaksais tehdä _yhtään_ mitään (onpa yllätys..).

MB huomenna poksuu 36
 

Keskiviikkona poksui 32+0 =)

Täälläkin on yöt olleet jo jonkun aikaa tuskaa! Kuuma on, si-nivel kipuilee, maha painaa ym. Unet ovat aivan levottomia ja negatiivissävytteisiä. Heräilen jatkuvasti :eek:
Mulla auttaa suonenvetoon tosi paljon se, kun mies hieroo pohkeitani ja reisien takaosia ennen nukkumaanmenoa. Samoin auttaa, kun laitan pitkät housut ja sukat jalkaan yöksi. Toisaalta, hikoilu pahenee ja niska on koko ajan märkä, mutta olen tullut siihen tulokseen, että mieluummin kärsin kuumuudesta kuin suonenvetoja :D Otan myös magnesiumia iltaisin.

Liikkumisesta olitte puhuneet. Minulla on jo aika rajoittunutta tuo liikkuminen. Mitä nyt hyötyliikuntaa ja koiran kanssa voin pikkuhiljaa kävellä jonkun kilsan, parin lenkin. Suonikohjut ovat ärtsyt ja ovat lisääntyneet kamalasti, kohdunsuun vihlontoja tulee helposti, supistelee ja muutenkin alapäässä on aikamoinen paineentunne. Melko vaivaista alkaa olla :x Haikea olo, musta ei ole enää töihin :| Eilen olin viimeistä päivää.

Turkkusessa on viikonloppuna kuulema vauvamessut. Olen miettinyt, mahtaisko sinne uskaltaa mennä vai pitäiskö vältellä niin isoja massatapahtumia? Mites te tekisitte?

paapelo, kiitti ruokavinkeistä pakastimeen =) Sulla on ihana partsi :p ja hoitopöytäkin kunnossa! Eli nou hätä vaikka vauvakin alkaa jo olla täysaikainen. Joko muuten sun "kypsyysmittarisi" eli napa on ponnahtanut? :LOL: Mulla taitaa pysyä hillitysti mahan tasalla. Eikä linea negraa tällä kertaa taida tulla. Pojasta tuli navasta alas.

Mukavaa perjantaita kaikille mahapyöriäisille =)

Hope 32+2
 
Heippa pyöriäiset! :D On kyllä niin osuva nimi!

henspu: potkut tuntuu ainakin minulla nimenomaan kyljessä, todella kaukana navasta. Ja vain oikealla puolella. Navan kohdalla tuntuu pieni pylly. Vaikka vauva olisikin pää alaspäin, niin sen kroppahan voi olla miten päin hyvänsä.

Napa on edelleenkin kuopalla, tuli vaan Hopen kirjoituksesta mieleen. Luulin, että se ponnahtaa kaikilla ylös!

Voi että mua nauratti teidän peräruiskekeskustelut, kunnes tajusin, etten oikeesti edes tajua koko juttua! :LOL: Eli miksi sellainen annettaisiin? Hyi olkoon... Muutenkin nuo kakkimisjutut synnytyksessä on sellaisia, mitä en ole osannut edes ajatella...

Neuvolakuulumiset keskiviikolta: Vauva on kiinnittynyt RT, ja sain jopa itse tunnustella pienokaisen päätä. Tuntui kyllä pieneltä mutta en tykännyt kun niin kovasti pientä tunnusteltiin. Kätilö oli aika kovakourainen... Hemppa 135 ja sf-mitta 28. Eli kaikki hyvin. :heart:

Masuasukin sydämensyke on näköjään kerta kerralta matalampi, onko se kaikilla muillakin näin?

Olen niin kyllästynyt tähän pahoinvointiin ja ällötykseen! Ei saa tehtyä juuri mitään, kun oksettaa jatkuvasti. Onneksi sen kestää, kun tietää mikä palkinto odottaa!

Rentouttavaa viikonloppua kaikille mahapyöriäisille! =)

heketsi + poikavaavi 32+1
 
Niin muuten mullakin potkut tuntuvat navan kohdalla ja lähiympäristössä. Välillä punkeaa jalkaa navan takana niin, että olen ajatellut, että kohta se vauva poksauttaa mun napani kun se ei muuten nouse :LOL:

Heketsi, tsemppiä pahoinvoinnin kanssa jaksamiseen :hug:
Kyllä juu meidänkin asukilla tuo syke laskee koko ajan. Muistaakseni niin kuuluukin, syke laskee sitä mukaa, kun vauva kasvaa isommaksi.

Hei, laittakaa masukuvia, olisi mukava nähdä niitäkin :p
 
Ihan pakko oli tulla tuota peräruiske asiaa kommentoimaan :LOL: Meillä Taysissa 4 vuotta sitten kysyttiin kanssa vatsan toimintaa ja halua ottaa peräruiske..sanoin, että ihan normaalisti on toiminut, mutta laitetaan vaan.. olin jo lapsivesiä käytävälle laskenut joten mikään ei enää hävettänyt ja tunnelma vastaanotossa oli muutenkin tosi huumoripitoinen :) muutaman minuutin sain kärvisteltyä ruiskeen jälkeen ja sit kovaa juoksua vessaan :LOL: siellä tulikin sitten useampaan kertaan vierailtua ja hoitajat kyseli, että tuleeko sulta aina vaan lapsivettä...? johon tokaisin, että eikun p....kaa...saatiin koko porukka hyvät naurut..no mutta tää näistä ihanista vessajutuista...meillä ei ollut vastaanotossa ketään muita yhtäaikaa niin meillä oli aikaa hoitajienkin kanssa siellä vitsailla :)
Mulle synnytys oli kaikkien mahdollisten asioiden kera oikeastaan aika hauska kokemus..sain kaikki mahdolliset puudutukset ja ilokaasu tuli oikein tutuksi ja se aiheutti todella hilpeitä juttuja :LOL: kait se synnytyskin riippuu ihan omasta asenteesta ja kipukynnyksestä miten sen kokee..itse sitä jo odotan..ennemminkin tämä odotusaika on raskasta, kun ei oikein mitää pysty tekemään...vali vali...kaikki on mennyt kuitenkin ihan hienosti tässä odottaessakin ja tekee varmaan joskus ihan hyvää vaan olla, kun muuten ei osaa oikein rauhoittua lepäämään :)
Mut tsemppiä edelleen kaikille loppu ajalle ja palaillaan hauskojen tarinoiden ja kokemusten myötä taas toisella kertaa.
 
Unihiekalle ja skye82lle tsempitykset tupruttelun lopetukseen. Juuri tänä aamuna hoksasin, et viikon päästä mulla tulee täyteen puolivuotta savutonta elämää :D Hyvä minä! Pakko kuitenkin heti tunnustaa, et vieläkin tulee päiviä ja hetkiä, kun tekee mieli tupakkaa, mut kertaakaan en ole miehen tupakasta maistanut koko aikana, vaikka välillä hänen seuranaan parvekkeella seisoskelenkin. Minun savuttomuuteni alkoi kun mies oli kovana, etten saanut tupakkaa, vaikka hän siis poltti. Itse tosin vannotin häntä, ettei anna minulle savukettakaan, vaikka kuinka ruinaisin. Ympäristön tuki ja oma päätös on siis minun neuvoni lopettamiseen.

Neuvolassa tuli joo käytyä jo keskiviikkona, tässäpä kuulumisia sieltä.
Rv 31+5 (26+4)
Pissa puhdas (puhdas)
Verenpaine 139/76 (124/69)
Paino 97,7 (96,5)
Painon muutos +233 (+400)
Sikiön syke +125 (+145)
Liikkeet ++ (++)
Tarjonta RT (RT)
Sf 29,5 (26)
Sf-käyrä ei nouse enää yläkäyrän yläpuolella vaan nyt putosi yläkäyrän alapuolelle, mut johtuu ilmeisesti siitä, et aiemmin on mitattu jalat telineissä ja nyt oli jalat suorana.

Nyt mulla alkoi vasta 2viikon välein käynnit tuolla neukkarissa.

Omaan napaan ei uutta.

pinkkimieli ja pallopää :heart: :heart: 32+0 :heart: :heart:
 
Heips!

Yritän nyt ensin kommentoida jotakin, kun tuntuu että tämä pää harvenee päivä päivältä :ashamed:

Talvicille kiito taas uudesta pinosta, mun tiedot ovat oikein.

Vierailuajat sairaaloihin Jorviin ja Naistenklinikalle ei ainakaan vielä ole tullut muutoksia, luulisin että päivittävät aika pian sairaalan sivuille jos lähtevät rajoittamaan. Isällä ja sisaruksilla pidempi aika ja sit muille vierailla illalla lyhyempi aika. Kannattaa käydä katsomassa oman sairaalan sivuilta ajat...

Vesipullo sairaalaan Mulla oli kova jano, mut sain sairaalan puolesta kannun lainaan niin ettei tarvinnut koko ajan hakea lasiin lisää...

Esikoisen hoito synnytyksen ajaksi meillä on noin kymmenen eri suunnitelmaa, riippuen siitä milloin tämä lähtee syntymään. Just mietin että pitää alkaa laittaa paperille tätä ylös+yhteystietoja koska nämä tiedät on vaan mun päässä... Olen hieman suunnitellut lähteväni viikonloppuna niin isovanhemmat olisi käytettävissä, nämähän ovat sellaisia hommia että ovat helposti suunniteltavissa :LOL: No olen ajatellut että kahden viikon päästä pe kun viikkoja on 37+5 niin sitten loppuu tämä hiljaiselo ja vauva saapi tupsahtaa... Ellei tämä ole sitten niin itsepäinen kaveri että haluaa nyt ulos kun ei sais ja sit kun sais niin ei tulekaan. Yhdelle tutulle kävi niin :eek:

Heketsi silloin kun alkaa ponnistamaan niin sieltä päästä tulee helposti ulos kaikki mahdollinen eli siksi monesti annetaan peräruiske, jotta saataisiin hieman "siistimpi" synnytys. Mua itseä toi kans inhotti esikoista odottaessa ja siksi kun asiasta kysyttiin niin otin mielummin sen peräruiskeen. Ja vaikka maha oli toiminut ahkerasti niin kyllä siellä silti oli tyhjennettävää :eek:

Minä vielä täällä yhtenä kappaleena, mutta olo on järkyttävän huono :( Tuntuu että nämä supistelut vaan lisääntyy päivä päivältä ja vauva painaa ihan hirmuisella voimalla itseään alaspäin... Tuntuu että yritän olla jalat ristissä täällä seuraavat 1,5vko jotta päästäisiin sinne täysiaikaisuuteen...

Muutenkin kolmatta päivää tosi huono olo koko ajan :( En tiedä johtuuko se näistä kaikista kivuista ja supisteluista... Eniten nyt pelottaa, kun viikko sitten alkoi turvotus ja pikku hiljaa verenpaine hilaamaan itseään ylöspäin, ettei johdu siitä :eek: Esikoisestahan jouduin sisään sairaalaan juurikin näiden oireiden takia viikolla 36, raskausmyrkystyshän se silloin oli... Ja olo oli järkyttävän kipeä :eek:

Tällä viikolla on taas tullut uutisia, jos jonkinnäköisiä... Alkuviikosta sain tietää että maksa-arvot ovat taas laskusuhdanteessa =)

Samalla puhelulla selvisi, että kovasti minun toivottaisiin synnyttävän Naistenklinikalla, koska haluaisivat edelleen sen koepalan mun maksasta. Sitähän ei silloin otettu, kun arvot kääntyivät laskuun ja riskit arvioitiin hyötyä suuremmaksi raskausaikana. Nyt sitten suunnitelma on, että jos jostain syystä tämä menisi sektioon niin otettaisiin sitten samalla. Ja sitä koeapalaa ei pystytä ottamaan kuin Naistenklinikalla eli siihen nähden Jorvi olisi pois suljettu vaihtoehto. Mutta toki sitä synnytysruuhkaa on povattu tälle syksylle, joten voipi olla että mennään sinne missä on tilaa :whistle:

Käytiin kuitenkin Jorviin tutustumassa, koska mistäs tosiaan tietää tilannetta mihin mennään... Ja toisaalta oli mukava palautella mieliin mitä kaikkea synnytys ja sen jälkeiset päivät tuo tullessaan... Ja liityn kerhoon eli tunnustan itseni porukan raihnaisemmaksi odottajaksi! Viimeksi oli ihan sama juttu, vaikka monet olivat paljon pidemmällä... Naistenklinikana tutustuminen jää väliin kun olisin saanut ajan vasta syyskun lopulle ja olettaisin että olen jo siihen mennessä synnyttänyt. Mutta siellä on tutummat paikat, kun tuo esikoinen on siellä saatettu maailmaan...

Neuvolassa eilen ihmeteltiin tätä yhtäkkiä alkanutta turvotusta ja verenpaineen nousua :/ Sainkin mukaani niitä pissatikkuja, kotona mulla on oma verenpainemittari. Niillä nyt sitten seurataan tilannetta aika tarkkaan, raskausmyrkytyshän saattaa edetä aika nopeastikin...

Kyselin muuten siitä sairaalaan menosta, jos vedet menee ja vauva ei ole laskeutunut. Nykyisin ohje on, että makuuasennossa voi mennä sairaalaan eli periaatteessa omalla autolla, jos siitä saa penkin tarpeeksi alas. Mun kohdalla luultavimmin pitää tilata ambulanssi, koska edellinen synnytys oli nopea ja saattaa olla pelko siitä että vauva syntyy matkalle... Jännä juttu kun nämä meikäläisen vauvat ei laskeudu...

Mutta nyt tämä lähtee lepäilemään, sen verran tiheään taas supistelee ja esikoinenkin pitkästä aikaa nukkuu päikkäreitä...

Tsemppiä taas kaikille päiviin!

Mutilainen ja Torsti 35+5
 
Henspu: hienoa tietää, etten sitten ollutkaan ainut, joka voi siellä huonosti! Näytti vaan tosiaan siltä, että kaikki muut mammat hymyilivät iloisen oloisena! :D Miusta se kävelemään lähteminen ei vain ollut ihan niin kiva homma, kun harkkareita tuli ja meni: silloin kävely tuntuu erityisen ikävältä, kun ilmeisesti vauvan pää painaa silloin alaspäin...

Toivotaan nyt, että Mutilaisen pikkuinen vielä hetken siellä masussa viihtyisi. Mie kans luulen, että tässä käy vielä niin, että nyt supistelee herkkään, mutta kun rv37 on saavutettu, niin supistukset ja kypsyminen päättyy siihen ja mennäänkin ihan rytinällä sitten yliajalle...

Hope: Kyselit, että uskaltaako massatapahtumiin lähteä: itse olen hieman kyyninen kyllä sen suhteen, kun ihmiset alkavat rajoittamaan omaa elämäänsä ponssuflunssan pelossa. Mielestäni se on täysin turhaa. Kun vain pitää huolta hygieniasta, ehkä tavallisempaa enemmän, niin pystyy kyllä pitämään poissa suurimmat pöpöt. Ja kuten kaikissa yleisohjeistuksissakin sanotaan, että normielämää ei tarvitse rajoittaa, edes raskaanaollessa... Toki kukin tekee, niinkuin parhaaksi näkee... Mutta itse kyllä uskaltaisin vauvamessuille mennä.

Peräruiske kuulostaa sanana juuri sellaiselta, mitä en halua kokea! Mutta toisaalta, kun ajattelen sitä, että en kyllä halua myöskään ponnistaa vauvan lisäksi muutakin pihalle, niin ehkä kuitenkin otan sen peräruiskeen mieluummin, jos sitä tarjotaan.

Oletteko muuten ajatelleet missä asennossa haluatte ponnistusvaiheen tapahtuvan? Tätä olen miettinyt hiljaa mielessäin tuon keskiviikkoise synnärikäynnin jälkeen... Jotenkin mielenkiinnosta haluaisin kokeilla synnytyspenkkiä, kun tuntuisi, että siinä saisi miehenkin toisella tavalla osallistumaan ja tukemaan ponnistusta/ponnistusvaihetta. Ja haluaisinkin kysyä, että onko kukaan teistä uudelleen synnyttäjistä kokeillut tuota penkkiä? Oliko millainen kokemus?

DsariaL ja Möykky 34+1
 
Moi!

Oon remppapäivien jälkeen lueskellut kaikkien jutut iltaisin läpi mutta en nyt muista läheskään kaikkea, mitä piti kommentoida. Tuo peräruiske jäi ainakin mieleen :LOL: Mikäli menisin/menen synnyttämään alateitse niin ottaisin tuon kyllä ehdottomasti. Jotenkin on aika ikävä ajatus että tuolta tulisi kaikki tavara ulos siinä ponnistusvaiheessa ja mieskin on siinä vieressä. Tuskin sitä siinä niin kovasti ehtisi ajatella mutta silti :(

Tsemppiä tupakoinnin lopettamiseen niille, jotka aiheen kanssa vielä painivat!

Mulla vauvan liikkeet alkavat olla aika isoja ja välillä kipeitäkin. Ei hän ihan seurastaan potki kovastikaan mutta myllertää ison osan päivästä. Ihan hyvin näkyy vielä olevan tilaa liikkua. Musta on jotenkin tosi ihanaa että nyt hänestä selkeästi erottaa esim, missä jalka liikkuu. Aikaisemmin se ei ole tuntunut niin selvästi. Tekee lapsesta vielä todellisemman oloisen.

Mammaloma alkaisi ensi viikon ti, vaikka en jää tuolloin vielä pois. On se silti tietynlainen rajapyykki, pitkällä tän raskauden kanssa jo ollaan ja loppu häämöttä:) Ja kolme viikkoa myöhemmin ihan viimeistään olen oikeesti kotona, hurjaa!

Viikonloppuja kaikille:)
 
Heh, juu tosiaan peräruisketta tarjotaan ihan siisteyden nimissä ja jos maha on ollut jumissa ennen synnytystä, niin täysi suoli saattaa osaltaan jopa hidastaa etenemistä, samoin kuin täysi rakko...ja on siinä toinenkin hyvä puoli siinä ruiskeessa..se tehostaa supistuksia luonnollisesti :D
Eli kannattaa ottaa, jos kätilö sitä ehdottaa, ellet tosiaan ole istunut paria päivää useaan kertaan pöntöllä isolla hädällä :D

Ja kyllä on napa pulpahtanut kuin paistomittari konsanaan ulos..näkyy nätisti kaikkien paitojenkin alta...siellä se törröttää :LOL:

( ¤ )

Täällä jatkuu kummalliset kivut alavatsalla...pistävää, tavallaan kramppaavan oloista kipuilua, en silti koe kovin kipeäksi niitä, kestävät tosi pienen hetken, mutta niitä tulee aika usein..niiden yhteydessä sitten alakerta huutaa hoosiannaa :kieh:
Ihan hassua, kun kaikenlaisia kolotuksia on nyt ja siis tarkoitan nyt kohdun aikaansaamia kolotuksia...esikosta ei ollut muuta kuin liitoskipuja ja harjoitussupistuksia..ei muuta ja nyt on jos jonkinmoista...toivotaan, että ei tulisi sitä 2vk "aavistussupistus" rumbaa..se tästä vielä puuttuisi :ashamed:

Mutta nyt pitää hilata ahteri takavasemmalle...ruoan laitto kutsuu taas :D

paapelo+poju+Deri 35+6
 
DsariaL:

Haaveilen polviltaan ponnistamisesta.
Penkki on kuulemma hyvä, mutta saattaa aiheuttaa sitten hitusen herkemmin repeämiä, mutta ei käsittääkseni kovinkaan paljon enempää ja puhun siis nirhaumista, en sen kummemmista.

Mutta tilanteen mukaan on mentävä...toiveet kannattaa esittää tullessa kätilölle. Ja sitten kun aika tulee, niin tietää itsekkin jaksaako kyseisessä asennossa olla vai ei ja kätilöä kannattaa kuunnella...itse olin rytinällä tapahtuneen avautumisvaiheen vuoksi niin poikki, etten pystyssä olisi jaksanut olla, edes istumassa, joten puoli-istuva ja kylki asento olivat tässä tapauksessa parhaan =)

Nyt sitä ruokaa..
 
Henspu
Ai teillä on kans nuo firkonit :)
Meillä nuo on ollu alusta asti yhtenä vaihtoehtona ku ollaan yhistelmävaunuja etitty ja nyt päätettiin että ne tilataan, väri vaan on ollu hakusessa...

Niin tosiaan mä oon haaveillu niistä kaakao/luonnonvalkosista
http://www.vaunula.fi/f7_varit_kaakaolvalk_09.jpg

Ja mies taas tykkäis enemmän tummanvihree/vaaleenlimevihree yhistelmästä...
http://www.vaunula.fi/f7_varit_tvihrvvihr.jpg

Luulen kans tosiaan että nuo kaakao/luonnonvalkoset on tosiaan luonnossa tummemmat kuu mitä kuvassa...

Muina värivaihtoehtoina on ollu nämä... :whistle:
tummanvihree/luonnovalkonen
http://www.vaunula.fi/f7_varit_tvihrlvalk.jpg
lime/luonnonvalkonen
http://www.vaunula.fi/f7_varit_vlimelvalk.jpg

Noissa tuo luonnonvalkonen näyttää vaan aika paljon vaaleemmalta, ehkä jopa melkein valkoselta niin onkohan hankala pitää puhtaana? :whistle:

Voikohan noihin kankaisiin käyttää semmosia suihkutettavia "suoja-aineita" jotka estäis lian tarttumisen kiinni?

Synnytys/perhevalmennuksesta...
Meilläki se vihdoin alkaa näillä näkymin tiistaina (rv.35+6)... :whistle:
Se hengitysharjotusosio on varmaan kans ens viikolla tai sitten seuraavalla...

Onko muilla alkanu näin myöhään?
Ku tuntuu että monilla on ollu jo joskus rv.32 tai jotain vastaavaa...

*Talvicci ja Uuno rv.35+2* :heart:
 
Talvicci: Mulla alkaa tuo perhevalmennus sillä siikolla millä 35 tulee täytee. Kertoja on 5 joten viimenen kerta on sillon ku 39 tulee täyteen. Neuvolatäti ois halunnu mut edelliseen ryhmään, mutta se oli niin täys. Oletettavasti oon kuitenki kasassa koko ton ajan :)
 
Hahaa..tällä taas :D

Ruoka tulella, joten aikaa taas lörväilyyn.

Tuosta perhevalmennuksesta:

Esikosta kun sitä suorastaan tyrkytettiin ja johon ei silti menty, niin pojan LA olisi ollut 15.2 ja tuo valmennus olisi alkanut heti joulupyhien jälkeen, muistaakseni vuoden toisella viikolla..eli myöhään olisi alkanut kyllä.

Ei hitsi mitä nämä pienet kummat kivut oikein on???!!...taas piti vessaankin mennä isolle hädälle :ashamed:
Nyt muuttuivat tuommoisiksi säväreiksi...äkkinäisiä ja nopeita vihlaisuja kohdun sivuilla...
 
Perhevalmennuksesta: meillä on kans ens viikon tiistaina. Meidän pienen kunnan (ja vieläpä sivutoimipisteen) haittoja, ettei noita tosiaan järjestetä kovin usein. Kuitenkin jokaiselle odottajalle pyritään järjestämään mahdollisuus tuohon perhevalmennukseen. Edellisen kerran oli toukokuussa ja nyt kesälomien jälkeen ensi viikolla. Eikä järjestetä kuin yksi tapaaminen... Eikä oo miulla ees mitn havaintoa, että mitähän tuo valmennus koskee. Tuskin kuitenkaan noita samoja asioita, kuin mitä oli tuolla synnärille tutustumisessa, eli synnytys, kivunlievitys, valmistautuminen...
Itellä ei niin hinkua tuonne mennä, mutta luulen, että saan taas ennemmin yllättyä positiivisesti kuin, että koen sen vielä jälkikäteenkin turhana. Miehelle luulen, että siellä tulee enemmän uutta informaatiota ja toivoisinkin, että siellä otettaisi huomioon myös mies, eikä puhuttaisi pelkästään äidistä ja lapsesta...

Myö lähetään miekkosen kanssa miun isukin mökille, eli viikonlopuksi palstataukoa (mikäli ei tulla jo sitten huomenillalla takas), mutta pakollinen palstataukoilu ei varmaankaan pahaa tee... =)
 
Peräruiskeesta Heh, juu, kyllä se varmaan parasta on ottaa. Voi olla että synnytyksen hetkellä millään ei ole mitään väliä, mutta pääasia ettei sitä asiaa tarvis enää sitten ajatella että mitä sieltä onkaan tulossa: lasta vai p... :LOL:

Kirjoittelin tässä lukiessani just listaa mitä otan sairaalaan mukaan, niin lisäsin siihen nyt kyllä ton palauttavan urheilujuoman. Onpahan sitten ainakin mukana tarvittaessa. Että kiitos paapelo vinkistä :wave:

Synnytysvalmennus olis sitten kuitenkin meidänkin neuvolassa, näin siellä ilmoitustaululla keskiviikkona lapun. Mut ne ajat olikin sitten joskus 10. lokakuuta ja myöhemmin, että kiitosta vaan neuvolalle siitä :( Tuskin tulee enää mentyä. Toivottavasti voisin silloin 10. lokakuuta kertoa jo omia synnytyskokemuksiani! Harmittaa kyllä aika paljon kun ei sellaista minulle sitten osunut kohdalle!!!! :headwall:

Huomenna ajelen porukoille maalaamaan pinnasänkyä ja hakemaan täydennystä vattumehuvarastoon!!! Nam

Hanikka ja Elli 34+6
 
Hei vaan jälleen!

Kumman neuroottiseksi sitä tuleekin näin viimeisien viikkojen alkaessa...

Nämä kummat kipuhärdellit...nooh, nyt niiden kesto on hitusen pidentynyt..ei kesto silti päätä huimaa, ihan ovat nopeita säväreitä edelleen, mutta kipu on muuttunut pistävästä ns.tylpäksi...
Voi apua...olen ihan varma, että nämä ovat jotain esisoittoa 2vk ennakoiville supistuskivuille..joskin kuvittelen, että näitä pikku kipunoita tulee ensin ainakin viikon ja vasta sitten alkaa ne piinaviikot ja sen jälkeen vasta tositoimiin :ashamed:

Hooh..valoisat ajatukset, missä lienette :whistle:

Mutta palaan taas tuhahtelemaan närkästyneenä näille typerille kolotuksille.
Lisäksi olen ihan naatti, poika ei suostunut nukkumaan päikkäreitä, ei sitten kirveelläkään, joten on nyt ihan hyperaktiivinen ja yliväsynyt herkkä hipiäinen tottelematon pikku viikari...onneksi voin laittaa tunnin päästä unille hänet..toivotaan, että nukkuisi sitten rauhallisesti suht pitkälle aamuun :D

 
Täällä siis synnytysvalmennus jo ohi, viimeinen kerta oli 31.8. Yhteensä oli 5 kertaa + synnärillä käynti. Me miehen kaa käytiin kolmessa valmennuksessa, ekaksi oli ns. tustustuminen ja fysioterapeutti oli kertoo asiosta, sit oli synnytys ja viimeksi vauvan hoito. Meitä tais olla viisi pariskuntaa.
Maanantaina olisi synnytystapa-arviointi, pitää sitten siitä tulla kertoo että mitä siel tapahtui. Toivotaan, että kaikki OK, ja normaali synnytys onnistuu.

Tänään laittelin pikkuvaatteita kuosiin ja loputkin, kunhan saan ne narulta kuivina. Lisäksi leivoin pakkaseen muffinseja ja kuivakakun. Olipa muuten hyvää taikinaa, onnex mies oli töissä niin sain syödä kaikki taikinajämät itse. =)

Sateinen päivi ollut täällä eli ei tarvitse kokea huonoa omaa tuntoa että olen ollut sisällä lähes koko päivän. Kohta alkaakin salkkarit ja sit varmaan pitäs ruokaa laittaa, tänään tarjolla nakkikastiketta ja muusia.
 
Niistä vauvakutsuista. Tosiaan mulle järjestettiin ne yllätyksenä, mut voin kertoa kyllä, mitä ohjelmaa siellä oli. Eli kaikki toivat nyyttärimielessä evästä, olivat ilmeisesti sopineet kuka tuo makeaa ja ja kuka suolaista. Sit ohjelmassa oli tietovisa (nauvolasta saadusta vauva-kirjasta poimittuja kysymyksiä vaihtoehtoineen), mut enpä sitä voittanut kun oli aika kiperiä kysymyksiä mukana vaikka oon kirjan lukenutkin mut numerot vaan ei jää mulle mieleen. Sit oli ikäänkuin Alias ja Pictionary -pelien yhdistelmä vauva, raskaus, synnytys -aiheisilla sanoilla. Sai piirtää tai selittää ja kaikki selittivät vuorotellen. Ei ollut siis aikaa. Tulipa samalla opittua kaikenlaisia uusia sanoa. Esim. sammas oli ihan uppo-outosana (tyllerö on meidän esikoinen). Sit oli toki lahjat, mut kahvipöydässä oli sit hääkarkkityylisesti namut kiedottuna tylliin ja runojen sijasta niissä oli onnentoivotus mulle ja muilla joku pikkutehtävä, minkä voivat sitten omalla ajallaan suorittaa. Esim. hoitaa vauvaa pari tuntia, että äiti/vanhemmat pääsee tuulettumaan, viedä kahville, viedä liikkumaan jne. Sit oli vielä sellanen visailu, että piti tunnistaa (pääosin) amerikkalaisia julkkiksia, vauva/lapsuuskuvista. Ihan hauska tuokin. Niin ja opettelin kantoliinan käyttöä yhden jo äidiksi tulleen kaverin avustamana. Ei ollut mitään siis askartelujuttuja, mut ihan mukavasti ohjelmaa. Joku kommentoi myös tuota lehtiartikkelia vauvakutsuista, niin olen myös siitä lukenut. Porukalla oli muistaakseni masukipsin teko, vauvabodyn koristelun lisäksi. Ja sit harsokakku (eli kakku, jonka sisällä läjä harsoja) ja tuttipullo-marsipaanikakku syötäväksi. Mut tässä jotain vinkkejä. Kun googlettaa vauvakutsut tai siis babyshowerit, niin alkaa ohjelmaehdotuksia tulla, varsinkin tuolta amerikan suunnalta. :)

Mut kärsiikö muut mammat pahoinvoinnista, kukaan...? Näriminen on ihan kauheeta, mut välillä menee pahoinvoinnin puolelle. Tulee niin alkuajan pahoinvoinnit mieleen... Ei kiva. :x
 
AAH! Autuas hiljaisuus...poika sammui nyt kuin saunalyhty..toivotaan, että nukkuu kuin tukki :D

SatuElina:

sinäpä muistitkin sen artikkelin, itse muistin hitusen pieleen, niinhän siinä olikin, että oli "kakku" vauvan tarpeistoa :D

Täällä on yksi, jolla pahoinvointia on tullut..johtunee ihan korkeasta kohdunpohjasta...närästystä ei silti ole, ei ollut juurikaan esikosta, ainoastaan jos oli mättänyt liikaa hapanta tai liian tulista ruokaa.

Tuli muuten tuosta sf-mitasta mieleen, kun nyt on alkanut tuo kylkien kolotus...esiksota sama sf-mitta kuin nyt, oli jo rv31 aikoihin ja sitä kolotusta :headwall: Sain siis kärsiä siitä kamalasta kivun tunteesta n.11vk ja pahenevassa määrin...nyt vasta alkoi tälläkertaa, joten kärvistelyä on VAIN max.7vk :D
Hurraamisen aihe tämäkin ;)

Mutta nyt sitten itselle sitä iltapalaa ja köllöttämään sohvalle ainakin hetkeksi :wave:
 
Heippa!

Dsarial Onko teille neuvolassa sanottu perhevalmennuksesta? meille ei ole sanallakaan sanottu moisesta hommasta, eikä kyllä ole ollutkaan mitään perhevalmennusta... :( Muutenkin välillä on ollut hieman puutteita tuossa tiedon annossa... HÖH.. :(

Minulla myös on ollut pahaa oloa aika paljonkin välillä.. Yleensä tulee iltaisin.. Alkuraskaudessa en kärsinyt minkäänlaisesta pahoinvoinnista.. Ja närästys on joka päiväistä ja melkein kokoaikaista.. todella inhottavaa... :(

Mutta nyt menen antamaan koiralle ruokaa ja ite makoilemaan sohvalle Porkkanoiden ja dippien kanssa :)
 
Ai niin...tuli just mieleen et mähän en eilen muistanu tulla kertoon miten sielä eilisessä painoarvioultrassa meni :eek:

ELi mun sf mitta kun ei oo kasvanu pitkiin aikoihin niin jouduin sinne (tai pääsin) ja edelleen se sf oli sen 27...rv 34+5 siis... No, eka tutki tunnustelemalla kohdunkaulaa ja oli vähän lyhentyny mut muuten ei mitään ihmeellistä. Ja vauva pää alaspäin edelleen, eli uskotaan nyt että on se tajunnut kääntyä =) Ultras sitten kahteen kertaan jotain mittoja ja sai kokoarvioiks nyt 2100g eli aika alakäyrillä, mut ei siinäkään mitään niin hälyttävää ollu. Ainoostaan sit se että maanantaina pissassa oli ollut sitä proteiinia (annoin eilen samalla uuden näytteen labrassa) ja se että ultran mukaan mun istukka on vähän kalkkeutunut aiheutti pientä epäilystä että saattaa olla et vauveli ei sais istukan kautta ihan riittävästi "ravintoa". Mut ens torstaina katotaan sit neuvolassa ne pissatulokset ja taas kerran sf ja ultra ja jos edelleen ei kasvua tapahtu/pissassa valkuaista niin sit laittavat äippäpolille. Liikeseurantaa piti myös oikein kunnolla tehdä ja tän päivän oonkin yrittäny kuulostella mahaani oikeen kunnolla. Miten sitä voikin aina sillon olla hiljasta :/ Meinaa eilen sille lääkärille vannoin et masukki on vilkas ku mikä ja ihan häiriöks asti liikkuu ja sit tänään en oo tuntenu oikeestaan mitään. Juuri ennenkuin aloin tätä kirjottaan niin onneks tuntu muutama kovakin muljahdus et eiköhän se ihan ok kuitenkin oo. Joo, eli ens torstaita tässä ootellaan vaan.

Tuleeko kelle vauva-lehteä? Tänään tulleessa numerossa oli ihan hirveä juttu siitä kohtukuolemasta. Siis mä vollotin ihan silmät päästäni kun sitä luin. Vauva ihan terve eikä mitään epäilystä ollut mistään, siinä vaan normaalisti oltiin synnyttämään menossa ja kätilökin vielä liikettä tuntenut mut sit yhtäkkiä ei sydänääniä löytynyt ja niinhän siinä sit kävi että joutu synnyttään kuolleen vauvan. :'( Eikä jälkeenpäinkään mitään järkevää syytä kuolemalle löydetty. Siis ihan HIRVEETÄ!!
Tuollaista ei kyllä toivo kenellekään!!! Mutta asioita ei voi aina itse päättää, ne on jonkun korkeemman tahon käsissä. Onneks ovat todella harvinaisia nuokin. Toivottavasti en siis aiheuttanut pelkoa kenellekään tuota kertoessani, oli vaan pakko mainita tosta artikkelista kun sai mut niin hysteerisek tänään! :(
Jeps, mut kaikesta huolimatta, ihanaa viikonlopun alkua kaikille masun kasvattajille!!! Nyt odotteleen kohta alkavaa BB:a!! :)
 
Huomenta:)

Hyvin nukuttu yö takana! Aamulla sain aamiaisen sänkyyn, tänään tuli taas vuosi lisää eli mulle voi lisätä 24vee:)
Poika oli maalannut isin kanssa kortinkin ja sain lahjaksi uuden laukun :heart:

Tänään vietetään myös pojan 2vee synttäreitä joten pitää alkaa reippaana siivoomaan ja leipomaan.

Mukavaa v.loppua kaikille! :wave:

Inka & Maisa 36+5 :heart: :heart:
 

Yhteistyössä