*Lokakuun Mahapyöriäiset Syyskuu 2009* *Yhdeksän vauvaa on jo syntynyt!*

Moi!

Pikaisesti vain omaa napaa, tämä on kuulkaa ihan järkyttävää, ei näistä supisteluista tule loppua vaikka ei edes tekis mitään :eek: Tuntuu että on jo ihan voimat vähissä kun koko ajan kipuilee... Hirvittää jo etukäteen huominen kun mies lähtee töihin ja pitäis jaksaa esikon kanssa :whistle:

Täällä kans yks jota jännittää ihan tosissaan sairaalaan ehtiminen, esikoinen tuli 2h 44min ja monestihan tuo aika saattaa jopa puolittua toisen kanssa... Jääpi nähtäväksi... Onneksi tiistaina neuvolalääkäri niin kuulee mitä on tapahtunut...

Tämän päivän ohjelma on pakata sairaalakassi, nyt se on jo paperille tehty niin jaksais vielä keräillä kamat ihan oikeasti kassiin... Olen sitä siirtänyt varmaan sillä ajatuksella ettei tarvitsisi vielä lähteä, saas nähdä miten ensi yönä käy :eek:

Katiia oletko vielä yhtenä kappaleena, kun ei ole hetkeen kuulunut?

Tämä poistuu nyt kipuilemaan ja odottamaan tupsahtaako vauva lattialle kun yritän pakata sen kassin :LOL:

Mutilainen ja Torsti 36+0 Enää viikko täysiaikaisuuteen, jee!!!
 
Ja täällä taas :whistle:
Alan olla pahan kerran addiktoitunut näköjään, mutta mies nukkuu ja poika samaten ja ei ole tekemistä...tai juu olisihan sitä, mutta en nyt viitsi alkaa kolaamaan täällä :D

Poika oli taas niin suloinen. Hän kun on alkanut selkeästi puhumaan, siis omanlaistaan puhetta, jota vain me ymmärretään.
Hänellä on jo pitkään ollut tapana kurkkia paidan alle ja antaa suukkoja tai haleja mahalle ja sanoa yötä. No nyt sitten on tullut uusi juttu...pamautti ilmoille lauseen :eek: Kysyi minulta, että " issä auwa o?" eli missä vauva on? :D
No tokihan näytin, että täällä se piilovauva on ja taas sai massu märän muiskauksen :heart:
Mieletöntä miten nuo pienet oppii melkein kokoajan jotain uutta!

Itse en tahdo juuri edes mennä vaa'alle...olen herkutellut perjantaista lähtien...en ihmettelisi jos pari kiloa olisi tullut kahden päivän aikana :whistle: Tosin maltillista se määrä olisi siltikin eikä lääkäri viime kerrallakaan sanonut mitään muuta, kuin että hienosti on tullut, ei hätää =)

Kovinhan tässä toivoisi, että Nupsuliinan veikkaus menisi oikeaan. On vaan keljua kun on niin pessimisti mitä tulee raskauden kestoon, ettei uskalla alkaa haaveilemaan kauheasti.

Alkuun se pessimismi kohdistui raskauden jatkuvuuteen, sitten siihen, että jotain olisi vialla ja nyt lopulta siihen, että yli menee.
Muuten olen todella optimistinen...hassua :D

Nyt kun tätä luppoaikaa on, niin voisi tehdä sen listan tykötarpeista...ja ehkä vähän hiplata noita vauvan vaatteita ja pähkäillä mitä tulokkaalle laittaisi.
Pojan kassiin nyt ei tarvita muuta kuin vaihtovaatteita ja vaippoja, sekä unilelu...vaan unilelu ei kassiin mahdu kun se sattuu olemaan sellainen 70cm Tikru :D

Kahvikuppi kauniiseen käteen ja ei kun pähkimään :wave:
 
Mutilainen:

Voi ei sinäkin Brutukseni :hug:
Meitä onkin sitten ainakin kaksi samassa jamassa, ei täälläkään taas näy loppua mutta mies sentään kotona (tosin kovassa kankkusessa ).

Niin ja missä on tosiaan Katiia?
 
Tsemppiä paapelolle ja Mutilaiselle tuskaiseen oloon!

Hope meillä on tosiaan kaks kissaa. Ostin kirpparilta parilla eurolla sen sellasen Clippasafen verkon pinnasängyn päälle, vaikka joku siitä aiemmin kyllä sanoi, että ei saa kunnolla kiristettyä. Ajattelin, että katon nyt ensin, että miten kiinnostuneita kissat on vauvasta ja otan sitten järeämmät keinot käyttöön, jos ongelmia tulee. Ainakaan tutun kissat (saman rotuisia kuin omamme) eivät olleet tippaakaan kiinnostuneita vauvasta. Noita hepe:n ns. kovin suojia on ollu huuto.netissä myynnissä huomattavasti edullisemmin kuin uutena, kannattaa sieltä kattoa jos sellaisen haluaa. Me ollaan nyt vierotettu kissat makkarissa nukkumisesta, tosin vähän huonolla menestyksellä, mutta eipä ainakaan sitten yöllä tarvii miettiä häiriköikö kissat vauvaa. Päivisin kissoilla on pääsy makkariin, silloin pystyy varmaan sen verran valvoa kissojen tekemisiä. Itse en ajatellut itkuhälytintä hankkia, kun on niin pieni asunto.

Kirpparilta löyty myös sellanen koppamallinen kokoontaittuva matkasänky. Ajattelin, että joskos vauvaa koittaisi nukuttaa parvekkeella siinä, niin ei tarttis hankkia parvekevaunuja. Meillä kun on aika pieni parveke ja muutenkin vähän säilytystilaa, niin että vaunuja ei voi ottaa sisälle. Niitä kun ei varmaankaan voi kuitenkaan jatkuvasti parvekkeella pitää ettei homehdu.

Minä olen nyt sitten äitiysloman alkuun saakka sairaslomalla selkäkipuineni. Hiukan huono omatunto, kun hommat jäi töissä aika kesken ja sijaista itselleni ei ole saatu. Mietin, että mites tässä nyt sais ajan kulumaan, kun vielä +- kaks kuukautta pitäis kotona kykkiä. Mitäs kaikkea tekemistä muut ensikertalaiset on keksinyt? Siivotakaan ei nyt koko ajan jaksais ja vauvan tavarat on jo aika hyvin järjestyksessä. Niillä joilla on jo lapsia ei varmaan oo tekemisestä samalla tavalla puutetta :)
 
Voi Mutilainen ja paapelo teidän supistelujan kanssa :( Jospa teidänkin vauvat vielä hetken malttais odottaa täysiaikaisuuteen asti :)

Itellä on ollu aika hyvä olo viimeiset pari päivää, ja ennen kaikkea yötä! Ne hirveät lonkka- ja selkäkivut on vähentyneet kovasti. Tietysti nyt kun tämän sanon ääneen niin ens yönä taas kärsitään...
Mulla on ollu aivan järkyttävä makeanhimo pari päivää. Monta viikkoa on ollu niin että ei oo tehnyt mieli, mutta nyt tekisin mitä vaan jotta saisin pussillisen Marianne-karkkeja...No, onneksi tässä ei enää mitenkään päin laskettuna ole enää kovin montaa viikkoa jäljellä...Koitan motivoida itteäni niin :)
Kurja sää on ollu tänään ja taitaa päivän lenkki jäädä tekemättä...Tylsää...Ei oikein jaksais siivotakaan taas. Fresia-82 kysyi miten ensikertalaiset saa ajan kulumaan niin tavaroita järjestelemällä ja yleisellä siivouksella. Meillä onkin viime viikot ollu supersiistiä :LOL: Vaikka ei meillä koskaan hirveän sotkuista olekaan. Olen säästellyt vikoille viikoille paria isompaa operaatiota, eli ikkunoiden pesua ja kylpyhuoneen sekä saunan kuurausta. Niihin saa ajan hyvin kulumaan. Kuljen myös melkein päivisin kaupungilla kauppoja kierrellen. Saan kulumaan helposti useamman tunnin ilman että edes ostan mitään. Mies sitä ihmettelee ja varmaan kauhisteleekin kun pelkää että tulen hirveän kassiröykkiön kanssa kotiin joka kaupunkireissuilta :LOL:
Niin ja toki näihin remonttijuttuihin olen saanut aikaa tapettua. Nyt tosin sen suhteen alkaa olla hommat plakkarissa...Viimeisen viikon olen alkanut ottaa iisimmin ja ottanut päikkäreitä kun siltä tuntuu :)
Nojuu, nyt on mentävä ruoanlaittoon. Adios mahapyöriäiset!

Flora + L-poika rv35+4
 
Fresia: Täällä päivät kuluu siivotessa ja järjestelemisessä. Oon jättäny kaikki projektit äippävapaalle, jonka aloitin viime tiistaina n.kuukautta aikaisemmin loman ja oman jaksamisen takia. Suurin projekti on lasten huone yleisesti, meillä on kaksi koiraa, jotka ovat olleet tuossa toisessa makkarissa aina yksin ollessaan, ja nyt se vaihdetaan lastenhuoneeksi. Koirille pitää saada järjestettyä jonnekin muualle oma alue, koska ne eivät voi olla keskenään koko asunnossa. Tämä poikii sitten erilaisia muita projekteja kuten vaatehoneen ja kaappien järjestelyä, jotta kaikki muu "roina" tuolta toisesta makkarista löytää paikkansa. Kun tämä on tehty niin haluaisin ehtiä pesemään ikkunat ja neulomaan vauvalle villapöksyjä ja tumppuja tms ja ompelemaan kestovaippoja.

Joka päivä olen myös lenkittänyt koirat päivällä ja ottanut päikkärit :)
 
Tännepä ei taaskaan ihmeempiä kuulu. Joitakin kivuliaitakin supistuksia ilmenee, esim. pyöräilyn jälkeen tuntui oikein tuolla alapäässä todella pahalta perjantaina, mut nyt ei ole taas ollut kuin harkkareita silloin tällöin, mitkä ei tunnu miltään. Närästys on rantautunut mulle joka öiseksi riesaksi. Myös päikkäreiltä herään närästykseen, vaikka otankin rennietä ennen sänkyyn menoa.

Muisku78 minä myös pillitin lukiessani kyseisen artikkelin :'( Yritin olla lukematta, mutta en vain pystynyt skippaamaan sitä kuitenkaan ja nyt sit pelottaa aina jos vauva ei tuntiin liiku mielestäni lainkaan.

Tässäpä olisi kuvia minun syksy / talvi parvekkeestani.










pinkkimieli ja pallopää 32+2
 

Täällä on vietetty kiva mutta rankka synttäriviikonloppu:) Poika sai ihania leluja lahjaksi eikä olisi millään malttanut lähteä nukkumaan. Taitaa unet kuitenkin maistua hyvin;)
Tänään tuli ekat kipeet supparit, oli kyllä tosi lyhyt kestoisia ja meni levolla ohi.
Maha ollut muutenkin koko päivän ihan sekasin ja kipeä..Varmaan nuo supparit pistänyt sen..

Nyt BB ja sit koisimaan:D

Inka ja Maisa 36+6
:heart: :heart: *Huomenna POKS POKS*
 
Täällähän mä olen taustaillut, tukevasti yhdessä kasassa.. Mukavaa, että joku on "kaipaillut". Olo alkaa täällä olla sen sorttinen, että ei haittais tippaakaan jos ipana parin viikon päästä täysaikaistuttuaan päättäisi omatoimisesti syntyä, mutta ei ole mitään sen suunnan merkkejä näkyvissä :/ Mutta kävely ja esikon kanssa ulkoilu alkaa välittömästi vihloa liitoksissa, koko ajan on nälkä (ja sokereiden takia on pakko säännöstellä syömisiä), nukkuminen pätkittäistä ja koko ajan vaan väsyttää |O

Tiistaina ois äippäpolilla käynti, ja siellä kyllä olen ajatellut melko ponnekkaasti toivoa käynnistystä sillon 38+1 maanantaina :kieh: Mua pännii se toiminta, muka nätisti käyrillä kasvaa, esikon painoarviot kulkee 4pv aiemmin ja se oli koko ajan lekureiden mielestä iso ja kuitenkin painoarviot muutaman kymmenen gramman tarkkuudella samat. Kiva jos eivät käynnistä sillon 38+, vaan odottavat laskettuun ja saan pusata 5kg ipanaa, kun tyttö oli syntyissään 38+4(vai 5) 4300g..

Paapelon ja Mutilaisen supistelut kuulostaa todella kurjille, toivottavasti pääsette sinne täysiaikaisuuteen molemmat ja toisaalta ette enää kauaa sen jälkeen joudu kärvistelemään. Eihän teillä kummallakaan enää kauaa siihen olekkaan..

Mulla käy kateeksi teitä reippaat, jotka jaksatte kotianne puunata ja extraa laitella partseille jne (pinkkimielen ja paapelon parvekkeet on IHANAT, meidän takapiha on lähinnä täynnä romua ja tytön leluja). Mulla ois tossa vauvan vaatteet odottamassa pesua, jos sais aikaseksi raivata niille tilankin. Joku mekko ja potkarit/haalareita pitäs käydä vielä ostamassa kun esikon jäljiltä on aika lailla kesävaatetta. Eilen kävin kaupungilla ja ostin H&M:n nallehaalarin ja yöppäreitä vauvalle, tunnin jälkeen olin jo ihan valmista kauraa kotiin ja päikyille :eek:

Kun noista kissasuojista on ollut puhetta, niin meillä esikon vauva-aikana käytössä oli itse nikkaroitu kansi ja sitten pinnojen väliin pujoteltua hyttysverkkoa, meilläkin nimittäin on pieniä kissoja (siis kuitenkin täyskasvuisia, ei pentuja). Tällä kertaa kissat nukkuu yöt kylppärissä/saunassa ja päikkyjen ajan makkarin ovi olkoot kiinni. Musta nimittäin yöllä oli tosi ressaavaa nostella sitä suojaa, kun heräsin tunnin välein tarkistelemaan hengittäähän se vielä :ashamed:

Ja nukkumisesta puheenollen, tyttö on siirtynyt vihdoin pinniksestä (sivuvaununa ollut) omaan huoneeseensa isojen tyttöjen sänkyyn. Muutto sujunut huomattavasti mun odotuksia paremmin, liekkö syynä mun ostamat hello kitty-lakanat ja päiväpeitto+tyynyt, on tosi ylpee siitä omasta sängystään ja kertoo kaikille siitä ekana. Nukkumaanmeno-rallikin on lyhentynyt, tosin herää helpommin jos tulee käytyä yöllä vessassa ja vaatii itsekkin pissalle sitten. Eikä heti nukahda sen jälkeen uudestaan. Vai liekkö sitten valmistautuu jättämään yövaippaa pois, nyt jo 2v3kk??

Katiia + "sintti" 35+0
 
Iltaa!

Himpsuli ja Nasuli08: Ei täälläkään mitään supistuksia tms. tuntemuksia vielä. Nyt kun työt loppuivat, voin jopa paremmin kuin koko raskausaikana ylipäätään. Selkäsärytkin ovat helpottaneet. Mutta tsemppiä kaikille, joilla kipuja on :hug:

Vauva-lehden kohtukuolemajuttua en lukenut, en pysty, enkä pysty vilkkaan mielikuvitukseni takia katsomaan Kätilöitä (sitä sarjaa siis) enkä varmaan perhevalmennuksen synnytysvideotakaan, koska kaikki sellainen vain lietsoo pelkoa ja jännitystä.

Perhevalmennusta onkin edessä huomenna alkavalla viikolla, ja neuvolaa ja synnytyssaliinkin päästään tutustumaan :) Jos siinä alkaisi vähitellen konkretisoitua tämä vauvan tulo...Viime aikoina on tuntunut jotenkin omituiselta, kun raskautta on jo kestänyt niin kauan ja silti vauvaa ei vieläkään osaa edes oikein kuvitella tänne meidän kotiin...

Olisi pari kysymystä, jotka mietityttävät. Kiitos jos joku osaisi vastata!
1) Saako synnäriltä tuttia vauvalle vai otetaanko oma mukaan?
2) Jos vauvalle joudutaan tekemään hätäkaste, niin onko sille olemassa uskonnotonta vaihtoehtoa? Siis kamala kysymys, mutta en vakaumukseni mukaan halua mitään kirkollista toimitusta jos vauvalle sattuisi jotain...

Aloin tänään pakkaamaan sairaalakassia, vaikka eihän sinne mitään oikein vielä voi laittaa kun tarvitsee kaikkea päivittäiskosmetiikkaa yms. Jollei sitten osta jotain matkapakkausta erikseen. Mutta pojalle laitettiin vaatteet sinne valmiiksi.

Mukavaa sunnuntai-iltaa ja alkavaa viikkoa!

Apollo + Töppönen rv 32+1
 
hope meillä esikon aikaan pinnasänky kasattiin kolmisen viikkoa ennen syntymää valmiiksi, kissa olis ollut tosi innokas nukkuja siellä jos en olisi laittanut sinne suihkepulloa (joskus kun on yrittänyt raapia ovenkarmeja olen siitä suihkassut kissaan vettä, ei voi siis siettääkkään sen pullon näkemistä). Vauvan kotiuduttua otin pullon pois ja ensimmäiseksi yöksi viritin suojan paikalleen mutta oli niin hankala että sitä siinä pitänyt. Kissakin pelkäsi aluksi uutta tulokasta niin paljon ettei uskaltanut tulla makkariin ollenkaan...

Apollo80meillä ei synnärillä tarvittu vielä tuttia, poika oppi syömään sitä vasta kuukauden iässä kun anoppi sitä sille koko ajan tuputti... muuten emme olisi varmaan tuttia tarvinneet. Mutta minä en nähnyt kellään vauvalla synnärillä vielä tuttia mutta eihän se haittaakaan jos sen sinne sairaalakassiin pudottaa.

Te ketkä olette pakanneet sairaalakassit niin oletteko ottaneet itsellenne meikkejä mukaan? minulle jäi vähän huono maku viime kerrasta, kun aamulla laitoin itselleni vähän meikkivoidetta ja kulmiin väriä niin johan yksi hoitaja kävi vihaisesti mulkaisemassa minua, hajusteettomina otin tietysti saippuat ja rasvat mukaan mutta ajattelin että olis kiva näyttää suht. siistiä naamaa edes kotiinlähtöpäivänä. Onko olemassa jotain sääntöä?
 
Pikaiset huomenet ennen töihinlähtöä :wave:

Sairaalasta ei saatu tuttia esikoiselle, kotona vasta annettiin kun imuhalut osoittautuivat valtaviksi (ehkä pariviikkoisena?). Tästä kakkosesta toivon saavani kokonaan tutittoman, saa nähdä kuinka käy. Hätäkastevaihtoehdoista ei aavistustakaan, valitan.

Meikkejä minulla oli mukana juuri kotiinlähtöä varten, olihan se luksusta sitten kun viimein puki omat vaatteet päälle (hikoilun vuoksi kannatin täysin sairaalakaapuja) ja vähän sai väriä naamaan ;) Mutta muina päivinä (olin 4 vrk) ei tullut mieleenikään meikkailla.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille pyöreämasuisille mahapyöriäisille :wave:
Toivottavasti supistelut pysyvät kaikilla aisoissa vielä kotvan!
~Tiila
 
Huomenia:)

Tsemppiä tosiaan niille, jotka kärsivät supistuksista ja muusta kipuilusta :hug:

Täällä paiskittiin hommia remonttityömaalla koko viikonlopun, oikeen varsin rankkaa fyysistä hommaa tai siltä se ainakin nyt raskaana olevan voimilla tuntui. Kaveripariskunta oli apuna ja melkein kaikki kämpän suuremmat pinnat pariin kertaan jne. Oon tyytyväinen, kämppä alkaa olla hyvässä vaiheessa vaikka keittiö ei ole paikallaan jne. Edistyi ihan huomattavasti:)
Ja hyvä kun tehtiin nyt, saattaa olla parista viikosta kiinni, etten mä enää pystyisi moisiin operaatioihin edes osallistumaan.

Apollo80: Me ei lopulta osalllistuttu koko perhevalmennukseen, mua jotenkin ahdisti se ohjelma. Mä oon näköjään hirveän tarkka että epäilyttää, jos asiat on "väärällä" tavalla esitetty:) Mutta mua ei tosiaan houkutellut ajatus imetysvideosta, synnytysvideosta jne. Ja parisuhdekeskustelut ihan vieraiden ihmisten kanssa. Ehkä olen täysin väärässä ja olisi kannattanut osallistua mutta ei saatu itseämme paikalle.
Se NKL:n Nyyttiryhmä on ollut ihan ok. Ei musta mitään hirveän ihmeellistä mutta mukava ryhmä ja mulla alkaa olla rentoutuneempi olo sairaalan suhteen kun se alkaa tuntua tutulta paikalta. Synnytyspelkoon ei kyllä mun kohdalla mitään vaikutusta, siis alatiesynnytyksen suhteen. Mutta noin kokonaisuutena ehkä vähän suurempi varmuus siitä, että kyllä tästä hengissä selvitään:)

Mitään laukkua en ole pakannut enkä pakkaakaan sillä varmaankin menen sektioon ja uskoisin lähteväni kohti sairaalaa aika rauhallisissa tunnelmissa. Jos jokin ylläri tapahtuu niin sitten mies saa huiskia mun kamat kasaan:)

Kauhea ajatus tuo hätäkaste mutta tosiaan, viimeinen asia sellaisessa tilanteessa olisi joutua ottamaan pappi paikalle, ateisti kun olen. Uskoisin että ovat ainakin suuremmissa kaupungeissa huomioineet asian, ei ainakaan täällä pääkaupungissa ihan harvinainen mielipide ja lisäksi synnyttämässä käy paljon muidenkin uskontojen edustajia.

 
Eipä ne kai väkisin lapsia kasta missään sairaalassa, sillä nykyään noita uskontoja on niin montaa sorttia tässäkin maassa. Taitaa olla vaan sana jäänne tuo kaste ja tarkoittaa vaan nimen antoa hätätilanteessa.

pinkkimieli ja pallopää 32+3
 
Pinkkimieli Kivalta näyttää tuommoinen parveke. Täytyy ehkä itekin hankkia jotain tommosia lyhtyjä yms. Niin ja pöytä. Muovinen pöytä olis varastossa, mutta tommonen pieni kaunis pöytä olis kyllä totisesti parempi! Kukkia en oo enää vuosiin edes yrittänyt laittaa parvekkeelle. Kesällä ollaan niin usein pois kotoa, että ne aina kuoli sillä aikaa.

Hanne Meikit ajattelin ottaa kyllä mukaan. En tiedä jaksaako sitä poislähtöpäivänäkään meikata, mutta aina on mulla meikit mukana jos johonkin yöksi meen! Outoa, jos hoitsu on siellä mulkoillut meikin takia! Oon jostain kuullut, että ihan pienelläkin meikkaamisella voi olla naiselle henkisesti tärkeä vaikutus. Että jonkun katastrofinkin keskellä on hyvä jos on vaikka huulipuna mukana (itse ilahtuisin ehkä eniten ripsiväristä ja meikkivoiteesta) Vaikka varmaan ulkopuolisen silmissä se vois vaikuttaa idioottimaiselta, mutta sitä tekee, mikä itselle on parhaaksi.

Apollo Luulisin ettei laitokselta tuttia saa. Kaverini neuvoi että otat sitten oman tutin mukaan. En kyllä aio ottaa, koska jos hyvin käy niin ollaan mieluummin ilman. Ei kai aluksi sitä suositellakaan ennenkuin oppii imemään tissiä. Hassua muuten että äitini oli tosi tuttivastainen, kun aiheesta vähän aika sitten keskusteltiin, julisti kuinka mulla ei ollut ikinä ollenkaan tuttia eikä tuttipulloa tarvinu paljoa. No joo, mutta join tuttipullosta vielä 6 vuotiaana kylmää maitoa samalla kun katoin pikku kakkosta!!! Kaadoin maitopurkista ite sen maidon siihen pulloon ja ruuvasin korkin kiinni. Sitten vaan peitto kainaloon ja sohvalle telkkaa kattomaan. Muistan sen oikein hyvin itsekin. Eikö sitä tuttipulloa olis mitenkään voinu ottaa multa pois?! 6 vuotta oikomishoitoa ei ollu niin kauheen kiva juttu. Siinä ainakin yksi virhe mitä en ajatellu jatkaa suvussa :LOL:

Hanikka ja Elli 35+2
 
Hui hai. Nopeasti jotain ennen kuin lähdetään kaupungille hakemaan tytölle syyskenkiä.

Me ei oteta tuttia synnärille, koska esikoinenkin sai sen vasta 3 viikon ikäisenä. En haluaisi antaa ollenkaan, mutta en kyllä aio itsekään toimia tuttina, joten katotaan nyt miten käy. Kyllä olen kuullut monelta joiden lapsi ei syö tuttia, että helpommalla pääsee sen kanssa. Tissi toimii muuten turhan usein tuttina..

Joo ei kai tosiaan hätäkastetta anneta väkisin missään, jos ei muutenkaan aio lastaan kastaa.

Kyllä mäkin otan meikit mukaan synnärille. Lähinnä kyllä vain meikkipuuterin, jota sipaisen sitten kasvoihin. Mulla on niin karseet noi maksaläikätkin, että pakkohan ne on peittää ;) Muuta tuskin jaksan laittaa. Kulmat mulla on kestopigmentoitu, joten ne on onneksi aina siistit.

Katiia munkin käy kateeksi kaikki energiset puunaavat mammat, itse kun kuulun siihen laiskajaakkojen joukkoon :ashamed: Sain sentään imuroitua ja puunattua vähän kylppäriä viikonloppuna ja yhden lipaston koottua mutta siinä se taas. Nyt jos jaksais vielä kerran imuroida ennen kuin tyttö syntyy... heh, toivottavasti siihen ei mene yli kolmea viikkoa :D

Itsellä on "oireet" lisääntyneet koko ajan. Viime yönäkin heräsin pariin otteeseen menkkamaiseen jomotukseen. Ei kipeään, mutta kuitenkin. Tosin johtui ehkä täydestä rakosta..
Olis muuten kamalaa herätä keskellä yötä, että alkais synnytys. Mä oon niin uninen etten jaksaisi varmaan lähteä minnekään..eiköhän sitä kuitenkin nopeesti virkistyisi ;) Esikoisen supparit alkoi mukavasti illansuussa, vaikka syntyikin vasta yöllä. Ei tarvinnut herätä kesken unien.

MB tänään epävirallisesti 37+0... mutta mennään nyt edelleen sillä "virallisella" 36+2

 
Kiitos avustanne kysymyksissäni, mammat :flower:

Lapsen nimeä varmaan kysytään sitten synnyttämään mentäessä tuota "hätäkastamista" ajatellen - pitää kyllä kysyä vielä miten tuo homma käytännössä menee. Meistä ei miehen kanssa kumpikaan kuulu kirkkoon, eikä lasta haluta tosiaan kastaa. Jotenkin sekin ahdistaa, että jos jotain ikävää sattuisi niin varmaan olisi joku sairaalapastori apuaan tarjoamassa.

Laitan varalta tutin mukaan sairaalakassiin (ja yritän ajatella myönteisiä asioita :)), jos sitä nyt sitten sattuisi tarvitsemaan. En kyllä lähtökohtaisesti ole mikään tutti-intoilija, mutta kun on nähnyt, miten se voi rauhoittaa itkevän vauvan...

Ehdin jo aamulla käydä neuvolassa, kaikki oli hyvin. Siinä kysellessäni selvisi se pään kiinnittymisjuttukin, että jos vauvan pää ei ole kiinnittynyt ja lapsivesi menee niin pitää lähteä ambulanssilla sairaalaan. Ihan hyvä tietää jo tässä vaiheessa jotain synnyttämisestä juu :whistle: Tallennettiin miehen kanssa synnytyspäivystyksen numero kännyköihin. Vaikka ajatus on edelleen pelottava...heräsin sitä kuuden aikaan miettimään, että miten käyttäydyn sen kivun kanssa. Tuntuu että mulla on alhainen kipukynnys, tai ainakin herkästi valitan pienempääkin vaivaa. Ja erityisesti olen miettinyt synnytyksen vaikutusta seksuaalisuuteen.

Huomenna onkin perhevalmennuksessa aiheena parisuhde ja seksuaalisuus...Että siitä vaan ruotimaan asiaa niiden tuntemattomien pariskuntien kanssa tosiaan. Ymmärrän kantasi Paulah. Me käydään valmennuksessa kyllä sinänsä ihan mielenkiinnolla, mutta mielummin hakisin sitä tietoa suoraan synnytyssairaalasta (ja ilman synnytysvideota). NKL:n palvelut ja asiantuntemus voittavat neuvolan ihan sata nolla.

Meikeistä vielä: Mulla tulee mukaan laitokselle kaikki perusmeikit, se on sellainen miellyttävyyskysymys. Osa päivittäistä rutiinia kuin hampaiden pesu ja suihku. Ja varmaan aion niitä käyttää siellä, jollen ihan sekaisin mene :D Omituista että joku sitä paheksuen katsoisi. Ei äidiksi tuleminen tarkoita naiseuden/oman itsen loppua.

Mutta nyt aamupalan jatkoille, on jo niin kova nälkä että makaronilaatikko kutsuu :)

Apollo + Töppönen rv 32+2
 
Huomenia ja hyvää alkanutta viikkoa :D

Nukuin taas varsin hyvin. Pari kertaa vessaan ja vähän sellaista asennon hakua, ei muuta =)

pinkkiksen parveke on hieno..kyllä kelpaa syysiltoja siellä kuluttaa :D

Tutti:
Kättärillä eivät kovin mielellään anna tuttia vauvalle kuulemma, ellei sitten vauva joudu nenämahaletkuun sairauden tai ennenaikasuuden takia. Tutti kun vie ns. ne alku imut pois rinnoista ja saattaa hidastaa maidon nousua. Suosittelivat esikoisen aikaan tuttia sitten 2vk eteenpäin jos tarvetta ilmenee.
Noh, meidän poika ei moista vekotinta suuhunsa tahtonut. Ja näin jälkeenpäin olen ihan tyytyväinen, että säästyttiin siltä vieroitus rumbaltakin.

Hätäkaste:

Eivät kasta väkisin, mutta nimeä kysyvät saapuessa ja sitten vielä uudestaan jos tosiaan tälläinen tilanne tulisi.

ON:

Olen ollut tunnin hereillä ja jo supistaa :whistle:
Ja en todellakaan ole tehnyt MITÄÄN.
Mutta eipä näille nyt tosiaan näytä voivan mitään kun ei rennosti ottaminenkaan auta, niin minkäs teet.
Vähän kyllä semmoinen tunne, että ei siellä alakerrassa ole silti mitään tapahtunut kun keskiviikkona lääkäriin menen.
Mutta nyt aamukahvia juomaan =)

paapelo+poju+Deri 36+2
 
Maanantaita vaan kaikille mahapyöriäisille :D

viikonloppu meni isännän kanssa laatuaikaa viettäen kylpylässä,ihanaa oli :heart: :heart:

perjantaina soitti lääkäri äitipolilta että ne mun sappihappoarvot onkin ruvennut nousemaan ja lääkitys aloitettiin heti, ja nyt popsin 3 pilleriä päivässä tuohon vaivaan,toivottavasti auttavat!! huomenna onkin sitten taas äitipolille meno kontrolliin ja saa tietää että kuinka usein siellä joudun ( tai siis saan ) käydä kontrolleissa,ihanaa päästä taas näkemään tämä pikku pyöriäinen :heart: :heart: toivotaan vaan että sillä on kaikki hyvin!!!

inkalle onnea onnea sekä sinulle että pojalle :flower: :flower:

peräruiske kannattaa tosiaan ottaa jos sitä tarjotaan tai mainita itse synnyttämään mennessä jos maha ei oo toiminut muutamaan päivään kunnolla,kun saattaa tosiaan hidastaa synnytystä jos suoli täysi tavaraa :D tosin peräruiskeesta huolimatta kuulema aina tulee ponnistusvaiheessa ainakin pikku nokare sitä ihteensä,kätilöt ei vaan tee tästä mitään numeroa kun ihan luonnollinen tapahtuma,näin mulle ainakin sanottu,ja ei siinä ite ponnistellessa edes tajua tai ehdi huomata tuleeko sieltä kakkaa muitten eritteiden seassa vai ei :LOL:

tuttia ei meillä sairaalassa enää anneta automaattisesti vauvalle, 90-luvulla kun noita isompia olin synnyttämässä niin silloin kaikille annettiin tutti, ei sitä tietysti pakko ollut käyttää mutta mukaansa tutin sai.
viimeksi isäntä toi kuopukselle tutin kun sillä oli niin kova imemisen tarve ja olis koko ajan vaan lutkuttanut mun tissiä ja mulla meni rinnanpäät jo niin vereslihalle että oli ihan helpotus kun sai sille tutin suuhun.eipä tuo kuiteskaan koskaan ole mikään kova tutin syöjä ollut vaikka heti sairaalassa sen käyttöönsä sai,lähinnä nukkumaan mennessä syö tuttia ja joskus myös lohtu-tuttina syö.

pinnasänky saatiin vihdoinkin vauvalle myös ostettua,vieläkö sen sais isäntä tässä joku ilta kasattuakin =) josko sitten rupeis pikkuhiljaa laittelemaan vauvalle vaatteitakin valmiiksi,kun sais kaivettua ne ensin tuolta vaatehuoneen perukoilta :whistle:

kaurisäiti ja bambi 34+5 :heart: :heart: :heart:
 
Täälläkin supistaa. Yölläkin heräsin useampaan otteeseen supistuksiin ja kyllä ne jo ajoittain on ihan kipeitä. Neuvolaan soittelin ja huomenna sit lääkäriin tarkistuttamaan kohdunsuun tilanne. Kun ei ole vielä tullut sinne ultraan aikaa. Toivotaan nyt, että ei olisi mitään vielä tapahtunut. En ainakaan halua joutua TAYS:iin makaamaaan tässä vaiheessa.

Viikonloppuna tehtiin meidän perheen suurin hankinta vauvaa varten. Ostettiin auto. :D Ehkä se nyt ei ihan vaan vauvaa varten ollut, mutta tähän asti ollaan kuitenkin pärjätty ilman.

Tutti annetaan ainakin TAYS:ssa melko helposti vauvoille ihan sairaalan puolesta. Ja hätäkastettahan ei anna pappi, vaan ihan maallikko joka vaan kuuluu kirkkoon. Mutta jos vanhemmat eivät kuulu kirkkoon, ei automaattisesti hätäkastetta tehdä.

Nyt aamupalalle.

Barbapörrö ja Sisu :heart: 33+0
 
Hei!

Pitkästä aikaa koneella. Olen käynyt lueskelemassa kirjoituksianne silloin tällöin, mutta muuten heinä- ja elokuu on mennyt remonttiasioissa. Esikon uusi huone saatiin remontoitua, ja esikko muutti sinne. Vauvan huone meinattiin remontoida, mutta ei jakseta enää. Kunhan vaan khh+sauna+wc-remontti valmistuisi parin viikon sisällä. Remonttimies tekee hommia verkkaiseen tahtiin, onneksi(?) on urakkapalkalla. Ton remontin jälkeen vauvan huone saadaan laitettua kuntoon. Nyt huone on täynnä remonttitavaraa, kuten kaapistoja. :)

Olo on ihan hyvä. Mitä nyt jalkapöydät turpoo palloiksi istuessa... :whistle: Äitiysloma alkoi tänään. Jotenkin nyt alkaa tajuamaan, että h-hetki voi olla tosi lähellä. Varsinkin jos päättää tulla etuajassa, kuten esikkokin (38+6). Noooooohhh...vauvan vaatteita pitäisi alkaa pestä ja roudata kaappiin, pinnis kasata...nämä vain odottavat remontin loppumista. Koitan olla stressaamatta. :D

Supistuksia tulee varsinkin enemmän puuhatessa, mutta kipeitä tai kauan kestäviä ei vielä. Vauva on alhaalla kiinnittyneenä ollut jo muutamia viikkoja ja neuvolasta kehoittivat ottamaan rauhallisesti. Tosin olihan esikkokin kauan lähtökuopissaan, mutta tuli miltei sovittuna toimituspäivänä eli LA:na... :D

Nyt en osaa kommentoida muiden juttuja, anteeksi vaan. Tsemppiä kipujen kanssa kärvisteleville! Pianhan syntyneiden lista alkaa kasvamaan :) :heart:

Kisumisu+Iipi 34+3
 
Huomenta ja hyvää alkanutta viikkoa!

Onko tosiaan niin, että kaikissa sairaaloissa kysytään vauvan nimi, kun tullaan synnyttämään? Tietääkö joku mikä on käytäntö Jorvissa? Tässähän melkein iskee paniikki, kun tytön nimestä on tällä hetkellä olemassa yksi vahva ehdokas, mutta pojan nimestä käydään vielä vääntöä miehen kanssa... Joo, tiedän että varsinaisesti nimi annetaan sitten myöhemmin maistraatin kaavakkeella (kun ei kasteta), mutta ei olisi kiva käyttää mitään "varanimeäkään". Mihin sitä edes tarvitaan, kun ei kuitenkaan hätäkastetta anneta, vaikka tilanne kääntyisi miten päin tahansa?

Ei ole tosiaan kiva pohtia tällaisia asioita, varsinkaan sen Vauva-lehden kohtukuolemajutun jälkeen... Olisi kai pitänyt pyytää mies sensuroimaan se etukäteen.

Mutta viikonlopun saldona on jotain positiivistakin - ostettiin vaunut! Käytettynä noin puoleen hintaan verrattuna uusiin =) Enää ei puutu kuin jotain pikkusälää.

Tsemppistä kaikille kipujen ym. vaivojen kanssa tuskaileville!

Ulpu & Papu 32+6 :heart:
 
Huomenta!

Aivan ihana tunnelmallinen parveke Pinkkimielellä :heart: *tahtoo kans* :ashamed:

MB- Energia on täälläkin aivan finaalissa! Jotenkin kokoajan väsyttää ja jos jotain vähän teet niin johan ptäis olla ottamassa päiväunia! Mutta täällä on joku PuuhaPete joka pitää huolen että äiti EI nuku! :D

Meikit meinaan ottaa mukaani. <lähinnä ehkä just puuterin ja ripsivärin. Näitä jäin kaipaamaan esikoisen aikana etenkin kotiin lähtiessä. Jännä miten jäi mieleen niiden pesuaineiden hajut, joilla pesin itseni sairaalassa oloaikana :) oli siis omat pesuaineet ja rasvat mukana. Ja nyt muistan aina tuon sairaala-ajan kun niitä haistan :)

Tuttia pyysin esikoiselle (jostain suustä,en muista miksi) NKL:lla ja sanoivat ettei mielellään anna mutta jos koen että siitä on apua tms. niin miksi ei. Ja antoivat pienen pienen vaaleansinisen tutin =)

Itseltäni kysyttiin tuosta peräruiskeesta että haluanko sen, mutta siinävaiheessä olin jo niin kipeä etten jaloilleni päässyt, joten sanoin etten halua. pelkäsin etten pääsisi vessaan ja sänkyyn en todellakaan halunnut tätä toimitusta tehdä! Etenkin kun oltiin vielä silloin osastolla ja huoneessa oli muitakin(muistaakseni odottivat seuraavan päivän käynnistystä) :)

kaurisäiti Toivotaan että lääkitys auttaa :) Ihanan kuuloinen v-loppu teillä ollut :heart:

Nyt pitää mennä tuon pojan perässä.. :wave:

heinähattu & pikkunen rv35+5
 

Yhteistyössä