Lokakuun lutuset - Lokakuussa **MEIDÄN KUU**

Elli, no justiinsa! :D kyllä sitä täytyy nytkin asennoitua siihen, ettei tää itsestään synny.. :( ompahan sit ilonen ylläri jos tuleeki omasta tahdosta!

Kasenjalle tsemppiä!

Tuulia, voihan hitsi :/ voimia osastolla oleskeluun :) oot siellä hyvässä tarkkailussa, niin vauva voi varmasti hyvin ja jos tarve vaatii niin saat pienen pian syliin <3

Niin ja ChocolateBox, mullakin käsitys että pitää olla lähete muissa kun päivystysasioisssa. Ihan ihmeellinen terkkari sulla! >:\ nyt soitat jollekin toiselle terveydenhoitajalle jos et saa omaa terkkaa laittaa lähetettä!
 
Viimeksi muokattu:
Chocolatebox: minun mielestä äippäpolia varten tarvitaan lähete. Aivan uskomaton se sinun terkkarisi, eikö hänestä pitäisi antaa palautetta jo vähän ylemmälle tasolle?!

Kasenjalle tsempit, toivottavasti odotus pian palkitaan!

Sydänkäyrää otettiin äsken 45 minuutin ajan. Verenpaineet ovat tulleet jo hiukan alemmaksi. Virtsaa pitää kerätä nyt talteen 24 tunnin ajan, jotta siitä nähtäisiin paljonko siihen erittyy valkuaista. Väsyttää aivan älyttömästi, joten taidan ruveta nukkumaan. Saa nähä miten onnistuu, kun samassa huoneessa on yksi vastasyntynyt, mutta onneksi on korvatulpat!
 
Onnittelut kaikille vauvan jo saaneille yhdessä ja erikseen :flower:

Nyt kotona ollessa tietokonetta on tullut vain käynnisteltyä harvakseltaan, ihan hyvä välillä, mutta tämä myös selittää hiljaiseloa ketjuun kirjoittelussani.

Onkohan meillä tässä ketjussa jo ensimmäinen lokakuun vauva syntynyt? Luinkohan jotenkin huolimattomasti, mutta tsemppiä kaikille jotka olette jo aivan lähtökuopissa ja tuulia84 voimia sairaalassaoloon. Hyvää ja voimaannuttavaa synnytystä kaikille :hug:

Omaa napaa eli aika samanmoisia tuntemuksia kuin monella muullakin teillä :D ja viikkoja on kasassa 39+3. Luulin, että tämä vauva syntyisi jo viikkoja sitten kun on supistellut parin viikon ajan napakasti, mutta vielä mitä. Itse olen myös muutamana päivänä väsyttänyt itseni ihan turhaan mm. siivoamalla ja lenkkeilemällä, nyt uskon pikkuhiljaa, että luontoäiti päättää kyllä milloin on paras aika synnyttää.
 
Isot onnittelut Ruumää ja inna! Ihanaa vauva-arkea teille myös!

Tsempit Tuulialle ja Kasenjalle!

Terkkuja meidän vauva-arjesta. Kaikki on kyllä lähtenyt sujumaan yllättävän hyvin näin ensikertalaiseksi. Kaikki tuntuu vaan niin luonnolliselta ja poitsu on aivan ihana tyyppi :heart:

Neuvolan täti kävi eilen ja oltiin jo päästi 5 g yli syntymäpainon eli hyvällä mallilla. Odottelen tässä, että paino nousisi sinne kolmeen kiloon ja päästäisiin vaunuttelemaan. Neuvolan täti sanoi kyllä, että lyhyitä aikoja nyt jo uskaltaisi kunnon varustuksessa, mutta odottelen vielä muutaman päivän ja ulkoilen toistaiseksi yksin.

Oma paino on jo takaisin lähtöpainossa, poika imee kyllä minut kuiviin. Yritän vaan syödä, syödä ja syödä ja juoda, juoda ja juoda, mutta pahoin pelkään, että miinukselle mennään. Nuoresta asti ollut sama ongelma, että todella vaikea saada omaa painoa nousemaan ja olenkin ollut liian hoikka monta vuotta. Salitreenillä sain vihdoin painoin nousemaan, joten odottelen että pääsen taas kunnolla treenaa ja kasvattaa ruokahalua entisestään :) Monien mielestä positiivinen ongelma, mutta ei se ole ollut helppoa olla liian laihakaan, kun on haukututtu tikuksi ja laudaksi ja terkkarit ovat aina epäilleet syönkö kunnolla.. Omalla äidillä oli aikoinaan sama ongelma ja meni kuulemma imetyksen myötä paino niin alas, että joutui turvautumaan välillä korvikkeiden käyttöön.. Toivotaan, että saisin itse pidettyä painon riittävän ylhäällä ja pystyisin imettämään.

Tsemppiä vielä kaikille odotukseen, toivottavasti pian kaikkien lutuset maailmaan tulee :)
 
Täällähän on nyt hiljaista..onko kellään mitään oloja?

Minä makailen edelleen osastolla. Verenpaineet ovat edelleen korkeahkot ja pissassa on vissiin edelleen valkuaista. Tuntuu vaan niin tyhmältä täällä vaan maata, kun tunnen vointini oikein hyväksi. Noh, toivottavasti huomenna alkais jo jotain tapahtua..

Tuulia84 ja rv 38+1
 
Onko minkälaisia oloja täällä naisilla joilla la lähellä? Itsellä olisi huomenna laskettu aika, mutta ei kyllä ole ollut minkäänlaisia uusia tuntemuksia että vauva olisi halukas ulos tulemaan. Vihlaisuja kohdunsuulla tai jossain tuolla alhaalla on ollut jo monta viikkoa, mutta ei muuten mitään.

Tuulia, ei varmastikaan mukavaa sairaalassa olo, mutta onneksi kuitenkin seuraavat että teillä molemmilla on kaikki hyvin. Onko sulle mitään tutkimuksia tehty? Labroja yms?
 
Viimeksi muokattu:
^ sydänkäyrää on otettu 2-3 kertaa päivässä. Virtsaa piti kerätä talteen kaksi vuorokautta. Nyt lopulta pissa näytti miinusta. Verenpaineet oli tunti sitten 150/100, ei rupee laskee vaikka kuinka lepään. Huomenaamulla otetaan labroja, en edes tiedä mitä kaikkea.

Mukava olisi kuulla jo synnyttäneiden synnytyskertomuksia, jos kerkiätte tulla kertomaan :)
 
lullaby89, mulla tiistaina laskettu aika, mutta olossa ei kyllä mitään muutosta. Samanlaista kuin viimeiset viikot. Tänään ihmeen energinen olo. Tuulia, toisaalta hyvä että apu on lähellä, mutta onhan se varmasti puuduttavaa. Itse ainakin vähän kammoksun sairaaloita.

Joku kysyi hiusten rasvoittumisesta. Olen myös huomannut, että nyt loppuajastaa hiukset ovat taas alkaneet rasvottumaan normaaliin tapaan ja kynnet lohkeilla. Aiemmin kun kynnet oli tosi hyvät eikä hiuksetkaan rasvoittuneet. Outoa.
 
On kyllä ollut hiljaista, odottava tunnelma ;)

Täällä päin taisi vauva tehdä jonkinmoisen laskeutumisen torstaina. Tuskaisen melskaamisen jälkeen yhtäkkiä huomasin ettei vatsa alakaan heti rintojen alta ja on ollut helpompi hengittää ja syödä. Enää ei vauva potkikaan kylkiluita sijoiltaan, vaan potkut tuntuu alempana. Onko muut huomannut vastaavaa?

Huomenna kaksi viikkoa laskettuun aikaan... Huimaa :)

Tuulialle tsemppiä vuodelepoon!
 
Tuulia tsemppiä, turhauttavaa varmasti mutta pääasia että teillä kummallakaan ei ole hätää. On korkea tuo verenpaine. Ovatko puhuneet mitään jatkoista? Käynnistystä tms.?

cubula Tosiaan on odottava olotila täällä sekä omasta että toisten puolesta. Jotenkin ihmeellisesti on ajatellut että se la on se "luvattu päivä" mutta eihän se tietenkään niin mene, mutta ei se vähennä silti tätä odotuksen ja malttamattomuuden määrää. Täällä ei ole edes tukka alkanut taas rasvoittumaan. Jospa vauvat päättäisivätkin tehdä täyden yllätyshyökkäyksen :)

Hanssi Itsellä oli jossain vaiheessa myös että huomasi että vatsa on selvästi alempana ja rintojen alla on huomattavasti enemmän tilaa ja ihan kun olisi tuntunut jopa jonkinlainen humahdus alaspäin yksi päivä.
 
Odotusta ilmassa kun ketju hiljenee...
Täällä olisi perjantaina laskettu ja ei muutoksia ilmassa (tai niitähän on ollut mutta mitään ei tapahdu...)
Tänään ollut aivan voimaton olo, toivon ettei flunssa ole tulossa. Vauvakin on ollut paljon rauhallisempi ja laskeutunut tosi tosi alas.
Huomenna pitäisi soittaa äippäpolille, katotaan mitä sanovat, tarviiko lähetettä vai kuinka..?
Täälläkin muuten tukka rasvottuu. Ei yleensä muuten ollenkaan.
 
ChocolateBox, toivottavasti ä-poli hoitaa homman terkasta huolimatta. Vähän sen kuuloinen neuvolantäti, että jos esittelee asian niin, että tämä NN meidän neuvolasta sanoi, niin ehkä polilla jo tunnetaan ko neuvojan ammattitaito?

Tuulialle vertaistukea tylsyyteen! Mulla ei sentään mitään varsinaisesti vialla, mutta täällä sitä vain kulutetaan aikaa osastolla. Käynnistelyt ei vain tuota tulosta. Paikat ei kypsy, supistukset ei ala. Teillä muilla ketjun odottelijoilla on enemmän ennakoiva tuntemuksia ihan luonnostaan kuin minulla kolmen päivän cytotec-kuurin jälkeen. On tämäkin...
 
Kiitos teille tsempeistä! Heti aamusta vedin lukemat 162/102 mittariin. Sain äsken käskyn olla juomatta ja syömättä. Toivottavasti tämä tietää sitä, että pääsen tänään leikkaussaliin!

Kasenjalle voimia odotteluun! Mietinkin eilen, että mitähän sinulle kuuluu. Varmasti turhauttavaa, kun mitään ei tapahdu!

Chocolatebox miten kävi äitipolin kanssa? Toivottavasti pääset sinne käymään!

Tuulia84 ja rv 38+2
 
Heti aamusta soitin äippäpolille ja lähetteenhän tietty tarvin, mur!
Soitto neuvolaan ja palautteen anto :/ Taisi nyt kiertää esimiehen kautta, mutta pikkasen alkaa jo itseäkin ketuttamaan. Onneksi en ole ensi synnyttäjä että kaikki ei ole uutta ja ihmeellistä. Aika hukassa olisi silloin...
No tää terkka nyt soitti ka oli niin pahoillaan tapahtuneesta... Täällä kun on kuulemma niin eri käytäntö kun muualla... Ei musta jos teitä kuuntelee ja muita. Noh nyt laittoi sen lähetteen polille ja oottelen sieltä aikaa.
Toivoisin niin ettei tarvisi hirmusti yli LA kärvistellä.
Jaksamista osastolaisille ja toivotaan taas että tulee pian vauvoja lisää <3
 
Tuulia84 Tsemppiä, pian sulla on jo vauva sylissä!

Laskettuun aikaan on vielä 2,5 viikkoa, mutta eilen oli ekaa kertaa sellaisia oloja, että tajusin et voihan tämä syntyä koska vaan. Tosin vauva edelleen aika ylhäällä, mutta kenties eilinen jotain alakerralle teki. Haaveilen et vauvan lasketuminen lopettaisi tämän jäätävän närästyksen, mutta saa nähdä miten käy. Torstaina neuvola ja saa nähdä oisko vauva silloin jo asemissa. Tosin tämä uusi edellisenb äitiyslomansijainen on sen verran hukassa ettei viimeksi oikein tiennyt miten päin vauva edes on niin en tiedä mitä hänen sanomisista pitää uskoa.

Koiruuz 37+4
 
Tsemppiä Tuulia ja Kasenja! Laskeutumisesta, mä kyllä selkeästi tunsin laskeutumisen reilu pari viikkoa sitten. Kipu ja paineen tunne alapäässä, kävely hankalaa ja oli kyllä sellainen olo että synnytys on lähellä. Tämä meni kuitenkin ohi parissa päivässä. Nyt ylävatsalla ns. tilaa.
Toivottavasti chocolatebox kaikki järjestyy!
 
Tsemppiä Tuulia, toivottavasti leikkaus menee hyvin ja että sinulla kohta on vauva sylissä!
Ja kovasti tsemppiä Kasenjalle, voin vain kuvitella kuinka rankkaa on odotella sairaalassa. Pääsetkö edes kävelylle tai sellaista? Toivottavasti sinäkin saisit vauvan kohta maailmaan! Minulla sama laskettu aika kun sinulla, mutta luulen kyllä että sinun vauvasi tulee nopeammin maailmaan! :)

Täällä odotellaan ja odotellaan että jotain alkaisi tapahtumaan, kärsivällisyyttä koetellaan! ;) Onneksi minulla on ihan hyvä olo niin sen puolen ei hätää. Mutta melkein toivoisin että alkaisi olemaan vähän tukalampi olo (ehkä ei pitäisi sellaista toivoa...). Tuntuu välillä että yritänkö vain löytää synnytystä ennustavia merkkejä ("kuukautiskipua", vauvan rauhallisuus, paine alapäässä, mahan laskeutuminen, vatsan tehokkaampi toiminta, nenän tukkoisuus jne, jne - mitkä noista edes ovat oikeita ennusteita?!), mitään kunnollista ei vaikuta tapahtuvan. Mutta olen kuitenkin kuullut niin monesta jolla synnytys on alkanut aika yhtäkkiä, eli elään toivossa että kyllä täälläkin alkaa kohta tapahtumaan ja on parempi että vauva saa kasvaa mahassa mahdollisimman pitkään. Te joilla on useampi lapsi, oletteko huomanneet eroa vauvoissa riippuen ovatko syntyneet ennen tai jälkeen lasketun ajan? Olen kuullut että esim. syöminen ja nukkuminen voisi sujua paremmin enemmän valmiilla vauvoilla...

ChocolateBox, toivottavasti saat kohta ammattitaitoista apua ja neuvoa!
 
Viimeksi muokattu:
ChocolateBox, kun niistä valelääkäreitä sun muita on ollu, niin ehkä teillä on siel neuvolassa valeterkka :LOL:

Tuulia, täällä pitelen sulle peukkuja, vaikka saattaakin jo olla sulla vauva syntyny =) Jännää.

Kasenjalle tsemppiä! Eiköhän nyt kohta jo jotain tapahdu!

Täällä vauva vieläkin tosi ylhäällä. Vasemman puolen kylkiluu saa kyytiä kaiken aikaa =) Hyvä kun vaavi liikkuu paljon, niin ei tarvii siitä sit huolehtia. Kiitollinen olen siitäkin, että ei närästä. Kivuttomia supisteluja pitkin päivää ja yötä. Kokemuksesta vaan tiedän, että nuo ei tee mitään, kun on niin tehottomia. Tukan rasvoittumisen lisäksi mulla on ollu nyt sellasta pms-tyyppistä ärtyisyyttä varmaan jo viikon verran....
 
kun tässä nyt ensisynnyttäjänä on noviisina näiden oireiden kanssa niin kysymys: onko muilla supisteluissa (ei kivuttomat) ollut sellaisia polttavia tuntemuksia. Nämä ovat alkaneet hieman kirvelyn tapaisina, mutta voimakkaampana tuntuvat polttavilta tuolla alapäässä? Eli voiko supistuksiin liittyä tuollaiset tuntemukset?
 
Tuulialle tsemppiä, vaikkakin taidat olla ko maalissa. Odotellaan uutisia..:)
Kasenjalle myös tsemppiä sinne osastolle odotteluun.
Koiruuz, onkohan meillä sama uuvatti terkkana :) Tsemppiä sulle sinne ja muistathan että vastauksia saa myös äippäpolilta tai sitten soittamalla toiselle terkalle, niin mä olen nyt tehnyt.
Täällä nyt odotellaan aikaa äippäpolilta. Mullahan ei siis varsinaista hätää/huolta ole.
En vaan halua että tämä odotus kovinkaan paljon menis LA ylin.
Vauva kun on jo hyvän kokoinen, kk sitten paikat oli jo pehmenneet ym ja tämänkin jälkeen kunnon supistuksia tullut kuukauden päivät eli tilanne varmaan vieläkin parempi. Mun yöt jo tosi katkonaisia selän ja lonkkien takia, mun ikä ja vauvan kaksi napasuonta mietityttää sen verran ettei yliaikasiudelle ole puolesta puhujaa...
 
Marieh: meillä esikoinen syntyi rv 40+0, 2. Rv 39+0, 3. Rv 40+4 ja kuopus oikean la:n mukaan
Rv 36+ enkä kyllä ole huomannut mitään eroja syömisessä ja nukkumisessa. Kaikki ovat nukkuneet ensimmäisen kk:n elämästään, neiti edelleen syö n 4h:n välein :)

).( tänään oli neidin 4 vko neuvola ja kaikki oli hienosti. Oli paino jo yli 4kg: 4055g (3125g syntyessään) ja 53cm (47cm)

korventyttö: onneksi olkoon vauvasta!
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Korventyttö!

Chocolatebox hyvin samalta meidän terkat kuulostaa. Harmittaa kun viime vuosina olemme muuttaneet aika monta kertaa ja nyt uudessa paikassa terkka vaikutti mukavalta ja pätevältä ja jäikin sitten äitiyslomalle. Tämä uusi on nyt ihan pihalla ja viimeksikin yritti soittaa mulle peräään ja laittoi tekstaria kun en vastannut, ei siis osannut päättää laittaako mulle lähetteet labraan vai ei. Katsotaan pitääkö torstaina jälkeen tinkiä lähete äitiyspolille jos ei osaa sanoa mihinkään mitään. Onneksi vauva on liikunut mahassa hyvin niin ei silleen huolta. Esikoisen kanssa kalkkeutunut istukka ja sen aiheuttama vauvan pieni koko pyörii mielessä vaikka eihän se mikään varmasti toistuva asia ole.

Olihan kämpän imurointi tiukka urakka. Kyllä tämä raskaus alkaa "painaa" kaikilla tavoilla :)
 

Yhteistyössä