Kohdunkaulan pituus. Se mitattiin rakenneultran yhteydessä ja korttiin on merkattu pituudeksi 43mm ja täti sanoi silloin, että on normaali ja riskejä ei sen myötä ole ainakaan. Toisen kerran sisätutkimus tehdään rv 27 neuvolalääkärin toimesta ja silloin myös tarkastellaan ennenaikaisen synnytyksen riskejä, joten kai silloinkin toi mitta otetaan..?
Painosta. Tänään oli neuvola-aika ja onhan se paino vihdoin ruvennut nousemaan.
Nyt on tullut painoa lisää vajaa 4,5kg yhteensä. Suurinosa painosta on tullut nyt viimisen kuukauden aikana.
Ja varmasti tulee lisää, kun poden ainaistä nälkää.
Liikkeistä. Vauva potkaisi tänään neuvolassa niin kovaa, kun kuunneltiin sydänääniä, että anturi heilahti ja neuvolatäti tunti potkun.
<3 Itse en ole tuntenut liikkeitä ulospäin vielä, sillä pikkunen kiusallaankaan ei suostu potkaisemaan, kun käteni on mahalla, vaikka olisi kunnon potkuilut ollut ennen käden laittoa.
Addoda Täällä on nähtävästi muitakin kärsijöitä lisäkseni.
Millasta kipua sulla on? Missä tuntuu ja miten? Minäkin sain
tukivyön lainaksi terveyskeskuksen välinevuokraamosta. Minun saama vyö on sellainen korsettimallinen ja kooltaan hieman liian iso minulle. Täti sanoi, että kyllä se masu sieltä pian kasvaa sen verta, että vyö tulee sopivaksi. Pienempää ei ollut saatavilla tällä hetkellä.
Olen kokeillut vyötä nyt pari kertaa ja tuntuu, että se tuottaa enemmän kipua kuin auttaisi. Jotenkin se painaa tuohon alaselän kipukohtaan. Neuvolatäti sanoi, ettei sitä kannata sitten käyttää. On varmaan huonoa mallia minulle.
Sain onneksi neuvolasta lähetteen fysioterapiaan, että jos sitä kautta löytyisi vinkkejä ja apukeinoja selkäkipuun.
Olen ollut jo reilu pari viikkoa sairaslomalla ja neuvolassa suositteli, että sairaslomaa jatkettaisiin, kun vaivaa on kerran levossakin. Sain ensiviikon lopulle neuvolalääkäriajan, mutta tänään pitää vielä mennä normaalille terveyskeskuslääkärille.
Ihan kauheeta nää kivut. Tulee sellasia viiltäviä kipukohtauksia alaselkään, ettei niiden aikana pysty liikkumaan. Huonoina hetkinä alaselkään särkee koko ajan eikä mikään asento tunnu hyvältä. Liikkuminen ei ainakaan auta yhtään, vaan pahentaa vaan. Parempina päivinä, jos oon ottanut tosi rauhallisesti, kipu ei ole niin sietämätöntä. Liikunnalla tarkotan ihan perus kävelyä, mikä muuten muistuttaa enemmän pingviinin tallustelua nykyisin.
Alkuraskaudessa kipu säteili pakaraan ja jalkaan enemmän, mutta nyt kipu on vaihtunut tuohon alaselän viiltäviin kipuihin ja ne on ainakin triplasti kauheampia. Särkylääkettä oon ottanut, mutta aika vähän. Yleensä pahimpina hetkinä oon yöksi ottanut 1g panadolin. Ei toi panadol oikein auta tälläsiin kipuihin..
Harmittaa olla sairaslomalla, mutta kun mietin, että jos kivut ovat tälläisiä kotioloissa, niin millaista sitten olisi olla töissä rasituksessa.. Ehkä parempi tyytyä sairaslomaan.
Nännit. Onko muilla ollut ongelmia nännien kanssa? Mulla on kuivunut ihan kauheesti.. Oon rasvannu niitä nyt aina suihkun jälkeen perusrasvalla, kun neuvolassa niin suositeltiin. Eilen kuitenkin nännin iho halkesi vähän ja tuli verta. Otin nännit puheeksi uudelleen tänään neuvolassa ja sain jotain testipaketteja jostain lampaanrasvasta, minkä kuulemma pitäisi auttaa. Onneksi nännit eivät kuitenkaan ole kipeät, ainoastaan kuivat.
Tänne on sadellut paljon
ultakuulumisia. Onneksi suurinosa on ollut positiivisiä eikä sen suurempia ongelmia ole ollut!
Ihana toi toukkapussi! Kumpa osaisin neuloa hyvin, niin varmasti innostuisin tuollaisesta!
Popcorn2 ja pikkuinen 22+0