***Lokakuun lutuset kesäkuussa!***

Tänne oli sadellut jälleen hyviä ultrakuulumisia, ihanaa :heart:

Paineista olitte tuolla aiemmin puhuneet, itselläni ollut aina alhaiset verenpaineet. Tälläkin kierroksella melkein jokaisella tarkastusmittauksella olen antanut lukemia 85/50. Itseäni eivät vaivaa, kun ovat aina olleet yhtä alhaiset, mutta lääkärit ja hoitajat suosittelivat syömään enemmän suolaa ja vaikka ottamaan salmiakkia silloin tällöin. Muistaakseni esikoista odotellessa korkeimmillaan paineet olivat juuri synnyttämisen jälkeen, silloinkin luokkaa 110/75 :LOL:

Meidän tulevat tuplatoukat saivat isoäidiltään lahjaksi tuollaiset toukkapussit, ovat minusta aivan mainiot!

Sokerirasitustestistä ei ole minulle mainittu vielä sanallakaan, enkä ole itsekään siitä muistanut kysyä...

Olen muutenkin ihan ihmeissäni tämän tuplaodotuksen kanssa. Minusta tuntuu, että oireita ja vaivoja ja kipuja on paljon vähemmän, kuin esikoista odottaessa...? Voihan olla, että loppua kohti kaikki tulee sitten rytinällä niskaan.

Onko kenelläkään muuten kokemusta raskaushepatoosista?
 
Kiitos uudesta pinosta!

Ultran odottaminen tuntuu todella pitkältä kun lukee teidän hienoja kuulumisia! Enää 1,5 viikkoa odotusta jäljellä. Epätietoisuus vaivaa kun käytössä ei ole doppleria ja potkuja/liikkeitä olen tuntenut edelleen harvakseltaan enkä edes päivittäin.

Neuvolan tätikin lähti jo sairasloman kautta äitiyslomalle ja seuraava aika siirtyi juhannuksen jälkeiseen viikkoon. Edellisen raskauden aikana neuvolantäti ehti vaihtua kolmeen kertaa ja saa nähdä montako henkilöä ehdin tällä kertaa tavata.

Tuo toukkapussi on aivan ihana! Tarkoitus on ostaa tai tehdä vauvalle jotain unipusseja kun esikoisen vanha on vähän isompaa kokoa kun otettiin käyttöön vasta syksyllä vähän isommalla lapsella.

Minulla on ollut aina melko alhainen verenpaine ja alkuraskaudesta arvot vaan laskivat ja aina kun nousin nopeasti tms huimasi. Nyt verenpaine on kaiketi noussut kuin huimauksen tunne on kadonnut. Toivottavasti myös hemoglobiini on noussut kun olen sitkeästi syönyt extra rautaa vaikka maha ei oikein tykkää.

Hyvää tätä viikkoa kaikille!
 
Kohdunakaulankanavan pituus selvisi rakenneultrassa, kun sitä erikseen kysyin.
Selvisi myös, että istukka on takaseinässä, silti tunnen liikkeet edelleen pieninä ja hentoina, muutamina kertoina päivässä.

Töistä ei ole joutunut olemaan vielä pois, ja nyt oon LOMALLA! :D saa nähdä, että miten sitä sitten ensi kuussa jaksaa...

Pipa88 + papu 20+4
 
Huomenna olisi itselläni uusi yritys sokerirasitukseen. Viime kerrallahan se lähete oli jäänyt tekemättä, vaikka terkkari sanoi "varaa tämä testi ajoissa". No uutta yritystä.. onneksi olo on huomattavasti parempi kuin viime kerralla, joten jos tämä paasto menisi helpommin.

Hienot nuo malttamattoman ultrakuvat!
 
Nyt kun viel muistan niin mulla oli kohdinkaulakanavaa 4cm jäljellä ja paikat kiinni. :) en tiijä tarkastaako ne joka kerta tän mut pääasia kai että kattovat joskus ees.

Oon ihan hukassa ton kelan kans kun mulla loppuu ennen heinäkuun loppua vanhempain vapaa ja sit äippäloma alkais kelan laskurin mukaan 30.08. Varhennetun vois alottaa 16.08 (omalla laskupäällä). Mietin mitä tekis. Kotihoidon tuki pudottaa tulot toooosi alas tähän nykyseen verrattuna. Miehellä on liian hyvät tulot sit muihin apuihin.. Äitiyspakkauksesta laitoin paprut jo mut nyt koitan miettii haenko sittenki khtuen vai otanko sen varhennetun äippärin.. Lapsilisäänki pitää napsutelle hakemus vielä. Tässä kuussa sit ku loppu kesästä alkaa opiskelijat taas hakee tukiaan ni sillo kestää tosi kauan saada päätöksiä, nimimerkillä viimeks jätin viime tippaan.. Pyh pöh. Onks järkee hakee kotihoidon tukea kuukaudeksi? :eek:
 
Kiitokset uudesta pinosta! :)

Rakenneultra oli tänä aamuna ja kaikki on hyvin. Kätilö kertoi hyvin tarkasti, että mitä milloinkin katsoo ja tuli sellainen kuva, että saimme enemmän tietoa kuin esikoisen ru:ssa. Siellä meidän Vekara uinui istuen ja syke oli 128. Pikkuinen vastasi viikkoja hyvin, tänään on rv20+5 ja vastasi 20+6. Pienen painoarvio oli 390g. Istukka sijaitsee lähellä kohdun suuta ja vaimentaa liikkeitä, mutta ei pitäisi olla aihetta huoleen. Tilanne tarkistetaan kuitenkin synnytystapa-arviossa synnärillä rv36 tienoilla. Vaaveli ei ollut kuvaustuulella, joten kätilöllä oli hankalaa saada kunnollista kuvaa. Saimme silti 7 (!) kuvaa muistoksi. Kätilö kysyi lopuksi, että onko jotakin, jota haluaisimme kysyä ja mies sanoi, että sukupuoli olisi kiva tietää. Sen vauva ja kätilö meille näyttivätkin: Vekara on poika! :heart: Olimme toivoneet, että saisimme ihanan esikoistytön kaveriksi ihanan pojan ja tämä toive on askeleen verran lähempänä. :)

Meillä on siis poikalupaus

malttamaton Hieno kuva toukkapussista! :) Muutenkin ihailen heitä, jotka osaavat itse kutoa, neuloa ja ommella lapselle kaikkea ihanaa. Minä kudon vain terapeuttisia kaulahuiveja, en sen kummempaa. Kieltämättä, kun ajattelen esikoisen persoonaa, niin hän ei olisi toukkapussissa viihtynyt, nytkin kaikki tiukat kuteet ja tietyt kankaat, kuten vaunujen sadesuoja, ahdistavat ihan mielettömästi. Vekara taas vaikuttaa hieman siskoaan rauhallisemmalta tapaukselta.

Raskaus&reissu Kävimme miehen, neidin ja äitini kanssa kaupunkilomalla Wienissä. Matka meni oikein mukavasti, kävelimme koko poppoolle sopivaa tahtia ja löysin hyvin odottajalle sopivaa ruokaa. Ainoa vaiva oli jo ennen reissua alkanut iskiaskipu, joka tuntui aina silloin tällöin. Matka oli hyvään aikaan, sillä reissun jälkeen pieni aloitti kasvuspurtin ja nyt oikeassa kyljessä tuntuu, kun kävelen kovempaa. Muistan kyllä vastaavaa esikoisen odotuksesta, joten ohimenevää on (ainakin toivottavasti). Koska emme tienneet vauvan sukupuolta, en tehnyt vielä vauvalle hankintoja, mutta äitini taas innostui ostamaan pienelle Benettonin valkoisen lelupupun.

Luckygirl & PoikaVekara rv20+5
 
ninni12345: kerro mullekin hoitokeino suonikohjuihin, multa niitä löytyy kanssa. Juuri tänä aamuna neuvolalääkäriltä kysyin, että onko mitään mitä voisin niille tehdä, mutta ei kuulemma ole..Pari viikkoa sitten paine niissä (alapäässä) tuntui voimakkaana, mutta enää ei ollenkaan. Saman muistan vime raskaudesta, mietin miten kestän loppuun jos pahenee, mutta yhtäkkiä paine helpotti vaikkei ne kadonneet minnekään. Ja kysyin, että onko niistä mitään haittaa alatiesynnytyksessä niin kuulemma ei todellakaan. Epäilen, että siitä ovat alunperin tulleetkin. Keskimmäisen synnytys oli tosi nopea: alle 1,5 tunnissa 1. supistuksesta neiti ulkona eli olisiko siinä sitten jotain tapahtunut. Olitko sä menossa kanssa Lohjalle synnyttämään?

luckygirl: onnea hienoista ultrakuulumisista ja poikalupauksesta! Nyt odotellaan vielä Beannan kuulumisia ultrasta :)
 
Viimeksi muokattu:
Oiii!! Ihana tuo toukkapussi =) Taidankin sellaisen neuloa seuraavaksi, kun näytti niin helpolle ja nopealle tehdäkin. Kiitos paljon malttamaton kuvasta ja ohjeesta =) En ollu ennen moista nähnykään. Telkkaria katsoessa mulla on tapana neuloa, kun en osaa olla sohvalla ihan vaan tekemättä mitään siinä samalla ;) Ja muutamana päivänä kun on ollu lämmintä, niin oon ulkona pihakeinussa neuloskellu. Ei sitä pitkää aikaa yhteen menoon jaksa, mulla puutuu sormet tai oikeestaan koko oikea käsi nyt neulomisesta äkkiä? Outo vaiva, ei oo ennen ollu, varmaan siitä kun niin pitkä kun viimeksi tehny mitään vastaavaa.

Tänään kävin kaupassa verkkareissa ja topissa ja tuntu et kaikki ihmiset tuijotteli mun mahaa :LOL: Isäntä sano, et selkee poikavatsa, kun törröttää ihan eteenpäin vaan, eikä yhtään sivuille. Saa nähdä nyt sitten, kyllä sitä sukupuolta varmaan tällä kertaa tulee siel ultrassa kysyttyä. Reilu kaks viikkoa vielä odottelua!

Elli ja Nille 18+5
 
Viimeksi muokattu:
Willarose, en varmaan silti voi olla murehtimatta. Mehän ei niihin kromosomitesteihin haluttu osallistua vaikka seula hälytti. Ja nuo ultrat on vaan suuntaa antavia mutta ei mitään varmoja tietoja. Tosin ei se punktiokaan 100% varma ole.

Paino, mullakin paino oli tasan puoleen väliin asti samoissa kun plussatessa. Nyt onkin sitte viikkoon tullu 2kg :eek: mutta miten hiivatissa kun oon syöny samallai kokoajan.

Tippalinssi ilmottautuu täälläkin. ihan sama ajatteleeko/näkeekö/lukeeko hyviä vai huonoja asioita niin aina pitää muutama tippa tirauttaa.

Huomenna se sit ois RU. Ans kattoo mitä työnteosta tulee. Aika on vasta 11.30 ja töissä pitäis 10 asti rimpuilla ja tehdä vielä töitäkin.
 
Malttamaton, kiitos toukkapussivinkistä ja linkistä! Hauska, täytyy aloittaa tämä seuraavaksi! Ja tehdä tosi-toukkalook ja kutoa moniväriraidallinen. Tuleekohan tuosta hirvittävän paksu kun ohjeessa on seitsemän veljestä -lanka? Ainakin on lämmin.

Kohdunkaulakanavan pituudesta, nyt kun tarkastelin äitiyskorttia niin löytyihän sieltä lääkärin merkkaama mitta 3-4 cm.
 
Omanapainen päivitys:

Tänään takana ru. Kaikki näytti olevan hyvin! Poikavahvistus tuli, joten kyllä se neuvolalääkäri oikein näki :) Täällä vähän sama juttu kuin luckygirlillä eli siis tänään viikot 20+5 ja vauva vastasi viikkoja 21+0 ! Samoin painoarvio oli samat 390g. :] Musta oli kiva kuulla, että oli kasvanut hienosti, tuota painonpudotusta ym olen vähän ressannut, että onkohan mahtanut vaikuttaa vauvaan.

Ultraaja joutui ihan runnomaan kunnolla mahaa kun oli niin huonossa asennossa tuo poitsu, ettei meinannut pään mittoja saada kunnolla, vaikka perätilassa oltiin. Ja nyt on maha aivan järkyttävän kipeä. Sattui jo sillon, mutta en viittiny valittaa, hammasta purren vaan :/ koko vatsan alue arka, jopa alushousujen raja painaa ja pienikin kosketus tuntuu ikävältä.. Muilla ollut vastaavaa? :(

Ja onnea kaikille muillekin jotka saaneet hyviä ultrakuulumisia :heart: tähtitomulle huomiseen ihan extratsempit ! Kaikki on varmasti niinkun kuuluukin :hug:

Willarose & poikanen 20+5
 
Onnea ihanista ultrakuulumisista! :heart:

Nuo suonikohjut pelottaa jonkin verran. Mutta sittenhän sen näkee, että tuleeko vai ei. Toistaiseksi ei ole merkkejä niistä. Raskausarpia taidan saada ihan varmasti tällä repeämisherkällä ihollani. Pituuskasvusta on muistutuksena kauniit viirut koko selän mitalta. Mikäs sen paremmalta näyttäisikään, kun viirut etupuolellakin! :LOL:

willarose, mullakin vähän juili masu ultran jälkeen, ei selvästi tykännyt. Mutta ei mitään kovia kipuja. Toivottavasti sun olo helpottaisi pian! :hug: Tosi ikävä, että noin kovasti teki ja tekee kipeää!

(.) Mun olo on kuin etanalla. Lyllerrän hitaasti eteenpäin ja pyydän muita aina hidastamaan. Mitähän tästä oikein tulee.. Tekee niin kipeetä tai alkaa supistamaan. Huomasin saman tänään töissäkin, että teki tosi ilkeetä nostaa naperoita sen vähän, jota oli pakko. :/
Mies sai tänään hyvät naurut, kun koitin kikkanaa töissä yleensä käyttämääni ulkoilutakkia pistää kiinni. Vetoketju taitaa kohta sanoa itsensä irti, ei tää maha ja tissit mahdu enää siihen ennen niin väljään kolmekutosen takkiin! :LOL:

senya ja jäbä 22+6
 
  • Tykkää
Reactions: willarose
Ihania uutisia teillä kaikilla! Näitä ultrakuulumisia on kyllä mukava lukea, kun kaikki ovat saaneet niin hyviä uutisia :heart:

Meilläkin tosiaan oli eilen rakenneultra ja kaikki näytti olevan hienosti, terve pieni poika siellä on matkalla. Osui siis vaisto ja aavistus oikeaan :heart:

Ultran lopuksi kätilö kertoi, että hän epäilee, että pienellä on pieni kosmeettinenhaitta, nimittäin näytti siltä, että saattaisi olla huulihalkio. Myös lääkäri kävi sitten paikalla, mutta hän ei ihan varmuudella uskaltanut sanoa juuta eikä jaata, jotain kaikua alueella kuitenkin näkyi. Saimme ensi viikon perjantaille uuden ajan, tällä kertaa NKL:n sikiötutkimusyksikköön, jossa asiaan sitten tutustutaan tarkemmin. Vähän uutinen on nyt alkuun säikäyttänyt, mutta toisaalta tämä on vain pieni pomppu matkalla ja niin helposti korjattava juttu. Eikä tuota pidä vielä varmaan edes murehtia, koska eihän varmuutta edes ole, että mitä on kyseessä. Eli että onko edes murehtimisen aihetta :)

beanna & Hessu 20+4
 
Viimeksi muokattu:
Meidän pinossa on tällä hetkellä 7 tyttölupausta ja 13 poikalupausta. Aika poikavoittoista on tällä hetkellä porukka :)

Beanna: hienoa, että ultrassa kuitenkin kaikki oli hyvin. Huulihalkio on kuitenkin korjattavissa, jos sellainen on. Eilen juuri luin facesta, että "julkkiskokki" Tomi Björckin poika Oliver syntyi eilen ja hänellä on laaja kitalakihalkio ja huulihalkio ja kyllä tuli kyynel silmään, kun mietin sitä pikkuista poikaa :'( Ja vanhempia, varmasti onnesta soikeana onnesta pienestä pojastaan, mutta samalla varmaan kova huoli.
 
Valitus virttä tiedossa..

Tää selkä kipu. En hitto mitää hirveempää oo kokenu ku tän. Itku silmäs koittaa päivät jaksaa. Särkylääkkeet ei auta, liikkuminen pahentaa ja paikallan ei pysty olemaan kun tuo tiitiäinen pitää liikkeessä.. Täs käy vielä nii et pääsen vuode lepoon tän kans.. Tukivyö on mut ei auta juurikaan tohon kipuun... Tuun hulluks. Voisin vaan itkee kaikki päivät ku sattuu nii paljon :/ lääkäristäkää oo mitää hyötyy ku käskee syödä lääkettä ja liikkua. Jepjep.... Sry vuodatus mut tää on iha hirveetä..
 
Kiitos senya :) tänään ollut masu jo vähän parempi, mutta edelleen tosi kosketusarka juurikin alamahasta mistä ultraaja runnoi kunnolla. Ei oikein mikään asento nukkuessa ole hyvä. Niin ja täällä myös olo kuin vanhalla mummolla :D kävely hidasta, portaiden kipuaminen tuntuu jo sekoittavan hengityksen, kipeästä pakarasta puhumattakaan :D enää ei ole jäljellä kuin 19 viikkoa! Meidän tapauksessa varmasti 21..

Beanna Onnea ultrakuulumisista! ja tuo huulihalkio on tosiaan vain pieni haitta kun on korjattavissa :) ja jos siitä nyt pieni arpi jää, niin eikös arvet vaan tuo katu-uskottavuutta pojille ;)

Mites tähtitomun ultra meni?
 
Addoda, jos sulla on varaa niin googleta oman kaupungin omt terapeutit ja katso tekeekö kukaan akupunktiota. Mun kotikaupungissa sitä saa kyllä äitipolilta/sairaalasta nimenonaan selkäkipuun. Unohda perinteiset hieronnat ja jeskity nimenomaan omt terapiaa, naprapaatteihin ja soita ja selvitä mitä pystyvät tarjoamaan.
 
Hienoa kuulla ultrakuulumisia :)

Addoda Kuullostaa ikävältä. Mikä tukivyö sinulle on käytössä? Itselläni on raskaan työn myötä myös selkäkipua tuolla alaselässä, mutta ei tokikaan noin pahaa miltä sinulla kuullostaa olevan.

willarose Minulla myös oli vatsa hieman arka ru:n jälkeen vaikka eivät pahemmin runnoneetkaan, ei vaan taida tykätä masu ylimääräisestä tökkimisestä :)

Tuota toukkapussia olen minäkin katsellut, mutta itse en osaa juurikaan neuloa, joten vinkkasin tulevalle mummolle ja hän lupasi meille sellaiset tehdä :)

Painonnoususta olitte myös jutelleet. Minulla oli neuvola toissapäivänä ja kyllä vähän hirvitti kun vaa´alle astuin. 8kg oli noussut alkulukemista!! Hui kauhea. En olisi todella uskonut sillä oloni ei ole yhtään sellainen että se noin paljon olisi noussut. Oloni on itseasiassa todella hyvä. Neuvolatäti hieman sitten tuumasi että ei mielellään saisi nousta sitten jatkossa enempää kuin 500g/vko jotta pysytään "normaaleissa" painonnousuluvuissa. Ja tietty toivon ettei nousekaan. Täytyy heiman ehkä jättää turhia herkkuja pois jatkossa :D
 
Kohdunkaulan pituus. Se mitattiin rakenneultran yhteydessä ja korttiin on merkattu pituudeksi 43mm ja täti sanoi silloin, että on normaali ja riskejä ei sen myötä ole ainakaan. Toisen kerran sisätutkimus tehdään rv 27 neuvolalääkärin toimesta ja silloin myös tarkastellaan ennenaikaisen synnytyksen riskejä, joten kai silloinkin toi mitta otetaan..?

Painosta. Tänään oli neuvola-aika ja onhan se paino vihdoin ruvennut nousemaan. :) Nyt on tullut painoa lisää vajaa 4,5kg yhteensä. Suurinosa painosta on tullut nyt viimisen kuukauden aikana. :D Ja varmasti tulee lisää, kun poden ainaistä nälkää. :D

Liikkeistä. Vauva potkaisi tänään neuvolassa niin kovaa, kun kuunneltiin sydänääniä, että anturi heilahti ja neuvolatäti tunti potkun. :D <3 Itse en ole tuntenut liikkeitä ulospäin vielä, sillä pikkunen kiusallaankaan ei suostu potkaisemaan, kun käteni on mahalla, vaikka olisi kunnon potkuilut ollut ennen käden laittoa. :D

Addoda Täällä on nähtävästi muitakin kärsijöitä lisäkseni. :( Millasta kipua sulla on? Missä tuntuu ja miten? Minäkin sain tukivyön lainaksi terveyskeskuksen välinevuokraamosta. Minun saama vyö on sellainen korsettimallinen ja kooltaan hieman liian iso minulle. Täti sanoi, että kyllä se masu sieltä pian kasvaa sen verta, että vyö tulee sopivaksi. Pienempää ei ollut saatavilla tällä hetkellä.
Olen kokeillut vyötä nyt pari kertaa ja tuntuu, että se tuottaa enemmän kipua kuin auttaisi. Jotenkin se painaa tuohon alaselän kipukohtaan. Neuvolatäti sanoi, ettei sitä kannata sitten käyttää. On varmaan huonoa mallia minulle.
Sain onneksi neuvolasta lähetteen fysioterapiaan, että jos sitä kautta löytyisi vinkkejä ja apukeinoja selkäkipuun.
Olen ollut jo reilu pari viikkoa sairaslomalla ja neuvolassa suositteli, että sairaslomaa jatkettaisiin, kun vaivaa on kerran levossakin. Sain ensiviikon lopulle neuvolalääkäriajan, mutta tänään pitää vielä mennä normaalille terveyskeskuslääkärille.
Ihan kauheeta nää kivut. Tulee sellasia viiltäviä kipukohtauksia alaselkään, ettei niiden aikana pysty liikkumaan. Huonoina hetkinä alaselkään särkee koko ajan eikä mikään asento tunnu hyvältä. Liikkuminen ei ainakaan auta yhtään, vaan pahentaa vaan. Parempina päivinä, jos oon ottanut tosi rauhallisesti, kipu ei ole niin sietämätöntä. Liikunnalla tarkotan ihan perus kävelyä, mikä muuten muistuttaa enemmän pingviinin tallustelua nykyisin. :D
Alkuraskaudessa kipu säteili pakaraan ja jalkaan enemmän, mutta nyt kipu on vaihtunut tuohon alaselän viiltäviin kipuihin ja ne on ainakin triplasti kauheampia. Särkylääkettä oon ottanut, mutta aika vähän. Yleensä pahimpina hetkinä oon yöksi ottanut 1g panadolin. Ei toi panadol oikein auta tälläsiin kipuihin..
Harmittaa olla sairaslomalla, mutta kun mietin, että jos kivut ovat tälläisiä kotioloissa, niin millaista sitten olisi olla töissä rasituksessa.. Ehkä parempi tyytyä sairaslomaan.

Nännit. Onko muilla ollut ongelmia nännien kanssa? Mulla on kuivunut ihan kauheesti.. Oon rasvannu niitä nyt aina suihkun jälkeen perusrasvalla, kun neuvolassa niin suositeltiin. Eilen kuitenkin nännin iho halkesi vähän ja tuli verta. Otin nännit puheeksi uudelleen tänään neuvolassa ja sain jotain testipaketteja jostain lampaanrasvasta, minkä kuulemma pitäisi auttaa. Onneksi nännit eivät kuitenkaan ole kipeät, ainoastaan kuivat.

Tänne on sadellut paljon ultakuulumisia. Onneksi suurinosa on ollut positiivisiä eikä sen suurempia ongelmia ole ollut! :)

Ihana toi toukkapussi! Kumpa osaisin neuloa hyvin, niin varmasti innostuisin tuollaisesta!

Popcorn2 ja pikkuinen 22+0
 

Yhteistyössä