***Lokakuun lutuset kesäkuussa!***

Mä olen myös yhdistänyt ummetuksen paineentunteeseen. Levolac kun alkoi oksettaa, ostin sellaista jauhetta mikä sekotetaan johonkin nesteesee. Ja ei muuten maistu läpi yhtään! oon kokeillu kahviin ja cokikseen, ainut miinus on aika kova hinta. Lääkärissä kävin tänään ja mitään apua ei ole saatavilla kipeisiin suonikohjuihin sisäreidellä ja alapäässä. Kiva kun istuminen, liikkeelle lähtö, pitkä seisominen ja vessassa käyminen sattuu.. Eli kiva kesä/syksy edessä. Tää oli viimenen niitti, etten todellakaan synnytä tätä alakautta! Eilen äitipolilla kävin ja siellä sanottiin että neuvolasta laitettiin vähän liian herkästi sinne sokereiden takia. Parin viikon päästä laitan sähköpostilla sokerit sinne ja ellei niissä ole mitään seuraava käynti on viikolla 30. Kaveri painoa 695g ja edelleen oli jalat ristissä, ei selviä ulokkeita, eli ehkä tyttö mutta ei vieläkään varmaa, salaperäinen tyyppi ;)

Työt alkaa ahdistaa, mitään helpotuksia ei todellakaan ole tiedossa. Lomalle jään iltavuorosta ja yhtenä päivänä neuvola on aamulla niin sekin pitää vaihtaa iltavuoroon koska enhän minä nyt voi olla pois.. Tekis mieli jäädä saikulle pelkästään vitutuksen takia! iltavuorossa ollaan vielä yksin töissä, eli jos minua tarvitaan jossain, on ihan sama olenko syömässä tai muuta.. kiva siinä olla kipuineen ja pitää sokerit hyvänä!

nimistä mulle/meille nimi on ihan selvä. Kaikkien lapsien kohdalla on ollut jo aika vahva ehdokas rakenneultrasta asti ja sitten vauvan syntymään jälkeen päätetty sopiiko vai ei. Kaikille tähän mennessä on sopinut :) kummeistakin ollaan jo yksi päätetty ja pyydettykin jo.

paineen tunteesta: mullahan oli just noilla viikoilla sitä, kun olette jutelleet. Näytillä kävin, mutta ei ollut siis mitään. Nyt 25+5 ei enää painetta.

sikiön veriryhmä määrityksestä: hilkulle meni, mutta muistinpas käydä verikokeessa. Se piti ottaa ennen rv 26+0 ja yhtäkkiä eilen vasta muistin koko homman. Kävin sitten tänä aamuna ja tuloksia sitten vaan odotellaan. Mä itse on rh- ja mies rh+, lapset ovat perineet häneltä tuon +:n ja mulle joka synnytyksen jälkeen isketty piikki kankkuun, mutta nyt uutena käytäntönä on, että sikiön veriryhmä määritellään ennen syntymää ja myös piikki äidille pistetään jo raskaus aikana, jos vauva rv+.

ninni12345: jännä, että ne suonikohjut vaivaa sua noin kovin. Mulla aina kun ovat tulleet (siis raskausaikana), ovat olleet kipeät pari viikkoa ja sitten kipu mennyt ohi. Tietty ne suonikohjut siellä tallella, mutta ei niitä huomaa normiolosuhteissa. Nyt kun tuli jalkaan tuo pinnallinen laskimotulehdus, tilasin lisää raskausajan tukisukkahousuja. Netistä tilasin, mutta ihan himmee juttu (niissä ei ollut mitään toimitusmaksua), niin myyjä laittoi sähköpostia, että ne mulle kotiin ja saan koittaa kun arvoin kahden eri koon välillä. Toi on mun mielestä asiakaspalvelua parhaimmillaan. On kuulemma siis ajamassa illalla Lohjan läpi, niin samalla koukkaa, mutta sukkikset nyt mahtuisi vaikka kirjekuoreen jonka postimaksu heille 0,55€...

Viimeksi muokattu:
Minä olen vihdoinkin alkanut tuntea liikkeitä (rv 24) niin, että jonkinlaisella varmuudella voin tunnistaa ne sikiön liikkeiksi. Ja nyt kun maha on jotenkin työntynyt eteenpäin, niin nyt alkaa tuntea olevansakin raskaana. Ajatus ei ole niin epätodellinen kuin aiemmin.

Meilläkin nimikeskustelut käynnissä. Muutama vaihtoehto löytynyt, luultavasti katsotaan siihen asti että lapsi syntyy, että tuntuuko mikä ajatelluista nimistä parhaiten sopivan.

Laitoin kelaan anomukset vetämään: äitiysavustuspakkaus ja äitiysraha nyt haussa. Vanhempainrahaa hakeekin sitten mies. Pitääköhän sekin anoa nyt heti, vai riittääkö, että hakee sitten pari kuukautta ennen vapaan alkua? Ja lapsilisä haetaan kai vasta lapsen syntymän jälkeen.

Ninni: nyt tilasin sabamed-nettikaupasta, mutta musta parempia kyllä ovat tukisukka.com :sta tilatut. Ja kyllä ne auttaa ihan oikeasti, ihan erilainen tunne kun ne ollut päällä. Hyvin huomaa varsinkin nyt kun ollut tuo pinnallinen laskimotulehdus, niin jos tukisukkahousut ollut päivän, jalka ei särje paljon. Vasta sitten kun tukisukkahousut riisuu pois. Jos esim farkut jalassa, kipu tuntuu koko päivän. Joten kyllä ne oikeasti auttaa paineeseen ja jalkojen verenkierrossa. Nyt kun on ollut vielä niin kylmää, on ihana pitää niitä ja äitiysmekkoja.

Kasenja esikoisen aikaan mä hain samalla kertaa lapsilisän muiden avustusten kanssa. Kun esikoinen oli syntynyt tuli päätös postissa. Nyt tein samalla tavalla, eikö Kelan täti sanonut mitään etteikö sitä voisi jo hakea samalla =)

Nimistä ollaan miehen kanssa juteltu, tai minä oon ehottanu jotain ja hän vaan sanoo että toihan ois ihan kiva ????

Kasenja: Kyllä lapsilisää voi hakea jo nyt. Just tein ite hakemukset äitiysavustuksesta, äitiysrahasta, vanhempainrahasta ja lapsilisästä. Vanhempainrahan hakemisesta sanotaan Kelan esitteessä näin: "Hae vanhempainrahaa kuukausi ennen vapaan aloittamista."

Oliko täällä muilla suonenvetoja jaloissa? Mulla meinaa olla aamuisin ja nyt "vaiva" mikä on tullut, niin elohiiri on silmässä monta kertaa päivässä. Ärsyttävää. Luin netistä, että magnesium auttaisi, mutta syön jo multivitan raskausvitamiineja ja niissäkin on jo magnesiumia. Uskaltaisikohan sitä lisätä?

Tänään viety pissaputkia labraan. Nyt odotellaan, että kuuluuko soittoa. Onko tulehdusta vai ei.

Lapsilisästä, mäkin täytin sen hakemuksen, jolla haettiin nyt kerralla ihan kaikkea mahdollista. Tai siltä se ainakin tuntui. Kävin itse viemässäkin laput kelaan ja siellä se tätsky sanoi, että päätös lapsilisästä tulee sitten lapsen synnyttyä. Ei vaan tarvitse monesti muistaa hakea, kun on nyt kaikki haettu. Päätökset tulee sitä mukaa, kun on ajankohtaista. :)

Nimi meillä on päätettynä. Tosin en nyt tiedä muuttuuko se vielä matkan varrella. Ja jos tää poju näyttääkin esimerkiksi masunimeltään, että osaako sitä sitten vaihtaa vai annetaanko tämä. Sen näkee sitten pojun synnyttyä. Ollaan kuitenkin antamassa kolme nimeä, toka tulee miehen suvusta ja kolmaskin sattumalta, oon vaan aina tiennyt haluavani antaa sen nimen joksikin nimeksi, jos saan pojan.

Tää taitaa olla kova poika hikkaamaan! :D Ultrassakin hikotteli ja nyt viimeisten päivien aikana olen pariinkin otteeseen tunnistanut. Voi reppanaa, tuntuu häiritsevän moinen nykiminen.

Ylipäätään poju liikkuu ihan hurjasti! Välillä mietin ehtiikö nukkua ollenkaan, kun koko ajan joku möngerrys päällä enemmän tai vähemmän. Mutta ihana vaan kun liikkuu, vaikka välillä kyllä saa jo ihan säpsähtää sitä, millaisella voimalla potkut tulevatkaan. :heart:

Myönnän, että mulla on lähtenyt ihan mopo käsistä vaateostoksilla.. :ashamed: Mutta eipä lopu vaatteet sitten kesken. Ihan pikkuruisimpia 50 koon vaatteita en ole kauheasti ostanut. Ajattelin muutamat kirppikseltä ostaa, jos kivoja löytyy. Kun voi olla ettei ne koskaan mahdukaan. Mutta jos isäänsä on tullut, hukkuu tää poju kyllä niihinkin. Miehellä oli kokoa niin vähän ja pienikokoista sukua molemmilla, joten koitan varovasti toivoakin ettei vauvasta jättiä kasvaisi masussa..

senya ja Vili 25+0, POKS :heart:
hurjaa, pienellä olisi jo hyvät mahdollisuudet selvitä!

Pissanäyteputket vein minäkin aamulla labraan. Huomenna sit neuvolasta soittelee tuloksista =) Nyt ei sit tosin oo tänään mitään oireitakaan tuntunu :), hyvä niin.

Huomenna vihdoin ja viimein kauan odotettu rakenneultra meilläkin. Vieläkään ei olla päätetty, et halutaanko sukupuoli tietää, jos siitä siellä selvää saisi. :heart: Samalla reissulla pitäisi hakea turvakaukalo. Huudosta sellasen ostin. Käytettynä about kaikki meillä hankitaan. Se on niin lyhyt aika kuitenkin, mitä niitä tarvitaan ja mieleisiä löytyy kumminkin, tarjontaa on tosi paljon. Suunnitteilla ei ainakaan oo enempää lapsosiakaan tämän jälkeen ;)

Lapsilisä on aina haettu meilläkin jo samassa syssyssä äitiysrahan ja -avustuksen kanssa joka kerta. Mut ei kai sillä väliä ole, vaikka niitä erikseenkin hakee. Mut helpompi kai samalla, niin ei sit unohdu ainakaan...

Liikkuu kovasti meidän masuasukki myös. Isäntä kun laittaa ison kätensä vatsan päälle, niin tuntuu, että aina silloin vaavi lopettaa touhunsa =) Liekö sit joku rauhoittava vaikutus. Mut muutaman kerran on potkun tuntenu jo isukkikin :)

Elli ja Nillestiina :heart: 20+6

Hain verkossa äitiysrahaa, mutta jäi jotenkin hoksaamatta se lapsilisä. Pitääpä mies usuttaa hakemaan lapsilisä samalla kun laittaa sen oman vanhempainraha-anomuksensa. Viisautta kyllä hakea samalla kertaa kaikki. Syksyllä on taatusti muutakin tekemistä ja muistamista kuin kelan planketit!

Makeannälästä oli ketjussa juttua jokin aika sitten. Huomasin yhtäkkiä, että se on alkanut minua vaivata. Eniten tekisi mieli makeita hedelmiä - kaupassa kaikki persikat, nektariinit, ananakset ja aprikoosit tuoksuvat ovelle asti houkuttelevasti. Mutta mikä hyvänsä imelä houkuttaa. Tämä on alkanut nyt viime viikolla, yleensä en ole erityisen makeanperso. Toivottavasti tämä on vain joku väliaikainen vaihe.

Musta taas tuntuu, että makea ällöttää. :D Hyh. Makeaa voi syödä ihan pikkuisen ja sen jälkeen tulee kyllä stoppi vastaan. Hedelmät vielä menee, mutta nää keksit, karkit, jätskit, piirakat yms. on kyllä jäänyt ihan kokonaan. Mutta ehkä linjat kiittää tästä, tai hienoisesti vihjailee, että nyt riittää puputus. Himoitsen vaan ihan ns. tavallista kotiruokaa. Grilliruoka on kyllä NAM :p

Käytiin tänään miehen kanssa kirpparilla. Samalla reissulla piti käydä ostamassa mulle tukivyö, mutta sepä löytyi edullisesti tuoltakin! Oli vielä oikeaa kokoa ja hyväkuntoisen oloinen, joten miksipäs ei. Vähän olen skeptinen siihen, auttaisiko oikeasti, mutta nyt voi ainakin kokeilla eikä mennyt iso raha.

senya ja Vili 25+0

Tsuikkelista vaan :)
Maanantaina kävin siis diabeettes hommien takia äitipolilla, insuliinii nostettiin mut onneks tarttee vaan kerta päivään pistää. Tyypin painoarvio sillo oli 752g eli kasvaa vauhilla. Kasvu menee keskikäyrän ja yläkäyrän välissä et on ihan kuulemma sopivan kokonen. Hyvin huomioivat kesäloman ja kysyki et ollaanko lentämässä johonki kun noille insuliineille pitää olla sit todistus. Mutta tarpeetonta siis kun ei lennetä tänäkään kesänä. :) muuten tänne ei vissiin kuulu mitään isompia ihmeitä. Samaa shittii ku ennenki. Huomenna nähään mun veljee, joka asuu pohjosempana suomee ja on nyt käymässä täällä ennen armeijaan menoa. Pääsee seki tutustuun paremmin tuohon kääpiöön ja mää saan vuorostani vähä hengittää välillä. :) mutta nyt kutsuu pyykkivuori ja sohva. Yöt valvoskellaan nii oon taas aivan tuhannen poikkia rikki särki. :/ ei jaksais noita heräämisiä enää..

Nimistä on ollut puhetta. Meillä on alustavasti etunimi Vekaralle päätetty, mutta toinen ja kolmas nimi on pohdinnassa. Etuniminkin lyödään lukkoon vasta vaavelin synnyttyä. Neidin etunimi löytyi masuaikana ja neiti näytti nimeltään, niin se oli helppo päätös.

Kummeista ei ole päätöstä, vaikka olen muutamia ehdotellutkin.

Makeannälkä iski eilen. Söin donitsin ja vielä jäätelöä. En ole vielä linjoista huolissani, sillä paino ei ole vielä noussut edes ensimmäisen neuvolan tasolle. Eli ihan huoletta herkuttelin nyt, kun teki kovasti mieli.

Jahas, neiti heräsi...

Luckygirl & Vekara 22+6

Moikka!

Eipä ole taas tullut kirjoteltua mitään. Ollaan reissattu ympäri suomea ja Tallinnassakin pyörähdettiin :) Nyt sitten vihdoin istahdin koneelle kunnolla niin joutaa kirjottamaan jotakin..

Nimeä ei olla vielä sen kummemmin mietitty. Päätös tehdään varmasti sitten kun vauva on syntynyt :) Kummejakin voisi ruveta miettimään. Kaikki tahtoo jäädä aina viimetippaan..

Hikkaamista täälläkin! Lähes päivittäin tuntuu juurikin sellaista tasaista nykimistä :D

Minulla myöskin veriryhmä rh- tänään kävin antamassa verinäytteen sitä sikiön veriryhmän selvittämistä varten. Aika jännä että sen saa selvitettyä jo ennen syntymää :) Huomenna olisi sokerirasitus, tylsää se istuksiminen siellä labrassa, mutta onpahan ohi sitten sekin.

Makeannälkä olisi kyllä ihan jatkuvasti. Toivottavasti ei noissa sokereissa olisi nyt mitään häikkää..

Toivottelen jo nyt kaikille mukavaa juhannusta! :) Me lähdetään minun vanhempien luokse sitä viettämään. Mitäs suunnitelmia teillä muilla on? :)

Sunniva 25+3

Täällä on juhannus suunnitelmat hyvin selvät: pakataan ja siivotaan. Ensi viikolla muutetaan isompaan kotiin!
Etunimi on päätetty tytölle, pojalle ei. Vielä pitäisi keksiä toinen nimi tytölle mikä loppuu -lia päätteeseen..

Tervehdys!
Jospa minäkin jotain uskaltautuisin kirjoittemaan..

Meillä ei olla vielä nimiä lyöty lukkoon. Alustavia pohdintoja kylläkin on. Myös isojen sisarusten nimet päätettiin vasta kun olivat syntyneet. Sukupuolta ei ultrissa kyselty ja haluttiin miehen kanssa tutustua ensin pienokaiseen.
Tässä raskaudessa olen vasta ihan vähän aikaa sitten alkanut hahmottamaan "aikuisten oikeasti" että meille on tulossa kolmas lapsi. Taustoista sen verran että isot veljet on lapsettomuushoidolla pitkän kaavan kautta alkunsa saaneet ja lapsiluvun piti olla meidän perheessä täynnä. Nuorimmainen nyt 4.-vuotias. Itse salaa aina toivoin että lapsi meille vielä suotaisiin. Tämä pikkukolmonen olikin sitten todellinen yllätys ja luomuihme. Plussatestin tein vasta menkkojen ollessa 2kk myöhässä. En olisi koskaan voinut uskoa että tulisin raskaaksi enää.

Paineentunnetta on mullakin. Pitää ottaa sen kanssa varovaisesti kun kohdun sisäsuu on jonkin verran tunneloitunut ja kanava lyhentynyt. Rakenneultrassa viime viikolla todettiin. Onneksi kipeitä supisteluja ei ole ollut. Kovotteluja kylläkin. Töissä olen vielä pystynyt olemaan. Toivottavasti saikulle ei tarvitsisi jäädä. Esikoisesta olin vuodelevossa monta viikkoa supistelujen ja kohdunsuun ennenaikaisen kypsymisen vuoksi. Ja se ei ollut herkkua vaikka tärkeää vauvan hyvinvoinnin vuoksi olikin. Toinen meillä syntyi ennenaikaisesti, supisteli lähes läpi raskauden. Nyt ultrassa muuten kaikki oli kunnossa.

Magnesiumia syön minäkin suonenvetoihin. Auttaa hyvin mutta jos pari päivää jää välistä, kyllä huomaa. Purkin ohjeen mukaan uskaltaa raskaanakin ottaa.

Päivittelisittekö mullekin rivin: Jisu / 33 / 3. / Oys / ??

Jisu & Nuppu 22+1

Suonenvedosta ja suonikohjuista olitte keskustelleet. Itseäni on vaivannut molemmat vaivat toisessa jalassa raskausaikana ja etenkin hellesäällä (nythän ei taas ole huolta lämmöstä, täällä ainakin palellaan juhannuksena : /. Kuuma sää yhdistettynä rankempaan liikuntaan tekivät suonenvetoja yöllä jalkaan. Neuvolassa kehottivat reippaasti lisäämään magnesiumia ja kalsiumia. Sain ohjeeksi raskaana ollessa näinkin suuret määrät kuin kalsium 500-1000 mg/vrk ja magnesium 250-500 mg/vrk. malttamaton kiitos vinkistä, pitää ottaa nuo tukisukkahousut hankintalistalle!

Rakenneultrassa käyty! :heart:
Kaikki näkyi hyvin, vauveli kääntyili juuri sopiviin asentoihin siinä tutkimuksen aikana... Rakenteet kunnossa ja paino 378g, eli ihan sopivasti viikkoihin nähden.
Kyllä me sitä sukupuolta sitten siinä kysyttiin ja mitään ulokkeita ei näkynyt, eli tyttölupaus saatiin :heart:. Onnellinen olo =) Sukupuolella ei mitään väliä meillä ollu, mut mies on vaan hokenu, että poika se on ja moni muukin on veikannu pojaksi vatsan muodon perusteella :D

Turvakaukalokin osoittautui juuri niin hyväkuntoiseksi, kuin myyjä kehuikin, eli tyytyväisiä ollaan siihenkin.

Juhannusta vietellään mun vanhempien mökillä perinteisesti. Rauhallista grillailua, saunomista ym. ajanvietettä...

Hyvää juhannusta kaikille!!

Elli ja Nillestiina 21+0 :heart:

Tervetuloa vaan uusille! :)

Ihanaa kuulla taas hyviä ultrakuulumisia! Ite oottelen et tulis postissa aika taas ultraan, tällä kertaa äippäpolille :)

Mua on alkanu yhä enemmän vaivaamaan pissaongelmat, lähinnä se kun joskus aivastaa, lirahtaa pissaa housuun (suurin raskausvaiva tällä hetkellä, melko helpolla olen päässyt)..kävin ostaan siteitäkin.. Onneksi sitä ei tapahdu usein mut toissapäivänä kaksi kertaa, ja sai pistää päällyhousutkin pesuun.. :D :(

Eilen oli neuvola ja oli ihanaa taas kuunnella sykettä joka oli 145. Poju ei ois oikeen malttanu pysyä paikoillaan :) Verenpaineet oli taas hyvät, 118/72.
Suonenvetoa mulla on välillä ollut aamulla sängystä noustessa toisessa pohkeessa, tosi kipeästi vetää!!

Tulossa erilainen juhannus kuin ennen, mun vanhemmilla rauhassa grillaillaan miehen ja serkun perheen kanssa. Mökille ei päästy kuitenkaan :(

Ihanaa juhannusta kaikille!! <3

Viimeksi muokattu:
Voi ei ninni12345, kuulostaa aika pahalle...

Mulla jäi kertomatta muuten, että se mun pissa olikin sit puhdas, eli jotakin muuta oli ne oireet. Tosin ei niitä oireitakaan oo enää :)
Mut juu, mullakin lirahtaa joskus housuun :ashamed:, aivastaessa toisinaan, tai yskiessä.

Elli

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä