"Lokakuun lutuset 2014"

Ihanaa kun joku kuunteli eikä pitänyt tyhmänä ja ylihuolehtivana äitinä. Mulla tää imetys on aika vähästä muutenkin etten usko sillä olevan paljoa merkitystä. Mekin käydään joko Kimmolla tai Kivistön Kaisalla, molemmat loistavia :)

Ninni, koskiko lääkärin ohje "kakkaa joka päivä" korviketta saavia lapsia vai kaikkia? Olen kuullut että olisi eroa mutta en tiedä. Meillä kakattiin vihdoin eilen.

Meille on nyt tullut flunssa, vaikka olen yrittänyt olla varovainen. Aamuyöstä nukkui rinnallani ja päivän nukkunut vain lyhyitä torkkuja sylissä. Suolatippanenäsumuketta olen antanut, yöllä sipuli sängyn vieressä ja aamulla sitterissä, kosteassa kylpyhuoneessa kun olin suihkussa. Onko teillä muita neuvoja?

^ nosta vielä sängyn pääty ylös.

Meillä ollaan kans flunssassa. Esikoisella alkoi jo lauantaina. Mulla on nyt kurkku oudon tuntunen, väsyttää ja paleltaa. Ja tietysti lauantaina on kastajaiset!! Miten tässä jaksaa mitään tehdä?! Huoh..toivottavasti vauva pysyisi vaan terveenä.

Kuulemma jos syö joka päivä, pitäisi jotain tulla päivittäin uloskin. Annoin äsken pullollisen maidotonta korviketta, normaalia enemmän pulautti mutta nyt nukkuu rauhallisena sitterissä. Toivottavasti tää nyt auttaisi, olisi tosiaan kiva nauttia tästä vauva-ajasta, meillekkin tämä on viimeinen kerta.

Kiitos Ninni vastauksesta! Kyllähän se kuulostaa järkevältä että uloskin pitää saada sitä mitä sisään pistää... Varasin eilen ajan refleksologille, katsotaan onko hyötyä. Ensi viikolla on aika.

Kiitos Tuulia kommentista! Nostin eilen, mutta kun neiti harvemmin sängyssään nukkuu... Yritin laittaa tyynyn meidän sängyn petauspatjan alle, mutta pikkuinen vain valui alas myttyyn. Toivottavasti teidän pikkuinen ei sairastu!

Viimeksi muokattu:
Niiiin vaikeaa kuvitella että vauvalla olisi ummetusta, meillä on edelleen monet kakat päivässä. Alan kohta epäilemään että vaikuttaa hitaaseen painonnousuunkin, kun jatkuvasti kököt vaipassa :| Olen itsekin harkinnut maidottoman dieetin kokeilua mutta taidan odotella vielä ensi viikon nla-lääkärin tapaamista ennen sitä.

Nyt seuraa valitusta.. Eilinen oli ihan kammottava päivä. Vauva nukkui taas enintään 30min pätkiä ja lopun aikaa roikkui tissillä tai kitisi väsymystään :mad:. Mikä h*lvetti siinä on että ei voi nukkua vaikka ihan selvästi on väsynyt!!??!!? Kyllä muuten oli väsynyt äitikin, melkei meni jo uupumuksen puolelle.
Luojan kiitos yö oli rauhallinen kunhan nukkumisessa alkuun päästiin. Tällä hetkellä perhepeti on meille kyllä se ainoa vaihtoehto, syöttämistä varten ei oikeastaan tarvitse kunnolla edes herätä. Jos eilisenkaltaisten päivien lisäksi pitäisi yötkin kukkua niin pää pehmenisi kyllä lopullisesti.

Hävettää kyllä valittaa, minulla on sentään vain tämä yksi rääpäle täällä :ashamed: Taisin etukäteen kuvitella tämän vauvaelämän vähän toisenlaiseksi niin on nyt hieman vaikeaa hyväksyä tämä todellisuus.

Taidan rimpauttaa neuvolaan, näyttää että ukolla voisi olla silmätulehdus toisessa simmussa.

Ninni minäkin täällä mietin vauvan viemistä lääkäriin kun neuvolalääkäri vasta 4.12 ja siihen omasta mielestä siis ikuisuus. Mielenkiiintoinen juttu tuo tuo silent refluksi kun googletin. Täsmäisi nimittäin meidänkin vauvaa kun hän pulauttelee välillä tosi paljon syömisen jälkeen, hikka on jatkuvasti ja välillä tulee pulautusta kuin kaaressa oksentaen. Olen aina ajatellut refluksia vain järjettömänä oksentamisena. Tosin outoa kun päivät neiti on itse rauhallisuus ja jotenkin tässä on kuitenkin muutakin takana kuin hukassa oleva päivä ja yörytmi kun lohduttomat yöitkut ja valvominen alkoivat jo sairaalassa. Maidotonkin pitää kaiketi laittaa kokeluun.

Viime yönä valvottiin taas ainakin kolmeen. Jossain vaiheessa nukahdin vauvan ähinää ja puhinaa kuunnellen ja se oli sitten hänellekin lopullinen simahdus. Ihana isäni oli herännut kukonlaulun aikaan, että ehti ajaa tänne viemään esikoista kerhoon ja vie hänet kerhon jälkeen mukanaan. Nyt mulla on sitten vain vauva täällä pari päivää. Hankalaa vaan kun tekisi mieli vetäytyä vauvan kanssa tuonne pimeään makkariin, mutta näiden ongelmien takia kuitenkin pitäisi pitää yllä päivärytmiä. Tänäänkin laitoin hänet ulos nukkumaan yhdeksältä ja nukkuu edelleen. En sitten tiedä mitä seuraavien unien kanssa tekisi, että pääsisin itsekin sänkyyn.

Se on kumma miten on alkanut pelkäämään iltoja/öitä. Valmiiksi jo ahdistaa, mitä ensi yönä taas tapahtuu.. Eilen neiti nukahti mun syliin mutta kun yritin siirtää sänkyyn heräsi. Sitten tuli mun viereen halusi tissin ja sitten tietysti pulautti sänkyyn.. En tiedä miten tämä maidoton korvike auttaa, pulautusta on tullut lisää mutta on mielestäni rauhallisempi. Olen imettänyt vähemmin, ajatellen ettei musta siirry lehmänmaitoa, kub ei se mun elimistöstä poistu kuitenkaan kovin nopeasti. Eilen tosiaan vasta alotettiin, täytyy vaan rauhassa odottaa ainakin viikko. Jotenkin vaan hulluna tarkkailee oireiya ja toivoo jotain helpotusta tähän..

ninni12345: lohduttaako yhtään, että kohtahan nämä meidän neidit on 3kk ja siihenhän mennessä pahimmat itkut pitäisi olla itketty. Musta niin hurjaa miten aika kuluu, alkaa neiti olla jo niin iso. 3lla päiväunilla päivä sujuu, sylissä lähinnä syöttöjen ajan ja muuten hengailee leikkimatolla naureskellen. Eilen käytiin neuvolalääkärillä pääkasvukontrollissa ja tuomioksi saatiin täysin normaalikasvu eli turhaan huolestuin.

Itse ainakin niinä hetkinä kun tuntuu että turhauttaa tai epätoivo meinaa iskeä ajattelen että tästä ei ainakaan pitäisi tilanteen huonontua vaan vauva kasvaa ja itkut pitäisi alkaa vähentyä kuten malttamaton sanoi. Loppujen lopuksi nämä ensimmäiset kuukaudet menevät nopeasti :)

Vaikka onhan se totta kai väsyttävää jos vauva ei nuku ja itkeskelee paljon. Itsekin huomaan pahimpina itkuhetkinä tuntevani huono äiti- fiiliksen kun en ymmärrä vauvani tarpeita tai en pysty häntä auttamaan. Mutta se varmasti kuuluu asiaan ja varsinkin ensimmäisen kanssa kaikki on niin uutta ja ihmeellistä että yhteisen sävelen opetteleminenkin on melkoinen haaste. Mutta olen antanut nämä ensimmäiset kuukaudet itselleni luvan pyhittää täysin vauvalle, hän on tällä hetkellä se pääasia elämässäni ja keskityn hänen hoivaamiseen ja huolehtimiseen :). Eihän se arki vauvan kanssa ole todellakaan mitään helppoa, joten tsemppiä kovasti kaikille!! Kyllä se pikkuhiljaa varmasti helpottaa, koitetaan jaksaa!!

Onko teillä muilla vauva hylkinyt toista rintaa? Meillä nyt aamulla ei kelvannut oikea rinta ollenkaan, sitten annoin vasenta niin heti kelpasi. Vinkkejä?

Piti sitten pumpulla ottaa maidot pois. Ihmekkään, kun tuntu vähän pinkeeltä. Lähti 2 desiä maitoa.

Tosin me ollaan oltu kaikki flunssassa..voisiko se vaikuttaa?!

Käytiin tänään vyöhyketerapiassa ja hueroja kysyi voinko ottaa kuvia kun hän hieroo tyttöäni ja voiko hän käyttää niitä nettisivuillaan, saatiin sillä hieronta puoleen hintaan :) muutosta ei ole, kakkaa ei ole tullut ja yö meni vieressä tissi suussa..

Tiedän että tämä aihe taitaa olla aikamoinen tabu ja tästä on monia mielipiteitä, useimmat kielteisiä, mutta aion silti nostaa kissan pöydälle. Mitä mieltä te ihan oikeasti olette ns. huudatus-unikoulusta? Saadaanko sillä aikaan pelkkiä tunnevammaisia ylisuorittajia vai onko hyöty kuitenkin suurempi kuin haitta?

Olen nimittäin muutaman kerran eilisen ja tämän päivän aikana sitä kokeillut. Juu, näin anonyyminä uskallan myöntää :ashamed: Tietysti sydämeni itkee verta kun vauva huutaa, en muuta väitäkään. Lopulta kuitenkin uni voittaa. Ollaan keskusteltu miehen kanssa myös siitä tassuttelu-koulusta, varmaan kokeillaan sitäkin vielä lähiaikoina. Vähän skeptinen olen sen suhteen, luulen että vanhemman rauhoittelu ikään kuin kääntää nukahtamis-lähtölaskennan aina takaisin alkuun.

Ihan rehellisesti, olenko maailman hirvein äiti kun tietoisesti huudatan lastani? Lastani joka on vasta kuusiviikkoinen.. Valehtelematta juuri nyt on aikamoinen voittajaolo kun talo on hiljentynyt vauvan ollessa unten mailla, mutta aika pitkään kieltämättä kuului karjunta ennen kuin tähän tilaan päästiin. Teenkö siis lapselleni (vaiko vain itselleni) palveluksen vai kasvatanko tällä tavalla kylmää ja tunteetonta ihmistä?

Malttamaton onneksi huolesi päänkasvun suhteen oli turha.

Onhan tuo vauva niin mahdottoman ihana ja raskas, että kun uskoo tätä kestävän noin kolme kuukautta niin jaksaa kyllä. Suurin on ehkä huoli siitä, mikä vauvaa vaivaa kun itkeminen alkoi jo ensimmäisenä yönä. Tyttö huomenna jo 1 kk ja ensi kuussa joulu tuo ylimääräisiä vapaapäiviä ja vähän helpotusta tähän. Tänään sain nukuttua vauvan kanssa aamusta ja aamupäivästä sen verran, että ihanaa kun ei viluta jatkuvasti. Esikoinen vielä toisen yön mummolassa niin huomennakin saan nukkua aamulla sen minkä vauva nukkuu. Noin muuten täällä on myös päiväunille nukahtaminen ja niiden nukkuminen huonontunut niin hankala itse yrittää nukkua samalla kun ei tiedä kuinka pian kutsu ainakin hyssyttelemään tulee. Muistan varmaan pitkän ajan päästä näistä ekoista kuukausista kuinka ihanan silkkinen vauvan tukka oli ja poski pehmeä kun niitä on tässä tullut siliteltyä urakalla.

Bosch mulla ei ole unikouluasiaan oikein mielipidettä, mutta itse en siihen huudattamiseen vain pysty. Esikoinen nukkui ekan vuotensa tissille tai muuten viereen. Sitten istuttiin tuolissa pinniksen vieressä ja tassuteltiin ja otettiin välillä syliin. Sitten tuolia siirrettiin kauemmaksi sängystä ja pitkän aikaa luin lehtiä pojan huoneen kynnyksen tuntumassa tai surffailin netissä.

Bosch: mä en vauvaa ole ikinä huudattanut uneen. Esikoisen kanssa opetin nukahtamaan ilman tissiä tassuttelemalla vauvana, mut oli kyllä niin helppo ettei ikinä itkenyt anyway. Seuraava nukahti tissille tai annoin tutin. Kolmas ei tuttia syönyt, mutta iltatissin jälkeen siirsin puoliunisena sänkyyn ja nukahti. Kun oppinut kävelemään eli 10kk-1v vanhana kaikki siirretty pinniksestä normisänkyyn, jonne sitten jäävät iltapusujen jälkeen. Mä olen sitä mieltä, että jokainen tuntee oman lapsensa ja itkun: uni-itku, kipuitku ym, joten jos lapsi itkee selkeää uni-itkua niin kyllähän vaunuihinkin vauva nukutetaan heijaamalla. Itse en tämän ikäistä vielä ehkä pystyisi jättää huutamaan unen tuloa ja sitä paitsi kaikki muut lapset heräisi :D jotenkin kun muita kommunikointi keinoja vauvalla ei ole, niin haluan että vauva oppii, että hänen tarpeisiin vastataan eli jos tarvii nukutus apua, autan.

Viimeksi muokattu:
Olin jumpassa ja tyttö oli huutanut koko ajan ja piereskelly, sit meni hermot ja hain apteekista peräruiskeen. N.2 min ja kakka tuli. Nyt tyttö on tutti suussa mun sylissä ja ei ole ikinä halunnut tuttia?? Yllättävän vähän tuli kakkaa, vaikka kunnon iso kakka on tullut viimeksi viime viikon tiistaina, mutta eipähän ole paljoa ruokakaan maistunut.

Täällä huudettiin taas eilen illalla, nukahtamiseen meni yli € tuntia. Tulee niin toivoton olo ja tunnen itseni huonoksi äidiksi kun välillä mikään ei auta. Tissi rauhoittaa, ja mietin onko tarve tankata yötä varten, mutta sitten tuleekin maito ylös jos syötän liian usein. Onneksi pikkuinen nukkuu sitten yön ja aamun hyvin!

Mietin myös välillä pitäisikö vauva jättää huutamaan, mutta minulle se ei tunnu oikealta vaihtoehdolta kun pikkuinen on vielä näin pieni ja itku on vauvalle ainut tapa ilmaista itseään, eikä vauva ymmärrä vielä puhetta tai että äiti/isä tulee takaisin. Sitäpaitsi asumme kerrostalossa, niin naapureita käy sääliksi :D Mutta jos löytää tavan joka sopii itselle, vauvalle ja koko perheelle niin ei kai se väärä tapa ole?! Jos huudattaminen toimii ja äiti saa kerättyä voimia, jotta jaksaa loppuyön ja seuraavan päivän, ja vauva ei hätäänny niin, ehkä tämä onkin hyvä vaihtoehto?! Minkähänlaista tutkimustietoa tästä on? Ajattelisin kuitenkin että pysyvään turvattomaan oloon tarvittaisiin muitakin tekijöitä.

Vinkki nuhanenille: Laittakaa rintamaitoa vauvan nenään! Täällä se tepsi tehokkaammin kuin suolaliuos. Kuulemma silmätulehdusta, vaippaihottumaa ja vaikka mitä voi hoitaa rintamaidolla! :D

Malttamaton, ihana että teidän pikkuisella kaikki hyvin!

Viimeksi muokattu:
No klo 23:30-02 nukuttiin omassa sängyssä sen jälkeen viereen ja tissillä meni loppuyö. Tosi huonosti on syönyt mutta laskin että siitä rokotteesta on juuri se 10. Sama aika meni esikoisella kun alko puklailut ja huono ruokahalu vähän alle viikoksi. Odotan ensi viikon puoleen väliin. Jos ei ala ruoka maistumaan ja maidoton korvike selvästi auttamaan on mentävä uudelleen vaan Kimmolle..

Vau Ninni miten ihmeessä jaksat käydä jumpassa? Olen todennut, että lapset olisi pitänyt saada paljon nuorempana et ois jaksanut valvomista paremmin. Mulla nämä väsymyksen oireet niin fyysisiä, että hyvä kun jaksan tehdä pakolliset kotihommat ja jos vaunulenkillä tulee tuskanhiki jos en matele ja muuten vaan paleltaa suuren osan päivästä.

Viime yö oli aika kidutus. Nukahdin vauvan kanssa vihdoin vierekkäin noin 2.30 ja heräsin vauvan itkun 45minuuttia myöhemmin. Aivan hyytävä huuto, kakka, nälkä eli koko kierros alusta. En edes tiedä mitä kello oli kun nukahdimme uudestaan, mutta en ollut tainnut nukahtaa kunnolla vielä viideltä kun kuulin miehen liikkeet keittiössä kun teki aamupalaa. Tuli oikeasti eka itku näiden valvomisten takia kun olin niin sekaisin pienen unen jälkeen, että piti koota voimia et uskalsin ottaa vauvan syliin ja lähteä vaihtamaan vaippaa ja muuten rauhoittelemaan.

tuulia, voisko olla se rinnan täysinäisyys se ongelma ollu, jos ei saanu kunnon otetta niin pinkeestä tissistä? Täällä kyllä kans enemmän rimpuilee oikeanpuoleisella tissillä...

unikoulusta, ite en pysty kuuntelemaan vauvan itkua, kaikkeni teen, että vauvan saan tyytyväiseksi. Vauva-aika on niin lyhyt, että lähinnä haluan nauttia itsekin sylittelystä ja vierellä pitämisestä mahdollisimman paljon. Toki vauvat ja me äiditkin ollaan kaikki erilaisia, jokainen tekee omalla tavallaan. Oon huomannu, että ikäkin tekee omat juttunsa, sitä suhtautuu aika paljon rennommin asioihin nyt melkein nelikymppisenä, kuin esikoisen aikaan alle 25v.. Toisaalta meillä on kai ollu kaikki sellasia "helppoja" vauvoja, en tiedä.

Tänään oli neuvola. Painoa oli tullu taas hyvin, nyt 4690g, pituuttakin oli jo 55 cm. Napaa hoidettiin uudelleen sillä tökötillä, kun vieläkin oli sitä sientä siellä. Eipä siinä juuri muuta siinä neuvolassa sitten ollukaan :D Pieniä näppyjä on pikkuneidillä nyt naamassa kovasti, epäili, et josko olisivat jo niitä hormoninäppyjä rintaruokinnasta johtuen, mut yleensähän ne tulee vähän myöhemmin? Meillä on ollu yleensä kahen kuukauden iässä ristiäisten aikaan just sopivasti :D Sellainen mansikkaluomikin meiltä löytyy vatsasta navan vierestä vähän isompi kuin vauvan käsi kooltaan, eli aika iso. Ihan kirkkaanpunainen, pitäisi lähteä itsekseen vähän isompana sitten pois.

Tosi rankkaa tuon nukkumisen kanssa osalla, kovasti tsemppiä ja jaksamista, toivotaan, että pian helpottaa elämä!! :hug: Itelläkin kyllä väsymys painaa, kun uni on niin pätkittäistä, mutta saan sentään 5-6 tuntia yhteensä nukuttua vähintään joka yö.

Elli ja Linda 3 vko 4 päivää :heart:

Ninni Itse myös kävin aikaisemmin juuri tuollaisissa jumpissa ja nyt taas olen alkanut kaipaamaan niitä, mutta vielä en ole lähtenyt. Tosin jäsenyyttä minulla ei ole mihinkään kuntosaliin tällä hetkellä missä noita tunteja olisi.

Elli Hienosti pikkuinen kasvanut :). Meillä olisi ensi viikolla myös neuvola, oikeastaan lääkärineuvola, sitten taas tietää miten paljon tuo palleroinen on kasvanut, tuntuu ainakin jo kovin painavalta :D:D. Itse pelkäsin myös että näppylät ovat juuri ristiäisten aikaan mutta onneksi vielä on iho pysynyt hyvänä, ainoastaan päänahka tuntuu olevan kuiva.

Tosiaan monella tuntuu olevan täällä vauvan nukkumisen ja itkuisuuden kanssa pulmia. Voimatsempit kaikille!

kaikki sympatiat Koiruuz, Ninni etc. jotka painitte unettomien öiden kanssa! Toivottavasti pystytte päivisin saamaan muutaman tunnin unta kun vauva nukkuu. Täällä iltarumba alkaa n. 21-22 ja viimeistään 00.30 yleensä olen saanut nukahtamaan pidemmille unille. Tähän asti tankkausta, ensin molemmat tissit, väliin korviketta ja sitten vielä tissille. Välissä vaipanvaihtoa. Korvikkeen avulla ollaan saatu vauva syömään tarpeeksi, jotta nukahtaa. Muuten unensaanti pitkittyy eikä vaavi saa ruokaa tarpeeksi ja heräilee sitten koko yön. Tällä taktiikalla vaavi nukkuu neljään asti tai jos on mennyt tuohon puoli yhteen niin sitten nukkuu jopa viiteen ekan pätkän.

Meillä myös puklaa tosi paljon. Joko heti syömisen jälkeen tai vielä tunnin päästä syömisestä. Tänään lensi kaaressa sohvatyynyjen väliin heti syömisen jälkeen, how nice :) Kolmannet vaatteet menossa tänään puklujen takia. Ilmeisesti kaikki tämä normaalia kunhan paino nousee kuitenkin.

Tuosta huudattamisesta. Mä en myöskään pystyisi ehkä siihen. Tosin tuossa pari viikkoa sitten kun oli itkujakso niin mun mies sai useat kerrat huutavan vaavin nukahtamaan sillä, että istui sängyllä, piti vain sylissä, jutteli rauhallisesti ja silitteli. Sitten tyttö jonkin ajan huutamisen jälkeen väsyi ja nukahti. Eli ei mitään hyssyttelyjä, keinuttamisia ym. joita itse tein sillä tuloksella, että sama rauhoittumis, nukahtamis -heräämisrumba jatkui tuntikaupalla.

Viimeksi muokattu:
Sellainen muuten tuli mieleen tuohon rauhoittumisasiaan, että meillä rauhoitutaan ja yleensä myös nukahdetaan itkuraivareista/väsymysitkusta kun pidän vauvaa sylissä melko tiukastikin rintaani vasten, tavallaan vähän kuin imetysasennossa kasvot minuun päin, laitan usein vielä tutin suuhun ja juttelen tai hyssyttelen tai laulan hiljakseen samalla. Ainoa asento oikeastaan mihin "kohtauksen" aikana rauhoittuu/nukahtaa. Itkua eri huoneessa en minäkään pysty kuuntelemaan mutta tuolla meillä yleensä rauhoitutaan. Samoin sängyssä jos illalla nukkumaan mennessä tulee "kohtaus" niin otan vauvan samoin tiukasti kainaloon, kasvot minua päin. Jos kädet hurjasti viuhtovat pidän toista kättäni niiden päällä etteivät ne pääse niin paljon heilumaan.

Yhteistyössä