Hei taas!
Aika kuluu kuin siivillä ja netissä ei kerkiä juuri olla, mutta nytpä kerkesin
Kiva lukea muiden vuorokausirytmeistä, olen miettinyt miten näin pienen lapsen kanssa rytmitetään vuorokautta. Meillä mennään nukkumaan n. 22-23 aikaan illalla, eka uni pätkä on noin 4 h ja sitten 2x3 h pätkät päälle. Aamulla herätään 9-10 aikaan. Mies lähtee töihin klo 6 joten hän nukkuu vähän vähemmän kuin minä ja vauva, mutta ei onneksi öisin heräile syöttöjen aikaan vaan jatkaa unia jos vauva ei itke. Vauva nukkuu edelleen meidän sängyssä, helpompi syöttää yöllä ja ei yleensä kerkiä itkeä nälkäänsä kun ei mene aikaa nosteluihin, niin mieskin saa paremmin nukutuksi.
Päivisin vauva nukkuu 3 tunnin pätkissä, välillä syö ja seurustellaan, joten tuntuu melko helpolta tapaukselta tämä meidän neiti. Mahavaivoja oli D-vitamiinien aloituksen aikaan ja edelleen mennään 4 tipan voimin. Täytyy ehkä ensi viikolla uskaltaa nostaa annos 5 tippaan. D-vitamiinit on Mini Sun merkkiset ja lisäksi annetaan Rela Drops maitohappobakteeri tippoja.
Minua hieman jännittää milloin vauvan kakkimis kerrat harvenevat, vaippakalenterissa oli että n. 6 viikon tietämillä kakkaamiskerrat harvenevat ja vauva kakkii jopa enää kerran viikkoon. Nyt on vielä tullut ainakin 3 kunnon vaipallista vuorokauteen. Yleensä kakkaa ährätessä vauva vähän itkeskelee ja silloin ei auta muu kuin heijata vauvaa käsivarsilla niin kauan että pylly pärähtelee. Vyöhyketerapeutin numero on varuilta tallennettu puhelimeen jos vauva muuttuu itkuiseksi tai vatsa ei toimi, moni tuttu on saanut avun itkuiselle vauvalle vyöhyketerapeutin luona. Meillä käytetään koirat säännöllisesti osteopaatilla, siitä en ole aikaisemmin vielä kuullut että osteopaatilla käsittely auttaa myös vauvoja, mutta ehdottomasti kokeilen sitäkin jos ongelmia ilmenee, kiitos vinkeistä!
Jostain luin että usein esikoisilla saattaa olla itkuisuutta yms koska synnytys kestää pidempään ja vauva on puristuksissa pidempään. Silloin saattaa kroppa mennä niin jumiin että itkettää enemmän.
Omien ruokien kanssa olen ollut melko tarkkana ja yrittänyt karsia ilmavaivoja aiheuttavat ruoka aineet pois. Yhtenä päivänä erehdyin syömään hernekeittoa, sitä en enää tee niin kauan kuin vauva on rinta ruokinnassa koska selkeästi aiheutti myös vauvalle ilmavaivoja.
Me ei olla käyty vielä edes isommassa kaupassa vauvan kanssa vaan yritetään vältellä näin flunssa aikaan noita isompia ihmis paljouksia. Sukulaisten luona ollaan kyllä vierailtu, mutta varmistetaan aina että eivät ole sairaina. Ehkä hätävarjelun liioittelua, mutta ensimmäisen lapsen kanssa ensimmäinen flunssa tuntuu aika pelottavalta, varsinkin kun toinen on vielä niin pieni.
Kotona olosta olen nauttinut kovin, minusta on mukava olla vaan ja elää vielä vauvan ehdoilla. Eli nojatuolissa istumista ja syöttöjä, leikkimatolla seurustelua, välillä syön itse ja käytän koirat ulkosalla ja kerran päivässä käydään pienellä vaunu lenkillä. Kun mies tulee töistä niin hän viihdyttää välillä vauvaa ja minä käyn ruokakaupassa. Päivän ainoa ulkopuolinen ihmiskontakti =) vuoden vaihteen jälkeen uskalletaan sitten mekin perhekerhoilemaan, voi olla että silloin jo kaipaa muutakin seuraa kuin vauvan seuraa päivisin
1kk neuvolassa oli tullut pituutta 4cm ja painoa n. 900g lisää lähtötilanteeseen verrattuna
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille! Toivottaa Ankkurinappi ja pikkunappi 4vk4pv.