"Lokakuun lutuset 2014"

Kiitos lounasseurasta Cubula ja Chocolatebox. Eilen oli eka päivä kun vauva piti niistää vain aamulla niin ehkä flunssa on nyt vihdoin menossa ohi tai sitten pitää lähteä ilmankostutin kaupoille.

Bosch onnea hääpäivän sopimisesta ja hienosti teidän pieni on nyt kasvanut!

Anniki oletko huomannut maidottomalla olevan vaikutusta vauvan oloon?

Tuulia taidan tällä kertaa laittaa aina tipan korviketta vauvan perunan yms joukkoon kun se aika tulee. Olen antanut melkein joka ilta pullollisen korviketta niin lopullekin tulee käyttöä. Esikoisen aikaan pakastin ahkerasti tippoja pakastuspusseihin.

Ja kakasta. Vihreä haiseva lieju liittyi jotenkin siihen koliikkiin, kun itku loppui kakka muuttui ruskeammaksi. Edelleen välillä vihertää, maitoryynejä on mukana ja on niin löysää, että helposti sotkee muutakin kuin vaipan. Varma vinkki on myös se, että jos maha ei ole toiminut edellisenä päivänä kannattaa laittaa taskuvaippa niin kakka takuulla tulee 30min sisällä :) Meillä osakestoillaan ja sopivat vaipat ovat tuon tosi hoikan lapsen kanssa vähän hakusessa.

Jayy tervetuloa mukaan

Hienot mitat teillä malttamaton. Kiva myös kuulla, että kuume ei välttämättä tullut rokotuksista. Mä menin ottamaan vauvan 5kk neuvolan ja esikoisen 4v neuvolan maaliskuun loppuun perjantaille ja seuraava päivä on esikoisen ihan virallinen syntymäpäivä ja juhlat. Olen tässä miettinyt et pitäisikö yrittää saada vielä siirrettyä neuvolat toiseen päivään kun en saa mitään tehtyä jos vauva on yhtä kipeä kuin 3kk rokotuksista.
 
Kun lukee teidän mittoja ni tuntuu meidän jätkä ihan jättiläiseltä :D meillä oli perjantaina 4kk neuvola ja lääkäri ja mitat oli 70cm ja 8440g. Meinasin lääkärissä menettää tajun, ihan ilman syytä... lääkäri kattoi hb:n ja päätti antaa raskaustestin mikä minun sitten piti siinä käydä tekemässä, no saadaan sitte jätkälle pikkusisarus syyskuussa eli noin 11kk ikä erolla :) eka neuvola on 24.2 ja silloin myös ultrataan :)
 
Herranjestas, onnea Jayy! Vilinää ja vilskettä tiedossa siis ensi syksylle ;) Ja aika mahtavat mitat on teidän "pikkuisella" kyllä.

Me ollaan mummolassa, ihanaa kun on näitä käsipareja niin saa itse välillä vähän hengähtää. Mies jäi kotiin töiden pariin. Tultiin vauvan ja koiran kanssa kolmestaan pohjoisen yöjunalla, olihan se aikamoinen seikkailu mutta hyvin siitä selvittiin. Yli viikko saadaan vielä mummon ja papan hoivissa olla :)

Pottua ollaan maisteltu ja jo päärynääkin. Hyvin uppoavat molemmat ainakin toistaiseksi. Lusikan kanssa poju osaa toimia hienosti! Hiljalleen aletaan määriä suurentaa ja seuraavaksi tutustutaan varmaan porkkanaan. Eilen illalla oli vähän kitinää ilmassa, voi olla vähän masun totuttelua tietysti.. Aika näyttää.

Maistraatillekin sopi meidän vihkipäivä, parin kuukauden päästä olenkin jo rouva, huiiik :D
 
Tuulia - Meillä kakkaa tulee monta kertaa päivässä. Usein myös noin klo 5 aamuyöstä ja sen verran löysää tavara on että usein tulee jostain laidasta yli.. Väri on useammin vihertävää kuin sinappista ja limaisempaa useammin kuin ryynistä. Neuvolan mukaan tämä on normaalia, mutta allergialääkärin mielestä ei aivan... Joten kakkanäytteet otettiin ja tuloksia odotellaan.

Koiruuz - Toivottavasti teillä jo viimein aletaan parantua! Meillä muuten vauvelin yörohina loppui kun hankittiin makkariin ilmankostutin. Ilma oli ihan hirveän kuivaa, huomaa omassakin naamassa. Ei tosin ollut nuhainen mutta öisin vaakatasossa alkoi hengitys rohista.
En ole vielä huomannut maidottomalla olevan mitään muutosta :( Posket onneksi tuli kuntoon muutaman päivän kortisonikuurilla.
Meilläkin osakestoillaan ja kesto kyllä pitää limakakan sisällään paremmin kuin kertsi.. Miksiköhän silti en 'uskalla' yöllä koittaa kestoa..

Jayy - Oho, Onnea paljon! :) Ja hienosti kasvetaan teillä!


On muuten aivan ihmeellinen vaikutus mielialaan ja pirteyteen tuolla auringolla ja valolla! Ihania talvipäiviä kaikille!
 
Viimeksi muokattu:
Jayy: onneksi olkoon vauvauutisesta!

Kyllä nämä kaikki vauvat on saman perheenkin sisällä eri kokoisia. Meillä esikoinen on ollut 5kk 8505g&71.5cm (syntyessään 4065g&51cm), toinen 5kk 8045g&65cm (3655g&51cm), kolmas 7535g&66.5cm (4360g&53cm) ja nyt neljäs 7800g&66cm (3125g&47cm). Eli kaikista painavimpana syntynyt on ollut kevein 5kk iässä.
 
Viimeksi muokattu:
Kakka-asioista vielä minäkin :) Meidän poika on yleensä kakkaillut 1-3 kertaa vuorokaudessa, nyt vähän rupeaa jo pelottamaan kun edellisestä satsista on yli vuorokausi. Näinköhän alkoi heti kiinteät aiheuttamaan ummetusta? Pieruja kyllä pärisee tuttuun tyyliin. Onko muut kiinteitä aloittaneet lisänneet annoksiin öljyä "liukkauden" lisäämiseksi? Neuvolasta tätä ei suositeltu mutta olen ymmärtänyt monien silti näin tekevän.

Joku kyseli silmien värin muuttumisesta jokin aika sitten. Toivoisin että vauvalle jää pysyväksi tämänhetkinen sinisen sävy joka on todella kaunis.
 
Jayy Oho!! Onnea rutkasti :). On teillä hyvin kasvettu! Luulen että meillä ollaan lähellä samoja lukemia ainakin painon suhteen, 3kk neuvolassa kun painoa oli 7,2kg ja pituutta 63cm.

Täällä kakkaillaan edelleen noin vajaan viikon välein, tosin viime viikolla kolmena päivänä peräkkäin. Kakka on sinappista. Pieruja pärisee kyllä jatkuvasti ja välillä oikein niin pahan hajuisia että :D

Meillä aletaan myös kohta maistelemaan kiinteitä, vaikka tarkoitus on kuitenkin imettää vielä muutama kuukausi ainakin. Aloitellaan varmaan perus perunalla, sitten porkkanaa, bataattia, banaania, päärynää yms. Saas nähdä mitä mieltä typykkä on ruoasta, ainakin nyt on erittäin kiinnistunut kun itse syön jotain.
 
Meillä muutes vauva inhoaa perunaa! Vaikka ikinä en sitä yksistään ole antanut vaan porkkanan ja/tai bataatin kanssa. Sen syöttäminen kestää ikuisuuden kun joka lusikallisesta 2/3 työntää ulos ja minä taas sisään jne mutta annas olla kun vaihtaa bataattiin/porkkanaan/hedelmäsoseeseen/puuroon niin kyllä aukeaa suu eikä mitään tule ulos.
 
Eilen valittelin että poju ei ollut kakannut yli vuorokauteen. No, siitäpä se tulppa sitten irtosikin ja muutaman tunnin sisällä tuli kolmet kunnon pörinäkakat :D Hyvä niin, uskalletaan rohkeasti jatkaa kiinteiden syöntiä!

Meilläkin on havaittavissa selkeä ero perunan ja päärynän välillä. Molemmat kyllä menee ihan hyvin mutta suu aukeaa huomattavasti paremmin kun lusikassa on päärynää :) Tänään mennään vielä pottu-päärynä-linjalla, huomenna tutustutaan porkkanaan ja kohta myös luumuun.

Pikkumies tänään (10 min päästä) 4 kk :)
 
Viikonloppuna luin piiitkästä aikaa ketjun kuulumisia, ja päätin ryhdistäytyä kirjoittelemaan aina välillä. Eipä näitä pikkulapsiperheitä juuri lähipiirissä muuten ole, niin kiva saada vertaiskuulumisia edes virtuaalisesti.

Onnea jayylle uudesta raskaudesta!

Täällä 4kk neuvola myös takana: lapsi kasvaa leveyssuunnassa paremmin kuin pituussuunnassa :) mutta tasaisesti kuitenkin omaa käyräänsä molemmat luvut menee. 62.5 cm ja 8200g oli mitat.

Vähän vatsavaivaa täälläkin ollut (vihreää limaa + joskus verta ulosteessa), mutta lapsi ei valittele eikä painoon ole vaikuttanut. Suklaa piti jättää kokonaan pois omasta ruokavaliosta (höh, muodostaa olennaisen osan henkilökohtaisesta ruokaympyrästäni), ja kuulostelen vielä, pitääkö kokeilla täysin maidotonta vai riittääkö niukkamaitoinen dieetti. Neuvolasta en välttelyohjeita ole saanut, itse kokeilemalla siis haen, miten minun syömiset lapsen suolen toimintaan vaikuttaa. Täysimetyksellä mennään - tai kokonaan rintamaidolla - miten se nyt sanotaan, kun imetyksen lisäksi lypsän ja osa maidosta annetaan pullosta. Kiinteitä kokeillaan varmasti jo tällä viikolla maisteluannoksina.
 
Viimeksi muokattu:
Jayy Onnea! Toivottavasti odotuksesi sujuu hyvin ja vauva jatkaa hyviä yöunia niin saat lepoa tarpeeksi.

Juuri kun ostin velliä kaappiin Tirppa nukkui viime yönö yhden 5h pätkän. Ehkä tämä pieni ihanuus on vaan niin huomaavainen et sitten kun olen ihan poikki jatkuvasti imetyksestä yöllä tapahtuu yhden yön ihme ja sitten palataan taas vanhaan :)

Meillä uutuus on hurjat huutoraivarit vaunuissa. Hankalaa tuolla kylmässä ja tuulessa ottaa vauvaa syliin, mutta en mä voi huudattaa kun hetken. Sisälle paluu ei oikein ole vaihtoehto kun esikoinen mukana. Pelkään, että hikee itsensä huutavalle vauvalle tulee nukkuessaan liian kylmä. Olen nyt ottanut vauvan toppapussin kanssa syliin niin ei kaikki lämpö karkaa. Toivottavasti tämä vaihe menee pian ohi.
 
jayy: tervetuloa mukaan! ja onnittelut uudesta raskaudesta. Parin vuoden päästä teillä viipeltää pari taaperoa.

Kiitokset Koiruuz ja Chocolatebox lounasseurasta. Koiruuz, hyvä että tytön flunssa on paranemaan päin. Mulla on ollut viime päivät kurkku karhea ja tytölläkin on ollut aamuisin räkää nenässä. Päivisin kyllä ihan ok eikä ole tarvinnut nenäimuria kaivaa onneksi vielä esiin.

Bosch: onnittelut hääpäivän sopimisesta! Me mentiin edelliskesänä naimisiin ja pidin oman sukunimeni. Olisi ollut outoa muuttaa nimi tässä vaiheessa, ehkä jos olisi mennyt parikymppisenä naimisiin niin sitten ehkä olisi vaihtanut.

Kakkojen väristä täällä juteltiin jo aiemmin ja musta kaikki sinapin, keltaisen, vihertävän sävyt, ryynimäiset ja limaiset ovat kaikki normaaleja.

Täällä tytöllä on vuotanut toinen silmä jo reilun viikon ajan ja nyt aamuisin se on ollut rähmäinen. Bosch eikö teillä ollut tosi pahasti silmä ummessa silloin aiemmin? Menikö se ihan itsestään ohi?

Unet ovat menneet nyt tosi hyvin. 1-2 herätystä/yö. Tänään myös aloiteltiin maistelu bataatilla. Tosin ei sinne vatsaan asti tainnut mitään mennä.

Huimia painolukemia teillä monella! Ei nämä vaavit tosiaan enää aivan pikkuisia ole. Käsipaino kasvaa!

Koiruuz mietit tuota rokotusajan siirtämistä. Nyt kun tulossa on tehosterokotteet samoista rokotteista kuin 3 kk niin niistä ei niin helposti enää tule oireita kun elimistö jo reagoinut näihin aiemmin, eli niin voimakkaita oireita ei kyllä pitäisi enään tulla kuin ekalla kerralla.
 
Cubula, marras-joulukuun vaihteessa oli meillä runsasta rähmimistä toisessa silmässä, ab-tipat vasta lopulta toivat helpotuksen. Kannattaa huuhdella silmää usein ja tietty käydä lääkärille näyttämässä jos siltä alkaa tuntua.

Meidän poju on muutamana päivänä yllättänyt nukkumalla ihan kunnon päikkäreitä (ilmeisesti perunan voimalla), voi kunpa olisi pysyvä muutos!!!
 
Tervehdys jayy ja paljon onnea masuvauvasta!! =) Hienoa, että teillä nukutaan noin hyvin, tarpeeseen tulee varmasti hyvät yöunet!

Täällä ei ihmeitä, öisin on heräilty taas monta kertaa tissittelemään. Isukki onkin nyt nukkuillut sohvalla, niin ei sitten hänen kuorsaamisiin sentään ole tarvinnut herätä :D Nukutaan siis pikkutypyn kanssa vieretysten parisängyssä =) Aika aikaa kutakin, nyt tällainen vaihe sitten ;)
Kakasta oli täällä puhetta. Meillä on sellaista kirkkaan oranssista usein tai sitten vihreää, vaihtelee, illalla yleensä sitä vihreämpää ja aamusta oranssia, aina hyvin löysää, limaistakin ja kokkareita aina seassa :O Ei mitenkään itkuinen tai kiukkuinen lapsonen ole ollut kuitenkaan ja kaiketi siis ihan ok kasvaakin.
Nyt vaikuttaisi, että painoa olisi tullut enemmän, kun posket on niin pyöreät ja kaksoisleuka erottuu paremmin :D
Vaatteitakin on tullut pieneksi paljon, tosin kaikki ne on pituudesta vaan pieniä. Meillä on käytössä 68 bodyt ja joku 70 kokoakin ja myös pari 62. Potkareissa melkein kaikki 68 on vielä isoja, typy on aika lyhytjalkainen vissiin :D Vyötäröltä ovat myös isoja puolipotkarit monet. Noo, jossain vaiheessa sitten sopivat. Pitää lähteä kirppareille taas tekeen hankintoja, kun nyt huomaan, että bodeja on vaikka kuinka paljon, mut alaosia sitten vähemmän. Tai ehkä aletaan vaan käyttää yöpukuja päivälläkin, kun niitä on jostain syystä niin paljon :D

On tullut lenkkeiltyä vaunujen kanssa aika paljon nyt helmikuussa =) Ihania päiviä, kun aurinko paistaa, tosi keväisen oloista jo!

malttamaton, meillä kaikki lapset on olleet enemmän ja vähemmän perunanvastustajia :D Kaikki makeet soseet tietenkin sitten menneet ihan huikeen hyvin... Saa nähdä, kuinka tämän kanssa sitten käy, aattelin aloitella sillä perunalla, jos vaikka saisin tottumaan siihen makuun, ennen kuin annan mitään muuta. Kovasti tässä jo oottaa, että pääsis aloitteleen soseita, vielä pari viikkoa siihen 4 kk ikään.

Elli ja Linda
 
Ninni12345: meillä 2 v:llä elämänsä 18 antibioottikuuri ja siis niin mones korvatulehdus. Mä en käsitä?!! Totaalimaidottomalle kyllä pistän kyllä sen taas vaikka lääkärit olleet sitä mieltä, että vältetään välttämistä. Ke korvalääkäri soittaa ja mietitään vielä onko ongelma poskionteloissa.
 
Ninni tosi ikävää, että teidän vauva saa kaikki mahdolliset sairaudet. Toivottavasti voi nyt jo paremmin.

Cubula saitko vauvan silmän kuntoon? Tiedän rokotteiden olevan tehosteita, mutta muistelen esikoisen saaneen kuumetta ja kiukkua kaikista ekan vuoden aikana piikillä saamistaan rokotteista ja siksi epäröin.

Tällä viikolla pojan harrastukset olivat tauolla ja olimme useamman päivän lomailemassa vanhempieni luona. Nyt alan olla päässyt kunnolla äitiysloma tunnelmaan tämän viimeksi kuluneen kuukauden aikana :)
 
Chocolatebox -oon tosi pahoillani mut joudun perumaan pompit tänään. oon vuosisadan flunssassa, tai jossain influenssassa, pää on täynnä räkää, kuumetta ja lihassärkyä. Eilen vielä luulin kykeneväni tulemaan mut nyt tuntuu vähän mahdottomalta. harmittaa kun olin tapaamista vähän odottanut :/

Vauvelin kakkanäytteestä paljastui suolistotulehdus :( posket tuli kuntoon kortisonilla mutta mutta heti kuurin päätteeksi lehahti uudelleen. Nyt oon maidottomalla ja viljattomalla, jospa se auttaisi. Onneksi kasvaa hyvin (4kk 7050/61) ja on iloinen itsensä.
 
malttamaton Meillä on nyt viikko maisteltu perunaa ja tänään sitten vaihdettiin ekaa kertaa porkkanaan ja huomasin saman asian :D perunaa syljettiin suusta pois mutta porkkana meni paaaaaljon paremmin :)

Koiruuz Onko vaunuraivoamista vielä ollut? Meillä onneksi nukutaan vieläkin heti kun laskee vaunuihin. Tosin nyt ei sitten oikein nukukaan päiväunia muualla kuin ulkona vaunuissa. Sisällä nukkuun vain noin 20min pätkiä päivisin.

ninni Joko on korvatulehdun mennyt ohi? Mitenkäs muuten teillä tutkimukset etenevät?

Anniki Voi että kun sielläkin on tuollaisia ongelmia tullut :( hyvä että kuitenkin on iloinen ja tyytyväinen.

Meillä on 4kk neuvola vasta ensi kuun alussa, mutta kotona otettiin 4kk kunniaksi mittoja, jotka olivat 8kg ja 65cm. Iso tyttö siis meilläkin! pituus hieman hankala tietysti tarkalleen mitata kotona.
 
Olimme tänään 4kk neuvolassa muutaman päivän etukäteen, mitat 63cm ja paino 5,9kg. Hyvin kasvaa omalla epätasaisella käyrällään :)

Lullaby vaunukiukut jatkuu. Hankalaa pidellä sylissä toppapuvussa olevaa vauvaa, työntää kärryjä esikoisen roikkuessa aisassa kun ei meinaa pysyä pystyssä liukkaalla. Saa nähdä, koska tämä vaihe menee ohi vai pitääkö kaivaa ratasosa käyttöön niin saa päätä vähän ylös.

Anniki toivottavasti ruokavaliostasi on apua vauvalle
 
Koiruuz Mietinkin juuri että olisiko osaa sillä ettei näe ympärilleen vaunuissa...? Olen ajatellut myös vaihtaa ratasosan kunhan alkaa istua niin näkee ympärilleen. Tylsäähän se vaan on maata siellä kun ei näe mitään varsinkin jos ei edes uni tule :)
 
Terkkuja maitoaltistuksesta! Ihotesti oli negatiivinen mutta ihoreaktio tuli jo 1 millilitran annoksesta suun kautta. Iho-oire oli sellainen mitä en olisi itse edes tajunnut mutta kokeneet ammattilaiset totesivat heti että tämä oli tässä :( Nyt odotellaan Ataraxin vaikutusta ja sitten kai saadaan viralliset paperit asiasta. Kurja juttu mutta toisaalta helpottavaa saada totuus selville, enää ei tarvitse vain epäillä. Toivottavasti kuulutaan siihen enemmistöön joka paranee täysin parissa vuodessa!
 
Tänään käytiin lääjärissä, uusi kuuri ja todella nopeasti putkitus edessä, edellisestä tuli ripuli. Maitoallergian lisäksi meillä on allerginen refluksi. Ainakin päärynä pahentaa oireita. Nukahtaminen on todella hankalaa ja jatkuvasti herättiin. Pari päivää oltu ilman päärynää, viime yönä nukahti 21, klo 2 vaihdoin ripulit ja siitä vielä viereen nukkumaan 8 asti. Tähän asti ollut todella hankalaa nukahtaminen, siihen meni tunteja! Ja heti kun siirsi sänkyyn, heräsi..
 

Yhteistyössä