"Lokakuun lutuset 2014"

Marieh: just tuollaista meillä on/oli, kurkkaa taskulampulla alaikeniin, niin näet kuultaako ikenien läpi. Ei ne hampaat imetykseen vaikuta, kaikilla noilla on tosiaan hampaat tulleet aikaisin ja kaikkia imettänyt 10kk-1v. Pari krt joku noista purassut testatakseen, mut ei muuta.
 
kappas, hampaitako se enteilee kun ihmettelinkin kun viimeisen viikon aikana alkanut kuolailemaan ja nyrkkiäkin kokeillaan suuhun. Tosin vasta tulee täyteen 2 kk. Kiitos Malttamaton.

Viime viikolla neuvolassa paino 5,5 kg, pituus 60,5 cm. Pitkä tyttö ja tosiaan kovaa vauhtia kohta koko 62:kin alkaa olla naftia, hurjaa! ja pienimmät mekot alkaa olla paitoja :)

Ehkä ostan noista mittareista sitten joko korva- tai otsamittarin. Ostin jo muutama viikko sitten perus digitaalimittarin, mutta kun testasin sitä omaan kainaloon niin se antoi jo kahdella mittauskerralla niin eri lukemat, että palautin kauppaan.

Lentomatkalle mukaan siis vaihtovaatteet tietysti vauvalle, mutta myös itselle!! Voi olla että yritän välttää reilun tunnin lennolla vaipanvaihdon, koska siinä projektissa voi tulla sellaiset sotkut, että siinä ei välttämättä pelkällä paidanvaihdolla selviä.
 
Viimeksi muokattu:
Koiruuz Meillä myös olen kylppäriin ottanut mukaan ja siellä viihtyy sen aikaa että saan suihkussa käydä, varmaan tuo veden ääni on juuri jotenkin rauhoittava :)

Miellä myös on alettu kuolaamaan ja käsiä syömään mutta en ole ajatellut että hampaita on kuitenkaan tulossa (olen kyllä vilkaissut välillä suuhun kuitenkin). Hui kauhistus kun hampaita tulee kun nyt jo tuntuu että välillä ikenillä tissiä puree, auts!

bosch Meillä olisi myös kait huomenna tuo rota rokote, saas nähdä miten neiti sen ottaa :)

Hyviä noin jo tässä vaiheessa nuo vinkit lentomatkalle!
 
Lääkärineuvolassa käyty =) Kaikki oli hyvin ja painoakin oli sitten ihan hyvin tullut, kun sitä maidon riittämistä olin stressannu. Nyt on meillä 5 kiloa rikki nippa nappa (5075 ja 58,2, py 37,9). Pienen sivuäänen tää lääkäri kuuli sydämestä, et sitä sit seurataan seuraavilla kerroilla taas. Ei kuulemma mitään hälyyttävää, et ei tarvi mitään lisätutkimuksia nyt. Eikä mitään oireitakaan oo ollu, niitä meidän kolmosen kanssa on jouduttu kovin seuraamaan vauvana.

Mä en kans noista korvamittareista piittaa, kun en oikein osaa käyttää... Tulee joka mittauskerralla eri lukema ja kauheesti heittelee, vaikka kuinka koittais olla ite tarkka ja samalla tavalla tehdä. Pieneltä oon mitannu pepusta ja isommalta sit kainalosta tavallisella digitaalisella mittarilla. Vanhanaikainenkin ois ok, mut kestää niin kauan, niin ei kiva siks.

Meillä kans kuultaa ikenen läpi kaks alahammasta. Tuskin ne sieltä kumminkaan vielä puhkeaa moneen kuukauteen silti ;) 5 kk:n iässä meillä on aikaisimmillaan tullut hampaita. Eihän sitä tietysti tiedä.

Toissayönä tehtiin täällä taas uus nukkumisennätys, 7 tuntia putkeen!! Huh... oli sitten tissit räjähtämispisteessä. Koko päivän meni tosi huonolla nukkumisella, et ei nukkunu kunnon päikkäreitä, sellasia pätkiä vaan ja oli aika kitinääkin. Viime yö olikin sit jotain ihan muuta. Eka kertaa meillä valvottiin noin pitkään, nukahti vasta vartin yli yks yöllä :( En tiedä, mikä oli ongelmana.

Mukavaa joulunodottelua kaikille!

Elli ja Linda 6 viikkoo 2 päivää :heart:
 
Kiitos kommenteista! Voihan olla että pikkuiset ovat vain löytäneet kätensä. Kaksi alahammasta kuulsi läpi kun tarkistin taskulampulla, jännän näköistä! :D Täälläkin ikenillä välillä "puraistaan" ja sekin sattuu ihan tarpeeksi! :D

Oi, ihanat tuollaiset pitkät yöunet, mutta kauhea tunne kun tissit ihan pinkeinä! Täällä nukutaan usein eka yöunipätkä 4-5 h, ja sitten kahdet n. 3 tunnin pätkää, mutta itsellä on monta yötä ollut univaikeuksia. Aina jotakin! :)
 
Kylläpä teillä joillain nukutaan pitkiä unipätkiä. Meillä nukutaan kyllä hyvin, mutta pisimmät unet on noin 3h ja sitten heräillään noin 2h välein. Mutta onneksi vain syömään. Tosin muutamana viimeyönä on alkanut aamuyöllä neljän aikoihin ihmeellinen ähinä ja puhina ja tutin tiputtelu. Pikkuinen kyllä nukkuu siis mutta levottomasti. Itse siinä tuntuu että on sitten koko ajan hereillä, venyy sitten aamusta taas heräämiset myöhään, just kun oltiin alettu heräilemään "ihmisten aikoihin" siinä 7.30-8. Itse mielummin heräisin aikaisemmin, jotenkin se on normaalimpi rytmi itselle mutta öiden katkonaisuus sitten väsyttää sen verran että uni maittaa pidemmälle aamuun. Täytyy kuitenkin olla kiitollinen että meillä tosiaan kuitenkin nukutaan yöllä eikä valvota.
 
Lullaby, täälläkin usein öisin ähistään ja puhistaan, ja kädet heiluvat, vaikka vauva kyllä nukkuu. Olen miettinyt että onko ihan normaalia tuollainen äänekäs ja levoton nukkuminen!? Tänä yönä pikkuinen on nukkunut rauhallisemmin ja itsekin olen saanut nukuttua paljon paremmin.

Ilmavaivat vaivaavat pientä edelleen, vaikka olen yrittänyt olla tosi tarkka syömiseni suhteen, hieroa pikkuista päivittäin, ja kaikkea muuta. Nukahtaminenkin on vaikeata, eilen illalla (puoli 12 aikoihin!) laitoin pikkuisen lopulta mahalle nukkumaan, kun oli ainoa asento missä rauhoittui ja sai helposti päästetttä ilmaa pihalle... Ei kai saisi mahallaan nukuttaa, mutta voiko olla niin paha jos vauva viihtyy ja itse nukun vieressä?!
 
Marieh: meillä on 2 edellistä nukkuneet mahallaan 1kk iästä asti. Selällään nukkuivat tosi levottomasti ja heräsivät jokaiseen säpsähdykseen. Neuvolasta silloin sanottiin, että uskaltaa antaa nukkua kun kerta nostaa päätä hienosti. Tämäkin vauva nukkui jonkin aikaa masullaan silloin kun oli levottomuutta. Mutta nyt kun ei ole enää ollut, olen nukuttanut vasemmalla kyljellään mikä ruuansulatuksessa kannalta parasta vyöhyketerapeutin mukaan. Kapalointi voisi myös auttaa tuohon levottomuuteen?
 
Tervehdys taas,
Meillä alkanut yöhyörintä...Välillä yöt ihan ok, mutta esim viime yö ähinää puhinaa, käsien ja jalkojen vispaus alko jo puol neljä. Tuntuu että poika itse on unessa mutta minä en. Onko muilla vastaavaa??
Täällä myös syödään edelleen yöllä 2-3 tunnin välein, miten muilla??
Ja sitten vielä esikolla oli oksutauti su-ma yönä, itelläkin kuume taisi yöllä nousta ja mahassa pyöri mutta selvisin pahemmalta ja onneksi pieni säästyi.
Meillä kun tähän asti yöt menny suht kivuttomasti, olen nyt ihan rätti.
Noh toivotaan että on ohimenevää.
2kk neuvola oli eilen ja poitsu vaan hekotteli ja jutteli koko käynnin ajan <3
Rotarikotekkin maskuteltiin sujuvasti. Matoiksi tuli 6200/61/40, himppu veljeensä pienempi ja hyvin käyrillä :)

Täällä lähdetään jouluksi Pohjanmaalle :) Joulusiivot kotona tehty ja osittain koristeet esillä :) Kuusi pitäisi tulla tänään. Tehtiin radikaali päätös ja vaihdettiin kuusi tekokuuseksi. Vuosi vuodelta kuuset on huonontuneet, haisevat hirveelle ja varmistavat aikaisin,. Nyt päätettiin että hankitaan tekokuuseksi ja aidot havut maljakkoon.
Tilattiin PE materiaalista tehty kuusi, pitäisi olla tosi aidon näköinen, ei perinteinen "hapsu"havu vaan ihan oikeen näköiset havut. Hintaa puulla oli mutta on nyt moni vuotinen eli eiköhän hinta tule takaisin :)
Suurin osa lahjoittajien on hankittu.

Ihanaista Joulun odotusta kaikille ja hyvää loppu viikkoa :)
 
heippa,
täytyy tulla kysymään muilta suht saman ikäsiltä että onko muillakin tällästä?
vauveli siis kohta 2kk, illat/alkuyö ihan hirveetä.. nukahtaa viereen tissille ja yhtäkkiä säpsähtää huutamaan (ottaa pieniä torkkuja iltasin kun yritän yöunille) sit kun se huuto alkaa niin ei rauhotu kunnolla mihkään.. ei huoli rintaa, ei nukahda syliin, sänkyyn kun laittaa alkaa huuto, sit aamuyöstä kolmen aikoihin nukahtaa jollain konstilla, viime yönäkin vaunukoppaan mitä keikutin sitterissä. sekään ei aina auta.. onko muilla ongelmia vai onko vauvelilla vaan "rytmit" ihan sekasin..

niin ja sitten kun nukahtaa niin nukkuu pitkän pätkän ja aamupäivät jatkaa yöuniaan vielä
 
Viimeksi muokattu:
Me käytiin tänään allergioihin erikoistuneella lastenlääkärillä ja oli kovin huolissaan meidän tytöstä. Eli tilanne on nyt se että oireena on ummetus, rauhattomuus/itkuisuus, syömättömyys, painon todella hidas nousu. Otettiin hb, pvk, d vitamiinipitoisuus ja crp lisäksi toimitan kakkanäytteenä. Määräsi jotain aminohappokorviketta ( 400g makso 57€ ja vakuutus ei korvaa..)
 
No nyt tuli flunssa meille. Pikkuisellakin on nuha ja aivastelee tosi paljon :( Menis nyt äkkiä ohi, eikä tulis pahemmaksi. Hyvin silti nukkui yöllä, vaikka kauheeta rohinaa piti nenu, yhden ylimääräisen kerran heräsi tissittelemään. Nytkin uni maittaa. Tyttö on hauska aivastellessaan, kun aina aivastuksen jälkeen tulee pieni hymy, taitaa tuntua mukavalle tuo aivastaminen :D

Ninni, kovasti jaksamista teille :hug:

halli, kuinka teillä ne päivät vauvan kanssa menee? Nukkuuko paljon päivisin? Meillä iltaisin syödään monen monta kertaa ennen kuin varsinaisille yöunille aletaan, mutta usein väsyneenä ei meinaa huolia rintaa ja alkaa huutaa, kun tarjoaa, vaikka selkeästi on nälkäinen. Eilen illalla annettiin pullosta maitoa siinä kohdin ja siitä söi sitten tyytyväisenä ja alkoi nukkumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ninni toivottavasti saatte vauvalle apua.

Meilläkin nyrkit ovat löytyneet ja Tirppa ihailee niitä pitkään ja hartaasti. Aivan ihana kun käsi on pystyssä ja pieni katselee sitä ihan tohkeissaan, yhtä kättä ihaillessa menee helposti 15min :)

Halli meillä on tuollaista menoa ollut jatkuvasti, meillä kyllä selvästi koliikkia. Torkahtelee, mutta kerta toisensa jälkeen herää minitorkkujen jälkeen huutamaan ja on ihan arvoitus koska ja mihin se lopullinen simahdus tulee.

Tosin en nyt tiedä uskallanko kolmen yön jälkeen sanoa, että nyt jotain on muuttunut parempaan suuntaan. Se kamala itku on pysynyt poissa. Vauvan kyllä valvoo, mutta viime yönä nukkui noin tunnin kahdeksan jälkeen, melkein pari tuntia koliikkikeinussa 23-1 ja nukahti taas keinuun neljän jälkeen. En nyt tiedä oisko muutoksen syy mun 1,5 vkoa jatkunut maidoton ja munaton ruokavalio. Meillä kävi eilen vyöhyketerapeutti ja tänään vauvan kakka oli ekaa kertaa pitkään aikaan sinapinväristä sen vihreän kuran sijaan. Tirpan maha oli kyllä yöllä selvästi kipeä ja paukutteli kovasti, mutta ei ilmeisesti niin kipeä kuin aiemmin. Myös D ja gefilustipat ovat tauolla. Vyöhyketerapeutti tulee huomenna käymään uudestaan. En nyt oikein tiedä pitääkö olla joulun yli maidoton vai kokeilla alkuviikosta ottaa jotain vähän. 29.12 olisi 2kk neuvola ja rotarokote, mutta pakko varmaan pyytää siirtämään rokotetta. Haluaisin ensisijaisesti, että vauvan on hyvä olla ja itselle lisää unitunteja yöhön. Olemattomat yöunet klo 4 tai 5 alkaen viikkokausia ovat tehneet minusta melkein lopun. Toisaalta kun miehelle on nyt joulun aikaan lomaa olisi hyvä kokeilla ainakin sitä maitoa kun ei tarvitse sitten yksin hoitaa vauvaa kaikki yöt.
 
KoiruuZ: kannattaahan sun hetki vielä jatkaa maidotonta, jos kerta nyt yhtäkkiä alkanut meno rauhoittua. 2 vkoa taitaa olla se aika, että elimistö alkaa olla puhdistunut maitotuotteista. Tosin mies aloitti maidottoman 2kk sitten refluksin vuoksi ja jo parissa päivässä olo alkoi helpottumaan. Tietty eri asia, kun maitoon erittyyn. Jouluruuat ainakin helppo tehdä mahdottomana, just googlettelin kun kauppalistaa tein.

Ninni12345: voi ei, toivottavasti apu nyt löytyisi!

Täällä neiti treenaa kääntymistä kovasti, jalat vaan viuhtoo kun yrittää punkea ympäri.
 
Hei taas!

Chocolatebox meillä syödään öisin 4h ja3h välein ja päivällä 2-3 h välein. Eli aika tiuhaan tahtiin. 2 yötä on vaan mennyt 7h unilla, en tiedä mistä se ihme johtui :D yö hyörimisiä ei ole vielä ollut.

Onko muille tullut vatsaongelmia rotavirusrokotteesta? Saatiin rokote viikko sitten torstaina ja koko viikon on tytölle tullut huuto kohtauksia, itkee n.30min putkeen ja vetää itsensä ihan jäykäksi. Vatsa on kyllä muuten ollut ok ja kakka normaalia. Olen kyllä myös googlettanut maagisesta 2kk itkusta, eli tuntuu olevan muillakin saman ikäisillä samanlaisia huutokohtauksia. En tiedä sitten johtuuko rokotteesta vai mistä, tähän saakka neiti on ollut tosi hyvän tuulinen ja ei ole itkeskellyt juuri ollenkaan ja nyt rokotteen jälkeen on kovin itkeskeleväinen.

Meillä ei ole vielä nyrkit löytyneet eikä neiti yritä kääntyäkkään, mutta kovasti yrittää jutella kun on hyvällä tuulella :) hänen kanssa on mukava keskustella, minä kyselen ja vauva vastailee.

Onko kuinka moni vielä täys imetyksellä? Meillä mennään edelleen sillä ja olen ylimääräistä maitoa kerännyt maidonkerääjiin ja pakastanut. Nyt tosin tuntuu että ylimääräistä ei enää niin paljon tulekaan, pakasteessa on vielä useita annoksia mutta korvikettakin on varattu jo varuilta kaappiin.

Huomenna on 2kk ryhmäneuvola, saas nähdä mitä uutta tietoa siellä saadaan. Toivottavasti neiti olisi ainakin aamupäivän tyytyväinen ja vähä huutoinen.

Ankkurinappi ja pikkunappi 8vk1pv.
 
Kyllä se turha optimismi tässä karisee kun kello on 5.20 ja "samoilla" silmillä mennään ja jännittää loppuuko tuosta koliikkikeinusta patterit ennenkuin tyttö simahtaa kun vihdoin on itkemättä. Ihan mahdotonta itkua, pulauttelua, paukutteluja ja lukemattomia kakkoja on ollut tämä yö. Pitkän pohdinnan jälkeen tunnustan kyllä syöneeni 3 tai 4 pakastemansikkaa esikoisen välipalan yhteydessä, muuta ns. kiellettyä en kyllä keksi.

Nyt toivotaan, että esikoinen nukkuisi edes seitsemään asti jos pääsen tästä unille.
 
Kiitti malttamaton. Esikoinen heräsi 6.30 ja tuli pyörimään ja höpöttämään mun viereen niin, että pakko oli nousta ylös. Voi kun edes pikku kakkonen ois kelvannut. Onneksi tulee viikonloppu ja mies on seuraavat 2.5 viikkoa kotona.
 
marieh Minäkin olen miettinyt mikä tuota ähellystä aiheuttaa, onko ilmaa vatsassa tms. Viimeyönä ei pahemmin tuota ähinää ja heilumista ollut muuta kuin siinä vaiheessa kun oltiin menossa nukkumaan, kädet viuhtoi minkä ehtivät.

ninni Jaksamista teille! Kunpa kaikki asiat selviäisivät!!

Koiruuz Voi ei!! Tuo kuullostaa kyllä niin raskaalta että en osaa kuvitellakaan millainen olo on noin pienillä unilla. Mikähän pikkuista valvottaa... Kunpa teillä alkaisi yöt sujumaan paremmin.

Ankkurinappi Meillä mennään täysimetyksellä myös. Alussa sain myös paljon maito pakastimeen, mutta nyt en ole enään jaksanut keräillä maitoa, vielä on jonkin verran maitoa pakkasessa. Edelleen tulee kyllä maitoa hyvin mutta ei enään niin paljon kerääjään kuin alussa.
 
Koiruuzille paljon jaksamista! Kyllä kuulostaa teidän yöt kamalilta :( onneksi miehelläsi alkaa loma! Kaikki tsempit täältä!

Ankkurinappi: meillä ollaan vielä täysimetyksellä. Meillä tuli rotarokotteesta vain neljän päivän kakkaamattomuus. Kuulostaa kyllä ikäviltä ne huutokohtaukset. Toivottavasti menisivät pian ohi!

Meillä tyttö on ruvenut saamaan huutokohtauksia ennen nukahtamista. Jostain syystä ei osaa välillä rauhoittua nukkumaan, on liian väsynyt ja sitten tulee huuto. Onneksi eivät ole kuitenkaan kovin pitkiä itkuja!

Ninnille jaksamista tytön kanssa. Toivottavasti apu löytyisi!

Ihanaa joulun odotusta kaikille!
 
Ankkurinappi: täysimetyksellä ollaan täälläkin. Pari viikkoa, niin saisi aloittaa kiinteät. Olin ajatellut aloittaa bataatilla niin kuin muillekin lapsille olen tehnyt. Sitten seuraavaksi lisätä porkkanan ja perunan, kukkakaalin ja parsakaalin. Uutena juttuja olen lukenut avokadosta eli sillä voisi aloittaa kiinteät?! Onko kenelläkään kokemusta? Paras rasvoiltaan. Ehkä testaan sitäkin. Muille antanut vasta n 7kk iässä, samoihin aikoihin kun kalan. Puuron olen aloittanut aina n 5kk iässä, sauvasekoittimella pikakaurahiutaleet "jauhoiksi" ennen keittämistä, niin tulee just sopiva koostumus ja oma tehtyä omenasosetta vähän joukkoon. 6kk iässä olen lisännyt lihan, keittänyt, soseuttanut ja pakastanut jääpalakuutioihin niin helppo sulatella annoksina kasvissoseen joukkoon. Toisaalta tekisi mieli mennä pelkällä inetyksellä mahd pitkään, mutta pelkään että herkkyys kausi menee ohi. Veljen lapselle oli tosi vaikeaa oppia kiinteiden syöminen kun aloitettiin vasta 6kk iässä, kun taas 4kk iässä kun meillä on alotettu, ovat hienosti ottaneet lusikasta ja nielleet.
 
Ankkurinnappi, meille tuli Rotasta yhden pvän masuväänteet ei onneksi muuta.
Koiruuz, tsemppiä ja jaksamista teille valvomiseen, onneksi mies on pian myös lomalla, helpottaa varmaan.

Meille on tullut vaivoiksi napasieni. Neuvolasta sanottiin että laapistaminen on kuulemma vanhanaikaista ja että septidinellä pitäisi kuivua... Nyt ollaan jo kaksi viikkoa hoidettu, on kyllä pienentynyt mutta vieläkin on. Mitä mieltä ootte tuosta laapistamisesta?? Siinä on kuulemma jokin palovamma vaara??!!??

Kuinka pitkään teillä viihdytään sitterissä tai touhumatolla?
 
Chocolatebox Tarkoitatko sitä tynkää mikä sinne voi alkaa kasvaa kun napatynkä irtoaa? Meillä alkoi tuo kasvamaan, mutta hoitui yhdella kertaa kun neuvolan täti sitä ainetta laittoi. Laittoi sitten muualle ympärille suojaksi valkovaseliinia, varmaan juuri tuon palovammavaaran takia...??

Meillä viihdytään sitterissä tai matolla ehkä hivenen pidempiä aikoja kuin ennen, tosin joskus on päiviä kun naama menee mutturalle heti kun edes yrittää laskea sitteriin tms. Riippuu vähän päivästä. Kuitenkaan ei varsinkaan yksin viihdy kovin pitkiä aikoja, ehkä noin 15min hyvänä päivänä. Lelukaari ostettiin jo aikoja sitten ja sitä ollaan päivittäin kokeiltu mutta typy ei kyllä innostu siitä ollenkaan, mutta hoitopyödän mobile on sitäkin ihanampi ilmestys :)
 

Yhteistyössä