~ Lokakuun lapsoset toukokuussa ~

Niin ja tuo teksti ei ole tarkoituksella mitenkään kärkkäästi kirjoitettu:ashamed:
älkää vaan ottako sitä siten... Mulla vaan nousee nuo muistot niin herkästi pintaan asian tiimoilta ja se ehkä vaikuttaa kirjoitussävyyn:'( Nuo on niin vaikeita juttuja kuitenkin:ashamed:
 
Pakko nyt kommentoida tota ultra-asiaa.. En ota mihinkään mielipiteisiin mitään kantaa, koska mun mielestä se on jokaisen oma päätös mitä tekee. :heart:

Sitä vaan halusin sanoa, että meille ei edes annettu vaihtoehtoa ton ultran suhteen.. Oli vielä pakko tarkistaa mieheltä, että oliko mulla mennyt jotain ohi ja hänkin oli sitä mieltä, että ei ollut ekassa meuvolassa mitään puhetta nt-mittauksen vapaaehtoisuudesta.. Ensikertalaisia kun ollaan, niin ei oikeen ole kokemusta jutuista ja luotetaan siihen, että mitä neuvolassa kerrotaan. Eli siis meille ekassa neuvolassa laitettiin suoraan lähete nt-ultraan kertomatta, että se on vapaaehtoinen, ainostaan niistä veriseuloista sanottiin, että ne on vapaaehtoiset.

Meillä sitten kävi niin, että niskaturvotusta ei ultrassa löytynyt, mutta sen sijaan napanuora oli pikkusella kätilön mukaan "liian turvoksissa". ei edes saatu minkäänlaista selitystä siihen, että mitä siinä olisi voinut olla syynä, koska syitä olisi voinut olla niin monia. Sanottiin vaan, että tulkaa viikon päästä uudestaan, niin katotaan onko laskenut vai tarviiko alkaa tekee enempi tutkimuksia. Voin kyllä kertoa, että oli mun elämäni pisin viikko!! viikoa myöhemmin selvisi, että pikkusella kaikki hyvin ja turvotus hävinnyt, äippäkorttiin sain merkinnän, että napatyrä hävinnyt, eli meillä ei onneksi sen vakavampaa.. :heart:

Neitille pakko sanoa, että en voi edes kuvitella mitä oot joutunut kokemaan!! Tuli ihan itku kun luin tota sun tekstiä :'( :hug:
 
Gin
Neiti81
Komppaan sua täysillä,sillä ajattelen itse samoin.

Kukin tehköötmitä tekee.mutta esim. sitä en ymmärrä jos aborttia käytetää ehkäisykeinona..tiedän yhden/kaksi tapausta ja oksettava akka oli kun toistamiseen niin teki vaikka hehkutti molempia raskauksia että nyt mä tän pidän jajajaja...

Itsekin lapsivesipunktiossa edellisessä raskaudessa kävin ja voin sanoa että viikosta 13 -16 oli henkisesti raskaimmat siinä raskaudessa.
Kaikki oli kuin olikin hyvin..itkin jo valmiiksi sitä että joutuisin luopumaan tästä rakkaudesta....En soisi tuollaisia tunteita kenellekään...

Gin ja myyryläinen 19+3
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin lapsivesipunktiossa edellisessä raskaudessa kävin ja voin sanoa että viikosta 13 -16 oli henkisesti raskaimmat siinä raskaudessa.
Kaikki oli kuin olikin hyvin..itkin jo valmiiksi sitä että joutuisin luopumaan tästä rakkaudesta....En soisi tuollaisia tunteita kenellekään...

Gin ja myyryläinen 19+3
Se on raskasta se tulosten odottelu. Se on paskamaisinta niissä turhissa hälyissä kun sitä joutuu miettimään kokoajan, ja onneksi suurinosa tosiaan on vain vikahälyytyksiä
Itsellä oli punktio tosiaan rv 17 ja 18 kun kahdesti yritettiin ja rv 19 siis sen päätoksen eteen jouduin, eli tosi myohäisessä vaiheessa.
meillä toki sitten ultrissa havaittiin jo muitakin juttuja kuin vain tuo lapsiveden puuttuminen ja turvotukset, joten meillä ilman tuloksiakin sitten lupa myonnettiin.
 
Ultrat mä en halua synnyttää lasta, jolla on jokin suoraan kuolemaan johtava sairaus, esim. anenkefalia. Sen takia käyn ultrissa varmistamassa, että onko asiat kunnossa. Down-lapsesta en ole oikein varma, mutta haluaisin joka tapauksessa tietää sen olemassa olosta ennen lapsen syntymää. Tietenkin moni asia voi selvitä vasta syntymän jälkeen, se on otettava sellaisena minä tulee. Tiedän myös tapauksia, joissa äiti on joutunut synnyttämään näillä viikoilla fataalisti vammaisen lapsen ja en toivo sitä päätöstä kyllä kenellekään.

Tubirokotus Käsittääkseni tuo tubirokotus ei toimi tuohon itärajan takaa tulevaan versioon. Mä luulen, että thl reagoisi nopeasti mikäli tubi lisääntyisi huomattavasti, ovathan nyt reagoineet tuhkarokon lisääntymiseenkin aikastamalla osissa maata MPR-rokotuksen antamista. Tosin silloin annettaisiin infanrix, MPR ja pneumokokki kaikki samalla kertaa ja mun lapseen ei ainakaan tuollaisia cocktaileja pistellä.

Käytiin perjantaina vielä toisessa rakenneultrassa yksityisellä, kun mies ei päässyt ensimmäiseen mukaan. Kaikki osat olivat edelleen tallellaan ja kyllä se aivan tyttölapselta näytti. Kätevää, kun esikoisen tavarat sopivat sitten pikkusiskolle. Kovasti oon tehny pihahommia, oon tosi tyytyväinen kun pystyy osallistumaan lapioimiseen ja muihin raskaisiin hommiin, kivien nosteluihin yms. Esikoisesta olin paljon huonommassa kunnossa. Jalkoja pakottaa iltaisin ja se on tuttua esikoisen odotusajoilta. Kohta loppuu parin viikon kesäloma ja paluu töihin odottaa. Ihan kiva mennä töihin välillä, kohta joutuu kuitenkin olemaan niin kauan pois.

Lisse ja Ilona 21+5
 
Kiitos Matilda ja Neiti molemmille teidän kirjoituksista (ja kaikille muillekin). Tässä juuri näkee, että näkemyksiä, ja taustoja valinnan takana on varmaan niin monia kuin on vanhempiakin, ja minä tosiaan kunnioitan jokaisen omaa näkemystä! Asia on kyllä niin moniulotteinen, että siitä voisi jatkaa pohdintaa vaikka loputtomiin, joten yhtä ainoaa oikeaa vastausta ei ole. Siksi just minustakin tuntui hullulta että pitää alkaa vakuutusyhtiölle selittään tuota asiaa ja mitä se oikeastaan edes auttaa? Vaikka minä vastaisin mitä niin kuka on oikea henkilö päättämään että no tuolla ja tuolla vastauksella päästetään asia nyt eteenpäin... Tai en siis oikeastaan edes nyt ymmärrä että miksi ne tuota enää kyselee. Se tosiaan harmittaa, etteivät kertoneet sieltä kun asiaa ekan kerran tiedustelin, että se nt- mittaus pitäis olla tehtynä että menis heti läpi hakemus. Sanottiin vain, kuten nettisivuillaankin: Lapsen syntymästä voimaan tulevaa vakuutusta on haettava viimeistään kolme kuukautta ennen laskettua syntymäaikaa. Vakuutuksen hyväksymiseen vaikuttavat äidin ikä ja terveys.

Ne on tosi vaikeita asioita, kun täytyy punnita, pitääkö sairaan tai vammaisen lapsen, vai onko se lapsen kannalta väärin antaa hänen syntyä, jos tiedossa on kärsimystä. Kuten Neiti sanoit, aivan varmasti kukaan ei osaa kuvitella miten äärettömän vaikeaa se on!! Olen sinun puolestasi pahoillani :(

Jäämme tosiaan odottamaan mitä Pohjolasta sanovat kun lähetämme sinne tuon lausunnon kätilöltä, mutta ajattelin samalla jo hakea varmaan vakuutuksia muualtakin, ja nyt kysyn jo heti kättelyssä, edellyttävätkö nt-mittausta tehdyksi. Ei voi kuin todeta että harmi, mutta jatkossa olemme viisaampia! Sanoin neuvolaankin että vaikka mainitsevat muillekin mittausta harkitseville asiasta. Vaikka se onkin sitten taas jo toinen juttu, saako vakuutuksen saaminen olla vaikuttamassa tähän isoon päätökseen... huoh!

Nyt se muuten tapahtui: meistä tuli aikuisia! :D Mies toi aamulla kotiin sen farmariauton! Harmi kun on vielä Viron rekisterissä niin ei saa lähteä vielä ajelulle... toivottavasti huomenna saadaan väliaikaiset kilvet ja minäkin pääsen testaamaan :) Onko muilla mennyt autoja vaihtoon? Ja onko jollain kaksiovista autoa ja meinaatte pärjätä sillä? Mulla on oma kauppakassini pikkuruinen kaksiovinen Honda, ja mietin nyt että pitääkö juuri sekin alkaa vaihtaan kun mies varmaan kulkee tuolla isommalla töissä... Millä hullulla sitä tunkee turvakaukalot ja muut ahtaasta ovesta, kun meilläkin vauvoja on sitten kaksi kappaletta!

Ituo 20+1
 
Autosta Mä meinasin pärjätä tuolla mun Nissan Notellani, sitä en vielä tiedä miten vaunut mahtuvat kyytiin :D
Hankinnoista Mun ei pitänyt hankkia vielä pitkiin aikoihin mitään vaan ajattelin että tarkastan ensin kesälomallani että mitä tuolta esikoiselta on jäänyt entisen miehen luo säilöön... No, nyt sitten yhdet vaunut polttelevat ja kunnolla... Serkulla olisi tarjolla Emmaljungan Duo Edge White Leatherette-vaunut... Ovat olleet yhdellä lapsella todella vähäisessä käytössä ja nyt tarjosivat ihan pilkkahintaan niitä meille... Kahden vaiheilla olen että mitä teen... Valkoinen on aina valkoinen mutta tuo keinonahka on kuulemma tosi helppo pitää puhtaana.... Nyt meni varmaan yöunet :D
 
Autosta Meillä meni auto vaihtoon ja farmari tuli meille huhtikuun lopussa. Meillä on kuitenkin koira, jonka pitäisi myös mahtua jossain turvallisesti matkustamaan, niin sen tähden. Nyt lapset saa valloittaa takapenkin ja koira joutuu taakse häkkiin (tosin häkissähän se on tähänkin mennessä matkustanut, mutta takapenkillä...)

Neiti En voi kuvitellakaan mitä olet joutunut kokemaan! :hug:
 
Neiti-81: Kiitos tuosta sun kirjoituksesta ja oon todella, todella pahoillani sun puolesta. En pysty kuvitella kuinka vaikeaa tuon päätöksen tekeminen on voinut olla. Toivon etten omalla "avautumisellani" sinua loukannut. Se oli vaan mun oma henkilökohtainen mielipiteeni ja suhtautuminen asiaan ja ainakin yritin tuoda esiin että jokainen tekee niinkuin itse parhaaksi näkee ja on tyytyväinen omaan päätökseensä. Mä haluan myöskin kunnioittaa muiden päätöstä ja olisin toivonut itsekin että mun päätöstä kunnioitettais. Ja ymmärrän paremmin kuin hyvin sun kantasi tuohon ettet halua tähän pahaan maailmaan sairasta lasta synnyttää. Tuo on kyllä niin monimutkainen asia ja siinä joutuu tekemään vaikeita päätöksiä suuntaan ja toiseen. Mulla on lähipiiristä/tuttavapiiristä niin toisenlaisia kokemuksia näiden seulojen suhteen. Eräs tuttava tehnyt kaksi aborttia perustuen korkeahkoon niskaturvotukseen ilman mitään muita tutkimuksia ja parissa tapauksessa on annettu tieto että lapsi erittäin erittäin sairas ja lääkäri suositellut aborttia mutta terveuitä lapsia kuitenkin syntynyt. Kai mä olen naiivi jollain tapaa kun olen yrittänyt lähetä siitä ajatuksesta että lapsi on terve ja jos jotain häikkää on niin senkin kanssa pystyy elämään. ja jos jotain oikein pahaa häikkää on niin luonto hoitaa asian mun puolesta.
 
Neiti-81: Kiitos tuosta sun kirjoituksesta ja oon todella, todella pahoillani sun puolesta. En pysty kuvitella kuinka vaikeaa tuon päätöksen tekeminen on voinut olla. Toivon etten omalla "avautumisellani" sinua loukannut. Se oli vaan mun oma henkilökohtainen mielipiteeni ja suhtautuminen asiaan ja ainakin yritin tuoda esiin että jokainen tekee niinkuin itse parhaaksi näkee ja on tyytyväinen omaan päätökseensä. Mä haluan myöskin kunnioittaa muiden päätöstä ja olisin toivonut itsekin että mun päätöstä kunnioitettais. Ja ymmärrän paremmin kuin hyvin sun kantasi tuohon ettet halua tähän pahaan maailmaan sairasta lasta synnyttää. Tuo on kyllä niin monimutkainen asia ja siinä joutuu tekemään vaikeita päätöksiä suuntaan ja toiseen. Mulla on lähipiiristä/tuttavapiiristä niin toisenlaisia kokemuksia näiden seulojen suhteen. Eräs tuttava tehnyt kaksi aborttia perustuen korkeahkoon niskaturvotukseen ilman mitään muita tutkimuksia ja parissa tapauksessa on annettu tieto että lapsi erittäin erittäin sairas ja lääkäri suositellut aborttia mutta terveuitä lapsia kuitenkin syntynyt. Kai mä olen naiivi jollain tapaa kun olen yrittänyt lähetä siitä ajatuksesta että lapsi on terve ja jos jotain häikkää on niin senkin kanssa pystyy elämään. ja jos jotain oikein pahaa häikkää on niin luonto hoitaa asian mun puolesta.
Et tosiaan loukannut, ja toivottavasti tekstistäni ei sitä kuvaa saa:hug: Mulla vaan tietty tulee aina kyseisestä asiasta tietty sävy tekstiin.. hyvin vaikea selittää. (ja se laskettuaika olisi vielä ollut toukokuussa niin ajankohdallisestikin aihe koskettaa)

Mä nostan hattua jokaiselle joka päättää jatkaa raskautta niistä huonoista uutisista huolimatta, meillä tosiaan ei sitä lapsivettä ollut joka on tietenkin ehdoton edellytys normaalille kehitykselle --> Oli siis paljon muutakin osviittaa siitä että kaikki ei ollut kunnossa, kuin se niskaturvotus (joka paisui yli 3cm:iin ympäri sikiön)Odoteltiin muutamia viikkoja josko luonto hoitaa, mutta näin ei tapahtunut.
Meillä olisi ilman niskapoimumittauksiakin nopeasti havaittu ettei kaikki ole kohdallaan. Joten toisaalta kuin miettii, olisi ollut yhdentekevää tuo niskapoimun mittaus, koska sitä punktiota ei koskaan saatu onnistumaan.

Niin ja tosiaan, ehdottomasti vakuutusyhtiöiden tulisi ilmoittaa että se nt vaaditaan, ja neuvolassa asiasta infota hyvissä ajoin. Veikkaan että aika moni on samassa tilanteessa kuin ITUO, eli ei ole tiennyt ja sen vuoksi mahdollisesti jää ilman vakuutuksia. Mutta itse vakuutusyhtiössä puolivuotta töissä olleena, HUH HUH... ei voi muuta sanoa... On se aika kieroa touhua... siis vahinkojen sattuessa kyllä aletaan kaivella kaikkia porsaanreikiä:mad::mad: ettei tarttis korvailla (vaikka ihmiset ovat taatusti maksaneet korvauksensa jo yhtiölle..)

BRANWENille onnea uuteen kotiin!!:flower:

Autosta, meillä on ihan tavallinen Saab (tai no, kivasti tuunattu:whistle: olen naimisissa Saabistin kanssa :D) ja toivottavasti hyvin mahdutaan =) Tuo auto kun sattuu olemaan mun aarre:heart: On vielä vähän viriteltykin niin kulkee... isolla K:lla (ei niin että kaahaisin, mutta ohitustilanteissa on musta tärkeää että auto LÄHTEE, ja ohitustilanne on ohi nopeasti...) Lisäksi kuluttaa kohtuullisen vähän ja on niiiiiiiiiin hyvä ajettava ja turvallinen... (niin ja tuo saabismi on vissii aika tarttuva sairaus:LOL:)

( . )

rv 2 0 + 0


Huomenna sitten rakenneultra
Ihanaa!!!!
Nukuin aamulla miehen selkää vasten niin Kihuli se siellä aloitti armottoman potkuttelun ja nyrkkeilyn miehen persiille ja selkään
:heart::heart: kauheen aktiiviselta tyypiltä tää vaikuttais:whistle:

Nyt aamukahvia:heart:



Muksaa Alkavaa Viikkoa Kaikille


T:Neiti+Kihuli rv 20+0!!!!!:wave:
 
Neiti-81 Olet tosiaan joutunut kokemaan hurjia. Ei tuota voi kuvitellakaan jos ei omalle kohdalle ole sattunut. :(

Itse en jotenkin edes ajatellut nt-ultraa, enkä ehkä paremmin rakenneultraakaan muuna kuin tilaisuutena nähdä pieni. En sen enempää ajattele etukäteen sitä että mitä jos sieltä löytyisi jotain poikkeavaa, mitä sitten tekisin. Sen tilanteen eläisin sitten jos niin kävisi, en etukäteen sitä edes ajattele. Liekkö tää joku mun suojakeino sitten että kohtaan asiat sillä hetkellä kun ne tulee. Tietysti helpotus oli suuri kun mitään ei löytynyt esikoisesta eikä tästäkään (ainakaan nt-ultrasta). Nytkin odotan ensi viikon rakenneultraa taas mahdollisuutena nähdä tuo pieni.

Autoista Meillä on auton vaihto jossain vaiheessa edessä. Itselläni on pikkuriikkinen Nissan Almera, johon ehkä hikisesti saatais kaukalo apparin paikalle (apparin takana siis esikoisen istuin ja vie hirveän tilan), mutta se tarkottais sitä että mun pitäis käydä otattamassa airbagit pois päältä ja sitä en tiedä suostuuko ne niin tekemään. On muutenkin ollut puhe että mun auto vaihdettais johonkin ns. huonompaan ja vanhempaan niin saatais vakuutusmaksuja pienemmäksi. Mun auto on kuitenkin se ns. kakkosauto niin siihen tarkoitukseen voisi mennä toisenlainenkin auto.
Toisena autona meillä on Golfin farmari, mikä ei myöskään liian iso sisätiloiltaan. Siinäkin kaukalolle olisi ainoa mahdollisuus etupenkille jos airbagit saadaan pois päältä. En usko että kuskin taakse kaukaloa voisi laittaa kun sekin vie taas tilaa niin että kuskille ei jää riittävä tila. Ahtaaksi siis käy autot kun tarttis kahdelle pienelle paikat. Isompi farkku todennäköisesti on hankintalistalla loppukesästä, jo tavaratilankin takia tarttettais isompaa autoa. Yhdenkin lapsen tavarat vie niin paljon tilaa että mitä se on sitten kun niitä on kaksi. :D

ON
Viime yönä näin ensimmäinen unen vauvasta. Olin mukamas rakenneultrassa. Kyllä se siellä sukupuolensakin näytti, mutta katsotaan nyt viikon päästä pitikö uni paikkansa.

Viikko siis vielä ultraan, hitaasti se lähenee... Sitten olen ajatellut "julkaista" tämän raskauden eli kerron näille tuttaville joita olen onnistuneesti vältellyt viime aikoina. :D

Mutta nyt taas töiden pariin.

- Hapsiainen ja Lyyli 19+0 (Nyt alettais oleen puolessa välissä siihen milloin esikoinen syntyi, syntyi siis 38+2)
 
Branwen onnea uuteen kotiin!!!!!:cool:

Nyt ei kerkee vielä lukemaan sen enempää, mutta yhhhyyyyyyyyyy miksen mä tunne mitään vieläkään? :'( Tai outoja tuntemuksia kyllä on, mutta en osaa varmasti sanoa onko potkuja. No aikanaan aikanaan!
Eilen illalla nukkumaan käydessä oli ihan outo olo mahassa. Se jotenkin kramppasi 3 kertaa niin, että navan alta muoto jotenkin muuttui, ja tuntui että joku siellä ikään kuin jännittyi. Mitähän tuo oli? Mitään kipua ei ollut, enemmänkin vain outo olo siitä että tuollainen kohta mahasta jännittyisi noin :confused: Outo tunne, ja jotenkin "nykivä".

Olen viime aikoina saanut kauheita itkupotkuraivareita :ashamed: ja aiheuttanut kyllä ihan kunnon riitoja kotona. Huoh. Onneks menen vanhempien luo keskiviikkona pariksi päiväksi niin saa mies tauon meikäläisestä :headwall:

Kenzie 19+4
 
Outo tunne, ja jotenkin "nykivä".

Kenzie 19+4
Oisko niitä liikkeitä kuitenkin:D
Mulla usein maha vetää pinkeäksi siinä kun vauva alkaa muhjaamaan, juurikin sellasta nykimistä kun on rauhallisia liikkeitä. Voisi kuvitella et jos sulla istukka edessä niin voi ne liikkeet tuntua just sellasina :) Mulla vissii takana kun tuntuu ja näkyy jo päälle potkut. Esikoisesta tosiaan oli edessä istukka ja oli just sellasta nykimistä rv 20 tienoilla :heart:
 
Onnittelut uusista hyvistä ultrauutisista ja lupauksista!

Synnytyksestä piti vielä sanomani, että esikoisen kanssa ainakin toimi hyvin se ajatus, että ennenkin on synnytetty ja hengissä selvitty. En myöskään halunnut etukäteen päättää liiaksi lääkkeistä, tiesin, että mukaan tuleva mies kyllä näkee, jos minuun sattuu liikaa ja osaa puolestani tarvittaessa vaatia lääkettä. Toisaalta en halunnut mennä sellaisella kaikki-lääkkeet-mulle-heti-nyt-asenteellakaan, vaikka ymmärrän hyvin senkin ajatuksen, kyllähän se kipeää teki.

Mahan muodosta me saatiin tyttölupaus, ja maha puskee suippona eteenpäin :) Samoin meni esikoisesta.

Liikkeet ovat alkaneet tuntua jo välillä inhottavankin voimakkaina. Onneksi enimmäkseen ovat vielä sellaisia vahvoja muksauksia, mutta muutama sellainen ähkäisyn irrottavakin on jo tullut. Hyvähän se on, että liikkuu, mutta en odota niitä loppuraskauden kunnon vängerryksiäkään…

Sukupuolesta ja ärtyisyydestä onko muille sanottu, että kipakka akka tietää tyttöä? Perustuisi siihen, että olisi kahdet naishormonit ”päällä” yhtä aikaa :D

Hoitoavusta juttelin äitini kanssa synnytyksestä, kun tosiaan kaikki hoitajat asuvat sen vähintään 200km päässä. Hän lupasi tulla lapsenvahdiksi, että mieskin pääsee mukaan synnytykseen :heart: Kysyin siis mieheltä aikaisemmin, että vieläkö tahtoo synnytykseen mukaan, ja vastaus oli nopea ja ehdoton joo :) Kiva juttu, nyt vaan täytyy se kolmisen tuntia sitten kärvistellä, että hoitaja ehtii paikalle.

fannie magnesiumia voi kuulemma ottaa sen 350mg päivässä. Ainakin tuossa minulla käytössä olevassa monivitassa on vaan 180mg tjsp, eli kestää kyllä vähän lisääkin.

Ituo :hug: Auttaisiko, jos kysyisitte toisesta vakuutusyhtiöstä tuolla lausunnolla? Aikaahan tässä on sellaiseen vielä hetki, 3kk ennen laskettua sanottiin ainakin meille, että pitää ottaa. cinderella fenniasta tulee meille. Kannattaa verrata omavastuumäärät ja –laskutavat ja sitten se kattosumma, joka vakuutuksesta koko sen voimassaoloaikana korvataan. Niissä on isoja eroja.

Neiti :hug: Sanattomaksi vetää, mutta totta, että tuollaisetkin asiat ovat osa sitä vastuuta ja rakkautta, joka vanhemmuuteen kuuluu. Jokaisella oma näkemyksensä näistä tosiaan, me haluamme tietää. Ajattelemme, että jos lapsella on fataali vamma, voimme säästää häntä edessä olevalta tuskalta, tai jos jotain hoidettavaa, niin siihen osataan varautua jo heti syntymässä paremmin. Tuota Matildan tarkoittamaa tutkimus-abortti-ajatusta en minäkään hyväksy. Ystäväni sai down-lapsen, vaikka kävivät seulassa ja rakenneultrassa, ja niissä tulos oli normaali. Joskus luonto yllättää kuitenkin.

Auto on meillä kaksiovinen, esikoisen kanssa on hyvin pärjätty, ja tämän toisenkin kanssa ajateltiin sillä hetki kitkutella. Mutta kyllä päivitys isompaan on edessä.

Huh, mikä romaani :) Mutta lista ja linkit on nyt päivitetty, hihkukaa, jos jotain meni ohi :wave:

muoks vielä kuitenkin :) Kiitos onnitteluista, onhan tätä ihana nyt laittaa :heart:

Esikoinen teki sitä, että laittoi jalat ja kädet selkää vasten ja punkasi pyllyn pystyyn. Se tuntui juuri tuollaisena möykkykiristyksenä vatsalla :)
 
Viimeksi muokattu:
RR
Mä näin toissa yönä unta, että synnytin ja se sattui ihan sairaasti :eek: Herätessäkin alapäätä vihloi niin pirusti :LOL: Taitaa alitajuisesti meikäläistä alkaa jännittämään tuo lähestyvä koitos...

Onnea Branwenille uuteen kotiin! Me saadaan huomenna uuden asunnon avaimet. Käytiin eilen vielä katsastamassa sitä vanhojen asukkaiden muuttaessa ja voi, että se piha on kaunis! Kirsikkapuukin alkaa ihan just kukkimaan :heart:
Ensi viikonloppuna maalaan siellä pari seinää erivärisiksi ja aidataan se pha koiria varten ja aletaan viemään pikkuhiljaa kamojakin jo sinne. Iso muutto on sitten 17-18.6, jolloin viedään huonekalut ja asetutaan taloksi.

Täälläkin on tänään potkittu mua oikein kunnolla, vähän väliä tuntuu nykäyksiä ja moksaisuja =)

Justhan mä vasta hokasin, että jos hyvä tuuri käy, niin meillä voi olla jo 4kk kuluttua nyytit sylissä, apuva! :p


RR ja Viljami 21+5
 
Viimeksi muokattu:
Branwen onnea uuteen kotiin!! :flower:

Autosta Meillä on neliovinen auto, aika pieni kuitenkin, mutta tolla ajateltiin pärjätä :) HeMmiN Meillä koira ei matkusta häkissä.. ei ole tilaa häkille autoon. Meillä koira matkustaa takapenkillä istuen turvavyössä niinkun ihmiset.. :D Sillä on sellaset valjaat, johon saa kiinni sellasen turvavyöjutun, että valjaat saa turvallisesti turvavyöhön kiinni.. :) Meillä vauvalle tulee paikka takapenkille, jolloin varmaan koira siirtyy isännän kanssa eteen, jos sattuvat samaa aikaa oleen kyydissä ja minä vauvan kanssa taakse.. Etupenkille ei viitti vauvaa laittaa, ku muuten menee niin hankalaksi turvatyynyjen kanssa.

Unista Täällä on näköjään muutama muukin nähnyt noita vauvaunia.. Mua alkaa jo vähän ärsyttää, kun tuntuu, että mulla nuo unet on enemmän painajaisia :( Yks yö näin unta, että mulla oli vauva, mutta en osannut imettää sitä.. En tiedä oliko unessa mun nänni liian iso vauvan suuhun vai vauva liian pieni mun tissille :( itkin ja raivosin siinä, että mun vauva kuolee nälkään. Se ei ole moneen päivään saanut ruokaa.. :(
Ei paljoa herätä itseluottamusta tollaset unet tässä äidiksi tulemisessa :'(
 
Nannamamma: Meilläkin oli aluksi koiralla noi turvavyöt. Mutta kun pieni koira tahtoo nähdä maisemia, niin se seisoskeli siellä ovea vasten ja muutenkin liikuskeli takapenkillä, niin todettiin että parasta sen on häkissä matkustaa.

Kenzie: Oisko ne "muljahdukset" silti liikkeitä? Varsinkin jos istukka edessä, niin olevat vielä vaimeita...

Branwen Onnea uuteen kotiin!! :flower:
 
neiti -81 ja HeMmiN Ehkä ne hyvinkin vois sitte olla jo vauvan liikkeitä! :D Vitsi kun en mä edes tiedä missä mulla istukka on.....onko se np-ultrassa jo teille muille kerrottu? Rakenneultra on ens viikon tiistaina 7.6., ehkä siellä sitte selviää! Hui kun jänskättää!
 
Kamala mikä kokemus takana siulla neiti! Ihan tuli tippa silmään. Ei voi kyllä edes kuvitella, miltä siusta on tuntunut! :hug:

Ompas osalla jo viikot pitkällä, aika mennyt nopeesti, mutta toisaalta niin hitaasti :D

Ihanaa, kun taas moni käynyt ultrassa, ja hyviä uutisia tullut. Moni myös saanut sukupuolen tietää! Onnea niistä :heart:

Autosta meillä on kaks isoa hatchback autoa, nyt vanhempi niistä pitäs vaihtoon laittaa. Vaunut kyllä kulkee takakontissa, mutta kynnyksen takia ne on sinne kauheen vaikea nostaa, ja varsinkin pois ottaa!
Farmariautoa ollaan kateltu, mutta kun ei millään keksitä, minkä merkkinen ostettaisiin! Oltiin katkeltu Mazda 6:a, mutta sit moni kaveri haukku ne lyttyyn. Ja moni muukin merkki on lytätty, kun niin paljon vikoja kuulma. Kohta ei enää tiedä mitä uskaltaa ostaa, ilmeisesti pitäs löytää sit se merkki ja malli, jossa on vähiten vikoja :D

Onko teillä kokemuksia auton isofix-valmiudesta? Onko se oikeesti miten kätevä/hyvä/tarpeellinen? Aika monista autoista vielä puuttuu se, kun ei kuitenkaan ihan uutta ole vara ostaa. Pitäis tietää, katteleeko sellasia autoja missä se on, vai eikö ole niin väliä.

( . )
En muista oonko kertonut jo, mutta mulla on nyt raskauden aikana hermosäryt lisääntyneet ihan kauheesti! Joka viikko kärsin hirvittävän kovista säryistä joko jommassa kummassa hartiassa, mistä säteilee kyynerpäähän asti, tai sitten ranteessa, josta säteilee ylöspäin. Välillä on niin huono tuuri, että on molemmilla puolilla yhtäaikaa.
Mikään ei niihin kipuihin auta, pisimmillään kestää yli 12h, mut aina kuitenkin yli 5h.
Mikähän nää oikein aiheuttaa? On ennenkin ollut muutaman kerran vuodessa, mut aina vaan ranteissa. Ei tosiaankaan näin usein, eikä hartioissa. Onko kellään vastaavaa? Tosi väsyttävää kipua, kun se vielä alkaa yleensä yöllä :mad:

Muuten menee ihan hyvin. Vauvan liikkeet on ilmesesti vähän ruvenneet tuntumaan, aina välillä hennosti muljahtaa masussa, tai tuntuu joku potkun tapainen, ihanaa :heart:

Rakenneultraan viikko ja kolme päivää, hui kun jännittää!

Niiskuneiti ja 19+3
 
Pikainen käväisy...
Auton isofix-kiinnikkeistä Mun mielestä loistava keksintö, tietää että penkki on oikein asennettu ja pysyy varmasti paikallaan. Varsinkin nyt kun tytöllä on tuo turvavyöistuin niin ei tarvitse muistella vyöttää istuinta kiinni silloin kun tyttö ei siinä istu!
 
Ultrista...
Me mentiin np-ultraan, otettiin se mittaus siihen ja veriseulat. Rakenneultrassa käytiin myös.
Ajateltiin että halutaan tietää jos jotain on. Vaikka kuten tiedetäänkin niin voihan jotain siltikin ilmetä vauvan synnyttyä. Toki oli myös mukava päästä näkemään pikkunen.
Neidillä kyllä tosiaan ollu rankka koettelemus eikä sitä varmasti voi kaikki täysin ymmärtää jos ei ole itse sitä kokenut...

Autosta...
Me vaihdettiin farkkuun ennen ku esikoinen synty. Koira matkustaa takakontissa niin senki takia jo. Eka meillä oli Mazda6:nen jota niiskuneitikin taisi miettiä? Mutta pistettiin se äkäsesti vaihtoon ruosteongelmien takia, onneks menivät takuuseen mutta kuitenki... Olis pitäny uskoa sillon muitten puheita. Jo ihan googlettamalla löytää kauheet kasat juttua noitten kutosten ruosteongelmista yms. Omasta kokemuksesta voinki sanoa että en suosittele :D
Onhan se komeen näkönen auto mutta kun muu mättää niin ei kiitos...
Nyt meillä on farkku avensis ja siihen ollaan oltu tyytyväisiä :) Pelkääjän paikalle sopii mieski istumaan vaivatta vaikka takana on pojan turvaistuin :) Toki tuohon autoon ei kolmea turvaistuimessa istuvaa lasta sovi.

hapsiainenko se mietti turvakaukalon laittamista pelkääjän paikalle?
Mä en luottais siihen et ne airbagit pysyy pois päältä. Näin moni autojen kanssa työtään tekevä sanonu että saattavat kuitenki laueta kolarin tullessa. Ja toisekseen lapsella kuitenki turvallisempi matkustaa takapenkillä.
Miettisin ehkä ennemmin auton vaihtoa kuin että laittasin lapsen etupenkille. Mutta tietenkin tämä on vain mun mielipide ja toivottavasti en tällä sua loukannu...

isofix-kiinnikkeet autossa...
Omasta kokemuksesta voin sanoa että ihana keksintö :)
Meillä on maxi-cosin kaukalo ja siinä se isofix-jalusta. Tuo jalustahan vähentää väärin asentamisen mahollisuutta ja lisäks kaukalo on helppo irrottaa ja kiinnittää autoon. Eikä tartte sählätä vöitten kanssa :) Muutenki musta tuon jalustan kanssa kaukalo on paljon tukevammin autossa kiinni ku turvavöillä. Toki nää jalustat, ainakin meijän jalustan, saa kiinni turvavöilläkin :)



Jotakin muutakin piti kommentoija mutta ku en nyt muista... :D

Talvicci ja Torsti rv.23+3 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Neiti: Hui, iha itku tuli tuota sun juttua lukiessa. Kauheeta. :(

Mä en ole ikinä hyväksynyt aborttia, tai siis niin mä ajattelin aikasemmin. Mutta nyt, kun tuli tää tilanne, että vahingossa raskauduin, lapsen isän kanssa ei olla väleissä ja siellä tuli uhkailua, niin en oikeesti enää tienny et olisko se vaan parempi vaihtoehto. Mutta onneksi kuitenkin päädyin pitämään tän lapsen. Olen niin onnellinen :heart: Abortti on vaikea ratkaisu varmasti, mutta joskus se vaan voi olla parempi ratkaisu. tokikaan en sitä minään ehkäisykeinona hyväksyis, ja muutenkin sen saa Suomessa musta vähän liiankin hepposista syistä. Mutta kyllä sekin on fakta, että jokaisen elämä pitää olla elämisen arvoista. Kun lukee kauheita juttuja, miten äiti on pahoinpidelly lapsensa tms, niin kyllä siinä tulee mieleen, että oliskohan noillekin se abortti ollu parempi ratkaisu. No mutta se siitä.

Branwen, onnea uuteen kotiin! :)

Mulle tuli iloisia uutisia äippäpolilta. Mun rakenneultra onkin jo HUOMENNA!!! :D Vuorokaudella siirty! jee, olin varma kun ne soitti ettei keskiviikko käykkään, että se menee tyyliin viikolla eteenpäin! :D No huomenna tuun sit kertoo lisää. Ihanaa :heart:

Cinderella ja Nuutti 21+6 :heart:
 
Muksimus maanantaita!

Rakenneultrassa kävin aamulla. Siellä tyyppi liikkui hurjasti ja mittojakin oli vaikea saada. Kaikki kohdallaan eikä supistuksetkaan ole saaneet mitään aikaan. Napanuora meni suoraan jalkojenvälistä alas, että sukupuolta ei varmaksi näkynyt, mutta poikaveikkauksen sain, tosin voisi olla myös napanuoran mutkakin:) Eli poikaa tästä lähin odottelen, vaikka tieto onkin todella epävarma... eli ei nyt sitten tyttöä ilmeisesti meidän perheessä tule olemaan... ellei sitten vielä tee ylläreitä. Istukka on edessä ja niin alhaalla, että reuna on kohdunsuun päällä. Todennäköisesti tulee nousemaan pois, mutta asia varmistetaan vielä vk 28-30. Sain ihanan 4d-kuvan kasvoista. Aika huonosti vielä näkyy, mutta piirteet on kuitenkin ihan selvästi toiselta veljeltään peritty :heart:

Viikonlopun kirjoitukset lukematta... palailen myöhemmin kommentoimaan.

Neilikka ja Örtsi 19+2
 

Yhteistyössä