Huomenta :heart:
Älkää ampuko mua aamunkoitteessa, mutta nyt on ollut niin paljon puhetta imetyksestä ja korvikkeista, että on pakko osallistua keskusteluun. Olen siis imetysohjaaja ja kätilö (tulipahan paljastettua) joten voin ehkä ihan perustellusti kommentoida. Ja ennekuin luette, niin mä olen vakaasti sitä mieltä, että on äidin oma valinta, mitä hän lapselleen antaa, ja tuen siinä täysin (kun siis ohjaan asiakkaitani). Mutta faktat pitäis tietää.
Ei ole ihan sama, annetaanko vauvalle lisämaitoa. Ei ole ihan samanlaista, syötetäänkö vauvalle korviketta vai rintamaitoa. Niissä on vissi ero. Se, että kumpaa syöttää ja kuinka paljon, on täysin äidin oma valinta, eikä siihen ole kenelläkäään mitään sanomista. Mutta ei ole syytä uskotella kenellekään, että kannattaa antaa korviketta, jos oma imettäminen sujuisi ilmankin.
Siis. Vauvan mahaan mahtuu ensimmäisen 3 päivän aikana n. 3-5ml maitoa/syöttö. Se on n. marmorikuulan tilavuus. On anatomisesti mahdotonta tunkea sinne enempää, koska maha EI VENY. Vasta 3. päivän jälkeen voi vauvan maha ottaa vastaan isompia määriä. Siksi EI HAITTAA, ettei maito nouse heti.
Äidinmaito ei ole vain ravintoa. Siinä on vauvalle rauhoittavia, kipua lievittäviä aineita- vasta-aineita sairauksille- kasvua ja hormonitoimintaa sääteleviä aineita- suolistoa kypsyttäviä aineita- aivoja kehittäviä aineita- ja näitä ei ole korvikkeessa. Yksikin annos "tarpeetonta" korviketta sotkee lapsen suoliston toimintaa useamman päivän ajaksi. Lapsi kyllä pysyy hiljaa pitempään korvikkeella, koska se sulaa hitaammin, kun lapsen suolisto ei pysty sitä käsittelemään.
Korvikkeella kasvaa hienoja ja terveitä lapsia kuitenkin. Mä olen itsekin pullovauva, ja tosi älykäs ja charmantti
, enkä allergioistakaan kärsinyt ennenkuin aikuisiällä. Pointti on se, että kannattaa uskoa kuin vuoreen, että sitä maitoa tulee, ja lähteä sillä ajatuksella ettei tarvitsisi antaa keinotekoista ravintoa.
Sitten on tietysti IHAN erikseen ne tapaukset, jolloin maitoa ei tule, esim. jos on vuotanut paljon, jos istukkaa on jäänyt sisään, jos vauva on keltainen ym. tilanteita. Tärkeintä on kuitenkin saada vauvalle ruokaa. Tai jos äiti ei halua tai jaksa imettää, se on ihan fine! Mun pointti on vaan se, että EI VOI AJATELLA, ETTÄ SE ON IHAN SAMA,JOS ANTAA VÄHÄN KORVIKETTA SILLOIN TÄLLÖIN. Se ei ole. Sillä on oikeasti, tutkitusti vaikutusta vauvan olemiseen.
Sairaalassa annettava lisämaito on yleensä luovutettua maitoa, joten sen suolistoa kuormittava vaikutus ei ole niin kova. Mutta mieluummin kuin sitä pulloa, niin kätilön PITÄISI antaa neuvoja kuinka maidonnousua ja -määrää voi lisätä. Ihokontakti, tietyt imetysasennot, tietyt akupisteet, kikkoja on monta mutta niitä ei vaan kätilöt tiedä tai "ehdi" kertoa. Saatikka neuvolantädit. Ja se on tosi surullista, kun moni äiti sitten pettyy kun "maitoa ei tullut" tai vauva ei osannut imeä. Vihaksi pistää, kuinka moni joutuu väärillä tai puutteellisilla neuvoilla rämpimään eteenpäin.
Puuh. Saan varmaan kohta ryöpyn niskaani. Mutta en vaan voi vierestä seurata ihan hiljaa
oma esikoiseni sai rintaa vain 5kk, kun lääkäri neuvoi lopettamaan imetyksen että saisin nukkua yöni. No, vauva huusi silti, ja mä sitten silmät ristissä lämmittelin pulloja ja itkin kun "jouduin" lopettamaan.
Omaa Napaa, mun mukeloni kääntyi sitten poikittain/perätilaan 36+6, ja pyöri 4 päivää, kunnes on nyt taas pää alaspäin... jännityksellä seuraan, pysyykö!
Siljanvuori ja tissiangsti 37+3