~ Lokakuun lapsoset kesäkuussa ~

Branwen ohoi...
Kyselit Gracon telakallisesta turvakaukalosta. Meillä on semmoinen esikoisen ajoilta tallessa, elikkäs pari vuotta vanha. Malli on ehä Autobaby, aivan varmaksi en enää muista. Ja tykkäsin kyllä aivan älyttömästi!! Jos jotakin miinuksia pitää hakea, niin se olisi seuraava:
- meillä poika ei kyllä enää 13-kiloisena olisi siihen mahtunut. Siinä taisi olla suositus, että kaukalo siis vauvalle 0-13kg. Mutta siis puolivuotiaana ei meidän poika enää kyytiin mahtunut. Eli jäi mielestäni kyllä hurjan nopsaaan pieneksi. Ei mikään tilaihme muutenkaan, suosittelen toppavaatteiden sijaan sitä semmoista turvakaukalopussia tai mikä sen nimi nyt onkaan... Sillä saa talviaikaan lisää pelivaraa.

Mutta se telakka systeemi oli aivan ykkönen. Mun kärsivällisyys ei riittäisi turvavöiden kanssa pelaamiseen. Ja lisäksi se oli loistava ominaisuus, että sen kaukalon sai Gracon omiin matkarattaisiin napsautettua kiinni. Älyttömän kätevä reissussa!! Tykkäsin siis tosi paljon, ja aiotaan kakkonenkin tällä kuskata, silläkin uhalla, että joudutaan jo 6kk iässä siirtämään turvaistuimeen. Onneksi on semmoisia turvaistuimia mitkä käy jo sitten 6kk iässä.

Miina
Onpas sulla ollu erikoinen neuvolareissu :confused: Ai lisärauta pitäs noilla viikoilla alottaa automaattisesti... Mun tartti esikoista odottaessa alottaa rautalisän ottaminen vasta rv.29 ku siihen asti hb:t oli niin hyvät. Nyt rv.27+3 ja rautalisää en ole vielä tarttenu. Ei niitä musta ole kyllä järkeä huvin vuoks napsia jos ei tarvetta ole, pelkkää rahan hukkaahan se on kaiken järjen mukaan :whistle:

Viimeksi muokattu:
Neuvolan suhtautumisesta:Näköjään vaihtelee kovastikin. Mä soittelin edellisviikolla neuvolaan kun töissä tulee selkä niin kipeeks ja alaselkää särkee ja välillä tulee supistuksiakin. Luultavasti ovat vain harkkasupistuksia mutta kun eikoisen aikaan ekat supistukset tuli synnärillä niin ajattelin nyt soittaa ja varmistaa että on ok. No, seuraavana päivänä neuvolalääkäri soittaa ja ilmoittaa lähettäneensä nyt alkuun kahden viikon sairaslomalapun mulle kotiin. ilman että olen edes käynyt näytillä. Yritin sanoa että en kai nyt mitään sairaslomaa tartte niin lääkäri vaan käski levätä ja hakea kahden viikon päästä lisää. Mutta siis töissä olen nyt kuitenkin. Loma alkais ens viikon jälkeen ja paljon on tekemistä ennen sitä. Houkuttais kyllä oleskella vaan kotona mutta mutta...täällä nyt on muutenkin sellanen tilanne että mun sairasloma siitä nyt puuttuu. Edelleen on sellanen pieni ahdistus että miten mun lomien kanssa käy. Uusi esimes kyllä sanoi että ilman muuta pidät lomasi niinkuin haluat mutta hän jäi nyt lomalle myös ja häntä tuuraa vanha esimeheni ja hänellä on edelleen se asenne että minä en mitään lomaa tartte kun jään pian äitiyslomalle. Työmotivaatio aika nollissa välillä....
Hankinnat:Me ollaan hankittu Brion hoitopöytä ja Doomoon imetystyyny ja muutamat vaatekappaleet. Ei ajateltu hirveesti ennen vauvan syntymää vaatteita ostella. Katsotaan sitten että kumpaa sorttia uusi tulokas on ja sen mukaan hankitaan jos on tarvetta. Esikoiselta on paljon tyttöjen vaatteita säästössä että lähinnä jos poika tulee niin sitten saa hankkia enemmänkin. Ja jos nyt tyttökin tulee, niin kyllä jotain uuttakin hankitaan. Vielä olis tarkoitus hankkia seisomalauta meidän yhdistelmiin ja ajattelin tänään ruokatunnilla käydä katsastamassa alennusmyyntejä.
Liikkeet:Mä perun kaikki puheeni tän vauvan rauhallisuudesta. Kauheeta rallia koko ajan. Mutta kiva niin että ilmoittelee itestään:)
Vakuutus:Mä en ole vieläkään laittanut papereita menemään. Täytyy tänään kaivaa ne ja laittaa postiin.
Olosta:Olotila vaihtelee tosi paljon. Riippuen myös mitä tekee. Eilen maalasin terassin kaidetta aamusta iltaan ja illalla luulin että nyt saan lähteä synnärille. Supisteli vähän ikävästi ja koko lantio oli niin kipee että en pystynyt kävellä kuin ihan hiljaa. Ei uskois että maalaaminen nyt olis niin rankaa eikä siinä maalatessa tuntunu miltään mutta sen jälkeen. Olisin ihan valmis jäämään äitiylomalle mutta kun ei niin ei. Hetken joutuu vielä odottamaan. Laskin että lomat poislukien on 8 viikkoa töitä. Niin vähän mutta niin paljon. ja tuohon sisältyy ikäviä työreissuja enemmän kuin tarpeeksi:( Huomenna olis neuvola ja saan samalla kelan paperit. TAAS neuvola! ja pian saa alkaa käydä siellä kahden viikon välein...

Matilda ja pikkuvauva 23+1

Mä soitin eilen neuvolaan tuosta mun huimauksesta yms. No siellä vastas joku harjoittelija puhelimeen, mun oma terkkari olikin jo lomalla. No, käski eka vaan juoda tarpeeksi ja seurata tilannetta. Sitten soittikin perään että ei kun tilaa lääkäriaika että parempi on mennä lekurille. Mikä ihmeellisintä niin ei voinut sitä suoraan varata vaan mä sitten tänä aamuna jonotin puhelimessa vastaanotolle ja sain ajan tälle päivälle. Vähän tuntuu höhlälle mennä nyt lääkäriin kun olisin halunnut eka käydä mittauttamassa vaan verenpaineet neuvolassa ja sitten tarpeen vaatiessa mennä lääkäriin. En oikein tiedä mitä sinne lääkäriin edes sanon nyt. :D

Ei tuo huimauskaan nyt niin paha ole, tai ainakin pystyn elämään sen kanssa, samoin päänsärkyä ei ole enää, sitä oli pari päivää. Sitten kysyi muita oireita niin kerroin että harkkasuppareita on ollut mutta en osaa niistä olla huolissaan kun on toinen raskaus ja kuulunee jo viikkoihin, mutta ei, nyt sitten sain jonkun päivystysajan näitten oireitteni takia ja parin tunnin päästä sinne sitten. :O Nyt kun se vielä läväyttäis mulle sairaslomalapun niin kiitti! :D Kyllä vois pomo kiitellä, kun muutenkin tää viikko mennään niin vajaalla miehityksellä... :O Että todellakin toivon ettei nyt mitään olis.

Tää oli omanapainen ihmettely nyt vaan.

- Hapsiainen ja Lyllervo 23+1

vakuutus meillä on jo hoidettuna vauvalle, Tapiolasta. Muuten sitten hankinnat ovatkin aika vaiheessa....eli ne kaverilta ostetut vaunut toki on, ja turvakaukalo pitäis tulla heiltä, mutta muuta ei (vaatteiden lisäksi) ole. Pinnasänky siis pitäisi hankkia, samoin joku pesu/makuu-viritelmä kylppäriin, jotta voisi sielläkin vaihtaa vaippoja yms. Niin ja sitteri ehdottomasti.
Kaikki pikkusälä puuttuu vielä ihan täysin, enhän mä niitä osaa edes alkaa miettimään! :D

liikkeet tuntuu täälläkin päivittäin useaan otteeseen, ja jos tulee liian pitkä "hiljainen hetki" niin mä sitten viimeistään iltasella häiriköin pikkusta ja pyydän jotain elonmerkkiä :heart:

selkävaivoja on alkanu tulla nukkuessa, ja vähän muutenkin. No niitä osasinkin odottaa kun tällainen notkoselkä olen aina ollut. Mutta ei hätää vielä, ei ne niin pahoja ole.

töistä/lomasta olen vieläkin vähän epävarma....mutta pyrin nyt siihen että heinäkuun puolivälissä aloitan 4 viikon loman, ja sitten sen jälkeen tulen tänne takaisin vielä kuukaudeksi opettamaan sijaista (kuka se sitten onkaan, sellaista kun ei ole ainakaan talon ulkopuolelta hankittu!)

ON: olo on hyvä ja yhä jaksaa mennä ja touhuta. Mitä nyt masu alkaa pikkusen olla tiellä :D Omat synttärit (30!) on ens viikolla ja sitte pian sen jälkeen meidän toinen hääpäivä....ja sitte alkaakin toivon mukaan se loma, eli paljon positiivista ajateltavaa. Ja pelkästään jo tämä lämpö ja ihana sää piristää ihan sairaasti!

Tajusin juuri että viikoista en enää ole niinkään pitänyt laskua kuin aluksi, mutta muistelisin että nyt olis sitte 23+5 menossa

Kenzie

Matilda
Nyt vaan sinnikkäästi piät puoles tuossa loman pitämisessa.
Luulis nyt ettei se kehtais sulta sitä lomaa evätä ku se toinen on kerta sanonu et totta kai se sulle kuuluu. Ja jos alkaa jotain urputtamaan niin sanot et se kuuluu sulle ja se toinenki esimies näin sano. Jos alkaa jotain yrittämään niin sitten vaan yhteyttä siihen toiseen esimieheen vaikka onki lomalla!

Tuleeko teillä muuten maitoa? :D
Esikoista oottaessa alko tihkumaan joskus rv.23. Nyt on monta viikkoa tissit tuoksunu maidolta :LOL: Mut tässä pari päivää sitten huomasin et maitoo tulee ku puristaa

Talvicci ja Torsti rv.27+4 :heart:

Viimeksi muokattu:
Maidon tulosta Puristuksissa tulee. Joten kotona ilakoin iliman paitaa tai löysässä paidassa ja rintsikoissa saapi olla jo suojat. En oikein osannu varautua, et näin aikasin alkaa tulemaan. :ashamed:

Sain kelaan toimitettua hakemukset ja liitteet. Hyvä minä!

Selkä- ja jalkasärky jatkuu edelleen. Sairasloma loppuu nyt viiminen päivä ja pejantaina pitäs mennä töihin. Kyllä on jo niin ikävä, et ehkä käyn kokeilemassa onnistuisko. Toisaalta taas mietin, et meniskö vaan lääkärille kun yöstä ei meinaa tulla mitään ja iltaa kohti särky vaan isonee.

Miina Minäkään en syö rautalisää, viimeks oli hb 118 ja ei kyllä neukkutäti puhunu mitään, et pitäis alotella yleisen säännön mukaan. Ja en kyllä alota turhaan, koska voin hyvin. :)

Eipä mulla nyt tuu mitään muuta mieleen. Tota maitoasiaa piti lähtee ilmotteleen. :D

Voikaa hyvin ja mukavaa kesäkuun loppua! :)

Tine ja VienoIlmari 25+2 (kai)

Omanapaisesti näin alkuun… Neuvolalääkärissä kävin aamulla, ja ei muuta kuin päivystyslähetteellä äitipolille. Ei löytänyt neuvolalääkäri kohdunkaulaa ja ulkosuu oli höttöinen… Ultralla katsoen saivat kuitenkin vielä 1,5cm kaulaa ja sisäsuu oli kauniisti kiinteä ja kiinni, joten pääsin kotiin lepäilemään. Joka tapauksessa siis ne supistukset olivat lyhentäneet kaulaa ja pehmentäneet kohdunsuuta, joten tosi rauhassa saa ottaa. Iloista kuitenkin oli, että pieni vastasi viikkoja 27+ kaikissa mitoissa, eli reilua viikkoa isompaa :heart: ja painoarviokin oli jo 1200g :O Jotain verikokeita ja muita näytteitä ottivat kanssa, niistä saa sitten myöhemmin tietoa.

Muuten neuvolassa oli kaikki ok,
Paino +477g/viikossa :O eli 5,5kg alusta
Verenpaine 95/67
Gluc ja prot puhdas
Hemoglobiini oli laskenut 113:een, eli rautaa saa nyt syödä päivittäin
Sf-mitta 24cm, eli kauniisti kasvaa keskikäyrällä
Sykkeet 135+
ja liikkeet ++

Pringles kyseli ammeen ”lisäosista”. Meillä on ollut käytössä sellainen amme, jossa on sisäpuolella pohjassa sellaista tahmeaa aaltokuviota raitoina (kuulostaa tosi houkuttelevalta :p) ja joka antaa vähän tukea pienemmälle ja isommallekin kylpijälle. Mitään telinettä ei olla laitettu ammeeseen. Samoin amme itse on ollut ihan jalaton, lattialle on laitettu ja itse polvisteltu siinä vieressä. On tukeva käyttää ja kastuuhan siinä polskinnassa muutenkin itsekin, joten ihan toimiva on ollut tuollaisenaan meillä :)

Neiti huh :O Varmasti säikäytteli tuo sydänäänten etsintä. Ovat ne liukkaita tapauksia aina välillä :D Ja hyvä juttu, että seuraavat tuota kilpirauhasarvoa. Saapa sitten lääkityksen, jos ei muuta :)

mätky kiitos :flower: Meille tosiaan riittäisi tuo puoleen vuoteen menevä istuin, kun esikoinen joudutaan siirtämään turvavyöistuimeen niillä main ja hänen nykyisensä menee puolesta vuodesta alkaen. Tarpeen mukaan sitten siirretään myöhemminkin… mutta kiva kuulla, että olette tykänneet :) mennään tänään yhtä sellaista katsomaan, josko tarttuisi mukaan ;)

Talvicci maitoa tihkuu, joskin sitä ei juuri huomaa, mutta tuntee sellaisena kihelmöintinä :)

Ja sitten lepäilemään...

Branwen ja Sissi 26+5

Meillä menikin juhannus rattoisasti sairastaessa. :kieh: Poika tuli torstaina kipeäksi, ja me miehen kanssa lauantaina. Mulla on edelleen kaamea flunssa päällä, mies oli jo sen verran terve, että lähti töihin. Kiva viettää kesän ainoa "loma" sängynpohjalla! |O

Branwen: Hui! Lepoa nyt sitten vaan! :hug: Oliko niin, että sä olet vielä esikoisen kanssa kotona? Miten lapsen hoito, pystytkö/jaksatko vielä?

Pringles: Meillä on myös ollut jalaton amme, eikä olla kaivattu jalkoja. Aika paljon ollaan käyty vauvan kanssa suihkussa, etenkin kesähelteillä, kun ajatus lämpimästä kylvystä on tuntunut liian kuumalta. Ammeen pohjalle ostin Ikeasta sellaisen liukuesteen. On ollut tosi kätevä, ja nyt ollaan käytetty sitä myös suihkun lattialla taaperon kanssa. :)

Talvicci: Mulla loppui maidon tulo imetyksen jäljiltä vasta ekan kolmanneksen lopulla ja se alkoi muutama viikko sitten uudelleen. Puristaessa tulee, muuten ei. En esikoisenkaan kanssa tarvinnut odotusaikana liivinsuojia, ja imettäessäkin vapaasta rinnasta tuli maitoa vain herumisen aikana.

Miina: Olipa erikoinen neuvolakäynti. Mulle on sanottu, että olotilan mukaan aloitetaan rautalisä, eli ei tuijoteta pelkästään tuota hb:tä. Sehän on ihan luonnollista, että hb laskee raskaana, eikä kaikki saa siitä mitään negatiivisia oireita.

Matildalle jaksamista töiden suhteen! :hug:

-Pantsu ja typy rv 26+0 *poks*

Pantsu kotona olen ja perässä juoksen... Onneksi miehellä on enää muutama päivä töitä ennen lomaa, ja hänen jälkeensä äitini aloittaa lomansa, että kun tässä jaksaa viikon verran keskenään, niin saa hoitoapua. Onneksi ei ole vielä ihan hätähätä-tilanne, vaan ennemmin kyse sen estämisestä, ettei sellaista tulisikaan...

Miinalle piti sanomani samaa, että meilläkin neuvolassa katsovat tuon hb:n kanssa sitä lähtöarvoakin sekä äidin vointia... minulla hb laski 151 -> 126, niin käski aloittaa lisäraudan joka toinen päivä, kun huippasi ja tuntui, ettei henkeä saanut. Muuten tuolla arvolla ei olisi tarvinnutkaan, mutta kun lähtöarvo oli niin korkea... Pystyykö siellä päin esim. apteekissa mittauttamaan hemoglobiinin, että saisi itselleen vähän suuntaa siitä, että paljonko se on? Normaalisti vissiin saa laskea lähelle 110 ennen kuin käsketään aloittamaan.

muoks Niiskuneidit tarkistatteko, että on nyt nuo lupaukset oikein :) Pahoin pelkään, että olen listaa päivittäessä sotkenut teidät... pahoittelut siitä :)

Viimeksi muokattu:
Jännä homma ton raudan kans.. Mulle terkka sano, et tärkeämpi on d-vitamiini.. Mulla viimeks hb122 ja oon syöny lähes päivittäin odottajan vitamiineja joissa tuo rauta lisänä.. Sanoi että ihan hyvä kun käytän ja jos ei hirveästi hemppa laske ei tarvi erikseen syödä lisärautaa. Aiemmissa raskauksissa olen joutunut syömään lisärautaa. Kaivoin tos vanhat kortit ja näyttäs olleen hb 100 ja vähän päälle.. Vaikka söin lisärautaa. Kaippa nuomuut vitamiinit auttaa tuota imeytymistä, ku nyt on pysyny suht hyvänä.

Mulla vaikuttas unet karanneen.. Menin yöllä klo 1.30 väkisin sänkyyn vaikkei väsyttäny ja sit heräsin enne seittemää.. Ennen ysiö olin jo öljynny meidän 25 neliöisen terassin kertaalleen.. Normisti unta riittää kympin pintaan.. Toivottavasti ei tuu tavaksi..

Koitan tässä samalla päästä läpi kelalle.. Ei näy netissä vielkään mitään.. No pääsimpäs läpi ja on paprut menny jopa perille, mut näköjään sit mun kohalle sattu ruuhkaa, ku ei ole sen kummemin käsitelty. Ei auta muu ku maltaa odottaa.

Mulla ei ole ennenkään maito alkanut valua ennen aikojaan.. Lähinnä tehnyt sen et synnärillä lähtee pakkaamaa tisseihin ja sit ku hanat aukeaa kunnolli sit sitä kyllä riittääki. Nauratti viimeksikkin, ku porukka hulluna pumppas ja lypsi, että sai vauvalle yöksi pulloon maitoa ja niitä muutaman millin tai muutaman kymmenen millin pulloja oli sit jääkaapissa rivissä.. Mulla oli rivissä parhaimmillaan 3 täyttä pulloa ja sit en enää viitsiny viedä edes kaappiin vaan meini haaskuuseen, ku ei mukelot ehtiny syömään. Nyt oonki jo miettiny, että josko sitä kokeilis luovutusta jos sama meininki jatkuu ja jos huolivat minulta maitoa.. Ei mulla muita vakituisesti lääkitystä kaipaavia tauteja ole kuin astma ja kaveri meinas ettei astma ole este luovutukselle.
Onko kukaan luovuttanut maitoa? Onko kuin hirveä urakka?

Ammeista: Meillä oli aiemmin semmonen muotoiltu amme jossa oli vauvalle tuki, eli ei tarvinut itse kannatella.. Oli siis kiinteä kokonaisuus ja myöhemmin toisessa päässä pystyi istumaan niin et jäi mollukka jalkojen väliin eikä kylpijä näin olle kellahtanut selälleen.. Tykkäsin että oli tosi kätevä. Huonolaatuinen kuva, mut näkee, kuin ei tarvi kannatella..

Kuvassa meidän neiti 1,5kk:p
Nyt vissin lähinnä myynnissä niitä irto hässäköitä sinne pohjalla.. Olenkin miettinyt oisko semmonen kätevä se kohtuamme? Onko kellään kokemusta? Meillä kuitenki suht pian alettu käymään yhdessä suihkussa ja amme ollut vaan tiellä.. Toi kohtuamme ei veis niin hirveänä tilaa.

Kauhee pesänrakennus vimma vaan jatkuu.. Nyt oon siis värkänny tuolla pihalla (öljynny terassin ja seuraavaks pitäs kalusteet öljytä ja sit pitäs vielä aita maalata ja pikkasen nurtsia paikkailla mullalla ja siemenillä jajajajaja..)ja ihan hinkuna odotan että pääsen sisälle purkamaan seiniä ja remppaamaan lähes koko kämppää. Laminaatit on tilattu ja kaiken muun tarvittavan matskun määrät on tarkkaan räknätty.. Ens viikolla pääsee ostamaan, ku vielä ei voi sisällä alottaa ku pojan 7 v syndet sunnuntaina. Loppuviikosta siis leipomista tiedossa.

Meillä poika kuumessa ja toivottavasti on pikainen tauti, ei huvittais näillä keleillä kökkiä vaan kotona.

No RADE vaivaa ja en enää muista mihin muihin aiheisiin aioin vastailla, mut näillä mennään nyt hetkinen.

Aurinkoista(mutta ei tukalaa) viikkoa kaikille!

Rautalisästä tein sen päätöksen etten nyt aloita sitä!! Mitään järkeä turhaan syödä!? Ekassa neuvolassa tais olla jopa 154 ja sen jälkeen ei ole kertaakaan mitattu ja nyt tosta vaan pitäs mukamas alottaa lisä!? Sairaala suosittelee?? en ymmärrä miksi tarvis alottaa, jos ei ole mitään oireita eikä mitään viiitteitä sen laskusta! Turhaa rahan haaskausta ja saa vattansa vaan huonoksi! :( Parin viikon päästä on se neuvolalääkäri ja sitä ennen terkalla käynti (joka onneksi on joku muu kuin tuo oma), niin tarvii sillon pyytää et nappaa testin ja tehdä sitten uudet johtopäätökset!

Oli kyllä tosiaan muutenkin niin ihmeellinen käynti, että... Enhän mä mitän sillä saikku lapulla olis tehnykään, kun kotona joka tapauksessa pojan kanssa olen! Mutta olis sitä silti ollu kiva saada jotain lääkettä esim. nuihin koviin selkä ja lonkka särkyihin, ettei panadolilla tarvis elää. Viime raskaudessa oli kans kovat selkä kivut, ja sainkin lähetteen fysioterapiaan jo tosi aikaisessa vaiheessa, eivätkä sen ansiosta päässeet sietämättömiksi. Ja supistelujen takia olisin vaan halunnu varmistaa, etteivät tee tuhojaan tuolla!
No sanoinkin just miehelle, et jos ei tästä rauhotu niin soitan suoraan äippäpolille ja meen sinne, enkä edes yritä soitella omalle terkalle!!

Gin
Miina , sanoppa sille terkalle että tarkistaa sun hemoglobiinin...
Mulla oli edelliskeralla 134..ja nyt se vaan kysy että mitataanko hemoglobiini..kun se kuiteski viimeks oli niin hyvä..sanoin että onhan se hyvä mitata..ja hups se oli 118.

No,verihän nyt kuljettaa happea jne... jos joudutkin leikkaukseen raskauden lopulla..on hyvä olla rautavarastot kunnossa.

Huhhuh kun on kuuma.!:p
Mitään ei jaksa touhuta.. masu kasvaa ja oonkin pyöräillyt tässä parina päivänä..takamus kipeenä ajosta ..auts.:D
Enhän mä lujaa pääse,tuntuu että reisistä katoo heti puhti ..:D
Pari viikkoo niin on sokerirasitus ja samaisella viikolla sitten neukkulekuri.
Ei oo ihmeitä turinoitavaa.. luen päivittäin jutut täältä ja ihanaa kun on pesänrakennusviettiä teillä..mullakin ois mut mies tekee pitkiä päiviä ja huonejärkät pitäis laittaa uusiksi.

Hiljalleen sitten...
Vaunuja ei olla vielä saatu ostettua,eiköhän jotkut hyvät Emmaljungat Twinit guadrolifteineen tule vastaan sopivalla hinnalla...

Harmi kuin joillain jo kohdunsuun kanssa onkelmaa ja suppailee...
Itellä ei sellaista ole..vaikka tää viides onkin..:O

kaikille ihanaa kesätiistaita ;)

Heippatirallaa! Täällä yksi sairaslomalainen kun alaselkää alkoi jomottaa toden teolla töissä. Pari päivää saan huilia, mikä tekee ihan hyvää.=)

Kovin on täällä hankintoja mietitty ja ensimmäiseksi katseltu Manducan kantoreppua, kuulemma aivan paras, meidän neuvolatäti suositteli mulle, koska kuulemma multa loppuu kädet kesken kolmen koiran ja vaunujen kanssa. Jokin vinha perä tuossakin:p Vaunut on jo päätetty (ABC Prima Lux) ja pinnasänky on miun ja sisarusten vanha, pitäisi vähän itse ehkä sitä hioa ja maalata tai sit jättää sellaiseksi kuin on.
Kantokoppa/autoistuin miksi sitä nyt kutsutaankin tulee olemaan joko Ferrari tai sitten Brio Primo. Saman hintaisia lähes molemmat (100 €).

Mua ei saisi päästää kirpparille. Ostin tänään 6 bodya, yhdet housut ja vaippahousut kirppikseltä (uusia osa, kaupan hintalaputkin kiinni, mutta tottakai halvemmalla myytiin). Aivan ihania värikkäitä vaaleita, sini- vihreitä jne. Hirveästi oli kestovaippakuoria ja imujakin myynnissä. Kova oli vain hinta mielestäni suurimmalla osalla. Noin käytetyiksi...

Maitoa tihkuu jo, sellaista rasvaisen kellertävää mitä huomasin, että hienosti jää tohon päihin ja rintsikoihin. Kivaa. Vaan eipä vielä tule niin paljoa, että tarvitsisi suojia hakea. Ja hyvä että tulee, lupailee jo vähän edes, että voisi tulla sitten imetyksestäkin ehkä jotain.

Branwen: Kuulostaa jotenkin kauhistuttavalta tuo, että on tapahtunut muutoksia kohdunkaulassa jne. mutta ilmeisesti aika yleistä muillakin (varsinkin uudelleensynnyttäjillä) kun näitä palstoja seuraa? Lepoa vaan, nyt on ainakin hienot ilmat levätä.=)

Neiti: Mulla sama tuo sydänäänten etsintä viime viikolla. Mut en mä osannut huolestua, kun kuului sellanen vahva istukan ääni ja tuon kaverin tunsin heti neuvolan jälkeen potkivan. Kyl sieltä vaimeasti kuului ne äänet, mutta yleensä vahvempana. Kuului kun huitaisi dopleria ja ui karkuun tää meidän kala.

Nyt on pakko mennä pois sohvalta, selkään sattuu.

Carriina ja potkuri 23+5

Täällä yksi sairaslomalainen lisää.
Eilen kävin tosiaan lähinnä verenpaineiden takia lääkärissä, no ensinnäkin oli hyvä tuuri että mulle sattui taas se lääkäri joka oli viimeksikin, eli arveli vaan eikä tutkinut mitään. Tai no mittas verenpaineen ja sanoi että ihan normaali oli (mittas yhden kerran ja olin just pyyhältänyt sisälle, joten olisin mielellään hetken hengähtänyt ja olis mitannut sitten). Kerroin että mua on huimannut ja että viikonloppuna yläpaineet oli sadan tienoilla. Kirjoitti tuolla perusteella sitten tän viikon sairaslomaa, ei mitään tutkimusta, ei mitään kyselyä. :O
Vähän tuntui periaatteessa hölmölle jäädä saikulle kun nyt oli se verenpaine mitattaessa ok, mutta ehkä parin päivän lepo ennen kesälomia tekee hyvää. Siis kun kesäloma tuon taaperon kanssa ei ole mitään lomaa. Nyt saan kuitenkin pari päivää levättyä kun tyttö hoidossa päivät.

Branwen
Lepoa sinnekin! Tuntuu kyllä hurjalle jo noi muutokset, leväten nyt sitten vaan!

Maidon tihkumisesta, en ole kokeillut puristamalla, mutta muutoin ei ainakaan vielä tule. Esikoisesta alkoi tulla vasta tasan synnytyksen jälkeen, mutta sitten sitä kyllä riittikin. :D

Mun pitää varmaan soittaa taas neuvolaan kun ei niitä Kelan papereita kuulu... Kyllä musta olis kiva saada ne eteenpäinkin eikä odotella kuukautta ennenkuin mun oma terkkari palaa lomilta. Ärsyttävää kun joka paikka täynnä kesäharjoittelijoita eikä missään hommat toimi! (Tai sille musta ainakin nyt tuntuu!)

Mutta nyt aamupala ja sit takas peiton alle, kerrankin kun saan nukkua!

- Hapsiainen ja Lyllervo 23+2

Huomenta kaikille:wave: kuuma päivä taitaa taas olla tulossa,huoh|O

Tänne ei ihmeempiä, joka päivä käyn lueskelemassa mutta omaan oloon ei ihmeempiä. Mahaa ja selkää välillä särkee mutta vähillä vaivoilla oon tähän asti päässyt. Jaksamisia kaikille jotka supistusten kanssa kamppailee. Kelan laput sain viime viikolla ja nyt odotan äitiyspakkausta saapuvaksi, meneeköhän siinä monta viikkoa ennen kuin tulee?:confused:

Hankinnoista, mitään muuta hankittavaa ei ole kuin vaatetta ja harsoja. Vaatetta oon silloin tällöin kirppiksiltä tai alesta ostellu.

Ammeesta, meillä ollut pelkkä amme ilman jalkoja ja hyvin toiminu. Mies on meillä aina kylvetyksen hoitanu. Ei oo ainakaan valittanu mitään.

Maidon tulosta, ei oo koskaan tullut vasta kuin synnytyksen jälkeen.

Maria ja toukka 23+3

Mulla on samankaltaisia kokemuksia siitä, miten vähän aikaa turvakaukaloon se vauva oikein mahtuukaan - molempien kohdalla on siirrytty jo noin puolivuotiaana isompaan. Toki meidän lapset ovat menneet plussakäyrillä pituuden osalta, mutta kuitenkin. Siksi itse pohdin vielä, vuokrataanko turvakaukalo vai raaskisko ostaa oman, kun käyttöaika on niin lyhyt. Onneksi on aikaa vielä miettiä.

Syyskuun ketjusta (?) bongasin, että Manduca-kantorepun saisi nyt erityisen edullisesti nettikaupasta vielä parin päivän ajan: Lastentarvikeliike Pikku-Apina Mulla oli edellisten kanssa Ergo ja tuohan on samankaltainen. Ehdin vaan myydä sen pois, kun luulin, ettei lapsia lisää tule. Trikoinen hug-a-bub mulla onkin jo hankittuna. Muita hankintoja edessä on vielä ainakin matkarattaat kauppareissuille ja itkuhälytin. Vaunut ovat jo valmiina (Ora Taiga). Amme on sellainen tavallinen vauvan amme, jalkoja tai mitään lisäosia en ole ikinä niissä käyttänyt, en kokenut tarpeelliseksi.

Vakuutuspäätöskin tuli Lähivakuutuksesta myönteisenä. Äitiysrahahakemuksen laitoin meidän palkanlaskijalle ja sieltä laittavat sen sitten eteenpäin. Avustus otetaan rahana.

Hemoglobiini on mulla pysynyt 120:n tuntumassa, viimeksi oli "jopa" 128 - mikä on mulle tosi hyvä kun tuo on se, mikä mulla normaalistikin on. Eli en syö rautalisää enkä mitään muutakaan raskausvitamiinivalmistetta. Ilmeisesti olen nyt onnistunut ruokavalion kanssa niin, että rauta on imeytynyt paremmin.

Maitoa ei rinnoista tule, saa nähdä tuleeko ollenkaan... Imetys on takkuillut pahasti molempien lasten kohdalla eli heitä on osittaisimetetty ja sitten siirrytty n. 2 kk iässä kokonaan pulloruokinnalle. Mulla on vissiin vialliset tissit :D

Kävin tänään fysioterapeutilla mun selkäsäryn takia, eilen kun kävin töissä asti, niin alkoi jo puolestapäivästä särkeä selkää. Eipä sieltä paljon apua tullut, kun niiden tukivyöt ovat sellaisia, jotka auttavat vähän erityyppiseen selkäkipuun. Tänään pitäisi tulla postin muukana huutiksesta löytämäni tukivyö, toivottavasti siitä on sitten apua. Töistä sain pomolta luvan tehdä etänä loput työpäivät (tämä ja ensi viikko), koska kotona mulla ei selkää satu niin pahasti kun pääsee liikkumaan ja vaihtelemaan asentoja eikä tarvitse istua autossa pitkää työmatkaa.

Ksylofoni 23+jotain, vähän sekaisin viikoista :D

Heippa taas :wave: Seinäjoella olen edelleen...

Viikkoja olisi ultran mukaan kasassa 25+4 eli LA olisi vasta 8.10.
Tilanne oli eilisessä lääkärintarkastuksessa sama kuin kaksi viikkoa sitten. Saattaapi mennä vielä useita viikkoja ennen kuin kotiutetaan.

Kortisonit pistettiin heti ensimmäisellä viikolla, jotta vauvan keuhkot kypsyisivät. Samoin tipalla laitettiin supistusten estolääkettä. Nyt enää joudun pistämään Klexanea aamuisin ja torstaisin pistetään joku piikki mistä mulla ei ole sen kummempaa tietoa.

Eilisen arvion mukaan vauva painaa nyt 800-900g, eli pieni on vielä.

Kotona järjestelevät rippijuhlia, joihin en itse pääse osallistumaan : / mutta sanoin, että tytöllä on silti täysi oikeus juhlia ripille pääsyään. Oma äitini ja siskoni lupasivat hoitaa juhlavieraiden kestityksen niin, että tyttö saa vain olla juhlan keskipisteenä.

Taisi tulla hiukan sekavaa tekstiä, mutta kun ajatukset ei pysy kasassa...

No lääkärin sanojen mukaan jokainen päivä on parempaan suuntaan...

Vitamiineista noista kalsiumista ja d-vitamiinista terkkari kanssa muistutti, ja sanoi kuten koiksallekin, että lisärautaa ei tarvitse, ellei hemppa laske. Kuulemma yleensä siinä rv 26 paikkeilla hb kuitenkin putoaa, ja sitten tarvitsee lisärautaa. Esikoisesta suositeltiin rv22 jälkeen automaattisesti ottamaan, mutta ihan omine lupineni en uskaltaisi… mitä sitä turhaankaan popsimaan :)

Maidon luovuttamisesta ei ole henkkoht kokemusta, mutta kaverin mukaan suurin ongelma oli se pullojen puhtaana pito. Kun sen maidon pitää olla niin puhdasta… mutta hyvin oli maksettu (vaikka se sitten olisikin sivuseikka, mutta kuitenkin :) ) ja hyvin oli toiminut niiden pullojen kuskaus ja nouto. Ilman muuta, jos vaan maito riittäää, onhan se esim. keskosillekin niin tärkeää :)

Carriina ei tämä tosiaan ihan tavatonta ole, mutta ei toki tarvitsisi : / No, onneksi saa nyt kuitenkin olla vielä pystyasennossa, vaikka mitään ei saa käytännössä tehdäkään. Pääsee vähän pihalle istuskelemaan ja saa nyt sentään ruoat laittaa, ei tule miehelle ihan tajutonta työtaakkaa :) Ja meillä sikäli hyvä tilanne, että kun ensi viikko kärvistellään, niin sitten on lähisuvussa lomailijoita, joista saa vähän seuraa ja apua.

Jaksamista sairaslomalaisille! Moni sitä on saanut, toisaalta onneksikin, niin ei tarvitse kipujen kanssa tuskailla töissä :hug:

Maria täälläpäin meni pari viikkoa hakemuksesta, että oli rahat tilillä. Varmaan suunnilleen sama olisi mennyt tuon pakkauksen kanssa. Mutta riippunee aika paljon kelan toimistosta, mikä asiaa käsittelee…

Kantorepuista Manducaa uskallan suositella lämpimästi, meillä oli ensin Baby Björnin, mutta oli niin epä-ergonominen sekä vauvalle että kantajalle, että myytiin se pois ja vaihdettiin tuohon. Ja satunnaisessa käytössä on vieläkin. On hyvä kantaa ja helppo käyttää, kun sen kerran oppii :)

terhi mukava kuulla kuulumisiasi ja jaksamista makoiluun! Onneksi kuitenkin tilanne on pysynyt samana, ettei pieni olisi ihan heti syntymässä. Ja kohta olet niillä viikoilla, että pienellekin alkaa kertyä painoa se parisataa grammaa viikossa :hug: Uskoisin tuota lääkäriä täysin, minulle sanottiin, että näillä viikoilla jokainen päivä tuo 2-3% parannuksen tilanteeseen vauvan kannalta. Ikävä juttu, että et pääse tytön rippijuhliin, mutta pidätte sitten vaikka omat juhlat, kun taas olet kotona :hug:

(.) Käytiin ostamassa kaverin kaverilta turvaistuin, kiva kun löydettiin sellainen, joka menee ihan jalustan kanssa meidän kääpiöautoon. Nyt sitten vaan odotellaan syksyä ;)

Branwen ja Sissi 26+6

:D ajattelin tulla tänne kysymään että onko ihan normaalia että "maitoa" tulee jo tässä vaiheessa raskautta rinnoista mutta täällä onkin muita saman asian kanssa eläviä joten päättelin sitten että ihan normaalia on :D
Viikkoja nyt 23+2...
Maito nousee herkemmin 3.lapsen aikana? Luultavasti.

Ksylofoni: Kiitti tuosta linkistä! Pistänkin tilaukseen, jo tuo lähes 30 € alennus tekee terää. Kiitos paljon!

Eihän noista hemoglobiineista kannata välittää niin kauan kuin ei aivan tipahda. Itsellänikin se joku 120 + ja ihan normeissa mennään. Normaali (lihaisa ja jyväisä) ruokavalio, niin pysyy nuo ilman vitamiineja ja nappeja kurissa :)

Jaksamisia kaikille lepopotilaille ja niillekin joiden tulee ottaa rauhallisesti ;)

Mä jatkan tylsän opinnäytetyön väsäämistä... tää istuminen vaan on viimeinen mikä tota alaselkää helpottaa..

Vakuutus Saimme hyväksytyn päätöksen Trygiltä (Nordea)- missä meidän muutkin vakuutukset ovat.

Turvakaukalo Kävin tänään ostamassa tutultani erittäin edullisesti Acta Graco LogicoS-turvakaukalon telakalla. Toivon mukaan tämä osoittautuu meille käteväksi. (3 lasta takapenkillä)

Kelan paperit kävin viemässä vasta tällä viikolla oikein toimistoon asti. Saa nähdä kuinka kauan päätöksissä menee, ja koska pakkaus mahtaa saapua !

Odottelen ens viikkoa ja seuraavaa neuvolakäyntiä, jokos ne käynnit sit on 2 viikon välein??
Masussa on elämää aivan mahdottomasti, mitä kuperkeikkoja mahtaa heitellä. Auts auts! Vanhemmat lapset on niin innoissaan vauvasta, että kuinkahan ne jaksaa odottaa syksyyn asti :rolleyes:

ens viikon jälkeen miehelläkin alkaa kesäloma :heart:

Donna80 ja "Kaisa" 26+3

Heipparallaa!! enpä ole taas hetkeen kirjotellut..

Eli täällä myös yksi sairaslomalainen.. Selän takia viikko saikkua ja parin viikon päästä pääsen fyssarille.. :) Ei kyllä ole yhtään kivaa, että pystyy istuu max 2 tuntia ja sitten pakko käydä pitkälleen, kun ei enää vaan pysty kun kipu on niin kova. Lääkäri totesi, että jos tosi kovat kivut, niin tässä vaiheessa voi vielä buranaa kokeilla jos panadol ei auta.. suositteli lepoa ja kevyttä liikuntaa.. :) TSEMPPIÄ KOVASTI MUILLEKIN SAIRASLOMALAISILLE!!

rautalisästä mulla tosiaan oli hb 130 viime neuvolassa.. terkkari sanoi, että jos alkaa laskee niin sitten voi alkaa miettii rautalisää. Ku sanoin sille, että pystyn mittailee hb:n myös ite töissä tarvittaessa.. Totesin vaan siihen, että syön kuitenkin monivitamiinii, missä on rautaa, niin sitten oli sitä mieltä, että tuskin tarviikaan ollenkaan alkaa ylimääräistä rautaa popsimaan.

Kummeista niinkun on täällä jo aikaisemminkin ollut puhetta, niin meidän lasta ei todellakaan kasteta! Mä en koskaan ole kuulunut kirkkoon ja mies on eronnut kirkosta, niin halutaan antaa myös meidän lapselle mahdollisuus itse valita sitten aikuisena. Slti meillä on kummi meidän lapselle. Tehtävä eroaa ainostaan niin, että tämä kummi ei sitten anna sitä ns. "kristillista kasvatusta/opetusta" meidän pojalle. Ja netistähän saa myös tilattua sellaisia kummitodostuksia joihin ei ole liitetty kirkollisia juttuja, mutta en kyllä tiedä aijotaanko sellaista hankkia, eipä se nyt niin tärkeä ole.. :)

mutta joo.. nyt on pakko taas mennä makuulleen, ku alkaa särkee toi selkä :(

nanna & poju 23+0 POKS! (katto muuten lääkäri tänään vähän ihmeissään, kun kysy, että monennella viikolla oon.. Piti hetki miettii, kun en muistanut :ashamed:)

Onpa ollut neuvolakäyntejä ja lepokäskyjä! Huomaa, että alkaa viikkoja kertyä itse kullekin, kun kaikkea tällaista tulee vastaan. Toivottavasti kukaan ei nyt vielä kuitenkaan ala synnyttää :hug:

Pesänrakennusviettiä on täälläkin kovasti, mutta jostain syystä se on jämähtänyt varsin teoreettiselle tasolle... Pitäisi varmaan ottaa itseään niskasta kiinni, että niitä hankintoja voisi oikeasti kohta tehdä ihan tosissaankin eikä vaan miettiä, mitä sitä saattaisi tarvita. Kiitos tuosta listasta, oli tarpeellinen muistutus :)

Kelan paperit tuli, meni ja päätöksetkin tulivat jo ja äitiysavustusraha tilille :) Ihan nopeaa toimintaa täkäläiseltä kelalta, täytyy kyllä kerrankin kehua. Muuten onkin sitten ollut selvittelemistä, mm. siinä, että saako äitiyslomalla hoitorahaa tuosta alle kolmevuotiaasta vai ei... no, laitoin hakemuksen menemään kuitenkin, ja katsoo sitten, mitä päättävät :)

Maha on noussut täällä tosi ylös, jotenkin ahdistaa, kun ei saa henkeä ja iltaisinkin tulee vaan pyörittyä sängyssä, kun yrittää etsiä hyvää nukkuma-asentoa. No, kolmessa viikossa oli kohdunpohjan korkeus noussut 4cm, joten täytyy sen kai jossain tuntua... Kai se helpottaa, kun maha viimein putoaa. Sitä odottaessa.. :cool:

Ja nyt ruoanlaittoon, jaksamista taas näihin pariin hellepäivään kaikille mammoille :flower:

Mrae ja poikatyttö 26+4

Branwen ja Terhi jaksamista!:hug:

Mä yritän sinnitellä töissä kesäloman alkuun asti, supisteluja ja selkäsärkyjä on satunnaisesti mutta en usko niiden olevan vielä tässä vaiheessa sen kummempia..

Äitiyspakkaus saapui tänään, olipa kiva päästä taas hypistelemään pikkuisia vaatteita!=)

minimuu ja poikanen 26+1

Yhteistyössä