~ Lokakuun lapsoset kesäkuussa ~

Tänään käyty taas äitipolilla Lapin keskussairaalassa. Nyt meillä tosiaan katsotaan vauvojen tilanne aina kahden viikon välein, yhteisestä istukasta johtuen. Ja hyvinhän nuo sielä porskuttivat menemään! Lääkäri totesi, että ovat kovia esiintymään, kun aina kun hoksaavat että heitä tutkitaan, niin alkavat potkuttelemaan aivan vimmatusti ultran tai doplerin anturia :heart: Ja nehän oli jo isoja möllyköitä, yli 600 g kumpikin, voi että mami on niin ylpeä! Kohdunsuukin oli pysynyt edelleen visusti kiinni vaikka supistuksia tulee ihan jatkuvasti, oli sitten päivä tai yö...

Maanantaina oli myös neuvola, pissassa oli proteiinit yhdellä plussalla, joten kävin eilen antamassa näytteen labraan. Ei kyllä toisaalta oo mitään tulehduksen merkkejä, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Hemoglobiini on vajonnut jo viikkoja sitten reilusti alle 120 eli anemiasta kärsitään, eikä meinaa millään nousta vaikka rautaa ja C:tä otankin. Sokerirasitukseen olis meno 5.7. kuten taisi olla monella muullakin :) Ja voihan kääk tosiaan jos sielä jotain on, olen niin karkkihiiri kuin olla voi... (vaikkei saiskaan, varsinkaan nyt :ashamed: )

Hankinnoista Minä ostin Alvi-merkkisen ison imetystyynyn. Toivon suuresti että siitä olisi apua myös hyvän nukkumisasennon löytämiseen... Ajattelin myös että otan kaikki mahdolliset ja mahdottomat apukeinot käyttöön, sillä aion ainakin yrittää imettää kaksosia vaikkei mulla siitä mitään kokemusta tai edes tietoa vielä olekaan :D Rintapumppu olisi kai myös hankittava siihen kaveriksi. Onko jollain suositella jotain tiettyä merkkiä? Käsikäyttöinen vai sähköinen?

Ituo 23+4
 
Talvicci: Olipa sulla tökerö lääkäri. Huh huh. Mulla tuli esikoista odottaessa 17 kg eikä tullut raskausarpia, nyt tulee varmaan ainakin samat eikä oo ainakaan vielä repeillyt että ei voi kyllä painonnousu siihen vaikuttaa. Onneks pääsit pelkopolille, toivottavasti saat sieltä apua ja synnytyksestä tulee hyvä kokemus:hug:

Omaa napaa: Kiitos kaikille tsemppaukista näihin mun työkuvioihin liittyen. Tilanne on nyt se, että olen ollut yhteydessä liittoon ja pääluottamusmieheen. Tässä on käynyt ilmi että meillä on eräs toinen naispuolinen työntekijä joka on saanut ihan samaa kohtelua osakseen tältä mun pomolta. Ja tää asia viedään nyt eteenpäin. Ja mä saan pitää mun kesälomani, niitä ei kukaan voi ottaa multa pois kun ne on sovittu. Mulla on tällä hetkellä myöskin esimies vaihtumassa ja tää uusi tietää tästä asiasta ja sanoi seisovansa 100% mun takana eikä hyväksy tuollaista kohtelua tältä vanhalta esimieheltä. Tuntuu ihan hyvältä että otin asian esiin pääluottamusmiehen kanssa ja että uusi esimies on tietoinen asiasta ja antaa tukensa. On tuntunut siltä että oon ollut ihanyksin enkä oo pystynyt näistä asioista puhumaan kenellekään. ehkä tää tästä. Oon ihan varma että vielä tässä tulee jotain vanhalta esimieheltä ja saan taas mennä kotiin itkemään mutta ainakin mulla on uuden esimiehen tuki enkä oo vaiennut tästä asiasta. Mä muuten kysyin ihan yleisesti pääluottamusmieheltä että onko tällanen kohtelu kuinka yleistä kun mä en olis ikinä uskonut saavani tällaista kohtelua. Pääluottamusmies sanoi että on yleisempää kuin moni vois uskoa, varsinkin miesvaltaisilla aloilla, joissa vähän vanhempaa porukkaa.

Mulla on noita selkäkipuja nyt tullut vaivaksi aina ajoittain, samoin issias alkoi eilen vaivata. Esikosien kanssa ei mitään ollut niin saan varmaan kärsiä kaksinverroin nyt. Se olis se liikunta varmasti mikä auttais mutta kun repis sen ajan jostain. Kaikki aika menee raksalla. Vaikka hyötyliikuntaa sekin on.
 
Ituo: Mulla oli esikoista imettäessä käytössä Aventin sähkökäyttöinen rintapumppu. Oli kyllä ihan mahtava! Käsikäyttöinen ei mulla toiminut lainkaan, eikä mulla olisi mitenkään riittänyt hermot tai käsivoimat sen kanssa, kun jouduin aluksi heräämään keskellä yötäkin pumppaamaan. Pumppu on vaan aika kallis, eivätkä kaikki heru koskaan pumpulle. Voi siis jäädä täysin käyttämättä, joten kannattaa harkita, jos sen hankkisi vasta synnytyksen jälkeen, kun näkee, miten imetys lähtee käyntiin. Jotkut imetystukiryhmät myös vuokraavat pumppuja, ja sitä kautta ainakin voisi päästä kokeilemaan, miten pumppu toimii itsellä. :) Maitolaituri.net-keskustelupalstalla on ihan oma osio kaksosten imettäjille ja Imetystukilistalta löytyy yleisesti tietoa imetyksestä. Kannattaa käydä tutustumassa jo odotusaikana.

Matilda: Tosi hieno juttu, että asia menee eteenpäin! Mahtavaa, että esimies vaihtuu ja uusi on sun tukenasi. :)
 
RR
Heissan ja oikein hyvää juhannusta kaikille :)
Kiitos tsempityksistä :) Täällä on mieli jo vähän parempi ja tiukka ruokavalio on otettu käyttöön. Tänään mittaan ekaa kertaa arvoja kotona ja paastoarvo oli 5,8 ja aamupalan jäljeen tunnin päästä 6,8. Paastoarvon pitäisi olla kai alle 5,5, mutta lähellä ollaan :) Toivotaan tosissaan, että ruokavalio auttaa, eikä tarvitsisi alkaa pistämään itseään.

Hankinnat: Meillä on melkein kaikki jo hankittu, lukuunottamatta vaippoja, rasvoja, kosteuspyyhkeitä jne. Mutta kaikki isot on jo valmiina, samoin vaatteita kaapillinen :LOL: Kokohaarukkana 56-72, joten menee monta kuukautta pienelle.

Juhannuksesta: Ollaan ihan kotosalla ja nautitaan uudesta kodista ja tuosta ihanasta pihasta. Huomenna on porukkaa tulossa tänne grillailemaan, ihanaa saada rakkaita ystäviä ympärille.

Liikkeistä: Melkein jatkuvasti tuo poika tuolla jytää niin, että maha heiluu. Meikä nauraa ihan kippurassa, kun se tuntuu niin jännältä =)

Kummeista: Mies on jo pyytänyt parasta ystäväänsä toiseksi kummiksi ja mun paras ystävä tulee toiseksi, vielä en ole häneltä kysynyt, mutta asia on itseestään selvyys ;)

Vielä ei ollut Kelaan päivittynyt muuta kuin, että hakemus saapunut. Nyt tosin näkyi se äitiysavustuskohta siellä.

Mutta nyt pitää rientää shoppailemaan itselleen jotain mekkoa kaverin tuleviin häihin, mutta olo on niin valtava, että en meinaa löytää mistään sopivaa, kivaa ja suht edullista mekkoa.

RR ja Viljami 25+1 :heart:
 
Tuosta lääkäri käynnistä vielä...
Nuo kommentit ja jutut tuntu jotenki niin oudoilta ja kohtuuttomilta ku mullaki bmi (vaikka sitäkään ei piä liikaa tuijottaa) on normaali ja mielestä olen ihan hoikka ollu ennen raskautta ku lähtöpaino oli jotain 56kg. Kumma miten esikoista oottaessa ei painosta tuo lääkäri sanonu mitään ja nyt tuntu jotenki ajattelevan tosiaan et oon joku valas joka vaan makaa sohvalla! :headwall:
Toisekseen en ymmärrä mikä ongelma nuo mun raskausarvet on... Vissiin isompi ongelma sille ku mulle. Siis totta kai mulla nuo harmittaa ja toivottavasti uusilta säästysin!
No siinä olkoot! Mulla kyllä eilen iski semmonen uhma et ajattelin et prkl koitan nyt tarkemmin kattoa noita syömisiä ja alkaa liikkumaan enemmän niin eipä pääse sanomaan!

Toivon kyllä että tuosta pelkopolilla käymisestä on apua :) Esikoisen synnytys kuitenki vaivaa melkosesti mieltä, sitä varmaan siellä käydään kans läpi...


Matildalta hienoja uutisia! Tosi kiva kuulla että siellä töissä asiat järjestyy :flower:


Talvicci ja Torsti rv.26+6 :heart:
 
Talvicci Voit mun mielestä jättää kyllä tommoset lääkärin kommentit ihan omaan arvoonsa. Raskausaikana kuuluukin tulla kiloja. Toisilla enempi toisilla vähempi. Kunhan oma olo on hyvä, niin se on pääasia. Ei ainakaan laihduttaa pidä. Ja niinkuin joku muukin sanoi, niin arvet riippuu ihotyypistä. Mun äitini on saanu kolme muksua ja jokaisesta on tullu raskausaikana n. 17 kg lisäpainoa, eikä ole saanut yhtään raskausarpea eli ei se liikunnasta riipu. Ihanaa, että kuitenkin pääsit sinne pelkopolille. Toivon myös, että tästä toisesta synnytyksestä tulee sinulle positiivinen kokemus.

Matilda Ihailen rohkeuttasi!!! Teit ihan oikein. Ja hyvä, että asia menee eteenpäin ja saat asiallisen esimiehen. Voi olla, että olet nyt pelastanut muitakin saman pomon alaisia saamasta tulevaisuudessa yhtä tympeää kohtelua.

Joanmi 23+4
 
ummelwalad kyseli monikulttuurisista perheistä.....mä olen ihan suomalainen ja mies on amerikkalainen. Eli sinänsä ei ole kyse mistään täysin erilaisista kulttuureista, mutta tuo kaste-asia on hänelle samantekevä, niinkuin vähän minullekin :D
 
Kovasti on tekstiä tullut, kun en ole hetkeen ehtinyt koneelle :) kiva niin :)

Vanhempainrahasta tuli päätös, ja äitisavustus napsahti tänään tilille :heart: Käytiin vähän turvaistuinta katselemassa sen kunniaksi. Hain tosiaan rahoja sen esikoista edeltäneen tulon mukaan, ja tuli tosi helposti – kirjoitin vain siihen lisätietokohtaan vielä varmuudeksi, että näillä tuloilla haen. Mutta kannattaa vaikka soittaa sinne kelan palvelunumeroon jos noista on ihmettelyä, itse ainakin sain sieltä nopeasti asiantuntevaa palvelua.

hapsiainen minulla on kanssa noita vihlaisuja tullut. Mainitsin niistä joku viikko sitten neuvolalääkärille, ja hän ei oikein sanonut siihen mitään, ohitti vaan… (on kyllä muutenkin vähän ihme täti). Sillä perusteella mielsin sitten eräänlaisiksi lantion liitoskivuiksi, jotka vaan tuntuvat vähän eri kautta.

kvilla esikoista odottaessa olin menossa siihen keskimmäiseen lääkärineuvolaan, niin lääkäri ovelta huudellessaan vaan katseli pääni ylitse lähes tyhjässä odotussalissa. Kun pomppasin pystyyn, niin katsoi vaan hetken pitkään. Sanoi sitten huoneessa, ettei uskonut, että noin pienellä mahalla voi olla niin pitkällä ;) Tästä toisesta se on kyllä nyt sitten kasvanut senkin edestä. Niin ja ihan nollakäyrällä sf-mitta kasvoi koko ajan.

Dreamer :hug: varmasti huolestuttaa tuollainen ultraustulos. Eikös se kuitenkin niin mene, että kun lapsiveden määrä lisääntyy vauvan pissatessa, niin sen vatsalaukunkin pitäisi olla siellä? Toivotaan parasta ja jaksamista odotteluun :hug: Saisitko muuten aikaistettua tuota kontrolliaikaa, kun eikös siellä vatsalaukussa kuitenkin pitäisi olla useampaan otteeseen päivässä sitä nestettä?

nessu :hug: jaksamista sinnekin. Joskus kaikki vaan tosiaan menee putkeen… : / Ja suosittelen muuten niitä valjaita. Meillä on nyt vuoden verran ollut käytössä, ja toimivat tosi hyvin. Mitä nyt mies välillä hekottaa, että Tessua ulkoilutetaan taas ;) Mutta siis tyttö tykkää niistä itsekin, kun saa viipottaa vapaammin ja itselle on helpompaa, kun ei tarvitse olla ihan niin silmät selässä koko ajan. Toki silmällä saa pitää, mutta kuitenkin…

shenda toivotaan, että pieni jaksaa pysytellä kyydissä vielä pitkään! Kuinka pitkä (tai siis lyhyt) kohdunkaula oli nyt? Saat kuitenkin lepäillä vielä toistaiseksi kotona? Sillä kyselen, kun itsellä on taas tiistaina tuomiopäivä tuon kohdunkaulan pituuden ja petiin joutumisen suhteen…

Sikiön liikkeistä nukkuminen on välillä aamuisin vähän tikkuista, kun pieni heräilee ja saa jalkapohjansa sinne patjan puolella olevaan kylkeen. Ja sitten käynnistyy joku kävelyrefleksi tai vastaava, ja kutittaa niin armottomasti :D

Hankinnoista turvaistuin pitäisi ostaa, tänään käytiin niitä katselemassa, että millainen tuohon meidän miniautoon mahtuisi. Lopputulos oli, että esikoinen täytyy kuitenkin kääntää kasvot menosuuntaan, että yhtään minkäänlaista kaukaloa saadaan kyytiin : / No, onneksi on jo melkein kolme vuotta siinä vaiheessa. Muutenkaan ei olla vielä ostettu mitään, täytyisi varmaan aktivoitua…

RR ja Dreamer ikävä juttu tuo rd, mutta onneksi huomattiin, niin pystyy seuraamaan ja hoitamaan. Ei tässä onneksi enää niin montaa viikkoa ole jäljellä :hug:

Neiti ihana, että tällaisia hormonihirviöitä on muitakin ;)

Kummit pitäisi vielä miettiä, esikoiselle pyydettiin ne lähimmät, ja nyt on sitten harkinnassa, että kehtaisiko samoja pyytää tälle toisellekin. Mitä olette mieltä?

Talvicci huh, mikä lääkäri! Jätät nuo jutut nyt omaan arvoonsa, ja sitten synnytyksen jälkeen taas normaalit liikunnat. Vatsalihakset saa tosiaan aloittaa synnytyksen jälkeen vasta, kun lääkäri on siihen antanut luvan (esim. jälkitarkastuksessa). Ja raskaana kannattaa nousta kyljen kautta ylös, eikä suorilla vatsoilla :) Eihän raskausarville tosiaan mitään voi, niitä tulee jos tulee, toisille enemmän, toisille vähemmän. Ei voi geeneilleen mitään… Mutta hyvä, että otti tuon pelkopolijutun tosissaan. Toivottavasti siitä on apua :hug: Onko sinulla mahdollisuus esim. suunniteltuun sektioon?

Matilda hieno juttu, että asia etenee!

Iloista juhannusta kaikille!

Branwen ja Sissi 26+0 *poks*, enää alle sata päivää laskettuun :)
 
Branwen
On ollut vaan sen 3cm ja oli lyhentynyt sentin verran eli nyt on 2cm.
Neuvolalääkäri oli kirjoittanut korttiin että kohdunsuun tilanne kiinteän ja pehmeän välissä.
Ja joku fluori sakeaa??
kaikki mahdolliset pissa,hiiva ja klamydiatestit otettiin.Pissat ainakin puhtaat ja samoin hiiva.
Tuli kättäriille kutsu 29.6 ja siel kuulemma menee 1-2h tutkimuksissa.
Kun päästäis edes sinne rv 30 yli niin olisin tyytyväinen.

Saa nähdä menenkö takaisin töihin enää ollenkaan.

Neuvolassa ke 22.6
Paino 87,85 eli +270g
Pissa Puhdas
Hb 123
Verenpaine 123/73
Turvotus +
Kohdunpohjankorkeus 23
lapsiveden määrä normaali
Syke 160
Liikkeet ++

Jospa tämä tästä.Ei tuo tilanne nyt dramaattinen kuitenkaan ole koska muutenhan ne olis tyyliin lanssilla vieneet naistenklinikalla.

Shenda ja muru 22+4
 
shenda eli sama tilanne, kun minulla :hug: kohdunkaulaa tuon kaksi senttiä, ja vaikka lääkäri korttiin merkkasi, että kiinteä ja kiinni, niin sanoi, että voisi se vähän kiinteämpikin olla. Voisiko tuo fluori olla flooraa? Eli sitä bakteerikasvustoa, jota on normaalistikin, mutta voi olla jostain tulehduksesta johtuvaa? Hyvä, että pääset kättärille nyt näytille, saa ihan ultralla katsoa. Minulle antoivat vielä toistaiseksi uuden neuvolalääkäriajan, että tässä normaalissa keskiraskauden lääkärissä katsotaan tilanne ja sen mukaan sitten mennään. Sanoi minullekin, että jos työelämässä olisin, niin takaisin en olisi menossa. Lepäilet vaan kovasti ja välttelet kaikkea, mikä saa aikaan supistuksia :) Ja juo paljon vettä, sekin voi auttaa niitä supistuksia lamaamaan :)
 
Täällä kans yks hormooni hirviö... Mies tokas toissa iltana, että saisit mennä jonnekki vihanhallinta kurssille. Kaikki lähti siitä, että ti päivän ihan hikenä siivosin ja puunasin kämppää ja ke oli sit porukalle se malli, että kaikki aan levälleen. Meinas hermo mennä, ku ei yhtään arvosteta, eikä yritetä pitää paikkoja järjestyksessä.. Sit illan päälle tuli aiheesta isompiki tora ja vieläki paha mieli. Eilen yksin ollessi pillitin asiaa moneen kertaan. Ja tuntuu taas jotenki yksinäiseltä. Mies ei ihan sikana ole näyttänyt innostusta raskaudesta ja viihtyy lähinnä koneella tai naapurin isännän kans puuhaten. Meinaa olla mulle vähän tiukka paikka ja ahdistaa. Hirveä halipula!:(
Muutoin omassa navassa kaikki menee ihan kivasti, maha kasvaa ja nahkayksiössä on usein kunnon sinkkubileet!

Kummeista: Meillä on samat kummisedät molemmilla isommilla lapsilla, eli ei minun mielestä mitenkään pois suljettu pyytää samoja kummeja. Meillä on isommat lapset kastettu, mut ollaan sittemin erottu kirkosta, joten tätä ei nyt sit kasteta, mut iha normisti kummit pyydetään. Meillä ei tuo uskonnnollisuus ole koskaan ollut se kummien valinnan peruste ja muutenkin suvussa aika tois arvoinen seikka. Mutta jokainen uskoo mihin uskoo ja niin edespäin. Saa tämä sit aikaan teininä päättää haluaako esim riparille ja kaste tapahtuu vasta sitten.
Kummeija ei olle vielä isommin mietitty ja pyydetään vasta syntymän jälkeen.

Sokerirasituksesta: Mullakin aika 5.7., harmi kun ovat vaihtaneet litkua, 9vuotta sitten ku viimeks kävin oli sellasta kolan makusta ja meni ihan heittämällä alas.

Matildalle iso viitonen!:wave: Ex- työpaikan luottiksena ja kursseja käyneenä sanon että kaikki vaan suoraan yhteys luottamusmieheen tai liittoon jos saa tuollaista kohtelua ja vähän vähemmästäkin kannattaa puuttua niin ei pääsisi tilanne edes noin pahaksi! Hienoa että homma etenee!

Hankinnoista: Meillä on turvakaukalo! :p
No kavereilta sadaan aika paljon kaikkea, esim kehto, sitteri, brio sing rattaat(sit lähempänä, ovat vielä käytössä)... Vaatteita en aio isommin ostella yllätys momentin takia, ehkä jotain unisex juttuja jos jotain ihunaa kohdalle sattuu. Meillä alkaa parin viikon päästä remontti ja ennen sitä ei hirmuisesti kannata mitään tänne haaliakkaan. Sit pitää pikku hiljaa alka keräillä rompetta kasaan. Äityspakkauksen ku joskus saan ni sit kaivlen vanhat vaattetki ja pistän koneen laulamaan.

Jahans nyt pitäs vissiin olla viemässä yhtä steppaajaa kartanolle, ku tuossa vieressä tuijottaa. (11v sk kettuterrieri). Rauhallista ja rentoa juhannusta kaikille!

Koiksa ja nykyisin nykerömykerömyyryläinen (ja mitä milloinkin) 24+4
 
Branwen Joo sitä flooraa se tais olla.Sen takia laittoi lähetteen kättärille koska viikkoja näin vähän ja kuulemma parempi varmistaa asia.Netistä kun lueskelin niin kuulemma aika monella uudelleen synnyttäjällä on lyhentynyt kaula ja joillakin ollut jopa vähän auki ja silti päästy loppuun asti.
Ilmeisesti vauva kääntynyt jotenkin hassusti kun liikkeitä ei ole tuntunut oikein mitään.Sydänäänet kyllä kuuluu ja kuuluu hyvin kun potkaisee anturiin.
Aamulla rupes taas muutamia muljahduksia kuulumaan kun makasin kyljelläni niin vauva potki patjaa vasten.

Hankinnoista kaikki on jo hankittu.

Mies kuulemma lupasi jaksaa olla selibaatissa lokakuulle asti.En todellakaan usko että seksin harrastaminen kannattaa nyt =)
Hauskaa ja rauhallista juhannusta kaikille.

Shenda ja muru 22+5
 
Ihan pakko tulla jakamaan teille pikku juhannuskevennys. En tiedä oletteko tällaista tositarinaksi väitettyä juttua kuulleet, mutta kerronpa kuitenkin. Raskaana oleva nainen meni ensimmäiselle äitiysneuvolakäynnille ja terveydenhoitaja tokaisi käynnin kuluessa: "Nyt voit sitten mennä vaakaan." Tuleva äiti oli katsonut terveydenhoitajaa hetken hitaasti ja sen jälkeen nostanut ja levittänyt molemmat kätensä sivuilleen ilmaan sekä nostanut toisen jaloistaan taakse ylös - siis mennyt kirjaimellisesti vaaka-asentoon :LOL: Kaikkea sitä...Itsekin tässä muistelee, että raskauksien aikana on tullut sanottua ja tehtyä kaikkea vähintäänkin yhtä kummallista, menee jotenkin tuo aivotoiminta ihan omalla logiikallaan. Myös imetysaikana.


koiksa-79 ja muut hormonikohtausten parissa kärvistelevät, täällä on myös riehuttu noiden siivousasioiden suhteen, alkaa vissiin tuo pesänrakennusvietti todella nostaa päätään. Ei kestäisi mitään epäjärjestystä ja kolmen lapsen+koiran taloon sisälle tuomaa roskaa ja sotkua :eek: Kaikenkukkuraksi kun eilen tein ennen mökille lähtöä suursiivousta kotona niin eikös vuosi sitten ostettu imuri sanonut sopimuksensa irti eikä inahtanutkaan (onneksi on kahden vuoden takuu). Itkuhan siinä tuli. Ja meille kun tulee - suojausyrityksistä huolimatta - vielä tuon laajennusrempan vuoksi rakennuspölyäkin koko ajan muun huoneiston puolelle niin meinaa ihan pää hajota. Isäntä viihtyy kiitettävästi autotallin eli tulevan makkarin puolella remppaamassa ja sekin syö hermoja,koska kodin kaikki muut työt kasaantuu meikäläiselle tai jää rästiin, esimerkkinä nyt vaikka nurmikonleikkuu, joka on ollut perinteisesti miehen oma homma. Nurtsi kasvaa kohta jo polvissa :( Toki sitä itse voisi tehdä kaikki rästiin jäävät toisen hommat jos vain aikaa riittäisi eikä olisi tuota supisteluherkkyyttä. Mutta nyt on ollut vain pakko yrittää hillitä itseään ja tehdä kotitöistä vain se mitä jaksaa ja pystyy. Ja ymmärtää ukkoa koska tekee remppaa koko perheen hyväksi.

Seksistä, meillä oli kanssa jo lähestulkoon selibaatinomainen vaihe menossa, molemmat kovin väsyneitä ja muut asiat veivät huomiota ja energiaa. Mutta kummasti tämä kesäloman lähestyminen ja varsinkin helteiset/lämpimät ilmat alkavat nostaa varsinkin isännän kiinnostusta :D Nytkin on ollut kimpussa jo parina peräkkäisenä päivänä ja se on kyllä poikkeuksellista ihan normaaliolosuhteissakin ;) Ihan mukavaltahan se tuntuu, koska iso maha herättää itsessä pelkoa epäseksikkyydestä. Toisaalta nämä raskausviikot ovat aiemminkin olleet sitä aikaa, että seksi tuntuu erityisen hyvältä :) Toisaalta arveluttaa tuon jatkuvan supistelun vuoksi, mutta kun ei mitään kipuja tai vuotoja ole ilmennyt niin puuhailtu on, sopivissa asennoissa toki.

Kummeista, meillä onneksi tuota nuorisoa suvussa riittää, joilla ei vielä kaikilla ole kummilapsia. Ketään ei olla vielä kysytty mutta muutama potentiaalinen on mielessä.Ajateltiin kysyä sitten kun lapsi on syntynyt. Lisäksi itselläni on yksi pitkäaikainen ystävätär, joka ei ole onnistunut itselleen miestä löytämään, biologinen kello kovasti kyllä hänellä jo huutelisi. Ehkä hänestä olisi kiva päästä kummiuden kautta vauvantuoksuiseen elämään mukaan.
 
Pitkästä aikaa kirjottelen tänne, lukemassa kyllä käyn usein.

Ultrissakin on tullut käytyä tässä välissä, kaikki oli ok ja tyttöä ennustivat meille. Olishan se vaihtelua näin kahden pojan jälkeen, samalla kyllä tuntuu yhä aika oudolta ajatukselta. Toki kumpi vain on tervetullut.

Hankinnoista on ollut puhetta. Me ei olla hankittu vielä mitään. Tai no vakuutus on tilauksessa. Juuri mitään ei ole jäljellä vanhempien lapsien jäljiltä, joten kaikki isommat jututkin täytyy hankkia, kaukalo, pinnasänky ja vaunut. Noita vaunuja yritin juuri surffailla ja kyllä menee pää ihan sekasi vaikka jotain kokemusta jo onkin. Meillä yksi tärkeimmäksi kriteeriksi taitata nousta se, että mahtuvat pieneen tilaan. Farmariautoa ei ole tässä vaiheessa tarkoitus hankkia, mutta saa nähä miten käy. Kun on tosiaan kuitenkin sitten kolme lasta ja niiden tavaratkin vielä.

Donna80 oli ainakin jo tehnyt vaunuostoksia? Saako udella että mistä ja mihin hintaan? Nuo Swingit kiinnostaisi muakin. Ne ilmeisesti tosiaan menevät pieneen tilaan? Muutenkin ilmeisesti vaikuttivat hyviltä? Mitä muita vaihtoehtoja teillä oli? Muutkin vaunuihin perehtyneet, antakaa hyviä vinkkejä. Onko kukaan tilaamassa ulkomailta? Ennen oli Teutonialla sellaset kuin timmyt, onko niitä enää edes myynnissäkään? En ainakaan meinaa löytää millään.

Hyvät juhannuksen jatkot kaikille.
 
Syystoivo Gesselin swingit hankittiin tampereen lielahdesta muksutallista, hintaa oli vajaat 700 €. valmistus saksassa loppuu ja vaunujen valmistus siirtyy ties minne. eli kun siellä oli enää kolmet vaunut jäljellä niin hankittiin ne jottei jäädä ilman. Olen tyytyväinen ! Meillä siis myös kolmas lapsi tulossa eikä meilläkään ole farmariautoa. Menevät tosi näppärästi takakonttiin !
Muita merkkejä/malleja olen katellut myös mutta ei löytynyt tähän mennessä sit muuta yhtä hyvää vaihtoehtoa.

Vielä pitäs hankkia turvakaukalo, sitteri ja ammeeseen jalat. Sänky, hoitopöytä ja vaunut siis jo on olemassa.

Mukavaa juhannuksen jatkoa !
 
Turvakaukaloista onko kenelläkään kokemuksia Gracon telakallisesta sellaisesta? Tarkempaa merkkiä en tiedä, googlailin nuo autoliiton testisivut ja vaikutti sen perusteella ihan hyvältä. Mutta niitä arjen kokemuksia kuulisin mielelläni, jos jollakin on kertoa :) Kaverin kaverilta saataisiin käytettynä sellainen.

Shenda sulkisivatko sitten sinultakin tulehdukset pois tuon flooran takia, ettei siis olisi jotain piilevää tulehdusta, joka tekisi ”tuhojaan” Hyvä, että selvittävät. Uudelleensynnyttäjällä tosiaan voi olla vähän pehmeämmät paikat kuin ensisynnyttäjällä, lähinnä itseä mietityttää, kun napakoita supistuksia tulee päivittäin ja vuodelepoon ei olisi varaa joutua. Mutta päivä kerrallaan

kolmenmutsi :D Ihana :D

Syystoivo kiva, että ultrassa oli kaikki ok :) päivittelin listaan tuon lupauksen.

Branwen ja Sissi 26+3
 
Taas aktoivoidun kirjoittamaan. Vointi on kohtalainen, nyt menneiden kahden viikon aikana kahteen otteeseen sairaslomalla supistelujen takia. Eli paljon ja osa tosi ilkeän tuntuisia tulee. Lääkärin mukaan paikat kunnossa, maanantaina pitäisi saada hiivatulokset.
Pelottavia nuo on, vaikka nyt vähän helpottaa tieto siitä, että kohdunsuu ennallaan.
Kun on maannut pari päivää rauhoittuvat, mutta jostain syystä töissä aktivoituvat, mikä ihme siihen vaikuttaa. En ole raskaassa työssä, enkä nostele enään. Ikävää.
Kesäloma alkaa viikon kuluttua, eli ei tässä nyt kauaa tarvitse kärvistellä. Sitten olisikin elokuussa 3 viikkoa töitä ja mammalomalle. Kauheata:O

Hankinnoista:
Vauvan vaatteita aloitin lajittelemaan ja pesemään tänään, kun äitiyspakkauskin tuli. Jotenkin sitä on nyt kertynyt neljä koneellista näin nopeasti arvioiden, ja meillä iso pesukone. Yhden haalarin olen ostanut itse, muu kaikki saatua muualta. Mutta kunhan nuo on pesty ja laiteltu koon mukaan järjestykseen, näkee mitä tulee vielä hankkia pienelle. Vaatekaappi pitäisi varmaan ostaa. Käsittämättömän paljon tavaraa toisella jo, vaikka ei aikoihin niitä tarvita...toivottavasti:D

Turvakaukalosta, me saimme lainaksi kavereilta Gracon kaukalon ja telakan, mutta ne eivät käy niihin rattaisiin, mitkä ajattelimme ostaa. Ei kyllä koviin moneen muuhunkaan, yleisadapterilla saa kiinni runkoon mutta se on niin hankala käyttää että ei kiinnosta.
Ja se olisi kiva olla, jotta vauvan saa kaukaloineen kaikkineen kauppareissuilla mukaan, ilman nostelua.
Tosin auton koko rajoittaa jo muutenkin rattaiden vaihtoehtoja. Uuden auton hankkiminen taas ei ole mielestäni nyt järkevää, kun nykyinen alle kaksi vuotta vanha.

Kaupoissa on siis käyty rattaita katselemassa ja kokeiltiin auton takakonttiin runkoa, ja nämä olisi nyt haaveena: Hartan Topline S Hartan yhdistelmävaunut Topline S 2011 - Ozbaby.fi

Ihanan kevyet työnnellä ja verhoilut tukevia talveakin ajatellen. Lisäksi nyt saa hankittua samalla tavalla kuin Gessleineillä isommat etupyörät talvikeleille, napsautetaan kiinni nopeasti ja näppärästi. Quad wheel system: Topline S - Prams from Hartan Pram Factory. Manufacturer of Prams and Buggys. - www.hartan.de

Ainakin Muksutalli lupasi tilata ne Saksasta lisäosana, eli ei kovin hankalaksi mene. Ainut haristus on nyt sitten tuon turvakaukalon hankkiminen, mutta saahan sen sitten myytyä pois kun ei enään tarvetta.

Muuten isoimpia hankintoja ei ole paljoa, hoitopöytä, pinnasänky, sitteri, vauvakeinu löytyy, hankkia pitää amme ja jalat. Onkohan niillä paljon mallieroja, ja kuinka tarpeellinen on se teline, mikä ammeen pohjalle laitetaan ja vauva asetellaan siihen? En ymmärrä. Tuntuu että tämä on niin iso varustelukilpa, että ihme on jos ei pää mene sekaisin:confused:

Jonkinlainen lista pitäisi tehdä tarpeellisista pikkuhankinnoista, jotta kesän aikana niitä voisi hankkia pikkuhiljaa. Välillä kauhistuttaa miten aika saattaa loppua, eihän tässä ole edes sataa päivää edes laskettuun aikaan:rolleyes:

Pringles ja otus 26+0 POKS!
 
ARGH! Muut vielä pesseet äitiyspakkauksen vaatteita? (kiirehän jo toki on ...huoh) Se talvihattu, valkea nallekuviolla. Meni ja vanuttui. Ja pesuohjeen mukaan pesty. Ärsyttävää. No, katsotaan miten nuo muut käyttäytyy, ja sitten yhteyttä sinne...
 
Matilda vautsi, hyvä kun olit niin rohkea! Kiva, että asiat alkavat järjestyä :)

Branwen Päivittäisitkö mulle tyttölupauksen listalle kunhan kerkeät, kiitos :)

Liikkeistä
jännää, joka päivää huomaa, että tuntuu enemmän ja enemmän liikkeitä. Eilen illalla potki alas päin niin kovasti ja pitkään, että ihan sätkähdin aina :D kyllä tuo istukka eessä vaimentaa aika tehokkaasti liikkeet, aika harvoin vieläkin mahan puolella mitään tuntuu.

Kummit on meillä vielä mietinnässä. Ainakin miehen hyvä kaveri tulee, ja varmaan miun yksi kaveri. Ei olla vielä edes päätetty, kumpaan uskontoon lapsi kastetaan. Mies on luterilainen ja minä ortodoksi.

Hankinnat meillä alkas olla isommat tehtynä.
Ostettiin turvakaukalokin, Brion primo+telakka. Kaverilla olis ollut sellanen myynnissä, mutta ei sitten uskallettu ostaa, kun ollut jo kahdella lapsella käytössä. Ei uskalla turvallisuudessa paljoa säästellä.

Vielä pitäs hankkia imetystyyny, oon katellu sitä isoa Doomoo tyynyä, olis tosi ihana jo nyt sänkykaverina! On vaan aika tyyris!

Sitten puuttuu sitteri, rasvoja talkkia ym, amme... Niin kuin Pringles jo kysyi, oisko siihen ammeeseen jalat miten tarpeelliset?

En malta oottaa että saadaan lastenhuoneen ja oman makkarin remppa valmiiksi! Sitten pääsee pesemään pieniä vaatteita, ja lajittelemaan niitä kaappiin, mikähän ihme tarve niitä on hypistellä nyt jo :LOL:

Viime viikolla tuli postissa vauvavakuutuksen hyväksymispäätös. Hurjalta tuntuu, että ollaan jo näin pitkällä :p

Niiskuneiti ja tyttönen(?) 23+2
 
Hankinnoista: Täällä vielä tosi paljon ostelematta. Jotenkin ei ole vielä ees huvittanu mitään ostaa, kun muuttokin eessä, joten jos sinne uuteen kotiin sitten! :D Vaatteita tuolla on siskojen lasten vanhoja kauhea kasa joita viimeksi eilen hypistelin. Ihania :heart:

Liikkeistä: Olishan se kiva tietää miltä ne liikkeet tuntuu jos istukka olis takaseinämässä. Täällä siis edessä, mutta silti nyt on huomannu että vauva on saanut hurjasti voimaa lisää potkuihin. Tulee oikeen kunnon töytäyksiä! On myös ärsyttävää kun se potkii tuonne johki ihan alas. Tuntuu että toinen jalka tulee jo kohta ulos :D

Oon nyt käyny muutamana päivänä lenkillä! Ärsyttää niin tää turvotus, että pakko tehdä jotain. No eilen sit alko mahaan sattumaan aika paljon. Helpotti kyllä heti kun pääsi kotiin. Oli semmosta jännää kipua, vähän niinku ilmavaivoja :D Pitänee vaan sitten ottaa rauhallisemmin jos sama tahti jatkuu.

Cinderella ja Nuutti 25+6 :heart:
 
Juhannus on juhlittu! Tai no, eipä tuo liiemmin eronnut muista päivistä, yksi vapaapäivä vaan enemmän ja hyväähän se teki. :)

Neljä päivää olis tällä viikolla töitä ja sitten kokonainen kuukausi lomaa! Tosin tiedä sen loman rentoudesta, koska meillä on muutto edessä johonkin heinäkuun aikana, eikä todellakaan vielä tiedetä mihin! Vuokra-asuntoja ei siis meinaa löytyä ja alkaa pikkuhiljaa painaa paniikki päälle. :O

Branwen Ehkäpä noi vihlaisut sitten tosiaan vain kuuluvat jo tähän hetkeen kun sielläkään ei lääkäri sen enempää niistä kommentoinut.

Ammeen jaloista pari kyseli. Me pärjättiin kyllä ilman niitäkin, amme pistettiin aina saunan alimmalle lauteelle, tai siis se saunan alin penkki nostettiin suihkun puolelle ja siinä pestiin. Kyllähän se jossain vaiheessa alkoi ottaan selkään vauva vähän kasvoi mutta selvittiin kyllä ilman jalkojakin.

Vauvavakuutuksesta tuli meillekin jo hyväksyvä päätös. Tais mies maksaa jo sen varauksenkin siitä.

Täällä on verenpaineet ilmeisesti vähän matalalla. Viikonloppuna mittasin porukoilla verenpaineen ja yläpaine oli hikisesti 100. Ei ole ilmeisesti siis ihme jos välillä meinaa vähän huipata..? Tänään soitan niistä Kelan papereista neuvolaan kun eipä terkkari niitä viime viikolla minulle postittanut (en jotenkin yllättynyt että unohtaa...) ja tarttisin raskaustodistuksen moneen vuokra-asuntohakemukseen joten taidanpa samalla mainita tuosta huimaamisesta ja en tiedä joko mainitsisin sitten uudestaan noista hiivaoireista kun edelleen niitä välillä on. Mikä siis ihmeellistä niitä ei ole joka päivä, mutta välillä tosiaan on ihan hiivamaisia oireita, kutinaa ja oireisiin sopivaa valkovuotoa.
Ja kai mä samalla sitten mainitsen terkkarille etten varmaan enää sitä näe, kun tuskin me tuolta alueelta saadaan seuraavaa asuntoa missä nyt ollaan. :( Tiiä sitten taas mihin neuvolaan seuraavaksi joudun. :O

- Hapsiainen ja Lyllervo 23+0
 
Joanmi
Mä kans toivon et tää toinen synnytys sujus vähimmittä draamoitta... Ja että tästä kehtais edes vauvakirjaan kirjottaa... Esikoisen kirjassa ainaki toistaseks on se kohta tyhjä... Pitäs miettiä mitä sinne kirjottas... Mitään kauhukertomuksia sinne oikeen tunnu hyvältä kirjottaa :whistle:

Branwen
Joo oli kyllä hyvä ku sain sen lähetteen pelkopolille. Toivottavasti siitä olis apua :) Ihan alakautta kyllä haluaisin tämänkin lapsen synnyttää, sektiota en halua. Esikoisen synnytyksessä sillon alkovat siitä sektioon menosta puhumaan ja sitä en sillonkaan halunnu. Kummasti siitä sai lisää voimaa ponnistaa pojan ulos...

Vaunujen tilaamista kannattaa harkita mun mielestä myös ulkomailta. Tuttu haki (voi myös tilata) gessleinit tallinnasta, makso niistä vain 450e :)

Pringles
Laitahan palautetta menemään siitä hatusta, joku vika siinä varmaan ollu :(

Imetystyynyjä kannattaa kattella esim. huutonetistä :) Ite ostin omani käyttämättömänä facebookin osto/myynti ryhmän kautta 10e:lla (ovh. jotain 60e)

Pringles varmaan tarkotit semmosta kylvetystukea?
Oon ite miettiny semmosen hankkimista :) Oon kuullu et on kätevä, ei ole toki välttämätön. Eihän ne maksa ku jotain 15e prismassa ja jos onki omasta mielestä turha niin voihan sen myydä poiski... Meillä oli vannassasemmoset jalatkin kun saatiin tutulta ilmaseks. Ukko pisti vannan aina saunan lauteille ku ne jalat oli sille liian matalat mut mulle jalkojen avulla vanna oli oikeella korkeudella :)

Kelasta tuli päivärahoista päätökset oliko se viime viikolla :)
Nopsaan tuli kyllä päätökset tälläkin kertaa ja mikä parempi, kivana yllätyksenä tuli se että saanki päivärahaa hiukan enemmän ku mitä esikoisesta! :D

Täällä vaihtu perjantaina viikotki :)
Muuten ei kuulu kummempia...


Talvicci ja Torsti rv.27+3 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
mulla oli neuvola tänään.
Vkoja 24 + 0
verenpaineet 132/72
Hb noussut 142een
Painoa nyt 8kg:a yhteensä tullut, 600g vko, eli ainakin vielä pysynyt kurissa :)


sf mitta oli tovin etsimisen jälkeen (mulla siis pitkä selkä niin häviää sinne hienosti) 19cm joka on alarajan alapuolellakin :D
Mutta mullahan on aina aika pieni tuo mitta ollut, max 31cm yliajallakin ollut, ei sinänsä haittaa.

Varsinainen kauhistus tuli kun alettiin sitten sydänääniä etsiä (en nyt paniikissa ollut koska liikkeitä tuntuu tosi hyvin) mutta siis istukka saatiin kuuluviin... Istukkahan mulla on takana, ja hoitajakin siinä tarkisteli että missä se oikein on, kun vain se kuuluu niin hyvin. Aika kului ja kului, ja hoitajakin alkoi jo rauhoitella minua että voi olla vaikeasti haettavissa näillä viikoilla (juupa juu... kyllä näillä viikoilla pitäs nopeesti jo löytyä, se on ihan fakta)
Meni vartti, ja edelleen istukan huminaa ja alkoi hiki nousta.. paineltiin, ja huomattiin et jostain kyllä potkuja kovasti tuntuu satelevan mutta..... jatkettiin etsintöjä.
n. 20-30 minuutin hakemisen jälkeen sitten VIHDOIN tämä karkuri bongattiin: On aivan oikealla, tuon lonkkaluun (vai mikä suoliluu se nyt on, kuitenkin tuolla lantion luiden seudulla) alla/takana piilotteli, ja kuulemma näillä viikoilla yleensä aika keskellä niin ei osannut lähteä etsimään sieltä. Kun tämä karkuri tajusi käryn käyneen, potkaisi anturia hyvinkin mojovasti ja livisti jälleen jonnekin (?) Omaan rauhaan... Mutta, loppu hyvin, kaikki hyvin. Hän on vaan hyvin piilottelevaan sorttia, ja mulla tietty taaksepäin kallistunut kohtu ja pitkä selkäranka, niin sinne on tilaa hävitä.

Kelan papereita sain ja uutta aikaa kuukauden päähän :)

AINIIN!!!!
Puhuin tuosta kilpirauhasarvosta joka tammikuussa oli 3,6 (TSH) niin hoitaja (oli sijainen) sanoi että miksi ihmeessä sitä ei ole kontrolloitu???? Että on kyllä niin yläkanttiin silloin ollut että pisti heti mulle lähetteen kokeisiin, sanoi että vajaatoiminnallahan se taitaa nyt olla, ja tarkistetaan ja katsotaan miltä näyttää. Olin yllättynyt että oikeesti joku otti ihan tosissaan ihan tälläisellä pienellä vihjaisulla että pitäskö sitä tarkistella vielä.

13.7. on aika, koska sain samalla ajan sokerirasitukseen, iän vuoksi siis, kun olen jo yli 25v

Käytiin eilen katsomassa yhtä taloa, ja meillä varmaan aletaan talokauppoja piakkoin siitä hieromaan:heart: On kyllä todella ihana, ja kivalla alueella, ja juuri meille sopiva, hintakin kohtuullinen:heart::heart: Toivotaan että kaikki suttaantuu ja saatais siitä jossain vaiheessa meille koti:heart: Alkaa tämä 53 neliötä kieltämättä ilman varastotilaa olla aika tiivis neljälle... tai no, syksyllä on sitten viisi :D :D :D

T:Neiti+kihuli 24+0
 
Vihdoin ja viimein päästy pois netti pimennosta! Kaikkea sitä onkin tässä välissä jo sattunut ja tapahtunut...

Ultrassa käytiin jo jokunen hetki sitten! Pikkuisella kaikki hyvin ja kaikki tarpeellinen löytyi. Emme kysyneet kumpaa merkkiä asukas on, halusimme säilyttää jännityksen loppuun saakka! :)

Neuvolassakin kävin. Vähän kökö maku jäi suuhun... valittelin tädille että on niin kovin tukala olo, kovasti supistelee vaikka kotosalla rauhaksiin olenkin, tähän totesi vaan "no joillakin on niin supistusherkkä kohtu" :confused: ja kun kovia selkä ja lonkka särkyjä valitin, niin sanoi "jaa no sullapa on aikaisin alkanut liitoskivut", eikä mitään muuta kumpaankaan aiheeseen. Menin jotenkin niin hämilleen, etten osannu sanoa enää mitään.... :(
Painoa oli nyt tullut lisää, mutta edelleen ollaan kilon miinuksella lähtöpainosta! Hienot sydänäänet paikannettiin, 150 hujakoilla pyöri! Hemoglobiinia ei mitannut, mutta sanoi että yleisen ohjeen mukaan tässä vaiheessa pitäisi aloittaa lisärauta! (en kyllä haluaisi sitä turhaan aloittaa??) Paineet oli matalat, mutta sen nyt tiesinkin ja pulssi oli 99. Pulssi on ollut kotonakin mitatessa siinä 100 kieppeillä, mitä olen ihmetellyt, mutta tähänkään en saanut vastausta vaikka ääneen ihmettelin!?

Kaiken kaikkiaan jotenkin niin taurhauttava käynti! No positiivisena seikkana, sain kuitenkin ne Kelan paperit! Pitäisi mennä käymään Kelassa, koska jäin nyt työttömäksi, niin on ihan kivasti tässä selviteltävää ja samalla sitten voin antaa nuokin paperit sinne. Niin ja sainhan minä sen seuraavan neuvolalääkäri ajankin, 16.7 pääsen sitten viimeistään sinne hutkittavaksi! Meinasi ensin antaa vasta elokuun puolelle, mutta onneksi tajusin älähtää ja vaatia aikaa jo aikaisemmaksi!

Mitäs muuta tässä onkaan ollut... No Bon Jovin keikalla käytiin miehen kanssa, ja kovasti pikkuinen tanssi mukana masussa!:heart:
Juhannusta vietettiin perheen ja ystävien kesken mökillä, ihan vaan oleskelleen. Pääsivät kerrankin mies ja poika viettämään kunnolla miesten aikaa ja tekemään yhdessä miesten juttuja.
Pojalla loppui hoito, tuossa viime viikolla ja nyt ollaan siiis virallisesti kesälomalla, ainakin siis me kaksi. Miehellä alkaakin loma vasta heinäkuun vikalla viikolla.
Sopivasti helteetkin näyttäisivät palailevat, loman kunniaksi! Itse kuulun siihen kategoriaan joka nauttii auringosta ja helteestä! Mukavammin aika kuluukin uimalan nurmella, auringosta nauttien, kuin kotona sisällä, sadetta pidellessä.

Hankinnat ei olla mitään hommattu, konkreettisesti. Listan olen tehnyt, että mitä tarvii hommata ja mitä saadaan mistäkin! Ainoastaan puuttuu pikku tilpehööri sekä vaunut, jotka ostetaan kunhan saadaan Kelasta äitiysavustus rahat tilille! Vaatteita on omasta takaa, tai siis poikien vaatteita ja jos tyttö tulee, niin niitä kerkee sitten ostaa syntymän jälkeenkin!

Vauvan sukupuoli emme siis kysyneet ultrassa kumpaa merkkiä asukas mahtaisi olla! Mutta tämähän ei estä kovaa spekulointia aiheesta ;) Kiinalainen "kalenteri" sanoo poika. Maha näyttää erilaiselta kuin pojan raskauden aikana, kaikki tutut asiasta huomauttavat... Yleinen mielipide alkaa olla, että tyttö sen täytyy olla!
Oletteko te kuulleet siitä, että pojan sydänäänet kuulostaisivat höyryveturilta ja tytön hevosen laukalta!?! Itse olen kuullut useita paikkansa pitäviä tarinoita tästä, pojankin sydänäänet olivat ihan selkeesti kuin höyryveturi ja nyt tässä raskaudessa ovat kyllä selvästi enemmän kuulostaneet hevosen laukalta!! Tämähän toki on todellakin tieteellinen tapa arvioida vauvan sukupuolta :LOL:

Eipä tässä kait nyt tällä erää muuta olekaan mielen päällä!
Voikaa hyivn ja koittakaa nauttia kesästä! Mansikat muuten ovat mitä mainioin kesä herkku, toimii myös nesteen poistajana... ;)

Miina ja viikkoja taitaa olla kasassa 23+1
 

Yhteistyössä