~ Lokakuun lapsoset huhtikuussa ~

RR Minulla sama tilanne neuvolakäyntien suhteen (espoossa asun), tosin omasta halustani. Kävin siis neuvolassa viimeviikolla kun vkoja 13+2, terkkari kysyi haluanko tulla vielä ennen rakenneultraa vai lykätäänkö käyntiä vkolle 22 jolloin saan jotain Kela-papereita tms. Olin sitä mieltä että turhaan mä tuolla neuvolassa ravaan jos ei mitään ongelmia ole, terkkari oli samaa mieltä, sanoi vielä että kun näin mones raskaus kyseessä niin en saisi tuolta "ylimääräiseltä" käynniltä mitään.
Eli rakenneultra on 20.5 ja neuvola siitä parin viikon päästä, riittää mulle oikein hyvin. ;)

Pikkubertalle jaksuja!

Tervetuloa uudet, täällä onkin jo aikamoinen joukko kasassa kiva!

minimuu ja pikkuruinen 13+5
 
Jaksamisia vuotojen kanssa kamppaileville :hug:

Santara
Paljonko sä luulit et on viikkoja ku menit sinne ultraan?
Mullaki la reilusti syyskuun puolella mut jäin silti tänne ku kerenny tänne jo kotiutua :D

Neiti :flower:

Kvilla
Löytyyköhän jostain kuvia minkälainen viritys tuo jatkopala homma on :confused: Mulle ei ihan aukee :D

Neuvolakäynneistä...
Mulla on nyt ollu kolme käyntiä, rv.7+3, rv.11+6, jollon oli myös nla-lääkäri ja sitten tänään rv.15+3. Tänään kuunneltiin ekan kerran sydänääniä :)

Jaksamisia pikkubertalle ja muille pahoinvoinnin kanssa kamppaileville :hug:


(.) Omaan napaan ei kummempia :)
Neuvolassa kävin tänään. Kaikki ok ja pikkusen sydän jumpsutti 150krt/min :)
Kyllä ne vaan liikkeitä on, vaikka kovin hentoja vielä :heart:

Talvicci ja Torsti rv.15+3 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Heissan!

Olen jo kauemman aikaa seuraillut kirjoittelua taustalta, nyt vasta uskallan itsekin liittyä virallisesti joukkoon =) Viikkoja kasassa nyt 12+5, eli laskettu aika 12.10. ja eka siis tulossa. Synnytyspaikka TAYS.
Tänään selvisi verikokeiden ja nt-ultran riskiluku, joka oli aivan normaali, eli saa hieman huokaista helpotuksesta. Mulla on oireet ollu tosi vähäiset, joten voitte kuvitella miten monta kertaa oon miettinyt että onko siellä edes ketään?! :p mutta kaksi kertaa on jo ultrattu, ja todistettu että siellä pieni potkii :)
Maha ei ole vielä kasvanut, ainakaan niin että housut kiristäis, lääkäri meinasi että siihen saattaa mennä vielä viikkoja?!? Olis niin kiva kun se jo näkyis! =) mutta kai siitäkin ehtii sit nauttia vielä :)

Teidän kokemuksia on ollut tosi kiva lukea, mikään ei ole vertaistuen voittanutta! =) ihanaa kevään odottelua ja masun kasvatusta kanssasisaret!

Tzuge ja baby (tekonimi vielä hakusessa!) 12+5
 
Kvilla meilläkään ei vielä noilla viikoilla kuunnella, kun ei tosiaan välttämättä vielä kuulu. Ei sitten tule turhaa huolta ja stressiä :)

annamaril , Liisikki ja Tzuge tervetuloa, lisäsin listalle :wave: kerrotko vielä iän, jos haluat sen tuohon näkyviin. Ei toki tarvitse ;)

kristinah minulla tuli vuotoa 8+2, 9+1 ja 11+6. Jokainen noista oli sellainen iso, ärhäkkä hulaus, joka vähitellen sitten loppui. Verta tuli pari päivää, mutta koko ajan vähemmän. Välillä ihan vuodotonta tosiaan noita paria päivää lukuun ottamatta. Ultralla on katsottu ja mitään syytä ei löytynyt, nyt neuvolalääkäri tosiaan löysi tulehduksen, joka saattaa olla taustalla. Valemenkat kävi myös mielessä…

Alkuraskauden väsymys hävisi jossain rv 12 tienoilla. Vähitellen oli jo helpottanut, mutta silloin sen alkoi huomata.

nessu minulla ainakin sanottiin, että ei tutkita ellei tule oireita. Synnyttäessä vaan ab-tippa käteen automaattisesti. Esikoisenkaan aikana ei tutkittu rv 24 jälkeen, tippa tuli automaattisesti, vaikka lääkekuurilla hoidettiin pois.

RR neuvolakäyntejä minulla rv 6+ ja rv 17+, välissä neuvolalääkäri rv 13+.

Liikkeitä on täällä tuntunut säännöllisen epäsäännöllisesti nelisen viikkoa :heart:

Vuotajat :hug:
 
Talvicci Mulla viikkoja piti olla menkkojen mukaan 10+2, mutta vuodon takia otetussa ultrassa paljastui että viikkoja on 7+1, ja seuraavalla viikolla tehdyssä ultrassa (missä viikkoja piti olla 8+2) viikkoja olikin 8+5. Hirveänä yllätyksenä tää ei tullu, kun alussa tein clearblue digital testin, mikä näytti viikot :) Ja muutenkin, kun tein viikkoa ennen plussatestiä negan, niin siitäkin tiesin, ettei viikkoja voi olla niin paljon, kun kuukautiset näyttää :) Synnytyksen jälkeen mulla onkin ollut vain yhdet menkat, niin kierto on ollut sitten vähän mullinmallin :LOL: (esikoinen syntyi lokakuussa 2010)

On ollu superpaljon kaikilla kyllä vuotoja! Onneksi suurin osa harmittomia..
 
Uusille tervetuloa!

Ihanaa kun jotkut tuntevat jo liikkeitä, niitä odotellessa...

Viikon päästä tasan olis nt-ultra. Voi kun menis viikko nopeasti!

Tänä aamuna kävin labrassa antamassa pissanäytteen ja huomenna soittelen sitten siitä. En mä kyllä jaksa uskoa että olis mitään virtsatietulehdusta, mutta eipä tuo edellisessäkään raskaudessa oireillu. Tää haju vaan ihmetyttää ja siitä aion huomenna kyselläkin.

Tänä aamuna oli ihan suhteellisen normaali olo herätessä, mutta sitten siellä labrassa istuessa alkoi tulla taas se krapulainen olo esiin. Nyt yritän käynnistää päivää puurolla ja Berocalla, jos näiden voimalla päästäis esikoisen kanssa kohta perhekerhoon niin sais aamupäivälle touhua. Ihana ilmakin olis ulkona, mutta ei vaan jaksa lähteä kävelylle. Tän väsymyksen haluan pois!

- Hapsiainen ja LyyliPellervo
 
Tervetuloa uudet! :wave:

Tänään oli lääkärineuvola, kaikki oli kunnossa. Painoa ei ole tullut lisää (jiiihaaa!!!), verenpaine laskussa, mutta sitä täytyy edelleen seurailla (verenpainetautia suvussa). Sydänäänet saatiin heti kuuluville, n. 150krt/min :heart:
Valkovuodosta oli puhetta... kyselin lääkäriltä ja se sano, että epätodennäköstä on, että mitään tulehdusta on, koska pissa oli ihan puhdas ja valkovuoto ei ole kuivaa ja kokkareista. Mutta varmuudeksi laittoi lähetteen labraan, että tarkistetaan.

-Hemmi-
 
Liikkeistä: Millä viikoilla te olette alkaneet tuntea niitä? Tuntuu uskomattomalta, että jotkut tuntee niitä jo tosi aikasin! Jostain luin, että uudelleensynnyttäjä tuntis keskimäärin viikosta 16 lähtien? Itelläki ollu jonkun verran tuntemuksia, että ihan kun pikkunen siellä liikkuis, mutta oon tyrmänny ajatuksen, kun muistelin sitä lukemaani... Kyllä kovasti ootan, että alkas tuntua kunnolla liikkeet masussa, niin tulis todellisemmaksi tämä <3

Onko kellään toista (tai kolmatta jne) odottavalla samanlaista tilannetta... Meillä nimittäin esikoinen nukkuu perhepedissä ja en oikein tiedä raskinko tai haluankokaan opettaa omaan sänkyyn vauvan takia. Helpompi ois toki vauvaakin pitää vieressä, niin öisin imetys ois helpompaa... En vaan halua ensimmäistä "syrjäyttää" omalta paikaltaan... Vauvalle pinnäsänky jo hommattu. Onnistuiskohan jos laittas sen ns. "sivuvaunuksi".
 
Talvicci Pakko nyt kysästä sulta tosta dopplerista vielä. Sä kun kuuntelet vissiin aika usein pienokaisen sykettä ja liikkeitä. Onko sulla siihen kuuluva geeli? vai käytätkö jotain kosteusvoidetta tms kuunteluun? Mulla ei oo sitä geeliä enää ja en kyllä saa kosteusvoiteella kuuluviin juuri mitään. Pieniä vihahduksia ja "kuperkeikkoja" kuuluu kyllä, mutta sykettä en saa kuulumaan. Meinasin että täytyykö tänään mennä apteekista kyseleen tuota geeliä...josko kuuluis sit paremmin.

helmiäiti varmasti mietiyttää tuo perhepetiasia. Mietin vaan sitä, että häriintyykö teidän esikoinen sitten yöllisistä imetyksistä tai vaipanvaihdoista jos nukkuu vielä vauvan synnyttyä teidän kanssa...Voisithan nyt jo pikkuhiljaa kokeilla nukuttaa esikoista päiväunille eri huoneeseen ja sitten vaikka kesällä jo yöunillekkin :) Vai onko hän huono nukkumaan öisin, heräileekö paljon? Meillä on molemmat tytöt omissa huoneissaan, esikoinen siirtyi omaan huoneeseen noin 1,6v iässä ja kuopus jo 9kuisena. Molemmat tytöt ovat aina nukkuneet pitkät pätkät yöllä heräämättä jo vauvana. Itselle lasten laittaminen omiin huoneisiin oli kova pala, lapsille se oli paljon helpompi juttu :D

Omaa napaa vielä. Vatsa on kasvanut, mietinkin että onko ihan liiottelua pitää äitiyshousuja jalassa...:ashamed: Omat housut kiristää ja sit vatsakin näyttää niissä sellaselta makkarakasalta housujen vyötäröllä...Tissit on saaneet myöskin jo oikein pyöreää muotoa...on kasvaneet siis jo melkosesti....en niin välittäis niiden enempää kasvavan. Jättimäiset maitotykit ne on sit ku vauva on syntynyt!! Apua. Maitoa tulee ovista ja ikkunoista...Päätä särkee melkosesti taas, panadolia sit naamariin vaan että jaksaa. Ollaan vielä pidetty tää raskaus salassa oikeestaan kaikilta. Mun äiti ja pari kaveria tietää.
On niin onnellinen olo!!! Ihanaa olla taas raskaana ja tehdä noista sisaruksista isosiskoja :heart:

Voikaa hyvin :hug:

hertta ja nuppu 10+2 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Liikkeistä: Ekat hennot liikkeet tunsin rv 13+1, mutta ihan selvän muljahduksen tunsin rv 13+6 eli maanantaina. Kaikki liikkeet olen tuntenut selinmakuulla iltaisin, istuessa tai seistessä ei tunnu mitään. Varmaan kohtu on hieman eri asennossa, kun makaan, ja siksi liikkeet tuntuvat paremmin. Tässä vaiheessa ei kyllä kannata olla huolissaan, vaikkei liikkeitä tunnukaan. Siihen vaikuttaa niin monet asiat, sikiön asennosta kohdun paikkaan.

helmiäiti: Voisitko ajatella, että esikoinen siirtyisi ensin vaikka teidän sängyn viereen lastensänkyyn? Siinä hän olisi kuitenkin lähellä, mutta omassa sängyssään? Meillä esikoinen siirtyi omaan sänkyyn 11 kk:n iässä, kun heräili mun vieressä jatkuvasti. Mietin myös, että herääkö esikoinen sitten vauvan itkuun, imetyksiin, vaipanvaihtoihin ym.? Tavallaan siirto olisi parempi tehdä ennen kuin vauva syntyy, ettei tule kovaa mustasukkaisuutta tms. Toisaalta, on perheitä, joissa kaikki nukkuvat samassa sängyssä, niin taapero kuin vauvakin. Millainen sänky teillä on? Saisiko siihen ostettua jatkoksi esim. yhden hengen runkopatjasängyn? Silloin kaikilla olisi varmasti tilaa nukkua. :)

Hemmin: Kiva, että lääkärissä oli kaikki hyvin. :)

herttaliisa: Voi kuule, mä olen käyttänyt äitiyshousuja jo rv 7 lähtien! :D

Omaan napaan ei ihmeempiä. Murtunut kylkiluu vihoittelee, ja pikkuapinan kanssa touhuaminen on välillä aika tuskaista. Täällä töissä sentään saa istua rauhassa paikoillaan...

-Pantsu rv 14+1
 
herttaliisa mä ostin jo äitiyshousut mutta en ole käyttöön ottanut, kun niissä raskaus on niin ilmiselvä :D En ole vielä kertonut töissä, joten ajattelin että enhän mä niitä voi vielä käyttää, vaikka TODELLA mukavilta jalassa tuntuivatkin. Turvotus mulla tosin ehkä vähentynyt viime viikosta vähäsen (eli varmaan omilla syömisillä eniten vaikutusta), joten olen jotenkuten pärjänny normaali housuilla. Ainakin kun vaan istuu. Ylösnoustessa ne aina tuppaakin valahtamaan nilkkoihin kun napit on auki :LOL:

Muuten, onko teillä muilla ollut vaikea löytää hyvää nukkuma-asentoa? Mulla viime yönä hirveetä pyörimistä, kun tykkäisin nukkua vatsallani, mutta jotenkin se tuntuu nyt epämukavalta, vaikka masu ei iso olekaan. Ehkä sitte vaan mietin että litistän vauvan :LOL:

ON: Soitin neuvolanhoitsulle verikokeiden ja pissanäytteen tuloksia, ja kaikki oli OK. No vau, tosi paljon mä jotain hiviä epäilinkin :xmas: Ne veriseulan tuloksethan tässä lähinnä kiinnostais, mutta ne tulee postitse. Veriryhmä oli kiva selvittää, se on B+.
Tänään on vähän alavatsaa särkenyt, ja niitä vihlaisuja nivusissa on ollut enemmän. Olen kyllä oppinut nousemaan ylös hitaammin yms. joten se on auttanut. Töiden jälkeen pitkälle lenkille kaverin ja koirien kanssa, saa nähdä mitä masu siitä tykkää.

Kenzie 11+5 (miten se 12 vkoa tuntuu koko ajan niin kaukaiselta :kieh:)
 
herttaliisa
Jotenki tuota doppleria ei jostain syystä ole tullu käytettyä yhtä paljon ku esikoista oottaessa. Varmaan kerran pari viikossa on tullu kuunneltua :)
Sitä geeliä mulla ei ole koskaan ollu vaan oon käyttäny liukkaria ja hyvin toimii :D

Santara
Ei ku niin se olitki sä joka teit sen digin... :)


Mä saan vissiin huomenna miehen takasin kotiin :heart:

Talvicci ja Torsti rv.15+4 :heart:
 
Ultrakuulumisia: kaikki hyvin! :heart: Vastasi 12+0 (nyt on siis 11+3), sanoisin mittausvirheeksi. LA ei muuttunut, koska oli alle viisi päivää muutos. Mun tietoihin muuten saa laittaa synnytyssairaalaksi Kättärin.

Kovasti kätilö joutui tönimään, että sai niskaturvotukse katsotuksi. Itsepäinen tyyppi tuntuu olevan (mistä lie olis perinnyt). :D

Nyt voi oikeasti nauttia tästä raskausajasta! :heart:
 
helmiäiti meillä esikoinen nukkuu meidän sängyn vieressä olevassa taaperosängyssä "sivuvaunussa". Toimii meillä tuolle 2v:lle paremmin kuin perhepeti: on jo niin pitkä ja potkii yöllä pyöriessään sen verran, että kaikki nukkuvat paremmin, kun nukkuu omassa sängyssään. Alkoi nukkua yöt läpensä samantien kun siirrettiin taapero"vaunuun".

Vauvan aion ottaa perhepetiin, imetykset ja nukkuminen sujuvat meillä sillä tavalla paremmin. Esikoisella aloitettiin pari kuukautta pinniksessä, mutta se jäi päiväunikäyttöön, kun sain itse hypätä useita kertoja tunnissa öisin tassuttamaan jne. Meillä on aika kylmä asunto, vaikka patterit ovat täysillä. Kaikkien elämänlaatu parani tuolla... Sitten vuoden iässä taaperosänkyyn meidän sängyn viereen. Tapansa kullakin, toimisiko tuo teillä? :)

Päivitän listaa viimeistään huomenna, nyt täytyy taas jatkaa hommia.

Branwen ja sissi 14+3
 
Uusille tervetuloa! Ultrassakäyneille onnea ihanista kuulumisista! :)

Väsymys mulla loppui joskus 11-12 viikoilla. Samoin oksetus olo, mutta eilen ja sunnuntaina jostain syystä eto taas hyvin paljon. YÖK! :D

Mä kävin tänään neuvolalääkärillä. Paino ei ollut onneksi noussu vielä, itseasiassa oli laskenut 800g :D Mulla tuota ylimäärästä on,joten ei kyllä tarviis. Lääkärikin sano, että ei tarvis nousta paino ollenkaa. Joo kiitti vinkistä :DD Verenpaineet oli ok, hemppa oli 149 ja pissa puhdas.
Kävin sillon muutama vko sitten verikokeissa, katottiin että oonko sairastanu parvorokon ja en oo! :/ Oon töissä 1-2 luokkalaisten kanssa suurimmaks osaks, joten pitää olla sitten sen kans vähän varuillaan. Vauvan sydänäänet oli 150 :heart:
 
Ikää täällä siis 27v. Muistin heti kun olin painanut lähetä nappia, että ikä unohtui ;)

Onnea hyvistä ultra-uutisista! Se kyllä aina huojentaa mieltä, kun näkee pikkuisen siellä kellimässä!

Ihanaa, että kaikilla alkaa olemaan se 12 viikkoa täynnä, pitkältä se aika siihen saakka tuntuikin, saa nähdä miten tästä eteenpäin! Nyt vain kovasti odotellaan masun kasvua ja potkuja :)

Tzuge 12+6
 
Sairaalassa yhä ollaan :wave: Vähän tuli ongelmia kun eilen laitettu tippa teki stopin tänään, suoni meni totaalisen tukkoon ja uutta kanyylia ei saatu tilalle, kämmenselät ja käsivarret on täynnä reikiä ja mustelmia mutta ei vaan saatu suoneen tai jos saatiin niin suoni puhkesi... No, nyt sitten nesteytetään suun kautta, toivottavasti tehoaa...
Mutta positiivisena puolena on se etten tänään ole oksentanut :D
 
Täällä ollut kovin rankat pari päivää. Aloitin työt yötöillä ja on ollut hieman hankalaa tuo rytmin kääntäminen. Lisäksi vielä koulua päälle ja muut opiskelutehtävät ja tentteihin lukemiset ja puhti ei meinaa millään riittää. 4 tunnin unet, kouluun, 2 tunnin unet, syömiset ja töihin. Töissä on jo heti valmiiks väsynyt. Nyt huomenna taas tuo et ei mitään mahdollisuutta pitkiin uniin, kun pitäisi lähteä menemään... Töihin ajan sen tunnin per sivu. Voitte kuvitella, kuinka meinaan aamuisin (ja kun on vaan satanut ja ollut harmaata tylsää!!) nukahtaa rattiin...

Huono olo on hieman vaivannut, ehkä johtuu väsymyksestä ja syömisen epäsäännöllisyydestä. Lisäksi jotkin hajut tekevät pahempaa kuin ikinä... Perjantaina eka ultra. Näkee onko siellä mitään, vaikka kovin kyllä tuntuu, että on alkanut tuo alavatsa kovettumaan. Ja jos painelee alavatsaa niin alkaa välittömästi pissattamaan :D Jännää...

Kohta pitäisi alkaa monella pahoinvointikin hellittämään, kun viikkoja vierii 12 paremmalle puolelle.

Carriina ja tarris 11+ 4
 
Tervetuloa Tzuge :) Ja paljon tsemppiä pikkubertalle! Toivottavasti alkaa pian helpottaan!

Neuvola/lääkärikäynneistä: Meillähän siis tämä vähän erikoinen tilanne, kun vauvoja on tulossa kaksin kappalein :) Ensimmäinen lääkärineuvola oli viikolla 11+5, ja niitä olisi ilmeisesti ollut koko raskausaikana muistaakseni 3 käyntiä. Mutta kun huomattiin, että siellä tosiaan on kaksi kaveria, niin käynnit onkin jatkossa suoraan keskussairaalassa, ja käyntejä on kai vähän enemmän. Siellä meitä katsoo joko kätilö tai lääkäri. Seuraava käynti on vasta rakenneultra viikolla 21, koska kaikki oli nyt niin hienosti! Neuvolakäynnit jatkuu kuten ennenkin, eli aluksi noin 1-2 kk välein ja sitten tiheämmin.

Hankinnoista: Mies on nyt tosi varuillaan, kun on tajunnut, että riskit ovat monikkoraskaudessa suuremmat. Hän sanoi, ettei yksinkertaisesti halua hankkia esim. vaunuja ollenkaan, ennen kuin molemmat on todistetusti selvinneet kaikesta hengissä. Ymmärrän kyllä miespoloa! Varmaan jotain pientä tulee hankittua kesällä, mutta taidan olla samaa mieltä, että isommat jutut ehtii sitten kyllä. Varsinkin kun mulla on semmonen tehoanoppi, että heikompia hirvittää :D Se saa kyllä vaikka yhdet tuplarattaat ostettua ja kuljetettua vuorokauden sisässä tänne korpeenkin.

ON Tänään käytiin sitten kuulemassa "tuomio", eli LKS:ssa tutkittiin, onko pikkusilla omat kalvot ja istukat. Riskit ovat suuremmat ja ennuste huonompi, jos on yhteinen vesikalvo ja varsinkin jos on yhteinen istukka. No mutta, käskin aamulla vaaveja olemaan reippaina ja näyttämään mistä meidät on tehty, ja niin ultrassa näkyi molemmilla ihka omat istukat ja vesikalvot :D Voi jippii! Kätilö ja lääkärikin onnittelivat moneen kertaan ja olivat tosi iloisia meidän puolesta kun kaikki oli niin hyvin. Molemmat pienet olivat oikein vilkkaita ja hyvän kokoisia, ja kätilö katsoi vielä epävirallisesti niskatuvotuksen, joka oli molemmilla aivan ok. Tänään oli siis paras päivä koko raskauden aikana, en voisi olla onnellisempi :)

Anoppi soitti juuri, sanoi ettei voinut olla lähettämättä uutisia tekstiviestinä noin puolelle kaupunkia... :) Voi sitä höhlää :heart:

Ituo ja mussukat 12+3
 
AJ
Moikka taas.

Nyt vaan omaa napaa jos vaan sopii, kun vähän huolettaa. Olin siis tänään lääkärineuvolassa ja kaikki muuten hyvin, paitsi ettei sydänääniä saatu kuuluville. Heillä kuulemma huono doppler ja kun minulla tuota rasvakerrosta vatsalla omasta takaa ja kun on vielä taaksepäin kallellaan oleva kohtu, niin ei tarvitse olla huolissaan. Mutta kun minua pelottaa nyt ihan hirveästi. Onneksi torstaina on ultra, niin pääsee sitten tarkistamaan tilanteen. Syke kuitenkin viime perjantaina näkyi. Täytyy nyt vaan toivoa parasta.

AJ rv 11+4
 
Voimia Carriinalle ja pikkubertalle! Muista Carriina ottaa sairaslomaa, jos käy liian rankaksi, pieni on kuitenkin tärkein :) Toivottavasti alkaisi pikkubertalla helpottamaan!

AJlle toivon nopeaa ajankulua, että pääsisit ultraan huojentamaan mieltäsi. Esikosta mulla ei kerran saatu sydänääniä kuulumaan (tosin asialla oli opiskelija huonolla dopplerilla) joskus viikolla 30+, mutta silloin tuntuikin liikkeitä, ettei huolissaan tarttenut olla. Mulla kohtu ja istukka oli vielä niin, että piti olla helppo löytää, kait ne voi olla välillä sitten vaikeita löytääkin.. Toivon että sulla pikkunen vain piilotteli, ja liikkui karkuun dopplerin alta :) Vaikka aina sitä on huolissaan, mistäpä ei äiti huolehtisi!

Liikkeistä: Esikosta tunsin jo viikolla 14, nyt odotellaan innoissaan viikkojen kulkua, eli kyllä ensisynnyttäjäkin voi tuntea liikkeet ennen 18 viikkoa, riippuen istukan sijainnista yms..
 
Helmiaiti: Meilla tuo 1v 8kk nukkuu viela perhepetissa (tai minun kanssa, isi nukkuu toisessa huoneessa etta saa nukuttua ja mina saan nukuttua!). Pinnis on ihan kiinni parivuoteessa ja siihen pieneen rakoon joka jaa sankyjen valiin olen laittanut tyynyn, se nousee n. 10 cm "valliksi." Jos poika nukkuu yon hyvin, pysyy siella omalla puolellaan koko yon, mutta joskus heraa kesken yon ja kompii sitten lahemmaksi. Olen ajatellut ostaa pojalle uuden "ison pojan" sangyn, jonka sitten ensin jatan siihen oman sangyn viereen ja sitten ehka vahitellen hivutan hieman kauemmaksi. Mitaan kiiretta pojalla ei omaan huoneeseen ole. Jos saan siirrettya omaan huoneeseen ennen uuden asukkaan tuloa niin hyva, mutten usko sen tapahtuvan. Sen pinniksen jatan joka tapauksessa kiinni siihen parisankyyn uutta "asukasta" varten, tilaa kun on sen verran reilusti etta kylla mina mahdun kahdenkin muksun kanssa nukkumaan, jos esikkokin haluaa nukkua vieressa. Minusta on itse asiassa erittain mukavaa nukkua perhepedissa, eika tuo poika viela tunnu olevan valmis nukkumaan omassa huoneessa, heraa silloin talloin tarkistamaan olenko paikalla ja itkee jos en ole. En jaksaisi nousta tuudittamaan toista uneen jonnekin muualle, nyt menee heti takaisin nukkumaan kun vain vilkaisee minua. Sen tarkistusherailyn pitaisi vissiin loppua jossain vaiheessa kun osaa hallita "tunteensa" paremmin ja ymmartaa ettei yksinolo tarkoita mitaan pahaa. Jotkut kehittyy tassa aiemmin ja toiset myohemmin. Olen ajatellut etta sitten kun tama joskus toivottavasti tapahtuu niin sitten viimeistaan siirran omaan huoneeseen. Tosin minullahan ei viela ole asiasta kokemusta, todellisuus voi olla karumpi...Tama on vain suunnitelma!

Kavin eilen sairaalassa verikokeissa ja muita heidan papereita tayttamassa. Ja samalla kavi ilmi etta he aikoivat viela samalla tehda ultrankin (joo, jo 3. ultra minulle). Taalla sairaalla tarjoaa vain yhden ultran viikoilla 11-14, eika se ole np-ultra. Rakenneultraa ei ole, hallitus ei anna sairaaloille rahaa tahan (kun minkaanlaista keskeytysta ei siis saisi jokatapauksessa tehda). No enivei, kaikki oli jalleen ok, mitat vastasi taas 5 paivaa enemman, mutta la:ta ei vaihdettu. Ja minun mielesta se 5 pv enemman ei ole oikein mahdollista, teinhan ovistesteja..Tuo esikkokin oli muka 5 pv isompi vaikka tiesin ovispaivan tismalleen. Se eilinen ultra oli kylla melkein kuin rakenneultra (vaikka ei kai kaikki asiat viela nay niin hyvin), tutkivat vaikka mita ja kesti tosi kauan. Se ultran tehnyt katilo oli arvioitavana ja ne sen arvioivan lekurin kanssa katselivat vaikka mita. Minun maha-asukki oli kuulemma ainut yhteistyohalukas sikio sina paivana ja minua oli kuulemma helppo ultrata. Olin vissiin sitten vahan koekaniinina.

Nyt unten maille, tana iltana on jalleen huono olo..yoks!

Danone rv 13+2
 
Helmiäiti: Mäkin ehdottaisin tota "sivuvaunu"-taaperosänkyjuttua samaan huoneeseen teidän kanssa. Meillä tyttö on ihan pienestä asti nukkunut pinnasängyssään. Sillon kun yöllä imetin, nostin viereen ja siitä takas omaan sänkyyn. Kun tyttö oli 10kk siirrettiin hänet nukkumaan omaan huoneeseen kun tuntui että tyttö häiriintyi jos joku kävi vessassa tms. Nukkui siellä pinniksessä yöt läpeensä, paremmin kuin meidän huoneessa. tuossa pari kuukautta sitten (tytön ollessa 1v10kk) ostettiin taaperosänky, päästävedettävä ja senkään kanssa ei ole mitään ongelmaa ollut. Joskus, ehkä kerran viikossa, aamuyöstä tyttö saattaa tulla meidän väliin ja saa ihan vapaasti tulla. Silloin yleensä kannetaan takas omaan sänkyyn jos tulee jo "alkuyöstä" mutta aamulla saa tulla. Tuo taaperosänky hankittiin jo nyt ihan siksi ettei tunne sitten että kun pikkusisar syntyy että isompi syrjäytetään omasta sängystään.

Mammavaatteista: Mulla on mammahousut käytössä jo ja ajattelin käydä kaivamassa kellarista muitakin mammavaatteita pikkuhiljaa. Tilasin netin kautta myös uusia, lähinnä töitä ajatellen kun pitää siististi pukeutua. Maha alkaa olla jo selalsta sorttia että mammahousut kaikista mukavimmat, tavallisetkin menee mutta tuntuu epämukavilta ja puristavat mahaa kun päivät istun.

Hankinnoista: Mä meinaan hommata meidän yhdistelmiin seisomalaudan esikoista varten ja matkarattaat tms. jos joskus tarvitaan isommallekin vielä. Hän nukkuu edelleen pitkät päikkärit ulkona niin ajattelin voi varmasti nukkua tuollasissa matkarattaissa sen minkä nukkuu. Jotain vaatettakin varmasti ostetaan, varsinkin sit jos poika tulee. en halua pinkkiin poikaa pukea:) Ja vaikka tulis tyttökin niin jotain uutta sillekin on kiva hankkia. Esikoisen vaatteet on melko tahraisia siltä ajalta kun opeteltiin syömään. Monista ei ole pesussakaan lähtenyt pois. Ja sitten konttausajalta on housuista polvet puhki:) Täytyy käydä läpi sitten lähempänä. Imetystyynyn ajattelin hankkia. Tiedän että ilmankin pärjää mutta sitä kaipasin esikosta imettäessä kun tavallinen tyyny ei ikein sitä asiaa ajanut. Ei vaan koskaan tullut hankittua mut nyt ajattelin hankkia. Muuten meillä kaikki on. Mietin että olisin äitiyspakkauksesta tehnyt sängyn alkuun.

Olosta: Olo on mitä mainioin ja nautin raskaanaolosta. Tavallaan ihan erilaillakun esikoisen kanssa. Silloin kaikki oli uutta ja jännää, nautin toki silloinkin, mutta nyt kaikki on tuttua ja turvallista ja helpompi keskittyä siihen nauttimiseen:) Töissä on hiton raskasta ja tämä puoli vuotta joka pitää vielä töissä jaksaa tulee olemaan raskasta. Työreissuja ja paljon palavereja ja ihmisten edessä puhumista. Mutta kai se menee kun palkinto odottaa:)
 
Nukkuma-asennosta selällään on ihaninta nukkua :D Kyljellään olen tykännyt ennen nukkua, mutta liitoskivut ovat alkaneet jo vaivata sen verran, että pitempään kyljellä nukkuessa herää lantion kipuun. Täytyisi ottaa taas tyyny polvien väliin…

Ituo Kiva, että kaksosilla on asiat paremmalla tavalla :)

AJ Laitteesta sun muusta riippuu ihan hirveästi, kuuluuko sydänäänet vai ei! Minulla yritti kätilö kuunnella 12+0 sairaalan dopplerilla sydänäänet, eikä saanut kuulumaan (vuotojen takia olin siis tutkittavana). Ultralla sitten näki, että sattui pieni köllimään ihan lantion alaosassa ja sydän sykki kuten pitikin. Mutta ymmärrän, että huolettaa :hug:

ON Huimaa ihan liikaa :headwall: Hommia olisi ja kaupunkiasioita, mutta jo koneella istuminen tekee tiukkaa. Paineet jotain 90/55 luokkaa kotimittarilla otettuna ja syke istuessakin liki sata :( Äh... Muuten olo on ihan hyvä, vuotoja kyttään edelleen varpaillaan, mutta perusolo on ihan normaali.

Branwen ja sissi 14+4
 
RR
Heissan taas kaikille :)

Mä olen nyt ehkä löytänyt kotidopplerilla pari kertaa sydänäänet, tai sitten en :LOL: Mä en siis kuollaksenikaan ole varma, etteikö se olisi mun oma syke, koska mun mielestä se hakkaa mun sydämen tahtiin, ehkä vähän nopeammin. Ihan tuolta alhaalta, läheltä karvoitusta oikealta puolelta se jumpsutus kuuluu. Itse en käytä sitä geeliä ollenkaan, vaan kosteusvoidetta ja ihan hyvin kuuluu kurinat ja pörinät :D Mieskin kuunteli omaa vatsaansa :LOL:

Kuinka aikaisessa vaiheessa muuten pitäisi tuota 4D-ultraa alkaa varailla vai luuletteko, että sen saa ihan viikon-kahden sisällä varauksesta? Mä ajattelin mennä siihen kesäkuun ekalla viikolla, silloin tulisi rv22.

Hehee, mä olen muuten ollut nyt 10 viikkoa polttamatta, enkä muuten aio aloittaa enää synnytyksen jälkeen. Mieskin lopetti pari viikkoa sitten, joten pyritään jatkossa olemaan savuton koti :)

Tasan 6 viikkoa rakenneultraan, iiks, en jaksais millään odottaa! Mä taisin eilen tuntea jonkun omituisen muljahduksen mun masusta ja heti perään omituisen kutituksen. Oiskohan se jo voinut olla meidän Viltsu? :heart: Maha ainakin kasvaa kokoajan, ihan pelottaa, että millainen valas mä olen puolen vuoden kuluttua, laskettuun aikaan on tasan 6kk!

Jaksuja kaikille ja voikaahan paksusti :)

RR ja Pähkinä 14+0 (pokspoks)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä