~ Lokakuun lapsoset helmikuussa ~

Dacapo Joo ei mekään varmaan ruveta muusta vakuutusyhtiöstä vakuutusta ottamaan, kun ollaan niin tyytyväisiä oltu. En oikein netistä siitä vakuutuksesta tietoa löytänyt.. Muistatko mistä alkaen se sitten on voimassa? Pitää käydä sitten lähempänä ihan sieltä kyselemässä. :)

fannie tosi raivostuttavaa tuollanen :kieh: Tiedän tunteen! Meillä anoppi itku ilosta mutta appi ei sanonu sanaakaan!! miusta tuo on törkeyden huippu. Se on kyllä muutenkin sellanen jurottaja. Mutta muille sukulaisille ei olla kerrottu, ja tarkotus ois olla kertomattakin sinne vk:n 12 paikkeille asti, jos vaan maha pysyy piilossa. Jotenki vähän epäilen että ne jo kohta arvaa, siis tää miun maha on aivan järkyttävä! Ihan kun oisin jo tosiaan jollain viikolla 12 menossa :LOL: Toivottavasti ne siunkin appivanhemmat rupeisivat iloitsemaan asiasta, tuommonen on kurjaa!

ON mietin, että miten pystyn töissä olee kertomatta.. Oon hoitoalalla, ja teen sellasta hommaa, että paikka vaihtuu lähes joka päivä, enkä siis etukäteen aina tiedä minne joudun. Ei oikein huvita mennä esim. hoitamaan yksin vuodepotilaita, niinkuin täällä on yhdessä laitoksessa tapana (siis sitten kun alkaa olla ensimmäinen kolmannes täynnä, ei vielä ongelmaa siinä). Tai kotihoitoon mennä, kun pissattaa jatkuvasti, eikä siellä ole lähimaillakaan vessaa :| On vähän hankala tilanne... Mietin tuossa, että saisikohan lääkäriltä sellaisen todistuksen, ettei ainakaan tuonne kotihoitoon tarvitsisi mennä tään pissattamisen takia. Täällä kun kaikkeen pitää olla lääkärintodistus, ei oma sana riitä. Äääääääh, hankalaa!

Voikaahan naiset paksusti :heart:
Niiskuneiti 5+4
 
Viimeksi muokattu:
RR
Ohhoh, täällähän on kaikenlaista sattunut, kaksosia, kolmosia, huiiii!
Onnittelut ultrakuulumisista.


Päänsäryistä:
Mulla oli toissa päivänä ihan mieletön hedari, veti vasemman silmän melkein kieroon, puoli vuorokautta jaksoin sitä ja sitten oli pakko ottaa Panadol, onneksi auttoi. Migreeniä mulla ei tietääkseni ole.
Vakuutuksesta: Meinataan kyllä ottaa, vaikka tuleekin maksamaan, niin parempi niin, voipahan sitten marssia yksityiselle, jos niikseen tulee.
Äityispakkauksesta: Otetaan kyllä, kun esikoinen on kyseessä, niin ihan kiva tuollainen paketti.

Mä jouduin jo kertomaan töissäkin, kun meidän alalla eletään ns. puolivuotta etuajassa ja suunniteltiin jo ensi syksyn töitä, niin oli pakko sanoa, että en muuten ole täällä... :p

Tämä tuleva baby tulee olemaan ensimmäinen lapsenlapsi meidän molempien vanhemmille, joten voi sitä riemua! Tulevat isovanhemmat hössöttävät jo nyt ihan kamalasti, joten kauhulla odotan mitä se tulee olemaan, kun vauva syntyy :D

Mulla on muuten rinnat olleet nyt sen verran kipeät, että oli pakko soittaa neuvolaan ja kysyä, että kannattaako tätä lääkitä mitenkään. Ei kuulemma kannata, pitää vaan purra hammasta ja kestää. Käyn ostamassa uudet liivit viikonloppuna ja alan pitämään niitä öisinkin, kuulemma pitäisi auttaa jonkin verran.

Missä vaiheessa noi pahaolot yleensä alkavat, noin niinkuin myöhiten? Kun mulla ei toistaiseksi oikein ole sellaista ollut ja mietin, että voisiko jo juhlia, että ei niitä tulekaan :whistle:

RR ja Pähkinä 7+3
 
No niin, neuvolassa käyty tänään ja siellä sai lasketuksi ajaksi 6.10. Yritin saada apua tähän kamalaan pahoinvointiin mutta terkka totesi vaan että kuuluu raskauteen voida vähän pahoin...
Juu, vähän ehkä mutta kun mikään ei pysy sisällä ja koko ajan oksettaa, kohta on pakko luovuttaa ja jäädä sairaslomalle, tänäänkin jouduin lähtemään kesken päivän pois, eilisen oksensin koko päivän töissä :(

Pikkubertta ja "Yrjö" 8+0
 
Heipsan! helistin87: sinuna kävisin ultrassa jos vaan mahdollisuus on =) mun oireet: 2 aiemmassa raskaudessa käynyt niin että vasta 8:lla raskausviikolla on testit näyttäneet positiivista,istukka hormooni niin matalalla. Tällä kertaa näytti jo 3 pv ennenkuin menkkojen olisi pitänyt edes alkaa! Olo on ollut todella heikko, väsynyt, etova ja tissit ollut niin järkyttävän kipeät ettei mitään rajaa. 2 aiemmassa raskaudessa (tyttö ja poika) tissit olivat painavan tuntuiset, ei kipeät, ei juurikaan pahoinvointia. Siitäpä minä sitten ajattelin , että nyt ei ole kaikki ihan kohdallaan. Yllätys oli kuitenkin , että niitä alkioita oli ollut 3 kun kahta itse epäilin. Olen ajatellut, että parempi niin kun 2 jäi matkasta pois jo tässä vaiheessa, olisihan kolmosraskaus ollut todellakin riski ja pyöräyttänyt kyllä arjen ihan ympäri =) sitä kun ei ennakkoon tiennyt useammasta, niin jotenkin ei osaa surrakaan menetetyistä. Onnellinen olen tästä yhdestäkin :heart: Ekan neuvolan sain 14.3 ja verikokeisiin meno olisi 4.3 (niskaturvotusta varten)

Tohniainen 8+3
 
Uuden äitiyspakkauksen julkistavat huhtikuussa (ainaki 2009). Mulla oli sillon la lokakuun alussa ja sain 2009 vuoden paketin. 2008 vuoden paketit oli loppunu jo

Neiti
Onnea rajapyykin ohittamisesta :D Ei vaan mä oikeesti uskon että tällä kertaa saatte tän nyytin varmasti syliin asti :)

Mä en löytäny sitä Branwenin vinkkaamaan sivua jossa voi sydänääniä kuunnella...
Tietääkö joku mistä sivusta on kyse? :wave: Esikoisesta tunnistin kyllä heti sydänäänet mut nyt mietin onko nuo vai eikö... Toisaalta jos istukka on niin luulis siellä sitten elämääkin olevan :confused:


Huomenna vaihtuu viikotki taas... :)
Vähän epäilen etteivät neuvolalääkärissä ultraa ku kuulemma yks tietty lääkäri siellä miltein aina ja ainakaan mun ystävällä ei ollu ultrannu vaikka viikoista ei ollu varmuutta ja kohtuki taaksepäin kallistunu jollon käsikopelolla viikojen arvioiminen on kuulemma hankalaa...
No onneks tuosta lääkäristä ei voi mennä kauaa np-ultraan... Ainot vaan et mies ei ehkä sillon ole kotona :( niin olis kiva jos aikasemmin jo ultraisivat niin pääsis mieski paremmin tähän odotukseen mukaan...

Salainen toive ja Torsti rv.9+6 (8+6) :heart:
 
Heippa kaikille, voi miten ihania ultrakuulumisia täällä :heart: Oispa mahtavaa päästä sellaisia pian postailemaan!

Vakuutuksesta: meillä on esikolla Tapiolassa ja ollaan oltu ihan supertyytyväisiä. Parasta siinä on että omavastuu menee vaan kerran vuodessa jos hakee korvaukset netin kautta, ei siis sairauskohtaisesti. Ja se ei muistaakseni ole kuin alle 100 euroa, eli tosi nopeasti saa kaikki lääkärikulut korvattua. Vähän ollaan (onneksi!!) käytetty, mutta eihän tuollaista uskalla irtisanoakaan.

ON: pientä vuotoa edelleen ja vaihtelevasti alavatsa/selkäkipuja. Eilen vuotoa oli vähemmän, siis tyyliin tulee vessassa käydessä ja on aika pientä. Soitin omalle gynelle joka totesi että voi olla normaalia tai sitten alkava keskenmeno. Maanantaina meen ultraan, näkee sitten lähinnä onko oikeassa paikassa vai esim. kohdunulkoinen. Sykehän ei tietenkään vielä näy eli sitä sitten uudelleen katselemaan joskus 7 viikolla, jos sinne asti päästään.

Matilda minäkin olen innokas juoksija, takana useampi maratooni ja puolikkaita. Esikon odotusaikana en saanut urheilla (ennenaikaisuuden riskin vuoksi), saa nähdä miten tässä menisi. Jos etenee normaalisti, ainakin siihen puoleen väliin asti jatkan juoksemista normaalien ohjelmieni mukaan. Tukholman maratooni sattuisi tuohon viikolle 18, hhmmm;) Ei tietenkään mitään ennätyksiä hakemaan, mutta jos kävisi juoksemassa läpi. Masun koosta tietysti riippuen.

Mukavaa perjantaita kaikille!
 
huomenta!

Vakuutuksista:
meillä ei ole lapsilla vakuutusta, esikoinen ei ole tarvinnutkaan, terve ollut lähestulkoon eletyt 7vuotta, kuopukselle en vakuutusta saanut kun rakenneultrassa loytyi halkio.. tai joo, olis saanu mut olisi rajattu kaikki nieluun, korviin yms pois.. :/ ei ollu järkee sitte ottaa..

yrjottää, pakko mennä kyokkii :D:O
 
Salainen toive Fetal Doppler Baby Heartbeat Sounds | Fetal Doppler Facts.org Tuossa linkki :) Löytyi, kun googletin raskauskeiju angelsounds doppler -> käyttöohje -> siinä on tuo linkki "tältä äänet kuulostavat". Pyörin tuolla hintoja katsomassa kun mietin, ostetaanko doppler, mutta ei sitten kuitenkaan - esikoisesta liikkeet alkoivat tuntua jo rv 14, ja tiedän, että vain stressaisin, jos en saisikaan sydänääniä kuulumaan joskus kotona.

Joanmi En tiedä fetasta, mutta itse vältän sitä ainakin ekan kolmanneksen, juuri siksi, etten tiedä... tofu mietityttää kanssa. Netistäkään en löytänyt tuosta tofusta mitään : /

fannie :headwall: Harmi : /

minimuuko kritisoi tuota neuvolan tiedotustoimintaa. Olen ihan samaa mieltä, että esim. kotiin voisi postittaa jonkun tietopaketin noista ruoista ja foolihapon tärkeydestä, tai laittaa vaikka nettiin neuvolan kotisivuille, että sieltä voisi käydä katsomassa. Kun nuo ruokajutut ja erityisesti tuo foolihappo ovat kuitenkin tärkeitä juuri alussa, kun tapahtuu isoimpia muutoksia :(

Neiti Onnittelut rajapyykistä :) Kyllä se varmasti mieltä helpottaa, kyllä nyt täytyy olla jo teidänkin aikanne.

Liikunnasta Taitaa jäädä taas raskausajalta vähemmälle... arkiliikunnan puolelle lähinnä ainakin sinne rv 30 tienoille. Minulla on tosi supistusherkkä kohtu, ja ekat harkkasupistukset tulivat jo viikonloppuna : / Ei tarvitse kun vähän hengästyä, niin kohtu reagoi. Tyhmää, mutta minkäs sille voi.

Huimaus on taas kotiutunut tänne :headwall: Ennen iltapäivää on turha kuvitella lähtevänsä ulos, heti saa olla pää polvissa. Matalasta verenpaineestahan se vaan kertoo ja raskauden kehittymisestä, mutta tyhmältä tuntuu. Salmiakki maistuisi, mutta olen tosi arka sitä syömään kun se on rajoitettavien listalla. Mieluummin jättäisin kokonaan pois. Kohta varmaan täytyy kuitenkin vähän syödä, jos nostaisi verenpainetta...

Sää lämpenee ja viikonloppu on ovella :) Mukavaa sellaista kaikille! :)

Branwen ja sissi 8+6
 
Tänne tulee kyllä kiitettävään tahtiin tekstiä. :)

Migreeni Mulle tuli ennen esikoisen odotusta tosi helposti migreeni. Sitten raskausaikana sitä ei tullut ja yhden kerran synnytyksen jälkeen on vain ollut. Toivottavasti nytkin selviäisin odotuksen ilman. Jouduin aikoinaan syömään estolääkkeitäkin, jotka lopetin silloin kun aloin esikoista odottamaan. Nykyään on kaikki lääkkeet menneet jo vanhaksi joten jos joskus migreeni palaa niin tarkoittaa se sitten lääkärireissua.

Onnea hyvistä ultrakuulumisista! Itse joudun vielä reilun viikon odottelemaan ultraa.

fannie Kuulostaa vähän tutulle tuo tulevien isovanhempien reaktio... Kerrottiin nimittäin miehen äidille tällä viikolla kun oli meillä kylässä. Tai itse asiassa mies oli kertonut kun olin suihkussa. Anopin vastaus oli ollut samantien että "Voi kauheeta!". Sitten alkanut paasaus siitä että esikoinen on vielä niin pieni! Minulle anoppi ei sanonut tuona iltana yhtä ainutta sanaa koko raskaudesta. Jos mies ei olisi kertonut minulle että anoppi tietää niin enpä olisi moista tiennyt. No seuraavana päivänä sitten kun mies lähti töihin aloitti anoppi minulle paasauksen, että olenko miettinyt miten pärjään kahden vaippaikäisen kanssa? Että raskasta se on, että eikö olisi kannattanut vielä odottaa. Sitten kuulemma tuleva vauva vie esikoisen paikan, hän voi kyllä ottaa esikoista sitten pidemmiksi ajoiksi hoitoon koska äitillä on sitten uusi vauva. Anoppi asuu noin 300 kilometrin päässä, että enpä nyt ihan ensimmäisenä ole sinne esikoista viemässä hoitoon... Sitten kehtasi vielä sanoa minulle että kai nyt heti ensimmäisessä ultrassa pyydän laittamaan papereihin isolla että nyt voi pistää torvet tukkoon! :O Olin niin vihainen anopille, en tosin tietenkään voinut sille suoraan mitään sanoa. Sanoin vaan että itse olen haaveillut aina kolmesta lapsesta, että tuskinpa niitä torvia tukkoon vielä laitetaan. Miehellä on yksi veli ja heillä on vajaa kymmenen vuotta ikäeroa, ilmeisesti tuollainen ikäero olisi meidänkin lapsille ollut parempi. Voi hemmetti että ketuttaa vieläkin kun tätä asiaa mietin!!!!!!! :kieh:

Täällä on tänään sitten kurkkukivun tilalle tullut aivan kamala nuha. Tuntuu että päässä vaan humiseen ja joka puolta kolottaa. Tahdon parantua pian!

Tsemppiä pahoinvoiville!

- Hapsiainen
 
Taas on tullut hirmuisesti tekstiä!

tohniainen: Aika hurjaa, että on kolmosraskautena alkanut! :O Onneksi yksi sitkeä sissi siellä vielä on. Onnea! :heart:

miina: Kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin. He kyllä tietävät mitkä tehokkaaammat särkylääkkeet ovat turvallisia raskauden aikana. Ainakin Panacodia saa syödä, ja sitä mullekin on määrätty migreeniin. Mutta aina kannattaa varmistaa ensin lääkäriltä, ja kaikillehan tuo Panacod ei edes sovi sivuoireiden vuoksi.

Neiti-81: Onnea yhden etapin ohituksesta! :heart:

Vanhempien reaktioista mullakin on kahdenlaisia kokemuksia. Mun äiti ja isä olivat molemmat iloisia ja toki yllättyneitä. He tietävät meidän lapsettomuustaustasta, joten siksi varmaan osaavat olla onnellisia meidän puolestamme, että kaikki kävi toisella kertaa näin helposti. Appivanhemmat taas... No, he ovat aika jäyhiä varsinaissuomalaisia. :D Ekasta raskaudestakin olivat aika hiljaisia, onnittelivat kyllä, mutta siihen se vähän jäi. Etenkin appiukolla kestää tooooosi pitkään sulatella tällaisia uutisia.

Se on nähty ihan kaikessa, niin kihlauksesta, häistä kuin raskauksistakin kerrottaessa. Joskus aiemmin saatoin vähän loukkaantua siitä, kun toinen alkaa tyyliin puhua heti perään säästä, mutta nyttemin olen ymmärtänyt, että appi vaan tarvitsee aikaa ja omaa rauhaa sisäistää ja ajatella näitä asioita. Sitten kun raskaus on alkanut näkyä, on hänkin kysellyt kuulumisia ja ollut enemmän kiinnostunut. Ihmiset ovat vaan niin erilaisia, ja mun mielestä sitä pitää myös ymmärtää (toki tiettyyn rajaan asti, töykeys ja asiattomat kommentit ovat tietysti asia erikseen).

hapsiainen: Munkin äiti päivitteli, kuinka esikoinen on niin pieni, ja kuinka varmasti tulee olemaan rankkaa. Joo, ihan kuin en itse sitä tiennyt. :rolleyes: Mun mielestä ei lähes 2 vuoden ikäero nyt mikään ihan mahdottoman pieni ikäero ole. Tietty kaikkeen on hyvä varautua, mutta jotenkin otti hermoon se, että heti aletaan puhua, kuinka rankkaa tulee olemaan.

Branwen: Mulla myös supistusherkkä kohtu. Vielä ei ole liikkuminen tai rasitus aiheuttanut supistuksia, mutta imetyksen jouduin lopettamaan, kun se aiheutti supisteluja. Mulla on myös ajoittain tuota matalaa verenpainetta. Ikävän tuntuista, mutta onneksi vaaratonta.

ON: Tänään oli eka neuvola. Lasketuksi ajaksi laitettiin nyt kuitenkin 27.9., vaikka mä kyllä luulen, että se 4.10. on lähempänä totuutta. Voitko Branwen jättää vielä sen myöhemmän ajan sulkuihin, jos se vaikka vielä muuttuu nt-ultrassa?

Mitään erikoista ei neuvolassa ollut. Yritettiin kuunnella sydänääniä, mutta eihän niitä vielä kuulunut. En kyllä huolestunut, kun omien laskujen mukaan olisi menossa vasta rv 8+3. Kohdunpohja oli kuitenkin noussut jo ylöspäin, eli kohtu on viikkoihin nähden ihan oikean kokoinen. Nt-ultra-aikaa aikaistettiin reilulla viikolla ja se on jo 9.3. Hui! Menen myös veriseulaan samana päivänä.

Uutena juttuna tuli se, että joudun sokerirasitustestiin jo alkuraskaudessa. Minulla on siis taustalla pco, ja siihen liittyy riski raskausajandiabetekseen. Viime raskaudessa sokeriarvot olivat ok, ja vauvakin oli ihan normaalipainoinen syntyessään. Ärsyttää, että joudun jo nyt tuohon rasitukseen, se oli jotain ihan kamalaa viimeksi! :kieh:

-Pantsu ja möykky rv 9+3 (8+3)
 
Kyllä varmasti ne ensimmäiset vuodet ovatkin rankkoja, mutta mä luulen että joskus se ehkä saattaa palkitakin kun lapset ovat suht samanikäisiä. Äidilläni on ensimmäisestä avioliitosta kaksi lasta, joiden ikäero on vuosi ja vajaa 3 kk, äiti itse sitä aina sanoo että oli se alku hankalaa varsinkin kun ei ollut miestä enää oikeastaan apuna, mutta on se myöhemmin palkinnut. Ja mun siskopuoli ja velipuoli ovatkin tosi hyviä ystäviä edelleenkin. Minulla on näiden sisarusten kanssa noin kymmenisen vuotta ikäeroa ja vasta aikuisiällä olen löytänyt saman aaltopituuden heidän kanssaan.
Minun vanhemmat siis iloitsivat kyllä tästä uutisesta, isäkin, jolle tuo esikoinen on ensimmäinen lapsenlapsi oli aivan innoissaan. Sanoi heti että hän on sitten valmiudessa tulemaan vaikka keskellä yötä apuun kun lähtö laitokselle tulee. :D Asuvat noin 65 km:n päässä.

Pantsu Mäkin jouduin tuon pco:n takia ainakin ekassa raskaudessa jo heti alussa sokerirasitukseen. Se oli tosissaan jotain ihan kamalaa, varsinkin kun silloin alussa oli niin kamalan huono olo! Ja sitten kuitenkin arvot oli ihan kohdallaan niin eikö joudu uudestaan vielä siinä myöhemmässä vaiheessa! Eli vissiin se on taas kahdesti sitten edessä. En halua juoda sitä litkua! Saati olla syömättä! :D

- Hapsiainen
 
Täälläkin meinaa olla tosi supistusherkkä kohtu, varsinkin iltaisin tuntuu jotain supistuksen tapaisia tuntemuksia, ei kipeitä, mut saman tyyppistä painetta. Myöski alhainen verenpaine(oiko noilla joku yhteys). Hyvällä omalla tunnolla oon aiemmissakin raskauksissa mussuttanu salmiakkia, en toki ylettömästi, mut syöny kuitenki. Esikoista odottaessa piti opiskeluaikana ostaa jokapäivä salmiakki rasia ja colacola pullo.:$

Meillä pikkuhiljaa tieto raskaudesta leviää. Jos joku hoksaa aiheesta kysyä niin en valahtele. Eli näin ollen omat vanhempani tietävät. Mulla vanhemmat kans semmosia et tarvivat hetken sisäistys aikaa, mut eivät ole missään nimessä negatiivisia. Appivanhempien reaktiosta en tiedä, tähän asti ovat ollet positiivisia, mut saa nähä mitä tälläkertaa sanovat, katotaan millon kerrotaan. Ei mitään kiirettä.:D

Juteltiin sit eilen äidin raskauksista. Minulla ja isollasiskollani on 9vuotta ja 16 päivää ikäeroa ja hassu sattuma, mut meidän esikoisella ja tällä tulokkaalla tulis just sama ikäero jos syntyis just tuolloin neuvolan LA 9.10. Äidilläni on ollut molemmissa raskauksissa tosi pahaa huimausta ja siskoni aikana on joutunut olemaan sairaalassa sen takia ja minun aika joutunut kotona vuodelepoon. Itselläkin välillä vippaa, mut ei vielä ole sen kummempaa ollut, mut luulis et on jotain perinnöllistä settiä tuo alhainen verenpaine. Normalistikkin mulla paineet siellä hyvän alapuolella.

Yökötys jatkuu, mut ei oo tarvinu, ku sen yhen kerran käydä yrjöllä. Väsymys raastaa hermoja, ku ei saa kertakaikkiaan mitään aikaseks. Ei ole aiemmissa raskauksissa vastaava ollut, mut ehkä se on ikä mikä teettää.. Vähän tuo jo jänskättää maanatain neuvola, vaikka ei siellä mitään ihmeellistä vielä olekkaan.

Vakuutuksista: Meillä on olut molemma syntymän jälkeen otettu lapsivakuutus ja ihan turhaa. Ollaan saatu tarvittava satunnainen lääkekuuri kunnallisesta ilman sen kummempaa. Mut varmaankin otetaan tällekkin joku vastaava, ku eihän sitä koskaan tiedä.
 
Jokohan minäkin uskaltautuisin pinoon.. Minulla on ennestään neljä lasta. Kaksi vanhinta jo yläasteella, nuorin menee eskariin syksyllä. Kuopuksen jälkeen on ollut yksi kohdunulkoinen ja kolme keskenmenoa (rv 11+6 todettu keskeytynyt km ja kaksi on olleet todennäköisemmin tuulimunaraskauksia). Sekä kohdunulkoinen että tuulimunat ovat oireilleet matalilla hcg-arvoilla, joten olen saanut käydä mittauttamassa hcg-arvoa. Ja se onkin hienosti noussut: 4+3 394, 4+6 1020 ja 5+3 5140!! Eli siltä osin on ainakin kaikki kunnossa. 5+3 on myös poissuljettu kohdunulkoinen raskaus, mutta silloin ei vielä sydänäänet näkyneet. Ensi viikolle olisin saanut uuden ultran, mutta olemme hiihtolomareissussa, niin ultra on "vasta" 9.3. Sinne asti sitten jännitetään, että lähteekö sydän lyömään..

Tässä mennään pienin askelin, yksi askel kerrallaan, eikä vielä niin kauheasti tuuletella. Itseäni kovasti harmittaa se, että jouduin jo viime viikolla kertomaan töissä raskaudesta. Olen sairaanhoitajana osastolla jossa on sytostaatteja saavia potilaita ja en nyt sitten pysty kaikkea samaa tekemään kuin normaalisti. Osastonhoitaja tietää kyllä keskenmenoistanikin, joten olen yrittänyt ajatella, että ei tuolla ole niin merkitystä.

Dreamer75, rv 6+0
 
Tänä aamuna oli pakko mennä lääkärille, yrjö herätti viime yönä jo 03.15 eikä rauhoittunut. Nyt sitten olen sairaslomalla ensi viikon ja syön B6-vitamiinia, salmiakkia ja suolaa :D . Lääkäri totesi että pistä vaikka suolakiteitä suuhun, niitä et ainakaan oksenna pihalle... Ja nestettä vaan joka oksennuksen jälkeen vaikka tulisikin saman tien ulos.
No, toivottavasti tällä olo helpottaa, sain äsken syötyä kaksi ruisleipäpalaa possuleikkeleellä ja vielä ovat pysyneet sisällä :) - ehkä tämä vielä iloksi muuttuu! Hullua vaan että on hiton huono omatunto että joudun olemaan töistä pois :ashamed:
Aurinkoista perjantaita kaikille ja rauhallista viikonloppua.

Pikkubertta ja "Yrjö" 8+1
 
Ikäerosta Minua ärsytti anoppi tuossa vuosi sitten, kun hän totesi, että nyt sitten voisi sitä toista alkaa tekemään, kun hänestä kaksi vuotta on hyvä ikäero :kieh: miehellä ja sisaruksellaan on tuon verran. No me miehen kanssa oltiin kyllä ihan samaa mieltä, että kolmisen vuotta olisi
parempi, kun oli muutenkin asunnonvaihtoa, uutta työtä yms. elämässä samaan aikaan. Että ehtii sitten rauhassa keskittyä siihen toisenkin odotukseen. Toinen miehen sukulainen taas viime kesänä paukaisi (kaiken huipuksi vielä parille muulle sukulaiselle, ei sentään meille), että meille tulee sitten loppuvuodesta toinen :headwall: joo, ei. Sinänsä pieni ikäero on minusta ihan ok, meidän elämäntilanteeseen se ei vaan sopinut. Nyt tulee 2v9kk eroa.

Pantalaimon "kiva", että jollakin toisellakin on herkkä kohtu :) Onneksi nuo ovat selvästi harkkoja, ei stressaa... Laitoin laskettusi tuon aikaisemman mukaan ja myöhemmän sulkuihin.

Dreamer tervetuloa :) Laitatko lasketun ajan, synnärin ja iän niin lisään sinut listalle :)
 
pikkubertta voi että! toivottavasti alkais sulla helpottamaan. Tiedän tunteen, en onneks ite kuitenkaan kaikkea oksentanut pihalle. Jaksamista sinne :)

Dreamer tervetuloa! :wave: toivottavasti pikkuinen kestää nyt mukana!

Eilen oksensin ensimmäistä kertaa :x sama jatkui myös aamulla, huonosti nukutun yön jälkeen. Tänään olis ollut töitä, piti käydä sairaslomaa hakemassa, ei ois tästä tytöstä ollu töihin menijäksi. Sano terkkarilla, että pitää tiistaina siellä neuvolassa kattoo, että jos jatkuu pahoinvointi voimakkaana saattaavat kirjottaa pidemmän s-loman. Saas nähdä, toivottavasti tää on vaan huono päivä täällä välissä. Hirveen huono omatunto olla poissa.

Niiskuneiti + yökötys 5+5
 
Eka neuvola takana :)
Laskettu aika olisi neuvolan mukaan 4.10 mutta sitä tuskin tarvitsee ruveta muuttelemaan.
Mulla on pahoinvointi helpottanut, oikeastaan tuon vatsataudin jälkeen olo muuttui paremmaksi, ja nyt sitten oon niin kauheassa räkätaudissa että olo on kamala jo sen vuoksi, pahoinvointi ei siis tunnu enää niin "isolta" . Nälkäisenä pahoinvointi iskee, voimakkaat hajut myös yököttävät. Töissä olen kuitenkin pärjännyt hyvin eikä kukaan ole vielä epäillyt mitään :whistle:

Täällä oli puhetta äitiyspakkauksesta. Aion ottaa pakkauksen, olen ottanut sen edellisillekin.

Jaksamista mammat ja hyvää viikonloppua!

minimuu ja pieni (8+2 tai 7+6) :D
 
Tervetuloa uudet :wave:
Ja terveisiä alkuraskauden ultrasta, kävin tänään aamulla. Lääkäri kirjoitti: "kaunis pyöreä kalvopussi, jossa elävä alkio, crl 0.60 cm, syke+, ruskuaispussi+, vastaa viikkoja 6+3." Nyt itkettää onnesta :heart:

Eli mun l.a. siirtyi parilla päivällä, 18.10.

Vakuutuksia ei ole otettu edellisten raskauksien aikana eikä oteta nytkään. Äitiyspakkaus taasen laitetaan tilaukseen ilman muuta, toivottavasti pian pääsisi näkemään millainen se on syksyllä...

Nyt takaisin työntekoon ja siedettäviä vointeja kaikille!
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista =) Moni on jo käynytkin ultrassa. Ite saa vielä kuukauden jännätä, mitään oireita ei oo vieläkään ollut :|

Ikäerosta. Meijän tenavilla 1v1kk ikäeroa ja ite oon tykänny. Varsinkin nyt kun lapset alkaa 3v ja 2v olemaan, samaa sukupuolta niin leikit passaa hyvin yhteen=) Nyt tuleekin vähän enempi ikäeroa, saa nähä miten isommat ottaa tämän leikkeihin sitten mukaan...

Liikuntaa ajattelin jatkaa niin kauan kun hyvältä tuntuu. Edellisistä raskauksista tullut painoa vähän liikaa jos nyt sais liikunnan avulla painon pidettyä aisoissa. Ei ois niin paljoaa tiputettavaa.

Maria ja toukka 5+4
 
Tervetuloa uusille masunkasvattajille ! :wave:

Voi vitsi, niin moni jo käyny ultrassa kuulemassa hyviä uutisia. Mä eilen jo aloin olla sillä kannalla etten menekään, mut tänään on taas sellanen fiilis et aika pitäs varata. Täällä vaan on aikoja vasta tuonne viikolle 11, silloin ois viikkoja kasassa 8++. Mieheltä oon yrittäny kysellä et mitä mieltä on tuosta ultrasta, mut ei oo sanonu oikeen juuta tai jaata. Mut itteä ainakin sitte helpottas tietää et kaikki on ok.. Jep, taidankin varata ajan samantein.. =)

Äitiyspakkauksista: Aion ottaa pakkauksen, vaikka esikon parin vuoden takaiset tavarat on vielä tallessa, mut se on niin ihanaa kun se pakkaus tulee ja saa hypistellä uusia vaatteita. :whistle:

Vakuutuksista: Meillä otettiin tytölle vakuutus silloin ennen syntymää ja otetaan tälle tulevallekin, vaikka tyttö ei sitä vielä ole paljoa tarvinnut. Ja Lähivakuutuksessa on meillä kaikki vakuutukset ja sieltä otetaan seuraavakin vakuutus. Joku kyseli kuin aikasin pitää ottaa se vakuutus, että alkaa heti syntymästä, niin kolme kuukautta ennen laskettua aikaa pitää ottaa. Ainakin sillo reilu kaks vuotta sitten oli näin. =)

Viimeksi sitten valittelin kun ei oikeen tunnu raskausololle olo, niin johan on alkanut tulemaan vähän ällö olo aamuisin ja oikeestaan koko päivän. Pitää vaan muistaa syödä jotain koko ajan niin pysyis kurissa, ettei tarvi pönttöä halailla.:$ En mä nyt niin kovasti kuitenkaan kaivannu tätä etovaa oloa, voisin ottaa sen oireettoman olotilan takas ;).

Liikuntaa en harrasta hirveesti, kun tulee liikuttua työnki puolesta ihan reippaasti. Meillä on maatila ja hevosia toistakymmentä, joten niiden kans saa liikuntaa ihan tarpeeksi. Ja tietenki tää meidän esikkokin juoksuttaa, on aika vilkkaan oloinen energiapesä :heart:
Mutta töitä yritetään tehdä niin kauan kuin hyvältä tuntuu, viime raskaudessa jäin jo reilu 2 kuukautta ennen laskettua aikaa sairaslomalle suppareiden takia. En kyllä ennen saikulle jäämistäkään pystyny kunnolla hommia enää tekemään, mutta katellaan miten nyt käy.

Nyt alan tilaileen sitä ultraa. :whistle:
 
Moikka.

Miina84 Minä olen saanut elämäni ainoat migreenikohtaukset aina odotusaikana tai imettäessä. Ns. normaalitilassa en ole ensimmäistäkään kohtausta saanut. Kohtaukseni ovat kyllä olleet aurallisia, mutta kuitenkin. Ja äidilläni tuli ensimmäinen migreenikohtaus minua odottaessa, että varmaan menee suvussa tämäkin.

Äitiyspakkausta en aio ottaa. Siinä on vähän sellaista mitä tarvitsisin, koska kuitenkin kahdesta ensimmäisestä otettiin pakkaus.

Eilen oli sitten taas se neuvolalääkäri. Paino oli tippunut vielä lisää ja lääkäri määräsi lääkkeet. Toissapäivänä ehdin jo huokaista helpotuksesta kun en oksentanut kertaakaan, mutta tänään on tullut jo kolmeen eri otteeseen kaikki ulos. Joten se siitä ilosta. Olo on yhtä hel*ettiä, ei tästä raskaudesta kyllä nauti pätkääkään vielä :'(. Täytyy vaan toivoa että tämä loppuisi jossain vaiheessa, kun jotkut oksentavat vielä synnytyssalissakin.

Fetaa saa mielestäni syödä, jos se on suomessa valmistettu. Koska suomessa laki määrää pästöroimaan maidon. Eli kaikki suomalaiset tuorejuustot ym. ovat sallittujen listalla. Korjatkaa jos olen väärässä :D
 
Kermaperuna: Täällä vähän samat fiilikset... Oon ollut poissa töistä tämän päivän. Ja pönttöä olen ahkeraan halaillut tänään. Alan pikkuhiljaa olemaan kypsä tähän... :x

Ikäerosta Meidän lapsille tulee ikäeroksi 3.5 vuotta. Vähemmänkin olisi riittänyt, mutta aina ei käy tasan onnen apilat. Anoppi on jo pitkään kysellyt, että koskas sitä esikolle olisi tulossa pikkusisarusta, joten tiedän että siellä tulevasta uutisesta ollaan varmaan iloisia ja onnellisia. Edelleenkin vain kaksi ystävääni tietää raskaudesta. Ultran jälkeen kerrotaan sitten laajemmin. Vanhempani ovat sopivasti tulossa ultran jälkeen tänne etelään minun ja esikoisen synttäreille, joten äitille ei tarvi edes kertoa, se arvaa varmaan heti. Onneksi muita ei tarvi infota raskaudesta kun tietää, että kun äitille ja anopille kertoo, niin sen jälkeen tietoo koko suku... Meidän suvussa tiedonvaihto kulkee nopeammin kuin kukaan uskaltaa edes arvata :LOL:

Myös minun mielestäni suomalaista fetaa ja tuorejuustoa voi syödä, koska ne tosiaan tehdään pastöroidusta maidosta. Itse olen juustojen suurkuluttaja, joten en ajatelut ihan heti alkaa herkuistani luopumaan...

Hemmi ja katkarapu 9+1
 
Ikäerosta: Kahdella vanhemmalla on ikäeroa 2v 7kk, ja vasta ihan viime vuosina on jutut menneet yksiin. Siinä toki vaikuttaa se, että ovat eri sukupuolta. Nuorimmilla on 1v 5kk ja se on ollut aivan loistava ikäero! Tytöistä on ollut aina seuraa toisilleen ja eroa on niin vähän, että samat leikit kiinnostavat. Nythän tulee sitten taas pitkä ikäero (yli 6 vuotta), ihan kuin toisen ja kolmannen väliin.

Raskaudesta kertomisesta: Oma äitini tulee olemaan kauhuissaan. 2v sitten, kun sain keskenmenon ja jouduin sairaalaan, niin hän vaan tokaisi että "jos sä joudut kaavintaan, niin käske niiden laittaa piuhat poikki samalla". Että näin mukava kommentti, kun minä itkin silmät päästäni lapsen menettämisen vuoksi. Joten voi olla, että en kerro hänelle ollenkaan. Saa kuulla muualta tai arvata.

Dreamer75, 6+0
ja ne tiedot: 21.10, SeKS ja 35v
 
hapsiainen: Mulle neuvolan terkka sanoi, että jos tässä alkuraskauden sokerirasituksessa on kaikki ok, niin ei tarvitse mennä enää loppuraskaudessa uudestaan (ellei sitten tule pissaan sokereita, tms.). Onneksi, en mä kyllä sitä kahteen kertaan suostuisi käymään läpi!

Juustoista: Mä olen käsittänyt, että kaikki pehmeät juustot ovat kiellettyjä, riippumatta siitä, onko ne tehty Suomessa pastöroidusta maidosta. Tuorejuustot eivät ole kypsiä, joten niihin voi tarttua listeria myös pastöiroinnin jälkeen. Listeria on siitä ikävä bakteeri, että se saattaa elää putsauksesta huolimatta tuotantotiloissa jopa vuosikausia, ja saastuttaa tuotteita tasaisin väliajoin. Kovat juustot sen sijaan kypsyvät, ja käsittääkseni siinä prosessissa myös listeria-bakteeri tuhoutuu. Mä siis ainakin välttelen kaikkia pehmeitä, kypsymättömiä juustoja tuotantomaasta riippumatta varmuuden vuoksi. Olen kauhea juustofriikki, mutta tykkään mä paljon punaviinistäkin, enkä sitäkään aio juoda raskaana. ;)

Kermaperuna: Voi hitsit, toivottavasti nyt lääkkeet alkaisivat vaikuttaa ja pääsisit tuosta pahoinvoinnista eroon! :hug:

Branwen ja koiksa: Mä jouduin löysäämään tahtia viime raskaudessa rv 29 lähtien, kun kohdunsuu lähti pehmenemään. Ei onneksi kuitenkaan lähtenyt aukeamaan, vaikka harkkasuppareita tuli aika säännöllisestikin. Nyt osaan ehkä paremmin kuunnella kroppaa ja tiedän milloin pitää levätä enemmän. Imetyksen lopettamisen jälkeen ei ole supistellut.
 
Noista juustoista hyvä että tuli puheeksi. meinaan en tiennyt että vaikka on suomalainen juusto niin ei suositella syötäväksi. Harmi kuitenkin.

Laskeskelin, että pahoinvointi/oksentelu on kestänyt jo 3 viikkoa :O. Lähtee ainakin ylimääräiset ennen kun alkaa lisää kiloja tulemaan :). Kyllä tuo lääke auttaa, kunhan sen vaan ottaa. Luojan kiitos sen keksijälle :hug:

Raskaudesta ajateltiin kertoa ekan ultran jälkeen, eli siinä viikolla 12 suunnilleen.

Ikäeroa esikoisen ja kuopuksen välillä on 2v3kk. Tulokkaalla ja kuopuksella tulee olemaan 4v1kk. Mulle kävi tuuri tän raskauden kanssa siinä mielessä, että jos olisin tullut heti ekasta kierrosta raskaaksi, niin kuopuksen ja tulokkaan la olisi ollut tasan samana päivänä. Ja niillä näkymin myös sama syntymäpäivä, koska tämähän pitää kanssa leikellä ulos. Onneksi ei sentään tullut :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä