~ Lokakuun lapsoset elokuussa ~

Kapalointi kiinnostas muakin... Senhän voi tehä ihan lakanaanki jos ei varsinaista kapaloa osta...
Sairaalassa varmaan näyttäsivät miten se tapahtuu? Netissäki tosin näyttää kapalointi ohjeita olevan... Ja jossaki kaupassa näky 19e:lla olevan kapaloitaki... Niitä varmaan löytys huutiksestaki edullisesti...

Meillä esikoinen oli alussa levoton nukkumaan niin huomasin sillon et ku kääri peiton tiukasti niin rauhottu... :) Ja sairaalassahan ne kans käärii ne vauvat semmoseks paketiks :D

Bpa:sta tuttipulloissa yms. Bisfenoli-A kemikaalia tuttipulloissa
Tuolta löytyy tietoo ja sitten kierrätyssymbolit joita kyttäämällä tietää mistä ne pullot yms. on tehny jos sitä haluaa välttää :)

Ultrista...
Mulla on ollu tähän mennessä 3ultraa. Eka nla-lääkäri rv.11+6, sitten np-ultra ja rakenneultra.

Neuvolassa tarvittaessa vissiin ultraavat jos eivät vauvan asentoa saa selville käsikopelolla.

Mut muuten ainaki esikoisesta oli vain nuo kolme samaa mitkä nyt ja sitten kerran neuvolassa varmistivat tarjonnan ja sitte ya-kontrollissa ultrasivat.

Matilda kyseli talvihaalaria isommalla lapselle...
Me ostettiin esikoiselle viime talveksi talvihaalari prismasta.
Sinistä en halunnu pojalle ku tympii että pojat aina puetaan sini/mustiin haalareihin :kieh: Ostettiin sitten semmonen ihana lime/ruskee kuviollinen lassien g-tech haalari ja hyvin kesti ainaki meillä vaikka tuo poika on melkonen rymyämään :D

Mä taas kaipaisin vinkkejä hanskoista joissa sormet pysys lämpimänä! Meillä pojalla oli aina sormet viileet vaikka mitä puki päälle! Ja sitten repi niitä poiski ku ei pystyny hanskat käessä mitään tekemään... :(

Turvakaukaloon en ole edullisesti sitä lämpöpussia löytäny vieläkään... :headwall:
Tein sitten semmonen homma et ostin kirpparilta ihanan haalarin, olikohan 74cm kokonen muistaakseni ja ajattelin et teen sitten siitä ite sen lämpöpussin :D
Ei se maksanu ku jotain 1,70e niin ei siinä paljoa häviä jos ei olekkaan hyvä :D
 
Tapaamisesta mä olen edelleen tulossa ainakin tuonne selloon mutta tämä viikonloppu ei sovi.. Tällä hetkellä oon muutenkin niin flunssainen ettei jaksaisi oikein tehdä mitään. Toivottavasti jaksaisi nyt kuitenkin huomenna hakea vihdoin sen turvakaukalon. |O
Paljon olisi muutenkin tekemistä, vauvan vaatteiden kaappiin järjestelyä ym ym. Vaikka oon nyt saikulla niin tuntuu ettei jaksa tehdä mitään, kohta tulee jo kiire..! :eek:

Sain muuten sen mun epikriisin äitipolikäynniltä vkolla 33+1. Siihen lääkäri oli laittanut mm. Sikiö liikkuu vilkkaasti, tarjoutuva osa melko matalalla, herkästi supistuksia. Ei turvotuksia, kohtu pehmeä ja melko kookas, sikiö pää tarjoutuvana, ei supistusherkkyyttä. UÄ-painoarvioksi tulee nyt maksimissaan 2600g, mitat kanavilla ja AC + kahden percentiilin käyrällä. Lapsiveden määrä normaalin rajoissa, afi 20, gradus l istukka funduksessa takaseinässä. Hyväkuntoiset limakalvot, palpaatiossa sikiön pää melko matalalla, cervix ehkä vähän pehmeähkö, takana hieman lyhyen tuntuinen ulkosuu sormelle auki. UÄ mitattuna 30mm suljettua kaulakanavaa, sisäsuu ei suppiloidu funduksesta painaen, sikiön pää välittömästi sisäsuuta vasten.
Viikolla 36 mitataan sikiö uudestaan ja suunnitellaan sitten elektiivinen käynnistys H38, jotta vältytään uusilta syöksysynnytyksiltä sairaalan ulkopuolella.


Mitähän nuo mun alleviivaamat sanat merkitsee? Jotain mittoja ilmeisesti mutta mitä?

Kapaloinnista mä muistaakseni kokeilin kuopuksen ollessa ihan vastasyntynyt, eikä siitä tullut mitään.. Pitäisi varmaan käydä jonkinlainen kapalointi-kurssi :LOL:
 
mitat kanavilla ja AC + kahden percentiilin käyrällä tarkoittaa, että sikiön mitat ovat keskiarvokäyrillä, mahan ympärys (abdominal circumference) on korkeammalla käyrällä, eli normaali mutta hiukan isompi kuin muut mitat.

afi 20, Amniotic Fluid Index 20 eli normaali, tuo AFI on määritelmä joka kertoo paljonko lapsivettä on. 20 ei tarkoita litraa tai desiä, onpahan vain määre :)

LÄmpöpussin mä neulon oikein paksusta villalangasta 25 puikoilla, ja sitten tuli yhtenä unettomana yönä mieleen, että ostaa kirpparilta jonkun hupullisen fleecepusakan (vaikka lasten kokoa) ja ompelee sivuilta hihat kiinni ja helman umpeen, taakse reiät... voilá, siinä meillä fleecelämpöpussi! Eikä maksa paljon!

ON: mä vaan köllötän sohvalla, ja käyn kerran päivässä postilaatikolla (30m). Muuten tuun kipeäksi ja supistaa. Toissapäivänä kävin tunnin lanka- ja kangasostoksilla, eilen leffassa (kävelyä ehkä 200m parkkikselta), tämän päivän onkin sitten ollut taas vaakatasossa. Tulee vaan semmoinen kestosupistus jos yhtään liikkuu. Ei sitten liikuta :'(
 
Jälkivuodosta...
Esikoisesta sitä kesti 5viikkoa! Oli kyllä niin ärsyttävää ne rätit housuissa olla... Mä otin synnäriltä ne sexyt verkkopöksyt kotiin niin sai sulloa kotona vielä alussa semmosen jättirätin housuun :D
Mulla ainaki sitä vuotoa tuli alussa aika runsaasti... Vuokkoset oli musta parhaita...

Lapsivesien menosta...
Muistelisin et esikoista oottaessa olisvat sanoneet et jos menee vedet ja ei ole laskeutunu ja kiinnittyny niin sitten ampparilla... Mut muuten voi tulla omalla autolla... Pitää kysyä maanantaina neuvolassa miten tuo nyt on...

Niin ja matkasta synnärille tais vissiin kans olla puhetta...
Meillä sitä on melkein 90km...
 
Viimeksi muokattu:
Talvicci meillä on ainakin kaikista parhaiksi hanskoiksi valikoitunu sellaset kunnon nahkarukkaset! oon nyt neljänä vuotena joulumarkkinoilta sellaset bongannu, ja lahjasäkkiin hommannut, ja ovat myös pojan mielestä parhaat kädessä! Niillä on helppo touhuta ja tehä lumipalloja, pitäny ainakin meillä jopa 30 asteen pakkasilla sormet lämpösinä ja ovat vielä kestävätkin. Ihan en ole loskakeleille enää niitä laittanut, mutta aika hyvinhän tuo nahka kosteuttakin pitää, mutta ovat siis näin käytettyinä yhden talven jälkeen edelleen uutta vastaavat!
 
Talvicci
Meil oli kans ekana talvena poika tais olla sillon 3v, kun noilla mentiin, vähän sama et repi koko ajan pois! Kun niissähän on vielä vähän lyhyempi se varsi!? Mutta sit laiton sille ne sellaset nipsut niihin, tai laitoin kaks per hanska :LOL: Muutaman kerran yritti vielä repiä niitä, ja aina katto mua silleen "kehtaatkin tehä mulle näin", mutta sitten tottu ettei niitä revitä ja hanskat sai olla rauhassa! Eikä niitä nipsuja sit tarvinnukaan käyttää kun muutaman viikon!
 
RR
Neuvolakäynti takana:
Pissa puhdas
Turvotus +
Paino +923g, auts! Kokonaisnousu yht. n. 16kg
RR 115/80, kuulemma kuin nuorella tytöllä :LOL:
Kohdunpohja 31cm
Raivotarjonta
Sikiön syke 145
Liikkeet ++

Neuvolantäti vaan naureskeli mun pallonpyöreälle masulle ja pojan liikkeille, kun koko keskikeho heilui ja huojui :)

Keskiviikkona käytiin tutustumassa synnärille ja ihan jees käynti oli, tosin ankeitahan ne paikat on sinällään, joten toivotaan, että siellä ei tarvitsisi montaa päivää viettää.
Siirrettiin pinnasänkykin makkariin ja laitoin jo valmiiksi boxiin lakanat ja peiton...

Tänä viikonloppuna ei treffit passaa, on kaverin pojan 2-vuotissynttärit ja toisen kaverin 30-vuotisbileet :)

RR ja Viljami 34+2 :heart:
 
iiikkkk, just tarkistin, että mitkäs ne mun raskausviikot nyt olikaan. ja nehän on 34+6 !!! Siis, vielä viisi tuntia ja viisi minuuttia, niin laskettuun aikaan on viisi viikkoa aikaa. siis VIISI VIIKKOA!!! nyt rupesi jännittämään ihan todella.
 
Kapaloinnista: Esikoisen kanssa näyttivät synnärillä, miten kapaloidaan vauva. Muistaakseni kapaloin vauvaa noin 2 viikkoa kotona, jotta vauvalla olisi turvallinen olo. Imettäessä löysäsin kapalon siten, että se oli löysästi ympärillä peittona/suojana. Vaipan vaihdon jälkeen taas vauva kapaloon köllimään. Kapalossa sitä oli myös helppo pyöritellä sylissäkin, kun ei tarvinnut niskaa erikseen varoa.

Äitiyspakkauksen laatikkosänky Meillä sitä käytetään aluksi. Mulla on sinne oma pieni peitto + 3 pussilakanaa . Sain ne eräältä kaverilta, enkä tiedä mistä hän oli ne hankkinut. Siinäkin ajattelen, että vauvalla on turvallista nukkua siinä aluksi. Minulla on myös laatikkoon ommeltuna kauniit kankaat ruman pahvin ympärille, jossa röyhelöt ja kaikki. Siitä kiitos omeplutaitoiselle kälylle, joka ompeli ne omalle esikoiselleen.

Omaa napaa Nyt on alkanut turvottelemaan . Sormukset on lähteneet sormista kaksi viikkoa sitten ja nyt on jalat joka työpäivän jälkeen kuin pienellä possulla. Aamulla ovat taas kunnossa.

Viime yönä jalkojen turvotus ei laskenutkaan pois. Ja käväsin äsken päivystyksessä anatamssa pissanäyteet ja verenpaineen ottivat myös. Lisäksi lääkäri jututteli. No kaikki kutakuinkin kunnossa. Lääkäri määräsi vain maanantaina uudestaan pissanäytteen ottamaan ja verenpaineet tarkistamaan. Kyllä nuo turvonneet jalat on ällöt ja kipeät. No näillä mennään eteenpäin.

Manta ja vaavi 33+1
 
UMMELWALAD valitettavasti joudun mäkin perumaan huomisen kun vietetäänkin jo huomenna kummipojan synttäreitä sunnuntain sijaan.... mutta koitetaan järkkää tapaaminen paremmalle viikonlopulle jospa muitaki pääsis:)
 
Äitiyspakkauksessa nukuttamisesta ja kätkytkuolemasta, enpä ole tuollaisesta yhteydestä kuullutkaan, onko siitä jotakin tutkimustietoa olemassa? Useita teorioitahan kätkytkuolemalle on, mm. vauvan perinnöllinen serotoniinin vähäisyys aivorungossa, äidin raskaudenaikainen alkoholin- tai huumeen käyttö, vauvan sydämen, immuunijärjestelmän tai aineenvaihdunnan häiriöt. Vatsallaan nukuttamista pidetään mahdollisena laukaisevana tekijänä.
Tässä ainakin yksi uutinen viime vuodelta: Vauvojen kätkytkuolemille löytyi selitys? | Terveys ja hyvinvointi | YLE Uutiset | yle.fi

Kapaloinnista, täytyypä kaivaa noita ohjeita esille kertauksen vuoksi. Kolmannen kohdalla olen kokeillut ja auttoi silloin vauvaa rauhoittumaan :)

ON: mä vaan köllötän sohvalla, ja käyn kerran päivässä postilaatikolla (30m). Muuten tuun kipeäksi ja supistaa. Toissapäivänä kävin tunnin lanka- ja kangasostoksilla, eilen leffassa (kävelyä ehkä 200m parkkikselta), tämän päivän onkin sitten ollut taas vaakatasossa. Tulee vaan semmoinen kestosupistus jos yhtään liikkuu. Ei sitten liikuta :'(
Mulla alkaa ilmeisesti olla sama tilanne, liikkumista pitäisi rajoittaa tai muuten on jatkuvat supistukset päällä : / Eilen innostuttiin miehen kanssa lähtemään ikeaan lastenhuonekaluostoksille ja vielä sen perään rautakauppaan sekä urheiluliikkeeseen. Ja jessus sentään mikä kestosupistelu jäi koko loppupäiväksi ja viime yöksi päälle...Vatsa oli vähän väliä kivikovana ja ajattelin jo, kun oli lisäksi vähän muutenkin huonovointinen olo, että pukkaako tässä keskimmäisen sairastama ripuli päälle itsellekin. Ei onneksi, ainakaan vielä. Viime yö tosin meni muutenkin pipariksi, kun soittelin rättiväsyneenä esikoisen perään vielä 11-12 aikaan illalla ja varmistelin että olivat päässeet kavereiden kanssa kaupungilta turvallisesti kotiin, meni yökylään bestikselleen.

( . ) lisää...Maanantaina tiedossa seuraava terkkakäynti ja vajaan kahden viikon päästä taysiin taas diabeteshoitajalle + lääkärille. Jännityksellä odotetaan, miten käy käynnistyksen suhteen :eek:

kolmenmutsi ja tiitiäinen 33 + 3
 
Täällä ilmottautuis lokakuisiin yksi odottaja lisää :) esikoista odotan, la 27.10. Ja synnytyssairaala on tyks. Itse olen 19-vuotias ja ultrassa kuulemma näkyy tytön sukupuolielimet. Tässä näitä mitä kattelin että tossa listassa oli kaikista. Rv siis nyt 31+2 ja lepomääräys sekä supistuksenestolääkitys pääll, toivottavasti pikkunen nyt malttais viel pysyä sisällä:)
 
Hellou!!
Olen edelleen olemassa, käyn tosi usein täällä lukemassa teidän tekstejä, mutta jotenkin multa ei lähde tuo sanainen arkku aukenemaan!
Kaikki on kuitenkin hyvin, vatsa kasvaa, asukas on ollut koko ajan ERITTÄIN VIRKEÄ, paljon virkeämpi kuin esikoinen :D!! Siispä kaikki veikkaavat tyttöä, kuten myös rakenneultrassa veikattiin, tosin vain veikattiin.
Mulla on painot yms pysyneet hyvin kuosissa, tähän mennessä tullut 5-6 kg, ei turvotuksia, paineet yms aina olleet hyvät :). Mutta ei tämä raskaus kuitenkaan niin "lonkalta" mene kuin ensimmäinen, minusta. Selkää särkee, yskiessä nivusista vihloo kovin ja yskiessä tai aivastaessa ei saa unohtaa pistää jalkoja ristiin tai lirahtaa liri housuuun:p!! ha ha! tulee ihan mummo-olo... Olen kova ulkoilemaan ja lenkkeilemään pitkin maita ja mantuja koirien kanssa ja nyt kyllä ottaa egon päälle kun jo vartin jälkeen vauhti hiipuu mateluksi ja kaakerrus alkaa.
Kaikki tarvittavat vauvatavarat onkin jo oikeastaan hankittu, ei ole oikeastaan mitään pitänyt uudelleen ostaa, sillä kaikki on esikoisen jäljiltä vielä tallessa. Uudet/vanhat vaunut huusin Huuto-Netistä. Ja jopa kaksi vaatetta ole uskaltautunut ostamaan :) edelleen neutraaleja värejä!!'
Äitiyspakkaus on hommattu ja ojennuksessa. Minulla on kesäloma nyt takana ja maanantaina on lääkärineuvola josta todennäköisesti saan lopun ajan sairaslomaa vaarallisen työn vuoksi,, ja noin kahdestoista syyskuuta alkaa virallinen äippäloma.
Äkkiä tämä odotusaika taas meni, eikö????????

yst terv Svantje ja pieni vallaton 33+6 tai miten se nyt oli... on nämä viikot jo ihan sekaisin....
 
Viimeksi muokattu:
Uusille tervetuloa! Ja kiva kuulla taustailijoista pitkästä aikaa!

Täällä kovasti odotetaan keskiviikon neuvolalääkäriä (ylimääräinen käynti) ja toivottavasti oltaisiin sen jälkeen viisaampia laskevan sf-käyrän vuoksi! Olen yrittänyt olla stressaamatta asiaa ja ajatellut että jospa vauva vaan olisi laskeutunut aikaisemmin, ettei olisi mitään kasvun hidastumaa ja istukka toimisi hyvin ja kaikki muukin olisi kunnossa! Turvottelua on ollut nyt joka päivä, onneksi ei pahasti kuitenkaan. Mutta varpaat ja sormet ihan nakit ja jäykän tuntuiset. Neuloessa alkoi myös sormet puutumaan :( Pientä flunssaakin täällä meinaa pukata päälle.

Mun tekis mieli heittää ensi viikonloppuna reissu Tampereelle Ikeaan. Täytyy miestä yrittää houkutella mukaan. Mun tekis mieli hakea sieltä vielä kuitenkin hoitopöytä, meillä ei siis ole tallessa enää. Ajattelin ettei tarvitse, mutta haluaisin nyt kuitenkin alkuun sen. Olisi niin kätevä kuin kaikki vaipat ja rasvat yms. yhdessä paikassa. Samalla vois kattella myös lipastoa eteiseen ja makkariin :saint: Vielä ensi viikolla uskaltais lähteä sinne, seuraavana viikonloppuna ollaan anoppilassa koira- ja talovahtina, kun ovat ulkomailla. Sen jälkeen aletaan olla jo niin pitkällä etten enää uskalla lähteä kauemmas kotoa.

Ensi viikolla ajattelin pestä kaukalon, rattaiden kantokassin ja sitterin kankaat. Kävin ne hakemassa kellarista viikolla ja ovat kyllä likaisia ja pölyisiä. Siinäpä hommaa ensi viikolla, tavanomaisten päiväkuvioiden lisäksi =) Pinniskin on vielä kasaamatta..

Nessu ja pieni 35+3
 
Mä olen pähkäillyt uskaltaisiko sitä lähteä Tallinaan päiväksi ensi viikolla. Viikkoja ei hirveästi vielä ole kasassa, mutta sehän se tavallaan juuri huolettaakin. Mitä jos vedet menee tms.?? Mahtaakohan matkavakuutus korvata, jos siellä joutuisi sairaalaan? Pitänee soittaa maanantaina ja kysyä. Äitini kanssa piti aluksi mennä, mutta sain miehen houkuteltua mukaani. Tavallaan kivempi niin, jos jostain syystä joku menisi pomppiin niin onpahan hän ainakin mukana.

Nessu86 mäkin olen Ikeaan miettinyt matkaavani...tosin mulla ei ole sinne kuin 15min. matka, mutta siellä käveleminen on kyllä ihan maratoonin arvoinen suoritus :D
 
Heipparallaa!!

Meilläkin on suunniteltu mökkireissua kaveriporukalla.. Totesin vaan siihen, että sitten mielellään mentäisi syyskuun aikana, että lokakuussa en välttämättä enää haluu lähtee.. :) ja haluan että siellä on ainakin yksi ajokuntoinen käytettävissä 24/7 :D mutta ei onneksi ole ongelma, jos mun sisko lähtee mukaan, kun se ei käytä ollenkaan alkoholia..

Tuli muuten mieleen sellanen hassu kysymys, että kannatteko aina neuvolakorttia mukana?? vai säilytättekö kotona??

ainii.. unohtu tervetuloa mukaan mama19 :) :flower:
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin haluisin niin Tallinnaan päiväksi. Mutta matkaseura puuttuu ja en tiedä kuinka sitä uskaltaa vielä lähteä. Ensi viikonloppuna tarkoitus oli mennä laittaan rantasauna talviteloille 200 km päähän, ja sen jälkeen ajattelin, että sen verran pitkällä ollaan, ettei uskalla kauaksi lähteä...

Neuvolakortista Minä olen kantanut sitä mukanani siitä lähtien kun kesälomalle jäin. Lähinnä sen takia, kun loma-aika meni reissatessa, eikä 4 viikkoon oltu kotona, että jos jotain tapahtuu, niin siitä sitten näkee kaikki tarvittavat... Nyt lähinnä sen takia, että sen verran on viikkoja, että mitä tahansa voi jo tapahtua ja se on hyvä olla mukana.
 
RR
Viikolle 36 voi ihan hyvin reissailla, sanoi mun lääkäri. Tuota ennen käynnistyneet synnytykset normaaliraskaudessa ovat kuitenkin hyvin harvinaisia.
Neuvolakorttia alan kantaa mukana vasta, kun viikot menevät yli 36, enkä meinaa sairaalakassiakaan pakata ennen tuota.

Tisseistä vuotaa maitoa, aiemmin päivällä oli toisen rinnan kohdalta paita ihan märkä :LOL:

RR ja Viljami 34+4 :heart:
 
Moikka täältäkin :)

Mä kanssa mietin päiväristeilyä Tallinaan ja vähän ens viikkoa suunnittelin kun isäntäkin viel lomalla ja mä saikulla mutta tuntuu olevan joka päivälle niin paljon ohjelmaa etten tiedä mihin tässä oikeasti ehtii tai no kyllä mä ehdin mutta toi isännän ohjelma tuntuu olevan täyteenbuukattu...

Mulla on äitiyskortti aina käsilaukussa kun siel se pysyy varmassa tallessa, tääl kotona näitä hämmentäjiä piisaa niin ei koskaan vaikka sen "varmaan paikkaan"laittasinkin niin voi olla että hetken päästä olisi jossain ihan muulla :)

Kamppeet vauvalle alkaa olla hyvällä mallilla, pesuhommia viel sitterissä ja turvakaukalossa kun ne varastosta haen sisälle, äippäpakkausta odottelen ja ehkä sekin pikapuolin tulee kun käsittelyajaksi sanottiin Kelassa 3 vkoa ja mun hakemus oli saapunut sinne 9.8

Olotila on toisina päivinä ihan ok mutta sitten taas toisinaan ihan per..stä ja syvältä sieltä ja yötkin menee vaihtelevasti jos ite sais hyvän asennon ja nukuttua niin sitten kuopus huutaa painajaisineen..
no hyvää harjoittelua yöheräämisiin ja mulla on se ongelmana aina se etten meinaa herättyäni saada unesta uudelleen kiinni vaan valvon ja pyörin tosi kauan mutta se nyt ei mitenkään liity raskauteen vaan on iankaikkinen riesa, ollut jo ihan lapsesta asti :)

nyt jos vaikka pyykkejä menis laittamaan kuivumaan...

Isotikru+ Santtu 31+2
 
ltt
Terve! Ilmoittaudun mukaan lokakuisiin, odotan ensimmäistäni, la 9.10. ja asun Keski-Suomessa. Olin kevään ulkomailla ja tästä pinosta on ollut paljon apua ja iloa, kun on päässyt lukemaan miten muilla etenee, fiilistelemään samoja tuntemuksia ja mitä tutkimuksia on milläkin viikoilla ollut.

Mulla on mennyt koko raskaus tosi hyvin ja tuntuu melkein haikealta että masusta pitäisi luopua jo 6 viikon päästä! Kukaan kavereista ei ole samaan aikaan raskaana, ja olisinkin kiinnostunut lähtemään kahville joku päivä, jos löytyy muita halukkaita. Ja facebookiin tulisin myös mielelläni.

Neuvolakäynteihin ei Jyväskylän tahdilla todellakaan ehdi kyllästyä. Mulla on ensi viikolla viides neuvola, ja tähän mennessä joka kerta on ollut eri täti. On kuulemma ollut ruuhkaista. Edelleen käyn neljän viikon välein, mutta jospa se tihentyisi. Myös K-SKS:n synnytysosasto ja lastenteho ovat muuttouhan alla, joten saa nähdä missä parakissa tämä vauva syntyy :)

Kiitos myös hankintakeskusteluista, olisin ihan pihalla ilman vinkkejä :) Ollaan saatu välttämättömät kasaan käytettyinä ja päästy hypistelemään äitiyspakkauksen sisältöä. Äitini on myös säästänyt laatikollisen mun vauvanvaatteita, voi vitsit mitä ihania retropotkareita! Kestovaippoja on saatu kavereilta ja muutenkin on tarkoitus lähteä matkaan aika luomuajatuksin.

Ollaan mökillä viikonloppua viettämässä eikä viitsitty ajaa kaupan kautta... Onneksi perunoita löytyy omasta maasta ja niitä on tänään keitelty lounaaksi ja iltapalaksi (muuta ei sit löydykään).

Terveisin Ltt ja joku 35+0 (jo!)
 
Uusille tervetuloa mukaan!! :wave:

Jälkivuoto on ollut yleensä ekan vuorokauden kovempaa, sitten jo rauhottunut ja jo parin päivän päästä aika sellaista niukkaa että ihan normi siteellä on pärjännyt oikein loistavasti. Ja siitä se sitten on vain niukentunut kun synnytyksestä on päiviä kulunut, mutta kyllä se sitten niukkana vuotona onkin kestänyt :kieh:

Ei ole vauva vielä kiinnittynyt, ei edes laskeutunut. Mulla kauheen myöhään on molemmat laskeutuneet, siis ihan siinä lasketunajan tuntumassa ovat alkaneet himmailla itseään alaspäin ja varsinaista kiinnittymistä on tapahtunut sitten just ihan synnytyksen ollessa jo kovin lähellä. Katsotaan, mennäänkö nytkin "vanhan kaavan mukaan"

Tarvikehankinnat vauvaa varten on kesken, hyvinkin pitkälti. Tai siis mitä nyt tarvii ostella sitten, ei kovinkaan kummosesti mitään. Kun tallessa on rintapumppu ja imetystyyny ja silleen. Oikeestaan varulle tarvii ostaa paketillinen pullotutteja aventin pulloon ja sitten tutteja varulta. Harsojakin vois kai ostaa pari uutta ja toki vauvalle vaipoja. Ehkä myös kertakäyttöpulloon muovipusseja ja siihen sopivia pullotutteja, jos alkuun tarvitsee antaa lisämaitoa ja ne määrät kun on kovin pieniä, niin pääsis sitten vähemmällä pullorallilla ns. Niin ja uusi patja täytyy vauvalle ostaa. Ne nyt kai ne tärkeimmät. Kaivelemaan kaappeja pitäs alkaa ja ottaa pesuun ja velmiiksi esiin tavaroita ja kai niitä pikkuisia vaatteitakin pitäisi alkaa jo pesemään :) Jos viikolla sais tän homman pyörimään kunnolla, niin äkkiä ne sitten on tehty.
Joitain vaatteitakin vois kai vielä ostaa, mutta aikalailla ne alkaa olla kasassa nyt.

Joanmille tsempit anopin kanssa! Ja itsellesi jaksut myös!!

Toki myös niille joilla anoppi aiheuttaa päänvaivaa tai on osottautunut muuten hankalaksi tai jopa yli-innokkaaksi :D
Oma anoppi on ihan hyvä tyyppi ja jo yli 10 vuoden aikana muodostunut minulle erittäin tärkeäksi ihmiseksi. Esikoisen syntymän aikoihin otti lievästi sanottuna vähän nuppiin, mutta se on mennyttä se ja annettakoon molemmille anteeksi, kun oli kuitenkin meille ensinmäinen lapsi ja anopille se ihan eka lapsenlapsi joten se pahin hössääminen on anopista onneksi jo karissut pois :D tai sitten mä oon oppinut vaan olemaan sen kanssa taas :D mutta ihana ihminen on ja läheisempi kun oma äiti on.

Synnytys aiheuttaa hetkellisiä pelkotiloija. Kärsin kakkosen synnytyksen jälkeen jopa jonkinasteista synnytyspelkoa ja kun mies rupesi toivomaan ja puhumaan kolmannesta lapsesta, suostuin kyllä mutta totesin etten ole vielä valmis kun pitää ensin oman pään kanssa neuvotella siitä synnyttämisestä, kun mieskään sitä ei kerran voi tehdä. Mies kiltisti puolisen vuotta jaksoi odotella mun pään selvittelyä siitä synnyttämisestä ja jotenkin sitten sitä kelailtua ja todettua että oikeesti mulla on molemmat synnytykset sujuneet hyvin ja on selvitty hengissä ja ei se kipukaan sitten kestä kun sen synnytyksen ajan jne. Niin pikkuhijaa sitä sitten lämpesi ajatukselle. Pitkään aikaan ei synnytyksen ajatteleminenkaan saanut mitään reaktiota aikaan, mutta nyt kun viikkoja alkaa olla jo kasassa hyvästi, tulee hetkellisiä pelkotiloja ja ajattelen että en selviä tästä, mutta tunnin päästä sitä jo tuntee ittensä hölmöksi. No toivotaan että kaikki menee hyvin ja sujuu jo luonnostaan..

Neuvolakortti on aina mukana, tai aina kun mulla on veska mukana :D

Mulla onneks tuli kuitenkin vielä loppuraskauden lääkärikäynti, osui tosin vapaa aika vasta jonnekkin 37+ viikolle, mutta kiva tietää onko tässä tapahtunut mitään sitten äippäpolikäynnin jälkeen. Nyt on muutama jo tuntuvampi supistuskin tullut ja ajoittaista menkkamaista jomotustakin on, harvoin kyllä.

( . ) Olo on ihan jees, väsyttää aikalailla kun yöt on mitä on. Jos lapset ei valvota, niin sitten mies kuorsaa :kieh: Ja joka kerta kun tarvii kääntyä niin sitä sitten tietty herää joten katkonaista alkaa olemaan ja kovin kevyttä muutenkin.
Välillä on lievää pahanolon tunnetta, onneksi aika harvoin kuitenkin.

Tyttö on ollut kaksi päivää kuumeessa, toivottavasti ei tartu. Sitten on pakko myöntää että tältä äipältä saattaa loppua tää vähänenkin puhti jos räkätauti iskee..

Pohjaton ja Nappi 34+6 :heart:
 

Yhteistyössä