~ Lokakuun lapsoset elokuussa ~

Paljon onnea Terhille ja koko perheelle!! :flower:

Minäkin ilomielin liityn fb-ryhmään, ja siitä laitoinkin jo yksityisviestiä Nannamammalle :)
Kiitos kaikille tsempityksestä kun jouduin vuodelepoon! Liekö silläkin ollut osuutensa, sillä nyt on tilanne yllättäen sen verran parantunut, että olen päässyt sairaalasta kotiin! Lääkäri oli ihmeissään tehdessään tarkastusta, sillä kohdunkaula oli pidentynyt takaisin 3 senttiin, ja avautui vain ärsytettäessä eli paineen kasvaessa ja silloinkin oli vielä yli sen 2,5 cm rajan. Tämän ei kai pitäisi olla mitenkään mahdollista. Mutta sain siis lähteä kotiin jatkamaan makoilua :D Saan siis nousta vessaan ja pesulle, mutta muuten mies tekee ja tarjoilee ruuat ja käy pöyhimässä tyynyä, tai mitä nyt milloinkin tarvii ;) Eikä sitä tarvi edes kovin pyydellä, parka on niin onnessaan kun selvittiin säikähdyksellä, että tuo vaikka kuun taivaalta...

Joku kyseli (Branwen?), että oliko mulla mitään tuntemuksia tai muuta ennen kuin tuo tilanne huomattiin. Eipä mulla ollut, niitä harkkasuppareita vain ihan entiseen tapaan. Mitään kipuja tai menkkamaisia tuntemuksia ei ollut, ehkä vähän paineen tunnetta alapäässä ja alavatsalla, mutta sitäkin oli ollut jo paljon ennen, eikä aiemminssa ultrissa ollut mitään muutoksia. Silloin vain kun mentiin sairaalaan tuohon viimeiseen ultraan, niin mulla tuli vahva tunne siitä, että jotain on nyt toisin. Sanoin miehellekki, että nyt saattaa tulla jotain huonompia uutisia. Oli vain semmonen hermostunut olo.

Nyt sitten annettiin ohjeeksi, että heti jos tulee jotain uutta oiretta, esim. menkkamaista kipua, enemmän supistuksia, vuotoja tms. niin heti tulla takaisin sairaalaan. Muutoin entiseen malliin kahden viikon välein näytille.

Imetysliivit shoppailin just tuossa netistä. Meinasin ensin selvitä ilman, mutta huomasin juuri tällä viikolla, että nämä pari kuukautta sitten ostamani liivit mallia kuukypärä ovat jo käymässä pieneksi, joten näimmä liivien osto on edessä joka tapauksessa... Tilasin ensihätään lindexiltä jotkut melko edulliset, ja sitten kun näkee lopullisen koon niin voi ostaa jotkut kunnolliset.

Kaksosten painoarviot oli meillä viime viikolla eli 29+5 n. 1300 ja 1400 g. Tuo A on koko ajan ollut hieman pienempi, mutta molemmat kasvavat tasaisesti joten ihan normaalilta näyttää. Mun raskausdiabeteskaan ei toistaiseksi ole aiheuttanut mitään erityisseurantaa, mutta lääkäri kertoi, että luonnostaankin sokerinsieto kuulemma heikkenee koko ajan aina viikolle 34 asti, joten mitata pitää sokereita pari kertaa viikossa jatkossakin.

Nyt mulla on parina päivänä kutittanut kämmeniä... tuleeko tässä vielä raskaushepatoosikin?! Onko kellään teistä muista ollut koskaan tai onko nyt? Kaksosraskaudessahan on tuohonkin suurempi riski. Onneksi loppusuora sentään jo häämöttää :D

Ituo 30+4
 
Terhille suuren suuret onnittelut täältäkin!

Facebook-ryhmään voisin harkita liittyväni myös.

Täällä esikoinen valvotti viime yönä kuumeessa. Oli ihan pätkäyö, esimakua tulevasta :D Reppana nukkui pitkään, pitkään aikaan 3 tunnin päiväunet! Mä puunasin sillä aikaa kylpparin =) Hurja siivousinto päällä nyt!

Nessu ja pieni 32+6
 
Terhille isot onnittelut pienestä pojasta! :flower:

Siljanvuori minulle suositteli terkkari juuri nestemäistä rautaa, imeytyy kuulemma paremmin… samaa kaksin käsin syömistä olen harrastanut, ja silti lopputulos kolmessa viikossa 108->109. Josko tämä tästä…

Neuvolassa pyörähdin (32+6) ja sain jo synnärin yhteystiedot mukaan ja lapun, johon saa kirjoitella imetystoiveita ja –kokemuksia. Ja mainospaketin pampersilta :D
Painoa oli tullut 733g/vko… mutta on sen edestä syötykin :cool:
RR 111/81 eli nousussa, mutta normaali. Kiva vaan, kun ei huimaa :)
Hb tosiaan vain 109, nestemäistä rautaa…
Sf-mitta oli pudonnut käyrällä, nyt 28 cm. Kuulemma vauva niin alhaalla.
Raivotarjonnassa on sitkeästi :)
:heart: 140 ja +, liikkeet ++.

Seuraavaksi onkin sitten taas lääkärin vuoro, nopeasti menee aika!
 
Pikaisesti poikkean toivottelemaan onnea Terhille :flower: ! Tästä se nyt sitten alkaa, juuri käväisi eilen mielessä että koskahan kuullaan ekat vauvauutiset meiltä lokakuisilta :)

( . ) Täällä mennyt päivä roudaillessa koululaisia eestaas ja toimimalla kotisairaanhoitajana korvapotilaskuopukselle, joka ei sitten päässytkään vielä odottamaansa tarhaan :( Huomiseksi saatiin vasta lääkäriaika, nyt yritetään kärvistellä särkylääkkeillä.

kolmenmutsi ja tiitiäinen 31 + 0 :whistle:
 
Terhille onnittelut pojasta! :heart:

Liikelaskuja en ole tehnyt (enkä aikaisemmissakaan raskauksissa), tää varsinkin on kovin eläväinen tapaus. Tosin olen alkanut epäilemään, että hän on isosiskonsa tavoin perätilassa ja poikittainkin välillä, sillä potkut tuntuvat vain ja ainoastaan ihan alavatsalla.

Hankinnat alkavat olla kohtapuoleen valmiina, tosin vauvan huone ei, joten lievän kaaoksen keskellä eletään. Matkarattaat kauppareissuille ehkä pitäisi vielä hankkia... Ekat vauvanvaatteetkin on jo ostettu (edellisten jäljiltä kun ei ole säilössä mitään)... Imetysliivit ovat tallella edellisiltä kerroilta, meikäläinen kuuluu niihin, joiden rintavarustus ei kokenut dramaattisia muutoksia niin eiköhän nuo käy... Rintapumppu mulla oli viimeksi Ainun käsikäyttöinen, mutta en saanut kyllä sillä paljoakaan rinnoista irti.

FB-ryhmästä kiitos, aion tulla mukaan.
 
Lisäsin muuten tuohon etusivulle nyt syntyneet-kohdan, olisiko ideoita, miten sitä voisi tuunata? :) Jostain olisi hakusassa tuollainen pinkki sydän tyttövauvan merkiksi, jos joku tietää, mistä sellaisen löytää, niin kertokaa :) Yhden löysin, mutta se oli yli-iso tuohon sinisen kaveriksi. Laitoin Terhin siihen nyt ekaksi ja laskeskelin syntyneeksi rv 32+0, menikö oikein?
 
Terhille isot onnittelut!!! :flower: ihan huikeeta että eka lokavauva on jo maailmassa :)

Nannamamma minäkin liittyisin mielellään fb ryhmään, kun siellä tulee käytyä enemmän kuin täällä.

Sunnuntaina lähdettiin Tukholmaan päiväksi shoppailemaan :) eli maanataina kävelin noin 12 tuntia!!! ja yllättävän hyvin jaksoin. Itselleni en ostanut kuin kaksi kirjaa ja kaksi lehteä, muru sai "vähän" enemmän :p

(.) Tänään oli taas neuvola ja kaikki oli hyvin. Painoa on tullut yhteensä koko raskausaikana 3 kiloa, mutta ei ne neuvolassa sanonut siitä mitään, niin kai se sitten on ok.. Sf-mitta oli 27-28 eli keskikäyrällä. Muru on RT ja syke oli +140. Meillä ei mitata hb:tä joka kerta, vaan silloin kun on muita labra-asioita niin siellä. Onko muilla näin??

Liitoskipuja rupee olemaan melkein joka aamu ja ilta.. tällä hetkellä oon lomalla, mutta ensi viikolla pitäisi taas mennä töihin. Saa nyt nähdä pystynkö olemaan ne viimeiset kolme ja puoli viikkoa töissä..

Muuten täällä on kaikki hyvin ja nautin murun potkuista ja niitähän kyllä riittää :):heart:
 
Kiitos FB-ryhmästä :)

Meikä sai jonkun ihme inspiksen ja leivoin mustikkapiirakan, kun siskon pitäisi tulla kohta kylään. Samalla siivosin vaatehuoneen ja koko muunkin asunnon :p Nyt kyllä alkoi vähän selkää pakottamaan, joten pakko mennä pitkäkseen hetkeksi.

Oletteko te muuten aloittaneet alapään rasvailun synnytystä varten? Kaveri vinkkasi, että hän rasvaili ekaa odottaessa suihkun jälkeen välilihaa vehnänalkioöljyllä noin kuukauden ennen laskettua aikaa. Ja supistusten ajan hän oli melkein koko ajan suihkussa ja loppuajan märkä pyyhe haarojen välissä :LOL: Ei nirhaumia, repeämiä, ei mitään. Joten oisko noista ollut sitten jotain apua? Mä ajattelin käydä nyt tota öljyö ostamassa ja alan jo hölväämään :p Ei kai siitä ainakaan haittaa voi olla...

RR ja Viljami 32+0 :heart: (POKS)
Moikka! Mä käytin molemmista wileda-synnytysöljyä. Esikoisesta tuli pieni haava,kaksi tikkiä (3980g). Kuopuksesta ei tullut yhtään tikkiä(4110g). En tiedä johtuiko öljystä vai olenko vaan niin "joustava":) Suosittelen kuitenkin,eihän siitä mitään haittaakaan ole.
T:Osmiina ja Osteri-Ossi 30 POKS
 
Paljon onnea Terhille pienestä poitsusta! Sieltä se eka vauva sitten tosiaan maailmaan putkahti. Eikä mee onneks kauaa kun alkaa jo päivittäin satelee vauva-uutisia ;)

Ja nannamannalle vielä kiitos ryhmän perustamisesta. Jatketaan kuitenkin täälläkin jutustelua! on kiva täällä lukee kaikkien pidempiäkin tekstejä! :D

Pohjanmaalle minäkin ehottelisin tapaamista, jos on muitakin kiinnostuneita ku minä ja Branwen, tai sitten treffataan vaan kaksistaan. Haha :D

Raskaudesta: Mulla on kyllä menny kaikki niin loistavasti tässä raskaudessa, jos ei lasketa niitä alun pahoja oloja. (jotka nekään nyt ei mitenkään voittamattomia ollu!) Ei oo ollu oikee mitää vaivoja, ihan elämäni kunnossa oon ja hyvin oon töissäkin jaksanut olla! :D Töissä työkaverit on ihania kun ne huolehtii että käyn tarpeeks tauoilla, ja ne stressaa jopa minua enemmän että mitä saan tehdä ja mitä en! :D Enää 14 työpäivää jäljellä ennen äippälomaa. :) Tää raskaus on kyllä ollu ihanaa aikaa ja ehdottomasti haluan vielä joskus uudestaankin! :) Toivottavasti loppuaika menis yhtä kivasti ja synnytys myös, ettei tarvii tulla perumaan puheita ;)

Neuvolassa kävin maanantaina:
Rv: 31+6
Painon muutos: 323g/vko. Nyt on tasan 4kg tullu koko aikana.
RR: 132/88. Taas nää neuvolapaineet :DD
Hb: 138
Sf-mitta: 31
Tarjonta: RT
Syke: 135
Liikkeet: ++
Mulla vaihtu tosiaan neuvola muuton yhteydessä ja kiva oli ihan tuokin terkkari. :)

Synnytysvalmennukset olis alkanu eilen, mutta olin iltavuorossa nii en päässy menee. Tosin siellä oliskin ollu aiheina jotain parisuhteesta jne, joten eipä olis paljon kiinnostanukkaa :D Ens viikolla pääsen menee ja sillon on aiheena synnytys ja katotaan Seinäjoella kuvattu synnytsvideokin! :D

Liikkeitä on edelleen pitäny oikee kunnolla tunnustella että tuntuu, mutta nyt tänään on kyllä vauveli oikeen kunnolla täryyttäny! :D Ei oo paljon tarvinnu olla huolissaan, että onko se hengissä :D

Cinderella ja Nuutti 32+1 :heart:
 
Onnea Terhille minultakin!!! Uskomatonta että yksi syntynyt jo! :)

nana kyseli hb:n mittauksesta, mulla ei automaattisesti joka kerta mitata mutta yleensä kysyvät että haluanko että mitataan. Tähän asti on aina mitattu mutta nyt ei tällä kertaa viitsitty, kun käyntejä on useammin ja viimeksi oli ihan ok lukemat.

Tänään oli siis neuvola, ja ihme että kaiken tämän skeidan keskellä verenpaine oli nyt matalampi kuin yleensä 128/74. Pissa puhdas, ja hb:tä ei mitattu tällä kertaa. Syke oli 140 ja pikkuinen oli raivotarjonnassa. Ihanaa kun terkkari kertoi että tässä on peppu ja tässä pikkuinen jalka, kun itse en yleensä pysty noin erotella että mikä on missäkin kun tunnustelen :)

Painoa oli nyt tullut +100 g/vko, eli sen viimeksi olleen hurjan painonnousun jälkeen on pysynyt miltei samana. Yhteensä tullut nyt + 9 kg ja sain muistutuksen syödä oikein ja liikkua ettei painoa tule liikaa :popcorn:

tukivyö olisi nyt hakusessa...pitänee katsella huutonetistä tai jostain, mistähän niitä sais halvimmalla?!

Hui, nyt tajusi miten aika rientää kun terkkari antoi mulle kaikki neuvola-ajat raskauden loppuun saakka! :O Lopussahan niitä on viikon välein, ja yksi neuvolalääkäri taisi tuossa vielä myös olla, 1.9.

Kenzie 29+6
 
:flower:Hui kauhistus, pinon eka vauveli!! Tuhannesti onnea Terhille perheineen! :flower:

FB-ryhmään olisin kiinnostunut tulemaan mukaan myös!

Jaahas, jäi pikaiseksi kirjoittelu, kun tupsahti yllätysvieraita tupaan :) ...

Joanmi + matkustaja 30+2
 
Juuri eilen sanoin miehelle etten ole vielä mistään lukenut yhdenkään lokavauvan ottaneen varaslähtöä.

Onnea Terhi pienestä pojasta! :flower:

Toka perhevalmennus olisi edessä perjantaina aamulla, tällä kertaa aiheena vauvanhoito, imetys ja varhainen vuorovaikutus tjsp. Viime perjantaina ainakin oli synnytysaiheesta melkoiset kalvosulkeiset, onneks synnytyksestä kertova video oli Haikaranpesästä ja siksikin kiinnostava, mielestäni myös melko hyvä. Olikos sattumalta joku samassa ryhmässä? ;)
 
Kenzie mä sain fyssarin kautta ilmaseksi tukivyön. Asun siis vantaalla. Koita säkin, että saisitko neuvolasta fyssarille lähetteen ja sitä kautta tuon vyön, niin tuskin sun tarvis mitään siitä maksaa.. En usko että siellä espoossa kovin eri käytännöt on kun täällä mellä :)

raitahousu Käytkö siis niissä vantaan neuvolan järkkäämissä perhevalmennuksissa vai? mulla nimittäin olis huomenna tuo synnytysaiheinen valmennus.. :D Meillä oli ekalla kerralla aiheena tuo imetys.. ite koettiin miehen kanssa, että ei oikeen saatu mitään irti siitä ekasta kerrasta.. Pitää kattoo olisiko tuo huominen sitten vähän antoisampi :D
 
Oi!! Onnea Terhi pikkuisesta pojasta!! :flower:

raitahousu, tervetuloa!!

Mä niin häkellyin, että vallan jo eka pinon vauva syntynyt, voi että.

( . ) Kävin tänään siellä äippäpolilla normi tarkastuksessa ton verenohennuslääkityksen takia. No se olikin selvää että lääkityksen määrä on riittävä ja sitä jatketaan aina 6vkoa synnytyksestä. Vaikuttaa kivunlievityksiin, riippuen siitä kauanko on edellisestä laitosta (mulla lääkitys menee 12 tunnin välein) ja jotta epiduraalin tai spinaalin saa, on oltava ainakin 18 tuntia lääkkeen laitosta. Joten on siis ihan arpapeliä miten menee, riippuu paljon siitä milloin synnytys käynnistyy. Edellisten kestot kun on olleet 6,5 ja 5,5 tuntia...
No teki sisätutkimuksenkin, vaikke olisi ensin tehnyt, mutta sanoin että hei mulla on edellinen tutkimus tehty rv 10+ että silleen.. Paikat tiukasti kiinni, kiinteät ja kanavan pituuskin tuntuu vaan kasvavan (molemmilla kerroilla tarkastettu myös ultralla) :headwall: sanoi että ennenaikaisen synnytyksen riski on huimat 2% :LOL: Että yliajalle taas mennään niin että rytisee :whistle: Sitten ultrattiin vauvaa, vauvalla kaikki hyvin, oikeastaan loistavasti. Painoarvio oli n. 1740g ja syntyessään laskettuna aikana olis sitten noin 3-3,3kg, poikalupaus edelleen. Ihan sisarustensa kokoa siis, esikoinen oli 2,8kg (40+4) ja kakkonen 3,0 kg (41+1) syntyessään. Kirjoitteli uuden reseptin lääkkeelle ja määräsi jotain emätinpuikkojakin kun ei ollut varma oisko jotain alkavaa tulehdusta saattanut olla tulossa :confused:
No sitten menin käyrille vielä hetkeksi, siellä vauva vasta intoontui potkuttelemaan ja liikkumaan, sykkeissä kivaa vaihtelua 120-160 välillä. Kehut sai pikkanen siitäkin, että hyvät oli vaihtelut tai jotain. No verikokeen kautta kotiin sitten. Seuraavana oliskin sitten taas neuvola 2 viikon päästä.

Sellaista täällä tänään, lähinnä.

Pohjaton ja nappi 32+2
 
Uijui oijoi Onnea Terhille pikkuihmisestä! Ihanaa, että eka on jo maailmassa, mut ei ny ihan hirveetä kiirettä vielä muut pidetä! Jookospookos?:heart:

Ja vaustsigivauvau.. Oulun KELA oli saanu mulle päivitettyä nettiin päätökset!! Paketti tullee kahen viikon sisällä ja mun tulot yli tuplaantuu tänhetkisistä... Oon nyt ollu kesäkuun alusta lomautettuna.. On vähän niinkö hyvä fiilis ny!

Ei pysty keskiittyyn..:cool:
 

Yhteistyössä