Lokakuun lapset 2013

o873060 ok. Meillä tulee muutaman päivän päästä tuo 4kk täyteen vasta. Kovin seurallinen ja tarkkaavainen muuten, mutta ei kovin selvästi tuota tee. "Juttelee" kovasti ja katselee tarkasti, mutta ei mun mielestö tuota päätä käännä äänen suuntaan.Reagoi vaan muilla tavoilla ääniin.
 
Miramei Meidän neiti on vähän turhankin hyväkuuloinen. Herää tosi herkästi. On kääntänyt päätään äänen suuntaan jo jonkun aikaa. Eikös teillä ole neuvolalääkäri kohta? Kannattaa siellä kysellä askarruttavista asioista. Mun yhen tuttavan lapsella oli heikko kuulo, hän ei jutellu lainkaan.

Paino on entisellään jo ollut kkn verran. Tosin johtui siitä että vauvalla oli paljon vatsavaivoja joten esim. maito, suklaa ja ruis piti jättää pois. Ensimäisten kuukausien aikana en saanut syötyä kovinkaan hyvin kun vauva ei nukkunut kuin sylissä ja yöunille nukutuskin kesti 1,5-2tuntia. Käyn nykyisin vaunujen kanssa aamuisin kävelee noin tunnin lenkin ja iltapäivällä haen isommat lapset hoidosta kävellen 2km.

Wilhelmiina84 ja neiti 4kk 1vk
 
Miramei ootko testannu helistimellä tai jollain rapisevalla että kääntääkö päätä? Mä kyllä luulen enemmän, että kyse on vierastamisesta. Vauvahan katsoo pois jos ei halua seurustella tai jos vierastaa. Ehkä teidän vauva ei vain ole halunnut että sun anoppi sille juttelee eikä siksi ole katsonut tämän suuntaan. Meillä ainakin on nyt eka vierastusvaihe ja silloin just katsotaan pois jos on vähänkin vieraampi ihminen.
 
Heips pitkästä aikaa.. Miramei Kuuloa meillä testailtiin 5kk neuvolassa, joten ehkä siellä selviää?
Meidän neitonen alkoi 4,5kk iässä istumaan ihan itse lattialla.. ja sitä ei voinut estää.. joten nyt 5kk iässä istuu jo syöttötuolissa ja lattialla ilman tukea.. hurja vauhti pienellä.. Nyt sit kovasti harjoitteleee konttaamista.. painoa tullut hyvin rintaruokinnalla, joten sitä jatketaan vielä..
Meillä on vierastettu jo 2kk iästä.. jopa mummua vaikka näkee usein..

paljon oli tullut tekstiä siitä, kun viimeksi käynyt lukemassa.. pitää hieman selata mistä ollut puhe..

muumimamma-81 ja prinsessa 5kk..
 
Muumimamma: Siis herranjumala :D Teillä on vähän hätäsempi neiti.

Miramei: Jospa se teidän tytöllä on vaan ollut vierastuksesta johtuvaa, ettei kääntänyt katsetta äänen suuntaan :)

Meillä poika kehittynyt tässä parissa viikossa hurjasti. Maanantaina tuli ikää 5kk täyteen. Ensin oppi kääntymään, perään löyty varpaat joita pitää nyt joka välissä hipeltää. Ihanasti kurottaa joka asiaa kohti mikä lähelle tulee. Eilen nauro ääneen ensimmäisen kerran ihan kunnolla, ja vieläpä monesti. Viikko sitten hälle puhke myös eka hammas. Kovasti ois menohaluja, kun jalkoja yrittää mahan alle laittaa mahallaan ollessaan. Saas nähä millon lähtee liikkuun. Vielähän tuo ei kiire olis, helpompi kun pysys vielä paikoillaan.

Marlin ja pikku-ukko 5kk
 
Meillä alko ääneen nauraminen viikon yli 2kk. Ennen kahta kk tyttö alkoi myös juttelemaan takasin ääntelemällä. 2,5kk kääntyi sängyllä ruuan perässä vahingossa (käänsi päätä niin kauan patjaa vasten, että pyörähti vatsalleen). 4kk-päivänä alkoi kääntyä myös lattialla eikä enää vahingossa vaan todella paljon kääntyilee määrätietoisesti.
Aika huvittavaa myös, että vauva nauraa vahingoille: esim siskoni pudotti puhelimensa lattialle niin vauva alkoi nauramaan. Vauva huitaisi melkein hedelmäsalaattikulhoni lattialle ja kun sanoin säikähdyksestä "oooi" niin tyttö alkoi nauraan. Samoin kun vaihdoin aamulla vaippaa tyttö hymyili jo valmiiksi ja kun sain vaipan auki, alkoi suihkuta pissa ja toinen oikein ilkikurisesti virnisteli niin että ikenet paistoi :D
Tuon aikaisen juttelun vuoksi ihmettelin jos kuulossa olisi vikaa ja nyt olen testaillut helistimillä ym niin kyllä se katse kääntyy. Ehkä sen ääneen päin suuntaamisen kanssa on ollut hitaampaa kehitys, mutta muuten on kyllä menty hurjaa kyytiä kaikkien taitojen kanssa. Ehkä sitä odotetaan, että pitää osata vasta 5kk jos sitä kerran vasta sillon neuvolassa testaillaan?

Miramei & neiti 4kk1vk
 
  • Tykkää
Reactions: jenha86
muumimamma: No HUH HUH!! :) Teidän pikkuisella on todella kiirus päästä liikkeelle. Aika hurjaa. :)

Täällä sairastelut jatkuu. :( Pikkuisella on ihan järkyttävä yskä ja räkätauti, mikä on onneks menossa jo vähän parempaan suuntaan. Esikoisella oli sama tauti viime viikolla, mutta se meni nopeesti ohi. Vauvalle se tuli paljon pahempana ja on monet kerrat oksentanut maidot ulos, kun on riittävän kovasti alkanut yskittää ruokailun jälkeen. Eilen käytiin lääkärillä ja oli keuhkot niin räkäset, että antibioottikuurihan se siihen napsahti. Korvat on edelleen tulehtuneet, joten ens viikolla mennään putkitukseen. :( :( Tulispa jo kesä, niin pääsis (toivottavasti) näistä sairasteluista!!! Harmittaa niin kovin tuon pikkuisen puolesta.

Sairasteluista huolimatta pikkuinen kääntyilee kovasti. Ja vaikka olis kuinka väsynyt, niin mahalleen vaan pitäis kääntyä, vaikka sitten heti perään tulee itku, kun ei enää jaksaisi jumppailla. Kaikkeen myös tarttuu, mm. äidin silmälaseihin ja isoveljen tukkaan, jos riittävän lähelle pääsee. ;) Kauheasti ei vielä ääneen naura, mutta hymy on herkässä.

Marni ja boitsu 4,5 kk
 
Meidän pikkumiehelle tulee tänään 5 kk täyteen, sen kunniaksi käytiin neuvolassa ottamassa parit rokotteet. :) Pituutta oli 69,5 cm ja leveyttä 8,8 kg.

Mitenkäs teidän vesseleillä on nuo hammasasiat? Meidän poika on ollut niiiin kiukkuinen viimeiset pari viikkoa ja ikeniä hinkkaa kaikella minkä suuhun saa mahtumaan. Nyt on syöminen ollut välillä vähän huonoa ja kuumettakin oli yhden yön ja pientä nuhaa, ja vatsakin toimii supertehokkaasti, mutta hampaita ei näy eikä kuulu. Alaikenet näyttää ihan normaaleilta, yläikenet sen sijaan näyttää siltä kuin räjähtäisivät kohta. Silti ne hampaat kai kuuluisi tulla alhaalle ensin.. No, odotellaan odotellaan. Jokos muilla on ilmestynyt hampaita?
 
Meillä pojalle puhkes eka hammas 3 viikkoa sitten, muutamaa päivää vaille 5kk oli ikää. Toinen hammas on ihan puhkeamaisillaan, sillä näyttää niinku hampaita ois jo kaks.

En tiiä johtuuko tuosta tulevasta hampaasta vai pitkittyneestä flunssasta, kun poika on hieman kärtynen. Sylissä haluais olla vähän väliä, ja kätisee koko ajan. Toki niitä hymyjäkin satelee, mutta huomattavasti kärtysempi kuin normaalisti. Käytiinkin 3 viikkoa sitten lääkärissä, mutta silloin ei ollut mitään "normaalista" poikkeavaa. Huomenna kyllä pitää käydä uudestaan, ettei vaan ois kuitenki jotain. Yskäkin kestäny jo melkein neljä viikkoa. Tän takia ei olla vauvauinnissakaan päästy käymään yli kuukauteen : /

Viime viikolla käytiin neuvolassa, jolloin pojalla ikää 5kk ja 10pv. Painoa 7610g ja pituutta 66.3cm. Kaikki rokotteet taas otettiin, ja niistä ei tullu tälläkään kertaa mitään. Seuraava nla on vasta ens kuun puolenvälin jälkeen, jolloin poika on jo 6.5kk.

Mulla ei vauvakuume meinaa hellittää. Ja tilannetta ei helpota että viime viikolla kaks tuttua sai vauvat, ja vieläpä samana päivänä. Noo, minä miehelle tuossa puhuin että jos jättäs ehkäsyn pois ens syksynä niin, että jos tärppää heti, niin kerkeäisin kuitenkin just valmistua ennen laskettua. Eihän tuo ainakaan vastaan laittanu ;)

Marlin ja pikku-ukko 5.5kk
 
Meilä 5kk neuvolasa strategiset mitat oli 67,1cm ja 6275g. Rokotteista nousi kuume päiväksi, mutta ei se kovin korkiale onneksi kohonnu. Hampaita ei vielä ole. Ikenet pojala on kutissu jo 2kk iästä lähtien ja kuolaa on riittäny enemmän ku tuola karvasela otuksela ruoka-aikana.. Itkeneet on ollu turvoksisaki jo pitemmän aikaa.
Seuraava nla on ryhymänla, jonka tarkotusperät on jääny mulle vähän hämärän peittoon. Onko kaikkiala vastaavanlainen käytäntö? Olen siis sitä mieltä, että seleviäisin ilimanki.

Pikkuhilijaa alakaa jo toivommaan, että sais helepotusta näihin univelekoihin. Yölä eelleen pääsääntösesti 3herätystä, huonona yönä enempi. Ja melekein joka yö poika yrittää herätä kokonaan jo 4-5 aikaan. En ymmärrä miten se seleviiää niin vähilä unila! Ja ylös noussaan viimistään klo 7 joka aamu. Mutta en mie silti valita, ois vain joskus kiva nukkua ees 5h putkeen :D

o873060 ja haba
 
En oikein tiedä onko meillä tulossa hammas vai mikä turvottaa ikeniä. Tuo paikka mihin hammas näyttäisi tulevan on hassusti kulmahampaan jälkeen tuolla poskihampaiden puolella. Harvemmin kai eka hammas sinne tulee. Pitää kysästä ensi viikolla neuvolassa.

Meillä vauvan koliikki-itkut loppuivat kolmen kuukauden kohdalla ja sen jälkeen olen yrittänyt keräillä voimia takaisin. Kuten o873060:la, täälläkin öisin herätään vielä melko usein. Tyttö herää yleensä syömään kolme kertaa ja lisäksi pari muuta heräilyä mahtuu yöhön. Meillä kans tyttö olisi valmis aloittamaan päivän klo 4-5 aikaan! Joskus, kun siinä kohtaa joutuu vaippaa vaihtamaan, niin ei meinaa tyttö nukahtaa uudelleen, kun alkaa kertoa mitä suloisimpia juttujaan :)

o873060, miten poika nukkuu päiväunia? Meillä tyttö nukkuu neljät päiväunet, jotka kestää yleensä 30-45min. Tunnin päikkärit on meillä jo pitkät ja välillä nukkuu vaan 10min ja on pirteä kuin peipponen:D

lumililja88 ja tyttö kohta 5kk
 
Lumililja meilä poika nukkuu päivisin hyvin vähän. Parhaimmillaan (vai pahimmillaan..?) 1,5h päikkäreitä kokonaisuuessaan päivän aikana ja neki kolomesa pätkäsä.. Vaunuisa kyllä saattaa nukkua pitkät unet, kuhan ollaan liikkeelä. Ei siis suostu nukkumaan liikkumattomisa vaunuisakkaan ku sen saman hetken mitä nukkus sisälä ollesa. Ja päikkäreiitten pittuus vaihtellee tääläki 5-40min. Tuo 40min on kyllä aika harvinaista. Mielenkiinnola ootan miten tarhantätit tullee suhtautummaan tähän nukkumattommuuteen..

o873060 ja haba
 
Täällä sama homma noiden päikkäreiden suhteen. Poika nukkuu päivittäin neljät päikkärit, jotka on pituudeltaan 20-60 min (yleensä 40 min). Aamupäivisin nukkuu paremmin kuin iltapäivällä. Ja vaikka lähtisin kärryttelemään, niin yleensä poitsu herää sen 40 min jälkeen. Vielä pikkuvauvana poitsu nukkui joka päivä yhdet 3 tunnin päikkärit, joita muistelen kaiholla...

Muita kuulumisia... Vauvan korvat on 3 kk korvatulehduskierteen jälkeen putkitettu ja sitä myötä saatu kuntoon. HUH! Nyt toivotaan, että putket pysyis paikoillaan mahdollisimman kauan, ettei tarvitsis samaa hommaa tehdä uudestaan pitkään aikaan. Tämän lapsen kohdalla vakuutus on ollut enemmän kuin tarpeellinen ja maksanut itsensä takaisin jo pariksi vuodeksi eteenpäin.

Viime viikolla aloitettiin kiinteiden maistelu. Listalla on ollut porkkanaa, peruna-porkkanaa ja peruna-porkkana-parsakaalia, joista jälkimmäinen teki parhaiten kauppansa. Ensikaurapuuroa oon myös antanut parina päivänä. Huomenna tarjoan bataattia. Soseet oon tehnyt toistaiseksi itse, mutta varmaan tuun välillä tarjoamaan kaupankin soseita.

Elämää on alkanut helpottaa se, että vauva on alkanut viihtyä paremmin autossa ja vaunuissa myös hereillä ollessaan. Enää ei ala automaattisesti huutaa, vaan katselee mielellään "maisemia" ja vaunuissa/kopassa roikkuvia leluja. Eilen poitsu pääs kokeilemaan myös hetkeksi keinussa istumista. Kyl oli söpön näköinen, kun tuommoinen mini-ihminen siinä jökötti. :)

Huomenna on sitten 5 kk neuvola ja rokotukset.

Marni & boitsu 5 kk 1 vk
 
Meillä nukutaan vielä onneksi suht hyvin, päivisin nukkuu n. 3 tuntia yhteensä kahdessa tai kolmessa erässä. Pisimmät unet on yleensä vähintään 1,5h, joskus enemmänkin. Vaunuissa nukkuu edelleen pihalla ne pisimmät päikkärit ja nukahtaa vaunuihin helposti kun vain on tarpeeksi väsynyt. En siis "pakota" lasta mihinkään tiettyyn aikaan päikkäreille vaan saa olla hereillä kunnes alkaa kiukkuamaan ja sitten sammuukin yleensä heti kun pääsee makuulle vaunuihin. Sisälläkin nukkuu melko hyvin ja ilman suurempia nukutteluita, nukahtaa yleensä itsekseen kun jättää sänkyyn rauhaan hakemaan unta.

Soseita meillä on syöty sieltä 4 kk alkaen ja nyt menee jo niin hirmuinen määrä ruokaa että olen nyt antanut noita kaupan purkkiruokia kun tuntuu etten kerkeä tehdä niin paljoa ruokaa kuin poika tarvitsisi. :D Päätin että nyt alan tekemään pakkaseen valmiita annoksia mutta toistaiseksi ainoa mitä itse olen tehnyt, on bataattisose, sitä on pakastimessa aina koska se on hyvä lisä ruokaan kuin ruokaan. Lihaa ja kalaa syödään jo suurella ruokahalulla, ihan tavallista kaurapuuroa koitin keittää itse mutta siitä tuli kauheat vatsanväänteet pojalle joten ostin sitten kaupasta sitä kaurapuurojauhetta ja se on sopinut paremmin. Hyvällä ruokahalulla poika syö melkein mitä vain, ainoastaan parsakaalit ja kukkakaalit ei ole oikein uponneet, mutta eipä ihme, nehän haiseekin aivan persiille. :D

o873060 mun on kauan aikaa pitänyt kysyä sulta että ootko kotoisin Keski- tai Pohjois-Pohjanmaalta? Sun murre kuulostaa niin tutulta. Ite en sieltä ole mutta pari tuttua on Ylivieskan seudulta. :)
 
Täällä paria viikkoa vaille puol vuotta tämä äiti haaveillu että beibi nukkuis päikkäreitä. Tai noh, neljän kuukauden iästä on nukkunut 1*45min... Ei kirveelläkään enempää. Hereillä on virkeä ja hyväntuulinen että en tiedä sitten. Yöunet kai riittävät. Nukkuu öisin ilta kahdeksasta alkaen 10-12h, viimeiset kaks kuukautta on menny vaan yhdellä herätyksellä. Yöunet menee eka pätkä 6-8h (useimmiten 8h) ja sit noin 20 min tankkauksen jälkeen lyhyempi pätkä.

Hirvittää kun tässä näillä nappuloilla olis tarkotus alottaa kiinteiden maistelu että toivottavasti ei tuu pahoja vatsaväänteitä että meillä jatkossakin nukuttais yöt hyvin...

Älytöntä miten tää aika kuluu, kun viime vuonna näihin aikoihin vasta alko vatsa erottua. Nyt on kauhea taisto raskausaikana kerättyjä kiloja vastaan ja töihin pitäis pian ilmotella että koska palaa ja vähän meinaa olla mietteissä sisaruksen alulle yrittäminen. Puhumattakaan siitä että miten iso tuo vauva jo on! Osaa jo vaikka ja mitä ja ja ja...
 
Edellisen kirjotuksen jälkeen huomasin että pojalla onkin toinen hammas tullut läpi :D

Meillä poika nukkuu aaamupäivällä pitkät päikkärit, noin 2-3t ja sitten myöhemmin iltapäivällä vielä toiset parin tunnin päikyt. Välillä tosin menee yksillä pitkillä päikkäreillä ja yksillä pikku torkuilla. Yöt nukkuu mun vieressä. Nyt on pari yötä nukkunu niin, että ei herää kuin muutaman kerran syömään. Aikasemmin heräili tosi monta kertaa. Mutta jospa tää tästä.

Joko muilla vauvat ryömii? Meillä pojalla idea on ihan selkeesti hallussa, mutta vielä se toteutus puuttuu.

Ihan hurjaa että poika täyttää ens viikolla jo 6kk. Mihin ihmeeseen tää aika menee. Vasta tuossa muistelin että eihän siitä oo kauaa ku sairaalassa sillon itkin että me ei varmaan koskaan päästä sieltä pois. Ja nyt siitä on jo puoli vuotta!

Marlin ja pikku-ukko 6pv vaille 6kk.
 
Meillä oli 5kk neuvola reilu viikko sitten, pituus 67cm ja paino 8430g. Saatiin piikkirokotukset ja seuraavana päivänä pneumokokki rokotteen pistokohdan vieressä hirvee punanen paukama, halkaisija 3 cm. Soittelin sit neuvolaan mut ilmeisesti se rokote pistettiin huonosti ja osui rasvakudokseen. Tou. Onhan tolla tytöllä noita makkaroita... Mulla tätä maitoa vaan riittää ja kilot hupenee edelleen. Viikko sitte aloitettiin kiinteiden maistelu perunalla, muutama päivä sit otettiin porkkanaa ja seuraavana tulee kukkakaali. Toi porkkanaperunamössö uppoo tosi hyvin. Itse oon tehny soseeksi. Tää kiinteiden aloittaminen aiheuttaa mulle ahdistusta. Mulla ei ole mitään allergioita mut miehen puolella on yhtä sun toista herkkyyttä. Ollaan koitettu perehtyä optimaalisiin ajankohtiin sen kanssa millon ruuat aloittaa ja mitä antaa. Mut tuntuu et mikään ei oo hyvä ja tekis mieli imettää toi ekalle luokalle asti. Meillä tuli punaset posket ja pieniä kutisevia näppyjä noista potuista ja porkkanasta ekoina päivinä ku niitä annettiin ja kauhulla odotan mitä edessä on. Sit kans mietityttää viljat ja maitokorvikkeeseen siirtymistä. Argh. Pelkään vaan et tyyppi saa jotain allergioita koska me toimitaan jotenko tyhmästi. Ja siis ollaan täysin siedätyksen puolesta, tää on tällaista hifistelyä jos sillä sais tosiaan vältettyä koko allergiahomman tai ainakin lievennettyä. Meillä osataan kääntyä ja jotenkin tuo osaa liikkua vähän, en kyllä oikein tiedä miten. Kova on juttelemaan myös. Meillä nukutaan päovän mittaan 2-3 h hereilläolon jälkeen 45min yleensä, jos ulkoillaan niin hyvänä päivänä nukkuu 2-3 tuntia. Menee nukkumaan ysin aikaan ja heräilee ysin aikaan. Venytän kyllä väkisin noita aamuja, vaikka siis ekan kerran herätään kuuden seitsemän aikoihin niin syötän ja vaihdan vaipan ja jätän höpöttelemään omaan sänkyyn. Siitä se aina nukahtaa pienen juttutuokion jälkeen. Hampaita ei ole vaikka olen luullut niiden tekevän tuloa jo pari kuukautta. Miehen mummo on edelleenkin aivan käsittämättömän urpo ja suostun käymään siellä min 3 viikon välein. Viimeksi kun käytiin niin alkoi utelemaan toisesta lapsesta ja ehdotti että mun mahassa olis toinen tyttö. Mun mahassahan ei mitään ole ja ollaan miehen kanssa suunniteltu, et jos meille tulee joskus toinen lapsi, niin jos saisimme valita emme kertoisi tuolle urpolle mummolle ollenkaan siitä. Se on oikeasti niin älyttömän sekaisin ja pääsee niin mun ihon alle edelleen. Argh.

Luna ja mysteerityttö 5 kk 1 vko
 
Meillä oli viime viikolla 5kk neuvola. Painoo oli 8430g ja pituutta 66,2cm. Otettiin rokotteet, niistä ei taaskaan tullut mitään. Edes jalka ei näytä olevan kipeä.

Edelleen rintaruokin tyttöä. Pari viikkoa sitten aloitettiin kiinteät perunalla. Porkkanaa ja kaurapuuroa on myös syöty. Huomasin tytöllä leuassa ja vasemmassa poskeassa punaisia näppyjä. Pitää toivoo että ne on ruuan tuomia epäpuhtaisuusnäppyjä kuin että olisi yliherkkyytä. Miten paljon annatte kiinteitä kerralla? Tänään söi pienen purkillisen sosetta. Tuntui olevan aika täynnä tyttö. Pääsääntöisesti yritän tehdä itse soseet jotta tiedän mitä syötän. Paitsi "imelät" ruuat tulee purkista.

Hampaita ei näy. Taitaa vielä hetki mennä niihin vaikka kuolausta on jatkunu pitkään. Ei vielä ryömitä. Yritystä tosin on.

Yöunia nukkuu noin12 tuntia ja päikkäreitä yleensä 2x30min-2tuntia. Jos annan nukkua yli 2,5tunnin päikkärit niin sitten yöllä heräilee 2-3tunnin välein.

Meille ei enää tule lapsia. Tämä 3 riittää. En yksinkertaisesti jaksa imetyshärdelliä, kiinteiden opettelua, potatusta.. En ole mikään vauvaihminen. Oman ajan puute myös vaivaa. Nyt olen ollut 3 vuotta kotona lasten kanssa yhtajaksoa ja kaipaan niin "oikeesiin töihin".

Wilhelmiina84 ja tytsy 5kk 2vk
 
Luna meillä tuli pojalle perunasta hirveät vatsanväänteet aluksi kun 4 kk iässä aloitettiin soseet. Päätin kylmän viileästi olla antamatta perunaa ja vaihdoin bataattiin, ja nyt kun 5 kk iässä aloitettiin maistelemaan liharuokia noilla kaupan valmisruuilla, niin yhtäkkiä se peruna sopikin paremmin. Sitten olen huomannut että on eroa kaupan valmisruuilla ja itsetehdyillä, eli itse tehtyä on sietänyt huonommin. Esim. itse keitetty kaurapuuro ei sopinut mutta kaupan hienojakoinen kaurapuurojauhe sopii. Ehkä se sulamisprosessi on jotenkin erilainen hienommalla puurolla ja karkealla kotipuurolla? Kannattaa kuitenkin kokeilla kaikkia vaihtoehtoja. Meillä syödään edelleen pääasiassa bataattia koska sillä saa ruokaan vähän makua ja sitä on helppo keittää sellaisenaan pakastimeen, peruna ei yksistään oikein sovi pakastukseen kun sen rakenne muuttuu.

Meillä koitetaan kovasti päästä liikkeelle. Napansa ympäri tuo on pyörinyt jo hyvän tovin ja kääntyy selältä vatsalle ja takaisin. Nyt on vähän aikaa peruuttanut ja näemmä tänä amuna harjoitellaan konttausasentoon nousua. Ei vielä kunnolla pääse mutta yritys on kova ja huuto sen mukainen. :) Eteenpäin ei siis oikein pääse muuta kuin vahingossa.

Sitten imetyskin on loppumassa. Poika ei kerta kaikkiaan suostu enää ottamaan tissiä muuta kuin yöllä ja joskus päikkäreiltä herätessään kun on vielä vähän nukuksissa. Muuten menee huutamiseksi ja reuhtomiseksi. Eikä sitä maitoa siis enää kauhean paljoa tule, yön yli useimmiten vielä pärjätään. Kai se kroppakin sopeutuu tilanteeseen ja sitä maitoa tulee eniten ilta-yöaikaan. Mutta nyt mua sitten ahdistaa kun tissit näyttää patalapuilta. :D Ennen normaalit b-kupit venyi d-kokoon ja nyt sit ne on ihan karseet nahkapussit. Palautuukohan nuo enää koskaan...?
 
Viimeksi muokattu:
Tervehdys pitkästä aikaa! Kiva lueskella kuulumisia, mutta olen laiska kirjoittelemaan...

Tänään tulee neidillä 6kk täyteen. Iloinen tyttö on. Kääntyilee ympäri, pakittaa mahallaan ja konttausasentoon nousee. Joskus vahingossa vähän liikkuu ryömien eteenpäin. Ihana seurata kehitystä.

Rintamaitoa on riittänyt ja täysimetystä jatkoin nyt 6kk saakka. Nyt sitten pitäs alkaa keitteleen tytölle ruokaa. Bataatilla meinasin aloittaa.

Meillä nukutaan hyvin. 1-3 herätystä yössä vähän riippuen yön pituudestakin, pääsääntöisesti 1 syöttö on riittänyt. Päivällä 2-3 päikkärit, 40min-5h pituudeltaan. Puolenpäivän aikaan pihalla pitkät päikkärit, lyhyitä sitten aamupäivällä ja tarv illalla.

Mitenkäs muilla äideillä töihin paluu painaa päälle? Minä aloitan työt vanhempainvapaan jälkeen, mutta tyttö jää kotiin hoitoon ainakin vuoden loppuun saakka. Itseä vähän ahdistaa jättää tyttöä vaikka tiedän että tulee saamaan hyvän hoidon. Toisaalta taas on mukava palata töihin ja siitäkin on vähän huono omatunto. Onneksi on vielä aikaa ennen kuin työt alkaa.
 
leijonamama meillä ei vatsanväänteitä tullut, ainoastaan ekalla antokerralla tuli niitä punaisia näppyjä suun ympärille. Luin että ei oo vaarallisia kuotenkaan. Nyt kukkakaalista ei tullut mitään, tosin tyttö ei oikein tykännyt siitä ja oli naama mutrulla :) aion kuitenkin sinnikkäästi antaa kukkakaalia. Olen porkkanoista ja kukkakaalista tehnyt soseen ja pakastanut sellaisia nappeja silikonimuotissa ja sitten minigrip pusseihin. Sunnuntaina aloitellaan mustikka sitten. Joka viides/kuuden päivä aloitan uuden ruoka-aineen. Ensimmäisellä kerralla annan muutaman teelusikallisen ja muuten annan syödä niin paljon kun haluaa. Ajattelin itse olla antamatta bataattia, jotenkin se on itsellekin niin vieras ruoka-aine että koen hassukso että antaisin sitä lapselle.

töihinpaluusta palaan oman mielenterveyteni takia syyskuun alusta töihin. Mieheni yllätti ja jää kotiin hoitamaan tyttöä. Ideaalista olisi, että tyttö aloittaisi päivähoidon vuodenvaihteessa kevennetysti.

Mites muilla, onko lapsellasi lähipiirissä hoitajia? olen itse tosi pettynyt lähipiiriini, ainoastaan äitini on hoitanut lastani. Häneen luotan ja lisäksi tytön kummitäti pystyisi hoitamaan häntä. Miehen puolelta ei ole ketään kelvollisia eikä vapaaehtoisia. Ollaan koitettu patistaa miehen puolen sukulaisia tekemään enemmän tuttavuutta lapseemme, mutta siellä oikein kukaan ei osaa olla luontevasti lapsen kanssa ja lapsi on alkanut vierastamaan heitä. On vaan tosi ikävää kun avut ovat niin vähissä, vaikka lähellä ovatkin... Kaikki tietenkin olivat vapaaehtoisia lapsenvahteja ennen kun tyttö syntyi...

Tyttö on alkanut liikkumaan siinä määrin että asunnon laittaminen lapsiystävälliseksi on ajankohtaista. Tuo liikkumisen lisääntyminen on myös aiheuttanut levottomuutta öissä ja ei meinaa haluta nukahtaa päikkäreille tms.

Annatteko lapsille jo kraanavettä? Kuinka kauan tutit ja pullot on keitettävä?

Luna ja mysteeritytsy 5 kk 2 vkoa
 
Töihin paluusta Mun olis tarkoitus olla poikien kanssa kotona syksyyn 2015 asti. Ensi keväänä alan katsella työpaikkoja ja jos joku oikein houkutteleva paikka tulee auki, niin pakko hakea, kun niitä tulee niin harvakseltaan. Mun entinen työpaikka (johon ei ole tällä hetkellä työsopimusta, mutta jossa vois mahdollisesti töitä olla) on toisella paikkakunnalla ja pitkien työmatkojen takia en sinne haluaisi palata. Uusi työpaikka pitäisi siis löytää, mikä tuo vähän epävarmuutta elämään. Taloudellisesti tulee varmasti tiukkaa hoitovapaalla, kun miehelläkään ei ole mikään huippu palkka, mutta uskon, että pärjätään. Ollaan ennenkin pärjätty. Ja kun vuokralla asutaan, niin isot asuntovelatkaan ei paina (vielä) niskassa.

Meidän lähipiiristä löytyy hoitajia, kun molemmat isovanhemmat ja mun kolmesta siskosta kaksi asuu samalla paikkakunnalla, mutta vielä en ole vauvaa kauheasti hoitoon laittanut, kun on ollut niin tississä kiinni, kun ei tuttipulloa eikä tuttia huoli. Ilman vauvaa olen päässyt lähinnä ruokakauppaan tai esikoisen kanssa puistoon, kun isi on ollut vauvan kanssa kotona. Nyt kun soseet tekee kauppaansa suht hyvin, aion uskaltautua tänään parturiin ja mun äiti jää vauvan kanssa ja esikoinen on toisilla isovanhemmilla. Tämä onkin pisin aika kolmeen kuukauteen (edellisen parturikeikan jälkeen ;) ) mitä oon erossa vauvasta. Arkea helpottaa tosin se, että esikoinen on välillä kylässä tai yökylässä jommalla kummalla isovanhemmista. Luna85 On kyllä tosi harmillista, jos miehen puolen sukulaiset eivät ole avuksi vaikka lähellä asuvatkin. Älä kuitenkaan anna periksi. Ehkäpä he innostuvat auttamaan, kun vauva vähän kasvaa ja hänen kanssaan on helpompi olla, kun voi yhdessä tehdä enemmän juttuja. Mutta edellyttäähän se, että lasta ovat säännöllisesti nähneet ja tulleet tutuksi, ettei pikkuinen vierasta.
 
Teillä on isoja lapsia monilla! Meidän 5kk (täytti viime viikolla) on ainoastaan 63cm/6170g! Neiti on tosi etevä ja ketterä, ainakin äidin mielestä :D Neiti kääntyy, nostaa vatsallaan yläkropan suorien käsien varaan, nostaa pyllyä vatsallaan ollessa, yrittää konttausasentoon, ryömii pieniä matkoja ja seurustelee hirmusesti. Ja on todella tarkka siitä, kuka hänet syliin ottaa, jutella saa kuitenkin lähes kaikki. Kaikki muut, paitsi henkilöt, joilla on tummanruskeat silmät :D Sitten hän osaa kiukulla vaatia tavaroita takaisin käteen. Esim nappasi kahvipöydästä servetin ja imeskeli sitä. Otin sen pois, kiukku, aanoin takaisin, rauhoittui. Toistin pari kertaa ja totesin, että syö sitten :D
Luna vähin olen antanut kraanavettä. Pullot ja lusikat olen keittänyt edelleen.

ja kuka ikinä niistä punaisista näpyistä puhuikaan: olemme käyneet perheryhmässä, jossa on yhteensä kuusi vauvaa. Jokainen heistä oli saanut suun ympärille punaisia näppyjä kiinteiden aloituksen yhteydessä. Sillä kyselin siellä, kun itse kans säikähdin, että on allergiaa. Terkka sanoi, että jos on allergiaa niin yleensä ärtyy entisestään jos antaa samaa ruokaa uudelleen ja reagoi muuallakin kuin suun ympärillä. Noh, sellasta ei onneksi ole ollut. Olen kiinnittänyt enemmän huomiota kasvojen pesuun ruokailun jälkeen ja laittanut välillä bepanthenia.

Minä en varmaankaan tänä vuonna vielä töihin mene. Näin ollaan puhuttu miehen kanssa. Anoppi tarjoutu alkamaan ensi keväänä puolikkaalle päivälle töissä niin voisin itsekkin tehdä puolikasta ja hoitaa vuorotellen neitiä. Saas nähhä. Olen ehkä hullu, mutta tuntuu, että taidan kieltäytyä.

Öitä meillä on nukuttu kyllä melko huonosti viime aikoina. Kahden kuukauden iässä saattoi nukkua 7-8 tuntia ennenkuin heräsi syömään. Viime yönä herättiin tyyliin 5 kertaa! Ei ole kiinteiden aloitus ainakaan vielä pidentänyt yöunia :/ toivottavasti pian.

Miramei & neito 5kk
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä