Hei kaikille pitkästä aikaa:wave:
En ole pitkään aikaan käynyt kirjottelemassa täällä,mutta mielessä on ollut että pitäs päivittää tänne kuulumisia.
Meillä pikkuneiti oli 6kk neuvolassa 6430g ja 67cm
Kiinteät alotettiin 6kk täysimetyksen jälkeen sormiruualla jota meni ensin hirmusen vähän,mutta nyt jo vähän enemmän.Soseita oon antanut myös välillä koska kun höyrytän satsin bataattia,parsakaalta,porkkanaa yms. ja keitän esim.lihaa,on helppo soseuttaa lihan joukkoon sormiruokailusta yli jääneet kasvikset ja antaa niitä sitten seuraavana päivänä soseen muodossa.Yhdesti olen tehnyt murekettakin höyrystimessä jota vauva käsin söi,mutta vähän pelottaa tuo kalan,kanan ja lihan sormilla syöminen...se kun on yleensä kuivempaa ruokaa kuin kasvikset ja jääkin ehkä helpommin kurkkuun kiinni.Miten(millain valmistettuna ja pieninä paloinako?) te muut sormiruuan antajat annatte kalaa,kanaa tai lihaa?
Sormiruokana meillä on syöty tähän mennessä banaania,maissinaksuja,bataattia,porkkanaa,parsakaalia,kukkakaalia,kananmunaa,ohuita kurkkutikkuja,päärynää ja ainakin sitä mureketta.
Soseena oon sitten antanut myös kalaa,kanaa ja lihaa.
Sopista tykkää kovasti,varsinkin mustikkasoppa on lempparia mutta myös mansikkasoppa meni suusta alas
lappapuurosta myös tykkäsi kun lisäsin vähän enempi sokeria.Ensin laitoin selvästi liian vähän kun tyttö niin nyrpisteli.
Aamuin illoin syö samaa puuroa(kaura)kuin me muutkin,mutta suolattomana.Tosi ihana kun sormiruokia syöneenä ei tollanen vähän paksumpi puurokaan saa yökkimään vaan vetelee lautasellisen usein hyvällä ruokahalulla
Sormiruokailu on musta ollut tosi mukavaa kun tyttö syö itse ja minäkin voin siinä samalla ruokailla,mutta onhan siinä kauhea vahtiminen ettei työnnä ruokaa liikaa suuhun tai tukehu mihinkään...eipä silti oo yleensä tarvinnut tytön syöntiin mitenkään puuttua kun hienosti sylkee liian isot makupalat pois ja kun nyt jo istuu syöttötuolissa niin hienosti selkä suorana niin ei tarvi asentoakaan seurata.
Rintamaito on silti kyllä pääasiallinen ruoka ja monesti varsinkin väsyneenä ei jaksa syödä muuta kuin rintaa.
Kiinteiden alotuksen myötä yöt meni rauhattomimmiksi :| Aijemmin meillä nukuttiin usein koko yö tai syötiin vain kerran,mutta nyt omaan sänkyyn nukahtaminen ei onnistu vaan nukahtaa rinnalle ja saattaa herätä monta kertaa yöllä syömään.Tutti ei kelpaa enää ollenkaan joten minä olen tuttina.
Yksi sulonen hammas on alas tullut joten kovasti toivoin että yöt rauhottus hampaan tulon jälkeen mutta ei ainakaan vielä oo tullut helpotusta niihin.
Päikkäreitä nukkuu yhä vain yhdet noin 4-5tuntia ulkona
Uusia taitojakin on kovasti opittu.Ensin oppi ryömimään ja lähes heti perään nousi kontalleen ja nyt yrittää kovasti myös kontata.Istuminen onnistuu jotenkuten hetken,mutta ei voi yksin jättää koska kaatuilee joka suuntaan.
Äitin pieni on kyllä niin kovasti kasvanut ja kehittynyt tämän 7kk aikana :heart:
Tyytyväinen tyttö on edelleen,mutta vaativampi kuin pienempänä siinämielessä että haluaa olla siellä missä muutkin.Jos poistun eri huoneeseen niin leikit ei kiinnostakkaan mutta kun tulen viereen lelut kiinnostaa taas kovasti tai sitten mönkii minun jalkoihin kiehnäämään.
Vauvauinnissa ollaan käyty joka ikinen kerta ja oon tykännyt aivan älyttömästi.Alussa vauvakin selvästi nautti mutta sitten tuli arka vaihe jolloin sukeltaminen itketti ja suihkussa käynti myös.Ollan edetty niissä hitaasti ja nyt meneekin jo tosi kivasti eikä enään itketä.
Marlin: ootteko te lopettaneet uinnin kun teitä ei oo näkynyt? Monesti on ollut mielessä että pitäs tulla tänne kysymään että mihin ootte hävinnyt =) Oli kyllä mukava tavata siellä vauvauinnissa.
Mitähän sitä vielä kertos...vauvakuumetta ei oo isommin ainakaan vielä puskenut päälle ja tuntuu ihan kamalalle kirjottaakkin näin mutta toivon ettei enään puskekkaan.Aina aijemmin se on tullut vahvana ainakin ennen vauvan 1v päivää,mutta nyt tuntuu että lapset vois olla tässä? ..ehkä... Ainakin nyt on olo että haluan antaa kaiken aikani näille lapsillemme jota olemme saaneet :heart: ja toki pelottaa sekin että jos seuraavalla lapsella ei kaikki oliskaan hyvin kun viisi tervettä lasta olemme jo saaneet.Tuntuu että ei voi ottaa "riskiä" kertaakaan enään,että pystyy hoitaan nämä lapset joita jo on.Ja onhan tämä ajan riittäminen viidenkin kanssa jo aikamoista.Tuntuu että päivät loppuu kesken.On harrastuksia kaikilla viidellä(vauvalla vaan vauvauinti ja kotihoidossa olevilla 3v ja 6vuotiaalla kerho ja isommalla jalkapallo ja kolulaisilla kuvataidekoulu+isommalla koulun kuoro)ja sitten tämä normaali arjen pyöritys.Seitsemän hengen perheen pyykkihuolto on jo oma hommansa(selvästikkään en oo hyvä siinä kun pyykkivuori kasvaa jatkuvasti vaikka kone pyörii monta kertaa päivässä
) ja ruuan laitto myöskin monta kertaa päivässä.
Oon ottanut tavoitteeksi että lapsille luetaan joka ilta iltasatu ja samalla jutustelen jokaisen kanssa erikseen,mutta muuten varsinkin isommat voi jäädä vähän vähemmälle huomiolle päivisin kun touhuavat omia juttujaan ja minä huolehin pienimmistä,mutta kun vauva kasvaa niin tulee varmasti tehtyä isompien tyttöjen kans jo enempi kaikkia tyttöjen juttuja.
Mutta siis tällä hetkellä tuntuu ettei enään vauvaa meille,mutta oon ihan varma että joudun jossain välissä tekeen kauheen surutyön sen vuoksi ettei meillä tuu enään olemaan vauvaa kunhan tämä pieni kasvaa enkä saa kokea raskautta enää koskaan.
Mutta nyt on tämä hetki ja meidän nuorimmainen on vielä niin pieni ja nautin vauvanhoidosta älyttömästi :heart:
Sen tiedän että melkonen lellikki tästä vauvasta mahtaa tulla kun koko perhe lellii tyttöä
Isosiskot tulee heti aamusta höpöttämään vauvalle ja 3v syöksyy heti hoitamaan jos vauva vähän inahtaa ja 6v joka aijemmin puhu poikavauvasta on kyllä kierretty ihan vauvan pikkusormen ympärille
Yhessä vaiheesse ei jaksanut vauvaa paljon hoidella,mutta nyt kun vauva väläyttää ihania hymyjään hoitajilleen,on 6v myös innokkaana hoitamassa.
Moniko on käynyt ulkomailla vauvan kanssa ja miten on mennyt?
Meillä ollut reissu pitkään haaveissa ja nyt näyttäs että ensi kesänä ehkä päästäs reissuun
Kolmen muksun kans kanarian 2viikon matka meni kuin unelma mutta saa nähä miten viiden muksun kanssa
rakkaudesta äiti ja syyskuun prinsessa 7kk :heart: