Lokakuun lapset 2013

Ihana pakkaspäivää kaikille! Tai no ainakin joka tykkää.. Meillä ei meinata nukkua sisällä ei sit millään.. joten minun puolesta voisi jo alkaa lauhtua :/

Kiinteitä en meinaa vielä aloittaa, jos paino on pysynyt käyrillä. Ensi viikolla on neuvola joten sitten selviää. Aikaisemmin olen aloittanut jo 4kk iässä, koska ei ole oma maito riittänyt ja pojat olleet osittain tai kokonaan korvikkeella. Nyt tuntuu oma maito vielä riittävän neitin tarpeisiin. Perunalla olen aloitellut ja sitten porkanaa ja kukkakaalia ym. Puurot vasta 5kk iässä.

Meillä mennyt yöt levottomiksi.. En tiedä tekeekö jo hampaita vai liikkumaan opetteluko sen tekee.. Mahalleen neiti on kääntynyt jo kk verran.. ja nyt kova halu olisi jo eteenpäin :) Noh eiköhän tuo joskus tasoitu..

Rota rokotteesta tuli ilmavaivoja ja löysemmät ulosteet, mutta ei kuitenkaan kitissyt enempää.. Muista rokotteista tuli pientä lämpöä pari pv..

No se tällä erää.. taas mentävä :)

muumimamma-81 ja neiti kohta 4kk
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa. Tuo meidän tytsy ei nuku kunnolla päiväunia, joten en ole päässyt koneelle pitkään aikaan. Nyt on nukkunut ihme kyllä jo 45 minuuttia putkeen, joten ehkä vähän kerkiää kuulumisia kertoa.

Meillä oli viikko sitten 3 kk neuvola. Tytsy oli 6150 g ja 63 cm. Rokotteet otti kuin nainen, eli itki kun pistettiin, mutta mitä sitä turhaan sen enempää huutamaan :LOL: Parin minuutin päästä jo flirttaili täysillä neuvolan tädille. Rotasta ei ole tullut kuin muutamana päivänä pari ylimääräistä kakkaa, jotka ovat olleet vähän löysempiä.

Miulle laitettiin eilen hormoonikierukka, päädyttiin tähän ehkäisyyn, kun pillerit ei sovi ja uutta vauvaa ei meille enää toivottavasti tule. Eipähän tarvii viiteen vuoteen miettiä ehkäisyasioita, ja toivottavasti auttaa myös mun runsaisiin kuukautisiin helpottavasti.

Mä olin jo kerennyt haaveilemaan ulkomaanreissusta huhtikuulle, mutta koska MPR-rokotteen voi antaa aikaisintaan vasta puoli vuotiaalle, niin venynee mahdollinen reissu toukokuun puolelle. Ilman tuhkarokkosuojaa en uskalla matkustaa Kanarialle tai Kreikkaan, kun kyseistä rokkoa siellä kuitenkin esiintyy.

Tytsy ei ole vielä suostunut kääntymään (kerran on päässyt ihan omin avuin kyljelleen asti), mutta mahallaan ollessaan haluaisi kyllä kovasti eteen päin. Mangustia on leikitty jo reilu kuukausi, eli mahallaan ollessaan pää on pystyssä koko ajan ja todella korkeella. Äippälaatikosta muutti joulun jälkeen pinnikseen nukkumaan, eikä vaikuttanut uniin millään tavalla. Nyt olisi tarkoitus laittaa vauva esikoisen huoneeseen nukkumaan lähiaikoina, että miekin saisin unta - hän pitää niin kovaa meteliä nukkuessaan, ja mä herään joka äännähdykseen. Saisivat sitten yhdessä kuorsata siellä isoveli ja pikkusisko :LOL: Vauvauinti on alkamassa sunnuntaina.

Imetys on multa loppunut jo siis kuukausi sitten, ja alettiin antamaan viime viikonloppuna velliä iltamaidon osana. Tähän asti kun tytsy on nukkunut koko yön, niin alkoi heräilemään neljän aikoihin yöllä syömään. En halunnut totuttaa yöpalveluihin, joten siksi annettiin velliä. Kiinteät aloitetaan noin 4 kk iässä. Ensiksi varmaankin maissisosetta, sitten kukkakaalia tai porkkanaa, ja siitä sitten vielä yksi tai kaksi kasvista ennen kuin mennään hillojen puolelle. Puuro sitten vähän yli viis kuukautisena. Sormiruokaa annetaan heti kun vaikuttaa siltä, että pysyy istumassa itsekseen. Siihen tuskin kauaa menee, kun sylissäkään ei suostu tällä hetkellä olemaan makuuasennossa ollenkaan, vaan väkisin punnertaa itsensä istuma-asentoon.

clearbrook ja pikkusisko 3 kk 8 pv
 
taco samaa oon itse pohtinut. Olen reissua varten hankkinut kantorepun, varmaan lentokentällä on ainakin kätsä. Sitte lennolle vaan hoitolaukkukamat mukaan, vaihtovaatteeita parit, vaippoja, wipeseja, muovipusseja, käsidesiä, itselle vettä reilusti ja vauvalle joku vanupuku koneeseen. Muuten otan mulaan vaunut, panadolia, talkkia, normivaatteita, arskat, hellehattua ja öitä varten lämpöstä vaatetta. Siellähän ei keskuslämmitystä ole eli voi olla tosi kalseeta jos huono tuuri käy. Lisäks tietty d-tipat, maitohapot ja perusvoide. Vakuutukset oon tarkastanut että on kunnossa. Ollaan lentämässä norwegianilla ja niiltä ei saa niitä vaunupusseja. Meen edellisenä iltana tutkailemaan josko sais ostettu joltain muulta lentoyhtiöltä. Niin ja teippiä tuota pussia varten. Lisäksi käsipelillä toimiva rintapumppu ja pari pulloa. Ajattelin jos tulee sellainen tilanne ettei voi imettää jossain, niin käy itse pumppailemassa ja sitten pullosta. Siellä kun kuitenkin on liikenteessä enemmän kun mitä täällä. Tileeko muuta mieleen?
 
Luna, hyvän listan oot tehnyt :) toi rintapumppu oli kyllä hyvä idea, taidanpa ottaa senkin mukaan. Noiden lisäksi ajattelin vielä ottaa keittosuolatippoja + niistäjän, kun pienellä menee nenä niin herkästi tukkoon. Ja tutteja muutama mukaan että on puhdas tutti aina varalla. Tilasin myös kelalta vauvallekin eurooppalaisen sairaanhoitokortin.

Ainakin Hki-Vantaalla joku Travel services tai vastaava myy vaunuille suojapusseja 5e hintaan. Ja jostakin voi vuokrata sellasia suojalaukkuja vaunuille. Ajateltiin ostaa tuollanen pussi ja säilyttää se sitten paluumatkaa varten.

Huh kun alkaa matkakuume nousta! On tää vähän toista noiden pienten kanssa matkustaa mutta yritän olla stressaamatta liikoja :D
 
Hellurei ja hellät tunteekaikille :) en ookkaa iha just köyny täällä, johtuen kaikesta mahdollisesta.. Nati on reilun 3kk ja rokotukset saatiin edellisellä nvla reissulla, huuto tuli ja nyt on taas valvottu siitä lähtien joka yö.. tai nukkuu tuo yhteen saakka mutta sitten se nukkuminen on tosi katkonaista.. noin oli viimeksikin, täytyy kokeilla jos taas venyttäis nukkumaan menoa.. viimeksi auttoi saamaan nukkumiset takas raiteilleen,

Muuten meillä menee kivasti. Korvikkeella mennään, välillä velliä kyytipojaksi kun tuuppaa heräilemään päiväuniltaan kesken kun nälkä yllättää. Kasvua on aika rajusti tullut, jos yntymä mitat oli 4022grammaa ja 52cm niiviime neuvolassa oli 6920grammaa ja 62cm. Kiinteitä en ole vielä alottanu enkä meinaakkaan ihan vielä alotella, pärjätään hyvin maitovellillä. Kääntyillään kyljelleen ja kovasti opiskellaan ympäri kääntymistä. En usko että kestää enää kauaa. Tuossa nyt pääsääntöisesti kuulumisia, hyvin menee siis!mamma tosin kaipais vähä unta pikku hiljaa.. :)

Piti tähän loppuun lisäillä kun siis mä en ottanut mitään ehkäisyä itselleni johtuen siis aiemmista ongelmista niiden kanssa joten nyt sitten tämä on aiheuttanut pään vaivaa että mahtaako olla pikku kakkonen tulossa kun ei ole kuukautisia kuulunt eikä näkynyt..testi tosin negaa (onneksi!) Joten hiukka huono uskoinen olen että olisi mutta ei kai tuota tiiä ennenku menkat alkaa. En oo imettäny varmaan kuukauteen enää... täytyyvarmaan testailla jossainvaiheessa lisää jos ei ala kuulua.... :eek:
 
Viimeksi muokattu:
taco kiitos vinkistä sen vaunupussin hankkimisen kanssa! Meen pe ostamaan sellaisen sieltä. Niistäjä ja keittosuolat check :D sit mietin sellaista, että kun vaunuissa on ilmakumipyörät, niin ajattelin hommata varmuuden vuoksi niitä mukaan kans. Ja täytyy muistaa tyhjentää renkaat ennen koneeseen laittoa, ainakin vähän lödömmäks. Tässä oon tyystin unohtanut kyllä itseni ja mtä itse tarvin...

Meillä oli 3kk neuvola ja mitat 62,5cm ja 7260g. Maitoa multa tulee vaikka muille jakaa! Meillä on taisteltu vauvan vatsavaivojen kanssa tässä, aloitin cuplattomat joulukuun alussa ja diflatylin viikko sitten. Cuplaton poistaa pahimman terän huudolta. Disflatyl taas aluksi toimi kuin enkeli, itku loppui siihen paikkaan... Kunnes muutaman päivän sitä annettuani vauvalla alkoi lääke ilmeisesti ummettaa ja sitten huudettiin sitä. Lisäksi ummetuksen aikaan kaikki ruoka tuli ylös puklana. Nyt mennään kolmatta päivää ilman mitään ja vaikuttais että vatsavaivat ovat hellittäneet... Sormet ristissä et niin olis.

vauvan rytmistä meillä on kaksi asiaa missä on rytmiä. Päivisin vauva on yleensä hereillä 2-3 tuntia, jonka jälkeen nukkuu ainakin 45min. Meillä se yksi unisykli on tasan tuon. Toinen rutiininen asia on että yöunille käydään 22-24 välillä ja heräillään vastaavasti 10-12. Itse olen kiitollinen siitä että aamupäivisin nukutaan, on nimittäin mies töissä silloin ja siten aika vauvan kanssa kahdestaan on lyhyempi. Oikeastaan kolmaskin rytmi löytyy ja se on ulkoilu klo 14 aikoihin, jolloin vauva nukkuu ainakin 2 tuntia, noilta päikkäreiltä herätän aina. En pysty nukuttamaan vaunuissa ulkona koska meillä löydy paikkaa mihin myös näkisi, joten unia jatketaan kodinhoitohuoneessa vaunuissa tuon ulkoilun jälkeen. Kyseinen huone on talvisin todella kylmä ja uni näyttää maittavan siellä!

Meillä on käännytty mahalta selälle, mutta selältään ei tajua kylelleen edes nousta. Hmph. Noh, me jatketaan harjoituksia kohtta siellä lämpimässä!

Luna ja tyttöotus 3kk7pv
 
Onpa hyvä, kun täällä on noista reissuasioista juteltu. Meillä on kans matka suunnitelmissa, mutta vasta syksyksi. Norwegianilla lennetään, joten hyvä tietää, että vaunupussit pitää hankkia muualta. Onkohan niitä tuplavaunuille kans?

Viikko sitten oli pojan 3 kk neuvola ja mitat oli 6975 g ja 61,8 cm. Rokotuksia ei saatu vielä, kun poika oli sen verran kröhäinen. Maanantaina käytiin korvien jälkitarkastuksessa ja kappas vain, pojalla oli taas molemmat korvat tulehtunu. ARGH!! :( Nyt hänellä on siis jo toinen antibioottikuuri menossa. TOSI kurjaa, jos hänellä alkaa korvakierre jo näin pienenä!! Isoveljellänsä kun oli ensimmäinen korvatulehdus vasta 2,5 vuotiaana.

Vauvan rytmistä Jotain pieniä viitteitä rytmistä on jo olemassa, vaikka mikään ei ole vielä kellontarkkaa. Poitsu herää yleensä 7-9 (riippuen siitä herättääkö isoveli hänet aiemmin vai saako nukkua rauhassa myöhempään). Aamuisin on 1,5 h hereillä ja ottaa sitten ekat päikkärit. Muuten saattaa olla hereillä 1,5-3 h riippuen siitä, ollaanko kotona vai jossain liesussa. Päivällä vauva nukkuu yhdet pidemmät (1,5-3 h) päikkärit ja muut on sitten lyhyempiä. Iltaunille hän menee 21-22.

Marni ja boitsu 3,5 kk
 
Onpas aika hurahtanut taas niin ettei ole tullut tänne kirjoiteltua. Meillä poika on sairastunut elämänsä ekaan flunssaan ja on kyllä vähän raukkaparka inhottavan limaisen yskänsä kanssa. Nenästä puhaltelee komeita räkäkuplia tuon tuosta. :) Kuumetta ei onneksi ainakaan vielä ole ja melko hyväntuulisena on pysynyt. Yöksi olen antanut Panadolia ettei tarvitse mahdollisten särkyjen vuoksi valvoskella.

3 kk neuvola oli reilu viikko sitten. Mitat oli 65 cm ja 7,8 kg, hyvin kasvaa omalla käyrällään. Osaimetän edelleen, korviketta menee vaihtelevasti 100-400 ml vuorokaudessa. Maidon tulossa on suuria eroja jostain syystä. Joinakin päivinä maito nousee ihan itsestään ja joinakin päivinä sitä ei tule millään ja poika huutaa nälkäänsä ja on pakko antaa pullosta. No, pääasia että saa vatsansa täyteen edes jotenkin.

Meillä on sen verran rytmiä että yöt on nukkunut suht hyvin yhdellä tai kahdella syötöllä ja päivällä nukkuu kolmet päikkärit, yhdet pitemmät iltapäivällä ja lyhyemmät sitten aamulla ja illalla. Nyt tosin on kahtena yönä ollut sellaista että on herännyt syömään, mutta ei olekaan nukahtanut vaan jäänyt hereille kukkumaan ja jutustelemaan. Se on vähän raskasta kun poika juttelee niin kovaan ääneen että kukaan ei saa nukuttua, ja miehen ja esikoisen pitää kuitenkin aamulla jaksaa nousta töihin ja hoitoon. En oikein tiedä mikä tuohon auttaisi, ehkä vain aika. Itse en kuitenkaan vauvan kanssa yöllä seurustele, suoritan pakolliset hoitotoimenpiteet jos jotain pitää hoitaa, ja annan toisen mölistä itsekseen mahdollisimman hämärässä valaistuksessa.

Muuten meillä kaikki hyvin, kova flunssa vaan tosiaan piinannut koko perhettä jo pitkän aikaa ja nyt sitten pienimmäinen sairastui. Onneksi itsellä alkaa olemaan pahin takanapäin.

Sellainen tuli vielä mieleen, että meidän poika on aika herkkä ympäristön vaihdoksille. Teidän muiden matkapuheita lueskellessa kauhistelin että meillä ei voida ongelmitta mennä edes parin kilometrin päähän isovanhemmille ja usein esim. omassa kotona yläkertaan meneminen tai esikoisen huoneessa ajan viettäminen ovat liian isoja muutoksia pikkumiehelle, joka on tottunut viettämään päivänsä "tuvassa" eli meidän olohuone-keittiöyhdistelmässä. Pariksi tunniksi kyläilemään meno sekoittaa pojan pasmat niin että huutaa vaan eikä pysty oikein syömään eikä nukkumaan, ja kun tullaan kotiin niin rauhoittuu. Isovanhempien luona on yksi paikka missä pystyy rauhoittumaan ja se on yksi vierassänky koska siinä on makuutettu ja suoritettu hoitotoimenpiteitä monta kertaa, vaipanvaihtoa jne. Poika kokee sängyn kai jotenkin turvalliseksi ja tutuksi paikaksi. Muuten on helposti levoton ja itkuinen. Samoin jos ihmisiä on paljon ja ääniä ja meteliä, niin se myös hermostuttaa, kotona kun ei päivisin ole mitään ääniä. En kuuntele radiota eikä tv ole päällä koskaan, niin ei ole oikein tottunut ääniin.

Täytyy varmaan alkaa totuttamaan pikkuhiljaa ihmisten ilmoilla oloon. :)
 
Viimeksi muokattu:
Uutisia teillekin, se mun aiempi viesti hävis johonki bittimaailmaan.

Tosiaan ipanalle tulee kohta4kk, ja syksyllä siitä tulee näillä näkymin isoveli.. :) kun toivun tästä hämmennyksen, shokin ja järkytyksen sekoituksesta nii kirjottelen enemmän. Nyt alan ihmettelemään tuleeko tästä oksentamista vai ei. :$ ainaki nälkä on jotai iha jäätävää.. ja oksettaa. Samat vaivat ku aiemminki oli.. :)

Addoda, Natiainen ja uusin tulokas:)
 
Addoda oi onnea mahdottomasti!! :heart: Ihanaa että lapsille tulee noin pieni ikäero, vaikka varmaan raskastakin voi välillä olla kahden pikkuisen kanssa. Mutta vaikka raskasta olisi niin pieni ikäero palkitsee sitten myöhemmin. :) Toivottavasti selviät suuremmitta oksenteluitta.

Mullakin jostain kumman syystä on vauvakuume vaikka tiedän että kolmatta meille ei tule. Jotenkin tuntuu kummalliselta luopua nyt kaikista niistä vauvatavaroista joita ei enää tarvita, pienistä vastasyntyneen vaatteista, doppler-kuuntelulaitteen olen myynyt pois, parin kuukauden päästä saa siirtyä jo sitteristä syöttötuoliin pönöttämään jne. Vähän haikeaa se on kun tätä toista on turhaan odoteltu niin kauan ja nyt kun se on saatu ja homma ikäänkuin paketissa, niin nyt alkaa sitten se vauva-ajasta luopumisprosessi. Vaikkei herra ole vielä edes neljää kuukautta. :D

Meillä käännytään jo sujuvasti vatsalleen ja selälleen kääntyminen on työn alla kovan kiukun saattelemana. Pukemisesta onkin tullut vähän haastavaa kun poika pyrkii kääntymään joka vaatekappaleen välillä mahalleen ja kokoajan saa vääntää takaisin kun tykkää vaan venkoilla ja kiemurrella makuulla ollessaan. Ja maitoa menee nyt pullosta enemmän kuin koskaan, ruokahalu on kasvanut herralla äkisti ihan hillittömäksi eikä mun oma maito enää riitä mihinkään vaikka kuinka olen yrittänyt imettää. Öisin pärjää vielä imetyksellä mutta päivällä kiukkuaa vaan nälkäisenä jos ei saa pullosta lisäksi. En tiedä onko tuolla liikkumisharjoittelulla osuutta asiaan vai onko nyt joku kasvukausi menossa vai mistä on kyse. Kohta aletaan kuitenkin maistelemaan soseita, mut ei ihan vielä.

Leijonamama ja pikkuveli 3 kk 3 vk
 
Addoda onnea onnea! :D Teidän huushollissa on sitten vipinää tulevaisuudessa ;) Ihan samaa minäkin ajattelen kuin Leijonamama että alkuun kahden pienen kanssa on työtä mutta se kaikki palkitaan sitten myöhemmin kun lapsista on paljon seuraa toisilleen. Meillä esikoinen oli 10kk kun aloin odottaa toista lasta ja nämä tytöt leikkivät koko ajan yhdessä niin että minä saan tehdä omia hommiani rauhassa sekä hoitaa vauvaa =)

Meillä arki sujuu normi rataa. Poika vaan ei ole kasvanut tarpeeksi. Täysimetyksellä on oltu, mutta ilmeisesti se että mies on aina töissä tai raksalla ja minä yksin kolmen lapsen kanssa on verottanut sen verran että maitoa ei tahdo enää tulla tarpeeksi. Nyt sitten oon antanut korviketta lisäksi jotta saatais tuo paino nousemaan. Viikon välein on punnituksia, mutta muuten vähän hankala arvioida tuota oman maidon riittävyyttä kun poika on kuitenkin aina perustyytyväinen eikä ihmeemmin ilmottele vaikka ei ole ruokaa tarpeeksi saanut. Kovasti vain odottelen että meidän talo olis valmis ja päästäis muuttamaan. Ei välttämättä niinkään muuton takia, vaan ihan sen vuoksi että arki normalisoituisi ja miehellä olis taas vapaa-aikaa mitä viettää meidän kanssa..

=)
 
Oi, Addodalle onnea! :)

Täällä kans vauvakuume nostaa aina välillä päätään. Mutta vielä ei ole neljännen aika. Syksyllä jatkuu koulu, ja vuoden päästä keväällä valmistun, joten sinne asti ainakin pitää odottaa ennen ku ruvetaan edes yrittään.

Poika täytti maanantaina 4kk, ja ti käytiin neuvolassa. Kovasti sai kehuja, ja herra oli yhtä hymyä vaan, kuten yleensäkin. Pituutta on jo 65cm ja painoa 7190g. Huutaa ainoastaan sillon ku on jo yliväsynyt, eikä millään malttas antaa unelle periksi. Vielä ei selältä mahalleen käänny. Esikoinen oli 3½kk kun rupes kääntyyn, mutta keskimmäinen oli vasta 5kk. Harmi kun tässä oli niitä kovia pakkasia, ja ei voinut poikaa nukuttaa ulkona, niin nyt sitten ei enään oikein ulkona nuku. Aikasemmin nukku n.4t, mutta nyt nukkuu maks. 2t. Yötkin rupes meneen ilman syöttöjä tuossa joulun aikaan, mutta nyt poika on taas kolmisen viikkoa syöny öisin 2-3 kertaa.

dita Meillä vanhemmilla lapsilla on 1½v ikäeroa, ja he kyllä tappelee usein :D Että oot onnellisessa tilanteessa jos tytöt leikkii sulassa sovussa. Meillä on tyttö ja poika, että liekkö sillä sitten osuutta asiaan ;)

Marlin ja pikku-ukko 4kk
 
Addodalle onnea!

Jännä miten iteläki on ollu vähän vauvakuumetta ja haikeutta siittä etten toista lasta saa.. Minunhan ei pitäny saaha tätä ensimmäistäkkään, mutta täsä elämäntilanteesa en toista tule saamaan. Ens viikola oliski aika kierukan laittoon.

Tiistaina oli 4kk neuvola. Pojala pittuutta 64,3cm ja paino 5970. Hoikka on. Syö kuiten ku hevonen. Mie olen alottanu kiinteitten maistelut, ei siis ole kuiten mahhaa täyteen syöny niilä. Maitoa kyllä riittää ja syö hyvin, mutta syöntivälit edelleen max 2h - Yötä päivää. Täälä ei hirviästi nukuta siis. Alakaa univeleka olla melekonen, mutta ihimeen hyvin silti jaksan.
Mutta jos ei se poika nuku yölä pitkiä pätkiä ku näläkä vaivaa, niin ei se nuku päiväläkkään. Päikkärit 5-30min ja hyvin herreilä pitkiä aikoja, ei siis välttämättä kovin monia päikkäreitä ees nuku.

Nukkumisen lisäksi meilä teetättää tuo pojan atooppinen iho. Ihottummaa riittää päästä varpaisiin ja kunnon rasvausrulianssia riittää aamula ja illala. Kortisonikuureja annettava aika tihiästi. Raukka periny äitinsä ihon.. Mutta onneksi pitäs sitten kuiten vuosien saatosa helepottaa.

En ymmärrä miksi poika liikuskellee aktiivisesti kaikkiala muuala paitti lattiala. Sielä makkaa melekein ku suolapatsas. Kääntyy kyllä mahalta selälleen, mutta siinäpä se melekein onki..

o873060 ja haba
 
Addodalle onnea! Vilinää varmasti riittä parin vuoden päästä, mutta kuten taas huomattu, niin tosi lyhyt on onneksi tuo vauva-aika sekä taaperoaika, jonka jälkeen elämä voi olla helppoakin kun sisaruksilla on niin vähän ikäeroa.

Käsittämätöntä, että osa meidän poppoon vauvoista on jo yli neljä kuukautta, ja että meidänkin tytsy on sen jo ensi viikolla. Eilen opittiin kääntymään, ensin mahalta selälleen ja siitä reilun tunnin päästä selältä mahalleen. Ihan kauhean usein ei ole vielä harjoitellut lisää, mutta pari kertaa eilisen ja tän päivän aikana on volttia heitetty. Yksin ei siis paree enää jättää sohvalle tai muualle, mistä voisi pudota.

Taitaa meillä jäädä huominen vauvauinti väliin, kun tytsy on ihan räkäinen ja pikkuisen oli lämpöä aamulla. Pitää nyt päivän pidempien päiväunien jälkeen mitata uudestaan tuo lämpö, että voidaanko mennä vai ei. Toivottavasti olisi vain lievä räkätauti kyseessä, esikoinen kun joutuu torstaina uudestaan korvien putkitukseen. Onneksi lääkäri epäili, että tämän jälkeen ei tarvitsisi korvia putkittaa. Mutta kun itselläni oli yli kaksikymppiseksi asti korvatulehdus joka vuosi pari kertaa, niin tulehduksista tuskin päästään kokonaan eroon.

clearbrook ja pikkusisko 3 kk 3vk (tai jotain... enää ei tule laskettua päiviä ihan niin tarkaan)
 
marni siellä kentällä näytti että norwegianilta sai jonkinlaisia pusseja, koosta en sitten tiedä. Mutta ainakin se pussi minkä minä ostin sieltä airprolta oli sellainen että niihin mahtuisi tuplat, iso pussi nimittäin oli. Reilusti sitten teippiä kaveriksi, erityisesti kaikkiin kulmiin. Ilmakumipyörät säilyivät ehjinä kun löystin niitä ennen lentoa.

addoda onnea! Tässä alkaa omakin vauvakuume nostamaan päätään. Noh, katsellaan.

reissussa oleminen oli todella raskasta! Lomasta ei voi puhuakaan... Onneksi oli omat vaunut mukana, hotellin matkasänky oli todella likainen joten likka nukkui omissa vaunuissaan. Lentokentällä kantoreppu tula oli ehdoton. Tyttö ei muuten viihtynyt siinä yhtään, mutta lentokentällä kävely,atkat taittuivat siinä hyvin. Lennot sujuivat kohtalaisen hyvin, tyttö löysi varpaansa jossain tanskan ilmatilassa ja nukkui myös. Miuten kaikki tarvittava oli mukana, mutta näin jälkikäteen ottaisin mukaan enemmän harsoja, itselleni vaihtopaito lentokoneeseen ja sellaisia kertakäyttöisiä vaipanvaihtoalustoja enemmän mukaan. Terveinä selvittiin!

Ensi viikolla 4 kk neuvola. Käännytään mahalta selälle mutta ei toistepäin vielä.

Luna ka tytsy 3kk3vkoa
 
Addodalle onnea!

Marni, meillä oli reissussa mukana tuplat. Lennettiin Thomas Cookilla ja saatiin suojapussi 3e hintaan lentoyhtiöltä. Tuplat kyllä mahtuivat mutta ylimääräistä tilaa ei jäänyt. Ja tosiaan ennen matkaa soittelin Hki-Vantaalle tuosta pussiasiasta niin siellä myytävät pussit (kuten Luna sanoi) ovat niin isoja että tuplat mahtuvat. Muutenkin matka meni tuplien osalta oikein mallikkaasti, saatiin molemmilla kentillä pitää rattaat portille asti - älyttömän helppoa! (Ja juu, nukuttiin hieman pommiin lähtöaamuna joten kantoliinakin unohtui matkasta.. ilman rattaita olisi kyllä ollut haastavaa.)

Matka sujui hienosti, pysyttiin terveinä ja nautittiin lämmöstä. Samanlaista vaipparallia se toki sielläkin on, mutta olipa sentään valoa ja lämpöä :) Nyt varmaan jaksaa vähän paremmin tämän loppukevään! Neiti opetteli sinnikkäästi kääntymään selältä mahalleen reissun aikana, mutta ei ihan vielä onnistu. Ähinän ja puhinan ja lopulta huudon säestyksellä yrittää kovasti kääntyillä. Mahallaan ollessa olisi hirveä hinku liikkeelle, saas nähdä koska täällä aletaan liikkua ihan tosissaan.

Esikoisen synttärivalmistelut odottavat tekijäänsä joten työ kutsuu! ;)

taco + typy 4kk 3vkoa
 
Luna85 ja taco Kiitos infosta! :) Ei olla vielä lapsosten kanssa oltu reissussa, joten tärkeää uutta tietoa nämä vaunupussit yms. Me tosiaan joudutaan odottamaan reissua vielä puolisen vuotta, mutta hyvä tietää asioista jo etukäteen.
 
Vielä reissaamiseen liittyen vaunuihin sai jättää peittoa ja makuupussia, eli sitä kannattaa hyödyntää. Lisäksi mukaan kannattaa ottaa käsidesiä ja desinfioivia käsipyyhkeitä. Ja lentokoneeseen lelua tms.
 
Addoda Paljon onnea!! :heart: Täällä on kärsitty vauva kuumeesta jo muutama kuukausi. Mutta miehelle en ole uskaltanut asiaa tunnustaa vielä.

Meidän pallero on jo 4,5 kk, painoa yli 8,6kg ja pituuttakin 65 ja risat. Kiinteitä on maisteltu jo useampi viikko. Imetyksellä myös mennään.
Vauva nukkuu yhdet pidemmät päikkärit ja parit lyhemmät, toki riippuu myös päivästä. Ulkona saattaa vedellä jopa 5 tuntia putkeen. Välillä ollut öitä ettei herää syömään ja nukkuu 7-9 tuntia putkeen. Ja välillä syödään yöllä jopa parikin kertaa.

Selältä mahalleen tai toisin päin meillä ei vielä käännytä. Esikoinenkin taisi olla 6kk kun kääntyi ekan kerran.

Hommasin käytetyt tuplarattaat, että pääsisin lasten kanssa liikkeelle. Hyvin toimivat! Tilasin myös sykemittarin kun edellinen sanoi yhteistyönsä irti. Jos alkais taas harrastamaan juoksemista, se on niin ihanaa. Täytyy vaan käydä ostamassa uudet juoksukengät, vanhat on ihan puhki.

Eipä meidän arkeen sitten muuta ihmeellistä. Odotellaan viiden kuukauden neuvolaa ja seuraavia rokotuksia siellä, auts!

Leijonamama Meidän vauva on myös todella herkkä ympäristön vaihdoksille. Ei meinaa nukkua millään päiväunia kun esim. ollaan kylässä. Sitten onkin niin yliväsynyt ettei tahdo saada nukkumaan. Esikoinen oli ihan samanlainen.
 
Viimeksi muokattu:
Pauki ja muut jotka jo kiinteitä antaa, millä olette aloittaneet? Mä koitin antaa pojalle pienen lusikallisen perunaa jossa oli reilusti korviketta mukana eli lusikallisen perunavelliä periaatteessa, ja sen jälkeen poika oli illan tosi tuskaisen oloinen ja huusi kuin hyeena pari tuntia kunnes annoin panadolin. Joten en perunaa ainakaan taida uskaltaa hetkeen antaa ja pahoin pelkään, ettei porkkana ole sen parempi. Bataattiahan monet kehuu.. Tai entäs jos aloittaisi jollain marjalla vaikka aina sanotaan ettei pitäisi niihin makeisiin totuttaa. Toisaalta jossain oli juttu, että äidinmaito jo itsessään on hyvin makeaa joten makeaanhan vauva on oppinut pienestä pitäen. Oma äiti sanoi että meidän lapsuudessa aloitettiin marjasoseilla, esim. ruusunmarjalla. En sitten tiedä mitä tässä tekisi.
 
Mie alotin bataatila, porkkalala, kukkakaalela ja parsala. Näitten jäläkeen annoin ensimmäiset makiat banaani, omena, mustikka ja mansikka nyt viimesimpänä. Perunaa en ole antanu ollenkaan. Riisi olis kans vielä eesä, on kans mieto ensi ruuiksi. Pojan lenppareita on ehottomasti bataatti, banaani ja mansikka. En ole oikiastaan laittanu maitoa sosseen sekkaan ku parina ensimmäisenä kertana ja sillonki laitoin vain vähän rintamaitoa. Mittään valamiita sosseita en meinaa ostaa ellei olla reissusa.

o873060 ja haba
 
Leijonamama Mä oon antanut porkkana-perunaa, bataatti-kesäkurpitsa sosetta, kukka-ja parsakaali soseet ottaa selvästi mahaan. Maissia en oo kokeillu. Ja marja/hedelmä soseita on myös maisteltu vähän. Bataattihan vissiin pitäs olla mahalle hellempi kuin peruna. Ja ihan kaupan soseilla siis mennään, välillä myös omatekosilla. Ootan että pääsis antamaan jo iltapuuron, mut eikös puurot ollu vasta 5kk iässä jos oikein muistan.

Mulle sanottiin neuvolassa että alottaa kasviksilla, marjoilla ja hedelmillä. Eipä kai se mitään haittaa jos eka antaa marja tai hedelmä soseita.
Minun äitini sanoi myös että jollain mehuilla on ennen alotettu. Mä oon ainakin sitä mieltä että kyllä ne oppii syömään sitten ajan kanssa kaikkea, sama millä nyt aluksi alottaa. Juu ja onhan se äidinmaitokin jo todella makeaa. :)
 
Viimeksi muokattu:
Meillä oli 4 kk neuvola keskiviikkona. Tytsy oli 66,1 cm pitkä ja 6710 g oli painoa. Eli pluskäyrillä mennään tuon pituuden suhteen edelleen.

Huomenna olis tarkoitus aloittaa kiinteät maissisoseella (kaupan) ja siitä sit jatketaan porkkanalla, bataatilla, kukkakaalilla ja varmaan jollain marjalla tai hedelmällä sen jälkeen. Puuroa sitten kuukauden päästä.

Huomenna tulee muuten tasan neljä kuukautta tytsylle ikää :)

clearbrook ja pikkusisko
 
Poikani on syntynyt 20.10.2013, kohta siis jo 4kk :)
Öisin hän heräilee n.2h välein touhuamaan, jalat potkii, kädet heiluu, ähisee, hymyilee yms. ,mutta nukkuu :) Yleensä itse herään tähän ja tarjoan heti maitoa, välillä ottaa maidon ja rauhoittuu välillä touhuaminen vain jatkuu :) tutista ei välitä. Tätä yö touhuamista on ollut melkeen koko ajan :)
Olisikohan jotain neuvoja, joilla saisin rauhallisemman unen pojalleni?
 

Yhteistyössä